Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Sorozatszemle I - Az újoncok

2012.10.17. 20:27 Rusznyák Csaba

elementarypilort.jpgMik mennek mostanság az amerikai tévékben? Első körben az új őszi sorozatokból válogatunk.

Elementary

A mozipénztáraknál Guy Ritchie Holmes-filmjei tarolnak (Hogy miért, azt ne kérdezd.), Angliában a BBC Sherlock sorozatától van mindenki elájulva (Hogyhogy miért? Nézd meg, és megtudod!), a CBS-nél pedig úgy érezték, ebből a tortából ők is nyeshetnek maguknak egy szeletet. A kérdés csak az volt, mit tudnak mutatni a témában, amit a konkurensek nem? A maga módján mindkét említett Conan Doyle-adaptáció modernizálta a pipázó mesterdetektív mítoszát, ráadásul a „helyezzük kortárs környezetbe” ötletet már a ’40-es években is ellőtték. Akkor valakinek eszébe jutott, hogy Watson ezúttal lehetne nő, mert olyan még nem volt. Hát, most már van, Lucy Liu személyében. A sztori szerint ő egy exsebész, aki rehabilitációs tanácsadóként igyekszik meggyőződni róla, hogy a New Yorkba költözött, elvonón épp túlesett Holmes (Johnny Lee Miller) nem szokik vissza a drogokra – ezért vele megy mindenhová, azon bűnesetek felderítésére is, amikre a rendőrség megkéri. Ha nem lenne a BBC szériája, az Elementary akár nagyon jónak is tűnhetne, de így kicsit olyan, mint egy éretlen, ügyefogyott kistestvér. Kevésbé stílusos, kevésbé elegáns, kevésbé humoros, kevésbé izgalmas, kevésbé érdekes, kevésbé jól megírt, kevésbé jól eljátszott, kevésbé minden, és az összehasonlítás, szerencsétlen módon, már csak azért is elkerülhetetlen, mert a két sorozat egyébként eléggé hasonló hangot üt meg (eredetileg az Elementary a Sherlock amerikai remake-ének indult). Ettől függetlenül egész élvezetes kis show (mindenképpen jobb, mint amire számítottam), és hosszú távon akár még ki is kupálódhat, plusz a női-férfi Watson-Sherlock dinamikában is rejlenek lehetőségek (bár, ha belegondolok, veszélyek még inkább).


Last Resort

bscap0004.jpgAz újoncok közül ebben a van legtöbb spiritusz, és már a sztori kiindulási pontja is sok szép lehetőséggel kecsegtet. Egy amerikai atomtengeralattjáró, a USS Colorado kapitánya és elsőtisztje megtagadnak egy kétes formában érkező parancsot, ami arra utasítja őket, hogy radírozzák le Pakisztánt a térképről. Arra kényszerülnek, hogy fellázadjanak saját országuk ellen, és egy kis szigeten húzzák meg magukat az Indiai Óceánon, amit hamarosan blokád alá vesz az amerikai tengerészet – amit hőseink a tengeralattjáró nukleáris arzenáljával tartanak sakkban. Shawn Ryan (The Shield) sorozatának első három része (a pilotot Martin Cambpell rendezte) az alkalmankénti sematikus megoldások ellenére is feszes, izgalmas, fordulatos, karakterei pedig érdekesek, jóval árnyaltabbak, mint az azt az átlag kereskedelmi show-któl megszokhattuk, következtetésképp a köztük lévő kapcsolatok, konfliktusok is hatásosabbak. A kérdés persze az, hogy meddig lehet értelmes keretek közt elhúzni azt az érezhetően rövid kanóccal égő koncepciót, amin az egész széria alapul: a szigeten tartózkodást, a blokádot, a kényszerű patthelyzetet, amit ha felfoldanak, akkor elvileg lehúzhatják a rolót a forgatókönyvírók. A háttérben álló, nyilvánvalóan magas kormánykörökbe vezető összeesküvés rejtélye tartja mozgásban a cselekményt, és annyit mindenképpen a stáb javára kell írni, hogy a Last Resort az ezzel kapcsolatos tipikus, hitegető, lufival bűvészkedő, nesze-semmi-részről-részre-fogd-meg-jól bullshit helyett inkább koncentrál a karakterekre, és az adott epizódban épp aktuális szituációra. Legalább az első évadot mindenképp végignézem.


Revolution

revolultionpilot.jpgCsak afféle geekes kötelességtudatból kezdtem bele, egyébként sejtettem, hogy nem lesz ínyemre a J.J. Abrams boszorkánykonyhájából legutóbb kikerült „mystery” sorozat sem. A tököm tele van már ezekkel a Flashforward és Alcatraz jellegű poszt-Lost agyrémekkel, amiknek a lapos karaktereit és sablonos sztoriszövéseit az írók a háttérben húzódó nagy rejtéllyel kapcsolatos információk lassú csöpögtetésével igyekeznek feledtetni – hátha a nézőt érdeklik az újra és újra halogatott válaszok annyira, hogy még egy unalmas epizódot átvészeljen miattuk. Aztán még egyet. Aztán még egyet. Részemről kösz, de a Losttal már átbasztatok egyszer, kétszer ugyanabba a szarba pedig nem lép az ember. Még a geek sem. A Revolutionben (a pilotot a vasemberes Jon Favreau rendezte) valami megmagyarázhatatlan okból odalesz az elektromosság, vele együtt minden technológia, és a civilizáció utóbbi úgy 100 éve. Másfél évtizeddel később az emberek kis csoportokban élnek, az egykori államok egy-egy területét uraló, egymással háborúzó milíciák igája alatt. A főszereplők ez utóbbiak elől menekülnek, birtokukban egy rejtélyes kütyüvel, ami visszahozhatja a világba az elektromosságot. A baj ott kezdődik, hogy a karakterek még papírvékonyak sincsenek, ráadásul többségükhöz pocsék színeszeket sikerült választani – élükön Tracy Spiridakosszal, aki ugyan mutatós, de más erénye nincs, és az ötödik részre már nagyon sok ruhát kellett volna ledobnia magáról, hogy a hatodikra is maradjak (nem maradok). Giancarlo Esposito az egyetlen, aki színészileg nyújt valamit, de rossz látni, hogy a Breaking Badből kilépve itt pazarolja a tehetségét. Összekuszált, „a múltban mindenki kapcsolatban állt mindenkivel” karakterviszonyok, teljesen hiteltelen élethelyzetek, felesleges töltelékszálak, unalmas sztori. Sajnos a fentebb példának hozott két, egyetlen évad alatt elkaszált sorozattal szemben ez egyelőre igencsak magabiztosan hozza a nézettséget, úgyhogy jó esélye van rá, hogy még sokáig folytatódjon. Szégyen.


Vegas

bscap0003.jpgEgyértelmű „must see” volt az első pillanattól kezdve. Mármint, érted, Michael Chicklis egy ’60-as években, Las Vegasban játszódó gengszter/zsaru drámában, többek közt Nicholas Pileggi (Nagymenők, Casino) tollából… mi mást akarsz még az élettől? Annál inkább meglepő, hogy számomra a show-t színészileg és karakterileg eddig inkább a seriff és az őt alakító Dennis Quaid adja el. Chicklis frissen érkezik a szerencsejátékok városába, hogy gatyába rázza a maffia fél éve nyílt kaszinóját, Quaidet (testvérével és fiával együtt) pedig frissen nevezik ki a helyi őrs élére, miután elődje felszívódott. A show nyilvánvalóan kettejük egyre inkább elcsúnyuló kakaskodásáról szól majd, ami az első három rész után egyáltalán nem hangzik rosszul. Chicklis az a tipikus gengszter, akinek a néző könnyen megbocsát (kemény és szemét, de van szíve), Quaid pedig az a tipikus zsaru, akit könnyen megszeret (tökös és igazságos, gyorsan eljár a keze, és sosem felejt el gonoszul mosolyogni utána). Rosszfiú nemes beütésekkel, és jófiú rossz beütésekkel – ha jól egyensúlyoznak kettejük között, párharcukból akár valami nagyszerű is kisülhet majd. Majd. Mert a nagyságnak egyelőre inkább csak a lehetőségét látni, beteljesüléséhez egy kicsit több elegancia, atmoszféra és mocsok kellene. Sajnos nagyon olyan érzésem van, hogy ez tipikusan az a sorozat, aminek egy kábelcsatornához kellett volna kerülnie, mert kétlem, hogy egy CBS-nél az válhat belőle, ami válhatna, és ami szeretnénk, hogy váljon. Azért az első részek alapján így is rászolgált némi bizalomra és reménykedésre, a többit meg majd meglátjuk.

Legközelebb azt nézzük meg, hol tart néhány veterán, több éve futó sorozat.

8 komment

Címkék: sorozat scifi krimi akció dráma tévékritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr64855039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2012.10.17. 20:37:34

Az Elementary-hoz képest a CSI: Miami mintha Agatha Christie gyermeke lenne. Nem a BBC Sherlock-hoz képest gyenge: egyébként is. Viszont ahogy elnézem, kinéz belőle néhány évad így is.

Dr. Sick Fuck 2012.10.18. 03:16:13

@Forgács W. András:
Legyünk egyenesek:
atomszar az egész, és script szintjén az, és ez fáj. Mert mi lehet annál nagyobb buli, mint írni egy neo-Holmes scriptet?

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2012.10.18. 08:24:47

A Revolution tipikus példája, hogy miért hiszek egyre kevésbé az amerikai (sci-fi, országos) high-concept sorozatokban, ha csak megnézzük az elmúlt évek termését (V, Flashforward, Alcatraz, Terra Nova, Falling Skies). Rögtön láthatjuk, hogy a felsoroltakból 4-et el is kaszáltak mára, sajnos nem méltatlanul. Mindegyiknek ugyan az volt a baja, adva volt egy izgalmas, jó, érdekes alap szituáció, de az írók nem tudtak mit kezdeni ezzel. Csupán az ezer éves sablonokat ismélgeték amit megszórtak pár logikátlan viselkedéssel amin a közhelyes karakterek sem segítettek. ((Bevallom a Falling Skies sem egy Sopranos, de azt a többinél jobbnak tartom - főleg mert a többivel ellentétben azt nyújtja amit ígér B kategoriás inváziós sorozat -, érzem rajta a fejlődést (persze vannak hibái, a sok nagyon amerikai moralizálás meg néha az agyamra megy, de mivel nincs nagyon alternatíva így kitartok még mellette). A Revolution is sajnos papírforma szerint kezdődik, két jelzővel leírható - atom közhelyes - sokszor logikátlan viselkedésű karakterek (ráadásul színészileg is gyengébb mint a többi) és abakusszal kiszámítható fordulatok. Mondjuk legalább nem olyan kurva unalmas mint a Flashforward volt. Viszont lehet, hogy folytatom, mert az alapszituáció meg megint túl jó (már ha eltekintünk attól, hogy fizikai képtelenség).

Last Resortot viszont biztos bepróbálom és véleményem szerint a 666 Park Avenue is jól indult a Revulutionhoz képest meg főleg.

A BBC-s Sherlockot örülten imádom, így nem tudom, hogy van-e értelme elkezdeni az Elementaryt, mert van egy olyan érzésesem, hogy úgy is húznám rajta a számat.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2012.10.18. 10:40:53

Na és mi van az Arrow-val? (Mert, hogy a totál középszerű 666 Park Avenue nem kap szót, az oké, de a nyilas szuperhős kicsiben az pont, hogy geek-téma szvsz)

A Revolution pilotját láttam és akkor most elkezdhetném sorolni a degradáló jelzőket. J.J. Abrams, Jon Favreau és Eric Kripke valószínűleg csak kávézni meg dumálni jártak össze a forgatásra, mert lószar sem érezhető belőlük.

Rusznyák Csaba 2012.10.18. 12:03:37

@Gevin: Arrow-ról egyszerűen megfeledkeztem, amikor a cikket írtam, pedig tényleg meglepően jó.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.10.18. 14:11:30

ezek közül csak a vegasra voltam kíváncsi, de még azt se néztem meg, de majd most.

Maya-- 2012.10.18. 18:53:42

en csak az Elementary-t lattam, s bar ne tettem volna, mert sokkal boldogabb lennek, ha nem letezne. de asszonta a baratnom, hogy pont egy olyan taskam van mint Lucy Liu-nak, pedig nem is igaz.. forditva van, neki van olyan mint nekem!.
na..de visszaterve a szeriara, jobb lett volna ne lassam, mert csak hunyorogtam, s mind Benedict Cumberbatch volt elottem. nem, semmi bajom nincs Jonny Lee Miller-el, de egyszeruen, ez a szeria Cumberbatch miatt nem mukodik..nem tud es kesz. ennyi. pedig en tenyleg szerettem volna azt a szerelem elso latasra dolgot, mert velem meg olyan nem tortent, s ugy figyeltem, s ugy akartam, s ugy erdekelt a sztori is, de mar az elso tiz percben rajottem, hogy az ugyet pl. Patrick Jane sokkal jobban megoldotta volna. sot neki kivetelesen jobban all, ha lemegy hulyegyerekbe, mint ennek az uj, szuper, otthoni akcentussal beszelo amerikai, elvonokuras, noi partnerrel(kinek olyan a taskaja mint az enyem!) ellatot..stb. Sherlock-nak. nem kell, addig mig nem tudom magamban szeparalni ezt a sok Sherlock-ot :P..s megegyszer kijelentem, hogy az olyen ugyeket Patrick Jane jobban erti :)

erdekesnek tunik az a Last Resort, meg talan meglesem a Revolution-t, mert engem nem vertek at a Lost-al, vagy ha meg is tettek, en imadok annyira buta lenni, hogy meg most se higgyem el. nagyon imadtam a Lost-ot, ahanyszor csak szoba kerul, annyiszor elmondom :)..az a Vegas sem hangzik rosszul, belenezek, de az, hogy legkozelebb a veteran sorozatokrol lesz szo, az is jol hangzik. :) varom.

superben 2012.10.20. 00:42:29

A Last Resort pilotja biztató volt, de a második rész annyira klisés, szirupos és gagyi amerikai volt (a seales csávó arcfestésénél majdnem kikapcsoltam az egészet), hogy fájt nézni. Az Arrow viszont két rész után is meglepően szórakoztató, pedig a promók alapján nagyon rosszat vártam.
süti beállítások módosítása