Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Dream Home

2010.11.29. 08:00 .YEZy.

Ha valahol szóba kerülnek a hongkongi filmek, szinte pillanatok alatt beskatulyázzák őket a beszélgető felek, hogy arrafelé csak olyan produkciók készülnek, amikben a kínaiak 20 métereseket ugranak, a levegőben kardoznak, vagy éppen különféle harcművészeti ágakban csépelik egymást. Ez a kialakult kép persze egyáltalán nem véletlen, a helyi filmtörténet szerves részét, sőt, talán a leghosszabb fejezetét képezik ezek az alkotások. Még napjainkban is viszonylag sok mozit forgatnak, amiknek savát-borsát a bennük felvonultatott akció- és kaszkadőrjelenetek adják, azonban ezen filmek aránya évről évre csökken. A helyüket egyrészt átvették a szinte kizárólag csak a helyi közönség számára forgatott kommersz vígjátékok, másrészt időről időre előkerülnek olyan fiatal filmesek, akik megpróbálják felkavarni kicsit az állóvizet.

Jó 10 évvel ezelőtt ilyenek voltak például a Pang ikrek, akik a horror műfajában hoztak újat a Szem című próbálkozásukkal, ám paradox módon ezzel meg is ölték a műfajt, mert azóta szinte kizárólag csak a Szem sikerét koppintó, dögunalmas alkotások kerültek ki a stúdiókból. Rajtuk kívül pedig mindenképpen érdemes megemlíteni a talán legtehetségesebb fiatal rendezőt, Pang Ho-Cheung-ot (nem összetévesztendő a Pang ikrekkel!), aki eredetileg novellaíróként kezdte pályafutását és talán ennek is köszönhetően mindig képes előállni valami eredeti ötlettel.

Ugyan Pang filmográfiája még nem túlságosan hosszú, de mindenképpen tiszteletre méltó, hogy mindössze 37 évesen már 9 rendezés van a háta mögött úgy, hogy a helyi filmipar mágnásai inkább a rutinos öreg rókákat részesítik előnyben, kizárólag a biztos bevételt szem előtt tartva.

Pang stílusának két legjellemzőbb elemét érdemes talán kiemelni, mégpedig a fekete humort, amit sokszor szarkazmussal is vegyít, illetőleg azt a képességét, hogy remek érzékkel választja ki a hétköznapok azon problémáit, amikből aztán valami egészen váratlan sztorit lehet összerakni. Debütáló filmjében, a You Shoot, I Shoot-ban bérgyilkosokat kísérgetett egy forgatócsoport, afféle reality show paródiaként, a szintén remek szójátékot címűl kapott Beyond our Ken-ben a fiatalok párkapcsolatait boncolgatta, az AV-ben a pornóforgatásokat parodizálta, majd jöttek a komolyabb hangvételű filmjei. Az Isabella-ban még kicsit suta módon próbálta Wong Kar-Wai munkáit másolni, az Exodus viszont már minden ízében jellegzetesen Pang mozi. Egy ideig úgy tűnt, hogy kifogyott az ötletekből, hiszen a Trivial Matters-ben saját, még fel nem használt novelláiból készült rövid történeteket ollózott össze, majd hosszú szünetet tartott és csak idén tért vissza, igaz, mindjárt két remekművel. Az év elején bemutatott Love in a Puff a nemrég bevezetett szigorú dohányzásellenes törvényt boncolgatja a dohányosok szemszögéből, míg a most, a sok szócséplést követően végre elemzésre kerülő Dream Home témája a magyar néző számára is kedves lehet, hiszen saját lakásra szert tenni a hongkongi kisember számára hasonlóan nagy terheket jelent, mint idehaza.


A témát igencsak drámainak gondolná a néző, de a rendező munkásságát ismerve biztos volt, hogy egy nem hétköznapi húzással áll elő. Pang pedig egyáltalán nem okoz csalódást, sőt, visszahozza a ’90-es évek elején óriási népszerűségnek örvendett category III mozik véres brutalitását, ugyanis a saját lakásra áhítozó call centeres nő történetéből egy hamisítatlan slasher-t hozott össze.

A történet felépítése nem kicsit hatásvadász, már a nyitó képsorok egészen elképesztő végkifejletet sejtetnek, majd rövidesen az is kiderül, hogy két idősíkban zajlanak az események. Egyetlen éjszaka történéseit szakítják meg időnként a flashback-ek, amikből végül összeáll a kép, hogy mi is vezetett el idáig. Pont ez az egyetlen dolog, ami miatt némi kritikát kaphat a film, ugyanis (a pár évvel ezelőtti japán 2LDK-hoz hasonlóan) hiába jó önmagában mind a drámai, mind a slasher rész, a két zsáner összehangolása nem sikerült tökéletesen, eléggé erőltetett, ahogyan főhősnőnk a mindenki által megalázott és kihasznált irodistából könyörtelen gyilkológéppé válik. Erre persze nyugodtan lehet mondani, hogy mégis, egy slasherben mindez kit érdekel? Csak épp annyira vezetik le ezt a szálat (eléggé kisarkítottan persze), hogy a helyi viszonyokban jártas néző (ne feledjük, elsősorban ez a produkció is a hongkongi belpiacra készült!) már azonosulni tudjon a főhősnővel.

Pang már korábbi filmjeiben is nagy hangsúlyt fektetett a képi világra, ezúttal a többek között Ann Hui-val is együtt dolgozó operatőr, Yu Lik-wai felelt a minél látványosabb jelenetek megvalósításáért. A slasher jelenetek gondos alapossággal vannak a végletekig kidolgozva, szerencsére egyáltalán nem olyan primitív, ötlettelen és igénytelen kivitelezéssel, mint a mostanában divatos japán gore produkciókban, hanem (többé-kevésbé) hitelesen, hihetően, bár a fájdalom kimutatása egyik mellékszereplőnek sem volt éppen az erőssége. A rendező hírnevéhez méltóan pedig hiába a véres brutalitás, a jelenetek többségében megtalálható a jellegzetes fekete humor.


A főszerepet Macau leggazdagabb kaszinótulajdonosának egyik lánya, az ennek ellenére saját jogán befutott Josie Ho alakítja, aki egyébként producerként is jegyzi a filmet. Ez utóbbi tisztségében rengeteget veszekedett a rendezővel, mondván, az eredeti tervekhez képest túlságosan brutálisra sikeredett a forgatókönyv, azonban Pang nem volt hajlandó semmiféle kompromisszumra. A vita egészen odáig fajult, hogy Ho egy külön teasert is leforgatott, aminek gyakorlatilag a Victoria Bay-beli képeket leszámítva semmi köze a végleges változathoz. Josie egyébként tökéletesen alkalmas volt erre a szerepre, hiszen a sok-sok fiatal helyi színésznőcskével ellentétben nem elsősorban a külsejével érte el azt, amit elért, ráadásul nem is kötődik a nevéhez az a fajta „cukiság” és „aranyosság”, mint például a hozzá hasonlóan a 30-as évei közepén járó Miriam Yeung-hoz. Josie-ből egyszerre lehet kinézni a szürke kisembert és a vadállatot.

Mégis, a Dream Home nem miatta lett olyan élvezetes, amilyen, hanem Pang Ho-Cheung elborult ötleteinek köszönhetően. A category III filmek fénykorát idéző, tabut nem ismerő brutalitás mellett a férjek hűtlenségét taglaló feleségek dumái, a főhősnőt minden téren maximálisan kihasználó „lovag”, vagy a hangosan bulizó társaság obszcén és gusztustalan pillanatai ugyanúgy jellegzetes görbe tükröt mutatnak a helyi társadalomról, mint a történet fő szála. Valószínűleg nem ez lesz az év legjobb hongkongi filmje, de a legtöbb vitát és botrányt kiváltó igen, így mindenképpen érdemes rászánni az időt!

A hivatalos előzetes
A Josie Ho féle teaser




 

37 komment

Címkék: horror ázsiai filmkritika 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr212476556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

chrismaster · http://twitter.com/thegoodkchris 2010.11.29. 09:42:15

Na igen! Imádom az ázsiai thriller/horror filmjeit...
Kedvenceim:
Yu-On,RINGU,FERTŐZÉS,ELŐÉRZET,AUDITION,A SZEM,
KÉT NŐVÉR,SHUTTER,meg még nagyon sok van...:D
Hamarosan ezt is megnézem!

Edgar 2010.11.29. 10:39:38

@chrismaster: Ja, csak ezek nem hongkongiak.

Edgar 2010.11.29. 10:40:31

Egyébként újabb geekz-szerzőt tisztelhetünk a poszt írójában?

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.11.29. 10:49:56

ma este meglesem, ha végre rá tudom venni magam...:-)
isten hozott -YEZy- :-)

Lakat Barnabás · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2010.11.29. 12:30:21

Nem vagyok az ázsia horrorfilmek híve, de ez a kritika felkeltette az érdeklődésem, teszek vele egy próbát. Az a dvd-borító meg igen tetszetős.

Sharpe · http://www.book-fun-factory.com/farfun/ 2010.11.29. 15:05:34

Ezekkel a típusú filmekkel úgy vagyok, hogy nem a kedvenceim de párról elismerem, hogy zseniális. Ez felkeltette az érdeklődésem.

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2010.11.29. 17:11:17

@Edgar: Igen, a tervek szerint az ázsiai filmes részleget fogom erősíteni.

@ringsider: Remélem, tetszeni fog mindenkinek. :)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.11.29. 17:15:55

Személy szerint nagyon örülök Yezy érkezésének, megszállott rajongója az ázsiai filmeknek, de ráadásul ért is hozzájuk, sőt, még írni is tud!

walter white 2010.11.29. 19:11:25

yo YEZy!

udv a fedelzeten, az iras nagyon jo, a filmet meg pont ma neztem, csak utana olvastam el :)
a negy csillag nagyjabol okes.

remelem aktivan fogsz irogatni mivel viszonylag sok azsiai filmet nezek es belefutok nagyon jokba es nagyon rosszakba is, szoval remelem segitesz majd kihalaszni a gyongyot a tragyalebol :)

mesko 2010.11.29. 19:44:21

tetszik ahogy ír a szerző, tudok a filmről, meglesz nézve..ma vagy holnap:)

Áramvonalas Földműves 2010.12.01. 22:44:00

Valóban érdekes iromány, a mostanság kicsit megroggyant ázsiai filmes szekciót pedig jó,h erősítik:)

Egyébként azt a következtetést nem teljesen értem,h attól miért lenne kreatívabb valaki, hogy novellaírónak készült?

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2010.12.02. 07:03:51

@Áramvonalas Földműves: Nem kreatívabb, hanem kreatív. :) Lehet, rosszul gondolom, de ötletek nélküli ember nem megy novellaírónak (kivéve ez alól a magyar celebeket).

Áramvonalas Földműves 2010.12.02. 20:03:45

@-YEZy-: dehát filmrendezőnek egyébként meg olyanok mennek, akiknek nincsenek ötletei?:) Nem kötözködni akarok, csak ez a megfogalmazás kicsit furcsa volt.

walter white 2010.12.02. 21:08:21

@Áramvonalas Földműves: a rendezo nem feltetlenul irja is a filmet, sot... studiofilmeknel az o munkaja levezenylni a forgatast, instrukciokat adni a szineszeknek es a stabnak, de a kottat nem o irja. minden apro reszfeladat kulon egy-egy szakma.

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2010.12.02. 22:19:08

@Áramvonalas Földműves: Továbbra sem értem 100%-ig a problémát. :) A kérdéses mondatban ott van egy talán szó is, így nem következtetés, hanem egy feltételezés szerepel ott. Meg igazából fel sem merült a cikkírás közben, hogy ezen agyaljak, csak érdekességnek szántam...

mesko 2010.12.04. 21:01:21

megnéztem, egyetértek az írással és tényleg csak 4 csillagot, ha érdemel..
értettem a főhőst, még talán sajnáltam is az elején..még egy csomó más okos dolgot is lebontottam magamnak ebből a filmből, hogy mi mindenre képes volt azért a kéróért..hát ez nem kis dolog, pláne, hogy igaz történeten alapszik..
azért, hogy lehet magassarkú cipőben járni, mikor átszúrják egy hatalmas késsel a bokád fölött, és még a pofádon a karcolás sem gyogyult meg, nemhogy a lábad:), ez tényleg kreatív egy rendezőtől...
az I Saw the Devil 100x jobb...

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2010.12.04. 22:51:03

@mesko: Ez érdekes, szerintem a Dream Home jobb sokkal, az I Saw the Devil valahogy csak utánérzése a korábbi nagy koreai filmeknek (főleg a The Chaser-nek, meg a Memories of Murder-nek), eredeti ötletet nem nagyon fedeztem fel. Az erőszak és a gore önmagában kevés, ráadásul Lee Byung-hun úgy játszik benne, mint egy robot. De ugye ezt hívják ízlések és pofonok különbségének... :)

mesko 2010.12.04. 23:15:36

@-YEZy-: nem láttam azokat a filmeket, most készülök csak nézni...
de a Dream Home-ot, az I Saw the Devil után néztem, ezért a kettő közül az tetszett jobban, hát igen azok az ízlések:))

Edgar 2010.12.05. 00:12:06

@-YEZy-: Szerintem az eléggé eredeti ötlet, hogy

SPOILER!

szinte végtelenítve van a bosszú mozzanata. A bosszú, ahogy mi ismerjük, eredetileg egy pillanat: a szemet szemért beteljesedésének pillanata. Itt viszont nem fejezem be a bosszút, hanem szabadon engedem a gyilkost, újra megbosszulom, újra szabadon engedem, újra megbosszulom, és ezzel kinyújtom a pillanatot.
Érdekes megfigyelni, mi történik ilyenkor. Az történik szerintem, hogy ebben a kinyújtott pillanatban minden eggyé válik:
1. a bosszúálló ugyanolyan szörnyeteg lesz, mint a gyilkos.
2. nem megölni akarja a gyilkost, hanem azt akarja, hogy minél tovább tartson a szenvedése, vagyis a megölés a film végén egyszerre bosszúállás és megfosztás a bosszútól - a kettő egy lesz.
3. nincs egyetlen eszköze a bosszúnak, mint más filmekben (pl. kés, pisztoly, részeg ököl), hanem itt minden eszköz, ami szenvedést okoz. Ő maga is. Vagyis egyszerre lesz elkövetője és eszköze a folyamatnak. A végén a család pedig egyszerre lesz eszköze és elszenvedője a bosszúnak.
Lenne még néhány ilyen észrevételem, de nem akarom tovább nyújtani.

SPOILER VÉGE

Éppen ezek miatt szerintem jobb film, mint a Chaser. Nem jobb, mint a Memories of Murder, annál kevés jobb dolog van:)

Egyébként a legkorábbi fasza koreai thriller ebből a "sorozatból", amit láttam, az 1999-es Tell Me Something. Ismer valaki korábbiakat?

Áramvonalas Földműves 2010.12.05. 01:14:41

most akkor itt összehasonlítjátok a nagy koreai filmeket, köztük pl a dream home-mal?:D

Amúgy a mostani filmtermést nézve én is inkább koreai párti vagyok. Hamarosan nézem az i saw the devilt:) juhú

Edgar 2010.12.05. 01:29:59

@Áramvonalas Földműves: Úgy tűnik lassan a képregényes bejegyzésben is koreai filmekről lesz szó:)

Én is koreai párti vagyok. Annyira, hogy kb 5 évvel ezelőtt azért váltottam kagylótelefonra, mert a koreai filmekben mindenkinek olyan volt.

mesko 2010.12.05. 10:54:57

ezek voltak az első koreai filmjeim, eddig még egyet sem láttam, de ha koromat nézzük akkor még ráérek mást is nézni..
na de a két film közül, szerintem az I Saw the Devil, azért jobb..mert én úgy gondolom, ha:

spoiler-spoiler-spoiler

megölik a barátnőjét a srácnak, ilyen brutális kegyetlenséggel, erre ő átváltozik egy humán álattá, és a nyomába ered, így állva boszút, én abszolút neki drukkoltam:))
pedig nagyokat röhögtem azon, ahogy mindenki a másikat, nevezte mindenféle bolondnak..retardáltnak, kib-szott örűltnek, miközben tök egyformák lettek:D
mégegyszer hangsúlyozom, hogy még eddig nem volt szerencsém koreai filmekhez, és a I Saw the Devil-el kezdeni, egy szuper élmény volt..nem bántam meg.
és teljes mértékben egyetértek Edgar-ral, amit ír erre a filre, mert a többit még nem láttam:)

most rátérek, hogy mi az ami nem tetszik a Dream Home-ban, annyira:

spoiler-spoiler-spoiler

előszőr is, nagyon jól bemutatja a film azt a zsúfoltságot ami ott van, meghogy tényleg kurva nehéz egy lakásra kezet tégy, hogy nincs lehetőséged a te saját intimitásodra, ez egy borzasztó kib-szott dolog lehet, én ezt még elképzelni sem tudom, mindig megvolt az én külön zónám, a külön lakásom, azt csináltam mindig amit akartam..tehát nagyon megsajnáltam a csajt, de én nem dolgoznék ilyen süket helyen, ahol naponta 100x csapják szembe a telefont, ez megalázó.
tanulni soha nem szerettem, de akkor is elmentem az egyetemre, mégha mindenki okosabb is volt mind én..pont ezért csináltam, hogy ne kelljen mindig alázkodjak és minél több pénzre tudjak szert tenni, mert az nélkül megdöglök:(
akármennyire is vágyom valamire, nem ölöm meg aput, s ilyen dolgok, amikor úgyis összeomlik az ingatlan piac(ha egy kicsit is egyébbel foglakozott volna, ezt lehetett előre látni)s egy hülye picsa lett belölle, ennyi, a színésznő máskülönben jól játszik..

maradjunk annyiban, hogy nekem nincs tapasztalatom a filmek terén, de mindent megnézek, most jött el az a pillanat, hogy belekukkantottam a koreai filmekbe, és pont most ezzel a két filmel kezdtem:)), de mint már írtam, nekem még sok időm van hátra, hogy akár majd egyszer ne is szeressem öket..vagy igen, vagy nem:D

walter white 2010.12.05. 11:07:33

S P O I L E R

@Edgar:

"A végén a család pedig egyszerre lesz eszköze és elszenvedője a bosszúnak."

nekem itt volt hianyerzetem. ha a csaladi szalra a film kozepetol kicsit jobban koncentralnak az irok, ha a gyilkos karaktereben lett volna egy minimalis erzelmi igeny a csaladja vagy a fia fele, akkor meg hatasosabb lehetett volna a vegkifeljet. igaz, hogy sorozatgyilkosokbol ilyesmit kihozni nehez, de nem lehetelen.

A Moss-t latta mar valaki? www.imdb.com/title/tt1694019/

walter white 2010.12.05. 11:10:35

@mesko: a Dream Home hong-kongi film :)

walter white 2010.12.05. 11:14:42

@mesko:

ket rendezo, barmelyik filmjuket megnezed, nem fogsz csalodni:

www.imdb.com/name/nm0661791/
www.imdb.com/name/nm0094435/

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2010.12.05. 12:05:21

@walter white: Tegnap letudtam, nem rossz. Két bajom volt vele, az egyik, hogy marha hosszú (160 perc+), a másik, hogy itt-ott kicsit nyögvenyelős a történetmesélés, nem minden elemre derül fény. Viszont nem a gyomorforgatással próbáltak hatásvadászok lenni, így csak vér van, gore nincs.

mesko 2010.12.05. 12:18:55

@walter white: bizony, így igaz, csak most figyeltem erre..nem mind a kettő koreai..mekkora hülye vagyok:)), na ennyit az én tudásomról:D
köszike, amit ajánlottál, utánna nézek:)

mesko 2010.12.05. 16:56:45

..de végül is úgy mint ázsiai filmek kapcsán vontuk össze a két filmet nem? DE..mert úgy kezdődött, hogy:.. nem írom le mert hosszú, de akik belekeveredtek azok értik ugye?
tehát nem koreai filmekről beszéltünk csak kizárólag..így keveredtem én is össze:)), hogy végén az ázsiai filmek helyett csak koreait emlegettem, mert az hatott rám jobban:)

Edgar 2010.12.05. 23:35:40

@walter white: Igen, lehetett volna több figyelmet fordítani a családra. De ha jobban megismertük volna őket, azt hiszem kicsit Fűrész jellege lett volna a végkifejletnek.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.12.20. 15:24:01

kemény darab...nem hiba nélküli, de a Devilnél sokkal jobb...

Error Flynn 2012.09.27. 23:49:45

Én csak ma néztem meg ezt, a végén 2 cím ugrott be: a francia Inside (ez sokkal intenzívebb), ill. a koreai Bedevilled (ez meg drámában jobb). Ennek ellenére jogos a 4 pont, a gore jelenetek elképesztőek, a hideg, steril, hangyabolyokra emlékeztető lakás-montázsok szintúgy. Jó a társadalomkritikai vonulat is, a lakáshitel-válság, stb, de lehetett volna azért egy kicsit mélyebb és összeszedettebb is. Viszont kedvet kaptam a kritikát olvasva a CATIII filmekhez is, amiket eddig mellőztem, mert valamiért mindig az ugrott be, hogy azokban csak meztelen nőket kínoznak, meg ilyesmi :) De gondolom ennél azért árnyaltabb a műfaj...
Ha már szóba került egyébként (2 éve, he-he), nálam a Chaser nagy kedvenc, az I saw the devil-en jót mulattam, a Memories of murder-t meg ínséges időkre tartogatom, azt még nem néztem meg :)

walter white 2012.09.28. 16:55:32

@Error Flynn: a Memories of Murder kulonbozik az altalad emlitett masik ket koreai filmtol (amik viszont sokban hasonlitanak) a MoM inkabb a Fincher fele Zodiac-hez all kozelebb.

jovo ev elejen jonnek Chan-wook Park es Joon-ho Bong elso nyugati produkcioban (illetve koprodukcioban) keszulo filmjei, az utobbi egy francia sci-fi kepregeny adaptacio lesz.

Error Flynn 2012.09.28. 22:14:09

A Snowpiercer-t én is várom (a Stoker-t is), de ezeknek a nyugati bemutatkozásoknak csak úgy látom értelmét, ha elég pénzt és szabad kezet kapnak az ilyen neves rendezők, nem pedig elmés producerek által befogni őket rendező-iparosnak, mert akkor az lesz, amit már láthattunk körülrajongott európai művészfilmesek esetében is, hogy langyos, semmitmondó egyen-horrorokat/thrillereket fognak levezényelni...
Valahogy mindenkiből kiveszik a kreativitás, ha átkerül Hollywood-ba (talán ráeszmélnek, hogy milyen jól lehet keresni közepes iparosmunkákkal is odaát).

Nahvalr 2012.10.23. 11:52:58

Csak nekem tűnt föl, hogy ebben a filmben ötpercenként fulladásos halált hal valaki? A rendező a többi filmjében is ezt csinálja?
A film különben megfogott, nekem túl brutális volt de amúgy lenyűgözőek ezek a kínaiak.
süti beállítások módosítása