Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Szellemíró

2010.07.08. 11:25 Varga Denes

Roman Polanski filmjei esetében mindig nagy a kísértés, hogy a kritikus felemlegesse a rendező szörnyű traumákban és botrányokban gazdag életének egyes epizódjait. A Szellemíró kapcsán ez egyenesen elkerülhetetlen. El sem lehetett volna képzelni hatásosabb reklámkampányt a filmnek, mint ami az elmúlt néhány hónapban Polanskival történt. Egy óvatlan határátlépés következtében a svájci hatóságok elfogták a rendezőt, akire 1978 óta vár egy bírósági per az Egyesült Államokban. A vád szerint leitatott és megerőszakolt egy 13 éves lányt. Rögtön beindult a jogi csűrés-csavarás és az egyezkedés a kiadatást illetően - ismerve az ügy előéletét, ez nagy valószínűséggel még évekig el fog húzódni. Polanski mindenesetre a mai napig házi őrizetben van. A Szellemíró utómunkálatait is a személyes jelenléte nélkül végezték el. Ez egy újabb film a rendező életművében, amelyet áttételesen ugyan, de átszövik önéletrajzi elemek. Ahogy Polanskinak, úgy a főszereplő szellemírónak is előre nem látott nehézségekkel kell megküzdenie a műve befejezése érdekében. Ami miatt kivétel a Szellemíró a lengyel rendező életművében, hogy itt felcserélődött a sorrend, és a Zongoristában látottakkal ellentétben, itt az élet utánozta a művészetet.

Különös egy foglalkozás a szellemíróé. Híres, de az írás készségével kevésbé megáldott emberek helyett írja meg az önéletrajzukat. Az árnyékban dolgozik, névtelenül, végig a háttérben kell maradnia, hogy a szerzőiség illúziója fennmaradjon és ezáltal a lehető legnagyobb profitot sajtolhassa ki a könyvből a kiadó. A filmben egyszer sem hangzik el a neve. Ez sokat elárul a címszereplőről, és még többet arról, hogy a környezete miképpen viszonyul hozzá. A foglalkozása identitásának az egyetlen társadalmi szinten észrevehető és kiaknázható eleme. A bajok akkor kezdődnek, mikor túllép a foglalkozása keretein és felcsap oknyomozó riporternek.

Legújabb munkája kényes természetű, viszont nagy pénzzel kecsegtet. A leköszönt brit miniszterelnök memoárjait kell kiadható formába pofoznia. Az előző szellemíró gyanús körülmények között elhalálozott és őt kérik fel, hogy ugorjon be a helyére. Ewan McGregor alakítja a kivételes lehetőséghez jutott szellemírót. Meggyőző színészi játéka a film egyik motorja, amire nagy szükség is volt, hiszen a Kínai negyedhez hasonlóan, itt is majd' minden jelenet középpontjában a főszereplő áll, pillanatokra sem távolodunk el tőle. (Egy kivétel van, a miniszterelnök spontán sajtótájékoztatója, igaz, azt is követi a Szellemíró a tv-n keresztül.) McGregor kidomborítja ugyan karaktere szimpatikus tulajdonságait, ő a tipikus brit, aki bármilyen helyzetet képes egy idétlen vigyorral, vagy egy odavágó viccel biztonságosabb mederbe terelni; ugyanakkor sosem felejti el érzékeltetni a Szellemíró jelentéktelenségét és kisszerűségét. Nagy elánnal indul nyomozni a kölcsön kapott biciklivel, de már az első hajtás után majdnem elesik vele a kavicságyban. Polanski emlékezetes főszereplők egész sorát alkotta meg élete során. A heroizálást elkerülve, hús-vér, gyarló átlagemberekkel népesítette be filmjeit, akik kíváncsiságuktól hajtva, messze maguk mögött hagyják azt a biztonsági zónát, ahol addigi életük telt. Ebbe a sorba illeszkedik a Szellemíró is. Pillanatok alatt lehet vele azonosulni, és szurkolni reménytelennek tűnő küzdelme sikerének, és ez vitathatatlanul Polanski és McGregor közös érdeme.

A kéziratot biztonsági okokból, nem kaphatja kézbe, ezért elutazik a leköszönt miniszterelnök (Pierce Brosnan) vidéki házába, ahol kapcsolatba kerül Anglia néhai első emberének feleségével (Olivia Williams) és titkárnőjével (Kim Catrall) is. Hamar kiderül az is, hogy az igazán sikeres férfi mögött nem egy, hanem egyenesen két nő áll, akik persze utálják, és kitartóan froclizzák egymást, bevetve a Cambridge-i egyetemen edződött, manipulatív és rideg intellektusukat. A krach akkor üt be csak igazán, mikor az egyik exminisztere a közel-kelet-i szerepvállalása kapcsán háborús bűnök elkövetésével vádolja meg a miniszterelnököt. A Szellemíró elveszetten toporog ebben az elit és számára teljességgel idegen környezetben, kíváncsisága azonban erősebb a gyávaságánál és az igazság felderítésébe kezd. Újraértelmezi a szellemíró feladatkörét és lelkiismerete próbál lenni egy politikusnak.

A film alig leplezett kritikája Tony Blair kormányzásának. Ez talán akkor válik a leginkább nyilvánvalóvá, amikor a brit miniszterelnök a Fehér Házba látogat és találkozik az Egyesült Államok fekete, női külügyminiszterével. Aki háromszor többször nézett híradót az elmúlt évtizedben, annak rögtön beugorhat Condoleezza Rice. Ha van aktuális, politikai témájú kérdése a filmnek, akkor az körülbelül így hangozhat: Tony Blair egy jószándékú idióta volt, vagy az USA érdekeinek készséges és elvtelen kiszolgálója?

Alan J. Pakula paranoiafilmjei ismeretében nem tud semmi igazán meglepőt előhúzni a kalapból a film, viszont azzal, hogy nagyon is releváns problémakört feszeget a valóság és a fikció okos vegyítésével, ugyanazzal az erővel képes rámutatni a politikai vezetés vélt vagy valós simlis ügyleteire, mint ahogy azt anno a hetvenes évek paranoiafilmjei tették. Az aktualitás azonban önmagában nem elég egy jó filmhez. Polanski rendkívül tehetséges rendező és ezt a Szellemíró is bizonyítja. Mesteri, ahogy egy olyan triviális élethelyzetet, mint a kocsiba beépített GPS követése egy ismeretlen helyre, képes feszültséggel megtölteni. Vagy a kézirat McGuffinként való ismételt alkalmazása sem válik a játékidő előrehaladtával unalmassá, ellentétben például a rendező egyik korábbi filmjével, az Őrülettel, ahol inkább a forgatókönyvírói lustaságnak volt köszönhető a bőrönd és tartalmának sorozatos feltűnése. A kézirat ihletett használatáért persze dicséret illeti az film alapjául szolgáló könyv íróját, Robert Harrist is.

Ha csak egy dolgot lehetne kiemelnem a Szellemíróból, akkor az biztos, hogy a film alaphangulatát leginkább meghatározó, zártságot és érzelemmentességet sugalló, vidéki miliő ábrázolása lenne. A miniszterelnök háza a külvilágtól elzárva egy kopár tengerparti szigeten fekszik. (Ugyanott forgatták, ahol Fliegauf Benedek a bemutatásra váró szerelmesfilmjéhez, a Wombhoz vett fel jeleneteket: Németország partjainál fekvő Sylt szigetén.) Állandóan fúj a szél, szitál az eső, sivár, a növényzet által csak részben megkötött homokbuckák közt visz a betonút, mindenki viharkabátban közlekedik. A helyszín és a rajta fekvő modern, letisztult formavilágú és ebből fakadóan személytelen ház egyben a szereplők többségének a lelki tája is, ebbe kíván behatolni fizikai és átvitt értelemben is a Szellemíró.

Polanski, legjobb filmjeiben mindig egy személyre koncentrál, és az élő és az élettelen környezetet – szélsőséges esetben akár a főszereplő saját bomlott elméjét is (Iszonyat, Rosemary gyermeke) – egyaránt ellene fordítja. Ez a Szellemíróban sincs másként. Részben tehát ez a film visszatérés a rendező legjobb korszakához, a hatvanas és a hetvenes évekhez, részben pedig a hetvenes években fénykorukat élő politikai paranoia-thrillerek jelenkori helyzetre adaptált változata, Hitchcock-i izgalmakkal tetézve. Ritka és megbecsülendő film a Szellemíró a mostani mozis kínálatban, mivel egyszerre intelligens és feszültségteljes. A befejezés pedig még a zsenialitás határán is átlép egy pillanatra. Egy pofonegyszerű és ezzel együtt hihetetlenül hatásos beállításról van szó, amely hangvételében megidézi a hetvenes évek kiábrándult és kompromisszummentes amerikai filmjeit. Kár, hogy az ezt megelőző reveláció elég kiszámíthatóra sikerült, legalábbis a Kínai Negyed filmvégi csavarjához képest, azt akárhányszor nézem, mindannyiszor képes a földbe döngölni. Ez van, amikor egy rendező már megalkotta a saját mesterművét: későbbi filmjeit már mindig ahhoz fogják mérni.

18 komment · 1 trackback

Címkék: krimi thriller filmkritika 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr52137609

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vámpírok bálja 2010.07.08. 18:50:51

„…Mint borhoz az iszákosok, / Miként a hullához a féreg, Mint kártyához vad szenvedélyek: / Légy átkozott! Légy átkozott!” (Charles Baudelaire: A vámpír)   „Szép a rút és rút a szép: / Sicc, mocsokba, ködbe szét.” (S...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Áramvonalas Földműves 2010.07.11. 23:47:05

szegyen,h nincs itt 1 rendes komment se a hulye szamitogepes dolgokon meg 100. Elkepzelheto meg tobb iromany polanskirol? meg az jutott eszembe,h bedurvulhatnatok es akar lehetne 1 antonioni v ilyesmi:)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.07.12. 07:14:26

Lesz Polanski - a "hülye számítógépes dolgokról" meg: a megszállottságot minden formájában szeretni kell. :)

Áramvonalas Földműves 2010.07.12. 15:45:58

Igen, csak a szgép az olyan..nemtom itt arról volt szó,h mit használnak számításokhoz meg ilyenek.Ez embertelen. Azért 1 ilyen fanatizmust kevésbé értek, mint 1 filmgeeket:)

Varga Denes 2010.07.12. 21:43:17

update: Polanskit nem adja ki Svájc és a házi őrizetnek is vége.
mandiner.hu/cikk/20100712_nem_adja_ki_polanskit_svajc

Beyonder 2010.07.14. 00:09:11

Na akkor legyen még egy komment: ez egy nagyon fasza film, aki retrós-hitchcockos hangulatokra vágyik, nézze meg. Ja, a cikk pontos és korrekt.

7thArT 2010.07.15. 13:57:54

Habár elismerem, van egy megkapó hangulata, szerintem egyáltalán nem egy kirívó darab, hacsak nem azt nézzük, hogy ma már elég ritka ez a lassú kibontakozás.
Ha az idei évet nézem thrillerek szempontjából, A tetovált lány és a Viharsziget sokkal ütősebb darab, persze a műfajon belül is a maga kategóriájában, hiszen ez utóbbi kettő nem politikai krimi.

~zoli79 2010.07.16. 10:18:06

Volt az írásban egy mondat az élő és élettelen egyidejű ábrázolásáról és hogy ezzel visszatér a régi filmjeihez. Szerintem ez nem újdonság, mert a Zongoristánál is ott volt ez a motívum, sőt talán ott volt ez az egyik legdurvábban kihegyezve (bujkálás a széjjelbombázott városban).

A filmet még nem láttam, de nagyon kíváncsi vagyok rá. Polanskit nagyon szeretem azóta, hogy gimi alatt volt egy hónap, amikor a szegedi Grand Caféban szinte csak Polanskit vetítettek és mi majd az összeset megnéztük. :) (Emlékszem, ahogy megdöbbentem a Kés a vízben ma már elképzelhetetlenül jó szinkronján.)

Ja, meg az első bekezdésben az önéletrajzi párhuzamokról: érdekes az, ahogy interjúk alatt őtőle sosem szabad kérdezni magánéleti jellegű dolgokat, de filmjei ezzel szemben (vagy inkább: ehhez képest) szinte kibeszélik ezeket.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.07.18. 08:29:50

szó szerint felüdülés ez a film: intelligens, vicces, izgalmas. :) Belushinak kopaszon kurva jó feje van. :)

7thArT 2010.07.18. 10:07:40

a humor tényleg nagyon jól el van találva, és McGregor érdekessé teszi a karaktert, de szerintem kellett volna egy kis kétségbeejtés, vagy legalábbis több feszültségkeltés

Geekblog 2010.07.18. 11:11:20

a vége mondjuk cseppet hülye :)

manuva 2010.07.18. 17:59:29

Mi volt a csavar a Kínai negyed végén? Hogy Dunaway a csaj anyja, erre gondolsz? Mert az számomra nem volt olyan meglepő.

Varga Denes 2010.07.19. 02:14:49

@manuva: igen, arra gondoltam. Rég volt már mikor először láttam, de derült égből villámcsapásként ért ez a fordulat és teljesen letaglózott, és azóta is akárhányszor láttam ugyanazt a végtelen szomorúságot érzem a végén. Nagyon nagy film.

OriginalBateman 2010.07.19. 22:00:22

a vége cseppet hülye, de illik az egész alaptételhez. nem tudjuk, hogy valóban manipulált kormányzása volt-e a briteknek az amerikaiak által. ha tudnák és ez kiderült volna, a filmnek sem ez lett volna a vége. és így nézve egy cseppet sem hülye a vége.

7thArT 2010.07.21. 15:05:33

az hogy tudatta a nővel, mire jutott, sztem is "cseppet hülye"

chuck-d 2010.07.28. 13:53:19

ez a film nagyon rendben van, még öt csillagot is megérdemelne simán, bátor ennyire nem a látványra építő filmet nyáron moziba küldeni. okos, kellően cinikus és - ezt már nem tudom más szóval írni, mint Wostry - izgalmas. mindezt emberek, autók vagy épületek halomba zúzása nélkül. nem mintha az nem lenne jó. :]
a színészek überfaszák, még a kis mellékszerepekben is, a Csúf Tuco Ramirez, azaz Eli Wallach is felbukkan a zsémbes öreg szerepében.
hail to the old badguy!
www.fest21.com/files/images/Eli%20Wallach%20in%20THE%20MAGNIFICENT%20SEVEN.jpg

mesko 2010.08.03. 20:50:35

na igen...az idén ez egy elégé elfogadható film(nem tökéletes, de én nem analizálók vérig...)tetszett..
-aktuális témák: ilyen-olyan politikai "ravaszságok" természetesen mostani kontroverszált események körül.., szerelmi-szexuális árulások, úgy a miniszter részéről mint az író oldaláról, irodalmi szinten is,hogy s mint is ..és pláne meg mikor kell kiadni egy könyvet...tehát ez rendben van.
-nagyon helyes,hogy nem szólítja senki az írót néven...sőt ha jól emlékszem Lang is csak úgy szólítja "the man", mint mindenkit akiknek nem jegyzi meg a nevüket...így teljesen "árnyék"-ban tud maradni az író...etc....tudnék háppogni erről a fimről úgy kb. egy hétig...
-ja, a vége...mivel nekem volt valami Hitchcock-i ebben a filmben...ezért nem igazán lepett meg...sőt én úgy tartom, hogy ez ok volt így...hadd írja majd meg egyszer valaki...persze aki életben tud maradni...mert azt gondolom mindenki tudja:"szélel szemben"...nem csinálunk bizonyos dolgokat.
Soha sem felejtsük el az egyik haveromat..nem tudjuk, hogy került oda közénk...mert abszolút párhuzamos a filmekkel(nem érdekli),..mondjuk azt lehetett sejteni, hogy film után sörözés lesz..
na..a lényeg az, hogy rettenetesen szomorú volt..azt hittűk a vége miatt, mivel rajtam kivűl mindenki hülyeségnek tartotta...de nem, azt mondta(mit mondta.., dehogyis, ordított!):"hát ebben a kib-szott kurva életemben... soha, de soha mig a világ a világ nekem nem lesz egy ilyen házam...na erre én muszály innom...na az ház volt!"
Ez mindig így van...kit mi ragad meg egy filmből..:D...amugy a ház az tényleg ház volt.:)

David Sumner 2010.08.23. 10:30:42

Nagyon faszán rendezett most (is) az öreg. A sztori ugyan semmiben nem másabb, mint az utóbbi 40 év paranoia-filmjeié, de mikor a lengyel karmester objektíven kezd figyelni, mire jut a bértollnok vagy mikor totális csendet teremt, akkor ékkő a film, és a rendezőhöz se méltatlan. És a vége szerintem nem hülye, sötét, mint a fekete leves.

K.Leslee 2010.12.11. 14:32:22

Polanskit azért szeretem, mert kis térben képes feszültséget kelteni és filmjeit, karaktereit testközelbe hozza. Sztem minden filmje jó, sőt még színészként is remekel(The Tenant).
A Szellemíró sem kivétel. Mindenképp az év egyik
legjobb filmje. A GPS-es ötlet lehengerlő volt.
Polanskinak jól áll ez a nyomozósdi. Erős 4 csillag ez. Az írás meg nagyon tetszik.
süti beállítások módosítása