Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Sorozatszemle 2011

2011.11.24. 15:00 Geekblog

Krimifronton csak a régi aszalódik a Nap alatt, a dínók unalmasak, a házas horrorok nem, a modern időkbe katapultált mesehősök igen is meg nem is, de hogy a legfaszább idén ősszel indult új sorozat egy törékeny, szőke CIA-ügynöknőről és egy terroristává formált amerikai katonáról szól, az biztos. Szemezgettünk a tengerentúli tévék kínálatából.

American Horror Story

A Geekz csapaton belül talán egyetlen sorozatnak sem ellentmondásosabb a megítélése, mint a Kés/alatt mögött álló Ryan Murphy-Brad Falchuk páros legújabb agymenésének. A suspension of disbelief (lásd még a Homeland-nél) itt hatványozottan igaz, ez egy tipikus "megszoksz vagy megszöksz" sorozat, ha a néző nem tudja az elején elfogadni a status quo-t akkor még egy tripla hatos dobásával sem tud továbblépni. A Harmon család komoly problémákkal küzd: az anya elveszti magzatát az apa meg összeszűri a levet egyik tanítványával. A problémák elöl menekülve, lányukkal Bostonból LA-be teszik át székhelyüket, kiszemelt új rezidenciájuk azonban nem véletlenül a csúcspontja a város "Gyilkos Házak" nevű panorámabuszos körutazásának. Az ezerszer látott kísértetházas históriának Murphyék azzal adnak eredeti ízt, hogy belehelyezik egy családi dráma közegébe, így nemsokára ennek a félbolond freakshownak a legfurább szereplőjét is hétről-hétre visszatérő jó ismerősként köszönti a néző. A pilot zaklatott és zavarba ejtő hangulatát aprólékos munkával egy komplex egésszé kezdik formálni az alkotók, így válik ez a közepes horror ponyvákat, csípős társadalomrajzot, lagymatag tini sorozatot és vásári grand guignolt mixelő sorozat az évad legbizarrabb és legaddiktívabb eseményévé.
(ringsider)


Grimm


Egy gyilkossági nyomozó rájön, hogy ő egy „Grimm”, egy régi vadászklán leszármazottja, aminek az a dolga, hogy megóvja az emberiséget a természetfeletti erőktől – ahol a természetfeletti erőket a Grimm mesék valóban létező, és köztünk élő karakterei jelentik. Úgy hangzik, valaki az NBC-nél megirigyelte a Fables sikerét (közben az ABC, ami pár éve ténylegesen tévébe akarta vinni Bill Wilingham képregényét, elindította a maga „tündérmesekarakterek a való világban” sorozatát, Once Upon a Time címen, ezzel egyidőben), de a comic írójának szárnyaló fantáziájához méltó stábot már nem sikerült összekaparnia. Az első három rész után úgy tűnik, a mesekoncepció csak egy mézesmadzag, amivel lépre akarják csalni a nézőket, hogy az idejüket egy olyan sorozatra pazarolják, ami a legfelső, vékony fantasyréteg alatt csak egy újabb konvencionális nyomozós krimi a sok közül. Fogalmazzunk így: ha a Fablesből kivesszük a fantasyt, nem marad semmi, mert az a lényege. Ha a Grimmből kivesszük, van egy nyomozó főhősünk, aki gyilkosságokra derít fényt. A sztorik laposak, a rendezés (itt-ott egy-két ügyes, mesés hangulatú megvilágítástól eltekintve) átlagos, a főszerelő színtelen, a hol komikus, hol meg horrorisztikus felhangnak (Ordas Farkasként) behozott Silas Weir Mitchell pedig láthatóan nem találja a helyét.
(Rusznyák Csaba)

Homeland

Suspension of disbelief, azaz a kukacoskodás mellőzése a legfontosabb "tulajdonság", ami a mai high concept amerikai sorozatok nézése közben leginkább elvárt. A legjobbak esetében azonban ez nem is megy olyan nehezen. Itt van mindenekelőtt a Homeland, amely a kritikusok és a közönség kedvence az újoncok közül - tegyük gyorsan hozzá, egész véletlenül tökéletesen megérdemelten. Az alaphelyzetet a Hatufim című izraeli sorozatból vették kölcsön a készítők, hogy aztán a saját szájízük szerint alakítva megcsinálják ezt a kémeskatonásakciópszichothriller jóságot. Nicholas Brody amerikai tengerészgyalogost már mindenki halottnak hiszi, amikor 8 év hadifogság után előkerül. Egy egész nemzet ünnepli a hőst, kivéve Carrie Mathisont, a CIA ügynökét, aki azt az infót kapta, hogy egy amerikai hadifogoly átállt a rettegett terroristavezér, Abu Nazir oldalára. Ennyit lehet elárulni a Homeland-ről, anélkül hogy sérülne a sorozat ereje. A készítők remek arányérzékkel szövik a cselekményt, a történet - szembeköpve a korkövetelményeket - aprólékosan és türelmesen építkezik, ugyanakkor okosan és jól időzítve húznak elő egy-egy újabb csavart a zsákjukból, hogy végig magas szinten tartsák a feszültséget és a néző figyelmét. Nagy segítségükre van ebben a kitűnő színészi gárda: Damien Lewis Brody-ja karizmatikus és ellentmondásos, Mandy Patinkin elegánsan és árnyaltan hozza a bölcs mentor sokszor látott figuráját, de a sztár egyértelműen Claire Danes, aki élete legnagyobb alakítását nyújtja a végletes, érzékeny és ösztönös Carrie szerepében. Kétségtelenül az évad legjobb "gólyája".
(ringsider)



Once Upon a Time

Hogy őszinte legyek, most kissé bosszús vagyok, hiszen egy időben két hasonló high concepttel rendelkező sorozat is indult két különböző csatornán, mely tündérmesékre alapuló urban fantasy, de egyik sem a Fables tévére adaptált változata (persze, tudom, fogjam be és nézzem a The Walking Dead-et). Ami persze nem jelenti azt, hogy a Once Upon a Time rossz lenne, sőt, a fentebb említett Grimm-hez képest sok szereplőt mozgató, két síkon futó, romantikus fantasy eposz, csordultig érzelmekkel: a tündérmesék gonosz királynője beteljesíti bosszúját Hófehérke és hercege, valamint az összes "boldogan éltek, míg meg nem haltak" befejezést kapott meseszereplő ellen és Rumpelstiltskin bonyolult átka segítségével a mi világunkba repíti őket, ahol elfeledkezve valódi énjükről, szürke, hétköznapi emberként élik életüket. A varázslatot csak Hófehérke még időben idejuttatott, azóta már felnőtt lánya (a kissé megereszkedett arcú Jennifer Morrison, House lecserélt eyecandy-je), Emma Swan törheti meg, akit saját tíz évvel ezelőtt örökbe adott kisfia csal el Storybrooke kisvárosába, hogy felnyissa az ott lakók szemét. Bár szemmel láthatóan egyik részről a másikra emelkedik a szappanhab, a készítők eddig egész ügyesen lavíroznak a szereplők hátterét bemutató flashbackek és a városban egyelőre még értetlenül botorkáló, de apránként mindenkit megismerő, és a polgármester szerepét magára öltő Gonosz Királynővel többször is pengét váltó főhősnő között. A történetbe lopott apró ötletek (a mesehősökre reflektál a mondén nevük, ezúttal Hófehérkének kell felébresztenie a hercegét, a Pinokkióban lelkiismeretet játszó szöcske emberformában pszichiáter) és a jól kiválasztott színészek (Ginnifer Goodwin, Robert Carlyle, Lan Parrilla) egyelőre képesek egy könnyeden szórakoztató sorozat ígéretét magukban hordozniuk: ha nem szúrják el azzal a forgatókönyvírók, hogy a maradék 19 részben is csak a Hófehérke-Herceg páros szerelmének beteljesülésére koncentrálnak, akkor még valami egészen egyedi is kisülhet a már most az Év Újoncának titulált sorozatból.
(Nagy Krisztián)


Person of Interest 


A Jonathan Nolan és J.J. Abrams bábáskodása alatt született krimibe a CBS akkora bizalmat plántált, hogy a kedvéért elmozdították a CSI-t a csütörtök esti pozíciójából, amit az jó tíz éven át elfoglalt. A pilot nézettsége (13,2 millió) őket igazolja, de hogy hosszútávon mit tud nyújtani a langyos kritikai fogadtatásban részesült sorozat, az még kétséges, mindesetre az első évadot a csatorna már berendelte. A sztori egy hatalmas, komplex megfigyelőrendszer körül bonyolódik, amit a kormány terrorcselekmények megelőzésére használ – de az begyűjt „normál” bűnözéssel kapcsolatos adatokat is, amiket aztán irrelevánsnak bélyegez, és töröl. Tervezője, Mr. Finch azonban minden nap lementi magának ezeket az adatokat, és egy volt zöldsapkás segítségével megpróbálja megakadályozni az előre jelzett gyilkosságokat. A koncepció tökéletes táptalaja egy paranoiathrillernek, ahogy a nyomozás jellege (utólagos büntetés helyett megelőzés) is ígéretes. Az első részek alapján mégis egy 12 egy tucat krimisorozat lett belőle, ami képtelen kihasználni azokat a jellegzetességeit, amik a szürke átlagtól megkülönböztethetnék. Mintha a koncepciót csak ráhúzták volna néhány, a csatornánál porosodó sablonforgatókönyvre, ami az egészet egy gimmické redukálja (ld. még: Grimm). Stílus nincs, a rendezés unalmas, az egyes részeken átívelő szálak nagyon lassan bomlanak ki, Jim Caviezel kissé álmatagon ténfereg, Michael Emerson meg már a Lostban is kurva unalmas volt, mint a háttérből manipuláló, titkokkal teli emberke. Az egészről üvölt a középszerűség.
(Rusznyák Csaba)


Terra Nova


Steven Spielberg idén már befürdött egy sci-fi sorozattal (Falling Skies), és úgy tűnik, ezzel a másikkal sem jár jobban. A sztori szerint a Föld a jövőben lakhatatlanná válik, az egyetlen lehetőség a túlélésre az, hogy néhány ezer embert átküldenek egy portálon a múltba, 85 millió évvel ezelőttre (pontosabban egy párhuzamos világba), hogy ott kezdjenek új életet, és új civilizációt. Éhes őslényekkel körülvéve. A középpontban a Shannon család áll, aminek feje az egyik gyerekkel együtt potyautasként érkezik, és a telep (Terra Nova) rendőre lesz. Ami első pillantásra kiveri a biztosítékot, az a katasztrofális CGI (az animált dinók mintha csak kezdetleges, primitív tesztek lettek volna az 1993-as (!) Jurassic Parkhoz), de nagyobb baj, hogy az íróknak fingjuk sincs, mit akarnak valójában. High concept sci-fit? Prehisztorikus szappanoperát? Régivágású kalandfilmet? Minden részben elcsöppen egy-két infó valami lappangó titokról (a Terra Nova parancsnokával, vagy a telepen kívül élő, fegyveres renegátokkal kapcsolatban), mindig egy kicsit mélyebbre merülünk Shannonék tinilányának bimbódzó szerelmi életében, míg maguk az egyes epizódok erősen váltakozó színvonalúak és stílusúak. Itt egy szörnyfilm (egy eddig ismeretlen faj fenyegeti az egész telepet), ott egy echte Star Trek feeling (egy vírus miatt megszakad a kapcsolat egy kis csapat tudóssal), amott egy tipikus krimi (meggyilkolják Terra Nova egyik lakosát), de soha semmi igazán izgalmas és érdekes. 20 évvel ezelőtt jó lett volna a Családi mozidélután a Disney-vel egyik sorozatának, de most, főműsoridőben? Ugyan már...
(Rusznyák Csaba)

24 komment

Címkék: scifi horror krimi fantasy thriller tévékritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr23386980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sep · http://prizmafolyoirat.com/ 2011.11.24. 15:39:46

Nem kötözködés akar lenni, de a "suspension of disbelief"-et kétszer kétféleképpen elírtátok.

Geekblog 2011.11.24. 15:52:36

@sep:
Javitva, sot, meg a granginyolt is tisztaba tettuk :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.11.24. 17:35:45

fú, ezek közül egy se érdekel valahogy...

Father Merrin 2011.11.24. 17:47:58

Nem vagyok nagy sorozatfaló, de az American Horror Story a pilot után tetszik. Hangulatos és bizarr darab, érdekel mit hoznak ki belőle.

Walking Dead-et néz esetleg valaki? Vélemény?

superben 2011.11.24. 21:20:30

Az American Horror Story-t és a Homeland-et már várom, hogy darálhassam. A Grimm meg a Once Upon a Time érdekelne, ha kicsit jobb kritikákat kaptak volna, de így nincs rájuk időm :)

chuck-d 2011.11.24. 21:59:53

@Father Merrin: nézem és hát-hát. eddig ez nem 6 epizódra szóló történet, megtorpant, a dráma is mesterségesebb, többet vártam.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2011.11.24. 22:18:31

@Father Merrin: Walking Dead - Konkrétan süllyed lefelé. Az hagyján, hogy mozgalmasnak egy bödön jóindulattal sem nevezhető, de a dráma olyan szappanoperaszerű, hogy mosakodni lehet vele. Az első évadnak is voltak hibái, de az még úgy is erős volt. Ez így a 6. részre egyáltalán nem az, sőt. Az évadkezdés még úgy-ahogy rendben volt, de utána. Lejtmenet..de azért bízni kell benne, hogy feltámad.

Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2011.11.24. 23:04:26

Terra Novát nézem ezek közül csak, igazából szórakoztatóak a részek így heti bontásban, de nemnézném újra őket szerintem. Vannak jobbak rosszabbak, a CGI valóban pocsék, de vannak jobb pillanatai, főleg a kocsmárosnak meg taylornak. Ha már elkezdtem végignézem, de kezd kicsit Elveszett világ-ba fordulni ami ÁÁÁááááá. vágod. :D

Edgar 2011.11.25. 01:21:31

Azon izgulok, nehogy elcsesszék az AHS-t. Ha így megy tovább, ahogy eddig, korunk tvínpíksze lehet belőle.

Rusznyák Csaba 2011.11.25. 08:40:00

Én az AHS-t hat részig bírtam. Horrorszappanopera.
A The Walking Dead valóban szenved sajnos, bár most a legutóbbi rész (az évadnyitány óta először) pont nagyon jó volt.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2011.11.25. 09:39:12

@Rusznyák Csaba: áááá, a hatodik után hogy lehet abbahagyni??? :-P én 4 részt néztem meg zsinórba... a mostani rész rubber man köztpontú lesz...na??? ;-)

Rusznyák Csaba 2011.11.25. 09:55:42

@ringsider: Ja, nem, elnéztem, az ötödik, a halloweenes rész után lőttem le - de már azt sem néztem végig.

elefes 2011.11.25. 14:25:43

@Rusznyák Csaba: A halloweenes rész második felét tényleg eltúlozták, de a folytatás már szintén jó. (Mondjuk az azt követőt láttam utoljára, nem tudom hány rész van azóta.)

K.Leslee 2011.11.25. 18:47:52

@Gevin: Egyetértek. Iszonyatos az a ripacskodás, kezd a Barátok köztre emlékeztetni.

Edgar 2011.11.25. 21:53:46

@Rusznyák Csaba: egyetlen rész miatt még ne csüggedjünk.

Külön kiemelném és díjra javasolnám a nyitó témát vagy stáblistát vagy hogy a cgi-be hívják az opening credits-et az opening theme-mel együtt. Charlie Clouser keze van a dologban.

Rusznyák Csaba 2011.11.25. 22:05:00

@Edgar: Nem egy rész miatt, EGYIK sem tetszett igazán. Egyszerűen csak az ötödiknél szakadt el a cérna.

Edgar 2011.11.25. 22:12:34

@Rusznyák Csaba: sajnálom, hogy elszakadt. Azt hiszem, ez már az ízlésekéspofonok területe.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2011.11.26. 09:07:33

@Edgar: érdekes dolog ez...a homeland és az AHS az idei kedvenceim, de a főcímét mindkettőnek áttekerem...

Father Merrin 2011.11.26. 09:27:17

Valójában az lepett volna meg, ha a Walking Dead nem fut zátonyra: az első évad is elég harmatos eresztés volt (kivétel ugye a pilot), Darabont kilépése meg nyilvánvalóvá tette, hogy rossz irányba halad minden.

Edgar 2011.11.26. 13:34:22

@ringsider: a legtöbb sorozatnál én is, de van pár kivétel. (Főcím, köszi, ezt kerestem!) A Dexter első évadánál mindig megnéztem, aztán meguntam. A Gengszterkorzónál is. Az AHS-nél hangulatba hoz ez a kattogó, recsegő sejtelmesség.

Ami a szappanopera jelleget illeti, ez szerintem azért nem baj, ha van is ilyen, mert egyrészt mélyebb bepillantást kapunk a szereplők közötti viszonyokba és a lelki folyamatokba, mint a legtöbb horrorfilmnél (vö. Stephen Kinget is ezért szeretjük elsősorban, nem a félelmeteseses leírások miatt), másrészt a Twin Peaks-nek is volt egy ilyen jellege, és mégsem lett belőle ócska tizedrangú sorozat.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2011.11.27. 15:15:10

@Edgar: a szappan jelleg kell, attól izgi az egész...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.11.27. 15:15:55

hell on wheels most kezdtem el és nagyon tetszik.

Tiger Woods 2012.02.13. 12:50:06

ez a grimm halál gyenge, ellenben a once upon a time még 11 rész után is érdekes.
az ahs meg bejött, bár sokkal durvábbra számítottam (a nip/tuckot meg sem közelítette).
süti beállítások módosítása