Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Dögkeselyű

2008.10.20. 08:00 Beyonder

A nyolcvanas évek legjobb magyar krimije – természetesen – nem hagyományos krimi, de még thrillernek vagy film-noirnak sem nevezhető. Klasszikus bűnfilm mifelénk ugyanis nem létezik, már 1982-ben sem létezett, aki ehhez a zsánerhez nyúl, valamiért mindig úgy érzi, hogy neki a nyúlós-nyálkás Nagy Magyar Valóságról is el kell valami nagyonmélyet mondania. A Dögkeselyű ráadásul hangulatában, tematikájában épp olyan, mint a korszak bármelyik művész szerzői filmje. Ez persze önmagában még nem gond, csak nézőként frusztráló kissé, hogy filmtípustól függetlenül nálunk minden magyar főhős ugyanúgy végzi.



Merthogy Cserhalmi György Simonja antihős a javából. A taxisofőr, akinek egy szép napon tele lesz a töke, és bekattan. Embert rabol, kutyát öl, és persze pénzt követel. Meg lehet érteni az indítékait: két utasa kirabolja, a rendőrség pedig nem akar semmit tenni, sőt, arra gyanakodnak – a taxisok főnökével együtt –, hogy a férfi saját magát lopta meg. Simon válaszul, mint egy modern Kolhaas Mihály, nekimegy fejjel a falnak, igaz, nem egyből a hatalomnak – mégiscsak ’82-ben készült a film – hanem a rózsadombi tolvajoknak, akik  ötmilliós villában élnek, mialatt Simon egy mérnöki diplomával a zsebében kénytelen taxizni, hogy legyen pénze a tartásdíjra.

Értjük az üzenetet: a létező szocializmus igazságtalan és embertelen, és mint ilyen, nem lehet tisztességesen boldogulni benne. A tolvajok persze külföldről jönnek (disszidens magyarok), hogy ne legyen azért a kelleténél súlyosabb a társadalomkritika, a rend éber őrei pedig felkészültek és gyorsak – rutinosan kezelik a tárcsás magnót meg a diavetítőt – és, ha későn is, de megtalálják a tolvajokat. Világos tehát minden, van motiváció és van íve a cselekménynek.

A film bűnügyi részével nincs is igazán gond. Sőt, éppen azok a jelenetek működnek a leginkább, ahol Simon nyomoz vagy menekül a rendőrök elől, ahol előre tervez vagy éppen improvizál. A gusztustalanul szürke Budapest látványa is rendben (operatőr: Ragályi Elemér), a noir-os hangulatot pedig még a szaxofonnal súlyosbított szintetizátoros soundtrack sem képes csorbítani.



Hogy ez a Dögkeselyű bizony jóval többet akar markolni, mint amennyi belefér a csőrébe, az a dialógoknál lesz nyilvánvaló. Simon egy szimbolikus figura, ez már a film elejétől egyértelmű, így akár meg is bocsáthatjuk, hogy belemondja a tanulságot a kamerába („A keselyű nem zabálja magát szánt szándékkal halálra.”) Mindez azonban – ebben a formában – nem elég életszerű ahhoz, hogy elhiggyük: ’82-ben így beszéltek az emberek. Ha egy autótolvajt a sértett (azaz a tulaj) „csibésznek” nevez, vagy ha a megzsarolt száját egy olyan félmondat hagyja el, mint „esetleges arra való illúziót, hogy nem teszem meg, el fogom oszlatni”, akkor nehezen tud a mai néző nem kizökkenni a vérkomoly, fatalista sztoriból.

A Dögkeselyűnek tehát vannak hibái bőven, viszont konkurenciája azóta se nagyon. Tegye fel a kezét, aki látott már értékelhető autósüldözést, tisztességesen végig vitt krimi szálat, és hitelesen bemutatott nyomozást egy magyar filmben? A Dögkeselyűben mindez megvan, sőt, még több is: egy hatásos miliő (Budapest by night), és egy kiváló alakítás (Cserhalmi György).



A KIADVÁNY   

A borítón animált-Cserhalmi, a hátoldalon fekete-fehér képek: mintha a dizájn is ’82-ben készült volna. Nincs ezzel gond, illik a retro-hatás és a puritán a külső a filmhez. A transzfer alapjául vett kópia ugyanis meglehetősen leharcolt állapotban van. Szemcsés és zajos a kép, néhol még egy fekete csík is látható baloldalt és felül. A hang ugyancsak teszkógazdaságos, az (utó)szinkron esetében – nyilván a lengyel színésznő, Maria Gladkowska miatt volt rá szükség – sokszor csak elvétve találkozik a szájmozgás a hanggal.

AZ EXTRÁK

Öt azaz 5 db. fotó, előzetes, és egy 1988-as filmhíradórészlet a magántaxizásról. Hogy utóbbi milyen megfontolásból került a lemezre, rejtély. (A Dögkeselyűben szó sem esik a taxishiénákról.)

ÖSSZEGZÉS

990 pénzért ez bizony kötelező vétel, még akkor is, ha technikailag inkább egy VHS-re emlékeztet a kiadvány. Készséggel elhiszem, hogy ez nem a kiadó, hanem a gyatra nyersanyag hibája, de ettől még egy Cserhalmi- vagy egy rendezői interjú elfért volna a lemezen.



Kiadó: MOKÉP
Kép: 4:3
Hang: magyar, francia 2.0
Felirat: angol
Megjelenés: 2008. június
Bolti ár: 990 Ft

ÉRTÉKELÉS:
Film: 4/5
Kép: 2/5
Hang: 3/5
Extrák: 1/5
Külcsín: 3/5

 

 

 

29 komment

Címkék: magyar krimi 3csillagos dvdkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr27722396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2008.10.20. 08:23:54

Szerintem A legjobb magyar krimi. Volt ennél jobb, ahol ennyire összejött minden?

Későb próbálták folytatni a kilenvenes években, de azok nagyon gyenge próbálkozások voltak.

kamasuka 2008.10.20. 08:26:16

Tényleg jó film volt anno. A zenéjét kimondottam kedveltem. Ócsított DVDtől ritkán vár jót az ember, így már meg sem lepődök.

juszuf 2008.10.20. 08:55:41

Emlékeztek a Defekt c. filmre? Szerintem az is jó volt, Márkussal a főszerepben.

Attila 2008.10.20. 08:58:42

Hó film, akkoriban nagyon hatott rám.

Attila 2008.10.20. 08:59:19

Bocs, Hó=Jó :-)

pampalini 2008.10.20. 09:20:07

Bocs, de krimi helyett nyugodtan nevezzük akciófilmnek, mivel ez a műfaja.
Méghozzá Magyrországon az első volt ezen műfajú filmek közül.
És egyébként nekem is nagy kedvencem... :-)

surayana 2008.10.20. 09:25:55

Lehet, hogy Cserhalmi nagyon jó volt, de Udvaros Dorottya viszont győnyörű szép. Mint még jó néhány filmben. És ma is jól néz ki. Mmmm...

bolsh 2008.10.20. 09:27:01

A "Defekt" úgy emlékszem "Psycho" -t idéző hangulatú film volt, útszéli házban éldegélő kéjgyilkossal (Márkus László). Mivel emlékszem rá, jó film volt.

lol 2008.10.20. 09:29:37

A létező szocializmus igazságtalan és embertelen,
köszönjük azoknak az embereknek akik átvezettek minket a gyönyörű kapitalizmusba(ahol kismértékben nem, nagymértékben viszont lehet lopni)

ami azóta sem változott:
rózsadombi tolvajok
A gusztustalanul szürke Budapest látványa is rendben
egy mérnöki diplomával a zsebében kénytelen taxizni, hogy legyen pénze a tartásdíjra

Váradi András 2008.10.20. 09:43:48

Valóban akkor "nagyot szólt" a film.
Ez volt András Ferenc második filmje.
Ez volt az első magyarfilm ahol az akció jelenetekben Steadycam kamerát használtunk.
Szomorúan látom, hogy a MOKÉP 4:3 képarányban adta ki.Ezt nem értem mert 1:1,85-ös oldalaránnyal forgattuk, tehát simán mehetne 16:9-ben.Talán ha Ragályi Elemért megkeresték volna a kópia minősége is jobb lenne, annál inkább mert közismerten egyik tulajdonosa a Focus-Fox digitális utómunka stúdiónak.

f_miki 2008.10.20. 09:47:14

Azt azért illik megemlíteni, hogy a rendező András Ferenc - nem sok nézhető filmje volt ezen kívül... egyébként 2002-ben ez volt az egyetlen magyar film egy vancouveri videotékában.

goldquarell 2008.10.20. 10:00:11

Szerintem ebből az időszakból van még egy krimi amit érdemes megemlíteni...a "Nyom nélkül".

www.filmtortenet.hu/object.1d581505-efcd-4944-9e05-f2aebf594920.ivy

gazuzem 2008.10.20. 10:02:26

Abban az időben minden magyar film utószinkronos volt, amit rendszerint teljesen elkúrtak. Semmi háttérzaj, csak tompa szinkronhangok, itt-ott egy kis cipőkopogás, ha valaki sétál a gyéren megvilágított szobában.
A szociban képes voltam megnézni a "cseh kettőn" is ezt a filmet. A csehszlovák szocializmusba belefért az is, hogy simán megváltoztatták a film végét, azzal volt vége, hogy Cserhalmi ül, és várja a zsarukat.

gec 2008.10.20. 10:04:46

Jó volt. De a "Zuhanórepülés" is elég jó.

tommygun 2008.10.20. 10:09:47

A Defekt nem az volt, amiben az utolsó áldozat elteszi láb alól a gyilkost, és amikor a rendőrök a holttestét keresik csáklyával valami medencében, egyik szétrohadt női hulla kerül elő a másik után? Na az BESZARÁS.

vittorio 2008.10.20. 10:14:27

Ha ilyen gyér a kiadás, inkább nézem a műsoros VHS-emet.

Köbli Norbert (törölt) 2008.10.20. 11:45:02

tényleg 1.85:1-es eredetileg?

de miért sózzák ránk mindenhonnan a 4:3-ast? a tévé archívumban így vannak meg betán?

már kezdtem azt hinni, hogy nálunk senki sem forgatott szélesvászonra várkonyin kívül...

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2008.10.20. 11:55:27

A Zuahnórepülés kapcsán emlegette több cikk is a Dögkeselyűt, hogy az volt az első magyar akciófilm. (Pedig még a Zuhanórepülés sem volt az). Néhány hete sikerült megnéznem a Dögkeselyűt, vagyis elkezdtem nézni, nem tudom ki volt az, aki akciófilmként írta le. Nem sikerült végignéznem, nekem nem tetszett

2008.10.20. 12:19:29

Az egyik kedvenc magyar filmem.
Cserhalmi egyébként is jó arc, és nagyon nagy színész :)
Igen: a dialógusok botladoznak néha. Néhány keményebb beszólás jót tett volna neki :)

Simon stílusát viszont nem tudom kritizálni.

„esetleges arra való illúziót, hogy nem teszem meg, el fogom oszlatni”
Én úgy emlékszem, hogy ezt ő mondta, a kutyával kapcsolatban.
Viszont azért ilyen értelmiségi a beszéde - mert ő értelmiségi. Diplomás taxisofőr volt csórikám, ugyebár :)

Defekt, Nyom nélkül
Régen, nagyon régen láttam őket - most nem tudom tetszenének-e.
De azok is '82-vel bezárólag ill. előtte készültek.
Én azóta normális magyar krimit még nem láttam.
A nyomozó c. opuszt, amit sokan dicsérnek még nem volt szerencsém megtekinteni.

juszuf 2008.10.20. 12:53:01

A Defektben a Márkus által játszott sorozatgyilkos az útra helyezett szögekkel kidurrantja a háza előtt elhaladó járművek kerekeit majd a segitséget kérő sofőröket megöli. Aztán jön a tökös csaj, aki őt öli meg. Bedobja a pincében található medencébe ahonnan a rendőrök a végén valóban több oszlófélben levő hullát húznak ki. Az egészben az a legjobb, hogy az egyébként vidám szerepeiről ismert Márkus László a sorozatgyilkos. Szerintem akkor ez ütős filmnek számitott.

chuck-d 2008.10.20. 13:21:42

Cserhalmi szövegei szerintem rendben vannak, meg jól hozza az ilyen összetettebb figurákat. kicsit eszembe jutott A profi Belmondoval, ami épp 1981-es. a főhős kénytelen önbíráskodó hadjáratba kezdeni, mert nem védte meg a rendszer, sötét vég stb.

VilosCohaagen · http://geekz.blog.hu 2008.10.20. 19:36:04

A dialógusokhoz hozzátenném, hogy bemutatáskor még élt Brezsnyev, a magyar kultúrpolitikán még Aczél György pihentette a kezét- egy sima, "társadalmi mondanivaló" nélküli film nem ment volna át az illetékeseken.

Köcce 2008.10.21. 17:24:31

Úgy van. Az ember egy ’82-es filmtől ne várjon folyamatos bazmegolásokat. Annak idején a Ford Fairlane szinkronját is azért kapta meg Nagy Feró 1990-ben (!), mert a rendes színészek nem voltak hajlandó bevállalni a csomó káromkodást.

chuck-d 2008.10.22. 00:16:07

"mert a rendes színészek nem voltak hajlandó bevállalni a csomó káromkodást."
a 48 óra 1982-es. régi szinkronnal Eddie Murphy kedvenc meséje a bazd meg, új szinkronnal a menj a fenébe. a Született gyilkosok későbbi film, 1994-es, de a Tommy Lee Jonest szinkronizáló rendes színész a börtönlázadás kitörésekor olyat káromkodik, amit szerintem nem lehet überelni, Feró kikérné magának. magyar filmekben nem nagyon káromkodtak, de hogy szinkronban a színészek ne vállaltak volna be akármit, azt kétlem. szerintem ez ilyen városi legenda.

vittorio 2008.10.22. 08:23:43

A mocskos zsaruban Harvey Keitel, amikor a templomban káromkodik. Na az kemény. Olyat még tényleg nem hallottam.

chuck-d 2008.10.22. 13:16:25

na itt van, Rajhona Ádám nem szarozik:
www.youtube.com/watch?v=0tzO7wqk2m0

Gubb 2011.07.07. 23:27:06

A Cserhalmi mondatati rendben vannak. NBem tudom, Beyonder, hány éves lehetsz, és hol nőttél föl, de azért igenis tény: a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján nem folyt a szar olyan folyékonyan a szánkból, mint ma. Akkor még meg tudtuk különböztetni a seggünket és a szánkat. Pedig az én szüleim melósok voltak, és ugyancsak el tudták ereszteni magukat ... de nem minden álló percben.

Emlékszem, micsoda "botrány" volt a Beverly Hills-i zsaru. Amikor AxelFoley alias Edimörfi száját elhagyta az első bazmeg, amit életemben nyolvános helyen hallottam, az egész nézőtér felszisszent.

Gubb 2011.07.07. 23:28:16

nyolvános := nyilvános
süti beállítások módosítása