Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Vengeance

2009.12.21. 14:49 Wostry Ferenc

Frank Costello komor ember. Sosem mosolyog. Nincs is oka rá. Életében először teszi be a lábát Macaóra, most is csupán azért, mert megtörtént a legszörnyűbb tragédia, ami egy apát csak érhet: az unokáit és a vejét kivégezte, a lányát pedig örökre megnyomorította három ismeretlen férfi.

Fizetniük kell.

Johnnie Tónak ebben az újabb, majdnem-tökéletes akciófilmjében az idő játszik velünk: azzal, hogy a főhősét Frank Costellónak nevezi el, To és a forgatókönyvíró Wai Ka Fai arra utal, hogy a film Melville Le samourai-jának folytatása. Vagy legalább is egyfajta rokonság köti a francia noir leghíresebb filmjéhez. Bár előfordulhat, csak tisztelgés a név: Frank Costello esendőbb, emberibb, mint Delon szótlan, hideg harcosa.

Frank Costello figuráját eredetileg Delon játszotta volna, és mikor lemondta a szerepet, To Johnny Hallidayt szerződtette helyette. Néha az életben ami balszerencsének tűnik, később áldásba fordul. Sem Halliday, sem Delon nem túlságosan tehetséges szinészek, de vénségére Delon arca elhasználódott, míg Halliday feje szenzációs változáson ment keresztül. A jóképűsége "alienségbe" fordult, egzotikus vonásai, feketére festett hajával és kecskeszakállával egyfajta modern, eurázsiai Fu Manchut adnak ki, egy kulturális gyökerektől mentes, múlttalan, szenvtelen, hangtalan, árnyéktalan villaint. A ráncaiba nézel, és félreállsz az útjából.

A látszat azonban, mint Wai Ka Fai forgatókönyveiben általában, ezúttal is csal. Costello közönye és kérge csak védelem a világ ellen. Túlságosan öreg harcos, már messze nem az, aki egykor volt, az esze pedig fokozatosan megy el. Ha nem lennének fényképei a családjáról, már őrájuk sem emlékezne, sőt, még arról a három gengszterről (Anthony Wong, Lam Ka Tung, Lam Suet) is fotókat kénytelen csinálni, akik hajlandóak melléje állni bosszúhadjárata során. Costello lehet hogy egykor szamuráj volt, de ma már csak törékeny, szenilis öregember.

Ők négyen, csapatként erednek nyomába a gyilkosoknak. Igaz, a kínaiak pénzért vállalják el, hogy segítenek neki, sőt, Costello még a párizsi éttermét is nekik adja, Wai Ka Fai forgatókönyve kevés tisztaszívű fordulatának egyike mégis az, hogy ezek az emberek az első pillanattól befogadják és szeretik Costellót, aki a maga alzheimeres módján viszontszereti őket. Ugyanis hiába a bosszú Johnnie To remek filmjének csalós vezérfonala, a valódi a befogadás. Hogy még ha el is veszted a családodat, az egzisztenciádat, mindenedet, az emberekben, sőt idegen emberekben megvan az a képesség, hogy a közösen kiállt harc mementójaként befogadjanak téged.

A Vengeance meditáció a család természetéről, annak különböző formáiról - néha klasszikus és vérszerinti, vagy lehet testvériség, de mindig harci egység, tetszik avagy sem. És a vérontás után, az elhullottak eltemetésének befejeztével tovább kell lépni. Nincs ebben semmi rossz. És ezért mosolyog az utolsó jelenetben, a film során legelőször Costello, miközben pálcikával eszi a tésztát egykori harcostársai gyerekeinek körében, már a harmadik családjával. Mert tudja, hogy bár minden képzeletet felülmúlóan kegyetlen a világ, ő mégis egy szerencsés ember.

10 komment

Címkék: akció filmkritika 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr1001612365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szendvics János 2009.12.21. 10:16:43

Nocsak, erről a filmről eddig nem is hallottam. Johnny gyerekkoromban nagy kedvencem volt, volt valami sorozat is, amiben kőkemény zsarut játszott, fro.ban néztük vaterral néha. Utána mondjuk már csak röhögtünk rajta: allumer le feu, meg hasonló számai miatt, a folyamatos, egyre nevetségesebb kűzdelme az öregedés ellen, plasztikák sora, mint a francia Rourke. Most viszont elég rossz bőrben van és ez nosztalgikus szomorúsággal tölt el meglepő módon. Uh ezt a Vengeance-t biztos megnézem.

Gulandro 2009.12.21. 10:51:45

Én kedvelem a számait és örülök, hogy a sanzont ilyen karakteres figura tartja életben. A férfi a vonatról című filme szerintem mindenkinek kellemes bemelegítés lehet ehhez. Furcsa hogy a teljes ismertető kikerült a főoldalra és hogy igencsak rövid lett. A lényeg persze benne van. Legközelebb lehetne egy Johnny Halliday vs Chris Rea film.

Case · http://streetartbp.hu/ 2009.12.21. 13:46:48

Ez nálam is be van tervezve, talán a hétvégén sor is kerül rá. Egyébként amikor elöször kiszúrtam Johnny Halliday nevét a plakáton egy kicsit aggódtam, hogy mi lesz ebbõl, de így, leárás alapján igéretesnek hangzik a dolog. :)

froggman 2009.12.21. 16:50:12

Amint megláttam a címet, zártam is be az oldalt: ez a film volt az, amelyet meg akartam nézni, csak megfeledkeztem róla.Néha nekem is kellene egy Polaroid fényképezőgép.

Mindkettő bepótolva, mindkettőt köszönöm, Karácsony előtt nem sokkal jól esik az efféle írás, amely után nem akarják majd egymást megkéselni a kommentelők. :)

(Ázsiapótlás okán, nagy keményen nekiugrottam utána a Yatterman-nak is, 5 percig bírtam, azt hiszem inkább elteszem januárra. :) )

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2009.12.21. 17:08:25

Azt a nyomorék Yattermant mindenki utálja, pedig szerintem tök jó! :) Mindenesetre jobb mint a Zebraman!

Valmont · http://horrornovellak.blog.hu/ 2009.12.21. 18:30:54

Én úgy emlékszem, golyót kapott a fejébe anno, ezért törlődnek lassan az emlékei...Erős film, bár van benne valami gyerekes naivitás is...és a segítőtársak halála egyszerűen túl szimpla. Viszont a pisztolypárbaj az éjszakai grillezőhelyen, a holdfény és a sötétség váltakozása - költői.

Gulandro 2009.12.22. 23:52:35

Ez egy nagyon nagyon jó film. Bárcsak ilyeneket nézhetnék a moziban.

OriginalBateman 2009.12.23. 00:53:10

szép. ez a film szép. pedig a szép filmek ritkán vonzanak. itt viszont a téma az ami behúzó, aztán egy csomó dolog jön veled szembe, amire a téma miatt egyáltalán nem számitasz. Feri ezt nagyon jól leirtad. a homage utalások nekem egy kicsit túl direkten hatottak, Woo bullet in the head-jére, vagy Nolan mementójára, de lehet csak számomra. az önreflexiv pillanatokból is volt rendesen, néha az volt az érzésem az Exiled pörög a képernyőn, de lehet ennek oka túlnyomó részben Chau-Sang szereplése, aki viszont pont olyan figura, hogy miatta bármikor leülnék To filmet nézni. Hallyday hatalmas választás volt. gyűrött fejével, kockás kalapban és napszemüvegben a legjobb Trintignan féle francia krimihősöket idézte. Ennek ellenére azt érzem, a faszi kezdi ismételni magát. remélem a következő vmi nagyon más lesz.

martinriggs 2009.12.28. 17:07:47

lehet, hogy Johnny Halliday azért lépeget ennyire elszánt arckifejezéssel a képen mert olvasta parraghramma valamelyik kritikáját?...:-)
süti beállítások módosítása