Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Égető bizonyíték

2008.11.27. 07:58 virtualdog

Újra Coen–film!, ujjong a szívem, miközben kialszanak a fények. Még egy éve sem roppantott össze, cincált szét és hagyott romokban a zseniálisan nihilista, borongós, hallgatásával hanyagul hetekre a lélekre telepedő Nem vénnek való vidék, és máris itt a következő adag leleményes zsánerturmix a szerzői és közönségbarát műfaji filmek határmezsgyéjén egyensúlyozó hollywoodi alkotópárostól.


A történet alapján a fivérek életművében hangsúlyos szerepet kapó, fokozatosan eldurvuló zsarolásos krimit várhattunk (Véresen egyszerű, Fargo, Az ember, aki ott se volt, A nagy Lebowski), az előzetes alapján egy furcsa fazonokkal teli screwball comedy–t, a poszter és az alapanyagul szolgáló, egy ex–CIA igazgató által írt „Burn before reading” című könyv alapján hidegháborús paranoiafilm–paródiát. És azt hiszem, senki nem lepődik meg, ha azt mondom: ezt mind megkaptuk.

Kapásból az első percekben fel–alá nyargalnak az Öltönyösök a Pentagonban, akik viselkedésükkel Kubrick hidegháborút gúnyoló klasszikusát idézik: mind nagyon fontosak, de fogalmuk sincs semmiről (a film legvégéig – bocsi, spoiler!). Ráadásul kirúgnak egy sokat látott, sokat tapasztalt szakértőt (John Malkovich), aki aztán nekiáll emlékiratokat írni.

De mindent beleír ám, és hála néhány valószerűtlen véletlennek és egy válni akaró, bizalmatlan feleségnek (Tilda Swinton – ő is és a rendezők is mindent megtesznek, hogy totálisan ellenszenves legyen a karaktere, és sikerrel is járnak), a dokumentum egy ostoba fitnesz-edző (Brad Pitt) és munkatársa (a Coen–filmekből elmaradhatatlan Frances McDormand) kezébe kerül. Az előbbi buta, de annyira ám, hogy folyton rágózik és minden szót azzal helyettesít, hogy „shit” (mondom, hogy buta! hahaha, ez annyira vicces!), az utóbbi meg plasztikai műtétre gyűjt, ráadásul nő, és mint ilyen, mindenre képes. Plusz még összekavar egy szövetségi ügynökkel is (George Clooney), aki amúgy az ex–CIA–tanácsadó feleségével csalja a sajátját.


Ebből aztán mindenféle kalamajka kerekedik, és az események egyre váratlanabb fordulatokat vesznek, mondanám, ha egy VHS-doboz hátuljára írnék ismertetőt egy ’90–es évekbeli családi vígjátékról, pedig nem, és ez már régen rossz jel. Csak az a baj, hogy vélhetően Joelnek és Ethannak sem volt sokkal több fogalma arról, hogy hova is kéne tenni itt a hangsúlyt, meg hogy hova akarnak egyáltalán megérkezni. Így hát a forgatókönyv a Coenes, véletlen események mentén ténfergő „minden egyre rosszabb lesz” elvet követi, persze azért inkább vicces, mint drámai, kivéve az első fél órát, ami unalmas szenvelgés: mindenki megcsal mindenkit és közben még piszok szarul is érzi magát. Szerencsére aztán azért magukra eszméltek, és behúzták a féket, mielőtt leforgattak volna egy echte Woody Allen-filmet (ami egyébként is felesleges lett volna, mert épp most jött ki egy oridzsinál).

És innentől: Coenék, ha szórakoznak. De nemcsak ők, a színészeknek is jutalomjáték az egész, lábrázás és lazázás, nagy röhögések forgatás közben (és biztos a szünetekben is jól elvoltak). Kicsit olyan szaga van a folyamatosan érezhető, minden mozdulatban és pillantásban megcsillanó komolytalanságnak, mint a Trópusi viharban, csak ott legalább volt rá némi indok, lévén az említett mű papíron vietnámi háborús film, valójában Hollywood–paródia (iróniában pácolt öntömjénezés?). Itt viszont összeállhatott volna egy egésszé a cselekmény, ha lett volna mondanivaló, vagy legalább egy egyértelmű törekvés, hogy az USA mindenható és főleg mindentudó, rettegve tisztelt hárombetűs szervezetének mutatott fityisz ne elröhögött viccként, hanem komor mosollyal előadott, emlékezetes anekdotaként (ha nem is tanmese!) tárgyiasuljon filmmé.


Csakhogy hiába a csillagos–sávos párna és a gumidildót rejtegető fotel, a cselekmény gyenge, és bár a szerzőpáros van annyira rutinos, hogy menet közben ne tudjuk pontosan rámutatni, mely történetszálak vagy szerzői szándékok mentén feslik szét a film szövete és szivárog el a mozgóképbe életet lehelő mágia, mégis érezzük, hogy valami nem működik. És hiába a boldogan ripacskodó szereplőgárda, valamint az egy–két elegánsan előadott, váratlanul érkező morbid húzás, amiért sok rendező piros pontot kapna (de nem ti, Coenék! ti tudtok jobbat is, tőletek a legjobbat várjuk! közepes, leülni!), mégis hiányérzete marad a nézőnek. Mert ha utólag csak annyi marad meg, hogy milyen vicces volt, amikor az alkesz Malkovich megindult a kalapáccsal piáért, vagy hogy hű de idiótán tud rágózni Brad Pitt, de a film valahol menet közben elsikkadt, az azért mégiscsak kínos. Tőlük mindenképpen. Elszórt nevetések és jóízűen felfalt literes popcorn ide vagy oda.

Szóval a beígérés nélkül is elvárt (felkínált) műfaji egyveleget szépen szervírozzák is a fiúk: benne van minden a lábosban. Igaz ugyan, hogy ennyi hozzávalóból háromfogásos vacsorát is főzhettek volna, de sebaj, jó a lecsó is, ha elég meleg, elég sós.

Déja vu: Betörő az albérlőm–hangulatban hagyom el a termet. Mert végül is meglepődtem és nevettem is párat, viccesek voltak a karakterek, élvezhető a bohóckodás, csak valahogy az egész cirkusz túlságosan átlátszó, túlságosan nyilvánvaló, hogy ezúttal nem maradnak hullák a porondon. Semmiképpen sem a klasszikusok mellé (közelébe!) helyezhető szösszenettel gazdagodott a testvérpáros életműve, ha nem is égető bizonyítékként szolgálva, de ékesen illusztrálva: ilyenek a Coenék, mikor épp lusták jó filmet csinálni.

  

 

16 komment

Címkék: vígjáték filmkritika 3csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr58790611

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Edgar 2008.11.27. 14:54:45

Szusszantak egyet a következő letaglózós film előtt, kreatív pihenés, jó ez.

clay 2008.11.27. 17:51:07

Szerintem az év legviccesebb filmje!

VVega · https://debugme.eu/ 2008.11.27. 19:58:01

Egész jól elvoltam rajta, de a megtekintés után szinte rögtön el is felejtettem, mert olyan semmilyen, vagy mondhatnám, hogy nagyon egyszer nézős. Többet vártam.

kaamir 2008.11.27. 22:34:39

Én is többet, jobbat vártam, de azért ez így is igen jó film. A Betörő-nél pl. ezerszer különb.
A történet elmegy, a színészek jók, a dramaturgia sebészi pontosságú, csak valahogy nem olyan komplex, nem olyan sokrétű, sokszínű, mint kéne lennie.

Köbli Norbert (törölt) 2008.11.28. 00:55:10

gyerekek, azért ez egy nagyon jó film. a coenék mesterfokon nyomják.

Balfake 2008.11.28. 09:42:26

Sajna nem, az ujjong még mindig ujjong, az újongást gondolom valami nyelvújító találta ki a szoftverfrissítésre.

Nyomi 2008.11.28. 12:33:16

Hogy őszinte legyek, az egész film egy kalap szar volt, néhány jobb dumával és poénnal. Viszont azt hiszem megdönti a Lebowski Shit/Fuck/mondat rekordját.

Copkuler 2008.11.29. 07:59:44

Laza stilusgyakorlat. Ez a film simán értékelhető tudatos bemelegitésnek vagy levezetésnek egy nagyobb meccs előtt-után. Semmiképpen nem rónám fel nekik hibaként, nem megfelelő teljesitésként.

Beyonder 2008.11.30. 12:11:18

Csúnyán félreérti mindenki ezt a filmet. Coenék sosem csinálnak szimpla zsánerfilmet, a műfaji szabályokkal szórakoznak állandóan, és most is ez történt. Nem azért olyan kurta-furcsa a film vége, mert nem tudtak még egy fordulatot kitalálni, és poénokból sem azért van kevesebb, mert rossz passzban voltak, amikor írták a sztorit, hanem mert direkt inverzbe akartak rakni egy tipikus kémsztorit. Az igazi "poén" az, amit nem látni a filmben: hogy a szokásos thrilleres, paranoia-, és kémfilmes sablonból hiányzik minden, amitől az általában izgalmas szokott lenni. A cédére karcolt szig.biz. adatokról kiderül, hogy értéktelen, a pincében rejtegetett titokzatos találmányról, hogy közönséges dildógép, a rejtélyes fekete autós emberről, hogy egyszerű válóperes ügyvédsegéd. Nincsenek kémek, nincs összeesküvés, nincs nemzetbiztonsági krízis. Csak szánalmas, kisszerű idióták vannak, meg fontoskodó, paranoiás ex-ügynökök, akik persze ugyanolyan idióták. Attól vicces a dolog (már akinek), hogy Coenék ezt az egész cirkuszt felülről / kívülről figyelik, mint ahogy azt a műholdas nyitó meg záróképsor is szimbolizálja.
Ettől persze még érthető, ha a nézők / kritikusok többsége csalódott, mert nem azt a "fergeteges-coenes" komédiát kapta, amire számított, csak nem árt látni, hogy eleve nem is ez volt a cél.

virtualdog 2008.12.02. 00:38:36

Jók az észrevételek, de nekem ez a szórakozás most nem jött be, hiányzott az a töltet, amitől engem ennek be kéne vonnia. Szimpla szerencsétlen idiótákat nap mint nap látok magam is. :D

RoFä 2008.12.03. 10:17:54

Tegnap tekintettem.

Hát, ha filmesztéta volnék, bölcs ész, mozgóképek tótumfaktuma, akkor mondanám, hogy dekonstrukció, kihagyásos szerkezet, formai játék, anyámat.

De nem vagyok. A probléma az, hogy ennek a filmnek nem volt lelke. Hogy ez mit jelent, azt nem tudom. De nem volt jó nézni.

Amit a cikkíró is burkoltan megjegyzett, nevezetesen hogy a tesóknak a kisujjában van a filmkészítés (egy 15 másodperces snittetl elmesélnek egy olyan sztorit, amit mások négyrészes minisorozatként vezetnének elő)... Szórakoznak veled és az elvárásaiddal és a 45 kémfilmmel, amit megnéztél az elmúlt pártíz évben... meglepnek és megröhögtetnek, hétmérföldes csizmában, Örkény István nyomában... ez még mind igaz és néha működik, szerencsére. A színészek szenzációsak, bár Brad rohadt idegesítő volt, valószínű szándékosan. (Érdekes amúgy, mert rég láttam olyat, hogy a legpozitívabb szereplő is szánnivaló balfasz, akit szeretni nem lehet, csak sajnálni, a többiek meg rosszindulatú idióták vagy hétpróbás genyák - sajátos.)

Ettől függetlenül nem működött, és a legszebb az, hogy nem tudom, miért. (Az utolsó jelenet mondjuk telitalálat volt, de mindent elmond, hogy kb. ott kezdtem jól érezni magam. Lehet a megkönnyebbülés miatt?)

Hajno 2008.12.03. 20:40:20

A filmnek lelke? Már hogyne lenne?
Tele van hétköznapi karakterekkel, akik esendőek, képesek hibázni, képesek szerencsétlen balfaszok lenni, itt minden fordítva van, mint a hollywoodi szupermozikban, és remek, hogy senkinek sincs igaza. Igen, ez egy inverz film.
Amennyire nem bírtam az új Bondot, annyira szerettem ezt a jó nagy fityiszt. A szereplők brilliánsak, John Malkivichot eddig is imádtam, Clooney a változatosság kedvéért egy groteszk figurát játszik, Francis McDormandnek megint testreszabott a szerep, Brad Pitt hááát, ő gyönyörű, mint mindig, de nem Oscar-gyanús alakítás, Tilda Swintonról most hallok először, ami nyilván az én hibám, mert zseniálisan ellenszenves.
A történet meg tényleg emberszagú, hát nem hajszálra ilyen indítékok vezérlik a hétköznapok emberét?
Végre egy üdítő mozi. Hogy ripacskodnak? Hát persze. Valódi emberek próbálnak krimit játszani, nincs gyűrhetetlen öltöny és tökéletes séró a verekedések után, és mindenkinek minden balul sül el. Végül is olyan, hogy akár valóság lehetne, nem?

b 2008.12.06. 17:25:26

Nekem nem jött be annyira, mint a korábbi filmjeik, de nem mondanám rá, hogy rossz film. Egyszer mindenképp érdemes megnézni.

travis 2008.12.11. 11:15:23

Tökéletesen felesleges film volt.

Failure 2008.12.12. 00:44:36

Beyondernek van igaza, úgy gondolom. Érdekesek a reakciók egyébként: szívesen elolvasnám az összes "többet vártam"-ozótól, hogy miben is vártak többet? Fogalmazzák meg a hiányt.
Több nevetés?
Több dráma?
Miben szenvedtek hiányt?
Valójában nem hiszem, hogy ez a film gyengébb lett volna, mint a Coen filmek általában: ízlések és pofonok. Én a legtöbb Coen filmen pont úgy feszengtem, ahogy ezen is, de ettől még tagadhatatlanul zseniális. Kicsit tán gond, ha az ember filmnézés közben a támasztott elvárásaival van elfoglalva, nem pedig azzal, hogy befogadja azt, amit lát.
A magam részéről már csak azért is érdemes volt megnézni a filmet, mert dramaturgiailag szerintem hibátlan, a karakterek pedig igazi karikatúrák.
süti beállítások módosítása