Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Cowboyok és űrlények

2011.08.23. 14:01 Rusznyák Csaba

Lássuk be, egy filmtől, aminek ilyen címe van, az ember elvárna némi iróniát – főleg ha a rendező Jon Favreau, akinek Vasember-adaptációi pont attól működtek, hogy nem vették magukat véresen komolyan. Mert nehéz elvárni a nézőtől, hogy faarccal üljön végig egy sci-fi westernt, amiben cowboyok és indiánok hatlövetűekkel, puskákkal és nyilakkal harcolnak a technikailag több száz, vagy több ezer évvel előttük járó idegenek ellen. De csak elvárják tőle. Mégsem ez a film fő problémája, hanem az, ami Hollywood legtöbb nyári megafilmjének. Igen, a forgatókönyv, azaz minek írjanak normálisat, ha az óriásrobotok és az összeomló épületek vagy (esetünkben) a cool koncepció eladja az egészet anélkül is?

Csakhogy ezúttal nem adta el: a film bukott, hiába tökös és kemény Daniel Craig, hiába áll piszkosul jól Harrison Fordnak a kalap és a hatlövetű, hiába hozza Favreau egy kellemes kora délutáni filmecske mérsékelten szórakoztató színvonalát, ide ez kevés. A (jelenleg) 90 milliós amerikai bevétel elég szarul mutathat a főkönyvben a 163 milliós költséggel átellenben. Nem lennék annak a helyében, aki most azt nézegeti a stúdiónál.

A forgatókönyvet hat ember szögelte, hegesztette, ragasztotta össze (köztük Roberto Orci, Alex Kurtzman, Damen Lindelof), és olyan is. Csapongó, egyenetlen, következetlen, súlyos hangulatváltásokkal teli, hol meglepően brutális western, hol horrorisztikus thriller, itt egy kis drámát akarnak beleerőltetni, ott meg egy kis humort, ráadásul közben egészen a fináléig olyan benyomást tesz, mintha eredetileg egy hagyományos vadnyugati sztori akart volna lenni, és valakinek utólag jutott eszébe, hogy legyenek már benne földönkívüliek. Jó másfél órán át a hősök egymás közt acsarkodnak, útonállók elől menekülnek, indiánok fogságába esnek, az idegenek meg csak néha feltűnnek, és elrabolnak párat közülük (hogy miért, arra pofátlanul olcsó és ostoba magyarázatot kapunk), hogy emlékeztessék a nézőt, ők is jelen vannak a cselekményben. Hasonlóan járt Ford is, a történet középső harmadában nem nagyon csinál semmit, csak elmorog egy-két sort, és néha látjuk lovagolni a háttérben.

Mire elérkezünk az utolsó fél órához, az íróknak végre eszükbe jut a filmjük címe, és megkapjuk a tisztességesen hosszú, viszonylag látványos és lendületes finálét, amit teljesen az sem tud elrontani, hogy a görcsösen komoly hangvétel kiöli a koncepcióból annak legszórakoztatóbbnak ígérkező geekfaktorát. Teljesen az rontja el majdnem, hogy a robbanások és lövöldözések rövid szüneteiben erőltetett menetben hajigálják egymás után az illúziórombolóan kínos dialógokat, a súlytalan karakterpillanatokat, a nemes önfeláldozásokat, és a gyomorgyilkos giccsbe forduló érzelgősségeket.

A Cowboyok és űrlények legérdekesebb aspektusa sajnos a címe, de az alkotók legalább azzal vigasztalódhatnak, hogy aligha fogja bárki azt mondani rá, hogy meggyalázták vele az eredeti, 2006-os képregényt (amihez mellesleg vajmi kevés köze van), mivel annak a színvonaláig még Hollywood is ritkán süllyed.  Más kérdés, hogy a nézőnek ez semmilyen vigaszt nem fog nyújtani, ahogy az sem, hogy ha bemegy a moziba, azért ennél  rosszabb filmekre is költheti a pénzét. Sebaj, hátha majd az Indiánok és vámpírok vagy a Lovagok és szörnyecskék jobb lesz.

41 komment · 1 trackback

Címkék: scifi western akció

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr203173556

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: 13 fotó a Cowboyok és űrlények sztárjáról 2011.08.23. 15:22:24

A héten kerül a magyar mozikba a Cowboyok és űrlények c. vadnyugati scifi, melynek női főszereplője nem más mint, House doki 13-sa, vagyis Olivia Wilde, aki az alábbi, nem véletlenül 13 fotó alapján nem az a szégyenlős fajta.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaamir 2011.08.23. 14:52:05

Szerintem Favreau a Vasember filmeket is nagyon elcseszte, ettől se várok semmit. Pedig ennek a Ford-Craig párosnak illene működnie.

Kabarészínész 2011.08.23. 15:49:45

tejóisten. hogy ez rendes film??? én csak hallottam a címét és eddig az élt benenm, hogy ez ilyen vicces animáció, mint a toy story, vagy monster inc.... de nem, ez egy film? tejóisten.

Flankerr 2011.08.23. 16:00:05

Szerintem ennyire nem volt középszerű..:) de a forgatókönyv a gyengéje, ez kétségtelen.

Atkakukac1989 2011.08.23. 16:09:44

Akkor ha ilyen a színvonal tuti nem megnézős!! Pedig trailer alapján jónak tűnt! Milyen furcsa is az élet, év elején mindenki bukásra ítélte a Majmok bolygóját erre közönségsiker lett(nem mellesleg jó is), a Cowboyok pedig bukás.. pedig ezt mindenki blockbusternek vette.

Mondjuk ez az év meg az előző nagy tanúság a dollárszemű producereknek és stúdiófőnököknek. Hiszen a nagy projektek sorra buktak, vagy korrekt eredményt hoztak (lásd: Zöld Lámpás, Zöld Darázs) és a független vagy kisebb produkciók uralkodnak (A király beszéde, A félszemű, Black Swan stb.) Szóval nem mind arany ami fénylik...

Tiger Woods 2011.08.23. 16:40:20

kár érte, pedig a cím fasza. remélem a strippers vs werewolves jobb lesz vagy legalább hozza a zombie strippers! színvonalát.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2011.08.23. 16:42:46

Én azt javaslom (úgy általában), hogy egy film megnézését, vagy kihagyását ne egy önjelölt kritikus véleménye alapján döntsük el.

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2011.08.23. 17:04:59

szerintem nem olyan rossz.
bár amikor az ufófőhősnő halott verzióját beteszik az apacs indiánok a tűzbe és a nőből hirtelen lángok törnek elő és pucéran ujjászületik és elmondja mindenkinek, hogy ő tulajdonképpen egy ufó és csak felvette az emberi alakot és ezt mind angolul meg apacsul is elmondja,....
nos ekkor röhögtem fel először.

az agresszív ufós gyilkolásos rész meg szerintem teljesen jó...

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2011.08.23. 17:25:30

Szintén zenész, csatlakozom a szarozós csoporthoz.
Annak ellenére, hogy nagy western és élien rajongó vagyok. De ez ebben a formában egy katyvasz volt.

Big-B 2011.08.23. 17:30:42

Cowboys vs Alien. Yeah

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2011.08.23. 17:52:29

VADNYUGATI HŐS

Cowboyok közt vagyok első,
Totálképen legszebb pálcik-
-a. Képernyő alsó-felső
Szélén fekete csík látszik.

Lövöldözök szanaszéjjel,
Köröttem a tűz az pergő,
Tábort tűzök egész éjjel,
S magyarhangom Kaszás Gergő.

Sok rosszembert coltom temet,
Tőlem bizony sokan félnek,
S karakteres arcélemet
Nekitámasztom a szélnek.

Indián sírt fű, mi benő,
Én lőttem le, tiszta dolog,
S film végén az épp lemenő
Napkorongba lovagolok.

Köröttem a préri zenél?
Jaj ne kérdezz butát, ó ne!
Stílszerűbb vagyok én ennél:
Zenekarol Morricone!

THE END

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.com/2009/09/vadnyugati-hos.html
:)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2011.08.23. 19:25:39

@gyilkos fűegér: Ez igaz. Ha ráadásul egy gyilkos fűegér (gratulálok a névhez!!! irigylem!!!) mondja, akkor ott a baj már igen nagy lehet... :)
Mondd, olvasol te elég Frady Endrét? He?! :)
fradyendre.blogspot.com/
:)

mesko 2011.08.23. 21:16:49

Istenem, micsoda lovak voltak ebben a filmben..komolyan na, ezzel elmondtam az összes jót a filmről, na jó ott volt még Bond és Ford, meg Dr Quinn, de engem ez nem érdekel, jobb lett volna a tehenészcsapat helyett engem is elraboltak volna ezek az alienek, s akkor jól eltűntem volna én is a fényt nézni a filmvégéig, s most nem emlékezni semmire..és még a nagy Manitut sem engedtem volna, hogy visszahozza a memóriám.
mondtam már?, Istenem.. micsoda lovak voltak ebben a filmben..
franc akarna emlékezni erre a filmre, jó volt Bondnak, mert ő majdnem a film végéig nem érti, hogy mit keres a filmben:)..de Fordot már nem igazán értettem, hogy hogyan tudott végigolvasni egy ilyen picsavíz forgatókönyvet, amit nyaltak haton, s úgysem jó semminek:(

Istenem, micsoda lovak voltak ebben a filmben..hú, az nem semmi:)

aztán remélem jól megszívták magukat arannyal a filmezés alatt, mert ebből pecó/bevétel nem tudom, lesz-e..

Istenem, micsoda lovak voltak ott..anyukám..
háát, tudnék írni, még egy csomó mindent, de miért?..megvárom a Gladiátorok vs. Aliens-t, a akkor majd még írok..
mondtam, hogy milyen fasza lovak voltak a filmben?

Rusznyák Csaba 2011.08.23. 21:36:24

@mesko: na, és hogy tetszettek a lovak?

mesko 2011.08.23. 21:39:20

@Rusznyák Csaba: jaj, te Csaba..egyszerűen szuperek voltak a lovak, érted?..olyan jók voltak a lovak:)

HavasiG 2011.08.24. 09:32:23

De most komolyan... Bárki elhitte, hogy ilyen címmel normális film születhet?

Már a két világ összehozása is olyan, hogy értelmes ember sikítófrászt kap tőle. A látott trailer után pedig még azt a kis időt is sajnálnám ettől a filmtől, amíg a vonatkozó torrentet letöltöm és elindítom a "beszerzést".

Case · http://streetartbp.hu/ 2011.08.24. 14:03:42

én már az elözetesét is elmondhatatlanul untam, pedig az azért nem hosszú. ezek után a filmnek közelébe se.

jörgömös 2011.08.24. 19:55:10

Olivia Wild levetkőzik benne?

Maya-- 2011.08.24. 20:36:33

Olivia W. nem nagyon vetkőzik:), úgy jártunk, hogy jött egy haver is velünk direkt ezért, hogy szereti a színésznőt..na volt ott káromkodás a film végén, mert ő ott maradt velem, a többiek már rég elhagyták a termet:D(mondjuk nem szoktunk olyan sokan lenni az éjjeli vetítésen), én örvendtem, hogy maradt Oliviáért, mert hanem csak egyedül lettem volna bent..de annyira jók voltak a lovak, hogy CSAK és CSAK ezért érdemes a filmet megnézni, semmi másért.
(nincs többet mesko)

Zilahi Zoltán 2011.08.25. 09:52:53

Tegnap este sikerült megnéznem egy premier előtti vetítésen. Az az igazság hogy örülök hogy pénzt nem kellett kiadom jegyre ezért a filmért. Már eleve úgy ültem be a külföldi kritikák után hogy szar, viszont így nem volt annyira rossz. :) Nem kell gondolkodni rajta csak nézni. A forgató könyv írókat azért összeszedném egy csoportos korbácsolásra! Tök hülyén jöttek egymás után az események. A film csúcspontja az Olivia meztelen sétálása lett volna ha nem csak a hátát mutatják. :( Kár érte. Meg a filmért is kár, mert tényleg lehetett volna ezekkel a szinészekkel és ebből a alap sztoriból egy Cool filmet összehozni. Sajna nem sikerült.

_Nagy Krisztián_ 2011.08.25. 15:09:43

@HavasiG:
Milyen két világ? Ha az Alien-univerzumra gondolsz, annak semmi köze ehhez a filmhez...

Maya-- 2011.08.25. 16:39:17

@doggfather: nincs, megöltem..ez komoly.
megoldottam a helyzetét, az ötletet a most látott The Ward film ihlette, amit véletlenül se nézz meg, sőt tartsd erősen távol magad tőle, mert borzasztóan rossz, de meskonak megoldotta a helyzetét..úgyhogy volt valami kis hasznom belőle:)
mesko nincs!, átvette a helyét egy fokkal erősebb személyiség, amit mesko tett azért ő felel, s nem én:)..mint látod, máris észlelhető némi különbség a két személyiség között.(Maya nem kultivál annyi "vigyort", sokkal helyesebben ír, s rövidebben)

HavasiG 2011.08.25. 16:39:20

@_Nagy Krisztián_:
Nem arra gondoltam. Az "alien"-re, mint űrlényre/idegenre, ami általános sci-fi kellék, illetve a cowboy-ra, mi meg western. Az ilyen crossover-ek 3-ból kétszer rosszul sülnek el...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.08.25. 16:56:02

@Maya--: értelek, rendben távol tartom magam.
Mármint a filmtől.

Maya-- 2011.08.25. 16:58:17

azért milyen érdekes lenne, ha az aliens-ek különböző történelmi érákba jönnének a Földre, s így mindenkivel lenne ilyen vs. játék, a magyaroknak lenne direkt a Hunok vs. Aliens:)..bocsi, csak úgy hülyéskedek..

Maya-- 2011.08.25. 16:59:49

@doggfather: :D, meg többet mesko-t sem tudod számon kérni, hogy miket járt a szája:)

_Nagy Krisztián_ 2011.08.25. 17:01:27

@HavasiG:
Vagyis nem két világot, hanem két zsánert akartál mondani... :)
de értem és egyetértek, nehéz jól vegyíteni a kettőt, egy-két kivételtől (pl. Firefly és Westworld)eltekintve...

Maya-- 2011.08.25. 17:02:02

@Maya--: s hátha akkor megkapnák Attila sírját, a sok-sok arannyal:))..nem-e az alien-ek keze volt benne a dologba?..ez így szuper lenne..

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.08.26. 10:50:04

megnéztem én is, a kovbojos részek jók voltak.
De inkább csinált volna Vasember 3at...

Rusznyák Csaba 2011.08.26. 10:52:48

@doggfather: A Vasember 3 kiváló kezekben van Shane Blacknél (bár... ő meg inkább csinálni valami olyat, mint a Kiss Kiss Bang Bang vagy Az utolsó cserkész)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.08.26. 11:13:59

@Rusznyák Csaba: úgy gondoltam, hogy ehelyett a marhaság helyett.

Leo Decimus 2011.08.26. 11:39:39

@Maya--: A Hunok vs. Aliens ugyan (legalábbis egyelőre) nem jött össze, de hiánypótlóként addig is ott van az Outlander, ami a maga nemében nagyon dicséretes próbálkozás: hogyan küzd meg egy középkori viking falu a rája szabadult, feltápolt ET-vel... Mondjuk az tényleg nem semmi volna, ha a catalunumi csatában épp vesztésre álló római légiók oldalán feltűnne néhány fézeres ufonauta...akiket eleink aztán némi nyílzáporral egybekötött sámánvarázzsal gyűrhetnének le.

Maya-- 2011.08.26. 14:11:23

@Leo Decimus: nem láttam, de megnézem, kíváncsi lettem:)

@doggfather: igazad van, a cowboyos részek is jók:)

@Rusznyák Csaba: de mi a baj a Kiss Kiss-el, meg a cserkésszel?..nekem tetszettek:)

Choule 2011.08.29. 16:44:35

elég érdekes volt, ahogy feltámadt a csaj a tűzből...:)

Rusznyák Csaba 2011.08.29. 16:48:15

@Maya--: Dehogy van baj velük, erről beszélek...

szoni_ 2011.08.29. 16:51:47

@Choule: most miért, tisztára hihető:)

mesko 2011.08.29. 17:38:33

@Rusznyák Csaba: igen?..az már más. ejj..ez a Maya..ki is iktattam:)

szkristof92 2011.09.09. 17:45:04

U-N-A-L-M-A-S! Egyedül az uccsó félóra értékelhető, de azért nem éri meg több mint egy óra vánszorgást végigszenvedni.
süti beállítások módosítása