Del Toro sajátos szendvics-technikával építi az életművét: két nagyköltségvetésű hollywoodi látványmozi közé egy-egy személyesebb hangú, spanyol nyelvű filmet szokott bepasszírozni. (Eddig legalábbis ez volt a szokásos rutinja, a Hellboy 2 sikere után viszont úgy néz ki, egy időre marad a tiszta fantasynél.) Igaz, amikor a 1997-es Mimic készítése során csúnyán összerúgta a port a Weinstein tesókkal, végleg hátat akart fordítani az amerikai filmiparnak. Csak hálásak lehetünk neki, hogy végül nem tette, és 2004-ben visszatért a Hellboy-jal, a szünet azonban, szerencsére, kapóra jött neki és elkészítette pályája egyik legszebb filmjét, amit később a személyes kedvencének nevezett.
A kis Guillermo négy éves korában látta élete első hulláját. A család épp hazafelé tartott az autópályán, amikor elzúgott mellettük egy kocsi; pár kilométerrel később aztán ismét találkoztak vele: az autó az árokban, a sofőr mellette, véresen és sebesülten, kezében tequilás üveggel, az utasának viszont hiányzott a feje. Pontosabban megvolt: két méterre a testétől, egy szögesdrót-kerítés tetején. A későbbiekben az ifjú Del Toro látott még egyet s mást – leszúrt, lelőtt, élve elégetett embereket, sőt egyszer még neki is pisztolyt fogtak a fejéhez –, a mexikói rögvalóban átéltek sokkjához pedig még a gyerekkorban (szülői engedély nélkül) fogyasztott horrorfilmek is hozzájárultak. Csoda, hogy éjszakánként alvás helyett minden sötét sarokban szörnyeket vizionált?
A vonatkozó anekdota szerint halott nagybátyja is meglátogatta őt szellem alakjában, és ez az élmény szolgált végül az Ördöggerinc kiinduló pontjául. A forgatókönyv már a 80-as évek végén kész állt – ez volt tehát Del Toro legelső szkriptje –, de a reménybeli producer olvasatlanul dobta a kukába. Az ok egyszerű, és egyszersmind intő példa minden kezdő forgatókönyvíró számára: az IBM márkájú írógépen lepötyögött szöveg nem felelt meg a bevett szkript-sablonnak, ezért a producer nem is volt hajlandó elolvasni. Del Torónak meg kedve nem volt újraírni, ezért inkább előállt a Cronos ötletével, ami végül a debütáló filmje lett. Az Ördöggerincnek végül jót tett a majd 15 éves szünet, letisztult a sztori, a mexikói forradalom helyett a spanyol polgárháború lett a kulissza, az alapkoncepció viszont nem változott.
1939-ben járunk, a polgárháborúnak vége, a fasiszták győztek, de néhány köztársasági csapat még harcol. Az árvaházban, ahol a történet játszódik, látszólag csak egy, az udvar közepébe fúródott, fel nem robbant óriási bomba emlékeztet a háború jelenlétére. Valójában csak annyira érezhetik magukat biztonságban a langymeleg izoláció közepette a lakók, amennyire mondjuk a Valahol Európában hasonló cipőben járó gyerekszereplői. Az árvaház igazgatónője és az idős tanár (a Cronos vámpírrá változó régiségkereskedője, Federico Luppi) köztársaságpártiak, a fiatal gondnok viszont a fasisztákkal szimpatizál, de elsősorban a széfben elrejtett aranyrudakra fáj a foga. A gyerekek idegeit közben egy szellem alakjában kísértő egykori társuk állandó jelenléte kezdi felőrölni – a felnőttek persze nem hisznek nekik.
Az Ördöggerinc nagyon sok vonatkozásban A faun labirintusa kistesójának tekinthető – Del Toro szerint utóbbi a feminin, előbbi a maszkulin verziója ugyannak a témának. A recept hasonló: mágikus realista miliő, a polgárháború mint kulissza, és mindez gyerekszemszögből bemutatva. Santitól, a szomorú gyerekkísértettől ugyanúgy nem lehet félni, mint a Fauntól, és az igazi, rettegni való szörnyeteg itt is egy ember. Del Toro emellett olyan ügyesen ábrázolja a négy felnőtt közti viszonyrendszert, mintha nem is a horrornak vagy a fantasy-nek lenne a nagymestere, hanem a kisrealista kapcsolati drámáknak. Egy-két jellemző pillanattal – lásd, amikor magát a tudomány emberének valló Casares professzor legurít egy ördöggerinc-koktélt – a karakterek motivációit, érzelmeit is pszichológiailag hitelesen mutatja be, de ugyanilyen jól ábrázolja a gyerekszereplők jellemfejlődését is. Állandó operatőre, Guillermo Navarro ezúttal is hibátlan munkát végez, elképesztően gyönyörű a színvilág, míg Del Toro azt is bebizonyítja (ismét), hogy nála kevesebben bánnak művészibben a CGI-vel (lásd: a szellemfiú arca körül lebegő vércseppeket.)
Egyetlen komolyabb kifogás merülhet csak fel: túlságosan hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a kísértet nem jelent igazi fenyegetést, ettől kezdve pedig az újra és újra ismétlődő (meg)jelenéseiből épp úgy szivárog el a feszültség, mint nevezett szellem fejéből a vér.
A KIADVÁNY
Tetszetős rozsdaszínben úszó borító, remek betűstílus, ijesztő muzsikával aláfestett animált menü – aki nem ismeri a filmet, az ezek alapján valószínűleg egy kemény horrorra számít (aztán csalódik), de ennél nagyobb problémánk ne legyen, mert a hang és a kép is majdnem perfekt; egyedül a szinkron kong egy kissé tompábban.
AZ EXTRÁK
27 percnyi „Így készült”, benne interjú a rendezővel, a színészekkel, és ami izgalmasabb: a trükkökért felelős szakikkal. Érdekesek a kimaradt jelenetek is, bár nincs köztük olyan, amely hiányozna a filmből. Láthatjuk még Del Toro storyboardjait is, összevetve a vonatkozó jelenetekkel, amiből az is kiderül, hogy a mexikói direktor akár képregényrajzolónak is elmehetne.
ÖSSZEGZÉS
Színvonalas kiadvány, amely A faun labirintusa és Del Toro rajongóinak kötelező vétel. Maga a film komplex, de mégis végtelenül letisztult, és bár talán nem tud akkora katarzist okozni a nézőnek, mint A faun labirintusa, de minden tekintetben méltó rá, hogy a párdarabjaként tekintsünk rá, és egyben bizonyítékként, hogy Del Toro fantáziájánál csak a szíve nagyobb.
Kiadó: CINETEL
Kép: 16:9 (1:85:1)
Hang: magyar, spanyol 5.1
Felirat: magyar
Megjelenés: 2008. május
Bolti ár: 1990 Ft
ÉRTÉKELÉS:
Film: 5/4
Kép: 5/5
Hang: 5/4
Extrák: 5/4
Külcsín: 5/4
Ördöggerinc
2009.01.24. 08:03 Beyonder
7 komment
Címkék: horror fantasy dráma dvdkritika 4csillagos
A bejegyzés trackback címe:
https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr58898863
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2009.01.24. 12:31:13
Egyetértek.
Korrekt, hangulatos, szépen elkészített film.
De tény, hogy az igazi nagy alkotás A faun labirintusa. Az a film valóban egy katarzis.
Ez 'csak' egy kitűnő film, az viszont egy mestermunka.
Korrekt, hangulatos, szépen elkészített film.
De tény, hogy az igazi nagy alkotás A faun labirintusa. Az a film valóban egy katarzis.
Ez 'csak' egy kitűnő film, az viszont egy mestermunka.
Gulandro 2009.01.24. 12:34:12
Látva a storyboardot elmerengtem mennyivel jobban tetszett volna animációs filmként. Van amihez szerintem a celluloid kicsit sok/kevés...itt is ezt éreztem.
endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.01.24. 15:49:36
Szóval nem elég pörrrrrgős? Akkor nem nézem meg. Megyek, kezdődik a győzőkemónika.
mrjake · http://mrjake.org 2009.01.24. 16:01:00
Húúú, én ezt még a HBO-n láttam, sokáig kerestem is, aztán meglett feliratosan, úgy vadásztam össze a cuccokat hozzá...
Most látom már kijött DVD-n is, azt hiszem meg kell hogy vegyem!
Ez egy olyan film, amit bármikor, bárhol, bármennyiért megvennék.
Talán még 1 ilyen van, az 'Óceánjáró zongorista legendája' Tim Roth főszereplésével, de azt az istennek sem adják ki nemhogy szinkronosan, de még DVD-n sem... (van ugye belőle 1es reg.kódú...)
Összevadásztam azt is mindenhonnan ( :p :) ) és kezdem azt hinni, hogy felirattal jobb,De nem bánnám, ha meglenne szinkronosban...
Most látom már kijött DVD-n is, azt hiszem meg kell hogy vegyem!
Ez egy olyan film, amit bármikor, bárhol, bármennyiért megvennék.
Talán még 1 ilyen van, az 'Óceánjáró zongorista legendája' Tim Roth főszereplésével, de azt az istennek sem adják ki nemhogy szinkronosan, de még DVD-n sem... (van ugye belőle 1es reg.kódú...)
Összevadásztam azt is mindenhonnan ( :p :) ) és kezdem azt hinni, hogy felirattal jobb,De nem bánnám, ha meglenne szinkronosban...
Oidipus Prime · http://oidipusprime.blog.hu/ 2009.01.25. 00:00:12
Úúú az Óceánjáró zongorista! Imádom, az egyik kedvenc filmem. Nem akar valaki arról is írni?:P
Rusznyák Csaba 2009.01.25. 11:15:45
"olyan ügyesen ábrázolja a négy felnőtt közti viszonyrendszert, mintha nem is a horrornak vagy a fantasy-nek lenne a nagymestere, hanem a kisrealista kapcsolati drámáknak"
Pontosabban: annak is mestere:)
Nálam simán öt csillag. Az meg, hogy tudjuk, a szellem nem jelent fenyegetést, még egyáltalán nem feltétlenül öli ki a feszültséget a megjelenéseiből. Jó példa erre az Árvaház is. A végén az "érintsd meg a hátam" jelenettől úgy összecsokiztam magam, mint nagyon régen, pedig ott is lehetett tudni, hogy a kölykök nem fogják bántani a főhőst.
Pontosabban: annak is mestere:)
Nálam simán öt csillag. Az meg, hogy tudjuk, a szellem nem jelent fenyegetést, még egyáltalán nem feltétlenül öli ki a feszültséget a megjelenéseiből. Jó példa erre az Árvaház is. A végén az "érintsd meg a hátam" jelenettől úgy összecsokiztam magam, mint nagyon régen, pedig ott is lehetett tudni, hogy a kölykök nem fogják bántani a főhőst.
Utolsó kommentek