Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Mennyei napok (Days of Heaven, USA, 1978)

2008.05.23. 20:12 Wostry Ferenc



Életemben, néha éves kihagyásokkal, többször láttam már ezt a filmet. Kevés alkotás tudja ennyire varázslatosan megidézni a múltat, egy örökre letűnt korszakot, amelyben élet és meghalás valószerű, és ettől ez a világ igazi emberi értékekkel ruházódik fel. Megfoghatatlan, fájdalmas és mégis gyönyörű veszteségérzet árad belőle: eszünkbe juttatja, milyen az, ha valami végérvényesen befejezettre gondolunk vissza, öregebben, bölcsebben, a szívünkben a kihagyott lehetőségek fájdalmával.

Felesleges a Days of Heaven pontos mondanivalóján töprengeni, mert ahányszor megnézzük, mindig valami más jelentést üzen felénk. Néha egyszerűen csak gyönyörű képek és gondolatok egymásra vetítésével varázsol el – sőt, egyik hatalmas pozitívuma, hogy sosem lesz nyilvánvaló az üzenet. Ha a munkásosztály dicsérete akar lenni, miért idegenít el tőlük? Ha az uralkodó osztály elnyomásáról szól, miért olyan szimpatikus figura a film egyetlen gazdag embere? Ha egyszer olyan észveszejtően gyönyörű a táj, miért kell végkimerülésig küzdeni vele?

A filmet a legendás Terrence Malick rendezte, aki 35 év alatt csupán néhány filmet készített. Az 1998-as Az őrület határán nagyot bukott, mert nem tudta felvenni a versenyt a szintén II. Világháborús témájú Ryan közlegény megmentése című Spielberg-eposszal. Sem közönség, sem kritikusok nem lelkesedtek érte túlságosan, bár utóbbiak körében azóta megnőtt az ázsiója. Az őrület határán és a Days of Heaven egyaránt a kontrasztjából él, ellentétes dolgok egymásra vetítéséből; ember és természet találkozásának eseményeiről szól, egyszer harcosan, másszor – a 78-as film esetében - szelídebben, de nem kevésbé mitologikusan.

A történet impulzív, csakúgy, mint főhőse, Bill (Richard Gere), aki nyughatatlan alkat: állandóan bajba, verekedésbe keveredik, kirúgják a vasgyárból, majd nemsokára már a városból is mennie kell. Barátnőjével, Abby-vel (Brooke Adams) és húgával, Lindával (Linda Manz) egyetemben a texasi búzamezők felé veszik az irányt. Az ország utazó munkásait vonzza a nemsokára bekövetkező aratás, és mi velük tartunk: a film végére profi gazdálkodóvá válhat a figyelmes néző, annyira részletes a parasztgazdasági robot leírása. Mint Ábrahám és Sára az Ótestamentumban, Bill és Abby is testvérnek mondják magukat – megpróbáltatásaik ezen az „idegen” földön több szempontból is megkönnyítődnek így.



Abby megtetszik annak a csendes és kedves farmernek, aki egyedül él a Nagy Házban (Sam Shepard). A férfi belészeret. Az opportunista Bill nem ellenzi a románcot, anyagi lehetőséget lát benne a saját maga számára. Egy ideig működik is a dolog: Abby az éjszakáit Billel tölti, míg nappalai a gazdáé. Mondom, egy ideig, mert épp ahogyan Isten lesújtott arra, aki el akarta venni Ábrahám asszonyát, a föld, a termőföld is szerencsétlenséget terem, ótestamentumi vehemenciával.

Mindez csendben, sötét nyugalomban hömpölyög, mint a búza. Az emberek alig beszélnek, és ha megszólalnak, a gépek zaja legtöbbször elnyomja szavukat. A hely és idő nem is számít talán. Ami a lényeg: a film egy hihetetlenül szép búzamezőről, egy folyóról, és a gigantikus égboltról szól, néha pedig emberek keverednek a kompozíciókba. Elejétől végéig úgy érezzük, hogy amit látunk, már lejátszódott, már kőbe vésődött, és csak a természet emlékezik vissza arra, ami történt, egyszer, régen, egy sosemvolt nyáron… Morricone zenéje varázslatos, a hangulat visszafogott, ám a látvány – naplementék, búzamezők – nagyon is konkrét. A munkások szórakozását csak a távolból figyelhetjük, mert ők is csak részei a tájnak.

A történet narrátora a kicsi Linda, aki gyermeki hangon és egy gyermek szavaival mesél, bár mintha évek távlatából gondolna az egészre vissza. Rácsodálkozás vagy ráérzés nélkül beszél a családjáról, mint egy valódi gyerek és nem mint egy film-gyerek. Közben mintha valami mást csinálna, ami jobban érdekelné – nincs introspekció. Mi is távolból látjuk a figurákat, és csakúgy, mint Linda, nem igazán értjük őket. A felnőtt világ érzelmeit és motivációit megtapasztaljuk ugyan, de feldolgozni képtelenek vagyunk. Kőbe vésett dolgokat felfogni nem a mi feladatunk.

13 komment

Címkék: dráma filmkritika 5csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr75484581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ebolacola 2008.05.24. 16:25:34

na, ez egy kulonleges darabnak tunik, igyekszem beszerezni.

xyzdg1981 2008.05.24. 16:38:24

Én mindig is nagyon bírtam Az őrület határán-t (csak hogy javuljon a statisztika :)) Értékelést azért nem írtál a cím végén, mert annyi csillag nem fér ki? :)

clay 2008.05.24. 18:28:07

Az őrület határán minden idők egyik legjobb filmje. Pont.

Chavez 2008.05.24. 19:29:59

Szerintem meg nem. Felkiáltójel. :)

titilla 2008.05.24. 21:21:24

igen, azok a képek nagyon ütnek, amikor először láttam sok éve, jónéhány bevésődött, pedig a történetre már alig emlékeztem. a képekre viszont tűélesen, magam is meglepődtem kb 15 évvel később. sam shepard fiatalon, a legjobb, és persze richard gere, aki alig tesz valamit, mégis. malick beteg, állítólag az őrület határán forgatásánál a fű növéséhez igazította a jelenetek ütemtervét. a pocahontasos filmjét látta valaki? csak az maradt ki tőle eddig.

endberg 2008.05.24. 21:47:39

Őrület határán sokkal inkább megmutatta a háború értelmetlenségét, mint az akció-heroikus Ryan. Nem véletlen, hogy a spielberg moziból egy csomó játék nyúlt. Ráadásul az Őrület határánban sokkal alázatosabban játszanak a sztárszínészek, nem spiláznak, nem adják elő a nagy hazafit. És a zenéje külön pont, Hans Zimmer kivételesen nem hazafiasan hömpölygő kliséket írt, hanem egészen meditatív, szomorú dallamokat. (v.ö. a Ryan patriothimnuszai Williamstől)

Köbli Norbert (törölt) 2008.05.25. 00:20:50

ajánlom malick első filmjét, a sivár vidék-et egy nagyon fiatal martin sheennel és sissy spacekkel.

meglepődtök majd, hányan és mennyit nyúltak belőle.

taguchi 2008.05.25. 01:26:24

Jó a Badlands, értékes variációja a Bonnie és Clyde-nak.

turbóZ 2008.05.25. 05:54:02

Wostry egyszer azt is írd le hogy a fenébe tudsz ilyen jól írni. :-)

2008.05.26. 09:04:13

Előveszem a DVD-t. Kedvet kaptam hozzá.

wurlitzervilmos 2008.05.26. 09:33:23

Most hogy mondod, dvd, megéri megvenni a criterion kiadást? Megvan a jelenlevők közül valakinek? Vagy elégedjek meg az itthon kiadott dvd-vel?
A badlandsot nem hívnám bonnie és clyde variációnak, ugyanis itt is megvolt a valós alap, ezt találtam az imdb-n:
The 'Bandlands' plot and lead characters of Kit and Holly are based on Charles Starkweather and Caril Fugate, who in 1958 embarked on a murder spree that horrified the country.

doktor.dikhed 2008.06.03. 00:34:12

Malicknak van egyáltalán rossz filmje?

Az Őrület Határán meg nálam is a legjobb háborús film.

New World? Amikor Pocahontas a modern öltözékében először kibiceg a kunyhóból...hihetetlen mennyi minden benne van csak abban az egy jelenetben...

Köbli Norbert (törölt) 2008.06.03. 08:29:38

van rossz filmje. pont a new world.
süti beállítások módosítása