Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

New Line Cinema – 1. rész (1967-1989)

2008.03.17. 17:30 Köbli Norbert (törölt)

A Time Warner médiakonglomerátum 2008. február 28-án bejelentette, hogy a tulajdonában lévő New Line Cinemát, A gyűrűk ura-, a Csúcsformában- és az Austin Powers-sorozatok gyártóját beolvasztja a Warner Bros struktúrájába, s ezzel megválik Bob Shaye-től, aki negyven évig vezette a céget. Sorozatunk a ministúdió történetének áttekintésével próbál választ találni a miértekre és a hogyantovábbokra.

Robert Shaye a semmiből teremtette a New Line Cinemát, amely a hatvanas évek végén egyszemélyes, kézi vezérlésű filmforgalmazó vállalatként lépett színre New Yorkban. Az akkor 27 esztendős Shaye egy volt a korszak exploitation kizsákmányolói között: horrort, szexet, polgárpukkasztást bevállalt, hogy midnight movie közönségét kiszolgálja. A filmeket olcsón vette, elsősorban Olaszországból (pl. spagetti-westerneket), Franciaországból (Alain Delon-krimiket is), majd Bruce Lee halála után Ázsiából is (lásd: Sonny Chiba Street Fighter-sorozata), és viszonylag kevés amerikai független produkciót vitt a mozikba.

Shaye már a hetvenes évek elején kitűnt a többiek közül keleti parti ízlésével. Pasolinit, Godard-t, Herzogot, Rohmert, Fassbindert, Bunuelt és Chabrolt kezdett forgalmazni a campusok közönségének, de szégyenérzet nélkül bevállalt melegebb témákat is. Első nagy felfedezettje John Waters volt, aki a Multiple Maniacs (1970), a Rózsaszín flamingó (1972) és a Female Trouble (1974) triászával lenyűgözte az éjféli mozilátogatókat, és állandó bevételi forrást jelentett a New Line-nak is. A cég első saját gyártású filmje a Stunts (1977), egy felejthető akciófilm volt Mark L. Lester (Kommandó) rendezésében.

A nyolcvanas évekre a New Line szinte teljesen befejezte a művészfilmek forgalmazását, és minden erejével arra koncentrált, hogy kielégítse az újonnan megnyílt videópiac óriási felvevőerejét. Olasz apokaliptikus sci-fik, tini szexkomédiák és nindzsás kalandok töltötték meg a New Line éves forgalmazási naptárát (amelybe valahogy becsúszott Makk Károly Lily in Love című filmje is).

Ma leginkább a horrorral azonosítjuk a New Line-t, pedig Shaye csak a hetvenes évek végén, a Halloween elképesztő sikerét látva kezdett érdeklődni a műfaj iránt, amikor nagy dobásként megvásárolta Az élőholtak visszatérnek és A texasi láncfűrészes re-run jogait, majd 1983-ban mozikba vitte az Evil Dead első részét. A három film olyan kirobbanó sikert aratott, hogy Shaye gyorsan megalapította a New Line gyártó részlegét, és ráállt a horrorok sorozatgyártására.

A saját gyártású horrorok első darabja volt az Alone in the Dark (1982), Jack Sholder filmje, amelyen Shaye írói kreditet is kapott. Ezt követte a Rémálom az Elm utcában (1984), amely mindent megváltoztatott a New Line számára. Wes Craven horrorja, mely szerény 1,8 millió dollárba került, 25,5 milliót hozott a konyhára. A folytatás már egy évvel később megérkezett Sholder rendezésében, a további, elképesztően népszerű epizódok pedig menetrendszerűen: 1987-ben, 1988-ban és 1989-ben. A Rémálom-sorozat így korának Fűrész-e lett, az addigi legnépszerűbb független filmes széria. Amellett, hogy tengernyi pénzt termelt, tucatnyi olyan tehetséget indított útjára, mint Frank Darabont, Chuck Russell, Renny Harlin, Stephen Hopkins, Johnny Depp, Patricia Arquette vagy Brian Helgeland.

A Rémálom-sorozat mellett a New Line lokomotívja John Waters maradt, aki a nyolcvanas években karrierje csúcsára ért az „odoramás” Poliészter (1981), majd a Hajlakk (1988) című remekeivel (amelyeket immár a New Line gyártott). Ugyancsak szépen muzsikált a Rémecskék-sorozat is (Critters), de A rejtőzködő (1987 – ma kultfilm) és a 976-EVIL (1989 – Robert Englund rendezésében) megbukott.

A nyolcvanas évek végére a New Line tehát új imázst alakított ki: irodát nyitott Los Angelesben, részvénytársaságként bevonult a Wall Streetre, és művészfilmesből horrorspecialistává vált. Piacra lépett a ministúdió, amelyet Freddy Krüger épített.

(Folytatjuk.)

12 komment

Címkék: hír filmelmélet

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr8384808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

louisgara 2008.03.17. 18:01:22

Érdekes sorozatnak nézünk elébe.
Sajnálatos hallani, hogy beolvad a New Line a WB név alá, kicsit mindig dobbant a szívem, amikor egy film előtt az ő logójukat láttam.

"A nyolcvanas évekre a New Line szinte teljesen befejezte a művészfilmek forgalmazását, és minden erejével arra koncentrált, hogy kielégítse az újonnan megnyílt videópiac óriási felvevőerejét. Olasz apokaliptikus sci-fik..."
Lehetne pár címet kapni, ami befér az olasz apokaliptikus sci-fi besorolás alá?

virtualdog 2008.03.17. 18:45:37

Pedig a New Line Cinema legenda volt Amerikában... ráadásul pont most tűnik el, amikor készülőben van az új grindhouse-korszak?... :D

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2008.03.17. 18:49:39

A Warner gondolom egy jó okot keresett erre a lépésre szvsz, ezt pedig Az arany iránytű bukása szolgáltatta

Chavez 2008.03.17. 19:18:10

Ramiz, te folyton új grindhouse korszakról beszélsz! :)
Honnan veszed ezt? Szerintem szó sincs ilyesmiről. Sőt, véleményem szerint nem is lesz többet olyan, teljesen más világot élünk már.

virtualdog 2008.03.17. 20:05:08

Mozik nem lesznek, de a filmek tekintetében abszolút vissza fog jönni megint a trend, ebben biztos vagyok. Ugyanaz megy, mint a stúdiókorszakban: egyre kevesebb az olyan film, ami behozza az árát, a húzónevekre, színészekre, nagy dobásokra játszik mindenki (meg a brand által eladott egyéb termékekre, lásd NAGY BUKÁS A DOOMSDAY cikk hozzászólásaiban előkerülő témák), és az eszméletlen sokba kerülő filmek ráadásul bénák és unalmasok is (az elmúlt napokban két egycsillagos bemutatóról is írtunk, és egyik film sem volt éppen olcsó...). Eközben Tarantino és Rodriguez hivatalosan is "elindította" a grindhouse-revivalt, siker lett a Fűrész sorozat, (színtiszta kínzós horror), hódít a kézikamera (olcsó, valósághű feeling, könnyen elérhető bárkinek). Egyszerűen minden feltétel adott, és a változások is afelé mozdulnak. :D

Chavez 2008.03.17. 20:22:46

Ezt másnak fogják hívni. Az olcsó filmek már a tv-ben borzolják a kedélyeket, meg filléres dvd-ken. Az exploitation filmek már nem verik ki a biztosítékot sehol sem, mivel a blockbusterek is ugyanilyen hatásvadász elemekkel operálnak. A szex és az erőszak általánosan elfogadott dolog a médiában, már nem kell titokban kamaramozikba járni, hogy ilyesmit láss. A mostani olcsóság pedig nem lesz érték évtizedek múlva.
A Tarantino féle revival meg pont az ellentetje a grindhouse életérzésnek-nek. Olyanok, mint a sok pénzből készült zanzásított remake-ek.
Az már más kérdés, hogy a Tarantinonak és a DVD lassú kifutásának, meg az ebből következő árcsökkenésnek köszönhetően sorra adják ki a régi grindhouse filmeket. (Lásd a BCI grindhouse double feature kiadványait)

Beyonder 2008.03.17. 21:28:19

Ramiznak annyiban biztos igaza van, hogy a Fűrész pl. színtiszta exploitation.

VilosCohaagen · http://geekz.blog.hu 2008.03.17. 22:01:33

Fogynak a kis, független stúdiók, ahol vmilyen formabontó,neadjisten valóságközeli filmek születnek.Béke poraira!

Denus 2008.03.17. 22:08:57

Ej, sajnálom ezt a független stúdiót. A Gyűrűk Ura a világ legjobb filmje, s az ő gyártósorukról futott ki.

Azon meg nem kell csodálkozni, hogy az Arany iránytű befuccsolt. Közel 45 percet vágtak ki belőle, hogy a kicsiknek "emészthető" legyen. Ha úgy tolták volna ki, ahogy az elkészült, nos, akkor a tavalyi év legjobb fantasy-ja lehetett volna. És így más a folytatás sem áll...

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.03.18. 04:38:25

Bár én úgy emlékszem, hogy már a Gyűrűk Ura is úgy jött ki, hogy "A Time Warner Company".

RoFä 2008.03.18. 08:29:42

Az én monitoromon az van kiírva, hogy "Property of New Line Cinema"... :D :D

süti beállítások módosítása