Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Azután

2011.03.02. 16:00 Rusznyák Csaba

Van egyszer egy Steven Spielbergünk, mint producer: a film nagy lesz és fontos. Aztán van egy Peter Morganünk (Az utolsó skót király, Frost/Nixon), mint író: a filmben szépen kibontott karakterek és remek dialógusok lesznek. Van egy Clint Eastwoodunk, mint rendező: a film elegáns, méltóságteljes és lassú lesz, de ott fog szunnyadni benne az erő is. És van egy halálközeli élmények és túlvilági misztikumok körül forgó történetünk: a film érdekes, elgondolkodtató és katartikus lesz. Ja, és van még egy Matt Damonunk is, de ezt most inkább hagyjuk. Mert előbb sorolt ígéretei ellenére az Azutánnak nélküle is van baja bőven. Ugyanis mindegyik ígéretét megszegi.


Morgan forgatókönyve két ütőkártyát próbál kijátszani: egyrészt a túlvilági élet misztériumáét, másrészt egy karakterközpontú drámáét a halállal kapcsolatos élményekről. Két ilyen kártyával a kezében elég volna, ha csak az egyiket tudná igazán jól használni, a másik tartaléknak is elég lenne. Ehelyett Morgan két tartalékkal dobálózik, történetének egyik aspektusával sem képes mit kezdeni. Az Azután két órája alatt üres és érdektelen karakterek bóklásznak a vásznon, felszínesen ábrázolt dilemmákkal és semmitmondó konfliktusokkal terhelve.

A film csúcspontjára két percig kell várni, utána csak csökken a színvonal: egy cunami (az a bizonyos 2004-es) elsöpör egy thaiföldi tengerpartot (ügyesen megkomponált jelenet, ami sokkal inkább összpontosít a katasztrófa emberi oldalára, mint a pusztítás ábrázolására), magával sodorva többek közt a francia újságírót, Marie Lelayt is. A nő, mielőtt kimentenék, és magához térne, bepillantást nyer a másvilágra. Közben a Föld túlfelén a 12 éves londoni Marcus próbálja feldolgozni ikertestvérének tragikus halálát, és mindent megtesz, hogy valahogy kapcsolatba lépjen a szellemével. Itt jön be a képbe a San Franciscó-i médium, George (Damon akár egy élőhalott, de a többiek sem sokkal jobbak), aki képes beszélni a holtakkal – de képességére átokként tekint, mert megakadályozza benne, hogy normális életet éljen.

Pusztán elmosódó sziluettként megjelenő emberek vakító, fehér ellenfényben – ez Eastwoodék víziója a halál utáni életről. Nem is láttuk még csak úgy 10 az ennedikenszer. Már itt világos, hogy az alkotók semmi újat, semmi érdemlegeset nem fognak tudni mondani a témáról, és tényleg nem. Az egyetlen, amit az Azután kijelent, hogy a túlvilág létezik, de ezen túl nem kapunk semmilyen fogódzkodót, semmilyen misztikumot, semmit, amin rágódni lehetne, semmit, ami arra késztetne, hogy mire a stáblista a végére ér, egyáltalán emlékezzünk rá, hogy milyen filmhez tartozik.

Maradnak a karakterek, és az ő kis drámájuk, amit lehetetlen átérezni, de még csak megérteni is. A forgatókönyv elmegy minden olyan lehetőség mellett, amely segítségével az érzelmi állapotok változásait ábrázolhatná, a szereplők a jelenetek között teszik meg életük nagy lépéseit, képen kívül győzik le belső konfliktusaikat, ott vívják meg legnagyobb harcukat. Ismeritek azokat a tipikus fogyasztószer reklámokat, ugye? Amikben mutatnak egy löttyedt pocakot „előtte”, és egy kockahasat „utána”. Na, az Azután pont ilyen. Látjuk Marie-t zaklatottnak, dekoncentráltnak, majd a végén látjuk nyugodtnak és kiegyensúlyozottnak. Hogy az a kurva fogyasztószer hogyan művel csodát (sic), azt máig nem tudja sem Isten sem ember.

Kivéve, hogy tudjuk, Marie írt egy könyvet az élményeiről, és a kiadásáig tartó folyamat során meg kellett küzdenie a témával kapcsolatos összes előítélettel, és ez a bátor, kemény és kitartó harc, amivel kiírta magából minden frusztrációját, nyilván hozzájárult a lelki békéjének megleléséhez. Nyilván. Ez a kulcsszó. Mert mindezt, ami a lényeg lenne, onnan tudjuk csak, hogy maga Marie elhadarja egy félmondatban... Ha ezt a fél mondatot kibővítették volna mondjuk bő fél órára, lehetőleg a siralmasan üres és klisés szerelmi szál kárára, az Azután akár jó film is lehetett volna. Ugyanez áll George és Marcus történetére is – katasztrofálisan strukturált mindkettő, és még a kevés hatásos jelenet (mint Damon és Bryce Dallas Howard félresikerülő randija) is recseg valamennyire. Eastwood valódi érzelmek és karakterek híján mesterkéltnek ható melankolikus rendezői stílusa (vagy mondhatnám azt is, hogy nagypapás – hiába, ő sem a régi már, utolsó zseniális filmjét 8 éve csinálta) csak ront a helyzeten, ahogy fantáziátlan és unalmas zenéje is.

Az a filmvégi katarzis, amit emocionális alapok nélkül kennek a vászonra, az nem katarzis, hanem giccs és közröhej. Az a történet, ami kétórányi céltalan szenvelgés után, pusztán megszokásból olyan frázisokra fut ki, mint a „mindig van remény” (copyright by Hollywood), és „a halottakat el kell engedni”, nem egy rendező kezébe való, hanem az író asztalának legalsó fiókjába, amit az „elbasztam” címke jelöl. Az a film, ami még valós tragédiák megidézésével, és egy gyerek halálával sem képes semmit megmozgatni a nézőben, halálra van ítélve. És a filmvilágban semmi nincs azután.

62 komment

Címkék: fantasy dráma filmkritika 2csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr482703499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Goompah 2011.03.02. 18:19:18

"elsöpör egy tájföldi tengerpartot"

Bocs, de ez (tájföldi) mit jelent?

Goompah 2011.03.02. 18:30:00

Ha tényleg ilyen rossz, Eastwood munkássága még ezt is bőven elbírja. De már nézem. :)

Rusznyák Csaba 2011.03.02. 18:34:11

Az a Thaiföld fonetikusan:)

victor vacendak 2011.03.02. 18:44:15

@Goompah: tájföld mekszikó mellett fekszik...

doktor.dikhed 2011.03.02. 19:06:10

Bakker, nem tudom elhinni, hogy Eastwood ennyire mellélőtt. Meg kell néznem.

májgeriberi 2011.03.02. 19:25:54

klint isztvúd bekaphatja hooouuu :)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2011.03.02. 19:53:24

Hát azért az erősen véleményes, hogy Clint papa az utóbbi 8 évben (tehát az amúgy tényleg zseniális Titokzatos folyó óta) nem csinált zseniális filmet. Szerintem, önmagában az Iwo Jima-projekt is zseniális, de legalábbis úttörő jellegű, hiszen az efféle háborús tematikájú filmeknek éppen azt szokták legtöbben felróni, hogy ide vagy oda részrehajló a megközelítése. Clint Eastwood ezt az öröknek tetsző kérdést megoldotta - ez önmagában zseniális lépés, még akkor is, ha maguk a filmek nem voltak igazán jók. Ezenkívül, a Gran Torino például Eastwood legjobb filmje, így értelemszerűen jobb is mint a Titokzatos folyó. Úgy vagyok ezzel, hogy a világon 10 filmrendezőből 9 összepisilné magát (a maradék l pedig hazudik), ha olyan filmográfiával rendelkezne, mint amilyennel Clint Eastwood a Titokzatos folyó UTÁN.

Koncz_János 2011.03.02. 21:08:06

Ezt a filmjét még nem láttam, de a korábbiak alapján az öreg Clint számomra MESSZE a legjobb rendező a jelenlegi mezőnyben.

Csak két szót mondok: Gran Torino.

Ja, és színésznek se gyenge éppen.

para_noir 2011.03.02. 21:17:53

Gran torino. Az írás elbukott, marhaság. Gondolom sikk lehúzni Eastwood filmjét, mert az menő. Nem, nem láttam, de nem hiszem el, hogy pocsék. Nézz Tarantinot, az való neked.

Beyonder 2011.03.02. 21:24:32

Még nem olvasom el a kritikát, csak annyit kérdeznék, hogy készült-e már jó film a halál utáni élet témakörében? Kétlem. A végállomás mindig a giccs.

manuva 2011.03.02. 21:27:55

@Beyonder: Például az a vígjáték, amiben Steve Martin testébe egy nő költözik.

Varga Denes 2011.03.02. 21:31:42

@Beyonder: Egyet tudok, és azt is Eastwood rendezte: Fennsíkok csavargója!

Rusznyák Csaba 2011.03.02. 21:42:24

@efes: A háborús duójából az Iwo Jima nagyon jó (de nem zseniális), a másikat meg hagyjuk.
A Gran Torino? Az a klisés délutáni matinéfilm, Eastwood talán legrosszabb alakításával? Sosem értettem, mit esznek rajta a népek. Olyan, mint az Expandables: annyi a kunsztja, hogy azok játszanak benne, akik, és olyan szerepet, amilyeneket, ezen kívül semmi.
A Fennsíkok csavargója, na az viszont tényleg zseniális:)
@shitgun2: tévedsz, Eastwoodot magasztalni sikk.

VPR 2011.03.02. 21:59:23

efes, ott a pont.

Shitgun2: "ondolom sikk lehúzni Eastwood filmjét, mert az menő. Nem, nem láttam, de nem hiszem el, hogy pocsék. Nézz Tarantinot, az való neked.":-DDDDDDDD

Nem tudom én sem elhinni, hogy ez a film ennyire rossz lehet, de mindenképpen megnézem.

Egyébként a Gran Torino szerintem is kurva jó, nálam a Titokzatos folyóval és a Tökéletes világgal a top3 film életemben.

VPR 2011.03.02. 22:01:53

ja, asszem rossz blogra keveredtem, gondolom RCS kedvence Spielberg:-)

Rusznyák Csaba 2011.03.02. 22:05:54

Sok kis Eastwood fanboy, akik annyira nem viselik el a negatív véleményt a bálványukról, hogy frusztrációjukban a cikkírót szapulják - akinek az ízlését nyilván tökéletesen kiismerték. Folytassátok csak:)

_Henrik_ 2011.03.02. 22:33:09

@Rusznyák Csaba:

annyi a kunsztja, hogy azok játszanak benne, akik, és olyan szerepet, amilyeneket, ezen kívül semmi.

Van olyan film , amire ez nem igaz?

AntiChrist™ 2011.03.02. 22:42:31

Kár, hogy a magyar bemutatóról semmi hír. Így kénytelen leszek máshogyan megnézni...

@Beyonder: @Varga Denes: Nekem is a Fennsíkok csavargója jutott eszembe :)

@Rusznyák Csaba: Ízlésekről vitatkozni felesleges :)

Szerinted két csillagot ér a film (én meg még nem láttam) - szerintem meg a négy csillagra értékelt, agyonhype-olt True Grit ér max. kettőt. Moziban láttam nemrég, feleségemmel közösen: csak a rá való tekintettel nem hagytam ott a filmet már kb. a felénél.

Soha az életbe nem nézek többé Coen-filmet :) Túlértékeltebbek, mint Tarantino :))

Ezzel együtt ez a film (is) lehet rossz: szerintem pl. a Tűzróka (rendezte, producerelte, főszerepelte: Clint Eastwood) volt már-már nézhetetlen kategória. De például a Dicsőség zászlaja is elég béna lett. Ellenben a Levelek Iwo Dzsimáról majdhogynem zseniális :)

Uff: én beszéltem.
És persze peace :)

Rusznyák Csaba 2011.03.02. 23:02:03

@_Henrik_: Remélem, ez nem komoly kérdés.

@AntiChrist™: Az a baj, hogy még csak nem is ízlésekről "vitatkozunk", hanem hülyeségről. Előbbiről csak akkor lehetne, ha a beszólogatók látták volna a filmet.

_Henrik_ 2011.03.02. 23:04:27

@Rusznyák Csaba: Csak amennyire az állításod...

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2011.03.02. 23:05:28

Azért a két háborús filmje és a Gran Torino mindenképpen kiválló filmek a maguk nemében (meg úgy álltalában). Nekem a Dicsöség zászlaja is tetszett, pont azért mert nem azt a részért mutaja a háborúnak amit szinte minden háborús film. Persze az Iwo Jimma jobb.

A Fennsikok csavargója az egyik személyes kedvencem tőle.

Ezt még nem láttam, de sajnos van egy olyan érzésem, hogy igaza lehet a Rusznyák úrnak mert már máshol is olvastam, hogy nem sikerült olyan jól ez a film. Ami meg kifejezetten intő jel, hogy nem, hogy Oscar díjnál de semmilyen más dij kiosztón nem lett szinte megemlítve, pedig az Eastwood filmek azért általában minimum jelölésekig viszik.

De nagyon szerettem rendezőként és szinészként is, úgy, hogy azért idővel biztos megnézzem ezt is.

szigiri 2011.03.02. 23:08:30

@AntiChrist™: Nem találtam csak kamerás verziót torrenten, a DVD rip mind kamu :(
ha tudsz linket küldj légyszi priviben

Goompah 2011.03.02. 23:11:51

@szigiri: Érdekes, én az előbb szedtem le, de nagyon nem kamerásnak látszik.

szigiri 2011.03.02. 23:18:23

@Goompah: Bele is néztél? Én csak guglin néztem, de nem találtam. Nem töltöttem le, de az értékeléseknél ott volt, hogy fake. Ha nem zárt fórum, nem tudnád priviben átküldeni a linket. Köszi!

AntiChrist™ 2011.03.02. 23:26:34

@Rusznyák Csaba: Vili, csak próbáltam csitítani a kedélyeket :)
Röhej, hogy éppen ilyen nicckel :))

@The Man Who Laughs: Azért nem minden jó film kerül Oscar-jelölésig. Ez igaz Eastwoodra is. Ettől még lehet jó is - rossz is. Van már neki 4+1 Oscarja - hadd kapjanak mások is :)

@szigiri: Ment mail.

Goompah 2011.03.02. 23:29:15

@szigiri: Sajnos zárt. Magyar, n betűvel kezdődik a neve. De látom, már kaptál linket.

AntiChrist™ 2011.03.02. 23:38:28

Egyébként gyenge filmje mindenkinek van: volt még Bergmannak és Hitchcocknak is, de persze az nem írható egy rendező javára, ha rossz forgatókönyvhöz nyúl (legyen ez akár saját, akár másé).

Egyébiránt szerintem Eastwood az a fajta, aki addig rendez, ameddig csak bírja szuflával - a többi nem fogja érdekelni. A filmezés tartja életben, és irigylésre méltóan fiatalosan (legalábbis elég komoly szerepe lehet mindebben).
Végül is: amíg kap pénzt a stúdió(k)tól, addig szabad a pálya :)

Az igazán hosszú életre meg komoly esélye van: anno az anyukája is ott tapsolt, amikor átvette az Oscarokat a Millió dolláros bébiért :)

Az tény, hogy a Hereafter az USA-ban elbukott: csak a nemzetközi bevételekkel együtt ment 100 millió dollár felé.
Holnap megnézzük az asszonnyal: utána okosabb leszek :)

Agent Cooper 2011.03.02. 23:40:51

Már várom a megrázó hangvételű Eastwood drámát az Egely-kerékről. Úgy hallottam Hilary Swank lesz benne Szepes Mária, Morgan Freeman pedig Tihanyi Tamás.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2011.03.03. 00:12:54

imádom Eastwood filmjeit és a stílusát, de valahol van igazság a posztban na:) majd megnézem milyen lett a film, még nem láttam, de furcsálltam is, hogy az hiába ment már Amerikában x ideje nem nagyon jött róla hír.

profane 2011.03.03. 00:25:30

A cikk jó, nagyjából mindent elmondtál róla. Harmatgyenge film...

jegevaga 2011.03.03. 07:49:17

Én láttam. Szerintem is van némi szentimentalizmus a filmben, de nem érzetem közhelyes, giccses "a halottakat el kell engedni" történetnek.

Azért ennél sokrétűbb. A sorsok összefonódásáról is beszél mondjuk. A három szereplőnek elkerülhetetlen a találkozása, mert mindegyik segítségre szorul, és a másik tud adni valami olyat, amivel ő nem rendelkezik. Ez pedig a spirituális alapszituációban benne rejlő igazság. Amely szépen mutatkozik meg. No persze télleg van érzelgősség benne, de én valami miatt szeretem Eastwood érzelgősebb arcát is. Van valami emberi benne. Nem fogom a kedvenc filmjeim közé sorolni, de egy kicsit túlzásnak tartom a véleményed. De mint vélemény tiszteletben tartom. Én nem ugrom Neked:))

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2011.03.03. 08:19:30

Ezt nem láttam, de a keményvonalas Eastwood-drukkerek (mondjuk én is az vagyok) próbálják meg röhögés v. kínos feszengés nélkül végignézni pl. a Pale Ridert.

párnalárva 2011.03.03. 08:29:53

Nem lattam meg ezt a filmet. Hiteltelen, pocskondiazo magyar kritikat azonban annal tobbet olvastam mar. Eastwood az utobbi jonehany evben csak mestermuveket keszitett. Nagyon nehez elhinnem hogy ez a film ennyire szar lenne mint ahogy a tisztelt "kritikus" allitja.

párnalárva 2011.03.03. 08:38:30

"Rusznyák Csaba 2011.03.02. 21:42:24
@efes: A háborús duójából az Iwo Jima nagyon jó (de nem zseniális), a másikat meg hagyjuk.
A Gran Torino? Az a klisés délutáni matinéfilm, Eastwood talán legrosszabb alakításával? Sosem értettem, mit esznek rajta a népek. Olyan, mint az Expandables: annyi a kunsztja, hogy azok játszanak benne, akik, és olyan szerepet, amilyeneket, ezen kívül semmi."

Koszonjuk a hozzaszolast. Minden vilagos, tobb kerdesem nincs is.

kaamir 2011.03.03. 08:44:48

Eastwood karrierjében mindig is váltogatták egymást a zseniális és a harmatos filmek, és - bár ezt még nem láttam - de úgy tűnik most az utóbbiak vannak soron (már az Invictus sem volt az igazi).

Ettől függetlenül az elmúlt évtizedben csinált 5 briliáns filmet, szóval nálam belefér némi formahanyatlás.

Nevem Senki 2011.03.03. 09:33:31

Maximálisan egyetértek a kritikával!

"Az egyetlen, amit az Azután kijelent, hogy a túlvilág létezik, de ezen túl nem kapunk semmilyen fogódzkodót, semmilyen misztikumot, semmit, amin rágódni lehetne..."

Szerintem ez szándékos volt, nem mertek, ill. nem is akartak semmit a nézőre erőltetni. Ez rendben is van, de akkor az "élő" karakterekre kellett volna koncentrálni, ám ahogy írod is, ez sem történt meg. Még azt sem sikerült átélnünk ill. átéreznünk, hogy a film végére a három szál sorsszerűen fonódna egybe :(

balazsman 2011.03.03. 10:52:49

@Beyonder: Csuklónyiszálók (www.imdb.com/title/tt0477139/)
pár éve a Titanic-on láttam, nekem nagyon bejött és nem éreztem giccsesnek

Edgar 2011.03.03. 11:40:28

@Beyonder: "készült-e már jó film a halál utáni élet témakörében?"

Flatliners.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2011.03.03. 12:39:16

@balazsman: tényleg! iszonyat hangulatos film marhajó arcokkal.

Goompah 2011.03.03. 13:51:48

@Edgar: Flatliners? Elég gyenge volt. OK, szalonhorrornak elment. :)

Goompah 2011.03.03. 13:53:10

@balazsman: Ha linket írsz be, a lezáró zárójelet írd már külön, mert az nem része az URL-nek.

mesko 2011.03.03. 20:17:24

ezt tényleg Eastwood rendezte?..ne már..
ugyamúgy nekem tetszett a szótlan kissrác(Marcus), legalább 1000x jobb volt mint a hetente megjelenő Matt Damon..elviseltem még a francia nyelvet..kb.ennyi..hmm, ezt tényleg Eastwood tatesz követte el?, nem hiszem!, de ha igen..vajon miért?
azt mondják minél jobban öregedsz annál jobban csak AZUTÁN-ra tudsz gondolni..ez végül is nem hülyeség, mert én is kíváncsi vagyok rá(mondjuk én még ráérek:)), de Eastwood benne van a korban..bár ez a film akkor sem mentség..legalább a zene jó lehetett volna:(
általában kedvelem őt, de most jár neki egy sárga lap!

K.Leslee 2011.03.03. 20:51:37

Nagyon jó írás. Mintha megfogalmazta volna mindazt ami bennem derengett.Hatalmas csalódás volt a film, pedig Clint az egyik kedvencem. Alig hiszem el, hogy ezt Ő rendezte. Nekem eddig csak a Flag Of Our Fathers nem tetszett tőle.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2011.03.03. 21:04:12

Halál utáni, pontosabban közbeni filmnek tök jó a Jákob lajtorjája.

AntiChrist™ 2011.03.03. 22:22:05

Ez bizony elég gyenge lett. 40-45%-ot tudnék rá adni - feleségem maximális egyetértésével :)

Már maga a forgatókönyv is elég lebutított lehetett (Peter Morgan volt az elkövető - írjuk le bátran): ez persze nem mentesíti Eastwoodot a felelősség alól, miszerint pocsék alapból próbált dolgozni.
Unalmas és vontatott film: dacára annak, hogy egyértelműen inkább dráma, semmint thriller/fantasy/misztikus alkotás.

Matt Damon gyenge volt, a főszereplő csaj dettó. A kissrác nem volt rossz. A zene már csak azért sem volt odaillő, mert Clint sok helyütt a Millió dolláros bébi (egyébként kiváló) témáját ismételgette...

Az Invictus sem lett igazán eltalálva, de az még hozta a közepest. Ez már nem.
Matt Damonnal szerintem jobb, ha nem forgatnak többé együtt, ha megéri Eastwood mester a 120-at (adja az ég!), akkor se. Nem hoznak egymásnak szerencsét...

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Jogos. Az egy 10/10-es film, akárcsak a Fennsíkok csavargója.

wim · http://sajatszoba.blog.hu/ 2011.03.04. 13:41:59

Bármennyire is kedvelem Eastwoodot, hihető amit a cikk állít: el kell ismerni, mindig van az öregben egy kis szentimentalizmus. Amit hol sikerül jó irányba terelnie/visszafognia, hol kevésbé. Ez a Gran Torinónak pl. nem ártott, de a Mystic Rivert sikerült összenyálazni(így sem olyan rossz).

K.Leslee 2011.03.04. 20:49:57

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Kissé spoileres a kommented:-) Jákob lajtorjája 10/10 egyértelműen. Az egyik legijesztőbb film, amit valaha láttam.

szigiri 2011.03.04. 22:14:37

"(Damon akár egy élőhalott, de a többiek sem sokkal jobbak)"
"Pusztán elmosódó sziluettként megjelenő emberek vakító, fehér ellenfényben – ez Eastwoodék víziója a halál utáni életről."
Nem tudom láttad-e a Csillogás című Fligeauf Benedek riportfilmet? Mert ott mind a három szereplő, közel ugyanezt mondta magáról. Hogy csak járkált és teljesen megváltozott az élete a halálközeli élmény után. Szóval nem tudom minek örültem volna jobban, ha valami hülyeséget talának ki a halál utáni élet meegjelenítésére (Hatodik érzék->észre sem vesszük)
, vagy így, hogy nagyjából azt látom, amit mondjuk a szemtanúktól hallani lehet.

Szerintem jó ez a film, és a Gran Torinónál kicsit sem rosszabb. Valljuk be, az is tele van szívfacsaró jelenetekkel, akadnak abban is klisék, csodás megmenekülések. A klisék a Gran Torinóban is zavartak, de hát a fene tudja. Legjobban itt az zavart, hogy a gyerek-anya búcsúzáskor esett az eső, de nem olyan tarkovszkijosan, olyan észrevétlenül, hanem a sírás megeredésével egyenes arányban, arcbatolósan.
De ami miatt szerintem sok embernek nem tetszik, és ami miatt nem lett kasszasiker, az valóban a témaválasztás és nem a klisék. Szeritnem kicsit ezért is van benne a francia írónő karaktere, ami gyakorlatilag megjósolja kicsit a film sorsát is (fintorogás, meg nem értés, mi ez a hülyeség?!). Szerintem a témában valóban egy korrekt, semmiképp nem zseniális film.
Ki szeretne arról filmet nézni, hogy "van a halál után élet, de erről beszámolni nem fogunk már, de higyjétek el jó lesz".
Talán a dokumentumfilm valóban hatásos iylen üzenetek átadására, ez lehet. Na de azt meg ki nézi meg?
Nyilván a témaválasztást befolyásolta, hogy 81 éves.

"hogy fantáziátlan és unalmas zenéje is."
Zeneszerző is Clint Eastwood volt, mint tudvalevő fiatalkorában jazz-zongorista/lebujzenész volt. Nem frenetikus zeneszerző, ezt el kell ismerni.

Mindenesetre nem mondom, hogy ez Eastwood legjobb filmje, de számomra azért ötből négyes volt.

Szerintem a halottakat el kell engedni nem volt benne.

szigiri 2011.03.04. 22:17:21

@AntiChrist™: köszi, sokat segített a komment megírásában, mondhatni ösztönzőleg hatott a leveled ;)

Rusznyák Csaba 2011.03.04. 22:46:17

"Szerintem a halottakat el kell engedni nem volt benne."

Az egész Marcus-szál erről szólt.

K.Leslee 2011.03.05. 10:04:00

@szigiri: ebben a filmben semmi sem korrekt. Olyan, mint egy paródia. Viszont Clinték nem annak szánták..

mesko 2011.03.05. 11:10:43

nem hagyott nyugodni valami, talán az, hogy lehet nem jól nézem..vagyok néha úgy, hogy mikor újra nézem az illető filmet, már másképp látok bizonyos aszpektusokat, ezért újra néztem..de nem volt semmi változás..
@K.Leslee: maximálisan egyetértek..sajnos, nem így kellett volna elsűljön..

szigiri 2011.03.05. 20:24:39

@Rusznyák Csaba: nyilván volt egy ilyen vonatkozása a Marcus szálnak, ebben igazad van, de azért ennél bonyolultabb volt (nem akarom szétszpojlerezni, bár aki eddig eljutott annak már mindegy:) mert nyilván az "ikertestvéred hirtelen meghal és közben apád de anyád sincs" eset azért kevésbbé sem furcsa és kisarkított eset, mint az "utca koreai háborút megjárt fajgyűlölő veteránja mellé hagyománytisztelő koreaiak költöznek". Persze ha neked a Grand Torino is ötből kettő volt, akkor teljesen el tudom fogadni a kritikádat, mert a két film szerintem csak a témájában különbözik.

szigiri 2011.03.05. 20:29:38

@K.Leslee: Beyonder írta még az elején, hogy a halál utáni életről nem igazán készült még giccsmentes film, szóval ez is azt erősíti, hogy ez egy ilyen téma.
Bár nem tudom mire gondolsz, ami nem korrekt? Csöpögős? Vagy nem így működik a halálközeli élmény? Vagy nem pörög a sztori? Vagy mi vele a baj?
Mondom, engem a klisék zavartak kissé, de egyébként szerintem a Grand Torinohoz hasonló film, azt leszámítva, hogy az előítélettel szinte minden ember találkozik és így vagy úgy megéli, míg ez a téma kicsit elbuhantabb.

Rusznyák Csaba 2011.03.05. 20:35:34

@szigiri: A Gran Torino nekem ötből egy (erős) hármas. Vagyis ennél sokkal "jobb".

mesko 2011.03.05. 22:08:26

a Gran Torino messze más mint ez a film..igaz, az is klisé a fülétől a farkáig, de nem egy közönséges film, bár Eastwood nélkül a fejem rá, hogy az lenne:)
emlékszem, azt mondták, hogy a Gran Torino fogja zárni az Eastwood mítoszt..én így is néztem a filmet, hogy ezt pontosan magáról rendezte Eastwood.
csak ló helyett egy '72-es Ford Grand Torino volt neki a "million dollar baby", aminek a motor zúgása is megegyezett a színész fura morrogásával..imádtam...abszolút dekára kimért volt, mint mindig!
a Grand Torinot, én egy tisztelgésnek vettem ami az eddigi munkájának dukál..de nekünk csinálta, nem magának, s ez olyan jólesett, mert érződött, hogy ő tud komédiázni..de soha, soha nem röhejes, ez sokat számít.
valahol örvendek azért, hogy még dolgozik..ő egy élő legenda, csak lehet már nem a mi mostani világunkba való..de becsülöm ezt a hatalmas adakozó képességét, ez nem semmi..

mesko 2011.03.05. 22:11:18

'72-es Ford Gran Torino..elírtam..bocsánat, de elgrandóztam:)

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2011.03.06. 14:34:54

nem kötözködésből, csak láttam többen írtátok, hogy "Grand Torino", ami téves, mert a címe helyesen Gran Torino. Ami egyébként tényleg zseniális film, viszont azzal egyetértek, hogy Eastwood nélkül tényleg nem lenne ekkora. De hát pont ezért Eastwood az Eastwood, még akkor is, ha rendez egy Azután-t:)

Beefboneknock (törölt) 2011.03.07. 12:25:53

@Beyonder: pl. Tranzit a mindenhatóhoz , :D nem egy nagy pukkanás de jót lehet mosolyogni rajta, jó tudom nem egészen ilyen filmre gondoltál :)

K.Leslee 2011.03.07. 14:03:37

@szigiri: Abban egyetértek, hogy nehéz ilyen témájú filmet készíteni anélkül, hogy giccsparádé legyen a végeredmény. Viszont mikor azt mondom, hogy ebben a filmben SEMMI SEM KORREKT azt úgy értem - bár nem vagyok a filmszakmában, sajnos-
hogy takaréklángon vannak a színészek, Cécile De France(Haute Tension) egyenesen katasztrófális:-), a film két órája alatt semmi olyan nem történik, amin el lehetne gondolkodni, bár ez nem feltétlenül Clint hibája, viszont a rendezés igen. Ahogy R. CSaba már ügyesen leírta;

'a szereplők a jelenetek közt teszik meg a döntő lépéseket'

Ez azt eredményezi, hogy a filmben nincsenek átmenetek, nem tudunk belesimulni ezeknek az embereknek az életébe, sorsába, gondolataikba.
Mondok egy jó példát: Marie megírja a könyvét, de főnöke nem örül a témának, amit Marie választott. Innentől fogva azt a folyamatot kéne látnunk, ahogy a nő karrierje, magánélete darabokra hullik, mivel megszállotja lesz a halál utáni 'életnek' mivel a film elején bepillantást nyert abba. Ehelyett az történik, hogy a a főnökével való vita után Marie kinéz az ablakon és látja, hogy új reklámarca van a telefoncégnek, melynek plakátján egykor Ő(szó szerint minden sarkon).
Sajnos ez az egész akkorra már k#rvára nem érdekel minket.

Semmi sem korrekt benne, ami egy tucat másik Clint Eastwood filmben az. Ettől függetlenül, mindaz amit Clint eddig letett az asztalra tiszteletre méltó és mindig is az egyik kedvenc rendezőm marad.

xamuraj 2012.07.01. 20:17:47

Mindenki Torinózik,pedig akkor egy életet is elcserélt:)
süti beállítások módosítása