Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: HALLOWEEN (USA, 2007) **

2007.10.25. 08:00 Wostry Ferenc

Hazai bemutató: 2007. október 25.

Teória: Rob Zombie és a másik jelenleg agyonajnározott horrorista kiskedvenc, Eli Roth egészen jó rendezők lennének, ha nem a saját gyér forgatókönyveikkel fárasztanának mindenkit. A filmjeikből egyértelmű, hogy rejlik bennük némi tehetség, de nem képes a felszínre bukkanni, mert az egók visszanyomják. Zombie és Roth kiváló adaptálója lehetne mások agyszüleményeinek, ám eddigi filmjeik egytől egyig ortopéd bukdácsolásnak bizonyultak, pontosan mivel a saját szerencsétlen sztorijaikat dolgozták fel (nem gyújtósnak, sajnos.)

Zombie csak önnön helyzetét rontja azzal, hogy Carpenter magnus opusának rimékjével próbálkozik. A csávónak úgy látszik elment az életkedve, egy ilyen csatát nem lehet megnyerni. "Én nem rimékelek, én újragondolom!" Anyád hogy van?

A film nem indul rosszul... na, azért ne essünk egyből túlzásba, érdekesen indul, maradjunk ennyiben. A sztori megközelítése más cseppet: Michael Myers ezúttal nem a középosztály megmagyarázhatatlan kinövése, hanem a white trash (amerikai fehér lecsúszott vidéki munkásosztály) terméke: a mama sztriptíztáncosnő (Rob Zombie feleségének, Sherri Moonnak még 37 évesen is eszméletlen teste van), a mostohafaterja egy totális seggfej (Bill Forsythe (Halálra jelölve) egész egyszerűen szenzációs a rövid szerepben, ő a megtestesült amerikai rémálom: a tökét vakaró, semmittevő, gyerekmolesztáló, büdös-fingós DAD, Al Bundy a végső stádiumban. A film legjobb figurája és legjobb alakítása. Szétröhögtem magam rajta - megjegyezendő, hogy a film tele van horror és b-film ikonok nyúlfarknyi vendégviillanásaival: Tom Towles (Henry - Portrait of a Serial Killer), Udo Kier (Suspiria), Sybill Danning (Howling 2), Richard Lynch (God Told Me To), Ken Foree (Dawn of the Dead 1978)... Repes a rajongói szív!)

Mert eddigi filmjei alapján kezd kikristályosodni, hogy Rob Zombie-nak missziója van: a white trash felmagasztalása, morális tendenciáiktól függetlenül. Már a Devil's Rejects is azzal ért véget, hogy "hőseink", a rohadék sorozatgyilkosok megdicsőültek a heroikus halálban, és anélkül, hogy különösebben poéngyilkos lennék, elárulhatom, hogy Mikey Myers is rendszerellenes glóriát kap, szinte áldozattá degradálódik jelen halloweenkor. Csakhogy Zombie nem jól számol: sem a Devil's Rejects-ben, sem ehelyütt nincs létjogosultsága a szemét felcicomázásának. Azon kívül, hogy szarba születtek, hősei nem válnak érdemessé a katarzisra, a föld mocska maradnak.

Ami Carpenter eredetijében tíz perc, az ezalkalommal egy egész óra: ennyi időt vesz igénybe, míg Zombie eldanolja nekünk a srác elmegyógyintézeti megpróbáltatásainak (amely az új Dr. Loomis (Malcolm McDowell) meglehetősen ötlettelen beszédterápiájában merül ki) történetét. Zombie olyan erővel demisztifikál, hogy az visszaüt: kiveszi a Michael Myers-legendából az összes létező potenciálisan természetfeletti motívumot, a legendát lerángatja földközelbe. Michael Myers ebben az első órában egy meglehetősen unalmas, holdvilágképű, zsíroshajú, túlsúlyos amerikai egyenkölökként definiálódik. Na kösz.

A második óra Michael ámokfutásával telik, amely fordulataiban, lefolyásában az eredeti filmet követi, csakhogy: az egész el van kapkodva, a figurák személyiségének bonyolítása teljesen behal, jó ideig meg sem tudtam különböztetni a potenciális áldozatokként színre lépő lányokat. Míg az elmegyógyintézetis részben láthattunk pár érdekesebb rendezői húzást, addig a kergetőzés alatt az egész a neo-slasherek fantáziátlan szintjére süllyed. Az első óra realitáséhségének nyoma sincs, Michael ekkor már a jól ismert slasher-terminátor, és minden átmenet nélkül válik azzá.

Felesleges volt megerőszakolni Carpenter úttörő filmjét - mint ahogy a 2007-es változatban totálisan feleslegesnek hat, mikor két ápoló megerőszakolja az egyik nőpácienst. Csak hogy még betegebb, borzalmasabb legyen az összhatás? Nem és nem, nem jön be a számítás, ezeknek gőzük sincs arról, hogy a kevesebb több.

 

 

Halloween. USA, 2007. Írta és rendezte: Rob Zombie. Producer: Malek Akkad. Zene: Tyler Bates. Fényképezte: Phil Parmet. Szereplők: Malcolm McDowell, Sherri Moon, William Forsythe, Daeg Faerch, Brad Dourif, Udo Kier és mások.

33 komment

Címkék: horror filmkritika 2csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr98152803

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vittorio 2007.09.03. 08:54:29

Ennyit a remake-ekről...

bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.09.04. 11:42:21

most olvastam, hogy a kiszivárogtatott workprint az jobb, mert azt adta be Zombie a stúdióknak, akik aztán vágásokat követeltek rajta.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.09.04. 13:14:57

Ez a kritika a workprint alapján készült. A moziváltozatnak állítólag még a workptint-változatnál is bénább befejezése van, pedig azt hittem, azt nem lehet alulmúlni.

Beyonder 2007.09.06. 10:24:26

Zombie interjú pár évvel ezelőttről:

"AYG: How do you feel about big budget remakes of Dawn of the Dead and The Texas Chainsaw Massacre?

Zombie: I feel it's the worst thing any filmmaker can do. I actually got a call from my agent and they asked me if I want to be involved in Chainsaw. I said no f---ing way! Go remake something that's a piece of s--- and make it good. Like with my movie I have elements of Chainsaw in it because I love that movie so much, but I wouldn't dare want to "remake" it. It's like a band trying to be another band. You can sound like the Beatles, but you can't be the Beatles."

Chavez 2007.09.06. 11:18:05

Ezúttal biztos kapott egy visszautasíthatatlan ajánlatot!$$$

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2007.09.06. 12:40:50

...vagy úgy érezte, hogy az eredeti Halloween nem jó film?...

Chavez 2007.09.06. 13:01:37

Nos ebben lehet, hogy rokonlelkek vagyunk, mert az eredetit én sem szeretem annyira. Ergo nekem még akár be is jöhet a remake!

JasonNorth 2007.09.18. 22:36:40

Az eredeti Halloween lehet, hogy alap, de dögunalmas(már látom a felém repülő köveket:-). Nemsokára ugyis megnézem ezt is bár sokat ezek után nem várok töle.

Beyonder 2007.09.18. 23:50:48

Nem mai szemmel kell nézni. A jelentőségét pedig nyilván nem is kell ecsetelni.

Chavez 2007.09.19. 00:31:49

Nekem a régi szememmel nézve is lassú, ellentétben néhány 60-as, kora 70-es alkotással.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2007.09.19. 02:01:00

Az eredeti Halloween zenéje, hangulata és nem utolsó sorban néhány operatőri megoldás első osztályú. Viszont tényleg lassú és gyakran vicces is. Anno kisgyerekként is annak tartottam (ahogy az Ördögűzőt is). Én az Evil Dead-re izgultam, de a Dolog is nagy hatással volt rám.

Chavez 2007.09.19. 10:46:51

A hangulatot és a zenét nem is vitatom, ennyire feszült zenei témája talán egyedül a Cápának van még!

vittorio 2007.10.25. 08:32:45

Én meg csak szuperlatívuszokban tudok az első részről beszélni. Minden jó benne.

moRtiZ 2007.10.25. 13:59:52

Khm. Előre leszögezem, én még nem láttam az új Halloween-t (sort kerítek rá idővel), de a cikkben Zombie többi munkájáról is szó esik, amit azért a védelmembe kell vennem. A House of the 1000 corpses egy elég kellemes film volt szerintem (ok kicsit Texas Chainsaw beütése volt), de a Devil's Rejects az valami félelmetesen kurvanagy film volt. :) Én frankón beleéltem magam a "gonosz" oldalba, és szerintem faszán jött ki az "epikus haláljelenet" is, én kifejezetten sajnáltam hogy meghalnak, hiszen egy harmadik részt még simán elviseltem volna ebből a franchise-ból :).

Szoval House of The 1000 Corpses (7.5/10), Devil's Rejects (8/10) nálam.

Nem igazán olvasok annyira híreket, hogy tudjam hogy mennyire túlhypeolt rendező Zombie, de ez a két filmje engem határozottan meggyőzött.

Chavez 2007.10.25. 14:36:09

Egyetértek. A 1000 Corpses tényleg nagyon Texas CM utánérzés, de még így is jobb mint bármelyik TCM folytatás. A Devil's Reject pedig abszolút telitalálat. Igazi terrorisztikus filmélmény volt.

Dr. No 2007.10.25. 15:16:45

Szerintem meg a Dawn of the Dead-rimékkel egyáltalán nem volt igaza. A jobban sikerültek közé tartozik.

Oscee 2007.10.25. 18:04:08

Szerintem meg Zombie-t és Roth-t egy lapon emlegetni is vétség. :P
Zombi a House of 1000 Corpses-szel, de főleg annak folytatásával szerintem megmutatta, hogy kb. zéró költségvetéssel is lehet frankó, dirty trash filmet készíteni. Halloween eredetijét nem láttam (nem is tervezem egyelőre), talán lehet, hogy emiatt nincs különösebb gondom vele. Szerintem messze nézhető, sőt kellemes horror. Zeneileg meg 10/10.
Mondjuk az egyik kedvenc zeneszerzőm, szal a filmjeinek zenéiben valószínűleg ezért is nem találok kifogást (bár Halloween-hez asszem csak 1 tracket írt, a többit válogatta).

Mindenesetre nagyon várom a képregényéből készült animációt is. Végre egy véres, kickass rajzfilm :D

clive 2007.10.25. 20:17:55

Feri szépen igényes kritikában elmondta az én véleményem is az új Halloweenról: egy tiszavirágéletű szar


Inkább még 100-szor az alapfilemt fogom végignézni minthogy ezt mégegyszer.

clive 2007.10.25. 20:20:23

Egyébként véleményem a Halloween sériárol az hogy olyan már mint egy földön fekvő valami amiből mindent kirugdostak a producerek amit lehetett még akkoris rugják amikor már csak a szarjön belőle:)

PEdig az első rész egy alapfilm. És a H20 is egész kellemes volt.

Köbli Norbert (törölt) 2007.10.26. 01:15:06

Örülök, hogy találtam másokat is itt, akik nem hardcore Halloween-rajongók.
Szerintem Carpenter messze-messze jobb filmeket is forgatott (új kedvencem az Elpusztíthatatlanok).
Történelmi szerepét is vitatom. A neves dátumokhoz kötődő slasher műfaját Bob Clark találta fel a Black Christmas (1974) című horrorral, amely kanadai létére egy rakat lóvét csinált az Államokban.
A Black Christmas tudomásom szerint sosem jutott el Magyarországra, csak a tavalyi remake, amit én személy szerint nem találtam annyira borzalmasnak (lehet, hogy a hiba bennem van, de én Glen Morgan másik remake-jén, a Willard-on is el-elszórakozgattam).

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2007.10.28. 08:49:53

"mint ahogy a 2007-es változatban totálisan feleslegesnek hat, mikor két ápoló megerőszakolja az egyik nőpácienst."

Volt ilyen jelenet a Rob Zombie-féle Halloweenben? Én nem emlékszem, de lehet, hogy csak átaludtam :)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.10.28. 10:01:34

A workprintben benne van, az amerikai moziváltozatban (ami ezek szerint hozzánk is bejött) már nincs. Ha jól tudom helyette az van, hogy kivégzi a Danny Trejót, ami szintén teljesen öncélú és felesleges.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2007.10.29. 11:57:05

Na igen, végig az az érzésem volt, hogy Rob Zombie nem igazán tudta eldönteni: korrekt eredetmítoszt csinál Myersnek (kihajítva ezzel a filmtörténetből a Halloween 3-4-5-6 jellegű agymenéseket, ahol a kultisták démona szállja meg Mike-oa, meg hasonlók), vagy elkészít egy bevallottan "fan edition-t", ahol lényegében ugyanaz történik, mint a '78-asban, csak horrot-ikonok a mellékszereplők, és a mostani igényekhez igazítva kicsivel több a hullák száma és a kiontott vér.

Ehelyett kapunk egy félbehagyott diliházas-szálat (pedig ott aztán nem csak a lemészárolt rendőrökkel lehetett volna sokkolni, hanem nyikorgó ajtókkal, fényekkel, stb.), aztán a rendező észbe kapott, hogy már eltelt a játékidő fele, és gyorsan összeollózott vagy 20 kivégzést, hogy a csöcsök meg a vér miatt a belezőshorror rajongói is elégedettek legyenek, oszt' jónapot.

Nekem végig a régi mese motoszkált a fejemben, amikor a parasztlány elmegy Mátyás királyhoz (Gyalog jöttem meg nem is, hoztam ajándékot meg nem is...)
Rob Zombie remake-t csinált meg nem is, belerakta a saját ötleteit, meg nem is.

Fangoria 2007.10.30. 14:14:44

Nem vagyok oda a Halloween-filmekért. Az első nem rossz, a H20 kifejezetten jó, de ennyi. A remake meg nagyobb f*szság mint az eredeti, már elnézést... bár ahogy látom, ezen kijelentésem nem fog megbotránkoztatni senkit.:) Csütörtökön megnéztük moziban, a felénél már kijöttem volna.
Zombie nem ért a rendezéshez, ezt kéne megértenie. Az erőszakhoz és a vulgáris párbeszédekhez igen (a Halloween is erre épül), de semmi máshoz, és egy jó horrorfilmhez (vagy egy Halloween-remake esetében) ennél több kellene.

Beyonder 2007.10.30. 15:36:23

Zombie egy vérbeli 'fanboy', akinek az exploitation a műfaja. Most minden horrorrajongó utálja, de 20-30 év múlva lehet, hogy ugyanolyan kultusza lesz, mint most a hetvenes évekbeli olcsó 'szemétség'-eknek. :)

Chavez 2007.10.30. 16:21:51

Én nem utálom, csak egyszerűen nem ezt a remake-et kellett volna rábízni. Sőt, semmilyen remake-et sem kellene rábízni senkire.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2007.11.02. 08:09:53

Udo Kier végülis hol bukkant fel pontosan a remake-ben? (vagy ő volt az egyik erőszakoskodó ápoló abban a jelenetben, amit végül kivágtak?) Fontos lenne tudnom, mert beszólt egy horrorrajongó az Indexes kritikámra.

Beyonder 2007.11.02. 09:46:12

UK valami politikai fejes asszem, akinek a Loomis doki jelent párszor, szövege alig van. Ez talán a filmből van:
www.audrawolfmann.net/UdoKierAudraWolfmann.jpg

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2007.11.03. 10:34:20

Dr. Gonzo Géza,
thx! (bár én erre nem emlékszem, pedig a vörös némber miatt biztosan megjegyeztem volna :)))

spearmint 2007.11.15. 12:57:20

Szeretnek Zombie vedelmere kelni itt. Ugyan szerintem sem korszakalkoto a Halloween remake, en azert elegge elveztem foleg az elso felet a filmnek. Be kell valljam hogy irtozom a slasherektol ugy altalaban. Csak azert neztem meg (working copy), mert a \"house of the 1000 corpses\"-t NAGYON szeretem, meg ugy altalaban szerintem Zombie egy hiteles alakja az aktualis horror scenenek. Zeneje eleg jo, mint grafikus kivallo, a csaja sem utolso :D:D
Szoval: Sokkal jobb ez mint a lancfureszes remake, amirol konkretan kijottem a film kozben mert akkora nagy szar.

Köbli Norbert (törölt) 2007.12.10. 19:57:22

Megnéztem. Iszonyú nagy szar. Értékelhetetlen.

Spike 2007.12.28. 05:54:17

Ez egy nagyon jó film lett. Az IMDB értékelése is 10-ből 6 csillag, sőt más oldalakon még a 8.5-ös átlagértékelést is megkapta, ami nem igazán mondható olyan "szemétnek", amit ti itt elmondtatok róla, már elnézést.
A fő értékelés eléggé szíven ütött! Még hogy kiszámítható! Hogy a fenébe ne lenne kiszámítható, amikor egy reamek-kel állunk szemben,jézus!
Itt mindenki elsősorban csak Zombi-t nézi, és nem azt, amt rendezett.
Őrűlt a pali, és vannak őrűt filmjei, ez nem vitás, de ezt a filmet nagyon megcsinálta szvsz. Nagy tiszetelője vagyok Carpenter mesternek és imádom a klasszikusát, de ez akkor is egy jó átdolgozás. Nem fogok róla filmkritikát írni, ezt majd megteszem máshol.
Már előre várom a kérdést. Láttál már más horort is Spike?-nos több száz filmet láttam már életemben, sok filmkritikát is írtam, úgyhogy van egy kis affinitásom a filmek terén.
Egy kicsit vonatkoztatssatok el az eredeti movie-tól és a rendező személyétől, és úgy értékeljétek a filmet, meglátjátok más lesz a végeredmény:)

spearmint már látja a fényt az alút végén:)Persze, hogy nem korszakalkotó, nem is ez volt a cél, és senki sem ezt várta tőle. Tisztességes iparosmunka, bár tény és való, hogy vannak hibái, de még így is nagyon jóra sierült.

Nem vagyunk egyforma ízlésűek. Nektek nem nyerte el a tettszéseteket, nekem igen, ennyi.

Üdv

Spike

Válasz
Logged in as . Kijelentkezés »

Name

Mail (will not be published)

Weboldal


--------------------------------------------------------------------------------
« Filmmánia: Death At A Funeral (Halálos temetés)Valkyrie trailer »
--------------------------------------------------------------------------------
süti beállítások módosítása