Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Too Late for Tears

2011.06.17. 08:45 Rusznyák Csaba

Byron Haskin 1949-es noirja nem szűkölködik zseniális jelenetekben, de van egy, ami, bár előre ránézésre ártalmatlan, és hétköznapi, kiemelkedik azok közül is. A szituáció ismerős: egy nő félreáll az út mellett az autójával, és rövidesen megáll mögötte egy másik kocsi is. Egy férfi száll ki belőle, hetykén, magabiztosan. A helyszín a semmi közepe. A nő védtelen, sebezhető. Senki más, amerre a szem ellát. Te pedig megmerevedsz a székben, és szuggerálni kezded a képernyőt: ne bántsa, ne bántsa… mármint a nő. A férfit. Mert utóbbi az, aki veszélyben van. Mert előbbi addigra már eltett láb alól legalább két embert. Mindkettőt azután, hogy elcsábította, és eljátszott velük, mint cica a gombolyagával. Íme, Lizbeth Scott a film noir történetének egyik legkegyetlenebb femme fatale-ja.


Jane Palmer szerepében a színésznő, akinek karrierje az ’50-es évek második felére sajnos elpárolgott, egy szívverésnyi idő alatt képes átlényegülni ártatlan tekintetű szépségből jéghideg, manipulatív gyilkossá. Ilyet persze láthattunk rengeteg noirban, de Roy Huggins pompás forgatókönyve emeli a szokásos tétet: Jane nem egy társadalom perifériájára szorult bűnöző, nem egy megkeseredett, excentrikus özvegy, nem holmi gengszterfeleség, hanem egy hétköznapi háziasszony. Mit mond ez el (illetve mondott el már akkor) az amerikai társadalom rendre cukormázzal öntözött középosztályáról? A Too Late for Tears egyike azon kevés filmeknek a zsánerben, amik képesek az utca mocskát és aljasságát teljes egészében integrálni a tisztes polgárok ártatlan mindennapjaiba – és ami azt illeti, inkább botorkálnál egy koszos sikátorban, rablók és torokmetszők között, mint ülnél egy takaros kis lakásban, köntösben, Jane-nel a kandalló mellett.

Gyilkosságaira az egyik legnépszerűbb bűn készteti: a kapzsiság. A film elején még nem tudjuk, de később nyilvánvalóvá válik, hogy rettenetes szegénységben nevelkedett, és nem annyira egy férfihoz ment hozzá, mint inkább a jóléthez és a biztonsághoz. És amikor egy esti autóút alkalmával valaki tévedésből 60 ezer dollárral tömött táskát dob a kocsijukba – egy zsarolónak szánt fizetség – Jane meggyőzi becsületes férjét, Alant, hogy ne menjen vele a rendőrségre. A pénzzel kapcsolatos sokadig szóváltásuk után a nő úgy dönt, ha a férfi golyóval a hasában, nehezékkel a lábán nyugszik majd egy tó fenekén, az megoldja a dilemmát.

De nem a naiv és ostoba férj az utolsó, aki Jane csapdájába esik (és nem is az első: volt már egy férje korábban, aki tisztázatlan körülmények közt távozott az élők sorából). Az ajtón Danny Fuller kopogtat – a pénzzel teli táskának az ő autójában kellett volna landolnia. A férfi arrogánsan, agresszíven ront rá a nőre, fenyegeti, pofozza, nincs számára menekvés. Jane hárít, könyörög, kérlel, végül időt nyer. Mire Fuller egy-két találkozással később feleszmél, máris a nő ujjai köré van csavarodva, hogy mozdulni sem tud. Lebilincseli a szépsége, izgatja a hidegsége, megrémiszti a kegyetlensége. Jane az ellentmondást nem tűrő, veszélyes keményfiúból idővel egy remegő-reszkető, szánalmas részegest farag, aki, ha még képes volna gondolkodni, döbbenten ébredne rá, hogy ő elérte morális határait (nem hajlandó gyilkosságra), és hogy Jane-nek nincsenek olyanjai.

Fuller szerepében Dan Duryea fantasztikus átalakuláson megy át, élete egyik legerősebb alakítását hozza. Ritkán játszott szimpatikus karaktereket, és eleinte itt sem azt teszi. De lassan, ahogy agresszorból áldozattá válik, elnyeri a néző kegyeit, és Jane sógornője, Kathy mellett, ő válik a film szívévé. Mire részegen leszállítja Jane-nek a mérget, amivel a nő el akarja tenni láb alól a gyanakvó Kathyt, már megtört ember. Ahogy átadja az üveget, azt mondja, akitől vette, megjegyezte, hogy nem olyan alaknak tűnik, mint amilyenekkel általában üzletelni szokott – azaz nem úgy fest, mint egy gyilkos. Duryea maga a megtestesült szomorúság és világfájdalom, amikor egy keserű nevetés után egyenesen Jane szemébe nézve még hozzáteszi: „I wonder what he would’ve said if you bought the stuff.”

A színen addigra feltűnik még egy férfi, Don Blake, aki Alan egy második világháborús bajtársának adja ki magát, és aki segíteni akar Kathynek bátyja eltűnésével kapcsolatban. Jane rajta is kipróbálja bájait, de pechjére Blake figyelmét inkább Kathy kelti fel. A nőiesség totális hatalma semmivé foszlik, amikor érdektelenséggel találja szembe magát – vagy a szexuális vágynál is erősebb motivációval, merthogy Blake nem az, akinek mondja magát. Jane menekülne a férfitól, akit kivételesen nem tud manipulálni, de hiába. A bevezetőben felvázolt jelenet után, a film fináléjában, Mexikóban vagyunk, és ez az a pont, ahol az addig hibátlan film túl sokat és túl gyorsan akar elérni. Jane történetének végére Huggins és Haskin egy remekül felvezetett jelenetben tesznek pontot, aminek klimaxa azonban valósággal üvölti, hogy „sorsszerű és metaforikus vagyok”. Kicsit visszafogottabb és elegánsabb szálelvarrás dukált volna, de a Too Late For Tears így is a film noir műfajának egyik legméltatlanabbul elfeledett gyöngyszeme, amihez a hulla fölött szállingózó bankjegyek pazar záróképül szolgálnak.

12 komment

Címkék: krimi filmkritika filmnoir

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr502991332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nathaniel Arthur Parrott 2011.06.18. 16:44:56

Jó kis írás. A Murder, my sweet-ről fogtok valamikor írni?

mesko 2011.06.18. 17:23:28

reggel be akartam írni, hogy a noirnál megint tabula rasa lesz:)

tényleg jó írás..lehetséges, hogy megnézem a filmet.
a Casablanca-ról miért nincs írás?

mesko 2011.06.19. 21:24:46

@mesko: mert románc:), de azért újra néztem...

Rusznyák Csaba 2011.06.19. 21:32:21

Miért KELLENE, hogy legyen róla?:)

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2011.06.19. 23:36:50

@Rusznyák Csaba: Minden hülye írt már róla, miért pont mi hagyjuk ki? :) De ha nem megy, megírom én :)

Rusznyák Csaba 2011.06.20. 09:35:01

@Forgács W. András: Minek álljunk be a sorba?:) Írd meg, ha akarod, maestro, engem hidegen hagy.

mesko 2011.06.20. 18:13:41

@Forgács W. András: ne hallgass rá, írd meg:)
kellene legyen róla cikk, mert egy nagyon szuper régi film, tetszene az embereknek, pl. nekem a kedvenceim a fantasy, sci-fi, akció és a CASABLANCA.
kössünk ki na, Casablanca-ban!..nagyon komolyan mondom, sok velem egykorú néz, most ennek a filmnek köszönhetően régi filmeket, van ebben a filmben valami..
érveim a következők, hogy megírd:

1, kíváncsi lennék, hogy egy geekz-es szerző, hogy látná ezt a filmet..hisz ti azért olyan filmekről is írtok, ami nem tetszik még nektek sem, nemhogy az olvasóknak.
2, van itt ezen a blogon sok szarról kritika, ami nem ér a Casablanca nyomában sem:)
3, Csabát lehet, hogy hidegen hagyja, hát majd legfeljebb nem fogja elolvasni:)
4, ha írsz róla, nem azt jelenti, hogy beállsz a sorba, hanem azt, hogy felelevenítesz egy olyan filmet, amiről már nagyon rég írt boldog/boldogtalan..de pont most és itt nem számít rá senki:)..(lehet Wostry keresztbe tesz, de hátha nem:))..vagy megírod majd jövő április 1-én, s asztmonjuk, hogy ez vicc, de legalább lesz Casablanca cikk.
5, egyszerűen ez a film, megérdemel egy kritikát:)
6, hadd ne dögöljünk úgy meg, hogy nem olvastunk a geekz-en Casablanca-t:)
7, olvasó kérésére sem lehetne írni?..olyanra gondoltam, aki azért más filmet is néz:)
8, neked adom azt a pénzt mit Chavez fizet nekem, azért, hogy őt dicsérjem:D
9, tegnap mindenki az anyjának nevezett, Wostry kisanyámnak, Chavez meg anyunak(bár lehetséges, én kéne őt apunak hívnom, de hagyjuk ezt)..tehát képzeld el hány éves lehetek, ha én vagyok Chaveznek az anyja?:D, hát akkor én lennék a legidősebb olvasótok, ezért az én kérésem tényleg kéne teljesíteni, hisz ki tudja, még meddig élek:(
10, ha megírod a cikket, nagyon megjegyzem a neved, s mindig mindenhol áldani foglak:)

ha még kérsz érveket, írok:)

most meg halálkomolyan kérlek, hogy írjál Casablanca cikket:), ha van rá kedved..ne hidd, hogy kevesebben fogják olvasni, mint a Csaba noir cikkeit:)

Rusznyák Csaba 2011.06.20. 19:08:28

@mesko: Tuti, hogy nem fogják kevesebben olvasni, mint a noir cikkeimet:) Sőt...
Amúgy nem a film hagy hidegen, nem is a róla írt esetleges cikke az Andrásnak vagy másnak. Cikkírás szempontjából hagy hidegen.

mesko 2011.06.20. 19:39:20

@Rusznyák Csaba: értlek, de hátha András megírja:)..amint láttad, őt biztatom:), máskülönben azzal akartam volna kezdeni az X Men 3-as kommentemet, hogy nyugodt lelkismerettel kijelenthetem, hogy a Casablanca, sokkal jobb film, mint az, mégha 42-es is:)

Rusznyák Csaba 2011.06.20. 19:49:23

@mesko: Hát naná, hogy sokkal jobb:)

7thArT 2011.07.14. 19:25:38

Nem volt rossz, a nő tényleg a kiszámíthatatlan veszélyes fajta...teljesen elvitte a filmet.
Tulajdonképpen az elején kiderül, hogy pszicho-cat, azzal a különbséggel, h őt a pénz hajta, és így egy ámokfutás az egész...Don Blake-en kívül szinte minden előrelátható.
Azért azokon a hirtelen jött csókjeleneteken elmosolyodtam:)
Ja és az idézetből kimaradt a Tiger:D
süti beállítások módosítása