Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

A hatalom árnyékában

2012.01.22. 17:20 Rusznyák Csaba

Robert Penn Warren többször feldolgozott, Pulitzer-díjas regényének, A király összes emberének egyfajta parafrázisa a világ jelenlegi talán legnagyobb szupersztárja, a pozíciója és ázsiója sziklaszilárd mivoltával abszolút tisztában lévő George Clooney újabb figyelemre- és tiszteletreméltó dobása, még akkor is, ha se nem korszakalkotó (sőt), se nem olyan fontos, leleplező, eredeti és makulátlan, mint amilyennek mutatni szeretné magát. Az elnökválasztási kampány viharaiban vergődő fiatal tanácsadó morális bukásáról és szakmai felemelkedéséről elegánsan, ízlésesen regélő dráma sokadszorra mondja ki az örök alapigazságot: a hatalom korrumpál. D'oh.

A lelkes, briliáns és idealista Stephen Meyers (Ryan Gosling) valósággal bálványozza az elnöknek készülő Mike Morris kormányzót (Clooney), főnökével (Philip Seymour Hoffman) és stábjával mindent elkövet annak érdekében, hogy egészen a Fehér Házig egyengessék az útját. Csakhogy a politika színterén az ideálok hajlamosak elkorcsosulni, a bálványok pedig ledőlni, ahogy azt Meyer is gyorsan megtapasztalja, amint a választási kampány komollyá válik.

A király összes emberében Willie Stark, a nép egyszerű fia megelégelte a politikusok inkompetenciáját és hazugságait, és úgy döntött, saját kezébe veszi az emberek boldogságát. Csillaga azonban nem akadály- és főleg nem kompromisszummentesen ívelt felfelé: ahhoz, hogy olyan pozícióba jusson, ahol képes pozitív változtatásokat eszközölni, fel kellett adnia az elveit. Idővel így maga is azzá vált, amit egykor megvetett, és végül egy csalódott, átvert kisember fegyverétől halt meg, aki nála agresszívabb és gyorsabb módszert választott a politikai hulladék eltakarítására.

Meyers egy Willie-éhez hasonló pályát jár be, de annak hirtelen és durva végét Clooney szépen továbbszövi: az ő hőse a morális bukásból teljes szakmai diadalt farag, kihazudja-, zsarolja és manipulálja magának a szamárlétra következő lépcsőfokát. A hatalom árnyékában ezzel ügyesebben zárul, mint A király összes embere illetve annak adaptációi (egyébként ezek közül az első – Robert Rossen 1949-es, Oscar nyertes darabja – minden más szempontból jobb, mint Clooney filmje), és az is okos húzás, hogy mindvégig látjuk a végpontot. A két veterán stábfőnök (Philip Seymour Hoffman és Paul Giamatti, természetesen mindketten lubickolnak a hálás szerepben), akik úgy játszanak a körülöttük lévő emberek életével, mint cica a gombolyagával, pontosan olyanok, amilyen ő lesz majd, miután naivitását és idealizmusát, mint kígyó a kinőtt bőrét, leveti.

A film klasszikus képi-zenei eleganciája – amit Clooney éppen annyi szokatlan beállítással és megvilágítással dob fel, amennyit ez a stílus még elvisel – maximálisan illik a téma súlyához, tartalom és forma tökéletes harmóniában van. A baj csak az, hogy minden jó szándéka és profizmusa ellenére A hatalom árnyékában nem képes jelentős filmmé válni. Hiába viszi át magabiztosan a lécet, ha eleve nem rakta magasra – ugyanis nem mond a témában semmi újat vagy merészet (Hogy a politika csupa csalás, hazugság és manipuláció? És azt tudtad, hogy a Jézuska nem létezik?), csupán szépen, hatásosan elismétli azt, amit előtte már sokan, ráadásul úgy, hogy nem csak egészében, hanem sokszor még részleteiben is deja vu-t indukál (a kormányzó azzal diszkriminálja magát, hogy a fiatal gyakornokcsajt töcsköli).

Pedig a lehetőség adott volt: a film végén a néző önkéntelenül is elgondolkodik, hogy a kulcs talán nem a morális bukás, hanem az immorális közegben való helytállás – avagy Meyers csupán azt tette, amit ebben a farkastörvények által uralt világban tennie kellett. Vagyis ez lehet az ő immorális megérésének a története. Sajnos ez az ambivalencia nincs kellőképpen kihangsúlyozva a forgatókönyvben (és Gosling játékban sem – ami azt illeti, az ifjú titán önmagához képest takaréklángon ég, és az élete eddigi legjobb formáját hozó Clooney két kulcsjelenetben is úgy lejátssza, mintha ott sem lenne), pedig maga a téma érdekes, kifejtésre méltó. Mert a világ mostanra talán sikeresen a fejébe verte mindenkinek, hogy a politikában nincsenek őszinte emberek, de a modern civilizáció tragédiája nem ez. Hanem az, hogy nem is lehetnek.

20 komment

Címkék: dráma filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr343708284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Error Flynn 2012.01.22. 19:36:26

Jó kritika, a film meg a mai politikai környezetben különösen érdekes...

Maya-- 2012.01.22. 21:10:36

soha a büdös életben nem fogom megérteni, hogy eltörölhetsz a föld színéről kimondhatatlan nevű falvakat, analfabéta-civilizálatlan népeket, lophatsz bármennyít, hülyére gazdagodhatsz, háborúzhatsz kényedre-kedvedre..manipulálhatod még az Isten is..DE nem dughatsz meg egy 20 éves picsát, akinek már csak a neved hallatára tágul a pupillája..NEM ÉRTEM. amúgy én tavalyelőtt nagyon soványat vizsgáztam politológiából, semmit nem értek belőle, csak azért engedett át a prof..mert egyedül értem, nem akart mégegy vizsgát szervezni. máskülönben mindig is izgattak a hatalmi játékok, mert megvagyok győződve, ha nekem egy ilyen hatalom kerülne a kezembe..ajajj..hogy elveszteném én már elsőnap az "ártatlanságomat" :))..de asszem mindenki, pont mint írják a cikkben, mert másképp nem lehet.

Gosling-ot tényleg egy-egy csacsacsánál lejátszodja Clooney, de csak azért mert Gosling tiszteletből engedi :)..jó, nem igaz..mert tényleg jóval a potenciálja alatt teljesít :P

Beyonder 2012.01.23. 01:50:56

Miért kéne minden filmnek "újat mondania"? Vannak olyan alaptételek, amiket egyszerűen nem árt akárhányszor elismételni, pláne, hogy mindig vannak fiatalabb, naivabb nézők. A kuriózum ebben az esetben az, hogy Clooney "az övéinek" (a liberálisoknak) tart tükröt.

kaamir 2012.01.23. 08:45:38

@Beyonder: Nem kell mindig újat mutatni, de ez a film konkrétan egy banális, ezerszer látott dolgot akar úgy eladni, mintha a spanyolviasz lenne.
Gosling faarca meg mocsokul nem működik itt - lusta, arrogáns alakítás.

Beyonder 2012.01.23. 12:07:22

@kaamir: Tudja mindenki, hogy a politika világa korrumpál? Tudja. Akkor miért hitték el tízmilliók 2008-ban, hogy Obama más? Mert kell a hit a változásra, arra, hogy a cinizmust félre lehet tenni, hogy nem mindenki aljas, romlott, korrupt ember a politikában. Gosling karaktere is pont ilyen, az elején komolyan gondolja, hogy ezúttal más lesz, hogy lehet másképp is csinálni. Igen, ez egy tanmese, azoknak, akik úgy gondolják, hogy rossz politikusok csak "a másik oldalon" vannak. Vagy másképp: emlékeztető arra, hogy, Obama-eufória ide vagy oda, milyen a politika igazi természete. Tény, hogy sok film készült már erről, de ez az a téma, ahol nem árt aktuálisnak lenni, aktuális issue-kat és szituációkat bedobni.
Goslingot ne bántsuk: ő ezt a figurát tudja, ugyanúgy, ahogy Pacinónak vagy Walkennek sincs két arca. Az átváltozás miatt itt szerintem jól jött ez a faarc, hitelesebb így.

Rusznyák Csaba 2012.01.23. 12:25:29

Az alaptételeket el lehet, és el is kell ismételni (sőt, nem is lehet megkerülni őket), de nem muszáj mindig ugyanúgy. A téma, a mondanivaló egy dolog, a forma, a kivitelezés egy másik, viszont A hatalom árnyékában ezen a téren is konvencionális. Ettől még jó, de hiányzik belőle a kurázsi, ami nagyszerűvé tehetné (pedig a lehetősége megvolt benne).

kaamir 2012.01.23. 13:39:36

@Beyonder: Az, hogy egy film aktuális, még nem mentség a klisékre.
Azért Pacino és Walken nagyon más kategória, mint Gosling. Az egy arc nem egyenlő az egy arckifejezéssel.

Thom Yerk 2012.01.24. 13:06:24

kicsit megijedtem a film közben/után, hogy most csak nekem volt gosling harmatgyenge, és detto uazt hozta e mint pl a drive-ban, csak ide absz nem illett...de akkor nem. a film pedig egy abszolút semmitmondó dolog, de sztem a színészi játék se segített (pl én nem tudtam megállapítani, hogy akkor most gosling dühös, megijedt vagy épp mit érez - ahogy a film tétjeit sem)

chuck-d 2012.01.24. 22:17:16

@Maya--: mit vársz, az amerikai filmes besorolásnál kisgyerekek is nézhetnek öldöklést, de egy fél mell sem figyelhet be. ez a képmutatás nagyon megy. ja igen, mell.

@kaamir: @Thom Yerk:
kepfeltoltes.hu/120124/ryan_faces_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Thom Yerk 2012.01.25. 16:01:16

@chuck-d: ahahah köszi ez kellett :D

Maya-- 2012.01.25. 16:45:52

@chuck-d: jól van na, de azért jó színész :))

Maya-- 2012.01.25. 16:49:20

@chuck-d: ja..bocsi, a faces-es másoknak szólt :)

chuck-d 2012.01.25. 22:04:20

@Maya--: neked nem mertem küldeni, mert tudom, hogy a szíved csücske, aztán megint megsértődöl és eltiltod magad a blogtól. :]
amúgy szerintem sem szar színész, csak nem mindenhol lehet elsütni.

Maya-- 2012.01.26. 16:31:26

@chuck-d: ja, nem árt az óvatosság ...aztán ez majd jusson eszedbe a halloweeni ciklusomnál is, és ne mind kotyogjatok bele a mondandómba :P..OK? :))

chuck-d 2012.01.27. 00:47:34

@Maya--: ha fizikailag is olyan súlyos lennél, mint így amúgy, akkor a pályádra állna a blog. te kis te.

Maya-- 2012.01.27. 15:30:17

@chuck-d: tudod miért létezett pl. Beethoven..vagy miért létezik Norton, De Niro, Depp..vagy pl. Gosling is..na miért? te kis te.

chuck-d 2012.01.27. 17:10:30

@Maya--: oké, oké, tudlak követni. ja, nem.

imádom a kitalálósdit, olyan izgi. :]

Maya-- 2012.01.27. 20:21:24

@chuck-d: na jó..arról van szó, hogy semmi újat nem tudtál mondani. például új az lett volna ha tudod ezekre a kérdésekre a választ, vagy legalábbis leírnád a rák gyógymódját..az új lenne.
süti beállítások módosítása