Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Farkasember

2010.02.11. 14:00 virtualdog

A szörnyek a könnyen elérhető rettegés (megharap! széttép! felfal!) és végső soron az ugyanilyen egyszerűen elérhető megváltás (puff, meghalt) élményét kínálják. Félelemre márpedig szükségünk van, és a mozi felfedezése óta buzgón kínálja nekünk a megtisztító, a valódi életünk hétköznapi szorongásaival szemben az üres vászon előtt hátrahagyható Félelmet. A rémeket ráadásul még feltalálni sem kellett, csak képekbe önteni a folklórok, mesék, legendák régóta jól bevált archetípusait.

Egyes lények persze jobban állták az idő próbáját, mint mások, az utóbbi idők vámpír-dömpingje azonban óhatatlanul hozta magával a farkasember feltámasztását is. Megvolt rá az esély, hogy ő is tini-környezetbe helyezve éled majd újjá ("Teenage werewolf rule, okaaaay!", szól a fülemben a Stray Cats örökbecsűje), illetve ez részben meg is történt.

A Farkasember azonban a Twillight szériában másodhegedűst játszó barátságos,  kigyúrt, jóképű indián-farkasainál jóval közelebb helyezkedett a múlt század eleji alapművekhez: a maszkok, az ártatlan áldozatok, sőt akár hozzátartozók brutális lemészárlása miatt sokkal élesebb a bűn és bűnhődés kérdésköre, érthetőbb az önmarcangolás és valódibb a rettenet is. A romantika, a vak és eltéphetetlen szerelem azonban itt is jelen van.

Benicio Del Toro egy Amerikában élő színészt alakít, aki csak egy előadás miatt utazik vissza szülőföldjére, Angliába, ám testvére szörnyű meggyilkolása ott tartja. A fiatal és csinos özvegynek ugyanis ígéretet tesz: megtalálja a gyilkost. A sötét, ködös, hideg színekben tobzódó környezet leginkább az Álmos-völgy legendáját idézi, a helyiek itt is többet tudnak, a cigányok a farkasember-mítosz kötelező elemeként szintén megjelennek, az állhatatos Scotlan Yard-nyomozó karakterét pedig Smith ügynök és a sötét napszemüveg huszadik század eleji megfelelője, brutális arcszőrzete játssza.

Ki a farkasember? Kit fog még megharapni? És egyáltalán, ki mit tud? Klasszikus krimielemek nyomán indul meg a történet, ám a fátyol jóval a harmadik felvonás előtt fellebben, és - bár az erőszakos cselekmények száma nem csökken - a feszültséget egyre inkáb belső harcok, lelki vívódások keltik.

Nem a főszereplő, hanem egy másik karakter az (nem akarok poénokat lelőni, bár nem nehéz előre kitalálni a történéseket), aki egészen más fénybe helyezi a rémfilmek lényegi elemét, az identitás-keresést, melyet a havi ciklussal bekövetkező elfajzás tesz szükségessé. A középiskolai klikkekbe tömörülő, lényegében egészen sikeres szociális életet élő tinivámpírokkal szemben itt egyértelműen lehetetlen az időszakos szörny-lét emberi öntudatba való integrálása.

Sajnos azonban a film nem elég bátor ahhoz, hogy szakítson a hagyományokkal - persze az is lehet, hogy ez nem bátorság kérdése, és éppen a hűséges újrafeldolgozás volt a producerek célja, szembehelyezkedve a korszak divatjának behódoló vámpírfilmekkel. Ez azonban nem változtat a tényen, hogy ez a vicc csak az újszülötteknek lesz új, mindenki másnak hosszúnak tűnik majd a játékidő.

Azt azonban meg kell hagyni, a színészek kiválóak, különösen Anthony Hopkins a hideg, szigorú apa szerepében - tény, a Cannibal Lecter-es beütés talán csak a néző fejében adódik hozzá a karakterhez, de a színész kiválasztása a szerepre minden bizonnyal tudatos rendezői döntés volt. Horror-rajongók nagy örömére pedig brutalitás terén sincs szégyellnivalója a produkciónak, a készítők semmitől nem rettentek vissza: a negyed óránként bekövetkező teliholdakat letépett állkapcsok, feltépett torkok, kiontott belek és lecsapott fejek kísérik.

Farkasember-mítosz ide vagy oda, a legijesztőbb jelenetek mégsem a transzformációt bemutató jelenetek a kinövő karmakkal és az ínyből bőséges vérzés során kitüremkedő fogakkal, sem nem a vadászat-epizódok a sötét erdőben (bár moziban akkora hangerővel harsannak fel az ijesztés-effektek, hogy mindenki megugrott pár centit a székében), hanem az elmegyógyintézetes jelenet. Az a lassan jéghideg vízbe csörlőzött szék, a leszíjazott páciens rémülten meredő szemei, az utolsó lélegzet a csobbanás előtt... ez a kép az, amitől verejtékben úszva riadok majd fel a következő teliholdkor. 

29 komment

Címkék: horror filmkritika 3csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr151749336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2010.02.11. 16:39:59

Jó cikk, csak az istenfaszának kell a tvájlájtot beleírni. Szeretném azt már elfelejteni. Del toro nekem Dr. Gonzo marad örökre, aki mint tudjuk; "Felmentem az emeletre, haver! Felmentem az emeletre!"

kaamir 2010.02.11. 17:18:52

Én azt kaptam a filmtől, amit vártam: két óra agyatlan hentelést. Ez be is jött, több ebben a dologban nem volt. Szórakoztató darab ez. 7/10

elefes 2010.02.11. 17:50:48

Dél körül még nem érdekelt a film, csak a zenéje, de most már indulok is lassan a moziba.
Az a tvájlájtot meg télleg le kéne már húzni a vécén, ha nem dugult még el...

Rusznyák Csaba 2010.02.11. 19:03:05

Fasza kis film ez, nem tökéletes (jajj, az a szerelmi szál), de a célnak pont megfelel, helyén a hangulat, a horrorjelenetek meg rohadtjók.
Danny Elfman pedig végre, végre írt egy jó zenét egy nem Burton-filmhez - nem is tudom, mikor volt erre utoljára példa.

elefes 2010.02.11. 19:30:55

Elfman utolsó három zseniális, nem-Burton score-ja
a Malac a pácban

www.youtube.com/watch?v=obuG4Rp4UQQ&feature=PlayList&p=0B6B1B063C7FC1A3&playnext=1&playnext_from=PL&index=12

Wanted

www.youtube.com/watch?v=FhDhvlkf4uc&feature=related

és a Standard Operating Procedure volt

www.dailymotion.com/video/x64gfq_standard-operating-procedure-film-s_music

(Bár e legutolsóban felhasználta az Álmosvölgy legendájának a főtémáját).

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.02.11. 19:42:23

Emily Bluntért és a viktoriánus környezetbe helyezésért (az a felboruló gőzbusz, meg a pszichiátria kinzómasinái valami elképesztően coolak!), na az ausztrál környezetben szocializálódott, de minden britnél britebb Weavingért én még sok-sok pluszpontot adtam a filmnek, de nagyjából egyetértek a fenti kritikával.

Át kéne térni a többi klasszikus szörnyeteg (Mr. Hyde, Gólem, Frankenstein, Black Lagoon Mosnter) feltámasztására, a vámpírtéma már kibaszottul unalmas!!!

FunkTazmagora 2010.02.11. 21:20:09

Szerintem a Pókember 3 zenéje is jó.De Burton Batman zenéi nagyon odavágnak.

Egyébként angolul nem werewolf-nak mondják a farkasembert?

Rusznyák Csaba 2010.02.11. 21:20:19

@elefes: Standard Operating Procedure-ért ott a pont, a másik kettő viszont a nagy átlag.

FunkTazmagora 2010.02.11. 21:24:45

Szerintem a Spiderman 3 zenéje is jó.Burton Batman-zenéi pedig nagyon odacsapnak (jobbak,mint Zimmeré).

Egyébként angolul nem werewolf-nak mondják a farkasembert?

Rusznyák Csaba 2010.02.11. 21:40:43

@FunkTazmagora: A 3. Spider-Man már nem Eflman volt, hanem Christopher Young (már a másodikban is benne volt a keze)
A két Batman sorozat zenéit nem hasonlítanám össze - nagyon-nagyon más volt a cél.

FunkTazmagora 2010.02.11. 22:07:28

Én úgy tudtam,hogy Young Elfman alapjait használta (Elfman-esen hangzott néhány jelenetnél).

Még különválasztva is a két Batman szériát azt mondom,sokkal jobb zenét is lehetett volna írni a Dark KNight-hoz.Zimmer zenéje vhogy egysíkú,kevésbé játszik az érzelmekkel,legalábbis belőlem semmilyen érzést nem váltott ki (ami baj,főleg a Batman-nél...).

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.02.11. 22:15:26

@FunkTazmagora: "Zimmer zenéje vhogy egysíkú,kevésbé játszik az érzelmekkel"

James Newton Howard-al meg mi a helyzet?

Rusznyák Csaba 2010.02.11. 22:36:52

Elfman zenéje nagyszabású, epikus, igazi hősi hangzása van - oda az kellett. Zinmmeré és JNH-é meg lassú, mély, depresszív, oda meg az kellett. Amúgy a Joker-téma az egyik legkifejezőbb filmzene, amit valaha hallottam (ez nem jelenti azt, hogy az egyik legjobb is)

Spider-Man 3: Persze, hogy használta Young Elfman motívumait, elvégre folytatásról van szó... de attól az még Young zenéje. Van is különbség stílusban bőven, ahogy már a második részből is eléggé kilógott zeneileg a magasvasutas jelenet (amit Young komponált).

FunkTazmagora 2010.02.11. 22:40:42

Igaz,elnézést kérek minden Howard rajongótól :)
Mindenesetre ez nem változtat a véleményem:

www.youtube.com/watch?v=rrczA1o9W1E

Kb a közepéig jó,mozgalmas nyitánnyal indít,majd jön a feszült misztikummal kevert közjáték,de ezután kifullad,kiszámíthatóan egysíkúvá válik (és a nyitány energikus büszkesége már-már inkább hivalkodássá válik) a végjátékra.
Zimmer helyében ezt a filmzenét átírtam volna (legalábbis a második felét).

FunkTazmagora 2010.02.11. 22:44:10

Nem tudom,én semmilyen depresszív,nyomasztó érzést nem éreztem.

FunkTazmagora 2010.02.11. 22:46:16

Pont ez bántott a legjobban,hogy tkp semmilyen érzelmet nem okozott,és ez szúrta szívemet a filmnézés közben.

Rusznyák Csaba 2010.02.11. 22:55:49

Pedig több, vagy mondjuk úgy, komplikáltabb érzelem van abban, mint Elfman zenéjében. Kirobbanó erejű, hangos, nagyszabású, dúdolható bigbanget könnyebb írni, mint lassan csordogáló, bús melódiákat - könnyebb őket hallgatni is.
Ez pl. kicsit sem hallgatóbarát, de annál kifejezőbb:
www.youtube.com/watch?v=-QjuEWsdgEc
(fú, de kurvára offban vagyunk:))

FunkTazmagora 2010.02.11. 23:31:22

@Olorin: Igen,ez odabasz...(hátulról,keményen) :)
Csak sajna nem sokat lehet belőle hallani a filmben.

"komplikáltabb érzelem van abban, mint Elfman zenéjében." Ezzel azért lehet vitatkozni.Elfman zenéje egy hősi ballada,mely a denevérember lelkének és történetének minden részletét,ill. aspektusát bemutatja :a gótikusan nyomasztó kétely melankóliája (és Bruce Wayne tudalatti gyermeki félelme,bizonytalansága)átvált a büszke hős "dörrögő" diadalába (Batman diadalába),már-már istenítve azt,és igen,néha már az az érzésünk,érdemtelenül hivalkodó a finálé,de az összkép mégsem fullad bele saját öncéluságába (sőt játékos,"gyermekies" [ ??} betétekre is kitér).
A 89-es Batman zenéje nagyon változatos,több érzelmet kiváltó óda (persze átvitt értelemben).

www.youtube.com/watch?v=4USADOaHIbk

www.youtube.com/watch?v=rxepnjfLC80&feature=related

www.youtube.com/watch?v=QU_89eDovX4&feature=related

www.youtube.com/watch?v=ZOZlqf2sFhY&feature=related

www.youtube.com/watch?v=92U-lyn9upg&feature=related

Nálam Burton zenéje mindent odaver.

elefes 2010.02.12. 00:24:04

@Olorin: A malac a pácban azért tetszik nagyon, mert igazi mesezene (rajzolni is kurva jó rá), a Wanted pedig frankó akciófilm-aláfestés, ami pedig ritkán jön össze Elfman-nek. (A Kingdom hallgathatatlan - hasonlóan a Túszharchoz, vagy mi a fene volt a címe, amiben Meg Ryan rendkívül hitványan játszotta, hogy cigizik, pedig soha egy árva slukkot sem szívott a cigiből, csak tartotta szarul a dekket, enyyi maradt meg az egészből -, a Terminátor unalmas, és ami nagyon fájt, hogy a Hellboy 2vel sem tudott mit kezdeni.)

A sötét lovag zenéje tokkal-vonóval zseniális, pedig sokáig nem tetszett, persze dacból, mert mérges voltam az egész rohadt hype-ra, ami a film körül volt és különösen arra, hogy már-már divat volt lefitymállni Burton Batman-filmjeit.

On:
Korrekt kis gótikus horror ez a Farkasember. meglepődtem, hogy Benicio Del Toro mennyire semmilyen benne. A hangulat és a díszlet pazar, Hugo Weavinget pedig legszívesebben felraknám itthon a polcra, hogy bámulhassam azt a furcsán csúnya fejét és beszéltetném egész álló nap.
Külön jóság, hogy maszkokat használtak és nem alapból nyomorult digitális trükk volt a farkasember.
Remélem, nem lesz folytatása azért.
Danny Elfmannek pedig jókora seggberúgás dukál, amiért gátlástalanul lekoppintotta a Drakula zenéjét.

Sheepee 2010.02.12. 08:01:16

Nem tudja valaki véletlenül, hogy hány perces a film?
Ugyanis imdb-adatlapon 124 szerepel (USA verzió), viszont cinema city honlapján 103 van, amit az is alátámaszt, hogy a filmet egy teremeben két óránként tolják.

Fájdalmas lenne, ha megkúrtították 20 perccel, márpedig attól félek erről van szó.

kaamir 2010.02.12. 08:23:38

@Sheepee: én a Pécsi Cinema C-ben néztem, egész biztos, h nem volt 124 perc, a 103 a jó. Nekem is furcsa volt, mert én is 2 órára emlékeztem, de nem tűnt megvagdosottnak sem.

Rusznyák Csaba 2010.02.12. 08:32:16

@elefes:
Dracula: hehhe, nekem is feltűnt a hasonlóság, de azért a gátlástalan koppintás erős túlzás szerintem - kb három-négy hangjegyről van szó, ennél sokkal keményebb nyúlások szoktak lenni. Nekem film alatt kifejezetten tetszett a zene, aztán majd meglátjuk, milyen élmény lesz külön.

Sheepee 2010.02.12. 10:38:19

@kaamir: köszi!
Alighanem annak köszönhető az info, hogy 27 milliószor újravágták mire kiengedték a moziba (gondolom a teszt közönség nem bírta végigülni és hát mint tudjuk kommerszég=> bevétel az isten)

elefes 2010.02.12. 10:56:17

@Olorin:

Drakula
www.youtube.com/watch?v=7uCzok3Z-_c&feature=related

Wolfman
www.youtube.com/watch?v=m6dQV6N8dY0

Szerintem lelkiismeret furdalás nélkül jár a tockos. Amikor a Farkasembernél nem töltelékzene szól, hanem valami egyértelműen beazonosítható dallam (nevezzük főtémának, mert elég sűrűn felbukkan a filmben), akkor ott nagyjából a Drakula témája szól.

Amúgy tényleg max 100 perc körüli lehetett a film. Amikor kijöttem a moziból, csodálkoztam is, hogy még csak ennyi az idő? Azt hitte óraátállítás volt.

Balakin · http://balakin.blog.hu/ 2010.02.12. 11:36:41

FunkTazmagora: sztem a werewolf a vérfarkas (werefarkas höhö) a wolfman meg a farkasember...szal isis

Chavez 2010.02.12. 13:05:00

@Balakin: A Werewolf azt jelenti, hogy Emberfarkas, a Wolfman meg értelemszerűen Farkasembert.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2010.02.19. 09:27:39

Elárulom: összes, számos hibájával együtt imádtam a filmet. A londoni tombolás közben úgy vigyorogtam fel a vászonra, mint 7 éves koromban.
süti beállítások módosítása