Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: TEKKONKINKREET (Japán, 2007) ***

2007.12.04. 15:21 virtualdog

A film az Anilogue Fesztivál programjának keretében került levetítésre.

Amerikai rendező ritkán készít animét, a Tekkonkinkreet esetében azonban pontosan ez történt, ráadásul egy Japánban jól ismert manga, a Black And White adaptációjáról van szó. Két fiú, két testi-lelki jóbarát éli különös mindennapjait egy Treasure Town nevű városban: mindketten a Macskák nevű fiatal banda tagjai, családjuk nincs, lopkodnak és ügyeskednek, hogy pénzhez jussanak (a „gyerekek felnőtt szerepben” tipikus anime toposz). Treasure Town egy furcsa, képzeletbeli város, részleteiben azonban mégis nagyon valóságos, ízig-vérig japán hely, zsúfolt és kaotikus, amiben többféle hatalmi játszma zajlik párhuzamosan: a rendőrök a jakuzák ellen küzdenek, akik közt belső viszályt szít egy különös üzletember (merőben más alapokra helyezné a szervezet működését), a városban már-már természetfeletti ügyességgel közlekedő – ugráló, kúszó, repülő, minden zuhanást túlélő – gyerekbandák pedig készek megküzdeni mindenkivel, aki veszélyezteti életterüket.

A két főszereplő, Black és White, erősen jelképszerű névvel rendelkeznek, és a film erre az elejétől fogva nagyon rájátszik. Fehér kissé feminin jellem, a benyomások embere, gyakran túláradóan jókedvű („I’m happy, I’m happy”, énekli, miközben ide-oda sodródik lassan a levegőben), néha viszont elsírja magát az időjárás miatt. Egyedül valószínűleg teljesen életképtelen volna, Treasure Townnal azonban valamiféle furcsa spirituális kapcsolatban áll, megérzései sorra beigazolódnak. Fekete az ellentéte: sokkal érettebb és komolyabb, mindenben ő gondoskodik Fehérről (aki még a cipőfűzőjét sem tudja bekötni), nem húzódik sem a jakuzák, sem a rendőrök védelmébe és egész jól verekszik. Viselkedése kevés érzelmet árul el, hangulata általában borús és pesszimista. Az ő kettejük életén keresztül ismerjük meg a várost, ezek talán a film leghangulatosabb és legötletesebb jelenetei. Később lassanként belelátunk a jakuzák és a rendőrök életébe is, mígnem a furcsa üzletember, Snake megjelenésével minden felbolydul, hatalmas, beláthatatlan kimenetelű változások kezdődnek, annyi azonban biztos, hogy Fehér jobban szorong, mint bármikor: valami szörnyű készülődik…

Az animék, bár történetileg általában komolyabbak a nyugaton nagy nézőközönség számára készített animációs filmeknél, hajlamosak a sablonokat használó, egyszerű, végletes karakterábrázolásra, amikor a figurák konfiktust okozó jellemvonásai egy-egy sorozat alatt, szép lassan a végletekig tornázva, erős drámai töltetet biztosíthatnak a végjátékhoz. Ugyanezt egy filmben  persze jóval nehezebb elérni, hiszen másfél-két óra alatt kell megfelelő mélységeket biztosítani a szereplőknek. A Tekkonkinkreetnek nem is igazán sikerül a fent említett bravúr, és bár a mangát nem olvastam, az az érzésem, hogy a „kisebb jelentőségű” jelenetek, történetelemek közül kényszerűségből sokat kihagytak (pedig éppen ezek működnek úgy-ahogy a filmben), a külső hatásra kialakuló érzelmi drámát azonban, ami Fekete és Fehér, és persze sok más szereplő közt  létrejön, mind bele akarták zsúfolni a filmbe. Ez jelentős problémát okoz, így ugyanis egyszerűen nincs ideje megszokni a nézőnek a szereplőket, a nagyon erős jelképhasználat (például rengeteg beszélő név van: Black, White, Rat, Snake – ez  nem éppen a finomabb fogások közé tartozik) pedig sematikussá teszi a film hangulatát.

A komplex, több síkon működő történetnek nem csak a főszereplőkkel, hanem más témákkal kapcsolatos mondanivalója sem tud igazán kibontakozni két órában. A tradíciók és a haladás szembeállítása például jellegzetes japán toposz, amely a filmben meglehetősen szájbarágósan jelenik meg Patkány, az öreg jakuza, és Kígyó, a furcsa, idegennek tűnő üzletember ellentéte által: előbbi nosztalgiával gondol a piros lámpás házra, ahol a fiúk olyan fontos tapasztalatokat szereznek meg, a pénzt a hagyományos eszközökkel szedné be a jakuzának, a rendőrökkel pedig egészen jól kijön, utóbbi pedig gátlástalan és sikerorientált, aki a kupleráj helyére több profitot hozó vidámparkot épít, ellenségeit pedig egyszerűen kivégezteti. Az eddigre jócskán túlzásba vitt melodramatikus töltet ellenére hasonlóan seszínű lett a filmvégi, Akirát és Neon Genesis Evangeliont idéző csúcspont, ahol a cselekmény kissé elrugaszkodik a valóság talajáról, Fekete pedig – hosszú belső dialógusokat folytatva – szembenéz saját magával.

A látványvilágra azonban semmilyen panasz nem lehet: végig gyönyörűen kidolgozott hátterek és stílusosan stilizált szereplők gördülékeny animálását élvezhetjük (utóbbi talán a Kemonzume óta divat, persze itt kevésbé szélsőségesen alkalmazták, mint ott). Egy animációs filmben a vizuális aspektus bizony kiemelt fontossággal bír, a készítők pedig szemmel láthatólag nem spóroltak a munkával. Nem rossz film tehát a Tekkonkinkreet, de – vélhetően az amerikai rendezőnek köszönhetően – a film ámulattal és lelkesedéssel fejteget olyan, túlságosan is ismerős témákat, amelyen más filmek hamarabb továbblépnének, a túl nagy falat történet pedig csak egyszerűsítve, sematizálva fér el ekkora tányéron. De hát egy újszülöttnek minden vicc új, ahogy mondani szokás, az ázsiai filmvilággal most ismerkedő és főleg szentimentalitásra hajlamos érdeklődők tehát ne riadjanak el: nekik nagy élményt fog nyújtani a Tekkonkinkreet.

37 komment

Címkék: animáció filmkritika 3csillagos animekritika filmfesztivál

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr36251904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.12.04. 19:44:53

Azt hittem, hogy ha még egyszer kimondják, hogy "ez az én városom", sikítva szaladok a vászonnak. Fantasztikus kivitelezés, különösebben NEM fantáziadús forgatókönyv.

virtualdog 2007.12.04. 19:55:34

Na ez azért sokat finomodott. :)
Nekem a Black és White név állandó ismételgetése is baromi zavaró volt, meg amikor olyan emberek, akik alig ismerték őket, ránézésre pszihológiai mélyelemzést készítettek róluk.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.12.04. 19:56:35

Szóval okosnak akart látszani a sztori, de enyhén szólva ECCERŰ volt.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2007.12.04. 22:19:43

Ezt én is megnéztem az Anilogue-on, és jobban bejött, mint az Aachi & Ssipak. Mondjuk itt meg a "A Steamboy alkotóitól" marketingduma csalt be a moziba, de Shinji Kimura art directort kivéve nem sok olyan alkotót tudok, aki mindkét filmben részt vett volna. (itt is csak az első pár jelenetben éreztem a keze nyomát: amikor elszabadul a felhőkarcoló tetején az a "gőz-Ganésa")

Egy darabig amúgy azt hittem a rajz és a hang alapján, hogy White egy autista kislány.

Némelyik szereplő (pl. az űr-fejvadászokat alkalmazó babahajú Kígyó) meg egyenesen úgy nézett ki, mintha Mike Mignola, vagy Felvidéki Miki rajzolta volna :) Persze ez egyáltalán nem baj! :)

Az animékért nem lettem jobban oda, maradok inkább a Steamboynál meg az Animátrix magánnyomozós epizódjánál.

proci 2007.12.04. 22:39:01

tényleg túl sokmindent hagytak ki, túlzottan tömör, egyes mellékszereplők a semmiből jönnek és ugyanoda tűnnek el (a mangát nem olvastam, de ebben biztos vagyok). az "Akira betegség" mintapéldája. a vége nekem tetszett (főleg a rajztechnika váltása miatt, nagyon szépen játszottak a színekkel és hangulattal), de azt meg a teljesen öncélú és irdatlanul felesleges Mátrix homázs rontotta el.

ellenben a rajzok gyönyörűen vannak kidolgozva, a játék a technikával pedig engem rabul ejtett. na ezért viszont érdemes megnézni.

virtualdog 2007.12.04. 23:26:40

Egyébként a death metalos kecskefejes figura a végén (remélem ez így még nem túl nagy spoiler) kifejezetten tetszett, mert váratlan volt és baromi jól ábrázolták. :D

namhanman 2007.12.05. 00:52:43

Szépnek szép, de ettől még nem működik.

vittorio 2007.12.05. 11:28:40

A szájbarágós filozófiától eltekintve varázslatos, meseszép, csak a legjobbakat tudom elmondani róla. Nyomot hagy az emberben. Állandóan eszembe jut. Nagyon megérte a rengeteg munkát. A legjobb film, amit ebben az évben láttam.

moRtiZ 2007.12.05. 13:44:41

Határozottan meglepődöm hogy Anime kritikát is lehet itt olvasni (határozottan örülök, mert ez az oldal egyre inkább a kedvemre tesz :) ). Ebből is vannak olyan kult alkotások amiket érdemes megosztani a nagyérdeművel. pl. Ghost In The Shell, vagy a szerintem kicsit túlhypeolt Akira, esetleg az "újabbak" közül nagyon hatásos Chihiro.

Ezt az animet meg nem láttam, de asszem nem is az én műfajom.

virtualdog 2007.12.05. 13:47:33

Aktuális animékről fogunk írni (mozi vagy dvd bemutatók), de mondjuk még egy Ghost In The Shell cikket a netre szabadítani a meglévő ezer mellé nem sok értelme lenne.

moRtiZ 2007.12.05. 14:18:12

Teljesen igazad van, viszont ha valaki esetleg vevő a stílusra, és valami csoda folytán nem hallott még róla, annak egy igazi gyöngyszemet lehet felfedni vele. :)

Gizancs 2007.12.05. 22:47:17

Szerintem cuki volt!
Be happy! Be happy!

virtualdog 2007.12.05. 23:58:56

Az első "Be happy!" kifejezetten tetszett (amikor lebeg a levegőben), de utána ezt is szerencsésen elcsépelték.

RoFä 2007.12.06. 09:47:58

Tényleg, az Animatrixot miért szokás baszogatni? Szerintem rém hangulatos. Nekem a Kid's story a kedvencem, mondjuk főleg a Peace Orchestra zenéje miatt, mert az üt.

virtualdog 2007.12.06. 14:01:43

Szerintem azért, mert már a Mátrix is pofátlan egy film (rengeteg lopás és felszínesség, mégis nézhető film lett az első része, és baromi híres is - túlságosan is az, mindenki a Mátrixhoz hasonlítgat jóval régebbi és igazán ismert ötleteket, gondolatokat használó, gyakran szintén a Mátrix előtti filmeket. Az Animátrix pedig rátesz erre még egy lapáttal, mert még az animék népszerűségével is igyekzett a Mátrix-mánia alá fűteni, legalábbis lehetett így érteni. Amúgy tényleg vannak egész értékelhető darabjai, az én kedvencem a nyomozós neo-noir szösszenet.

virtualdog 2007.12.06. 14:06:57

(Bocs a rengeteg szóismétlésért. :D)

proci 2007.12.06. 14:36:33

sőt, a Mátrix effektíve egy standard 24-26részes animeként működik, csak élőszereplősen. első részben megismerjük a karaktereket, másodikban tündöklünk, harmadik meg a szokásos bukás/megdicsőülés áldozatok árán (Cowboy Bebop és Berserk volt még hasonló szerkezetű). mondjuk én szeretem a második és harmadik részt is.

az Animátrixot szintén, volt pár gyengébb darab, de ott volt a Program, a Világrekord és a Hiba a Mátrixban.

anime kapcsán GitSről nem hallani... az olyan, mint az Evangelionról nem hallani. esélytelen:)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.12.06. 14:42:15

Tessék elolvasni Grant Morrison THE INVISIBLES című képregénysorozatát, és utána újranézni a Mátrixot. Lesz meglepetés. :)

virtualdog 2007.12.06. 16:05:10

De elég megnézni a Dark City-t is... :D

Chavez 2007.12.06. 16:34:55

Meg a 13. emelet-et!

RoFä 2007.12.06. 16:54:35

Ramiz 2007.12.06. 14:01:43

Ebben csekély olvasmányélményeim alapján tök igazad van, viszont ezeket a jelen és hasonló blogok olvasóin kívül az égvilágon senki se tudja :D

Egyébként érdekes kérdések ezek, hogy hol a határ a szintézis és a pofátlan nyúlás között. Michelangelo Dávidja is tekinthető mindkettőnek, nézőpont kérdése.

Általában ami nagyon népszerű, az sok kis halott korszellemből rakott tündöklő máglya. A Star Wars is mekkora nyúlás már...

RoFä 2007.12.06. 17:01:49

Ramiz 2007.12.06. 14:01:43

Egyébként engem pont nem a felszínesség zavart, hanem a második-harmadik részben elharapózó túlspilázott sefüle-sefarka filozófia.

Mondjuk a Mérnökös részt még befogadtam, értelme is volt, de a túlbonyolított Orákulumos párbeszédek és főleg a Neo vs. Multismith nagyon kiábrándított.

Alapvetően az a bajom az összes ilyen "filozofikusnak" szánt művel, hogy nagyfokú etikát feltételeznek a készítő részéről. Még viszonylagos érdeklődőként sem tudom vagy akarom követni az elmúlt 2000 év összes eszmetörténeti kacskaringóját a keresztfától a gnosztikusokon át egészen, mittomén, Dickig és a mögötte felsejlő még nagyobb gondolkodókig AI témakörben, Neuromancerrel súlyosbítva. És akkor még meg se futottam a kötelező köröket a felhasznált (lenyúlt) zsánerformák körül, mondjuk anime, mert arról végképp szart se tudok.

Tehát a készítő simán eladhat nekem akármilyen mumbojumbot, gondolati és esztétikai szemétdombot, nem fogom tudni szétszálazni, mit honnan lopott.

Na visszaolvasva ez magasröptűre sikerült, de pont a Mátrix esetében végül is az a végkövetkeztetésem, hogy lehet át vagyok baszva, de nem érdekel, mert az elkészült cucc esetleg megvesz kilóra az egyéb értékeivel..

RoFä 2007.12.06. 17:03:46

Ramiz 2007.12.06. 16:05:10

Ja az jó volt, mikor valaki olyat szólt, hogy a Dark City mekkora Mátrix utánérzés, és kaján vigyorral megmutattam neki melyik mikor készült.

Bár a fentiek szerint akkor nyilván a Dark City is egy élőszereplős neo-noir-anime. Aminek ráadásul tragikus a magyar szinkronja...

proci 2007.12.06. 20:11:58

Dark Cityt láttam, 13.emeletből és eXistenzből csak részeket (de polcon mindkettő pótolni). Invisibles még kimaradt, de sort kerítek rá. neten van angol port, ugye?:)

a Mátrix nekem amiatt perverz élvezet, mivel informatikus vagyok. ennél a filmnél különösen igaz, hogy angolul kell nézni. mert az építész egyben a rendszerarchitektúráért felelős illetőt is jelenti.

a Neo vs Smith dolognak megint volt értelme (és itt jutunk el az anime kedvelt ultimate power perkjéhez), azaz a jónak és gonosznak egy szinten kell lennie, és ahogy nő a jó ereje, úgy erősödik a gonosz is (pontosabban Neo hiba a mátrixban, Smith pedig a Neo nullifikálására fordított erőforrások jelképe).

szóval vicces módon a film egy számítógéprendszeren belül értelmezve viccesen működik. nagyon geek értelmezés, ámde alapjában véve jól szórakoztam rajta, dacára a csomó nyúlásnak. erre viszont fel tudom hozni az Event Horizont (ezer helyről nyúl, mégis mennyire jól működik).

persze ízlések és pofonok, van akinek bejön, van akinek nem, de ez így jó:).

perk 2007.12.06. 20:37:00

Nálam csak az uccsó két Mátrix nem bejövetel, effektíve a harmadikat még sohasem sikerült végignéznem, annyira nyilvánvalónak tűnt számomra, hogy nem kéne léteznie ennek a filmnek, mert hogy itt a Watchovski Tesók naaa még egyszer, naaa még utóljára megvezetik a birkákat JÓL. (a közönségre, nem a szereplőkre gondolok.)

A The Invisiblest már letöltöttem Grant \"Azért Raboltak El Az Ufók Katmanduból Mert Elmentem Katmanduba Hogy Elraboljanak Az Ufók\" Morrisontól, és nagy érdeklődéssel fogom bevizsgálni, de tuti nem azért, hogy aztán a Mátrixhoz méricskéljem.

Aztán úgy olvastam, hogy Morrison abdukciója voltaképpen egy pszichológiai trip volt, merthogy a szerzőt többször a halál szájából imádkozták ki, miközben a The Invisibles-t írta. Ezek után csak még nagyobb az érdeklődésem. És még jobban fogom utálni a Mátrix Roládot meg a Fosadalmakat. Bocs, gyerekes vagyok.

virtualdog 2007.12.06. 21:37:16

@ proci:
ha szereted az infós párhuzamokat, nagyon ajánlom a Paranoia 1.0 című filmet (One Point O néven is fut), sokkal durvábban átértelmezhető ilyen szempontból, mint a Mátrix, szerintem zseniális film. (Linkelnék be rövidke cikket róla, de nem merek. :) )

proci 2007.12.07. 03:06:01

Ramiz:

és ha mégse üres a doboz?;>

23mat láttad már? német film, én anno hbon néztem (és várok a hazai kiadásra), érdemes megnézni, az kb eddig a legrondább....

Shodan 2007.12.07. 05:12:32

Hú de jól hangzanak ezek! Már mindkettőt is tőttike tőttike tőttike!

RoFä 2007.12.07. 09:51:47

A Mátrix infos értelmezése már valamennyire megtekintés után is világos volt (botcsinálta hobbiérdeklődő vagyok a témában), de asszem a készítők szándéka szerint there's more to it than just IT :D

virtualdog 2007.12.07. 09:56:20

Látom elkéstem a Paranoia 1.0 ajánlgatásával. :)
Az amúgy általában igen debilségeket tartalmazó imdb-s fórumok egyikén olvastam egy hosszú és igen érdekes olvasatát a filmnek processzekkel, vírusokkal, oprendszerrel. :D

2007.12.07. 10:25:44

Ramiz szúrd be lécci a linket!

virtualdog 2007.12.07. 11:36:08

Melyiket, a szoftveres olvasatot? Itt van: www.imdb.com/title/tt0317042/board/nest/40941944

A rövidke cikket azért nem mertem belinkelni, mert én írtam régen és visszaolvasva mindent gagyinak érzek, plusz gyakorlatilag tényleg csak egy ajánló, de az meg itt van:
virtualdog.blogspot.com/2007/03/paranoia-10-one-point-o-2004_21.html
(Udo Kiert akkor még meg sem említettem... ^^")

manu · http://www.azsiafilm.hu 2007.12.07. 22:19:07

A történettel nem volt akkora gond, a jellemábrázolással annál több. Ennek ellenére az utóbbi pár év anime-felhozatalában messze a legjobb, talán a Paprikával egy szinten mozog. Szerintem érdemesebb ilyen oldalról megvilágítani a dolgot (ami elmaradt) és nem a '80-as évek vége és '90-es évek elejének nagy klasszikusai felöl közelíteni, mint az Akira és a GITS. Nem is azt a közönséget célozza meg, hanem a jóval fiatalabbakat, és ezt hajlamosak vagyunk elfelejteni. Innen jön az "újszülöttség", meg a "szentimentalizmus". Az animék még mindig a középiskolásoknak szólnak ám, felesleges bennük komolyabb mélységet keresgélnünk (hogy kerül ide pl. a Dark City?). Rossz perspektívából közelítettél a filmhez.

Shodan 2007.12.07. 23:34:20

Phú a Paprikán de hihetetlenül szenvedtem! Csak 150%-os gyorsítás mellett sikerült végigvánszorognom rajta, de kicsit felbosszantott az érdemi tartalmiatlanság ilyetén foka, amit újfent ebbe a mára teljesen ősavétós, mondhatnók: alig-egzinsztencialista stock-önmarcangolásba csomagolt a félistenként hivatkozott alkotó, egyébként meggyzőződésem szerint első sorban a saját maga, és nem közönsége szórakoztatására.

Kíváncsi vagyok, hány animét lehet még eladni a tömegeknek ezzel a tudatbuherálós alapleoltogatással, mely nyomán egyébként a GiTS 1 és 2 kivételével semmilyen értékelhető, tanulságszerű következtetésre nem jutottak még a japáni alkotók, vagy homályosítsatok, ha lemaradtam valamiről. De most komolyan, hányszor adják még el ezt az egymás álmában mászkálgatnak a bábúk alapfelütést? Hihetetlen fantáziátlanságra vall, hiszen egyfelől Carj Jung megfigyeléseire és remek hipotéziseire épül az egész cucc, csak éppen megállnak az ötödik mondatnál. Bahh! Dohh!

Na mindegy, nem szeretnék kétszer olyan rosszmájúnak tűnni, mint amilyennek valószínűleg már most is tűnök, de szerintem őrizzük meg a' esztétikai éleslátásunkat és azért lassacskában mondjuk ki, hogy a Paprika alapvetően: szar.

Ezt a fenti múvit még nem láttam, még barátkoznom kell vele, mert valahogy mindig "TakonyKrikettnek" olvasom. ^_^

manu · http://www.azsiafilm.hu 2007.12.08. 00:02:43

Na esztétikaileg élestlátó barátom sorold légyszíves hány tudatbuherálós, egészestés animét láttál a GITS óta, és az egésznek mi köze van a Tekkonkinkreethez? És akkor miért is szólsz bele? Kénytelen voltam elolvasni a hőbörgésed, mert azt hittem, a témához kapcsolódik. "Bahh! Dohh!"
Menj olyan helyre, ahol a Paprikáról, vagy "Carj"-ról írnak.

bubuzen 2008.11.08. 12:02:41

Eléggé eltértetek a TekkonKinkreet-től!
süti beállítások módosítása