Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Daybreakers - A vámpírok kora

2010.03.24. 21:23 Rusznyák Csaba

A vámpírok megszívták: ugyan ők a domináns faj, de mivel az életben maradásukhoz szükséges vért szolgáltató emberek száma egyre fogy, a kihalás veszélye fenyegeti őket. Sötét és véres vízió egy vámpírcivilizációról.

Előrebocsátom: örülök, hogy elkészült a Daybreakers, annak ellenére is, hogy sajnos nem tudta teljesen kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket. A Twilight-hisztériát vehemensen meglovagoló média ugyanis az utóbbi években az utolsó csepp vért is kiszívta a vámpírmitológiából, és nagyon kellett már egy film, ami a valaha félelmetes és rettenetes vérszívókat nem álomittas tekintetű, szerelmüktől szenvedő, sóhajtozó, „ne érj hozzá, mert összetörik” tinifúcskáknak ábrázolja. Ez pedig ilyen: annak ellenére is hű a zsáner alapjaihoz, hogy sok aspektusán elég nagyokat és merészeket csavar.

Először is, a vámpírok nem titokban élő, mindennapi rutinjukkal elfoglalt emberekre vadászó rémek: köszönhetően egy tíz évvel ezelőtti járványnak, ami idővel az emberiség szinte egészét vérszívókká változtatta, a történet elejére már ők a Föld urai. Ők a politikusok, a vállalatvezetők, a bolti eladók, a taxisofőrök, a gyári munkások, a kukások, a mérnökök, a tudósok, a titkárnők és a rendfenntartók. A még élő emberek, akik nem kérnek az evolúció következő lépcsőfokából, menekülve és bujdosva próbálnak ellenállni, és harcolni, de lehet, hogy feleslegesen: a vér ugyanis az emberekkel együtt vészesen fogy, és már csak egy hónapig képes eltartani a vámpírlakosságot – ráadásul az éhezők saját és társaik vérét szívják, minek következtében bestiális ösztönöket követő szörnyekké válnak.

 A Daybreakers fő erénye ennek a vámpírtársadalomnak az aprólékos kidolgozottsága. Az ötletek, amikkel bemutatják a civilizáció alkalmazkodását az új körülményekhez, segítenek hihetővé és következetessé tenni ezt a világot. Mivel a vámpírok hamuvá égnek a napfénytől, kiterjedt, felszín alatti alagúthálózat, és elsötétített üvegű autók állnak a polgárok rendelkezésére, és persze az ipar és a tudományok is az új szükségleteknek megfelelően alakultak át. A főhős, Edward (Ethan Hawke), pl. egy olyan vállalatnak dolgozik, ami egy vérhelyettesítő szer előállításán fáradozik. Legalábbis addig, amíg az emberi ellenállók, élükön Elvisszel (Willem Dafoe), bekopognak az ajtaján, és közlik, hogy tudnak jobbat: gyógymódot.

A sztori, noha kezdettől fogva vannak közhelyes és felszínes elemei (pl. az Edward és testvére közti konfliktus), sokáig jó ütemben halad. Az író-rendező Spierig-testvérek (Undead) ügyesen adagolják a feszültséget, és az általuk teremtett világgal kapcsolatos információkat, jól eltalálálják a neo-noiros hangulatot, és szerencsére nem spórolnak a gore-ral sem. A pozitívumok még a jóindulattal is csak közepes színészi játékot és a lapos karaktereket is képesek feledtetni egy ideig (szegény Sam Neill láthatóan szenved a gonosz vállalatvezető dögunalmas szerepében – vámpír létére a figura legfeljebb annyira félelmetes, mint Micimackó), de az óvatosan épített kártyavár a végére összeomlik.

Az utolsó, jó alaposan összezagyvált fél órában olyan iramban követik egymást a nem egyszer banális események, hogy a nézőnek esélye sincs rá, hogy bármiféle érzelmi reakciót sajtoljon ki magából, és hogy azonosuljon a félre- vagy sehogy nem motivált karakterekkel. Nem tudom, láttam-e már valaha filmet, aminek ennyire kétségbeesetten szüksége volt egy rendezői változatra. Igaz, a finálét még így is majdnem megmenti az utóbbi idők horrorjainak egyik leghatásosabb képsora: ahogy a gyógymód terjed, a kiéhezett vámpírok iszonyatos vérfürdőt rendezve tépik, szaggatják és falják emberekké visszavedlett társaikat – ennek a mészárszéknek ráadásul megvan a maga roppant frappáns iróniája, de azt már nem lövöm le. Mint mondtam, majdnem megmenti a befejezést, és azzal együtt a filmet. De sajnos csak majdnem.

38 komment

Címkék: horror filmkritika 3csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr631866304

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Edgar 2010.03.24. 22:13:36

Sok az a 3 csillag.

doktor.dikhed 2010.03.25. 09:04:18

Na! Na! Tessék megnézni újra!

A első fele egy vámpíros noir. Elsőre nem is gondolná az ember, hogy a vámpírok és a noir illenek egymáshoz, pedig teljesen egyértelmű. Fény és árnyék, erős kontrasztok. Van egy femme fatale is, nyílpuskával, bár az ő szerepe csekély.
Szintén adott a reményvesztett főhős, cigarettafüstbe burkolózva. Aztán ott az éhező, fuldokló város, jó adag iróniával, vámpírfilmes kikacsintásokkal (pl. a főhős első találkozásánál a korcsokkal látunk egy klasszikus Drakula pózt).

A főhős és a testvérének a konfliktusa csak a felszínen klisé. Egyrészt azért nem az, mert jó színészek adják elő, másrészt újra csak a humort tudnám emlegetni. Az egész úgy néz ki, mintha az öcsi alkoholproblémájáról lenne szó, de hát vért iszik...

Az meg, ahogy bemutatják az emberi vérre épülő gazdaságot, tényleg ötletes.

Ami felhozható a Daybreakers ellen, hogy a végére inkább akciófilmmé válik. Ha jobban ráerősítenek a noir vonalra erősebb és egységesebb alkotást kapunk.

Ugyanakkor, a végső a megoldás logikus, elfogadható - és egyszerű, de ez itt előny - ráadásul a végén is akad néhány nagyon erős képsor.

Amennyire nem tetszett a rendezőtől az Undead, annyira bejön ez. Igen, lehetett volna jobb is, de csak magához képest. A mezőnyben az élen van.

terran 2010.03.25. 11:24:45

nem egy túl jó film, de szórakoztató volt
az eleje, ahogy bemutatják a társadalmat, nagyon tetszett

mondjuk Defoe borzalmas volt a redneck szerepében :D

"it is as dangerous as barebacking a five dollar whore"

Nostro · http://www.flickr.com/photos/terraflex/ 2010.03.25. 13:40:29

@doktor.dikhed: Mindezek megléte nem jelenti azt, hogy megjelenésük egyben minőségi is.
Nem ismerek pontos számokat költségvetést illetően, de például a Gattaca klasszisokkal jobb, pedig szintén feltűnően kevés helyszínen játszódott és szintén eszköztelen volt a sajátos világot megjeleníteni hivatott apparátus. És ez csak egy példa, két aspektusra.
Sajnos egy pillanatig sem átélhető az emberi vérre épülő gazdaság. Globalitásának ábrázolása pedig finoman szólva szánalmas, mert attól még nem lesz az, ha folyton erről beszélnek, vagy ha a metróban összeugrik két ballonkabátos vérszívó. Ja és attól még senki lesz félelmetes vámpír ha fekete ruhába császkál és fehérre van mázolva az arca. Színészi jelenlétről nem lehet beszélni a film kapcsán, ugyanis mindegyik karakter ugyanolyan egysíkú és érdektelen.
Nem ajánlom senkinek, még egyszeri alkalomra sem, mert már az is több idő mint amennyit ez a film megérdemel. Szvsz ha sötét vámpírmozit akarsz látni, és zavar ha egy trükk idejétmúlt, akkor nézd meg inkább negyedjére a Penge 2-őt, mint ezt a töketlen elfuserált mozit.

Lehota Árpád 2010.03.25. 14:41:36

A Penge 2 jó párhuzam: a Spierig-testvérek sajnos messze nem olyan merészek vagy visionary-k, mint Del Toro, és emiatt erőtlen a Daybreakers... nagyon. Pedig szimpatikus próbálkozás, jó ötletek is vannak, csak az egész megragad a középszernél. Kár érte.

Rusznyák Csaba 2010.03.25. 15:00:59

Nahh... az igaz, hogy Del Toro visionary, de a Penge 2 pont nem az (én amúgy bírom nagyon, de akkor is).

Lehota Árpád 2010.03.25. 18:29:40

@ Olorin: Persze, nyilván nem egy Faun, de azért megvolt benne az a plusz, az a stílus, ami itt pl. nem. És én ezt Del Toro-nak tulajdonítom, de lehet csak rajongok. :)

K.Leslee 2010.03.25. 21:52:28

Már elnézést, hogy idepofátlankodok, de ez a film szimplán csak ROSSZ.

K.Leslee 2010.03.25. 21:53:18

Ha vámpíros film, akkor Interjú a vámpírral.

Edgar 2010.03.25. 22:24:37

Hát, nem tudom. Sokszor teljesen egyetértek doktor.dikheddel, de most Nostro véleményét írom alá.
A film addig érdekes, amíg a városban játszódik, és tényleg noiros. Aztán már nemcsak az a baj vele, hogy gyűlnek a klisék. Többé a sztori sem annyira érdekes (csak csűrik-csavarják), a látványról nem is beszélve, és Ethan Hawke is meglepően alulteljesít. De nincs is jól kidolgozva. Most függetlenül attól, hogy mi a célja, ő akkor is egy vámpír, és elvártam volna, hogy viselkedjen is úgy, legyenek vámpírképességei, ne szarakodjon, mint egy szerencsétlen halandó. Ő így inkább egy csámpír.

doktor.dikhed 2010.03.25. 23:28:05

@Edgar: "ő akkor is egy vámpír, és elvártam volna, hogy viselkedjen is úgy"

Talán az a baj, hogy sokan konvencionális vámpírtörténetet vártak.

A világ lakosságának nagy része vámpírrá vált. Sok minden megváltozott, mégis minden maradt a régiben. A hajléktalanból hiába lesz cool vámpír, vámpírképességekkel, nem jut előre, mert a milliomos is cool vámpír vámpírképességekkel, akinek a parancsára több száz cool vámpír ugrik vámpírképességekkel :)

Nekik meg érdekük, hogy megőrizzék a régi rendet. Ettől lesz annyira ironikus az egész. Emellett egy kis fricska a vámpír fan tiniknek, mintha csak azt mondaná a film: Tessék, itt az álmod, vámpír lehetsz, de miből gondolod, hogy egyedi vagy? Maradsz ugyanott :)
A főhős elsősorban tudós, csak másodsorban vámpír. Nem lehetsz csak vámpír, egy olyan társadalomban, ahol mindenki az.

Az Interjú a vámpírral szerintem is remek, de kár idekeverni. Teljesen más, és Nostro is pont azt a hibát követte el, hogy a Gattacához, vagy az Interjúhoz hasonló komoly filmet várt. Ha a Daybreakersnek van arca, akkor folyamatosan cinkos mosoly bujkál a szája szegletében.

Del Toro meg... Erősen túldicsért. A látványvilága hihetetlen jó, de

1. Wesley Snipes, Ron Perlman, Donnie Yen kaliberű akciósztárokkal képtelen volt legalább egy szórakoztató karaktert a vászonra varázsolni.

2. Látványossá, de unalmassá tette Hellboyt.

3. Elérte, hogy még a kiváló fantasy jelenetek ellenére is unjam a Faunt, a propaganda, és az unalmas szereplők miatt.

Szóval, ha valaki gyenge a karakterek szintjén, akkor az Del Toro. A Hobbit meg pont nem az a film, amiben majd bizonyíthat, de a látványvilág legalább rendben lesz.
Ez off volt.

Kassian 2010.03.26. 10:34:26

Szerintem ez a film, amolyan egynek-elmegy kategória...

Az uccsó vámpíros mozi, ami rohadt jó volt az a 30 days of night.

Rusznyák Csaba 2010.03.26. 10:44:50

@Kassian: Annál szarabb vámpírfilmet (sőt, horrort) keveset láttam az utóbbi években.

Lehota Árpád 2010.03.26. 10:51:16

@Kassian: Az szerintem is tényleg nézhetetlenül rossz / unalmas film, pedig a szándék ott is értékelhető...

doktor.dikhed 2010.03.26. 13:08:34

A 30 days-ről a legjobb vélemény, amit hallottam az volt, hogy "legalább véres volt." :) Megnéztem és egyet kellett értenem vele...

Leo Decimus 2010.03.26. 13:35:22

"...nagyon kellett már egy film, ami a valaha félelmetes és rettenetes vérszívókat nem álomittas tekintetű, szerelmüktől szenvedő, sóhajtozó, „ne érj hozzá, mert összetörik” tinifúcskáknak ábrázolja."

Szerintem a Thirst megfelel az itt leírt kritériumoknak, bár egészen másképp, mint ahogy azt előzetesen bárki is várta volna...

A 30 days-től meg el a kezekkel, mert az egy "velőbe tapadó" mestermunka a javából. Szerintem.

K.Leslee 2010.03.26. 18:16:31

@doktor.dikhed: Már hogy lenne unalmas a Faun labirintusa? Az utóbbi évek egyik legjobb filmje.

K.Leslee 2010.03.26. 18:17:16

Ez a Daybreakers viszont unalmas kivéve a végefelé, mert ott már vicces.

bolomba (törölt) 2010.03.29. 17:35:33

OFF

@K.Leslee: nemcsakhogy unalmas, de meg gerince sincs a filmnek. csekely drama, szegenyes karakterek, katarzis mentesseg.

del toro (egy eletre) elasta magat nalam, a Hellboyyal ron perlmant is magaval huzva. amugy en a Zuhanastol (Singh) kaptam meg mindazt, amit a Fauntol vartam.
es ha beleogndolok, hogy ez az ember olyan filmeket fog megkapni, mint a Frankenstein, Drood, Dr. Jekyll, hat igazan megkaparom magam.

ON

nem szeretek pontozni, viszont ez a film nekem a hattere miatt nem harmas. olyan igazi jo kis kattogos, ahol nem erdekel 1 honap utan, hogy ki hogy jatszott, es mi volt a sztorija, csak az alapja el tovabb bennem.

Rusznyák Csaba 2010.03.29. 17:56:07

@bolomba: Ha valami, hát a Zuhanás egy üres, értelmetlen blöff-film.
A Faun ellenben tényleg egy mestermű.

K.Leslee 2010.03.29. 18:52:57

@bolomba: Ezért nincs értelme filmekről vitatkozni, mert mindenkiből mást és mást vált ki az adott mű.

A Faun labisintusa szerintem is remekmű, Del Toro
sokáig foglalkozott a forgatókönyvvel, ami meg is látszik, mert okosan ki van találva. De ez a film szerintem csak egy botlás volt:-)
A The Fall-t nem néztem meg elejétől végéig, de nem fogott meg. Viszont az csak annyiban hasonlít a Faunra, hogy ott is egy elképzelt világba menekülnek a szereplők. Tarsem Singh, ha jól írom, szerintem a látvánnyal fogja meg a nézőt, de sajnos nincs mögötte semmi.

K.Leslee 2010.03.29. 18:54:07

Úgy értem, a Faun labirintusa volt botlás....:-)

bolomba (törölt) 2010.03.29. 19:38:26

@K.Leslee: az elso reszhez. igen ezert nehez szoges ellenteteket utkoztetni.:)

a masodikhoz: szerintem pont forditva van.:)

K.Leslee 2010.03.29. 20:03:29

@bolomba: OK, meggyőztél....tényleg igazam van.:-)

bolomba (törölt) 2010.03.29. 20:26:24

@K.Leslee: azt hiszem nem mondhatok mast: szerintem pont forditva. :)

K.Leslee 2010.03.29. 20:49:16

@bolomba: Rendben, tehát fordítva :-)

bolomba (törölt) 2010.03.29. 21:28:22

@K.Leslee: Pontosan, forditva. :)

"Pár órás hiába való gyõzködés után Joe egyszerûen azt mondta, hogy õ meghallja a növények szavát és, hogy õk vízet kérnek.

Mindenkit meg tudott gyõzni."

Parraghramma. · http://torrance.freeblog.hu/ 2010.03.30. 10:37:04

Megnéztem. (Kellett a hely a vinyón, na.)

Pedig tök jó lett volna ez, ha a faszán összeollózott alapra nem pakolnak rá minden kompatibilisnek tetsző és trendi panelt, a fő erővonalaknak húzást (familiáris konfliktus hálózat), a karaktereknek meg pofát és élet adnak, és nem fullasztják az egészet ilyen végtelenül ocsmány pátoszba. Sugárba hánytam a rókákat, ahogy mondani szoktuk, mi - viccesek. Omfg, mennyi potenciál volt ebbe... a katonák egymás között jelenet katartikus kulmináció helyett félkész paródia lett.

Hmm, szóval "Spierig". Na, tőle nem töltünk többet, édesanyám.

.m.

Rusznyák Csaba 2010.03.30. 12:02:37

@Beyonder: nem is tudom, pontosan mire reagálod ezt, de érveid előtt mindenesetre meghajlok:)

the_silencer 2010.03.30. 21:04:51

csak egy kérdés: létezik olyan, hogy félelmetes vámpír?
félt valamelyikőtök valaha bármelyiktől?

K.Leslee 2010.04.02. 22:17:05

A 30 days of night vámpírjai igen jól sikerültek. Talán ez a film legnagyobb előnye. A hátránya meg a történet(nincs).

Edgar 2010.04.02. 22:49:25

@the_silencer: "félt valamelyikőtök valaha bármelyiktől?"

Amikor gyerekkoromban néztem moziban a Coppola-féle Draculát, és Gary Oldman előpattant óriásdenevér képében, és ráüvöltött a keresztre, az meg kigyulladt, na akkor nyeltem egy nagyot.

Edgar 2010.04.06. 21:00:03

@Parraghramma.: Tényleg jól megy ez a szám Tarsem Singh képeihez. Néha kár, hogy ennyire erős és gyönyörű a látvány.

Zoonekrofil 2010.04.13. 12:07:47

Nos, végre megnéztem a filmet.
Igazán érdekes, hogy az eddigi kommentek alapján az emberek nem igazán tudnak szabadulni azoktól az elvárásoktól, amikkel leülnek megnézni egy filmet. Én pl. "jobb híján" választottam tegnapra ezt a mozit, de egyáltalán nem bántam meg. Nem egy szokványos vámpírsztori, ez tény. De egyáltalán, vámpírsztori?
Leginkább Verhoeven Starship trooperséhez hasonlítható: szatírikus, néhol paródiába hajló társadalomkritika a giccs és a klisék ipari használatával véres - de viccesen véres! - köntösbe burkolva. Még a híradóbetétek is emlékeztetnek az említett filmre, szerintem ezt akár szándékos utalásnak is tekinthetjük.
A mondanivalója sajnos már sokkal általánosabb, mint Verhoeven művéé, ezért azonosulni is nehezebb vele. Ez a film kevésbé "intelligens", és pontosan emiatt lesz gyengébb: azok, akik megértik a Spierig testvérek üzenetét, általában tisztában is vannak a társadalom jelenlegi helyzetével, a kapitalizmus kritikájára nem nekik van szükségük. Akikhez inkább szólna a Daybreakers, azok pedig elintézik egy egyszerű vállrándítással, hiszen meg sem próbálják másnak látni ezt a filmet, mint amit elvárnának a vámpírmúvi cimkétől.
süti beállítások módosítása