Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Psychonauts

2008.02.20. 08:01 Linkovic Csumoszky

George Lucas videojátékokat alkotó társulata, a LucasArts a '90-es évek legsikeresebb játékgyártó cégének számított, sikerüket javarészt a védjegyüknek számító point 'n click-nek köszönhették. A stílus ikonikus alakja volt Tim Schafer, a videójátékok Terry Gilliam-je, ahogy a rajongói nevezik. Kiapadhatatlan kreativitását a videójátékok univerzumába immáron több, mint negyed évszázada fekteti bele, nevéhez olyan legendás játékok fűződnek, mint a Grim Fandango, a Day of the Tentacle vagy a Full Throttle.



Schafer a '90-es évek végén vált ki a LucasArts-ból, hogy saját cégének égisze alatt alkossa meg soron következő agyament vízióját, a Psychonauts-ot. A Grim Fandango fiatal stábját kölcsönvéve 4 évig dolgozott a prodzsekten, egy platformjáték bőrébe bújtatott kalandjáték egyenes ági leszármazottján.


Kalandozás az asztrális síkon

A Psychonauts egy szuperhős sztori, mely magán viseli Schafer valamennyi védjegyét: az aprólékosan felépített cselekményt, a szerethető karaktereket és az utonázhatatlan humort, mellyel - az infantilis külcsín ellenére - leginkább a felnőtt a megcélzott korosztály.

A játék főszereplői a schafer-i világ James Bond-jai, az úgynevezett pszichonauták, a világ békéjére vigyázó paraügynökök. A játékos az ifjú pszichotanonc, Raz bőrébe bújhat bele, aki családjából kiközösített frusztrált fiatalból igazi szuperhőssé válik majd. A játék valós  (hogy ezt miért hangsúlyozom külön, az lentebb kiderül) helyszíne egy szokványosnak tűnő nyári tábor, ahol titokban pszichotanoncok kiképzése folyik.

A karakterek pontosan olyanok, amit Shafer-től elvárhatunk: rajzfilmekből kicsórt bohókás szereplők, s pont úgy néznek ki, mint ha egy Pixar animátor szüleményei lennének, s a játék helyszínei mint ha Genndy Tartakowsky fejéből pattantak volna ki. Tüdőshalak városa? Pipa. Szupertitkos laboratórium? Pipa. Geodétikus pszichoanalizátor? Kipipálva, legyen az akármi is.


És most jön a csavar: a Psychonauts mozgástere nem a tábor határainál végződik, a játék javarésze ugyanis nem a valódi világban zajlik. Pszichonautaként az a dolgunk, hogy az emberek (vagy akár az állatok) elméjében kutassunk, melyek bizarr, fejük tetejére állított világként manifesztálódnak.

Az elmejárás a játék központi eleme tehát, a cselekményt az elmékben történő kutakodás mozdítja előre, Raz-t különleges képessége segíti a rejtélyek megoldásában. Az alkotók egyetlen ziccert sem hagytak ki, a Napoleon fejében zajló sakkjátszma vagy a tejesember elméjében dúló összeesküvés-elmélet bátran beírhatók a játéktörténelem lepazarabb momentumaihoz.


A grafika a 3D-s megjelenítés sterilitását ügyesen kerüli ki, a tejszínhab felhők, az elnagyolt figurák, a kolompokon ücsörgő madarak és a szemetesládákat felborító mókusok felszínre hozzák  mélyen megbúvó gyermeki énünket. A bejárható terület meglehetősen nagy, s érdemes is körülnézni, hiszen a környezet olyan érzést kölcsönöz, mint ha egy rajzfilm kellős közepébe csöppentünk volna.




Gondolatok

A Psychonauts az akrobatikus platform és a klasszikus kalandjátékok ügyes elegye, de a platformelemek megvalósítása sajnos tökéletlen. A pályatervezés remek, de  a mozgás darabossága néha az őrületbe kergetheti a játékost. Ez keseríti meg a játék utolsó 2 óráját is, mely az idegesítő platformelemek miatt a frusztráló játékélmények netovábbja.
 
A játék vizualitása valahol az American McGee's Alice és a Beyond Good and Evil között egyensúlyoz. A helyszín- és karakterdizájn direkt rajzfilmes élmény, az elnagyolt környezet és a szándékosan torz perspektívák egy életre keltett képregényvilágot idéznek meg. A vizuális tervezés elkövetője Schafer állandó alkotótársa, Peter Chan (aki manapság nagyköltségvetésű hollywood-i produkciók storyboard rajzolójaként tevékenykedik) és a képregényrajzoló Scott Campbell volt.

A látvány technikai oldala kritizálható egyedül, mely az elmosott textúráknál érhető leginkább tetten. Ez nyilván egyrészt a konzol korlátainak (a fejlesztés eredetileg kizárólag arra folyt), másrészt a hosszas fejlesztési időnek a rovására írható.

A játék megkapóan andalító zenéjét szintén Schafer állandó szerzője, Peter McConnel követte el, aki valamennyi említésre méltó kalandjáték zeneszerzője volt (legnépszerűbb taktusai talán a Monkey Island-ből csenghetnek ismerősen).




Summa Summarum

Szeretnék most arról mesélni, hogy a Psychonauts eladási rekordokat döntögetett, hogy a kalandjátékok szerelmesei lebabáztak az örömtől, hogy a fiatal játékosok elismerően bólogattak Tim Schafer zsenije előtt, csakhogy ebből egy szó sem lenne igaz. A Psychonauts megannyi értékes, ám döbbenetesen alábecsült játék sorsára jutott, már ami az eladási mutatókat illeti. S ezúttal még a kritikusok egybehangzó méltatása is kevésnek bizonyult.

De ha ez a kis kedvcsináló csak egy kicsit is hozzásegíti e fantasztikus játékot ahhoz, hogy idővel elfoglalhassa méltó helyét a játékostársadalom szívében, akkor elégedetten teszem le a digitális pennát. (Utóirat: a játékhoz egy kiváló magyarítás is készült, letölthetitek
innen.)

 


Psychonauts. Kiadó: Majesco Entertainment. Fejlesztő: Double Fine Productions. Támogatott platformok: Xbox, PS2, PC. Megjelent: 2005 áprilisban.

6 komment

Címkék: konzol pc xbox 4csillagos játékkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr14344905

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

virtualdog 2008.02.20. 08:50:35

Tim Schafer egy zseni, nincs kétség!!! A Psychonauts is remek lett, még aki nem kedveli a platformjátékokat, annak is ajánlom, két dolog miatt: EREDETISÉG és ÖTLET, ami ma hiányzik a legtöbb játékból!

A Grim Fangando pedig a top 5 legjobb játék között van nálam, minden ízében zseniális: csontvázak, humor, jazz, Bogartos utalások, remek mellékszereplők és párbeszédek, temérdek intertextualitás, kiváló szinkronszínészek... egyszerűen minden nagyon ott van benne.

nincsharag 2008.02.20. 09:10:34

Üdv!

A játék ingyenesen játszható a Gametap kliensével, méghozzá regisztráció nélkül (Guest mód). Én is most kezdtem bele 8) .

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.02.20. 09:44:31

Schafer-nek még tényleg nem sikerült mellé lőnie, az ember egyszerűen tobzódik az ötletektől és magasról leszarja a játékipar trendjeit. Kevés olyan eredeti és ma is aktív alkotó van még, mint ő. (Várjuk a Brütal Legend-et, bár egy fekete pontot már beírtam nekik, merthogy PC-re nem fogják kihozni. Már a Psychonauts-ot sem akarták, csak a Microsoft szarozása és az azt követő kiadóváltás miatt mégiscsak kijött arra is.)

Apropó: ha már szóba esett a gametap, feltétlenül próbáljátok ki a Sam & Max legújabb epizódját - a cím sokat mondó: Night of the Ravind Dead.

Demó itt:
www.telltalegames.com/samandmax/nightoftheravingdead

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2008.02.20. 10:44:18

A Full Throttle-ra emlékszem, egy éjszaka alatt toltam végig még régen, mivel valamiért nem volt hajlandó menteni a játék.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2008.02.20. 11:12:31

Az volt Schafer első teljesen önnálló prodzsektje (rövidsége ellenére én imádtam azt a játékot, az a Mad Max-es, poszt apokaliptikus hangulat a rajzfilmes stílussal mindent vitt), de jön egyébként egy hasonló most, szintén tőlük, a Brütal Legend. Trailer: youtube.com/watch?v=yov344ma5ic&feature=related

no 2008.06.22. 23:12:19

Hát ha már Maniac Mansiont írtad azért én beírnám elé az 1-2 évvel elöbb készült szintén lucasfilm gameses játék a labyrinth-et.Szerintem ez volt az első forradalom a kalandjátékokban.

de nem okoskodni szeretnék..
süti beállítások módosítása