Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Tank Girl

2010.01.07. 16:08 Santito

POSZT-APOKALIPSZIS MOST! - SOROZAT, 4.

Tank Girl ugyanolyan ikonikus jelkép a britek számára, mint az amerikaiaknak a Szabadság-szobor vagy a franciáknak a gall kakas, feltéve ha az kopaszra van borotválva, ájulásig vedeli a lágert, olyan mocskos a szája, mint egy munkásosztálybeli chav-nek, parázna viszonyt folytat egy Booga nevű mutáns kenguruval és a nevét adó tankkal hajt keresztül mindazokon, akik meg akarják mondani neki mit szabad tennie és mit nem. A szabadsághoz csak akkor jutsz hozzá, ha fellázadsz a rendszer ellen, ami lerombolja az egyéniségedet, korlátozásokkal és büntetésekkel akar engedelmes szabványpolgárrá formálni - legalábbis a Tank Girl legnépszerűbb értelmezése szerint, hiszen a meteorbecsapódás okozta világkatasztrófa utáni poszt-apokaliptikus, elsivatagosodott (hát lehet még ennél jobban is?) Ausztrália impulzív, ultra-erőszakos, öntörvényű hősnője a Thatcher-éra homoszexualitást illegalitásba űzni kívánó 28-as törvényrendelet elleni harc szimbóluma lett: akkortájt Londonban heti rendszerességgel tartottak Tank Girl Night néven leszbikus összejöveteleket.

Az alkotói, Alan Martin és Jamie Hewlett által csak Vivienne Westwood-tervezte Mad Max-ként aposztrofált sorozat főszereplője először csupán egy Atomtan nevű fanzin oldalain bukkant fel, majd az underground művészeket összegyűjtő experimentális brit képregénymagazin, a Deadline 1988-as, első számában nyerte el végleges formáját. A pszichedelikus, kaotikus, egymással csak laza kapcsolatban álló történeteket (az egyikben a pokolból céges lifttel érkező Sátánnal üzleteli el Isten hálóköntösét három kívánságért cserébe), szürrealista technikákat, kollázst, prózaverseket alkalmazó Hewlett szellemi ámokfutását némileg magyarázza, hogy gyermekkorában a Mad humormagazinon és a később Heavy Metal néven újrapublikált, főként a sci-fi, a horror és az erotika zsánerében utazó francia képregényantológián, a Métal Hurlant-on szocializálódott. A növekvő népszerűségnek köszönhetően a rövid történeteket az egyik legnagyobb brit kiadó, a Penguin adta ki gyűjteményes kötetben, majd hamarosan meghódította Európát, Dél-Amerikát és Japánt, az USA-ban pedig mind a Vertigo, mind a Dark Horse lecsapott rá.

A kortárs brit popkultúrában szégyentelenül tobzódó és bevett képregényes fogásokra fittyet (és egyéb kevésbé szalonképes dolgokat) hányó Tank Girl a képregény oldalain rendszeresen összefutott létező hírességekkel, B-listás színészekkel, britpop bandákkal és gyerekműsorok szereplőivel, csak hogy annak rendje és módja szerint a lehető legprovokatívabb módon bánjon el velük (egy alkalommal például lefejeli Diana hercegnőt, hogy ellophassa a tiaráját). A két első Batman mozi sikerét meglovagolni kívánó 1995-ös amerikai filmadaptáció ezt próbálta átemelni saját miliőjébe az MTV-generáció számára, nem túl nagy sikerrel, hiszen a produkció hatalmasat hasalt a pénztáraknál (a 25 milliós költségvetésből mindössze ötöt hozva vissza). Bár Hewlett jelen volt a forgatáson, vajmi kevés beleszólása volt az egyébként is hányattatott sorsú forgatásba: a főszerepre szánt Emily Lloyd az utolsó pillanatban lépett vissza (ezzel lehetőséget adva az egyébként sokkal alkalmasabb Lori Petty-nek), a Sub Girl-ként castingolt Björk is csak a hangját adta a produkcióhoz, Rachel Talalay pedig meglehetősen morózus hangulatban dirigálta végig a filmet, miután felfedezte, hogy teherbe esett.

A 2033-ban játszódó cselekmény szerint a végzetes meteor becsapódása óta 11 éve nem esett eső a homok- és kősivataggá változott Földön, a megmaradt és így felbecsülhetetlen értékű vízkészleteket pedig a militarista és diktatórikus eszközökkel élő Water and Power társaság birtokolja, módszeresen levadászva a szétszóródott túlélőket, ha vízcsempészeten érik őket. Egyedül a T-Saint (Ice-T) vezette titokzatos Trancsírozók szállnak szembe a Malcolm McDowell alakította hatalommániás Kesslee-vel (ami a leaks anagrammája), akikről kiderül, hogy kengurugénekkel kezelt szuperkatonák és a klimaktikus végfináléban Tank Girl oldalán ostromolják meg a társaság erődítményét. Habár a film pont az eredeti képregény szellemiségével szemben éppenhogy a mainstream popkultúra mellett teszi le a voksát (a film soundtrackjéről Courtney Love, az animációs betétekről Mike "Született Gyilkosok" Smith gondoskodott) és mind a szabadszájúság és a meztelen jelenetek terén meglehetősen prűdnek bizonyul (TG és Booga ágyjelenetét gondosan kivágták a végső produktumból), valamint a cselekmény is hagy némi kívánnivalót maga után, a végeredmény meglehetősen szórakoztatóra sikerült. Abszurd ötletekből nincs hiány: a társaság nem tűri a hibákat, a büntetés vízkinyerő általi halál, a Trancsírozók által megcsonkított főgonosz fejét a helyi kibernetikus orvosdoktor hologrammal helyettesíti, a menekülő TG az őt feladni próbáló madámot a Let's Do It, Let's Fall in Love Cole Porter-szám eléneklésére kényszeríti, míg csak a teljes bordély dalra nem fakad, hogy az egész egy spontán musical-jelenetben teljesedjen ki (lásd még Clerks 2 vagy Zatoichi), vagy amint az ellenállók divatfotósként szivárognak be a bázisra és a végső összecsapásban Kesslee-t a tank ágyújából kilőtt sörösdobozokkal késztetik megadásra, mind-mind kárpótolnak az egyéb hiányosságokért (és akkor még a rendkívül bájos Naomi Watts-ot nem is említettem).

Ironikus módon a Hewlett által élete legmegalázóbb kudarcaként megélt film csak még több olvasót vonzott a képregény rajongótáborába és a Peter Milligannel (Judge Dredd, X-Statix, Human Target) közösen a Vertigo-nak írt Tank Girl - The Odyssey című Odüsszeia parafrázisban alaposan kifigurázzák a hollywoodi filmverziót. 1998-ban a Blur énekesével összehozza az elképesztő sikereket elérő Gorillaz nevű virtuális bandát, majd a Nyugati utazásból készít operát Monkey: Journey to the West címmel, a Tank Girl fáklyáját pedig Alan Martin viszi tovább olyan nagyszerű grafikusokkal, mint Rufus Dayglo és Ashley Wood.

A képregény:

A film:

20 komment

Címkék: képregény adaptáció 3csillagos képregénykritika 4csillagos post apocalypse

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr321653217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tom Keller · http://tomkeller.blog.hu 2010.01.07. 13:49:43

Csak a film volt meg, kb 6-7 évesen láttam, elsőre fura volt a körítése, meg arra emlékszem, hogy kiszáradtak a nagyobb édesvíz lelőhelyek:)

Chavez 2010.01.07. 14:19:46

Mikor moziban megnéztem, még abszolút nem jött be, nem is igazán értettem, hogy mi akar ez lenni. Aztán megismerkedtem a képregénnyel, és bár a film köszönőviszonyban sem volt annak a hangulatával, azóta már egészen megkedveltem, és tény, hogy Lorri Petty-nél jobbat a szerepre nem is találhattak volna. Meg is nézem majd újra valamikor.

kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook! · http://www.kitvalasztanal.hu 2010.01.07. 14:28:53

en vhs -en lattam kozepiskolaban. hatalmas elmeny volt, haverok is mind ramozdultak :)
kepregeny viszont kimaradt.
warez szinten nem vagyunk elkenyeztetve vele, felirat nincs. mintha szinkronos dvd rip lenne ,de az ugye nem az igazi.

Veér Farkas 2010.01.07. 14:48:36

A film szuper, csak a szinkronját baszták el nagyon (én láttam feliratosan is, úgy nagyságrendekkel jobb).

És megvan a soundtrack-CD-je, kurva jó!

Ezt a Kesslee-leaks anagrammát azért átgondolnám, mivel hülyeség.

lamb79 2010.01.07. 15:43:09

életem egyik legrosszabb filmélménye, pedig unszolásra adtam neki egy második esélyt is... nem humoros, idegesíto vizuális betétek (foleg a képregénybol), gyenge színészi alakítás, idétlen karakterek, kaotikus forgatókonyv. csak felirattal láttam.

a mélypontok: a musical-betét és Ice-T mint beoltoztetett mókus vagy mi a franc. 3/10

a képregény szerintem nem rossz, otletes de nem igazán kiemelkedo. 6/10

manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2010.01.07. 15:44:47

soundtrack nagyon ++jó bizony. és azon volt először Portishead felvételem :))
filmre alig emlékszem, akkor annyira nem lehetett rémes. viszont a kényszermjuzikel jelenet, na az jó volt.

gezabá (törölt) 2010.01.07. 15:47:26

Lori Petty rulz! szvsz jó film, én az HBO-n láttam, szerintem jó volt (ott) a szinkron is. már amennyire ezt megítélhetem az eredeti ismerete nélkül.
mondjuk, LP a Point Break-ben fogott meg, ahhoz képest kicsit mást nyomott :)

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.01.07. 16:09:05

Ezek a par kockan kivul meg egyet se lattam a kepregenybol.

Pong 2010.01.07. 16:55:22

Képregény után iszonyatos csalódás volt a film. Remélem jön egy jobb reboot.

Buzzword 2010.01.07. 17:33:32

A Section 28 nem a homoszexualitás illegalizálásáról szólt - sőt, Thatcher a saját pártjához viszonyítva nem volt homofób-, hanem a meleg szervezetek oktatási ismeretterjesztő munkáját szabályozta. (Persze a rendelet ettől a tárgyi tévedéstől még piszkosul bigott volt.)

martinriggs 2010.01.07. 20:49:27

@Chavez: Lorri Petty-nek volt még egy hasonlóan maszkulin szerepe a Holtpont-ban.Az nagyon király film volt, főleg Swayze woodstockos kinézete meg az életbölcsességei okán.:-)

martinriggs 2010.01.07. 21:04:27

állitólag a mozifilmben feltűnt Naomi Watts nevezetű istennő is, de már nem emlékszem rá, csak ICE-T ugrott be, neki volt még egy hasonló cyberpunkos rettenete a Johnny Mnemonic, a Jövő Szökevénye.

Santito · http://geekz.blog.hu 2010.01.07. 21:08:58

@martinriggs:
nemcsak állítólag: fekete haj, maszatos arc, szemüveg, igazi geek álomnő... :)

hrblogincyberspace.files.wordpress.com/2009/02/jet-girl1.jpg

martinriggs 2010.01.07. 21:16:57

@Santito: akkor a Tankgirl ezekszerint a Geektoriánus korszakban játszódik?:-) megfogom újra nézni, ha kell előbányászom valamelyik videótéka kiárusított kacatjai közül is.:-)

Veér Farkas 2010.01.07. 21:17:03

@Bukowszky:
Nem igazán, a magyarban a Tank Aranka a méretes, debella nőket jelenti, a Tank Girl meg egy karcsú csaj (a képregényben is, Lori Petty meg egy istennő - kár, hogy nagy filmekben nem igazán látni -, bár Naomi Watts nekem jobban bejön, mint nő).

Veér Farkas 2010.01.07. 21:18:02

@martinriggs:
Videotéka? Amikor már vagy 10 éve kitalálták a Torrentet?
:-)

martinriggs 2010.01.07. 22:01:53

amúgy szerintem Milla Jovovich mostanában a cyberpunk-királynő:Ultraviola!:-)

csöcsfej 2010.01.09. 06:08:20

@Santito: nah erre recskáztam 12 évesen:)

Ha a film szar is, aki akkor látta mikor erre fogékony volt, odabasz.
süti beállítások módosítása