Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

TITANIC 2008: Díjak + Linda Linda Linda, Hajnali mentőakció

2008.04.15. 19:27 virtualdog

Véget ért a Titanic Filmfesztivál! Kihirdették a hivatalos győzteseket is, úgymint:

Csak egy szerelmes film (A Fesztivál legsikeresebb filmje)
Vérvonal (A Hullámtörők-díj nyertese)
Sigur Rós – Heima (Közönségdíjas film)

Egyetlen konkrét Geekz-díjat ugyan nem hirdettünk, de mindenképpen kedvenceink közé sorolható a Megfigyelés alatt, a Börtönvonat Yumába, Csak egy szerelmesfilm, a Jar City és a Test/Antitest. A személyes kedvenceit kommentekben bárki megoszthatja velünk, sőt erre mindenkit buzdítunk (az egész fesztivált érintő általános véleményekkel együtt - ti jövőre szívetek szerint milyen irányba tolnátok a hangsúlyt?). Búcsúzóul pedig essék pár szó még két konkrét filmről!

A Swing Girls az a film, amit egy valamirevaló horror- és akciófaló, krimikedvelő, exploitation-rajongó pornóista geek általában bőszen letagadna, ám jelen helyzetben én bevallom (nem mondhatom el senkinek, elmondom hát mindenkinek): többször láttam és egyszerűen imádom. Pedig első ránézésre végtelenül naiv és művies az egész, de a japánok még a finom, ám kendőzetlen hatásvadászatot is képesek úgy használni, hogy az összhatás természetes, őszinte és tiszta lesz, amit egyszerűen csak jó nézni.

Az alaptörténettel – fiatalok egy csoportja meg kell tanuljon valamit, amihez kezdetben egyáltalán nem értenek – több filmben és sorozatban találkoztunk már. A Linda Linda Linda esetében a fenti filmhez hasonlóan ez zenetanulást jelent: négy középiskolás lány saját számokkal szeretne fellépni a közelgő iskolai fesztiválon. Persze semmi sem úgy megy, ahogy eltervezték: az egyikük eltöri a kezét (illetve ezt állítja), villámgyorsan új énekest kell szerezni (ráadásul egy koreai lányt találnak, akinek a japán nyelv sem megy épp tökéletesen) és még új számokat is meg kell tanulniuk (néhány ismert japán rockos gitárpop-slágerre esik a választásuk). A film végig törekszik az életszerűségre, kézzelfogható karakterekre és ismerős helyzetekre, ennek megfelelően pedig görcsösen kerüli a hasonló jellegű, egy adott kritikus versenyhelyzetre épülő történetekre jellemző nagyvonalú, művies pátoszt.

A természetességgel nincs is semmi probléma, a kézenfekvő ziccerek látványos kihagyása, a szándékosan eszköztelen színészi játék és a hétköznapi természetesség azonban – amiben a japán film olyan erős és kifejező tud lenni – egy ilyen témának nem feltétlenül tesz jót. A néző igenis szeretné látni a bénázást, aztán a vért és verítéket, végül pedig a kirobbanó sikert, ahol őt is magával tudja ragadni a zene. A kínosan egyszerű problémák, az unott gyakorlások és a növekvő lelkesedés nem túl hiteles előadása nem éppen felel meg ezeknek az elvárásoknak, a film végi minikoncert szinte már szégyellve megmutatott eksztázisa pedig kifejezetten félszegre sikerült. Nem rossz film ez, csak éppen jellegtelen: túl kevés ötletet és még annál is kevesebb bájos egyéniséget tud felmutatni.

A Titanic Fesztivál egy jól sikerült zsánerfilmmel, a Börtönvonat Yumába (3:10 To Yuma) című westernnel nyílt meg két héttel ezelőtt csütörtökön, mi pedig egy másik Christian Bale-filmmel, a Hajnali mentőakcióval (Rescue Dawn) zárjuk cikksorozatunkat. Werner Herzog valódi történeten alapuló, a vietnámi háborúban játszódó drámája (melynek történetét egyébként már dokumentumfilmben is feldolgozta) két éve készült el, de mivel hazánkban még nem mutatták be, kellemes meglepetés volt a Titanic műsorában találkozni vele.

A film egy repülő lelövésével és kényszerleszállásával kezdődik: remek, látványos jelenet, pumpálni kezdi a nézőben az adneralint. Aztán amilyen hamar elkezdődött, úgy véget is ér. Hősünk, Dieter Dengler menekülni kezd a dzsungelben, de hamar elfogják és egy cölöpkunyhókból álló, kerítéssel körbevett, katonai létesítménynek aligha nevezhető faluba viszik őt, ahol már raboskodik néhány vietnámi és amerikai katona. Dieter gyorsan beleszokik a helyzetbe, és nemhogy nem törik meg lelkileg, de társaiba is erőt és reményt önt: meg kell próbálni a szökést!

Rambo ugyan még most, kissé megöregedve is tíz perc alatt mindenkit széttépne, a Hajnali mentőakció azonban igyekszik a valóság talaján maradni, és az elrongyolódott, lesoványodott, sárral beterített férfiak férgekből álló ebédje sikeresen kavarja fel a nézőt. Történelmi realizmusa vitatható, de testközelbe hozza azt a kilátástalan, őrjítő testi-lelki nyomort, ami később, a szökést követő menekülés közben a férfi csendes és visszafogott becsavarodáshoz vezet. A film legerősebb jelenetei ezek: Herzog remek stílusérzékkel és minimalista eszközökkel ábrázolja Dieter megbolondulás határán álló elméjét, méghozzá belülről. A háborús-menekülős kalandfilm drámai színezete itt még erősebb lesz, a lezárás pedig egyaránt értelmezhető finoman gúnyos gesztusnak és komoly, de átlátszó pátosznak.

Én remélem az előbbit, és ezért is merem jó filmnek nevezni a Hajnali mentőakciót, ami félreérthetetlen aktuálpolitikai áthallásait pórázon tartva egy megrázó és magával ragadó személyes kalandot képes elmesélni. A másik lehetőség – miszerint Herzog mindent komolyan vesz, a csillagos-sávos mégiscsak tökéletesen büszkén és győztesen lobog a film végén, Dieter (szerintem szándékosan) butának ábrázolt karakterét pedig, aki kész visszamenni („még négyszer zuhant le”), nem huncut kacsintással, hanem őszinte diadallal állítja az önbizalommal teli amerikai nép példaképéül – valóban kissé nyomasztóan hat. Különösen ha utánanézünk, hogy mi is az, ami a történetből valóban Dieter érdeme és mi az, amit mások csináltak meg…

No de ne legyünk ennyire bizalmatlanok… különben is, ha minden kötél szakad, még mindig előhúzható azon érv, hogy egy film önmagában, az alkotó eredeti szándékától elszakítva is vizsgálható és értékelhető. (Történt már mozgókép ilyesféle híressé válása…) És különben is, minden más rendben van: a rendezés, a színészek, a tempó, a látvány – tényleg csak az ideológia buktatóin lehet megbotlani. De hát ez a kockázata minden politikával incselkedő műnek.

12 komment

Címkék: fesztivál hír filmbemutató

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr46425847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lodovik · http://izland.blog.hu 2008.04.15. 20:28:53

Ehh, a három díjazottból kettö izlandi.

miou_vicioso 2008.04.15. 20:53:15

számomra is kérdés, milyen irányba mehet a fesztivál. a '90-es években megvolt az a nagy mandátumos érzés, hogy a Titanic a "civilizáció ígéretével" megrakodva fut be, és felfedez, kiemel, hiánypótol.
de mostanság?
pl. örültem volna Ishii Katsuhito újabb filmjének a Naisu no Morinak, az egy izgalmas kísérlet. Eleve, távol-keleti táborból függetlenfilmeket hozni izgalmas. Thaiföldön, Vietnámban is lehetne találni klassz dolgokat.
Dai Sijie filmje a Kínai kertész leányai pl ilyen. igaz, koprodukciós.

Aztán európai nemzeti filmgyártások. Vagy posztszovjet államok filmgyártásai, ez sem lenne érdektelen, mert semmi közelítésem nincs a témához.
No meg szokatlan módon idén nem voltak azok a nagy botránykőnek/extrémnek kikiáltott filmek sem, amire minden évben számítunk.
Ilyen hevenyészett gondolataim vannak a Titanic-kal kapcsolatban.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.04.15. 20:59:02

én még a Shotgun Storiest megemlíteném

és az irány? legyen jobb, és ne nagyrészben olyan filmeket hozzanak, amiket hozzájuk vág a TCM meg a Canal+ csomagban vagy promóból. (de most komolyan, ki szerint nem sántított, amikor HGy azt mondta, hogy idén végre neveztek filmeket, a TCM kapásból kettőt). és annyi fasza dokumentumfilm létezik (Scott Walker: 30 Century Man, The Bridge, Taxi To The Dark Side, No End In Sight, stb.) hogy sokkal jobb is lehetett volna a felhozatal.

ja igen, és a DVD vetítéseket felejtsék el. ha valami nincs kópián, az egyáltalán ne legyen. a heima jobban néz ki a tévémen, mint az uránia vásznán, ráadásul nem akad meg egy pillanatra egy szám közben.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.04.15. 21:07:26

nekem most kapásból az jutott eszembe, hogy - vigyázat, nagy szavak jönnek - tuképp a filmhozzáférés globalizációja torpedózta meg a titanicot. legalábbis számomra a titanic sokáig a felfedezés lehetőségét hordozta, a "most látom, vagy soha"-feelinget adta, de mindez a filmek mind egyszerűbb hozzáférési lehetőségeinek bővüléséből kifolyólag mindinkább veszít varázsából.
megoldás? új irány? azt mégsem mondhatom, h elfeledett klasszik ritkaságokat vetítsenek (melyek hozzáférhetőek szintén, de nagy vásznat kívánnak), mert az ugye nem versenyszitu (bár vicces lenne olyan fesztivált csinálni valakinek, ahol mondjuk mindig adott év mínusz 20 év filmjeit díjaznák. ld az oscar sem mindig a legjobb helyre megy a kiosztás évében...)

Beyonder 2008.04.15. 21:42:27

Bobbynak igaza lehet, bár persze más is lehet a háttérben. Idén 15 ezer volt az össznézőszám, ami több mint tavaly, de 65 filmnél ez szerintem egyáltalán nem sok, főleg ha azt nézzünk, hogy mennyit reklámozták a fesztivált (a Petőfiben pl.)

sehallselat 2008.04.16. 00:55:20

az idei titanic nekem a csalodas eve volt, tizennegy filmere futotta az indombol, ebbol ketto jott be: a www es a vervonal, eleg sovanyka, par eve vagy a felhozatal volt jobb, vagy a szimato, szerenytelenul hangzik, de inkabb az elsore tippelek

bobby
letoltes vs. titanic ugyben sokaig a tamogassuk jegyvasarlassal a titanicot-velemenyen voltam, de mostmar erosen megfontolom, amit az egyik vetites utan mondtak nekem: "nem ciki letolteni" ;)
ez a "adott év mínusz 20 év filmjei" otlet mar nekem is eszembe jutott, de a szinten filmbuzi ismerosei koreben nem aratott sikert, orulok, hogy vegre talatam valakit, akinek szinten eszebe jutott

terrorbéka 2008.04.16. 01:12:53

idén csak 4 filmet néztem meg, mivel a többit pár kivételtől eltekintve hónapokkal előtte láttam v. eleve nem is érdekelt. évről évre romlik a felhozatal. pl. a tavalyi is elég lapos eresztés volt, de ott volt köztük az antenna, amivel amúgy esélyem nem lett volna találkozni, és milyen jó, hogy láttam! most viszont egyik filmért sem fájna a szívem, ha kimaradt volna az életemből.

dvd-ről vetítés pedig... tavaly az ober végig trapézban nyomta, fokozva az élményt. :)

virtualdog 2008.04.16. 09:07:29

Bobbyperu, igazad van, a szabad hozzáférés a filmekhez levon az élményből, de éppen azért, mert megszoktuk, hogy majdnem minden elérhető, az a kevés, ami mégsem (pl a Tokiói jakuzáknak még imdb-s oldala sincsen... de általában a független filmek ritkák nagyon a neten ugye), az pedig nagyon tudja érdekelni az embert (talán épp azért, mert nem lehet "csak úgy" megnézni, csak filmfesztiválon).

Szóval van merre tovább. Mondjuk nem könnyű kérdés ez, mert most is egy csomó jó és valószínűleg nagyobb érdeklődésre számot tartó olyan filmet vetítettek, aminek nem feltétlenül a Titanicon a helye (a fentiek szerint).

asztrov 2008.04.16. 09:32:49

Mondjuk, csak a Mininován, mindennap legalább 5 db. Börtönvonat Yumába release van fenn. Ma is. Ergo, nem EZ az a vonal, amit erőltetni kéne, bármennyire fasza film is. Inkább a valóban láthatatlan filmek felé kéne menni, vagy épp az ellenkező irányba. Pedig beletenni még pár milliárdot, és egy valódi, nagy A-kategóriás filmfesztivállá kellene tenni a Titanicot. Állami pénzből természetesen...:))))

Ez a se ide, se oda-dolog visont elég málé....

manu · http://www.azsiafilm.hu 2008.04.17. 00:30:33

Linda Linda Linda:

"...hétköznapi természetesség azonban – amiben a japán film olyan erős és kifejező tud lenni – egy ilyen témának nem feltétlenül tesz jót."

De, kifejezetten jót tett. A mai japán mozi egyre ritkábban találja ezt a hangot, sajnos.

"A néző igenis szeretné látni a bénázást, aztán a vért és verítéket..."

Nem, nem szeretné. Ne általánosíts, a japán közönségnek 100%-osan bejött a film. Én sem akartam egyébként ilyesmit látni.

"Nem rossz film ez, csak éppen jellegtelen..."

Akkor lett volna jellegtelen, ha - ahogy te is mondtad - beépül a tucatszámra készülő tini filmek sorába. Pont, hogy egy nagyon erős film, igen is jellegzetes motívumokkal (Kanryu boom, Shonen knife stb.)
Lehet, hogy a nyugati közönségnek, ami a gegekre és az ingerekre épülő filmekre szocializálódott talán üresnek tűnhet, de ez közel sem igaz. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy a japán film az atmoszféra-teremtésben óriási (Ozu-öröksége) és ezt ez a film gyönyörűen hagyományozza tovább. A minimalizmusa - ami szintén nem egy negatív jelző - külön fricska a stílus egyéb képviselőinek.

A tokiói jakuzák (mind a 4 DVD) meg elérhető, egy igen triviális helyen. Meg is van, ha kell :)

Kiko 2008.04.20. 22:13:47

Nekem a Cirkusz tetszett nagyon. Viszont a Tokió Jakuzák nekem csalódás volt. lehet h nem értem a modern müvészetet :p

myatska 2008.10.23. 19:15:33

Manu köszi, én is kiállnék a Lindáért, egyetértek a hozzáfűzöttekkel. Kedves film, szerethető, és több van benne, mint egy átlag tinifilmben. Cseppetsem jellegtelen, és ha ezt valaki nem veszi észre, annak az ingerküszöbével van a bibi. Talán kicsit sznob, vagy nem elég érzékeny...
süti beállítások módosítása