Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: FUNNY GAMES (osztrák, 1997) *

2008.01.20. 20:11 Wostry Ferenc

„I hate Funny Games. It wouldn’t get down and dirty.” – Ramsey Campbell

Van egy jelenet John McNaughton remekművében, a Henry – Portrait of a Serial Killer-ben, amely a tökéletes reflexió a modern média és a befogadó kapcsolatára. Egy videófelvételen végignézhetjük, amint a film két főszereplője, két gátlástalan pszichopata betör egy házba és lemészárol egy ártatlan családot. Mikor az áldozatok közül az utolsó is kiszenved, a kamera nyitni kezd, és rájövünk, hogy az elkövetőkkel együtt élvezkedtük(?) végig a borzalmas jelenetet. A család haláltusáját ők rögzítették, és kedvtelésből nézik vissza, újra és újra.

A Funny Games az a film, amely okosnak szeretne látszani, meg a mediális erőszakra tett állásfoglalásra biztatna minket, de Haneke képtelen erre anélkül, hogy kiszúrná a szemünket az erőltetett fogásaival, ráadásul ezen túl nem tud mit kezdeni az alapanyaggal. Nem bízik a saját közönségében, nem hiszi el róla, hogy képes a filmet értelmezi: arrogáns módon terel minket a saját karámjába (birka metafóra, get it? Na most én voltam a Haneke...). A rendező „lefelé beszél”, bár bizonyos mértékben a filmnek szüksége is van erre a hozzáállásra a maga kétes integritásának a megteremtéséhez: ugyanezt a témát, ugyanezt a problémát nála sokkal jobb alkotások sokkal nagyobb beleérző-képességgel dolgozták már fel.

Bemutatásának idején a Funny Games-t pontosan az az elitista, pszeudo-intellektuális közönségréteg vette vállára, amely a Straw Dogs-nak, a Witchfinder General-nak vagy éppenséggel a Henry-nek már a felemlegetésétől is sikongtató lábrázást kap - kiválóan példázza ezt a szelektív gondolkodásmódot, hogy míg az említett nagyszerű filmek tiltólistán voltak, addig a Funny Games vágatlanul garázdálkodhatott tévében és moziban egyaránt. Az elv emögött: a Funny Games potenciális befogadói magasabb morális, esztétikai és intellektuális szinttel rendelkeznek, mint Peckinpah, Reeves és McNaughton rajongói, így nem veszélyezteti őket a film feldolgozásának csődje sem. By intellectuals, for intellectuals.

Csakhogy a példaként felhozott Straw Dogs vagy Witchfinder General tematikailag diverzebb, a „lábukkal a földön biztosabban álló” filmek, míg Haneke szemellenzős médiaerőszak-kritikája csak színleli a beleérző-képességét, és egyike azon kevés filmeknek, amelyet nyugodt szívvel nevezek „nagyképűsködőnek”. Úúúúúúúgy szeretne mondani valamit a képernyős és mozis vérontásba való belekényelmesedettségünkről, valami újat, valami profánt, de az istennek se megy. Ez az, ahol a zsánerfilm, jó és rossz egyaránt, a maga őszinteségében, lehagyja az irritáló didaktikusságát a maga szükségtelenül kihajtott megoldásaival (azok a nevetséges, túlságosan hosszúra hagyott beállítások!) nyilvánvalóvá tevő Funny Games-t: Haneke szeretné, ha számot vetnénk önmagunkkal, mennyire is vagyunk a két pszichopata sonnyboy cinkosai, csakhogy ugyanezt kevésbé felfuvalkodott módon is megtehette volna - mint elődei. De ezt már írtam. Ráadásul témafelvetésének alapvető tévedése abból ered, hogy szadizmussal vádolja meg az ilyen filmek befogadóit, fel sem tételezi, hogy számukra a katarzis az áldozatok győzelmével, és nem a pusztulásával jön el - és erre építi az egészet.

Ez egy lufi.
 

31 komment

Címkék: horror filmkritika 1csillagos eurocult

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr5304921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

virtualdog 2008.01.20. 22:13:14

Úgy érzem, a filmet a rajongói miatt utálod, legalábbis az értékelésként kiosztott egy darab csillagot a megcélzott nézői réteg (aki a "vállára kapta" a filmet) viselkedése-pózolása aligha indokolhatja... Mondjuk nem mondhatok semmit, nekem is van pár film, amit megnézése után csak simán nem szerettem, de a huszadik magasztaló vélemény utánra utáltam meg masszívan... :D

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.01.20. 22:30:38

Nem, az csak film(forgalmazás)történeti kitekintés. Azért utálom... úristen, le nem írom mégegyszer.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.01.20. 23:30:08

ne haragudj, de ebbe a kritikába rengeteg dühös állítást sűrítettél, és nagyon kevés érvet, melyek ezeket alátámasztanák. erőltetett fogásokról, kihajtott megoldásokról, arroganciáról (hmm, ki is arrogáns?), színlelt beleérző-képességről, irritáló didaktikusságról írsz, de nem látom sehol ezek konkrét, - pl jelenetekben - kimutatott bizonyítékait.
általában pedig meggyőzhető típus vagyok, de ez is egy lufi.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.01.20. 23:39:47

Nem, szerintem csak bassza a csőrödet egy teljességgel a tiéddel ellenkező vélemény.

Erőltetett, a "meszzidzs" mindenáron való hazapofozására (didaktikus) szolgáló fogások: a számtalan, mrhetetlen ideig kitartott, AZÉRT SEM MUTATOM AMIT EGY MŰFAJI FILM MUTAT beállítások, az az obszcén "visszapörgetős" jelenet, ami az alapsztori feletti felsőbbrendűségemet hivatott jelképezni, stb., stb.

Aki pedig élből nem látja, hogy Haneke alapvető elmélete az ilyen filmekről és nézőik hozzáállásáról hibás, annak nem tudok mit mondani. A korábbi BENNY'S VIDEO pont ilyen elbaszott, ott egy gyerek azért válik gyilkossá, mert megnézett egy filmet, amiben állatokat nyúztak - újra csak: Haneke okosnak akar látszani, de egy szimpleton.

És igen, dühös az írás: ha valaki szart akar a számba gyömöszölni, még szép, hogy kikelek ellene.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.01.20. 23:47:34

"az obszcén "visszapörgetős" jelenet, ami az alapsztori feletti felsőbbrendűségemet hivatott jelképezni" mi van? annyira nem erről van szó, h azt elmondani nem lehet! éppenhogy ez a jelenet veszi ki a fg-t a műfajfilmek közül. enélkül igaz lehetne a fenti kritikád, de így, vagy az általad adott jelenetértelmezéssel semmiképpen. mármint számomra, érted:)

vagyis "szerintem csak bassza a csőrödet egy teljességgel a tiéddel ellenkező vélemény". ebben maximálisan egyetértünk. sőt ezügyben ketten ugyanazt gondoljuk:)

peace

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.01.20. 23:51:46

"éppenhogy ez a jelenet veszi ki a fg-t a műfajfilmek közül"

Kurvára ugyanazt mondjuk, csak neked ez tetszik, engem meg undorít.

TheBerzerker 2008.01.21. 00:43:47

Hu a Witchfinder General meg a Henry nagyon jó kis filmek.
A video visszapörgetése engem előrször nagyon felidegesített. Nem értettem miért jó egy jól megteremtett atmoszférát tökéletesen kizökkenteni a várt útvonalából. Mára már megbarátkoztam vele de az értelmét még mindig nem vágom. Bár érdekes húzás az tény, de nélküle sokkal jobb lett volna a film.

RoFä 2008.01.21. 07:46:48

Említtessék meg a Veled is megtörténhet c. darab is, hátha valaki kedvet kap hozzá. Kurvajó.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.01.21. 07:52:13

Említtessék, mert az nagyon jó film.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.01.21. 08:05:37

említtessék, ámen, épp most írtam róla. tényleg kjó.

vittorio 2008.01.21. 09:54:15

"színleli a beleérző-képességét"
Engem is ez irritált benne legjobban.
Nem gondolom, hogy sokat számít a véleményem, de enyhén szólva műmájernek tartom a művészurat.
Peckinpah, Reeves? A lábuk nyomát se csókolhatná Haneke.
Különösebb ellenérzésem ugyan nincs iránta, műveit FELFÚJT daraboknak tartom.
Az filmjeit kedvelőkkel sincs bajom. Különbözik a véleményünk, ennyi.

RoFä 2008.01.21. 10:33:13

bobbyperu · bobbyperublog.blogspot.com/ 2008.01.21. 08:05:37

Hát írhattál volna többet is, de az idézet az elején ütött. Muszáj leszek újranézni.

Fura mert pont mostanában akartam Hanekét is tekinteni. Asszem azért rávetem magam, mert gáz dolog holmi bloggerek véleménye alapján eldönteni a dolgot :)

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.01.21. 12:15:22

Errefele is megemlítte amúgy aszt vmi fasz egy zombis cikkbe, de egy kurva szót nem érteni belőle. Hogy hogy, meg miért... áhhh, hagyjuk.

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.01.21. 12:48:02

A Veled is megtörténhetről. Egyik megveszekedett szerződ írta, valami parás, vagyki. Tudod, amelyik olyan sznobul ír.

RoFä 2008.01.21. 16:48:55

Jah vágom, a csávó, akihez szinonimaszótár vagy hasis kell :D

gerike kis g-vel · http://oidipus.deviantart.com/ 2008.01.24. 23:35:58

Ez egy ojan cikk amikor egy sznob valaki túl sok bonyolult szóval akart lefikázni valamit de a lényeg kimaradt...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.01.25. 01:52:03

Ház bazdmeg, ha neked ez bonyolult volt, akkor irány vissza az általánosba...

blabal 2008.02.07. 15:19:35

Emberek, tudjátok hogy Hanekke újrázni fogja a fímit Funny Games US néven, amerikai szcenárióban? Azt hiszem talán már el is készült, mert van már néhány értékelése imdb-n, de nem tudom, forgalmazzák e már. Ha egy teljesen más idősíkból beszélek most, akkor sorryka.

Megnéztem az eredeti filmet is. Letaglózóan jó szerintem, de a visszatekerést elég idétlen húzásnak tartottam én is. Hajlok rá viszont, hogy bocsánatos eredetieskedésnek ítéljem meg, nálam jóformán semmit sem von le a film súlyából, amit vitatni tőle: valszeg még nagyobb botorság lenne.

Már nem tudom, hol, de említésre került a Man Bites Dog is, avagy a:

A'Lö Szuszvoá del Memoiare dü Cerialle Extraordinieere.

Hát ezen a rőzsém téptem, nem értem, hogy lehet megenni filmtörténeti brillírnek. Egy fosul összeamatőrködött dokumentumfilmet látok gyakorló noliferekről, akik attól eredetiek, hogy a fokális karakter a személyes befogadói éberségét satírozgatja az általa becsült mívészek kapcsán, meg olyan természetességgel öl le embereket, mint ahogy én tejet pakolok a kávéba. Hát tényleg, paradigmikus zavarbaejtés. Nna, nálam AZ a film az egy pont. : ]

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.04.02. 06:01:55

Graham Linehan, minden idők legjobb sitcomjának a szerzője egyszerűen levezeti:

whythatsdelightful.wordpress.com/2007/11/30/torture-works/

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.04.02. 12:18:16

IT Crowd, Black Books vagy a Father Ted?

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.04.02. 12:20:17

amúgy eddig teljesen tudatlan voltam Hanekében, most megnéztem a Cachét és az volt az érzésem, mintha 120 percnyi maszturbálást néztem volna végig. ha valami elsőfilmes francia csinálta volna, akkor még titanicra se hoznák be, de mivel Haneke, akkor így már nagyívű társadalom és médiakritika. bleh.

Ramiz 2008.04.02. 13:15:15

Hijacking a conversation:
a Black Book utóbbi idők legviccesebb sitcomja (főleg az első és harmadik szezon), az IT Crowd sehol sincs hozzá, kíváncsi vagyok erre a Father Tedre.

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2008.04.02. 14:27:48

amennyit láttam belőle, a Father Ted nagyon vicces, viszont sehol sincs a Spacedhez vagy az Arrested Developmenthez képest.

reapermunky 2008.12.14. 16:47:02

Nagyon jol esett a kritika, pontosan azokat a felbaszott erzeseket idezte elo, amiket anno ereztem amikor megneztem a filmet. En is a sznobizmus csucsanak talalom a filmet.

Eloszor is, szemmellathatolag Haneke egyreszt a szajbaragos "a media rossz" ellenere elvezi a kegyetlenseget. Raadasul az oncelu kegyetlenseget. Elvezi azt is, hogy minket szadizhat. Nem, en nem elvezem 10 percig nezni, azt, ahogy anyuka es apuka sir miutan lelottek a kisfiukat. Es ettol nem is fogom jobban aterezni.

Utalgatni akar valoban nagy muvekre, muveszekre akiknek sajnos a nyomaba sem er. Ld. pl. a ragyogas utalasa a gurulo tenniszlabdaval. (???wtf?) Meg John Zorn a gyilkolaszos gyerekekre.(???wtf? John Zorn mint mass media?) Ja es rendkivul intelligensen utalgassunk akkor mar a mediara, ereztessuk az elittel, mennyire elitek is ok. (OK Tom, Ok Jerry, meg Beavis...)

Es mit gondol kedves Haneke, egy ilyen film megnezese hogyan fog hatni a tinedzser kolykokre akik megnezik? Ja nem, elnezest, ezt a filmet ok biztos nem lathatjak, hiszen ezt az _elitnek_ csinalta.

A legnagyobb baj talan filmmel az, hogy szajbarag, es nem gondolkozasra kesztet. (zarojelben jegyzem meg, hogy nem is teljesen kovetkezetes amit csinal, mivel pont a mass mediat akarja szidni, ahol leginkabb a kovetkezmenyek es szenvedes nelkuli halal a jellemzo, erre o modszeresen agyonszadiztatja a fiukkal a csaladot.)

Aki jo (nem szajbaragos) mediakritikat es egyben jo filmet akar latni, nezzen videodromeot, a mar emlitett Henry-t, Man Bites dogot, mechanikus narancsot, es meg sokkal inkabb szuletett gyilkosokat, mint funny gamest.


Mind emellett Hanekenek vannak jo filmjei, en a zongoratanarnot es a hetedik kontinenst kifejezetten szeretem. De ez az egyik legbutabb, legnagykepubb film amit valaha forgalmaztak.
(Aki hasonlokeppen erez, ugyanez vonatkozik a Cache-ra, ismeretlen kodra, benny videojara.)

K.Leslee 2009.12.16. 03:21:34

Volt 'szerencsém' megtekinteni a remake-et, amely állítólag teljesen megegyezik az eredetivel. Le kell szögezni; képileg hibátlan, rendkívül izgalmas is,a színészek nagyon jók, különösen Naomi Watts, DE:

Mitől lenne ez a film kiemelkedő? Az lenne az újítás, hogy görbetükröt állít a hollywoodi happy end elé?
-igen, Feri már úgyis elárulta utolsó mondatával.
Megmondom őszintén, hogy engem ez a film kixxxxottul idegesített. A pszichológiai reakciók logikátlan egymásutánjának ellenére bele tudtam élni magam a szereplők helyzetébe és ez az, ami bosszant. Mégis, milyen szadista író/rendező az, aki megfosztja a nézőt a szabadulás reményének legcsekélyebb foszlányától is és levezet egy elnyújtott tortúrát mindenféle magyarázat nélkül? Ki kíváncsi erre?

Az emberi reakciókról ne is beszéljünk: Mégis ki az, akinek SSPPOOIILLEER
azután, hogy szeme láttára lelövik a kisfiát, hangosan kezd gondolkodni, hogy pl. hol van a csípőfogó,
meg hogy hajszárítóval kellene megszárítani a mobiltelefont,aztán mindezek után betakargatja a holttestet.
Tim Roth még egy bagett sarkába is beleharap, majd kiköpi, jelezve ezzel a rendező zseniális rálátását, hogy ilyen helyzetben az embernek aztán nincs étvágya. Mélyen rejtett mondanivalójával a film rávilágít arra a tényre, hogy vannak rossz emberek és vannak ártatlan áldozatok.
A két rosszfiú, akik csak játszanak, de persze velejükig romlottak(ez pl mégiscsak egy hollywoodi filmet juttat eszembe), pontosan tudják, mit csinálnak, csak azt nem, miért. Ami azt illeti, mi sem, és ez így is fog maradni.
Kb. az első gyilkosságtól fogva abszurddá válik a film, pedig szerintem nagyon jól indul.
Zavar, hogy nincs motiváció. Nekem nem elég az az indok, hogy 'CSAK ÚGY'.
Az a két srác vagy maga a megtestesült Gonosz, vagy elmebetegek(mindkettő egyaránt, persze).

Én személy szerint rühellem ezt a filmet, mert ebben az esetben be kell ismerni, hogy a legtöbb néző nem elmebeteg és esetenként saját képére formálja a szereplők által átélt eseményeket és csak a felgyülemlett feszültség marad végül szórakozás helyett. Ajánlott mindenkinek, akinek éppen jó napja volt, vagy csak szimplán mély és tartós depresszióba akar zuhanni.
süti beállítások módosítása