Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: CSAPNIVALÓ GEEKMOZIK A '80-AS ÉVEK ÉVEKBŐL

2008.04.03. 10:00 Köbli Norbert (törölt)

AZ ERŐD (The Keep, 1983)
A nyolcvanas évek egyik legrosszabb filmjében, amely F. Paul Wilson regényén alapul, a nácik túlvilági „erődre” bukkannak Románia szívében, és segítségül hívnak egy zsidó professzort (Ian McKellen), hogy annak lakóját felderítsék. Michael Mann második mozija (az első Az erőszak utcái volt) annyira amatőr módon fényképezett, játszott és levezényelt, hogy az szinte összeegyeztethetetlen későbbi filmjeivel – egyedül a nagyképűség köti össze őket. Az alapötlet kitűnő (a Hellboy ügyesen újra is hasznosította), egyébként minden röhejesen szar, élén a hírhedt gumiszörnnyel és a tévelygő színészi alakításokkal. Jürgen Prochnow és Gabriel Byrne (nagyon fiatalon) a nácik, Scott Glenn a görög parafenomén (sírni fogsz!), miközben McKellen karrierje legszégyenletesebb alakítását nyújtja a tolókocsis tudós szerepében. De Palmának volt egy hasonló ezoterikus leégése, a Dühöngés (1978) – érdemes vele összevetni.

A TŰZGYÚJTÓ (Firestarter, 1984)
Már Stephen King önlopásokban gazdag regénye is kétes színvonalú volt, de a belőle készült filmváltozat egyértelmű szemét. Mark L. Lester rendező a Dallas legócskább epizódjainak színvonalán, béka segge alatti költségvetéssel, minden stílus vagy elgondolás nélkül vitte színre a telekinetikus kislány (Drew Barrymore, az egyetlen jó dolog a filmben) történetét, akit apukájával (David Keith szánalmas Kurt Russell-imitációban) együtt foglyul ejtenek a gonosz kormányügynökök. George C. Scott pályája mélyén játssza a félszemű fejvadászt, aki ravasz Farkasként belopja magát Piroska kegyeibe. Néhány díszlet lángra kap, egyébként ultragagyi az egész.

GYILKOS ROBOTOK (Runaway, 1984)
Gagyi, lapos sci-fi a Feltámad a vadnyugat rendezőjétől. A közeli jövőben a robotok a mindennapok állandó tartozékai, olyannyira, hogy egy különleges rendőri egység vigyáz a zavartalan működésükre. Ezt vezeti Tom Selleck, aki egy ultragonosz programozó (Gene Simmons) nyomába ered. Michael Crichton (mint író-rendező) a nyolcvanas évek zsarutematikáját hitchcocki rémisztgetésekkel (robotpókok a zuhanyzóban) és olyan-amilyen speciális effektusokkal színezi, de 12 év feletti közönségét ezzel legfeljebb csak kacagásra ingerli. Selleck rutinos, Simmons (a Kiss frontembere) elképesztően mulatságos. Itthon nagy siker, odakint nagy bukás volt. Gyerekkoromban én is élveztem.

MACSKASZEM (Cat's Eye, 1985)
Stephen King három béna rémtörténetének vállalhatatlan filmváltozatában előbb James Woods kísérel meg leszokni a cigiről egy szokatlan módszereket alkalmazó cég segítségével, aztán Robert „Pájnacsősz” Hays mászik körbe egy toronyház párkányán, végül Drew Barrymore (igen, már megint) küzd meg egy hálószobájában lakó manóval. A sztorikat egy vándorló macska köti össze. Lewis Teague (Cujo) filmje – akárcsak King saját rendezése, a Maximális túlhajtás (lásd alább) – fekete komédia szeretne lenni, de sehogy sem találja a megfelelő hangvételt. Az operatőri munka igényes, minden más katasztrofális, kezdve King forgatókönyvével és a tévelygő színészi alakításokkal. Kerülendő.

MAXIMÁLIS TÚLHAJTÁS (Maximum Overdrive, 1986)
Stephen King a nyolcvanas évek közepére olyan mélyen alámerült a drog, az alkohol és a siker tengerében, hogy rendezőnek is kikiáltotta magát. Egyetlen filmje, mely a Kamionok című remek novelláján alapul, egy csapat átlagemberről szól, akik az önálló tudatra ébredt gépek elől egy benzinkúton rejtőznek el. A forgatókönyv is baromi lusta, de a rendezés kriminális. Hiába van a vásznon minden, mit pénz megvehet (robbanások tömkelege), ha King egyszer érzéketlen mind a kamerakezelés, mind a színészvezetés iránt. A színészek – Emilio Estevezzel az élen – csúnyán túljátsszák szerepeiket. A film végül akkorát bukott, hogy Kinget nem engedték többet a rendezői szék közelébe.

A HORDA (Nomads, 1986)
John McTiernan írta és rendezte ezt a zavaros, amatőrszagú fantasy / thrillert, amelynek legfőbb ihletője Az éhség (1983) lehetett, de Ridley Scott, De Palma és Argento hatása is érződik rajta. A sztori egy francia antropológusról (Brosnan a Remington Steele utáni első főszerepében) szól, akit Los Angeles utcáin üldözni kezd, és az őrületbe kerget egy túlvilági motorosbanda - valami eszkimó átoknak megfelelően (ezt nem teljesen értettem). McTiernan elsőfilmje a misztikus körítés ellenére unalmas és ötlettelen; a végső fordulat hatásos lehetne, ha a célját értenénk (talán az amerikai társadalom kritikájaként kellene értelmeznünk?). Brosnan helytálló, Down szépséges – mindenki más csapnivaló.

A SÖTÉTSÉG FEJEDELME (Prince of Darkness, 1987)
Két kitűnő mozi, a Nagy zűr Kis-Kínában és Az elpusztíthatatlanok közé ágyazva forgatta John Carpenter ezt a végtelenül semmitmondó, gagyi horrort, amelyben A dolog dramaturgiáját variálja tovább – idegenek helyett sátáni zombikkal. Hipnotikusan szépen indul, de a hosszú főcím után – akárhogy várjuk - semmi érdemleges nem történik. A színészi játék csak erősíti a B-filmes asszociációkat. Nagy csalódás Carpentertől, a film helyett csak a kísérőzenéjét ajánljuk.

A VILÁG URAI (Masters of the Universe, 1987)
A Csillagok háborúja, a Conan, a barbár, a Terminátor, A Beverly Hills-i zsaru és a Vissza a jövőbe találkozik (de tényleg!), mikor Eternia népét leigázza a koponyafejű Skeletor (Frank Langella); He-Man (Dolph Lundgren), a felkelők vezére pedig a nyolcvanas évek kisvárosi Amerikájába teleportál egy legendás kulcs nyomában. Goddard elsőfilmje (Golan-Globus produkció) amatőr és nagyon olcsó. A forgatókönyv jelzőt sem érdemel; a kosztümök, díszletek egy gyengébb iskolai színielőadást is alulmúlnak. Sok az akció, de unalmas – béna kaszkadőrmunkával. Lundgren kifejezésmentes, jellegtelen hős, Chelsea Field gung-ho felkelőlány, Courtney Cox (első főszerepében) Bambi-szemű tinédzser.

A MASSZA (The Blob, 1988)
Az 1958-as eredeti csak Steve McQueen miatt maradt fenn a köztudatban – ez a felesleges, fantáziátlan remake Chuck Russell és Frank Darabont neve ellenére sem méltó a figyelmünkre. A forgatókönyv a Kisgömböc tökéletesen kiszámítható dramaturgiáját követi: egy űrbéli amorf massza végighömpölyög az álmos kisvároson, és közben mindent és mindenkit magába olvaszt. A trükkök egész jók, a Massza izgalmas főgonosz, de a „jók” dögunalmasok, a párbeszédek röhejesek. Az összképen Erika Eleniak felbukkanása sem javít.

37 komment

Címkék: scifi horror fantasy filmkritika 1csillagos 80 klassix

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr15408687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.04.03. 10:10:02

Na azért itten jónéhány címet kakukktojásnak érzek... a Prince of Darkness remek apokaliptikus low budget horror. A Cat's Eye az egyik legszórakoztatóbb King adaptáció. A Világ Urai meg kannásboros esti móka, annyira azért nem rossz.

Matyi 2008.04.03. 10:11:18

nekem teccet a Tűzgyujtó könyvbe.

clive 2008.04.03. 10:33:40

Ezek tipikusan azok a filmek amiken az ember unalmas óráiban remekül tud szórakozni, ha semmitse vár tőlük:)

Silberman 2008.04.03. 10:39:11

Szerintem a Firestarter film is abszolút élvezhető, van ám ott stílus azért, pl. a Tangerine Dream zenéje simán elviszi a filmet...

Chavez 2008.04.03. 11:03:14

Az 1csillag cimke tényleg túlzás, bár a Maximális Túlhajtásnak még az is sok.
A Sötétség Fejedelme és a Massza nálam bőven közepes.

Matyi 2008.04.03. 11:08:13

uuuu, én a sötétség fejedelmét nem birtam végignézni, a tűzgyujtót meg csak épphogy, amikor az indián csávó elkezdte eljátszani a kiscsajnak hogy fél a félhomályban na ott majdnem abba haygtam

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.04.03. 11:09:03

Prinszovdárknessz az jó, maraggyá má!

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.04.03. 11:11:29

De az Erőd egy-két hipnotikusan szép jelenettől eltekintve tényleg hihetetlenül szar.

Dr. No 2008.04.03. 11:20:20

A Prince of Darkness egyáltalán nem ez a kategória, imdb-n 6,4-et ért el, bármikor megnézhető film. Azé amikor Alice Cooper alkot a biciklivázzal, az semmi érdemleges neked?! Há milyen geek vagy?!

travis 2008.04.03. 11:23:41

A The Eliminators című mérföldkő kimaradt:
www.stomptokyo.com/badmoviereport/reviews/E/eliminators.html

"kannásboros esti móka"
:DDDDD

Köbli Norbert (törölt) 2008.04.03. 11:24:06

az erődben és a tűzgyújtóban a tangerine dream kibaszott nagyot alkotott, az ad egyedül stílust az említett filmeknek.

Silberman 2008.04.03. 11:26:57

És azért a Maximum Overdrive kísérőzenéjéről se feledkezzünk meg... AC villám DC...

Köbli Norbert (törölt) 2008.04.03. 11:30:01

ott a pont, silberman.

és ne feledkezzünk meg bill "én vezénylek az oscar-árokban" contiról se, aki a nomádok-hoz tangerine dream-stílusban, a világ urai-hoz pedig john williams-stílusban írt zenét. zseni!

PinkHell · http://geekz.blog.hu 2008.04.03. 11:30:50

A MotU a világ egyik legjobb filmje, nem illik a listába. Dolph Lundgren-t amúgy is csupán északi árja származása miatt nem veszi figyelembe a "hiperérzékeny" (júdeo-DÉMONokrata) "művész" (zsidó) közeg (összeesküvés). A minembaszunkhaturul.org szerint ugyanez a helyzet van Damme-mal is, akit az utolsó pillanatban túrt ki a Szőke herceg színházi szerepéből egy göndör feketehajú, smire maceszt majszoló jingli.

virtualdog 2008.04.03. 11:41:22

A Prince Of Darkness-t nagyon bírom, B-kategóriás, félig minden poénra vevős hozzáállása ellenére izgalmas film tud maradni, ráadásul remek tablója a korszak (és az előző két évtized horror-virágkor) minden kedvelt horror-témájának és motívumának.

travis 2008.04.03. 12:00:40

"Simmons (a Kiss frontembere)"

Gene Simmons a kis basszerosa. Paul Stanley a frontember.

Köbli Norbert (törölt) 2008.04.03. 12:03:16

travis, kösz a vitális infót!
szívemben simmons mindig is frontember marad, mert hiszen immár két évtizede döngöli shannon tweedet.

szepi79 2008.04.03. 12:51:31

a catseye szerintem jó volt :)

vittorio 2008.04.03. 13:23:52

Sötétség fejedelme ebből a felhozatalból igencsek kimagaslik. Mondjuk innen nem nehéz.
Én imádom a hangulatát.
Alice Coopertől kapjanak azok biciklit, akik nem szeretik ezt a jó kis filmet!

sejk 2008.04.03. 14:05:20

nem az erődnek a szörnyét tervezte Enki Bilal?

Köbli Norbert (törölt) 2008.04.03. 14:23:05

sejk, ez nekem is újdonság volt. tényleg enki bilal! a tervezés talán nem olyan rossz, de a kivitelezés igen.

LizardX 2008.04.03. 15:02:52

Bizbiz, A sötétség fejedelme király kis film!

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2008.04.03. 16:05:51

Néhány láttam ezek közül. A Massza hozzám már úgy került, hogy már azt vagy tízszer átmásolták, szóval a minőség már így is csapnivaló, ez volt kb 15 éve...de nem volt rossz. A Gyilkos robotok Tom Selleck-kel, na ez is jó volt (még 15 éve:)). A Hordát még kihoztama tékából anno, nem tetszett, mostanában néztem meg megint, vagyis csak elkezdtem, mert abbahagytam, nem is folytattam.A Maximális túlhajtásra szintén úgy emlékszem, hogy nekem azt befejeznem nem sikerült. De a He-Man meg ingen jó volt:)

Santito · http://geekz.blog.hu 2008.04.03. 17:17:32

Norbi, sejk:

na ugye, mi mindenre nem jó, ha az ember olvassa a Geekz képregényrovatát is... :)

sejk 2008.04.03. 19:17:32

tudam, hogy valahol olvastam a napokban :)

xyzdg1981 2008.04.03. 19:37:30

na akkor lássuk:

Tűzgyújtó - a regény jó volt, a film uncsi és vacak

Gyilkos robotok - dettó, regény nélkül

Macskaszem - egyes ep aranyos (ráadásul James Woodsszal... :)), kettes ep gyenge "Alfred Hitchcock bemutatja" utánzat, hármas ep iszonyat felejtős; össz-vissz a cicus a legjobb az egészben

Max. Ovdr. - a zenét meg a Zöld Manót leszámítva borzadály, fél óráig birtam nézni aztán hálistennek jött a reklám :) (igaz józanul néztem... :P)

Prince of Darkness - imááádom, Aice Csuportól és a hajléktalanoktól most is futkos a hideg a hátamon...

Masters - szerettem a képregényt, szerettem a rajzfilmet, ez is tetszik; Lundgren (Dieter Bohlennek maszkírozva) és Langella (mint Mr. Anorexia) egy űberkirály B-moziban - mi kell még?

Massza - hát, nem egy világmegfejtés, de azért helyre kis filmentyű, az effektek kellően hideglelősek, egy ilyen sztorihoz pedig ne várjunk TV stylenál jobb alakításokat (szerintem)

Az erőd, A horda - nem láttam de (ezek után) igyekszem pótolni :)

ui.1.: nemcsak Stanley, hanem Simmons is frontembernek tekinthető (maradhatott is volna annak), minthogy énekesként is nyomta a témát rendesen (sőt, ha a klasszik maszkos teamet nézzük, mind a négyen frontemberek voltak...)
ui.2.: egy igazi ócskavicc Masters-ügyben
- Mi a külöbség He-Man és valaha között?
- ???
- "He-Man erősebb, mint valaha!" :))

Köbli Norbert (törölt) 2008.04.03. 21:48:50

xyzdg1981, kösz a kimerítő kommentárt!

Order · http://kritikustomeg.org 2008.04.04. 09:44:17

Nálam A sötétség fejedelme Carpenter top5-ben van

Az őrület torkában *****
A dolog *****
Halloween *****
Menekülés New Yorkból *****
A sötétség fejedelme ****

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2008.04.04. 21:53:15

Az Erődöt mindenképpen megnézem! :)

ebolacola 2008.04.05. 03:04:14

a Hordat nemreg adtak ki itthon. szerintem egesz jo, nem tennem be ilyen Masters of the Universe-ek koze.

Köbli Norbert (törölt) 2008.04.05. 03:40:51

ebolacola: kérlek, magyarázd el nekem, miről szólt. mert én nem értettem. nem arról szólt, hogy mindenki, aki los angelesbe megy (mint mctiernan), áldozatokat hoz, feláldoz valamit magából a karrierért?

xyzdg1981 2008.04.05. 20:03:48

ebolacola 2008.04.05. 03:04:14

Én meg a Masters of the Universe nevében kérem ki magamnak az említetteket

El Condor 2008.04.06. 22:18:44

Ezek a filmek valaha jónak számítottak, persze ma már csak röhögünk rajtuk. De ez fog történni a gyűrűk urával és a többi mai filmmel is.

LLeo 2008.04.06. 22:32:26

Azér' A sötétség fejedelme után barátnőm azzal ébredt éjjel, hogy valaki fogja a kezét és húzza, húzza valahová... :))
Nekem személy szerint ez az egyik kedvencem. (Meg a nagyon egyszerű, ám nagyon húzós filmzene!)
Off: és az a jelenet a Menekülés Los Angelesből végén, mikor K. R. (S. P.) meggyújtja az Utolsó Cigarettát az Utolsó Gyufával?
"Ez nem álom!" :))

Thirlen 2008.04.07. 18:04:19

A Masters of the Universe szerintem egész jó. Nem mai darab, de nemrég néztem meg, és újfent egész jól elszórakoztam rajta. Komolyan venni nem szabad.
Amúgy érdemes nézni a gonosz fegyvermestert (talán Blade), egyrészt talán egyedüliként a filmben _tud_ kardot fordítani (érdemes utánanézni imdb-n), másrészt ő vágja a legjobb fejeket a háttérben.

Jason 2008.05.13. 21:30:33

AZ ERŐD (The Keep, 1983) - Én az mondom, hogy ebből a történetből azért egy jobb filmet is ki lehetet volna hozni, de elb*szták. Nem kicsit nagyon! viszont mikor megjelent a végén az a valami és ködös volt a templomban minden az faszán nézett ki.

A TŰZGYÚJTÓ (Firestarter, 1984) - Engem soha nem izgatott és még egyszer sem láttam.:)

A SÖTÉTSÉG FEJEDELME (Prince of Darkness, 1987), A VILÁG URAI (Masters of the Universe, 1987), A MASSZA (The Blob, 1988) - Na ez a három bazira nem illik ide mivel nagyon szorakoztató mind és pl a Masszában igazán jó kis belezések vannak. na és a biciglis jelenet ugye a Sötétség F-ben.:)

Macskaszem - Felejtös nagyon. A többit nem láttam vagy szar!!!:)

süti beállítások módosítása