Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

A Tiltott Királyság

2008.10.03. 19:00 virtualdog

Különös, több szempontból is kettős alkotás a Tiltott Királyság. Egyrészt stiláris (például a véres jelenetek árulkodó távolléte) és narratív (a történet egyes részei, jellemző fordulatok) elemeit tekintve két, nem éppen gyakran házasított műfajból lett kikeverve eme furcsa, világpiacra szánt celluloid portfólió, mely nem is elegyedik homogénen, hiszen sok jelenetre egyértelműen rá lehet mutatni: ez itt egy kung-fu-ba illene (illetve onnan kölcsönözték), annak ott viszont erősen Disney teadélután hangulata van…

Másrészt sajátos dualizmust csempész a filmbe a két főszereplő személye is, akik mágnesként vonzzák magukra a tekintetet a harmadik főszereplőről, szegény elveszett kissrácról: Jackie Chan és Jet Li talán a két legjelentősebb élő harcművész-színész (de legalábbis egész biztosan a legismertebbek), akiknek ez az első közös alkotásuk. Rajongóik remegve várták az első, egymásnak kiosztott pofonokat, és ezt az agyafúrt producerek pofátlanul ki is használták.

Huszonegyedik századi double feature ez: egy kor igényeihez igazított, nyugatiak számára is befogadható, de azért elsősorban a keleti közönséget célzó wuxia (vigyázat, ha „ksz”-szel ejted, Wostry Feri leharapja a fejed!) keveredik össze a vásznon egy klasszikus ifjúsági filmmel – ez utóbbi ízt a tizenéves főszereplő köré szerveződő sztori hozza. Nyilván ez a húzás hivatott beszippantani a célközönséget a könnyen emészthető, valóban nem túl cizellált történetbe, ami egyben azt is félreérthetetlenné teszi, hogy jómagam és vélhetőleg a blog olvasóinak túlnyomó része nem tartozik bele a célközönségbe, ha pedig így van, ugyanolyan kényelmetlenül ülik majd végig az ügyetlen romantikus jeleneteket, mint én, a többi, a kereskedelmi tévék vasárnap délutáni kínálatát idéző, családi vígjátékokba illő képsorról nem is beszélve.


Hősünk ugyanis egy béna középsulis, amolyan geek light, aki biciklivel viszi haza az ázsiai kazettákat a közeli boltból, de aztán egy iszonyú hanyag megoldással hirtelen visszarepül az időben, izgalmas kalandokba keveredik és mellékesen (tényleg mellékesen – ezt még a készítők sem tartották vállalhatónak) kiderül róla, hogy ő a Kiválasztott (ki más? végül is egy fiatal srácról van szó, aki jóban van egy öreg bootleg VHS-eket áruló öreg sárgával a bostoni kínai negyedben – még szép, hogy a kis amerikainak kell rendet raknia Kínában!). A stáblista előttre pedig igazi hőssé válik, akinek aztán még a saját téridejében is le kell vernie a helyi alfa hímet – persze csak óvatosan, nehogy baja essen. Nem vészesen rossz, de nem is jó, tíz-tizenkét évesen talán még megkajálja az ember az ilyet (az első néhányat – aztán rájön, hogy jobban jár, ha inkább ezredszer is újranézi a Terminátort és a Különben dühbe jövünket).

Remélem aki idáig eljutott, mostanra legalább annyira türelmetlen már, mint a játékidő harmincadik percében lesz, mikor Jackie Chan még mindig nem villantotta meg igazi tudását, Jet Li pedig talán fel sem bukkant még. Mert valljuk be, úgyis mindenki miattuk ül be a filmre, és a nézők 90%-át csak az ő bunyóik érdeklik. (Na jó, ez így nem igaz: a nézők legalább egynegyedét eleve nem is érdekli más, csak a popcorn, a mobilja meg a közösségi szórakozás-fíling…) Láttuk Jackie otthon készült klasszikusait és bőven vállalható amerikai alkotásait. Láttuk Jet Li hazai örökbecsű műveit és kissé jellegtelen, de akciódús hollywoodi akciófilmjeit. Most látni akarjuk, ahogy egymást gyepálják! God VS God, megreped az ég!!!


És őértük tényleg érdemes. Igaz, hogy az égbolt a helyén marad, és semmi olyat nem fogunk látni, amit éppen ők ketten meg ne csináltak volna már, de akkor is érdemes megnézni a Tiltott Királyságot, mert igazi feelgood darab: harcstílusokat váltogató templombeli küzdelmük és utána az egymással incselkedő gesztusok önmagukban megérnek annyit, mint mondjuk a Trópusi viharért a Moziünnepen kifizetett fél jegy ára; amikor a srácot bábként rángatják, az igen ötletesre és viccesre sikerült. Igaz, hogy a rejtett utalást és poént úgyis csak a hardcore wuxia-rajongók fogják érteni (akik közé én sajnos nem tartozok, nekem csak a Bride With White Hair esett le, de az nem számít, mert konkrétan megnevezik a film elején), de azt hiszem, egy erős közepesnél jobbat ők sem adnának a filmre, és azt is csak a két Nagy Név kötelező, ünnepélyes, de kissé azért hakniszagú szereplése miatt. A lécet ők tették fel, úgyhogy azt is elnézzük nekik, ha ezúttal csak átsétálnak alatta.

De mégis: hiányérzetem van. Ez az a film, aminél sokkal érdekesebb lett volna egy egyszerű, jó minőségű kézikamerás felvételt látni - a forgatásról...

 

24 komment

Címkék: wuxia filmkritika 3csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr40694853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kadarm 2008.10.03. 20:32:07

mélységesen egyetértek, pedig én nem vagyok hardcore rajongó vagy szakértő. kínos volt a film sok része, az amerikai kisköcsög szánalmas és idegesítő, de hát mégis csak nagy jelentőségű film ez, pusztán a két nagy miatt, akiket együtt biztos nem és talán külön-külön sem nagyon fogunk már látni. és channek külön hatalmas respect, ennyi idősen így mozogni, basszus, én már, hiába imádom, jobban örülnék, ha abbahagyná és csak mesélne, féltem.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.10.03. 21:23:23

Nem tudtam, hogy mese, amikor megnéztem, így elsőre kicsit gyomron vágott, de azért élvezhető volt.

bendegúz 2008.10.03. 21:27:11

Jó lett volna ez, ha az amcsi vonal valahogy kimarad belőle, és keresnek egy kínai kiskrapekot, dehát el kell adni :) JL és JC azért mindent tud, amit így be lehet mutatni, a templomit 3x néztem vissza, nagyon ott van, le a kalappal! A két nagy öreg miatt mindenképpen érdemes megnézni, ha valaki szereti a kung-fu filmeket.

Oidipus 2008.10.03. 21:52:58

Szerintem nekem tetszett... de nembiztos.

kipu · http://www.metacafe.com/watch/10223063/mtva_trollh_rad/ 2008.10.04. 09:24:02

nekem nagy csalódás volt. ez a karate kid vonal elcsapta az egész film hangulatát. tényleg nem értem miért kellett belerakni ezt az amcsi nyikhajt. a Tigris és sárkány ékesen bizonyítja, hogy nem kell egy jó kungfu filbe nyugati maszlag, hogy bárhol eladható legyen. forr az agyvizem! /#&@&#@&##>#&>

Máté 2008.10.04. 10:01:36

Nekem tetszett, a film de ezt a nyugati szálat ki lehet volna hagyni, a vége már elég ámerikás volt, már azt hittem h DareDevil cuccban fog majd ugrálni a kiskrapek.

Han Shan 2008.10.04. 11:26:47

Geek light :DDD ezen fél órát röhögtem :)))
Jó a cikk, teljesen egyetértek, én azon sem lepödtem volna meg ha megjelenik Miyagi mester és az egylábon álló Ralph Macchio.....

xyzdg1981 2008.10.04. 23:19:05

a 2 főszereplő közös dolgainál többet én se néztem ki, pláne amikor láttam, hogy nyúlják huszonharmincezer-háromezer-tapodtat-tíz-kettedjére Mark Twaint és csinálják mellé a "kissélúzervokdetapasztaloksokatosztlegyakomazön-teltkötsögöket" sztori nemtomhanyadik verzióját; egyszer-kétszer megnézős popcornmozinak viszont igen élvezetes

superben 2008.10.05. 10:58:46

Én a Jackie Chan-t sose tudtam komolyan venni. 7 évesen szerettem a Részeges Karatemestert, de amúgy nekem a vállalhatatlan gyökér kategória.

virtualdog 2008.10.05. 11:06:44

Vigyázz, a tűzzel játszol!!! :D

Chavez 2008.10.05. 12:23:33

Én nagyon bírtam Jackie-t, de mostanában tényleg vállalhatatlan filmeket csinál. Egy ideje már önmagát ismétli.

superben 2008.10.05. 12:25:48

Igen, sejtettem. De én már csak ilyen vakmerő vagyok. A középső nevem veszélyes:)

TheBerzerker 2008.10.06. 10:26:51

A főcím valami elképesztően király. A sok sok utalás szintén remek. Összességében szerintem egy kellemes esti szórakozást nyújtó film volt végülis. Én sokkal többet nem vártam tőle. Azt pedig hozta.

hmikey 2008.10.06. 11:39:35

a kritikai reális, de mi a baj a trópusi viharral? Szerintem elég korrekt volt :)

virtualdog 2008.10.06. 11:53:27

Tulképp semmi, egyszer meg lehet nézni. De kiszámítható és elég laposak a poénok, egyszer sem érzi az ember azt a bizsergést, amit JC és JL harca alatt. :D

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.10.06. 12:54:58

Trópusi Vihar = Tropic Thunder? Pedig ódákat zengtek róla, eddig akárkit kérdeztem...

virtualdog 2008.10.06. 13:12:32

Nekem kicsit csalódás volt, többre vártam. Az amerikai mozigépezet kritikáját dicséri mindenki a filmben, de én valahogy úgy érzem, kritika ide vagy oda, Hollywood itt is csak a saját f.szát szopja, ahogy mondani szokás, elnézést a vulgaritásért.

Csicsimó 2008.10.06. 14:59:00

10-12 évesen még bírtam a kung-fu/karate/ninja filmeket, de mára az első 20 perc után nézni sem bírom őket.Így voltam ezzel a filmmel is. Kb. 20 percig kötött le, utána szevasz. Ennél jobban már csak a J-horrorokat "bírom"...

travis 2008.10.06. 15:12:21

A Trópusi Vihar baszott jó volt.
Ezen órákig röhögtem: www.youtube.com/watch?v=k7imoiUCCWY
Kirk Lazarus a legnagyobb arc.

RoFä 2008.10.06. 19:19:56

Szerintem is baszott jó volt.

A trailerek közül nekem a Rekkenő 5 (vagy 6?) volt az, ami megadta az alaphangot. Nagyon ritkán szoktam moziban visítani és fuldoklani a röhögéstől.

Aztán persze esett a színvonal, de azért nagyon-nagyon sok emlékezetes duma volt benne, főleg a film közepe tájáról. Lazarus monológjai, és a panda, és főleg Tom Cruise, akit nem szeretek egyébként, és akit nem is ismertem fel.

Egy kár volt, a szinkron, szívesebben hallgattam volna eredeti hangon ezt a sok imádnivaló ripacsot. Te jó isten, Jack Black...az a szájmozgás...

RoFä 2008.10.06. 19:22:47

Ja, és nagyon rég nem láttam ilyen szépen fényképezett filmet. (Bár a szaturáció csúszkán is toltak egyet).

Mátyás 2008.10.08. 13:23:39

Egyetlen dolog volt ami tetszett ebben a filmben, a fehér hajú boszorkány. Na ő nagyon jól nézett ki.
Egyébként bár végignéztem, nagyon nem kötött le a film.

irvine 2010.09.27. 10:25:17

nagyon tetszik a film és le is kéne tölteni !
süti beállítások módosítása