Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Hobo with a Shotgun

2011.05.10. 08:00 TheBerzerker

A Tarantino-Rodriguez duo Grindhouse munkacímű double feature filmje állítólag visszahozta az exploitation-t a köztudatba. Szerintem meg ott volt az előtte is, csak az embernek néha nem ártana tovább látnia az orránál. Tény és való, hogy a két hírhedt úriember „mérsékelt” sikerű filmje (és akkor még finoman fogalmaztam), ha másra nem is, arra mindenképpen jó volt, hogy egy picit szélesebb kör számára is érdekessé tegye a filmvilág feketebárányát. Azonban ennél több jelentőséget nem kívánok tulajdonítani a két egyébként meglehetősen felemás filmnek, amelyek közül egyedül Rodriguez munkáját tudtam értékelni.

A folyamatnak hála a szélesebb körben prezentált ultraerőszakos low budget filmek közül néhány az elmúlt 5 évben eljutott arra a szintre, hogy ha nem is blockbuster-hez mérten, de pár tízezer dollárnál jelentősebb költségvetéssel bírt. A grindhouse filmekhez készített fake trailerek közül pedig a különösen nagy érdeklődésnek örvendő darabok (mint pl. a Machete) önálló egészestés mozit kaptak. Valami ilyesmiről van szó Jason Eisener Hobo with a Shotgun című filmjének esetében is.

 

 

Anno ugyanis a film trailere a nemzetközi SXSW versenyen debütált, amelyet Jason Eisner meg is nyert vele, és a szakmai elismerésen túl kamu trailerként hozzácsapták a Tarantino-Rodriguez páros grindhouse filmjének kanadai bemutatóin. Nem sokkal ezek után Eisner megkapta a támogatást és a lehetőséget az Alliance Films-től és a Telefilm Canada-tól, hogy látomásából egy egész estét betöltő önálló celluliod szörnyet készítsen. A felhasználható keret dollárban kifejezve nagyjából 3 millát tett ki, melyet jórészt a speciális effektusokra, és Rutger Hauer-re fordítottak. A többi szereplő maximum a kanadai tv filmes világban jártasabb nézők számára lehetnek ismerősek.

A film egy fülnek kellemes kis kedvcsináló muzsika támogatásával indul, mely képsorokon keresztül tanúi lehetünk, ahogy egy szakadt csöves egy tehervonat egyik „kupéjában” megérkezik Hope Town-ba. A kisváros azonban a nevével ellentétben meglehetősen távol áll a remény és a lehetőségek Mekkájától. A helyi lakosokat ugyanis egy családi vállalkozásba bujtatott szervezett bűnözői csoport tartja rettegésben. Az öreg csöves eleinte tétlenül nézi, ahogy mészárolják a kisváros ártatlan lakóit, aztán egy ponton túl úgy érzi, hogy ideje a tettek mezejére lépnie, és amolyan egyszemélyes hadseregként száll szembe a városka elnyomóival. Ehhez természetesen egy jófajta csöcsös farmos menyecske is dukál a főhős oldalán.

Az elhangzottak alapján még akár azt is mondhatnánk, hogy a film komolyan vehető, vagy annak próbálja venni magát, de szerencsére rohadtúl nem így van. Bár talán már önmagában is meglehetősen groteszk elképzelés egy olyan trash, exploitation kategóriájú mozi, amely bármilyen szintén is okítani próbálja a nézőt. Annak ellenére mondom ezt, hogy nem egy, nem két példa van rá a 60-as 70-es évekből, azonban 2011-ben már maga az elgondolás is finoman szólva röhejes. Tökéletesen tisztában volt ezzel a rendező Jason Eisener is, így hát azt a megoldást választotta, amellyel a leginkább képes megfogni a nézőt. Ez pedig a pofátlanul morbid humor, a töménytelen mennyiségű gore, és az önirónia, amelyre a ”The Plague” elnevezésű vasálarcos démon duo legszebb metafora, amit valaha újkori moziban eddig láthattunk.

A film komolytalan stílusához totálisan komolytalan szereplők, és az a színészi bravúr társul, mellyel még az ízlésesség határain belül sikerült tartani a karakterek túljátszását. Az egyensúly fenntartása a film teljes hosszában gyakorlatilag kizárólag Rutger Hauer kezében van, hiszen egyedül az ő színészi zsenialitása által megformált kimért szűkszavú csöves karakter viseli el a komolyságot. A többi szereplő bár néhol meglehetősen pökhendi és már-már gusztustalanul túljátszott, mégis kvázi kioltja ezt a főszereplő köré font csipetnyi szánalom, és sajnálatot keltő jellemábrázolás.

A korszak (mármint a 60-as 70-es évek) filmjeinek képi világát a technicolor hatás hivatott megteremteni, amely Eisener talán legjobb húzása volt. A gusztustalanul giccses rikító színekben pompázó képi világ, és a hozzá integrált föcim, már a film első pár percében képes elérni a kellő hatást, és nyilvánvalóvá tenni az amúgy is egyértelmű ars poeticát. Ami utána jön az már csak hab a tortán. Igaz, hogy a film viszonylag lassan és talán egy picit nehézkesen indul, de amikor felpörög, akkor aztán csak úgy ömlik a néző nyakába értelmetlen erőszak. Amit ugyanis az utolsó fél órában látunk az szinte leírhatatlan. Akinek már a Machete erőszakszintje felborzolta a kedélyeit, az a Hobo with a Shotgun-ba bele se kezdjen! Kiömlő belek, szétlőtt fejek, és ledarált végtagok tarkítják a film utolsó képsorait, amelyhez olyan tökéletesen passzol a technicolor színorgiája, hogy már szinte költészet.

Mindent egybevetve a Hobo with a Shotgun tökéletesen képes reprezentálni mindazt, amit a 40-50 éve exploitation-nek nevezünk. Megvan benne a kellő alázat, a humor, az elmaradhatatlan brutalitás és az összes olyan tényező, amely képes lehet egy ilyen filmet szórakoztatóvá tenni. A megtekintése közben nem egyszer hagyta el hangosan a számat az „aztakurva”, és a „hubazmeg” kettős verbális kombinációja, ami tegyük hozzá nem kis dicséret. Megmondom őszintén, hogy soha nem gondoltam volna, hogy képes lesz egy film 2011-ben így meglepi. De sikerült!

38 komment

Címkék: horror filmkritika trash grindhouse 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr832881712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tiger Woods 2011.05.10. 09:58:08

igen! végre! köszönöm!

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.05.10. 10:05:03

ez a film egy jó nagy hülyeség, de pozitív értelemben, már ha van olyan, sírva nevettem, meg utálkoztam rajta.
Annyira nem jött be, mint a Machete, viszont a két grindhouse filmet én untam és azoknál mindenképpen jobb.

TheBerzerker 2011.05.10. 10:06:44

@doggfather: nekem bizonyos szempontból jobban bejött mint a Machete. Én abszolút szórakoztatóbbnak találtam.

Konya Sándor 2011.05.10. 10:20:04

Nekem tetszett a Machete is, de ettől komolyan leesett az állam. Mocskosul kielégítő film ez, és Rutger Hauer nagyon nagyot alakít. Plusz, külön említést érdemel a végefőcím azzal a zenével. :)

Tiger Woods 2011.05.10. 10:31:04

@TheBerzerker: a machete sem rossz, de a terror bolygó szvsz sokkal zsupánabb.
a deathproofot én spec. kurvára untam, el lett tarantinoskodva.

viszont a werewolf women of the ss-ből is csinálhatnának végre filmet (nicolas cage-dzsel persze).

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.05.10. 10:36:51

@TheBerzerker: Danny Trejot nagyon szeretem, lehet azért tetszett az a film jobban. :D

TheBerzerker 2011.05.10. 10:42:23

@doggfather: Én is csípem a Danny Trejot-t de a Machete-ben szerintem közel sincs akkora kraft mint a Hobo-ban. A The Plague nevű két karakter rá sokkal durvább hatást gyakorolt mint az egész Machete.

entro 2011.05.10. 11:35:01

Nekem leginkább a "misztikum", vagy nem is tudom, micsoda beemelése tetszett (remélem érthető így, nem akarok spoilerezni). Ezek az elemek olyan szinten emelik el a filmet a valóságtól, és egy olyan pluszt adnak a történetnek, amihez még csak hasonlót sem láttam máshol, főleg nem mostanában.

entro 2011.05.10. 11:36:00

Nekem leginkább a "misztikum", vagy nem is tudom, micsoda beemelése tetszett (remélem érthető így, nem akarok spoilerezni). Ezek az elemek olyan szinten emelik el a filmet a valóságtól, és egy olyan pluszt adnak a történetnek, amihez még csak hasonlót sem láttam máshol, főleg nem mostanában.

entro 2011.05.10. 11:36:46

Na, ennyire tetszett, hogy duplán is elküldtem.:)

superben 2011.05.10. 11:47:02

De mér 4 csillag? Mármint a kritikából nekem 5-nek tűnik :)

TheBerzerker 2011.05.10. 12:00:09

@superben: Nekem van egy olyan sznob elvem, hogy 5 csillagot csak a szinte maximálisan tökéletes filmeknek adok. Hét Szamuráj, A Jó a Rossz és a Csúf, Hátsó Ablak stb.

Balakin · http://balakin.blog.hu/ 2011.05.10. 12:11:57

nekem nem tetszett a film, a felénél abba is hagytam, egyszerűen nem érdekelt mi történik benne tovább. Azt hiszem kicsit mást vártam.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2011.05.10. 13:04:14

@TheBerzerker: nálam egyáltalán nincs 5csillagos, vagyis tökéletes alkotás.
Se könyvben, se zenében, se filmben, szval megértelek.

norbert hellacopter 2011.05.10. 14:00:19

5 csillag,azért ne vicceljünk már :)
Fasza volt ez,bár én nem érzem úgy mint a Gyuri,hogy jobb lenne mint a Machete,nálam nagy vonalakban azonos szinten áll a kettő.
A Death Proof-tól meg a Terror Planet-től viszont jobb mindkettő,bőven.Pláne a Death Proof volt egy nagy raklap fos.A Terror Planet az fain volt,egy nagy hibát leszámítva:A főszereplő gyerek abszolut elbaszott választás volt a szerepre...

norbert hellacopter 2011.05.10. 14:04:11

És egyébként én is nagyon kevésszer adok 5 csillagot(vagy 10 pontot),bár a Gyuritól azért többször :))

Raticus 2011.05.10. 17:04:00

Amikor eloszor lattam a traileret a filmnek egybol a varos listamra kerult, de mostanaban kevesebb figyelmet forditottam ra, igy nem is tudtam hogy mar megjelent. Kisse feltem hogy majd olyan lesz mint a Machine Girl, ahol a trailerben mar minden poent lelottek, de ezek szerint jol sikerult, ugy nez ki szerencsere nem kell csalodnom Eisnerben a Treevenge utan. Istenem, az mekkora egy fasza egy rovidfilm. Karacsonykor persze hogy posztoltam a Facebook-on, es ajanlottam mindenkinek szeretettel. Nagy sikert arattam vele :)

norbert hellacopter 2011.05.10. 18:43:31

@Raticus: Én is posztoltam karácsonykor :))

RoFä 2011.05.10. 19:24:31

@TheBerzerker:

Ez igy OK!

Pld. Oldboy mit kapna? Blade Runner?

(Nem kotozkodes, kivancsisag)

A hobot megnezem majd, ha szar lenne akkor is megneznem a holland miatt.

Konya Sándor 2011.05.10. 20:15:40

szegény Death Proof látom kapja a hideget. én vagyok olyan kívülálló hogy azt mondjam, jobb film mint a Planet Terror, és nem elfogultságból állítom ezt (mert én bírom Quentin filmjeit nagyon). bár megértem azokat is akik idegbajt kapnak tőle.

Raticus 2011.05.10. 21:19:04

@norbert hellacopter: Maris szimpatikus vagy, bar ki a Geekz-et olvassa rossz ember nem lehet :)

mesko 2011.05.10. 21:41:10

nekem sincs semmi bajom a Tarantino-Rodriquez keltette "felkeléssel"..sőt:)
a filmet semmiképp nem hagytam volna ki, márcsak Hauer miatt is muszáj volt nézni..tényleg ő az aki valamennyire tartja az embert röhögés nélkül, mert nekem tök úgy jött le mint egy paródia az egész film:)
tetszett, hogy a sztorinak volt füle-farka, eleje-vége, s már az első perctől pontosan kontúrozott karakterekkel indítottak..ezt én nagyon értékelem..
imádtam a replikákat:), pláne Hauer dumáját(bolondulok a színész hangjáért)..hisz ő csak egy fűnyírót akart venni:)
na azért ez sem egy okos film, de én hiszem, hogy némi intelligencia nélkül nem lehet, sőt gondolom teljesen lehetetlen egy ilyen filmet csinálni.

norbert hellacopter 2011.05.10. 21:53:22

@Konya Sándor: Nekem nincs különösebben semmi bajom Tarantinoval(ellentétben pl e cikk szerzőjével :)),viszont a Death Proof exploitation filmként nem működik.Márpedig én egy grindhouse címen futó filmtől moslék suttyó celluloidhulladékot várnék(persze jó értelemben),nem pedig ostoba ribancok véget nem érő pofázásait hallgatni a nagy semmiről.:)

TheBerzerker 2011.05.11. 08:15:46

@RoFä: Az oldboy-ra azt mondanám, hogy 4,5 pont. 5öt majd akkor adok rá, ha 15 év múlva megnézem és ugyanúgy fog nálam működni, mint amikor először láttam.

A Blade Runner-re nemtudom mit mondjak. Szerintem egy kicsit túlsztárolt film. Én sosem voltam érte annyira odáig. Pont az a kategória, amit amikor először megnéztem tetszett, de pont kb 1 éve újra meg kellett néznem bizonyos okokból kifolyólag, és nálam akkor már nagyon nem működött a dolog. Van valami megmagyarázhatatlan dolog a filmben, amivel nem tudok azonosulni. Nem vált ki belőlem szinte semmilyen hatást. Az én olvasatomban pedig az már régen rossz.

Rusznyák Csaba 2011.05.11. 08:22:56

Hát, ha a Hét szamurájt vesszük öt csillagnak, és mindent ehhez igazítunk, akkor tényleg max 4,5 adható minden másnak.

TheBerzerker 2011.05.11. 08:45:06

@Rusznyák Csaba: Ugye?:)

Azért adok én 10 (vagy ha úgy tetszik 5) csillagot másra is. Keresztapa, Hátsó Ablak, 12 Dühös Ember, Jó a Rossz és a Csúf, Volt Egyszer egy Vadnyugat, M, de még simán idefér Terminator 2, vagy a Bárányok Hallgatnak is.

Rusznyák Csaba 2011.05.11. 08:49:16

@TheBerzerker: Igen, ezek nekem is, kivéve a Hátsó ablakot, ami nálam egy szolid négyesre jó. De még van nagyon sok "ötös" film (szerencsére). Pl. Kurosawa életművének nagy része:)

TheBerzerker 2011.05.11. 08:59:31

@Rusznyák Csaba: A Kurosawa dologgal igencsak egyet kell, hogy értsek!:)

Elképesztő, hogy mennyi utalás, és japán folklór dolog van a filmjeiben. Ha belegondolunk baromi régi filmekről van szó, és mégis mindig képesek valami újat adni az embernek.

RoFä 2011.05.11. 09:34:20

@TheBerzerker:

A Volt egyszer egy Vadnyugatot nagyon adom, az egy tokeletes film.

A Kurosawat viszont ujra kene neznem mert voltam vagy 10 eves mikor lattam...

RoFä 2011.05.11. 09:36:41

@mesko: oriasi fazon valoban.
Mondjuk egyik kedvencem a Hitcher, na abban pont nem beszel sokat, de attol meg zsenialis

RoFä 2011.05.11. 09:39:02

Apropo, regmult

ez a starwarsos betutipus a plakatrol divat volt a hetvenes evekben, vagy konkret utalas (akkor viszont nem ertem...)?

Tiger Woods 2011.05.11. 09:44:52

@TheBerzerker: Toxec Avenger, Rózsaszín Flamingók, RoboGeisha...

SoulMiner 2011.05.21. 01:08:18

Na, ez a film reményt adott, hogy nem halt még ki a 70-es, 80-as évek. Egyszerűen zseniális volt! Bámulatosan öntörvényű és kiszámíthatatlan. A Dögvész behozatala a film kétharmadánál szerintem az utóbbi évek egyik legjobb forgatókönyvírói bravúrja. Hauer zseniális, de szerencsére mindenki más is az. Ugyanis az atmoszféra és nem utolsósorban a zene olyan világot teremt, amibe simán belefér egy érzékeny, drámaian komoly főhős, és a gusztustalanul ripacs antagonisták. Ha egy nagyvárosban játszódna, az akár Gotham is lehetne. Erre az Eisner gyerekre érdemes lesz odafigyelni...

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2011.05.22. 22:33:04

Csak nekem tűnik úgy, hogy ezt a filmet valójában Iguchi Noboru rendezte, csak Jason Eisener álnéven? Ugyanolyan agyament dolgok voltak benne (főleg a gore terén), mint a RoboGeisha/Mutant Girls Squad/Machine Girl filmekben és ráadásul ugyanolyan rosszul, erőltetetten próbálta megidézni a '70-es évekbeli filmeket, mint mondjuk a Sukeban Hunter rendezője.
Kár érte, nagyon nagy csalódás volt, a címszereplő, meg az a két "izé" sokkal többet érdemelt volna.

TheBerzerker 2011.05.23. 12:50:36

@-YEZy-: Nemtudom...Iguchi filmjei szerintem néhol baromi unalmasak, viszont én a Hobo-nak minden percét élveztem.

walter white 2011.06.26. 16:59:31

-YEZy-, nalad a pont, ez a film pocsek volt.

ócées 2013.03.22. 09:38:32

Felkeltette a kritika az érdeklődésemet.De nem kellene senkinek ilyen filmeket néznie.
süti beállítások módosítása