Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

14 éve nem volt ilyen rossz nyara Hollywoodnak

2011.09.07. 19:11 Rusznyák Csaba

A New York Times cikke szerint idén nyáron (május első hétvégéjétől szeptember első hétvégéjéig) 543 millió mozijegyet vásároltak Amerikában. Hogy ennél alacsonyabb számot találjunk, egészen 1997-ig kell visszamennünk, amikoris mindössze 540 millió jegy kelt el ugyanezen időszak alatt. És ez már zsinórban a negyedik év, amiben a mozilátogatások száma alulmarad az azt megelőző évének. Hogy a Times íróját idézzem: „real trouble”. Igaz, az összbevétel nőtt az előző évhez képest, de kevesebb, mint egy százalékkal – és persze ez a pénzbeli növekedés a 3D-s filmek megemelt jegyárainak köszönhető, ergo nem „valós”, ráadásul ez a kevesebb mint egy százalék is szánalmas kis adat, ha figyelembe vesszük, hogy idén majdnem háromszor annyi filmet vetítettek 3D-ben, mint 2010-ben.


Tegyünk néhány logikus észrevételt (kicsit kitolva a vizsgált időszakot, és belevéve a tavasszal bemutatott, de „lélekben nyári” filmeket is):

- Ahogy azt már egy ideje hangoztatják, hangoztatjuk, a 3D-lufi kipukkant, Hollywoodnak ez a legutóbbi csodaszere is egynyárinak bizonyult.
- A folytatások, a brandek még mindig jó befektetések: a legtöbb nézőt és a legnagyobb pénzeket a Transformers 3, a Karib-tenger kalózai 4 és a Harry Potter fináléja hozta.
- A közönség a már beváltak mellett még mindig nyitott új franchise-okra és szuperhősökre is (Amerika Kapitány, Thor)
- Rég elfüstölt/középszerűen teljesítő franchise-okat is vissza lehet hozni, és fel lehet turbózni (Majmok bolygója, Fast Five – avagy ezután méginkább hiába várhatjuk majd, hogy Hollywood egy-két bukás után feladja, és lemondjon egy brandről)
- A sztárok önmagukban már nem érnek sokat, elmúltak azok az idők, amikor egy név automatikusan milliókat vonzott a mozikba (Cowboyok és űrlények, Zöld lámpás)
- A látványfilmekkel ellentétben vígjátékokat érdemes R-es besorolással moziba küldeni a nagy pénz reményében (Másnaposok 2, Koszorúslányok)
- És ami – sajnos – a legfontosabb: Eredet ide, Avatar oda, a kockázatvállalás még mindig nem kifizetődő: az eredeti forgatókönyvekből készített szuperprodukciók a (nagyon) mérsékelt sikerű Super 8-at leszámítva buktak (Csata: Los Angeles, Sucker Punch). Ergo: hadd tippeljem meg a stúdiófőnökök ezzel kapcsolatos gondolatát: „picsába az eredeti ötletekkel!”

44 komment

Címkék: hír

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr303209672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

remiz (törölt) 2011.09.07. 20:19:09

ja, ugyanez, elemzés nélkül pinkben:

www.origo.hu/filmklub/20110906-rekordbevetel-keletkezett-a-nyaron-a-mozikban-amerikai-boxoffice-a-segitseg.html

írni nem lehet a soha ilyen, rekord stb szavak nélkül, ezért nem hihető sose semmi. amúgy szvsz a hazai moziipar van a legnagyobb bajban, nem kell elfutni a NYT-ig.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2011.09.07. 21:52:45

Szerencsétlen filmipari szereplők, holnaptól gondolom már a bögrét fogják rázogatni a sarkon.

Meg a Szopóütés, mint eredeti ötlet? Amíg ennyit tudnak kirecskázni magukból ("szórakoztató" filmként, nem világmegváltásnak), talán nem is kár, ha hullik a férgese.

RoFä 2011.09.07. 23:13:36

Kellemetlen (de persze igaz) az avattár Es az incepcio eredeti frgtknyvknt való szerepeltetése is...

Régen meg volt anyag a Mercikben és a Sympathy for the Devil volt a pop...

Rusznyák Csaba 2011.09.08. 00:12:15

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Tudod, hogy kell ott érteni az "eredeti" szót:)

Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2011.09.08. 02:22:36

Igazából a LosAngeles meg a SuckerPunch nem jó példa mert mindkettő kurvaszar volt.

W.A. 2011.09.08. 03:23:40

Valóban, ha eredeti anyagként szinte csak fost sikerül termelni (most volt szerencsétlenségem a Sucker Punchoz, "Ó iszonyú volt") akkor nem csoda, hogy senki nem eszi. Habár ez nem is olyan magától értetődő...

Az egyetlen pozitívum, hogy a 3D - ha igazad van - nem olyan nagy siker, mert utálom. A remake-ek és folytatások teljes eluralkodása mellett nagyon fáj az is, hogy most már szabályosan vadászni kell az eredeti nyelvű vetítéseket, márpedig nekem a magyar szinkron a legtöbbször elég ahhoz, hogy elüldözzön a mozi közeléből. Valószínűleg mások nem így vannak vele.

mizrolist 2011.09.08. 05:43:48

@W.A.: a probléma ráadásul kettős: volt olyan film, amelynél a feliratos egyben 3D-s is volt, viszont másféle feliratos vetítés nem volt... Oké, a négyféle vetítésnek sincs sok értelme, azt belátom - de remélhetőleg nem súlyosbodik a dolog odáig, hogy a hagyományos feliratos vetítések teljesen kikopnak.

Rusznyák Csaba 2011.09.08. 06:52:33

@Oidipus Prime: nem is a színvonaluk miatt lettek megemlítve.

@aeon flux: sőt? ez igen szerény azért. főleg, hogy a marketingköltség tuti nincs benne abban a 70 millában.

szoni_ 2011.09.08. 08:28:27

eddig a tavalyi évben több ütős film született, de vlszeg még csak most jönnek be év végéig a díjra esélyesek...
van az ideig évben egy-két jó, szórakoztató, de igazán kiemelkedő...nem is tudom...

"A látványfilmekkel ellentétben vígjátékokat érdemes R-es besorolással moziba küldeni a nagy pénz reményében"
- már ettől is előre félek...főleg a főnökök után...

Rusznyák Csaba 2011.09.08. 08:32:46

@szoni_: Igazából ebben az az ironikus, hogy a nyári filmek többsége pont idén még a kritikusoknak is tetszett, sőt, némelyiket (a HP-t) egyenesen az év legjobbjai közé sorolják.

szoni_ 2011.09.08. 09:07:13

@Rusznyák Csaba: igen, a statokat - vagy az egészet - nézve, pl. rotten, elég jó pontozásokat hoztak ki, bár azért persze sok különböző vélemény van.
A HP esetében érdekes, hogy sok helyen szinte szélsőségesen felpontozták...azt hiszem főként egyfajta nosztalgikus érzésből...
Sztem az utolsó részt nagyon könnyen el lehetett volna rontani, és ha így vesszük, ez egész jó lett.
Valahogy úgy van vele az ember - ahogy én is:) -, mint a tanár a diákkal az érettségi vizsgán, kicsit engedékenyebb, év közben már eleget szivatta...
Több jól sikerült rész is van benne, de azt túlzásnak találom, hogy ez lenne a legjobb rész...nekem van előtte 3 rész is, ami jobban tetszett, de ez egyéni...

Rusznyák Csaba 2011.09.08. 09:25:36

@szoni_: Szerintem se a legjobb, de ennyire elsöprő kritikai fogadtatást azért nem nagyon lehet kimagyarázni divathullámmal vagy engedékenységgel.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.09.08. 09:48:47

Igazi, merész, kockázatokra hajlandó producer szinte ritkábban születik, mint zseniális művész. Ilyen producer nélkül pedig egy alapvetően producer-központú filmipar csakis a biztos bevételek felé fog tendálni - így nem meglepetés a dögunalom. Utoljára talán Weinsteinék voltak efféle producerek, de már ők is megöregedtek...

szoni_ 2011.09.08. 09:49:17

@Rusznyák Csaba: úgy érted, tényleg nagyon jó lett vagy érdekek álltak mögötte?:))

Rusznyák Csaba 2011.09.08. 09:55:16

@szoni_: Nem, szerintem egyszerűen csak tényleg ennyire tetszett mindenkinek. Van ilyen:)

@efes: Az egy dolog, de mostanra már kezdhetnék felfogni, hogy amit ők "biztos bevételnek" hisznek, az nem mindig jön be, sőt, egyre kevésbé.
Amúgy Weinstenék biztosabbra mennek, mint bármilyen hollywoodi producer:)

szoni_ 2011.09.08. 10:00:13

@efes: jha, hát a produceren úgy nézki elég sok múlik
azért nem hiszem el, hogyha pénzügyi szempontból is és némileg művészeti szempontból is tudja egy producer vizsgálni a dolgokat, akkor nem jut el odáig, hogy legalább kutassa a témákat, szakembereket, embereket és próbálkozzon. A jó üzlethez némi kockáztatás is kell...gondolom... Valszeg kevés az olyan döntéshozó személy, producer, aki mindkét oldalon helytáll...vagy hát pontosabban nehéz betörni a szakmába új embereknek...a régiek meg minek törjék magukat ha már benn vannak...

Köbli Norbert (törölt) 2011.09.08. 10:09:24

srácok, nagyon fontos szempont, hogy domestic box office helyett néhány éve már international box office a jelszó. ma egy globális kasszasiker csak 30%-ot hoz az USA-ból és 70%-ot a világ többi részéről.

ezért van az, hogy amikor régi módszerünk szerint az amerikai bevételekből próbáljuk megérteni, mi bukott meg és mi nem, mit miért folytatnak, és mi számít kasszasikernek, akkor nem látjuk az összképet (pl. gulliver, perzsia hercege, csata: los angeles, az utazó, de még a piranha is - ezek otthon csúnyán megbuktak, de nemzetközileg elképesztő számokat csináltak).

hollywood sikeresebb, mint valaha, és sikeresebben letaglózta a nemzetközi piacokat, mint valaha. egyszerűen csak eltolódtak a hangsúlyok. a stúdiók visszafogják a tipikusan amerikai termékeket, és olyan filmekben próbálják megtalálni a legkisebb közös többszöröst, amelyet a világ táján mindenki megért.

Rusznyák Csaba 2011.09.08. 10:20:25

@Köbli Norbert: Igaz, hogy tolódtak az arányok, de ez túlzás is, meg általánosítás is. A 70-30 még mindig nem igaz általánosságban véve, és pl. pont a felkapott képregényadaptációk körében igaz, hogy még mindig tartja magát a nagyjábóli 50-50 arány.
Nameg az arány változása is jobban mutatna, ha nem csökkenő amerikai mozilátogatás mellett történne.

szoni_ 2011.09.08. 10:39:51

@Rusznyák Csaba:
értem, úgy látszik némileg gyanakvó természet vagyok, vagy mániákusan kersem az ok-kozatokat:D Ha csak magamból indulnék ki, azt is mondhatnám: a te "van ilyen"-ed akár magyarázható az én engedékenységemmel is:) De simán benne van, h a többségnek nagyon-nagyon tetszett...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.09.08. 11:14:17

@Rusznyák Csaba: Jaja, ma már igen. De fiatal korukban azért még bevállalták pl. Quentint, aki azért olyan, amilyen, de Hollywoodban underground. Volt. Lényeg, hogy nincsenek ma innovatív producerek Hollywoodban - és csak a független szcénákból jöhetnek, ám ott sincs nagy fortyogás... Nincsenek új áramlatok, nagy, új divatok.

NickelADeón 2011.09.08. 12:44:34

Nem teljesen tartozik ide, de azért leírom. Tegnapi újságban volt Zsigmond Vilmossal interjú.
"- A technológia azóta rengeteget változott. A digitalizmus mennyire alakította át az operatőri szakmát?
- A filmek többségét digitálisan rögzítik. Nekünk annak idején minden képért meg kellett dolgoznunk. Előre ki kellett gondolnunk, hogy a jelenet hangulatához milyen fényekre, árnyékokra van szükség. Most már világítás nélkül is látjuk a képet, és sokan meg is elégednek az első beállítással. Egy forgatáson például, ha valaki elkezd órákig világítani, akkor a producer ezt mondja: uram, nekem nincs erre sem időm, sem pénzem, inkább keresek egy olyan operatőrt, aki hajlandó ebben a fényben is dolgozni. A végeredmény persze már egy másik történet, mert ha a producer nem tudja eladni a filmet, akkor megfordul a fejében, lehet, hogy ezt a másikat kellett volna alkalmaznom. A hagyományos értelemben vett film meghalt, amit mindenkinek tudomásul kell vennie."

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.09.08. 14:00:57

@NickelADeón: Vili bácsinak sokban igaza van, azonban egy jó beállításért, egy jó kompozícióért, tehát egy jó jelenetért digitális technikával is éppen annyit kell molyolni, mintha az celluloidra forgott volna. Ugyanúgy kell azt is fényelni, meg a faszt tudja milyen utómunkákkal bizgerálni, mint a celluloidot, legfeljebb kényelmesebb kezelni és olcsóbb. Az a producer, aki ilyeneket mond, az egy faszkalap, de legalábbis igénytelen. Kérdezze meg a Cameront, mennyit molyolt egy kocka Avatarral...

W.A. 2011.09.08. 14:30:22

@mizrolist: ezt már nem mertem leírni, hogy ne legyen sok a siránkozásból, de valóban, legutóbb én is csak úgy tudtam angolul nézni valamit a moziban, hogy felirat nélküli vetítésre mentem. Erről mondjuk kiderült, hogy nagyon jó dolog, de azért fel vagyok háborodva. :))

mizrolist 2011.09.08. 14:36:57

@W.A.: konkrétan a Thorra gondoltam: volt sima szinkronos, 3D-s szinkronos és 3D-s angol nyelvű vetítés. Ezek egyike sem érdekelt, ezért nem is néztem meg moziban...

W.A. 2011.09.08. 15:04:04

@mizrolist: Szerencsére a közelébe se mentem annak a filmnek, mostanában láttam csak. Nem kellett volna.

Maya-- 2011.09.08. 22:20:55

utána néztem, így van..na, kíváncsi leszek, mi lesz jövőben, mert egyre nagyobb a zúgolodás a 3D ellen, biztos már sokan tönkre tették otthon a szemüket a sok olvasással(NOT), vagy a komputerezéssel(YES)..
vagy most már több D-és lesz:), mindenesetre kíváncsi leszek, hogy lesz tovább.
egyelőre, én mint jövendőbeli, hatalmas közgazdász:), úgy tartom, hogy Hoolywood elég jól átvészelte eddig a krízist..ahoz képest, hogy mennyi marhasággal áll elő.

virtualdog 2011.09.09. 00:02:23

Annyira érdektelen, erőltetett, izzadtságszagú, ötlettelen lett Hollywood teljesítménye a szememben (még 1-2 ellenpéldát is nehéz kiragadnom - persze ez személyes ízlés kérdése), hogy én már azt várom, mikor omlik végre össze megint, mint a 20. század közepe felé, és mikor jön a kreatív reboot... az Új-Új-Hollywood korszaka. Még Új-Hollwood régi nagyjai is csak magikat alázzák.

Darkcomet 2011.09.09. 13:47:59

Csata: Los Angeles, Sucker Punch mint eredeti ötlet? Ajvé... Akkor milyen az, ami nem eredeti.

Darkcomet 2011.09.09. 13:54:05

Uraim! Manapság nem a producerek szava a döntő, hanem a filmmoguloké. Magyarán a tőke letapossa a kreativitást. Egy filmmogul meg biztosra megy. A befektetett pénzét akarja viszontlátni, a túl nagy siker sem fontos, de adott időszakon belül ne veszítsen az értékéből. Ezért a biztosra mennek, kizárva a kockázati tényezőt. Manapság pl. egy Wajna és Cassar páros a picsába sem lenne, mert senki sem adna nekik pénzt egy Terminátorra, vagy Rambóra. Kb. ez a helyzet.

Rusznyák Csaba 2011.09.09. 13:58:14

@Darkcomet: Te vagy a második, aki direkt félreérti:/

Amúgy a Terminátor aprópénzből készült, és a Rambo se sokkal többől...

Maya-- 2011.09.09. 14:06:19

a Terminátort nem tudom mennyiből pakkolták össze, de a Rambot azt biztosra tudom, hogy aprópénzből..

Darkcomet 2011.09.09. 21:17:39

@Rusznyák Csaba: "Te vagy a második, aki direkt félreérti:/"

Mit is értettem félre?

"Amúgy a Terminátor aprópénzből készült, és a Rambo se sokkal többől..."

Pont erről írtam. Manapság a haszon maximalizálása számít Hollywoodban és nem az egyedi és kockázatos ötletek megvalósítása. Ezért nem lehetne manapság egy Terminátort elkészíteni, amit amúgy 6 millás költségvetésből hoztak össze anno.

chuck-d 2011.09.10. 01:34:31

@Köbli Norbert: ez a felsorolás akkor változtatna valamit az összképen, ha a nemzetközi bevétellel már nyereségesek lennének ezek a filmek, ehhez képest bukta vagy behozták a gyártási költséget, egyedül a Piranha 3D termelt pénzt rendesen, de kilóg a sorból, mivel kevesebb pénzből rakták össze.

Rusznyák Csaba 2011.09.10. 09:37:28

@Darkcomet: "eredeti" - itt pusztán annyit jelent, hogy nem adaptáció/folytatás/remake, de semmi köze az eredetiséghez minőségi szempontból.

Köbli Norbert (törölt) 2011.09.10. 12:17:53

@chuck-d: a moziforgalmazás csak promóciója egy filmnek, és általában minuszban zárul. dvd-n, blurayn, vod-n kerül nullára egy film, és tévéeladásból jön a profit. ha merchandising is van, az még jobb. a szinergia és a kreatív könyvelés korában nehéz megítélni, mi volt igazából siker a stúdió számára. látod, a zöld lámpást is folytatni akarják valamiért.

chuck-d 2011.09.10. 16:11:04

@Köbli Norbert: szívesen olvasnék erről valami kimutatást, nem mintha nem fogadnám el részben a véleményed, de nehéz elképzelnem, hogy esetenként sok tízmilliós, esetleg százmilliós lyukakat betömnének az általad említett bevételekkel. például a fokozott merchandising lehetőségek ellenére sem hiszem, hogy a közeljövőben új Zöld Lámpás filmet láthatnánk, persze a stúdiónak a forgalmazás alatt magabiztosnak kell mutatkoznia, épp mozikban lévő filmről nem jelenthetik ki lesütött szemmel, hogy ez bizony bukta.

Rusznyák Csaba 2011.09.10. 19:50:18

@chuck-d: Pedig tuti lesz GL 2, persze nem azért, mert a film nyereséget termelt vagy mert akár csak visszahozta a költségeit, hanem mert egyetlen szál bukás után még nem fognak veszni hagyni egy potenciálisan százmilliókat/milliárdokat jelentő franchise-t.

chuck-d 2011.09.11. 02:19:37

@Rusznyák Csaba: pihentetés és reboot, kezdenek vele valamit, de meglepne egy közeljövőben forgatni kezdett GL 2. jelenleg ebben a formában nem termelt szart sem, tehát nem ehhez vagy magukhoz nyúlnak, hanem egy másik DC karakterhez, addig ez alszik kicsit.

Maya-- 2011.09.11. 20:34:00

@Rusznyák Csaba: "Pedig tuti lesz GL 2"..igen?

s zenerovat miért nem lesz?..na erre válaszolj nekem, pont olyan tutisat mint fennebb:)

chuck-d 2011.09.11. 21:52:55

@Maya--: Csaba legközelebbi zenerovata egy indiai dallam lesz népi klarinéton, amivel kibűvöli a melleket a kosarukból.

Maya-- 2011.09.12. 16:55:06

@chuck-d: ok, csak már legyen valami zene:)..mert szerintem nem lesz, ott mondott ezt-azt, hogy lerázzon, de nem hagyom békén:)

Maya-- 2011.09.13. 22:29:18

döntöttem, békén hagyom..ez van:)
süti beállítások módosítása