Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: AMERIKAI GENGSZTER (American Gangster, USA, 2007) ****

2008.01.17. 07:15 Beyonder

Általában nem sok jót jelent, ha a nagytudású recenzens, vagy maga a mezei néző – jobb híján – a „tisztességes” és a „korrekt” szavakat húzza elő a közhelyszótárából, amikor reflektálni kell az adott filmre. Ez ugyanis annyit tesz, hogy az illető dolgozat tökéletesen középszerű, az ilyesmire pedig csak akkor érdemes az időt vesztegetni, ha nagyon sok van belőle (mármint az időből), vagy ha az adott rendező illetve színész elvakult rajongói vagyunk. Az Amerikai gengszter tulajdonképpen ebbe a kategóriába esne, ha nem lenne benne jópár olyan momentum, amely feledtetné a konstans déja vu érzését.

A történet ugyebár egyidős a gengszterfilmekével, a „rise and fall” tipikus haranggörbéjéről van szó: jön egy kívülálló senki, akiből valaki lesz, majd a csúcsról zuhanórepülésben jut a pokolba. Nem is muszáj, hogy feltétlenül az alvilágban munkálkodjon az illető, lehet éppen mondjuk egy médiamágnás is (lásd: Aranypolgár), ebben az esetben persze inkább egy sebhelyes arcú kubai sztorija a kézenfekvő párhuzam. Az „amerikai gengszter” alias Frank Lucas is kábé ugyanannyira számít idegen testnek az olaszok uralta maffiabizniszben, mint Montana Miamiben. A feketék ugyanis nem igen jutottak el odáig – legalábbis a történet idején, a hatvanas-hetvenes években –, hogy a szicíliai kollégákéhoz hasonló szervezettségű hálózatot építsenek ki. A főszereplő Lucas-nak ez sikerül, és ez a morbid emancipációs szubtextus önmagában is érdekes, hát még ha tudjuk, hogy többé-kevésbé az élet írta a szkriptet.

Korrigálnék is rögtön: ez a „csavar” attól működik igazán, hogy éppen Denzel Washington játssza Lucas-t, és éppen úgy, ahogy. A jó Denzel ugyanis nem egy fekete színész a sok közül: ő a Hazafias Néger, a becsület, a tisztesség és az erkölcs jelképe. Van stílusa és hozza magával a drogkirály szerepébe is. Elegáns, választékos és családcentrikus – kivéve amikor a nyílt utcán lövi fejbe a tejelni vonakodó riválist, vagy amikor a koktélparty-n egy zongorafedővel simítja el a nézeteltéréseket. Ridley Scott húzása aljas, de működik. Felhasználja Washington imázsát arra, hogy se a romantikus gengszter, se a pszichopata vadállat skatulyájába ne tudjuk beleerőltetni a figurát, ergo se utálni, se azonosulni vele ne lehessen igazán. Helyette kapunk egy furcsa, zavarba ejtően ellentmondásos személyiséget.

A másik oldalon Richie Roberts, a Lucas után nyomozó, betegesen kötelességtudó rendőr sokkal kiszámíthatóbb karakter, amit viszont Russel Crowe játéka ellensúlyoz: végre nem matekzseni vagy bankár, hanem egy alkatához illő tohonya figura. A rendező, illetve az írók, a két főszereplő ellentétét némileg erőltetett képi eszközökkel próbálják sulykolni, de ezt leszámítva nincs a filmben a Heat teatralitásából, vagy a Tégla fatalista hangulatából. Scott inkább mintha valami Drót-féle (kis)realizmusra törekedne (ez persze elsősorban Crowe szálára igaz), amit a meggyőzően szállított hetvenes évek fíling, a barkók, a ruhák vagy a harlemi utcaképek is szavatolnak. (A pozitívumok közé sorolhatnám a zenét is, ha pofátlan és ostoba módon nem használták volna fel a Jackie Brownnal összenőtt Across 110th Streetet.) Egyértelműek a politikai áthallások is – a heroin ugyebár a Vietnámban elesett katonák koporsójában érkezik meg Amerikába –, és a „bűnözőnél rosszabb a bűnöző rendőr” végkicsengése is világos. És ebben az a szép, hogy nem lehet belekötni: így történt minden a valóságban is.

Elég erős tehát az alapanyag ahhoz, hogy biztosak legyünk benne: többet is ki lehetett volna hozni belőle. Ráadásul még a 157 perc is kevés ahhoz, hogy bizonyos mellékszálak ne tűnjenek összecsapottnak – a Lucas rokonaiból álló County Boys akár egy külön filmet is kaphatna – de ez még így is az utóbbi pár év legmeggyőzőbb gengsztermozija, amely egyszerre hommage-a a műfajnak, krónikája egy korszaknak és portréja egy nagystílű bűnözőzseninek. Középszerűnél több, instant klasszikusnál kevesebb.

15 komment

Címkék: filmkritika 4csillagos gengszter

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr45300322

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sixx · http://comment.blog.hu 2008.01.17. 07:41:07

"így történt minden a valóságban is", ez sajna nem igaz így, nekem is bekommentelték, megelőzve őket itt egy link: abcnews.go.com/Blotter/story?id=4142268&page=1

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2008.01.17. 08:09:15

korrekt cikk, ööö, akarom mondani jó. majdnem jobbat ígér a film kapcsán, mint a film maga. egyszernézős gyorsanfelejtős...
mondjuk spec én sem pofátlannak, sem ostobának nem nevezném a jb-soundtrack 'nyúlását'. mert ja, beugrik honnan van, és? konkrétan korban jobban passzolónak tűnik, mint a jb-ban. ott max hangulat/feeling kölcsönzéséhez asszisztált. na asszem egy kicsit sokat pörögtem ezen a kérdésen..

Beyonder 2008.01.17. 08:37:31

sixx: a minden nyilván költői túlzás, de összehasonlítva egy átlagos halivudi feldolgozással, relative hűen követték a valóságot. Vicces, hogy épp a filmvégi feliratokon csúsztak el...

Amúgy a film dramaturgiailag legjobb húzása, hogy a csincsilla bunda miatt bukik le a tag, szintén valós. Van a youtube-on egy 50 perces doku Lucas-ról Gangland: The america-n gangster címen, érdemes rákeresni. Itt meg a cikk, ami a film ötletét adta:
nymag.com/nymetro/news/people/features/3649/

Jeges-Varga 2008.01.17. 08:38:09

A Gladiátor óta csinálhta bármit Ridley Scott, nem igazán tud felvillanyozni...

Beyonder 2008.01.17. 08:42:58

bobbyperu: ostoba, mert kizökkent. Aki látta a JB-t, annak egyből beugrik, és ez elvonja a figyelmet a jelenetről, ennek pedig semmi köze ahhoz, hogy melyik filmhez illik jobban a szám. Millió zseniális track van a hetvenes évekből, ha nem jutott egy sem az eszükbe, csak QT-t kellett volna felhívni, ő ajánlott volna párat fejből. :)

A film inkább 3 és fél csillag nálam, csak olyan itt nincs, ezért kerekítettem.

Joshua 2008.01.17. 08:52:47

bobby: én láttatlanban:) vitatnám az "egyszernézős gyorsanfelejtőst". Szerintem a rosszemlékű G.I. Jane kivételével Scottnak nem nagyon volt olyan filmje, ami hosszú távon ne érett volna be (nem mintha egy most már négy és fél évtizedes! karrierbe nem férne bele néhány gyengébb darab). Vess bár meg, de nékem még a "Kingdom of Heaven" is tetszik, bár az első alkalom után a pokolba kívántam. De ha az ember ráakattan egyszer a mester védjegyének számító, kékesen derengő hangulatfestő vizuálra, onnan nincs megállás... Nem tudnám (vagy legalábbis röviden nem tudnám) megfogalmazni miért, de számomra Scott a korai angol romantikus költők filmes megfelelője = szabályozott lángon égetett pátosz, oldalvást sunnyogó brutalitással.

Árpi 2008.01.17. 09:20:57

A díjátadások előtt mindig meg szoktuk nézni a jelölt filmeket. Ha ezt az American Gengstert kell összehasonlítanom 2007-es, akkor jelölt filmekkkel, mint pl. a little miss sunshine-nal, akkor azt kell mondjam, hogy ez egy zseniális film. Ok, nem fogom megvenni DVDn, a régi gengszter filmek mind meg vannak, az újabbak közül is 1-2, de azért nem volt olyan rossz, mint ahogy itt beállítjátok. Szerintem...

sixx · http://comment.blog.hu 2008.01.17. 09:27:51

Beyonder: persze, tisztában vagyok a dologgal, csak azért érzem magam furán, mert amikor fordítottam a rendezői kommentárt, Scott és a forgatókönyvíró is égreföldre esküdözött, hogy minden szava igaz a dolognak - szerintem Scottnak egy másik per is kinéz a dologból, mert kijelenti, hogy akkoriban a rendőrök 80%-a korrupt volt, stb.

virtualdog 2008.01.17. 09:33:17

Ne a Little Miss Sunshine-nal hasonlítsd össze.. ;)

Egyébként meg a film '70-es évek feelingje nagyon ott van (én legalábbis marhára élveztem), a többi meg szintén érdekes (főleg, ha még nem is hallott az ember erről a fickóról, ha akit meg a hitelesség érdekel, úgyis utánaolvas utólag). Kicsit rosszmájúan pedig: na, a feketék is megkapták a Keresztapájukat... :D

Joshua 2008.01.17. 09:40:18

"Ridley, ki vagy rúgva, Tony Scott veszi át a helyed!":)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.01.17. 10:36:49

Nagyon gyenge film. Erőtlen, klisé.

Koimbra · http://filmdroid.blog.hu 2008.01.17. 14:01:30

Délelőtt néztem, sajnos nem jött be, nagyon nem. Unalmas volt sajnos

Petya 2008.01.21. 10:57:31

én is délelőtt néztem, 3an ültünk az egész moziteremben. így eléggé home-video élmény volt mindenféle "mellékricsaj" és kéretlen kommentálás nélkül.
no de a filmről: a megvalósítás kitűnő, a késő 60-as és a korai 70-es évek hangulata remekül átjön (éppen nem lendül át a manapság igen divatos retromániába), a két színész meg hozza a formáját. Crowe-nak különösen jól áll a szerep. a sztori viszont - bár valamelyest az élet írta - semmi extrát nem nyújt.
Ridley Scottot alapból (s főleg a Gladiátor óta) csipázom, a sokak által nem kedvelt Hannibált is szeretem tőle. az utóbbi filmjei közül egyedül a bor,mámor, Provence-t nem láttam...

összegezve: 8/10; azaz remek iparosmunka, jó szórakozás, minőségi darab, de semmit több...

travis 2008.01.21. 12:41:46

Nem volt ez olyan rossz film.
süti beállítások módosítása