Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Jakuzák

2011.08.31. 07:00 Rusznyák Csaba

Férfiak, akik teszik, amit tenniük kell, bármibe kerüljön is – szerelemben, háborúban egyaránt. Sydney Pollack 1974-es thrillere, amit éppen két klasszikusa, az Ilyenek voltunk és A keselyű három napja között forgatott, csaknem eltűnt a süllyesztőben, pedig a ’70-es évek egyik kiemelkedő zsánerfilmje, ami a becsület, a bajtársiasság és a tisztesség értékei köré rendezi el konfliktusait. Robert Mitchum, sokadik noiros szerepében Ken Takakura segítségével vág rendet a japán alvilágban, de az intenzív és vérgőzös leszámolásba torkolló cselekmény ne tévesszen meg senkit: a Jakuzák az akciók máza alatt egy kifinomult és érzékeny film. Amennyire érzékeny csak egy férfifilm lehetett a ’70-es években, ami az akciómozikat a szikárság és a keménység koordinátarendszerében határozta meg.

Harry Kilmer (Mitchum) a második világháború óta adósa egy barátjának, George Tannernek (Brian Keith), aki most a segítségét kéri, lányát ugyanis egy félresikerült üzlet eredményeképp elrabolta a japán maffia. Kilmer hosszú évek után visszatér Japánba, ahol régi szerelme bátyjának, Tanaka Kennek (Takakura), egy egykori jakuzának a segítségét kéri. Tanaka történetesen Kilmernek az adósa, amiért az annak idején megmentette a húgát, így nincs más választása, mint segíteni neki. A két férfi kiszabadítja Tanner lányát, de ez még csak a kezdet: ezzel ugyanis szabályosan hadat üzentek az egyik legnagyobb jakuza klánnak.

A Jakuzák forgatókönyvét Paul Schrader és Robert Towne írta. Előbbinek ez volt az első szkriptje, eztán a Taxisofőrrel jelentkezett, utóbbi pedig alig valamivel korábban fejezte be a Kínai negyedet. Ezen a filmen még érezni azt az erőt és frissességet, ami a szerzőkből ezt követően (Schraderből később, Towne-ból hamarabb) kiveszett. Lassan indul be, de visszafogott tempójának van értelme, ez nem a véletlenek, az esetlegességek filmje. A szavaknak, pillantásoknak, gesztusoknak súlyuk van, ahogy a karaktereket sem külső körülmények és véletlenek, hanem zsigeri késztetések hajtják előre, hogy azt tegyék, ami világnézetük és értékítéletük szerint helyes – nem is, hogy azt tegyék, amit egész egyszerűen tenniük KELL. Ez ugyanis nem választás kérdése.

A cselekmény minden fordulata, mozzanata ezen a belső szükségszerűségen alapul. Ezek az emberek szigorú kódex szerint élnek, az adósságaikat törleszteniük kell. Nem számít, ha saját maguknak tett fogadalmaikat kell megszegniük ezért, ha újra fel kell venniük a rég letett kardot, ha újra ölniük kell vele, ha saját életüket kell szinte bizonyosan feladniuk. Ez nem választás kérdése. Towne és Schrader ezzel a markáns motivációs rendszerrel nem egyszerűen bevezette az amerikai közönséget a japán kultúrába, felfogásba, hanem egyenesen belehajította a közepébe (az egyetlen mentőöv Dusty – Richard Jordan – figurája, aki Kilmer testőreként a nyugati nézővel együtt ismeri meg ezt a gyökeresen más világot). Tanaka még japán szempontból is egy őskövületnek számít, aki kompromisszumokra képtelenül éli életét az ősi szokások szerint – és Kilmer ugyanerre az útra téved.

Amikor megérkezik Japánba, és elsétál egykori szerelme boltjához, amit annak idején ő vett neki búcsúajándék gyanánt, a leharcolt Mitchum maga a megtestesült melankólia. És amikor meglátogatja Tanakát, egyetlen pillantásukból érződik a feszültség, a nyugtalanság, a levegő azonnal szikrázni kezd. A két férfi közös jelenetei, beszélgetéseik a film egyértelmű csúcspontjai. Towne és Schrader nagyszerű érzékkel ütközteti a két kultúrát, a két egyéniséget, Pollack elegánsan, visszafogottan és hatásosan rendez, a Mitchum-Takakura páros pedig ural minden egyes pillanatot. Tanaka hálás Kilmernek, amiért a háború után megmentette a húgát, ugyanakkor neheztel is mindkettejükre, hiszen a férfi egy megszálló amerikai katona volt, aki összeszűrte a levet a lánnyal – ergo Tanaka lekötelezettjévé vált az ellenségének. De ez az eleve izgalmas kapcsolati háló még bőven bonyolódik a film végére.

Ahogy a cselekmény lassan, ám megállíthatatlanul görgeti a felmerült és egyre fokozódó konfliktusokat a finálé felé, a Jakuzák akciófilmként felpörög, drámaként pedig mélyül – ritka kombináció. A végső leszámolás, amiben Mitchum egy puskával és egy pisztollyal fedezi a jakuza főnök életére katanával törő Takakurát, még ma is átkozottul hatásos: véres, brutális és intenzív, a westernes/noiros tűzharcot éppúgy megadja a nézőnek, mint a szamurájfilmes kaszabolást. De a Jakuzák ereje a két férfi által rendezett szabályos mészárlás ellenére ekkor már a drámában rejlik. Döntések születnek, emberek halnak, és az árulás, a barátság, a becsület, a vér, az évtizedes titkok és a szerelem forgatagában Kilmer és Tanaka viszonya egészen új, tragikus megvilágításba kerül. Néma, méltósággal viselt áldozathozatalaik, időtlen idők óta cipelt érzelmi terheik és tönkretett életeik egy fél órán át kitartó emocionális robbanással verik ki a nézőt a székéből.

A végső, reptéri búcsú ugyan giccset lebegtet a két karakter feje fölött, de Pollack még időben elvágja a jelenetet, és különben is: a „hogyan tovább” kérdésre ezután sincs válasz egyikük esetében sem. Kivéve, hogy bármi történik is, mindketten teszik, amit tenniük kell. Mert ez nem választás kérdése.

12 komment

Címkék: krimi akció dráma

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr783191798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balakin · http://balakin.blog.hu/ 2011.08.31. 13:30:00

no hát ez elkezdett érdekleni engem! köszi a cikket, a napokban a'sszem meg is nézem!

W.A. 2011.08.31. 14:35:28

Jó írás egy jó filmről.
Amikor láttam, az eleje elég vontatottnak tűnt, de a végére tökéletesen beszippantott. Talán ideje újra, más szemmel megnéznem.

mesko 2011.08.31. 18:12:00

én ezt lááttammm:)..nem mondom, hogy rossz volt, de azért volt ez-az benne, amit én most kitudnék figurázni..nem teszem. jó vagyok.

mesko 2011.08.31. 18:12:37

jó a cikk, tetszett:)

Rusznyák Csaba 2011.08.31. 19:07:05

@mesko: Maya merre jár? Neki biztos tetszett a film!

mesko 2011.08.31. 19:59:49

@Rusznyák Csaba: megkérdeztem, azt mondta, hogy a színészekkel volt egy kicsi baja(amúgy most nagyon egyetértettünk), s alig várta, hogy mindenkit levágjanak katanával, akarsz vele direktbe beszélni?:))

Maya-- 2011.08.31. 20:26:13

@Rusznyák Csaba: nekem sem tetszett annyira, Mitchum azért lehetett volna jobbacska egy picit, mert szerintem, ha lekeverek neki egy kissebbecske pofont, az is kiütte volna, ez csak egy példa..még sok lenne, de én ritkán szólok. csak nagyon ritkán, spéci esetekben jelentkezem, ilyenkor mesko kilép jobbról, én meg bejövök balról..most távozom, csendben, ja és roppant komolyan.

W.A. 2011.09.01. 05:33:30

Nahát, nekem meg pont Mitchum alakítása volt kiemelkedő, ráadásul szerintem a film előrehaladtával egyre erősebbé vált. Takakura is nagyon jó volt.

Rusznyák Csaba 2011.09.01. 08:32:35

Mitchum fantasztikus volt, ahogy Takakura is. Mindkettő csupa erő és melankólia, csak mindkettő máshogy, a maga módján.

mesko 2011.09.01. 17:03:37

Takakura IGEN..de Mitchum nem tetszett:(..mint egy ******nyugdíjas, garbos pulcsiban..jól van na..nem zavar, hogy valaki fantasztikus, vagy mittudomén milyen, más szerint, de az zavar ha nekem nem tetszik, s nekem NEM TETSZETT:(

Balakin · http://balakin.blog.hu/ 2011.09.01. 22:15:16

megnéztem, tetszett! Mitchum is teljesen jó volt, bár Tatakura vitte a pálmát egyértelműen. Az akciójelenetek kifejezetten bejöttek, gyorsak, dinamikusak, hitelesek. Szeretem az ilyet. Talán néha a zene volt egy picit lötyögősebb a kelleténél.

valakién 2011.09.02. 14:30:31

Még anno a retek klub adta le egy pénteki napon, és nagyon tetszett!! Megismételhetnék!!!

De legalább a Filmmúzeum leadhatná...
Remélem a fent említett csatorna vezetősége, szerkesztői olvasni fogják a kommentem. :-))
De ha nem akkor írok a fácsén...
süti beállítások módosítása