Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

17. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál - 1. nap

2010.04.09. 08:00 Forgács W. András

Lássuk be: bárminek a kapcsán lehet a válságot emlegetni. Hogy valójában egy nagybetűs Gazdasági Világválság miben is nyilvánul meg, azzal mindenki nap mint nap szembesül - legyen az a munkanélküliség, vagy az áremelkedések, esetleg a hiteltörlesztő részletek csillagászati magasságokba emelkedése - egy filmes újságíró azonban más tünetekből tudja lemérni, hogy mekkora is a baj valójában. Az idei Titanic Filmfesztivál - amiről tavaly is megállapítottuk, hogy alapvetően a legjobb hazai fesztiválok egyike - nem sokban különbözik az eddigiektől.

Kezdjük azzal, hogy mint öt éve mindig - amióta Hullámtörők díjjal jutalmazzák a legjobb filmet - most is láthatjuk a versenyblokkban a Kötelező Iráni Versenyfilmet, a Kötelező Dán Thrillert és a Hagyományos Spanyol Művészfilmet. Vannak megint Francia Filmek Amiket Otthon Sem Akart Senki Megnézni - most hazudok, vannak jó francia filmek idén is - illetve a Távol-Kelet olyan alkotásait is megnézhetjük, amiket - sajnos - normális körülmények között filmforgalmazó még DVD-n sem hoz ki. Először a szerda esti megnyitón vált érezhetővé a meghívottak - és az aljas módon besurrantak - számára a Gazdasági Világválság: a szendvicsek szó szerint harapásnyi méretűek voltak, és az ingyen osztogatott bor mennyisége és minősége is töredéke volt az eddig megszokottnak. "Hová lesz a világ..." borongtam kollégáimmal együtt, miközben (az általam meg nem nevezhető likőrmárka) utolsó cseppjeit próbáltuk összegyűjteni a nyelvünkkel az öblös konyakospoharakból, hátradőltünk a karosszékekben a kései Art Deco mennyezet alatt, és nosztalgiával gondoltunk azokra az időkre, amikor még szatyrot is kaptunk a katalógus mellé.

De nem panaszkodom, mert ezeket az apró-cseprő kellemetlenségeket leszámítva magasan kezdett a fesztivál: a nyitófilm Wes Anderson idén Oscarra jelölt Stop-Motion technológiával készített bábfilmje, A Fantasztikus Róka úr volt. A film alapjául szolgáló regényt az a Roald Dahl írta, aki a Charlie és a csokigyárat is köszönhetjük. A történet lényege röviden annyi, hogy a címszereplő - aki korábban a környék nagy zsiványaként fosztogatta a tyúkólakat - mára középkorú, megállapodott családapa. Amikor azonban a család új otthonba költözik, Róka úr olyan lehetőséget kap, amelyet nem tud visszautasítani: három hatalmas, egymással szomszédos tanya várja, hogy valaki kifossza őket - ezzel pedig olyan események láncolatát indítja el, amely az összes állatszomszédja életét felborítja. Aki látott már Wes Anderson filmet - nos, ez sem másmilyen. Ha valakinek nem tetszett a Tenenbaum, a háziátok (bevallom, engem is idegesített az első húsz perce) ez sem fog. De aki képes arra, hogy félretegye az elvárásait akkor jobban fog szórakozni, mintha beszívva nézte volna meg a Wallace és Gromitot egy hatalmas, pulzáló zselétorta tetején. Különös, ugyanakkor elképesztően vicces figurák, nagyszerű párbeszédek és már-már a szatíra határát belülről vastagon súroló történet - kezdetnek nem rossz.

Folytatnám a vidám bábfilmmel megkezdett sort, de nem lehet: Francois Ozon új filmje, a Menedék a következő állomásunk, amelyben Mousse (Isabelle Carré) és barátja, Louise már-már klisészerűen túladagolják magukat, amelyet csak a lány él túl, de van még egy csavar: terhes. A lány elhagyja Párizst hogy megbírkózzon fájdalmával - és eldöntse, mi legyen születendő gyerekével - amikor hónapokkal később betoppan szerelme bátyja, Paul (Louis-Ronan Choisy, aki egyébként a zeneszerzője is a filmnek). Belép a képbe még egy helyi férfi is, Serge, hogy aztán a trió különböző felállásokban tegyen különböző dolgokat - amiket egyébként az ember egy Dél-Francia tengerparti házban tenne. Kevés szex, némi intimitás, három-négy tengerparti jelenet, sok baguette és sok alkohol. A tempója elég lassú, - nyolcvannyolc percet kell végignézni - de aki értékeli Ozon pszihoanalízisét, az úgyis megnézni attól függetlenül, mit írnak róla mások.

Az első nap meg is volt az első skandináv thriller - a dán Szabadíts meg minket a gonosztól! Az alaptörténet elég egyszerű: egy elszigetelt dán falu lakói - köztük Johannes a jófiú, testvére, a semmirekellő Lars, Ingvar, a fiát boszniában elvesztő második világháborús veterán, Anna, az áldozat és Alain, a bosnyák menekült. Rögtön az elején a részeg Lars kamionjával elüti Annát - majd az egészet igyekszik a leglogikusabb gyanúsítottra, Alainre kenni. Azonban az események olyan fordulatot vesznek, hogy senki sem marad sértetlen. Mint a skandináv drámák általában, ez is elég lassan és komikusan indul. Az első negyed óra után azt gondolhatnánk, ebből akár egy cseh bohózat is kijöhetne - azonban a film lassan de fokozatosan elkezd bedurvulni. A szerkezete - mit az a katalógusban is olvasható - Peckinpah Szalmakutyákjára rímel, azonban ebben a filmben nagyobb szerepet kapnak az előítéletek és a mai modern, koránt sem homogén társadalmunk ellentmondásai. Kiderül, hogy nagyon gyorsan a nem hozzánk hasonló ellen lehet fordulni - és ehhez még csak bujkáló rasszistának sem kell lennünk.


/wurlitzer/ Egy filmre volt érkezésem, ami utólag nem is baj, ugyanis a Méhviasz nem tartozik a könnyen befogadható alkotások közé. Sehonnan sehová tartó, szüntelenül folyó párbeszédek, jobbára felszínes locsogások töltik ki a játékidőt. Frusztrálólag hatott, hogy szusszanásnyi idő sem jutott a csendnek, gyakran a mondat közepén van elvágva a dialóg és rögtön következik egy újabb tesze-tosza élethelyzet, amelyben átlagos huszonéves amerikai fiatalok évődnek, bazsalyognak, problémáznak, de leginkább mellébeszélnek. Van azért a Méhviaszban egy negyedórás kisfilmre elegendő konfliktus- és feszültségforrás, vajon beperli-e a használtruhabolt egyik tulajdonosa a másikat, vajon szétválik-e hosszabb időre az ikerpár, vajon összejönnek-e, vajon talál-e munkát, de egyről sosem jut kettőre a film, ahogy a szereplők, úgy a történet is megragad egy köztes állapotban, foglalkoznak ugyan az őket érintő problémákkal, de képtelenek kenyértörésig vinni a dolgot. Felszínes és határozatlan kommunikációjuk rabjai. A súlytalan csacsogás válik a film főszereplőjévé, a tengés-lengés dagasztja másfélórássá a játékidőt, olyan mindennapos szituációk sorjáznak egymás után, amelyekre az ember másnap már nem is emlékszik, hogy megtörténtek vele. Itt mégis a vásznon kell viszontlátnia őket.

Ez a szokatlan a csúcs-, mély- és fordulópontokat szinte teljeséggel mellőző, mondhatni filmszerűtlen szerkezet, sokaknak kikezdte az idegeit: jelentős számban hagyták el a nézők a termet a vetítés alatt. Aki azonban kellő türelemmel van megáldva, és úgy gondolja, hogy van értelme a lényegtelent mindenféle dramatizálás nélkül filmre vinni, azoknak teljes szívből tudom ajánlani a Méhviaszt, mert a semminél azért többről van itt szó. A kihasználatlan lehetőségek és a függőben hagyott döntések filmje a Méhviasz. Egy jól körülhatárolható korcsoportról szól, akiktől már elvárható, hogy elkötelezzék magukat a felnőttlét mellett, ők ímmel-ámmal tesznek is ennek érdekében lépéseket, de azért még sodródó életstílusukat sem akarják feladni. Szorongásaikat, létbizonytalanságukat pedig állandó dumálás mögé rejtik.

18 komment

Címkék: tudósítás animáció thriller titanic filmfesztivál

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr261904995

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.04.09. 09:23:03

Nem tudom, engem kifejezetten érdekelnek azok az ázsiai filmek, amiket amúgy még DVD-n se adnának ki, a francia, dán, spanyol filmekről nem is szólva. Nyilván azért, mert nekem találták ki az ilyen fesztiválokat...:) Az meg szerintem nem válság, ha egy filmfesztiválon filmeket mutatnak be, amelyeket trendkívüliségük miatt máshol nem lehet látni. Nem mellesleg, lehet, hogy némelyikük épp itt, ilyen fesztiválokon kezd el trendeket teremteni. Erre is volt már példa korábban, nem kevés.

borzash · http://frozensteak.bandcamp.com 2010.04.09. 09:45:20

a Róka úr zseniális, nem kérdés. tegnap is megnéztem egyszer. megnézem majd vásznon is,jövő héten, ha tudom.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.04.09. 10:05:20

@efes: Te itt olyan extrapolációkat végzel, amelyeknek még magja sincs a szövegben. Hol írták, hogy azoknak az ázsiai filmeknek a levetítése bármilyen szempontból is negatívum lenne?

A dán, iraki, spanyol filmeket illetően... na ezek miatt nem én írok a Titanicról. Persze vannak jó dán, iraki, spanyol filmek is.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.04.09. 10:10:00

@Wostry Ferenc: illetve a Távol-Kelet olyan alkotásait is megnézhetjük, amiket - sajnos - normális körülmények között filmforgalmazó még DVD-n sem hoz ki. - innen extrapoláltam, szabadon.

Pikk Dáma ♠ 2010.04.09. 10:12:04

Csatlakozom Róka úr témájában, zseniális a film, Cloony egyik legjobb szerepe:))

ami a szendvicseket illeti, azért az valóban mókás, hogy pár éve még hatalmas zabálás volt a galérián, meleg kaják, stb., most meg azt se vettem észre, hogy voltak szendvics-féleségek, mert mire érdekelt volna, már réges rég nem volt semmi, a tányérok viszont tornyokban álltak:))
és vízzel teli borospharak tömege:))
inkább ne hirdetnék fogadásnak, mert ez így ciki.

Pikk Dáma ♠ 2010.04.09. 10:14:20

ami meg a filmválasztást illeti, a Titanicot mindig azért szerettük pont, mert olyan filmeket hozott be, ami forgalmazónak eszébe se jutott.
én nekik köszönhetem, hogy anno fölfedeztem magamnak a dán filmet, ezért hálás vagyok azóta is.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2010.04.09. 10:26:24

@efes: A "sajnos" arra vonatkozott, hogy SAJNOS nem forgalmazzák ezeket a filmeket sehogy.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.04.09. 10:34:50

Azért az animációs vonal mindig nagyon erős a Titanicon! Volt már itt Persepolis, és a tavalyi Edison és Fred is egy hihetetlenül ötletes, ráadásul stop motion villanypunk bábfilm volt. Ezek azért egyre ritkábbak a most divatos "orbba-szájba CGI 3D-t!"-őrületben.

Az idei nyitófilmnek kinevezett Mr. Fox zseniálisan jó volt. Az atmoszférateremtő zene, és a jól összeválogatott betétdalai - Stones, Beach Boys, country, kórus, Morricone-hommage meg jazz együtt bazmeg, Tarantino is csak tanulhatna! :) - miatt kaphatta volna ez az Oscart...

És azért a 9 is egy hihetetlenül ötletes, nem a jól megszokott Disney/Pixar történetvezetés és színvilág mentén felépülő steampunk / retro future mese. Ezeket sajna nem is forgalmazzák a hazai mozikban, csak a Titanic (meg persze Sam bácsi :)) hozza el nekünk.

Pikk Dáma ♠ 2010.04.09. 10:49:24

na majd hétvégén remélem már egy-két filmre be tudok ülni.

azon gondolkodtam a Mr Fox után, hogy milyen kár, hogy ezt itthon nem fogják bemutatni, de aztán rájöttem, hogy mégis, ki menne be rá? valószínűleg nem sokan:(
pedig tényleg zseniális.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.04.09. 10:55:19

@Hamlet: A 9 szemnek jó, agynak halott.

@Bob Saint-Clair: Világos. Csak a válságos dumára reflektáltam. Válság ott van, ahol gerjesztik.

Ollaorama · http://eztettemma.blog.hu/ 2010.04.09. 11:16:40

Senki nem hivta allofogadasnak a nyito utani cuccot, se tavaly, se iden. egeszen pontosan 1 koccintasra invitalt a meghivo.
az allofogadas a zaron szokott lenni. vagy lehet, h a cikkiro nem kapott/olvasott meghivot ;)?

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2010.04.09. 11:52:52

@efes: Az Indexes ajánlót nem mi találtuk ki...

fedélzeti kompót 2010.04.09. 12:06:24

beszabehu. küldjek szatyrot?

_Cactus_ · http://gergo.erdi.hu/ 2010.04.09. 12:18:20

Tegnap megnéztem, és az iráni "Elly története" című film azért eléggé rendben volt.

pittiman 2010.04.09. 12:24:08

Én például szeretem az iráni művészfilmeket. de a kínait is, a japánt is, a törököt is. Egy ilyennel meg lehet ismerni egy más civilizációt. Szerintem nem sokkal nyitottabb magatartás csak az angol vagy francia művészfilmekre koncentrálni, mint az, ha valaki cska halivúdi cuccokat néz.

Például a Duna Tv perzsa mesék sorozata egy kurva jó sorozat.

hopfenferi 2010.04.09. 12:57:31

Semmi videjós bejelentkezés?:-)

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2010.04.09. 13:34:24

@hopfenferi: Sajnos erre most nincs kapacitás:) Legközelebb:)

elefes 2010.04.09. 18:06:27

Ezt a Mr Foxot a közepétől untam. Anderson a Tennenbaum óta nem csinált jó filmet.
süti beállítások módosítása