Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

A faun labirintusa

2010.02.21. 20:31 Wostry Ferenc

"It takes love to bugger up a life and smash it to pieces, yes, it takes love in its stranger forms to do it, good and evil being so hopelessly mixed up in all of us. Everything is far more complex and serious than we suppose, as though I had ever doubted it. As you live for the other, you also die for him." -- Derek Raymond: How the Dead Live

Másodközlés, először itt jelent meg.

Del Toro megtette, amiről pár évvel ezelőtt azt hittem, sosem lesz képes: remekművet készített. A Faun labirintusa a legjobb európai horror-fantasy Michele Soavi Dellamorte Dellamorte-ja óta (tudom, hogy Del Toro mexikói, de a stáb kilencven százaléka, a helyszínek és a pénz a filmet inkább köti az öreg kontinenshez.)

Számtalan erénye közül a film gyermeki tisztasága az, ami lehengerlő: egy olyan korban, amikor a cinizmus sokaknak lifestyle choice, egy ilyen ízig-vérig mese – méghozzá oldschool mese, a Grimm-féle; zsigeri, kegyetlen, romboló-fajta – kétséges, hogy megszülessen, vagy legalább is óriási bátorság kell az elkészítéséhez. Sikere viszont arra utal, hogy van még remény, hogy az emberek pontosan ezt igénylik. Hogy a tömeglélek hidegsége csak álca. Del Torónak ezért, és nemcsak a filmnek adományozott Oscar-díjak miatt kell magára és művére büszkének lennie.

A tizenegy éves Ofélia és terhes édesanyja a spanyol polgárháborúval hátuk mögött érkezik meg egy sűrű sötét erdő által körbezárt, erődítményszerű malomba, ahol mostohaapja, Vidal kapitány az úr. A kislány figyelmét még aznap felkelti egy furcsa, félig szitakötő-félig ember szerzet, aki Oféliát a közelben található, ősi labirintus-kert legbelsejébe csábítja. Az útvesztő közepén a lányt egy faun várja, a mitológiai, kecskelábú szörnyember, aki elmondja neki, hogy az igazi neve nem Ofélia, és hogy valójában egy mesevilág hercegnője.

Ahhoz, hogy valódi apját, a királyt viszontlássa, három rémséges veszéllyel járó feladatot kell teljesítenie – ám az egyre féktelenebb pszichopata, a fasiszta Vidal kapitány az, aki a valódi fenyegetést jelenti, Ofélia és az anyja számára egyaránt. Rosszabb, mint  a hórihorgas, szemeit a tenyerében viselő monstrum, aki a falak mögött lakik; rosszabb, mint a gigantikus méretű varangy, aminek a gyomrából kell a lánynak kincset előkotornia. Mert Ofélia tiszta bátorságával mindezeket a feladatokat teljesíti – csak akkor kezd el habozni, kalandjainak valóságosságán elgondolkodni, veszélyt sejteni már a mesevilágban is, mikor a Faun, utolsó próbaként azt kéri tőle, hogy hozza el neki a kisöccsét…

A film kosztüm-, díszlet és maszkeffektjei egész egyszerűen lenyűgözőek, a részletekre való precíz odafigyelés, Guillermo Navarro csodálatosan szép fényképezésével kombinálva vizuális gesamtkunstwerket teremt. A horrorrajongók által jól ismert Doug Jones az utóbbi évek legcsodálatosabb maszkmesteri teljesítményét viseli: a Faun make-up-ja ugyan vérfagyasztó, ám mivel totálisan valósnak hat, az ember tekintetét teljesen rabul ejti, szinte nincs is kedvünk szabadulni tőle. Javier Navarrete zenéjének főtémája, a végtelenül egyszerű, női hang által dúdolt bölcsődal még napokig ott dong az ember emlékezetének folyosóin.

Az egész filmet belengi a műfaji hűség, az európai horrortradíció iránti végtelen szeretet. Bava, Argento, Fulci és a nagy öregek mind ott sertepertélnek a színfalak mögött, Del Toro mesteri kezét vezetve, aki hagyja, hadd irányítsák: fényképezésben, hangulatban, erőszakban (amelyből van a filmben bőségesen, a rajongók kicsi sötét szívét megmelengetendő). A giallo, a gótikus és mediterrán horrormúlt, a Hammer-örökség és minden, amely az európai horror pusztító erejű, mégis gyönyörű letéteménye, ott munkál Del Toro remekművében. A Faun Labirintusának összetartó szövete ez a sötét bársonyból szőtt múlt, amely felfogja a meséje által kiontott mélyvörös vért.

20 komment

Címkék: horror fantasy filmkritika 5csillagos eurocult

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr541779177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elefes 2010.02.21. 21:01:18

Imádom ezt a filmet. Del Toro pedig egy isten, aki köztünk lófrál.

Ghostwood 2010.02.21. 21:01:44

Gyönyörű ez az írás.

gothmog 2010.02.21. 21:17:39

Az értelmező kéziszótárban a "dark fantasy" szócikkéhez ezt a filmet kellene tenni.

Chavez 2010.02.21. 21:29:28

Elsőként szíven üt, másodszorra viszont már elveszti a varázsát.

Edgar 2010.02.21. 22:40:29

No, ezt jó látni. A haveri körömből rajtam kívül senkinek nem tetszett ez a film.

Santito · http://geekz.blog.hu 2010.02.21. 22:56:05

@Edgar:
ejnye. rossz helyen barátkozol.
itt, ebben a nagy családban mindenki megért :)

Gulandro 2010.02.21. 23:14:45

@Chavez: Én is ettől tartok, az utána megtekintett Zuhanás már semennyire nem tudott hatni rám. Igaz, hogy a mindegyikük előtt Dust (2001) meg újra odavágott egyet. A kritika tetszett, de valamiért a mai napig nem tudtam másodszor megnézni.

verespalne 2010.02.22. 11:19:16

ööö, nem látom feltüntetve sehol sem, szóval én jelzem, hogy az írás eredetileg a filmhun jelent meg:

magyar.film.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=28681&catid=2&Itemid=5

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.02.22. 11:32:56

abszolúte, my bad. mentségemre legyen mondva hogy totál elfelejtettem hol jött le először, a gépemen a cikktömegből húztam elő.

clive. 2010.02.22. 12:38:53

Szerintem is egy hibátlan mestermű. Del Toro messze legjobb filmje.

TheBerzerker 2010.02.22. 14:47:28

Nemtudok ezzel mit kezdeni. Egyszer láttam, és nem volt rossz, de nálam nem ütött át a hangulata. Közönnyel néztem az egészet. Lehet újra meg kellene néznem, vagy lehet bele se kellene vágnom. Tanácstalan vagyok.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.02.23. 10:19:34

@TheBerzerker: egyetértek, én kétszer láttam moziban, tetszett, de maradandó nyomot nem hagyott bennem...

K.Leslee 2010.02.23. 22:01:38

Ez a film gyönyörű. Nincs rá más szó.
Ami nagyon feltűnő szerintem, az a kiváló rendezés. Minden részlet tökéletesen passzol. Ami kissé zavar, az az erőszak. Nálam ez a film még többet elért volna, ha nem élezi ki Vidal kapitány kegyetlenségét, bár valójában Ő volt a mesebeli Gonosz, akinek éppen ezért velejéig romlottnak kell lennie és tudom, hogy pont a fennt említett műfajok ötvözete hozhatta csak létre e remekművet, de nekem akkor is sok volt a vérből. Ettől még egyik kedvencem és abszolút *****-os

_Venom_ · http://venomblog.blog.hu 2010.02.23. 23:00:30

Nálam toronymagasan az elmúlt évtized filmje. Pont.

stardustmemory 2010.02.24. 23:11:04

A faun labirintusa nekem gyermekkorom explicit horrorral bélelt Andersen meséire emlékeztet. A film maga is olyan,mint egy mesekönyv,tele varázslatos és borzasztó dolgokkal,csodákkal,nem evilági lényekkel.Egyetértek azzal,hogy európai ez a mexikói srác által csinált film.Azért,mert a bluescreen árnyékában mert lassú folyású,andalító tündérmese lenni,amely kritikusan szemléli a felnőttek világát.

K.Leslee 2010.02.25. 19:19:39

@_Venom_: Ezt a címet ki is érdemli.

Trithyn 2010.02.27. 03:10:09

Mestermű... egy igazi,vérbeli tanmese...

doktor.dikhed 2010.03.05. 19:53:02

Biztos, velem van a baj... Sosem értettem, hogy miért dicsérik annyira ezt a filmet.

Valahogy unalmas volt nézni, hogy minden fasiszta velejéig gonosz, sőt a vezérük annyira ördögi, hogy gyakran érthetetlenek a cselekedetei. Nem lehet szeretni, sem utálni, csak unni, aztán a rendező észbe kap és személyiséget adna neki a végére, de akkor már késő.

Persze, a lázadók mind hősök, akik vad csatakiáltással vetik magukat a golyók elé. Még a lúzerek is. Szinte már propaganda-szerű az egész.

Igen, a fantasy részek csodálatosak, megérdemelnek minden pozitív jelzőt, de csak a film töredékét teszik ki, és végig kell hozzá szenvedni a többit.

Del Toro egyszerűen nem tud túllépni a saját árnyékán. A karakterei folyamatosan sablonosak és unalmasak, és olykor hiába villan fel egy-egy érdekesnek induló sztori a filmjeiben, az unalmas karakterek egyszerűen kizárják a történetből a nézőt.

Ezért volt gyenge a Hellboy I-II, a Penge II, vagy a Faun Labirintusa is.

Fratello (törölt) 2010.03.06. 11:54:07

@doktor.dikhed:

Erről az a zseniális Magyar Demokratában megjelent "filmkritika" jutott eszembe amiben kommunista propagandafilmnek nevezték a Faun Labirintusát, hiszen egy legitim jobbos kormány ellen lázadt a mocskos komcsi söpredék, akiket a film ráadásul nem átallott hősökként ábrázolni...

Kérdés: Ha a filmből nem derülne ki mikor, hol és kik között játszódik, mi lenne róla a véleményed?

Amúgy Vidal a filmben nem fasiszta csak egy katona aki parancsot teljesít, maximálisan szem előtt tartva a "cél szentesíti az eszközt" elvet... (Gondolom hallottál már arról hogy nem minden német/olasz volt anno automatikusan náci/fasiszta, katonaként se...)

Arról nem beszélve hogy a "lázadók mind hősök" fantazmagória is csak a te agyszüleményed, a filmben erről szó sem volt, ha neked ez jött le akkkor a hibát magadban keresd...
süti beállítások módosítása