Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

VÁGY ÉS VEZEKLÉS (Atonement, UK, 2007) ****

2008.01.24. 08:30 ringsider

Amikor először találkoztam Ian McEwan könyvével, meg voltam róla győződve, hogy pontosan az a rátarti, mindentudó, posztmodern próza, amit tíz perc után sikítva vágok majd be a sarokba.

És ha nem készül el a filmadaptációja, talán sosem veszem a könyvet a kezembe, és nem jövök rá, hogy mekkorát tévedtem.
Ugyanis ingadozzon bár nyelvezete sokszor a bűbájosan szószátyár és az emberpróbálóan túlírt között, ez az írói stílusokat és nézőpontokat szélsebesen váltó történet valahogy beette magát a bőröm alá.

Ha nem a filmet látom előbb, még fővesztés terhe mellett sem tudtam volna megmondani, miként lehet vászonra vinni a könyv zavarba ejtően gazdag és intim világát. A forgatókönyvíró, a rutinos Christopher Hampton azonban nagyszerű munkát végzett: okosan vont össze és nagy beleérzéssel helyezett át hangsúlyokat, így a film nem csupán egy mozgó képeskönyv lett, hanem az eredetivel teljesen egyenértékű adaptáció.

A történet szerint - amelyről minél kevesebbet tudunk, annál jobb - Angliában járunk, a Tallis család házában, 1935 nyarán. A pazar díszletek, a helyenként modoros színészi játék és a kissé színpadias beállítások tökéletesen mímelik a társalgási vígjátékok és romantikus drámák ezerszer látott világát, mindössze az anakronisztikusnak ható modern vágástechnika és kameramozgások által keltett finom feszültség, vagy éppen egy, a tetőablakon bekandikáló harci repülő képe vetíti elő a kitörés előtt álló tragédiát. Az Atonement ugyanis nem kisasszonyok és úrfik cserfes szópárbajának története.

A stáb valamennyi tagja, a látványtervezőtől a zeneszerzőig (oh, azok a vonósokból, zongorából és az írógép kattogásából szőtt varázslatos akkordok!) fantasztikus munkát végzett. A szereplők nagyszerűek, közülük is kiemelkedik a kislány-Briony-t játszó Saoirse Roanan (a kisasszony friss Oscar-jelöléséhez ezúton is meleg szívvel gratulálunk), aki nemcsak kifürkészhetetlen arcával, de egész lényével játszik: gondoljunk csak arra, ahogy azok a „nevetségesen ernyedt, nem nélküli ruhadarabok" állnak rajta - az nem pusztán jelmeztervezői, de színészi bravúr is.

Feltétlenül meg kell említenünk a fiatal ír operatőr, Seamus McGarvey nevét, aki talán a legtöbbet tett azért, hogy a film ilyen csodálatosan nézzen ki. Az ő kamerája varázsolta a kórosan sovány Keira Knightley-t olyan habzsolnivalóan bájossá, ami még engem is drámai tettek elkövetésére sarkalna, ha nem is a csatamezőn, de a könyvtárszobában feltétlenül.
A mozi kapcsán azonban nem ezért válik majd legendává a neve, hanem mert megalkotta a dunkirki jelenetet! Ez az ötperces, vágás nélküli, a Bosch festmények zsúfoltságát idéző szcéna egy valódi csoda: a visszavonulásra váró katonák között szemlélődő kamerával festett borzalom-lajstrom a megszületése pillanatában hivatkozási ponttá vált, instant filmtörténeti klasszikus.

A Vágy és vezeklés, Joe Wright rendező második nagyjátékfilmje, a soha ki nem mondott szavak és az el nem csattant csókok drámája; a bűn, a feloldozás és a remény meséje; a felnőtté válás, a kérlelhetetlenül felszínre törő nemiség által örökre elmosott gyermeki ártatlanság elvesztésének szépséges krónikája.

Nem tökéletes film, ahhoz ugyanis a lenyűgöző első óra és a katarzist hozó finálé között túlságosan is elanyátlanodik; nem több és nem kevesebb, mint egy bölcsen adaptált, álomszépen fényképezett és páratlanul ihletetten elmesélt MOZI, amelynek - és ez ritkaság - az esze és a szíve egyaránt a helyén van.

32 komment

Címkék: filmkritika 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr37309398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koimbra · http://filmdroid.blog.hu 2008.01.24. 09:45:59

Szerintem megnézem a filmet, bár valahogy előre érzem, hogy nem fogok ott utána leborulni a vászon előtt. Bár én örülnék a legjobban, ha mégis így lenne:)

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.01.24. 10:23:51

régóta nem láttam ennél kimódoltabb, kiszámítottabb, öncélúbb és úgy ánblokk idegesítőbb filmet. a dunkirki hosszú beállítás maga a megtestesült filmnyelvi pöröly, ami addig döngöl a földbe, amíg meg nem érted, hogy a HÁBORÚ = ŐRÜLET.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.01.24. 10:26:30

bakfitty, nem tudok ellenkezni a szavaiddal, ez is egy olvasat!!!:-D

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.01.24. 10:34:42

én sem megyek neked, mert abszolút értem, hogy miért tetszhetett. :D

na most lennék kíváncsi a wostryra. :))

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.01.24. 10:35:33

(ezzel persze nem azt akartam mondani, hogy hülye vagy, hanem hogy tényleg vannak erényei a filmnek, csak nekem kevés volt az összes)

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.01.24. 10:38:48

bakfitty, elmondhatom én is...
szerintem nem látta, de már láttatlanban is utálja mint a szart...:-D

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.01.24. 11:08:13

Készüljetek az új Rambo kritikájára, hétvégén felkerül!

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.01.24. 11:14:34

Feri gyakorlatilag 10 éves kora óta vár a pillanatra, hogy Rambo filmről írhasson kritikát egy országnak...:-D

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.01.24. 11:36:33

Ha KURRRRRRRVA jó a film, akkor esetleg én írom... De nem offolok tovább, vissza az exájting VÁGY ÉS VEZEKLÉS-re! ;)

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.01.24. 11:44:57

persze, most hogy már az összes rebbenékeny lelkű bölcsészlányt elkergetted az ostoba Rambos bejelntéseddel...:-D

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.01.24. 11:49:16

tényleg, hol vannak ilyenkor a többiek, csak ketten láttuk ezt a filmet?

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.01.24. 11:53:32

na jó, de én kétszer...:-)
tőlünk szerintem senki más nem látta, ezek azt hiszik ettól lesznek macsók!!!!

Köbli Norbert (törölt) 2008.01.24. 11:56:06

a négy csillag helytálló. a forgatókönyvvel voltak problémáim, a végső nagy csavar miatt a középtájék valóban bealvósra sikerült... de a rendezői, operatőri, zeneszerzői hármas kimagasló teljesítményt nyújt, drukkolok dario marinellinek, és nem értem, hova tűnt joe wright az oscar-jelöltek közül (ez "a film, amely önmagát rendezte" tipikus esete).

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.01.24. 12:01:59

Örülök hogy van még egy legény a gáton...:-)

travis 2008.01.24. 12:04:47

Én is láttam tegnapelőtt.
Nagyon szép film, de nem azonnali klasszikus.
A Dunkirk-i jelenet tényleg nagyon szép, de nem láttam a helyét a filmben. Egy öncélú rendezői magánakció volt.

Csak azt nem értem a magyar címbe miért került be a Vágy szó? Mert a Büszkeség és balítélet is két szóból állt, és tudják, ez is hasonló lesz??

Ramiz 2008.01.24. 12:18:15

@ travis:

Igen, de a könyv fordítása régebben készült el és abban is benne volt a "Vágy" szó elvileg. Biztos szeretjük ezeket az és kapcsolatokat címben látni. :)

Köbli Norbert (törölt) 2008.01.24. 12:40:58

én is cheesynek éreztem a magyar címet, de aztán a filmet megnézve végül is találó. tényleg a vágyról és a vezeklésről szól.

jamamuraeonflux · http://aeonflux.freeblog.hu 2008.01.24. 13:14:52

jó film, de a könyvhöz nem tud felnőni.

Matyi 2008.01.25. 09:04:34

szubjektív leszek, a filmet se láttam
de engem marhára idegesít a képeken feltűnő komor, szenvedő arcok...ez nekem felb.... az agyam, na mindegy, nem is írok többet, mert ideges leszek :)
ja !
RAMBO FTW !!

wurlitzervilmos 2008.01.25. 19:21:57

Matyi: Ilyen arcokkal van tele a hetes busz! Ne utazz rajta :)

xyzdg1981 2008.01.25. 19:28:55

én beleolvastam és tetszett is, már amennyire ez pár oldalból megállapítható, a filmet viszont uennyiből én speciel NEM fogom megitélni... majd meglássuk.
Viszont újfent meggyőződhettem róla hogy driller-mester egy bonsz :)

groundwalker 2008.01.25. 21:20:58

Na nem mintha tervbe vettem volna az olvasását vagy a megnézését, de azért ezt a komoly spoilert nem ártott volna (csupáncsak) jelezni, Bijjuss. Bár ez alapján nem is lehet olyan rossz... :D

Mindenesetre Rembo!

ae · http://aeonflux.freeblog.hu 2008.01.26. 00:36:19

bijjuss megszólalását kissé moderálni kéne, ugyanis baszott nagy spoiler.

sjbee 2008.01.26. 03:30:29

Ritkán látni ennyire tiszta és elemi erejű Spoilert manapság. Köszönöm neked Bijjus az élményt :D
Még jó, h láttam a filmet, így ezen csak mulatni tudok.
A film nekem kimondottan tetszett, tényleg nagyon szépen van fényképezve, de minden részével meg voltam elégedve, jó film (legalábbis néköm)

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.01.26. 09:17:10

Megtörtént, ezért ez a dramaturgiai hiátus a hozzászólások ívében...:-D

Jeges-Varga 2008.01.27. 10:01:26

Összeségében jó a film. Nagyon tetszik a film eslő fele, ami a bűn elkövetését mséli el. Külön tetszik a kettős látószögű elbeszélésmód, ettől lesz szerintem érdekesebb, mint egy szimpla romantuikus film. ráadásul ez az elbeszélésmód itt nem öncélú, hanem a nővér és a húg kettőssének szempontjából igazolt is. A film második fele kicsit lakosabb, hogy aztána film végén egy "jut is marad is" húzással sikerül megmenteni a filmet, köszönhető elsősorban megint csak Vanessa Redgrave-nek. A film nem magxsrázod drmmit drm túl, mágis néhány hibája van. A vilamos után elbúcsúzáskor futó férfi közhelys jelenete, vagy a Visszatérek, szeretlek, elvezslek mondat dagályos, többször elmondott szövege. Mintha a film azon a részén nem lett volna, mit mondani. Redgrave mellett egyértelműen Romola Garai nyújtja alegjobb teljesítményt. James McAvoy jól muzsikál. Knightley nem nyújt mást, mint eddig, nem emel a filmen, de nem is ront, és itt már szerintem ennyi is épp elég. Szóval összességében jól összeraktáka filmet. Ez alapján azonban nem olvasnám el a könyvet, holott McEwant jó írónak tartom. Valószínűleg akönyv is jobb, mint az ahogyan szokott lenni.Jó film, de nem hinném, hogy a 2007. év legjobb filmje, ahogyan azt sokan állítják.

bobbyperu · http://bobbyperublog.blogspot.com/ 2008.01.28. 09:00:49

az termeszetesen biztos, h nem 2007 legjobb filmje, de attol meg tenyleg erdemes megnezni. nekem a legjobban nem a Bosch-t idezo vagy eppen oncelu jelenet, es nem is a csodalatos vagy eppen modorosan geil fenykepezes tetszett, hanem az a jatek, ahogy a film a fikcio, fantazia retegeivel jatszik. spoiler helyett csak annyit mondok: ahogy az elbeszeles a kepzelet egymasba fonodo szintjeivel egyensulyoz.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.01.28. 09:34:21

bp, akkor neked ajánlom a könyvet is.
Nekem azért tetszett a film, mert sokkal többet tesz a "meséért" mint a könyv.
És mert Wright pontosan tudja, mik az ő médiumának előnyei és hátrányai az irodalomhoz képest!!!
süti beállítások módosítása