Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

2013 top 10 társasjátéka

2014.01.17. 08:00 Desrix

borito01.jpgTársasjátékok szempontjából ragyogó évet hagytunk magunk mögött. Bebizonyosodott, hogy nem túloznak a szárnyaló aranykorszakot kikiáltó megállapítások, hiszen soha az életben ilyen magaslatokban nem volt még a társasjáték-ipar, és hasonlóképp mi, Homo Ludensek sem voltunk még így elkényeztetve. Természetesen nem eszik forrón a kását, ha picit bekukkantunk az ominózus „szakma” szoknyája alá, ott már fedezhetünk fel réseket a pajzson – de hát ez mindennel így van, nincs is mit csodálkozni rajta. Rengeteg új játék jelent meg, a Print and Play játékok, köszönhetően az otthon is rendelkezésre álló mini-nyomdának (képszerkesztő progi plusz színes nyomtató), a berkeken belül külön elismerésnek örvendenek, a BoardGameGeeken például rendszeres versenyek keretében mérkőznek meg a kreatív elmék, ráadásul nem kevesen, és látványos eredményekkel. A nagytestvérek háza táján sem kell félteni senkit, köszönik, megvannak, habár egyre kevesebb az egyedi, eddig sosem látott ötlet, vagy mechanizmus, ezeket lassan nagyítóval kell keresni. A játékok nagy része újrahasznosított, vagy „kölcsönvett” ötletekből nőtt ki, amit gyorsan leszögeznék, nem kell rossz néven venni – mindig van hova fejlődni. Ez a fejlődés egyértelműen látható, elég egy pillantást vetni a jelenleg is futó, vagy sikerrel zárult Kickstarter projektekre: tucatszámra készülnek a miniatúrás játékok, a határ pedig lassan a csillagos ég, pillantsunk csak a Cthulhu Wars kétszázötven dolláros árára (persze ennyi pénzért nem kevés cucc jár). Az idei év bejelentései eme tendencia töretlen menetelését jelzik előre, kérdés, vajon meddig tart ki a lendület? De ne legyünk borúlátóak, használjuk ki, és lubickoljunk a földi örömöket nyújtó kínálatban, amiből jócskán nehéz volt 10 játékra rábökni, hogy „toptízes”. A szabályok a tavalyiak, vagyis a lista próbál átfogó lenni, széles képet nyújtani, persze elkerülhetetlenül szubjektívan. Íme.


Carnival01.jpgCARNIVAL ZOMBIE

Első áldozatunk egy kooperatív gyöngyszem. A stílus népszerűsége mit sem csökkent, így aztán a tervezőknek bőven van lehetőségük zsonglőrködni az újításokkal. Erre remek példa a Carnival Zombie, aminek a háttérsztorija is elég egyedi: a velencei karneválból kell kis csapatunknak menekülnie, ugyanis az évszázadok óta szunnyadó Leviatán, aminek a hátára Velence felépült, ébredezni kezd, egyszersmind élőhalottak légióját zúdítva a városra. A karakterek éjjel szedett-vedett búvóhelyeken húzzák meg magukat, nappal pedig óvatos előrehaladással igyekeznek kiutat találni az őrületből. Többféle útvonal és különböző finálék teszik még változatosabbá a játékot, amit egy picinyke ügyességi rész is feldob: a leölt zombik bábuit egy apró platformra kell leejtenünk, és amelyik lepotyog onnét, az rögvest fel is támad. Piszkosul jól eltalált grafikája hab a tortán, kóstolása ajánlott.

Carnival02.jpg

Relic01.jpgRELIC

A Fantasy Flight Games már jó ideje csücsül a Warhammer 40.000 jogokon, ám az ultra-nehézsúlyú és kétszemélyes Horus Heresyn, no meg egy könyvtárra elegendő szerepjáték-könyvön kívül nem izgatták magukat, hogy bármi érdemlegessel előrukkoljanak. Tavaly aztán megtört a jég: a népszerű és egyszerű Talisman rendszerét felturbózva kiadták a Relicet, ami ugyan alapjait tekintve egy roll&move (kábé Ki nevet a végén?), ám sikerült annyi plusz mechanizmust és egyéb szórakoztató jelleget belepakolni, hogy egy rendkívül jópofa játék szülessen belőle. Az Istencsászár Birodalmának egyik közismert „katonáját” irányítva igyekszünk legyűrni az aktuális főküldetést, ám ahhoz előbb számtalan kalandot és harcot kell megvívni, szerepjátékszerűen fejlődni karakterünkkel, jobbnál jobb cuccokat zsákmányolni, hogy a többiek előtt érjünk be a Káosz szemébe, és így egyedüliként váljunk bajnokká. Mindezt a W40k überhangulatos világában. Könnyed kikapcsolódás, változatos küldetések, helyzetek, és a megszokott FFG-minőség. És nem győzöm hangsúlyozni, Warhammer 40.000!

Relic02.jpg

Legacy01.jpgLEGACY: THE TESTAMENT OF DUKE DE CRECY

Egy holland-kanadai úriember első játéka, ami végre kiadót talált magának (2009-ben Nobles of Paris néven már díjat nyert). Különlegessége okán került a topba: a tematika mérnöki pontossággal és játszi könnyedséggel simul a mechanizmusra, szinte elválaszthatatlan egységet alkotva, az ilyen összhang pedig becsülendő a játékoknál. A forradalom előtti Franciahonban alakítunk arisztokratákat, akik minél nagyobb vagyont harácsolnának össze, azt pedig minél biztosabb örökösök kezében szeretnék látni. A három generáción átívelő családfaépítés, presztízs-szerzés és szociális kapcsolatok ápolása munkás-lehelyezős és kézből gazdálkodós szisztéma keretében valósul meg, egy roppant élvezetes és előretervezős játékot eredményezve.



 

Legacy02.jpg

 

Quantum01.jpgQUANTUM

A Quantum gyönyörű iskolapéldája az egyszerű alapötlet remek megvalósításának. Eric Zimmerman sakkszerű űrjátéka az állhatatos tesztelés két-három éve alatt kiforrott, egyedi stratégiává nőtte ki magát, mindezt úgy, hogy absztrakt magját képes volt megtartani. A Quantumban hagyományos dobókockák jelképezik az űrhajóinkat, az egyes oldalú pici, de gyors felderítő, míg a hatos már nagy böhöm pusztító. Célunk a háromszor hármas táblán lévő bolygókon elnyerni az irányítást, amit a dobókockáink, na meg a quantum-kockáink minél rafináltabb felhasználásával érhetünk el. A kidolgozásra sem lehet panasz, a szabályok nem bonyolultak, meg úgy összességében a maga merészségével üde színfolt.


 

Quantum02.jpg

 

spyrium01.jpgSPYRIUM

William Attia neve minden boardgame geek számára ismerősen cseng, ám az úriember nem éppen a legsikeresebb tervezők táborát erősíti, sőt, sokáig úgy tűnt, a Caylus szerzőjét az egyslágeres előadók közt tartjuk majd számon. A Spyriummal, ha nem is oly zajosan, de sikerült végre kitűnnie. A játék a letisztult, minden sallangtól mentes eurogame kategóriája, azon belül pedig a még jelenleg mindig slágernek számító munkás-lehelyezős szisztéma egyik élharcosa. Steampunk tematikája ugyan bő gatyaként lötyög rajta, ám ezt nem rójuk fel hibaként, mivel a dizájn remekül adja vissza a hangulatot. Mechanizmusát tekintve a T’zolkin újító hullámait lovagolja meg, ám attól sokkal elegánsabban, logikusabban, noha zavarba ejtően steril módon. A Spyrium megosztó játék, vagy nagyon bejön majd, vagy többet látni se akarod.

 

 

spyrium02.jpg

 

Amerigo01.jpgAMERIGO

Stefan Feld, aki eurogémer körökben félig atyaúristennek számít (nem véletlenül), a tavalyi évben négy olyan játékkal is villantott, amik mellett nem lehet csak úgy szó nélkül elmenni. Közülük - Bora Bora, Rialto, Brügge, Amerigo - az utóbbit emeltem ki, mivel jellegzetes játékmenete erősen megkülönbözteti más euróktól. A játékban Amerigo Vespucci segedelmére leszünk, a moduláris terepen szigetek közt hajókázva fedezzük fel az ismeretlent, győzelmi pontokra hajtva. A Wallensteinből megismert kockatorony kavarja fel az állóvizet: abba dobáljuk a különböző akciókat jelképező kockákat, amik nem mind érkeznek le, de persze a bennragadtak későbbi körökben a rájuk eső társaik miatt lepotyognak majd. Emiatt a tervezésbe aprócska kiszámíthatatlanság is vegyül, amitől még izgalmasabb lesz a játék.

Amerigo02.jpg

Nations01.jpgNATIONS

A svédek is beindulni látszanak, ezt igazolja a Nations sikere. Habár a civilizáció-építő típus az egyik legismertebb, a relatív nehézsúly és összetettség miatt elvétve pottyan csak közénk egy-egy darab. A Nations egyesek szerint az Agricola és az Eclipse házasságának tűnik: komplex játékmenet absztraktabb megközelítése ameritrash-jellegű tematikával nyakon öntve, résztvevőnként 40 perces játékidővel (a készítők szerint, ám ez már az Eclipsenél is sántított). A Nations-ben öt ókori kultúra felemelkedését vihetjük végbe az antik kortól egészen az iparosodásig, és az csak rajtunk múlik, hogy milyen irányba terelgetjük népünket, ám ha időközben meggondolnánk magunkat, viszonylag hamar profilt tudunk váltani, nem erőltet ránk semmit a játék. A Through the Ages képzeletbeli trónját valószínűleg nem veszélyezteti, bár az biztos, hogy felkészült kihívóként érkezett a civ-játékok ringjébe.


Nations02.jpg

 

Study01.jpgA STUDY IN EMERALD

Neil Gaiman, Martin Wallace, Sherlock Holmes, a Nagy Cthulhu és a Kickstarter. A Study in Emerald az ugyanezen a címen futó Gaiman-novellából nőtte ki magát, nem is akárhogy, a Kickstarteren szép sikert aratott ez az alternatív, a Mérhetetlen Vének uralta vernei világban játszódó euro-ameri hibrid. Sokan Wallace legnagyobb alkotásának tartják, amiben lehet valami, hiszen nem könnyű magáról a játékról csupán pár szóban írni. A játékosok két, ellentétes csapatot alkotnak, ám senki nem tudja, ki-kivel van valójában, lévén az identitásunkat titokban kell tartani. Akár a Cthulhuék örökös kormányzását fenntartó Lojalistákkal, akár a régi rendet visszaállítani akaró Megőrzőkkel legyünk, célunk a világ nagyvárosaiban való ténykedés általi pontszerzés, illetve pakliépítés. A játék végén az a csapat veszít, ahová a legkevesebb pontot gyűjtő játékos tartozik. A tematika őrületesen jól eltalált (szó szerint), a megvalósítás maga a nagybetűs hangulat – csak rá kell érezni az ízére.

 

 

Study02.jpg

 

Pathfinder01.jpgPATHFINDER ADVENTURE CARD GAME

A Dungeons&Dragons-gyilkosként aposztrofált Pathfinder üstökösként tűnt fel az asztali szerepjátékok egén pár évvel ezelőtt, és habár nem minden tekintetben felelt meg az elvárásoknak, azóta is töretlen a sikere és a játékosbázisa. Látva az MMORPG-k miatt visszaesett hagyományos RPG-k piacát, illetve a társasjátékok térhódítását, több kísérlet irányult már arra, hogy hidat képezzenek a leginkább játékra fogékony gémerek és a szerepjátékok között. A Pathfinder Adventure Card Game kártyák formájában igyekszik végigmesélni egy fantasy kalandot, a Paizo kiadványaiból már megismert karakterek bőrébe bújva. Itt nincs szükség az Odalent moduláris terepére, annál inkább a fantáziára, hiszen mindent kártyák jelképeznek. A játék nagyon könnyen bővíthető, és szemmel láthatóan kedvező fogadtatásra talált. Aki egy kis RPG-lightra vágyik, próbálja ki.

Pathfinder02.jpg

 

Eldritch01.jpgELDRITCH HORROR

Az Eldritch Horrort nevezhetnénk akár az Arkham Horror látens második kiadásának, mivel voltaképpen ugyanaz a nóta, mint a nagy előd esetében: Cthulhuék megint mozgolódnak, persze szigorúan egyesével, őket megállítani pedig néhány 1920-as évekbeli szerencsétlen hivatott. Még a játékmenet is nagyban hasonlít a faterra, ám annál jóval fiatalosabb, lendületesebb, csinosabb és nem utolsósorban kevésbé körülményes. Ezúttal azonban Arkham városát elhagyva kilépünk a nagyvilág színterére, ahol nyomok után kutatunk, expedíciókat vezetünk, földöntúli szörnyekkel csatázunk és persze szívunk, mint a torkosborz, mert ez a Kutulu már csak ilyen. Az Eldritch Horror remekül sikerült, minden téren hozza a formáját, a játék komponensei baromi jól néznek ki, a játékmenet változatos, egyszóval a Fantasy Flight Games má’ megin’ megcsinálta.



Eldritch02.jpg

És mivel mindig van egy +1, következzék a ráadás:

Rampage01.jpgRAMPAGE

A végére egy unortodox játék! Gyerekes grafikai stílusa mögött egy nagyon is szórakoztató társas lapul meg: kaijukkal kell lerombolnuk egy várost és minél több polgárt felfalni. Mini-Godzillánk véletlenszerűen húzott céllal, képességgel és egyszer használatos szuperképességgel rendelkezik, ami egyrészt a taktikusságot, másrészt az újrajátszhatóságot szavatolja, már ha pusztán a móka-faktor nem elég, hogy új menetet kérjünk. És mitől is olyan marha jó buli a Rampage? Attól, hogy féltenyérnyi méretű szörnyetegünket nemes egyszerűséggel ráejtjük a szintekből álló épületekre, pöckölgetjük a korongját, amin áll, a fejére rakott autókat elpöccintve becélozhatunk bármit, sőt, állunkat a fejére tapasztva elfújhatjuk ellenfeleinket. Leírva lehetséges, hogy bénán hangzik egyeseknek, de a gyakorlatban remekül működik, korrekt szabályok gondoskodnak a zavartalan és taktikus játékmenetről, mindamellett strapabíró és szép kivitelezésű.

Rampage02.jpg

42 komment

Címkék: toplista társasjáték top 2013

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr995758753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

virtualdog 2014.01.17. 08:37:02

Hű, nagyon izgalmasak ezek a társasok - én habár lassan, de biztosan kezdem elkapni a "minőségi társas-fertőzést". Kérdésem, a hozzám hasonló kezdők nevében is: lehetne kérni egy társas alaptípusokat/kategóriákat végigvevő gyorstalpaló cikket? :D Esetleg jelenlegi trendekkel kiegészítve.

Ja, még azt hiányoltam a fentiekből, hogy körülbelül mennyi a tanulási/játékidő. Őszintén szólva ez tud néha elrémiszteni, még ha érdeklődőkkel is ülök le: ha már az emberek összejönnek szórakozni, nincs mindig energia 2-3 órás tanulási/szabályismertetési időre, és akkor a játék még el sem kezdődött...

Desrix 2014.01.17. 08:55:34

Lehet kérni, persze. ;) Sort kerítek rá nemsokára.

A fentiek egyike sem a light kategória tagja, vagyis közepesen összetett, vagy nagyon összetett szabályokkal rendelkeznek - a Rampage picit kilóg, bár a sok speciális erő, meg az előkészületek miatt még ő sem tisztán családi kategória.

Legrövidebb ezek közül a Spyrium, bár több játékossal még az is elnyúlhat. Szabálymagyarázattal mindegyik hosszabb, 2 órával kell azért számolni, egy Relic meg akár 3-4 órás is lehet - ez az átka a komolyabb gémer játékoknak, de az is igaz, hogy sokkal mélyebb, teljesebb élményt nyújtanak cserébe.

Vannak egyszerűbb, gyorsan tanulható és mégis szórakoztató játékok, amik apránként vezetik be az embert a társasok világába, ezek a gateway játékok (Carcassonne, Ticket to Ride, Catan, stb.), ezeket bátran tudom ajánlani érdeklődőknek, aztán ha bejönnek, onnan lehet nyitni a komolyabb gémek felé. Lehet, hogy erről is kéne szülni egy cikket, ha van rá igény.

morife 2014.01.17. 09:38:49

Nagyon remek kis összefoglaló! Nekem az lenne a kérdésem, hogy Magyarországon van-e olyan bolt/üzlet, esetleg weboldal, amin keresztül be lehet szerezni ezeket a játékokat, vagy külföldről érdemes inkább behozatni?

kukilopezromero 2014.01.17. 10:49:12

@morife: sőt rengeteg klub is van, ahova lemehetsz és kipróbálhatod ezeket

HavasiG 2014.01.17. 11:01:55

Hé, hol a Descent: Journeys in the Dark (második kiadás)? :)

virtualdog 2014.01.17. 11:11:05

@Desrix: Catant kipróbáltam, de nem volt túl izgalmas, ellenben a Dracon-t például imádom, az minek számít? :D A magyar Piszkos Fred is bejön, ott az újrajátszások taktikája változó ugyanabban a társaságban, ahogy a korábbi nyerő stratégiák ismertté válnak. Titonak egy francia középkori város-politikus játéka is bejött, elég közgazdász volt, gyakorlatilag sokféle nyersanyagot váltogat át és költ az ember különféle árfolyamokon. :)

A Smash-Up meg jól bevált favorit a Geekz-es társas-estéken, ahogy a Locke & Key is.

virtualdog 2014.01.17. 11:11:38

Ez az Amerigo pedig már csak a Colonization-ra emlékeztető látvány miatt is érdekel. :D

wice 2014.01.17. 11:14:33

@morife: @kukilopezromero:
Jaja, a Guild által felsorolt boltokban megvehetők/megrendelhetők, ráadásul a Compaya péntekenként este 7 után, a Gémklub meg asszem szerdánként klubnapot tart, ahol ki lehet próbálni mindent, ami raktáron van. Az időpontok miatt azért hívd fel őket, a biztonság kedvéért. A Compaya monnyuk elég pici bolt, kevesen férnek el (kb 10-12 fő), a Gémklub estjére meg sajnos fizetős a belépés, de kapsz cserébe azonos értékű kupont, amit levásárolhatsz. A Szellemlovasban megszűnt a klub, de ott meg lehet kölcsönözni bármilyen játékot, ez azt jelenti, hogy egy héten belül visszavihetők, és visszakapod a vételár 90%-át.

Aztán ott van még az Anduril Lángja klub, kedden és csütörtökön este: anduril.hu/?page_id=2

Más klubesemények (pl. művelődési központokba szervezett rendszeres találkák) itt: lfg.hu/forum/index.php?s=71364f0baa1eef64eaf34c1528679102&showtopic=7905

Az ilyen kluboknak az egyetlen hátránya igazából az, hogy ha csak úgy odamész, nem biztos, hogy találsz embert, aki pont azzal a játékkal akar játszani, amivel te, úgyhogy érdemes vagy eleve barátokkal menni, vagy előre egyeztetni az LFG fórumán.

wice 2014.01.17. 11:34:15

Amúgy meglehetősen kompetens lista (aki az A Study in Emaraldot beválogatja, az egyértelműen érti a dolgát :)). Monnyuk nyilván szubjektív (ízlés dolga, meg azon is múlik, mivel játszott az ember), ezért ezeket még hozzátenném, mint kipróbálásra érdemeseket:

- BattleLore (Second Edition) (kétszemélyes fantasy csatajáték, a Memoir '44-ból ismert mechanizmusokkal, felturbózva mindenféle jósággal)
- Caverna: The Cave Farmers (az Agricola folytatása néhány lényeges csavarral)
- Level 7 [Omega Protocol] (NEM a Level 7 [Escape], ugyanannak a dizájnernek az előző játéka, ami állítólag nem sikerült túl jól)
- Star Trek: Attack Wing (a 2012-es Star Wars Miniature Game mechanizmusainak átültetése a Star Trek univerzumba, de állítólag még jobb is, mint az elődje)
- Duel of Ages II (nagy lélegzetvételű taktikai-stratégiai csatajáték, amiben különféle korokból származó hősök és fiktív karakterek csapnak össze)
- Freedom: The Underground Railroad (rabszolgafelszabadítós kooperatív játék)
- Euphoria: Build a Better Dystopia
- Theseus: The Dark Orbit (az Aliens találkozása a mancalával)
- Castaways (a 2012-es Robinson Crusoe-hoz hasonló lakatlanszigetes, kvázi-kooperatív túlélőjáték)
- Firefly: The Game (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
- City of Remnants (ezt nem igazán tudom elmagyarázni, tessék utánanézni)
- Police Precinct (rendőrös/nyomozós kooperatív játék)
- The Witches: A Discworld Game (egyszerű, de tematikus, térképenmászkálós, kockadobálós családi játék, amiben a Discworld boszorkányaival kell mindenféle problémákat megoldani)

HavasiG 2014.01.17. 11:37:01

@Desrix: Na, ez igazi "Ülj le, 1-es!" szituáció számomra, vissza is kódorgok hátra a szamárpadba! :)

Desrix 2014.01.17. 11:58:16

@HavasiG: Ugyan, semmi nem történt! :)

@wice: Igen, ezért is írtam, hogy nehéz volt kiválasztani tízet (nem is ment, ehehhehe). A BattleLore-on erősen gondolkodtam, de a kétfős mivolta végett végül kizártam. :)
Engem az Agricola nagyon nem hatott meg, tetszik, tetszik, de valahogy nem az én világom, így a Caverna sem volt várós.
A Star Trek: Attack Winggel kapcsolatban valóban ezt hallani, bár rengetegen szidják a modelleket, hogy csúnyák. Freedom és Euphoria váratnak magukra, Firefly viszont lehetett volna sokkal-sokkal jobb.
Meg még rengeteg PnP játék, amit érdemes kipróbálni, mint pölö a The Agents, az elég újszerű megoldásokkal operál és nagyon jó képi világa van.

Desrix 2014.01.17. 12:09:19

@Borbíró Andris: Smash Up, ohh yesss, mondjad már Krisztiánnak, hogy írjon róla. ;) Francia középkori gazdálkodós? Hmm, Caylus vagy Troyes... bár utóbbiban nincs sok nyersanyag.
Catan nálam se favorit, bár mindenféle kieggel meg háziszabállyal már kvázi élvezhető is - állítólag. :D
Szerintem gyakorlott kezdőként, meg ha vonz a fantasy, a Lords of Waterdeep frankó választás: tematikus, egyszerű, nagyon euro, és baromi szép, nem mellesleg D&D Forgotten Realms. Sokan nem értik, miért szeretik ennyien, de szerintem pont ez a "könnyű is, és gémer is" jelleg adja a popularitásának sikerét.

Amúgy meg erről jut eszembe, hogy sok játék csak túl van misztifikálva. Azt gondolják sokan, hogy fúú, milyen nehéz, meg bonyolult, meg irtó sok szabálya van - de a valóság gyakran nem ez, pont az ellenkezője. Vannak ellenpéldák, nem is egy (World at War, épp tegnap került egy a kezembe, komplett II. VH szimuláció, tankönyv méretű szabályfüzettel...), de azt tapasztaltam, hogy akit érdekel a játék, az viszonylag könnyen bele tud rázódni még egy középsúlyú játékba is.

CruelAngel 2014.01.17. 12:36:54

Az Eldritch Horror tényleg ennyire jó lett? Magam részéről Arkham alapjátékkal n+1-szer játszottam, és őszintén szólva társoságunk teljesen unja. (Egyszer kétszer játszottunk kölcsön kiegekkel, de ezek csak limitáltan dobták fel a játékélményt.) Van valószínűsége, hogy EH-t nem unnánnk? XD

morife 2014.01.17. 12:44:18

@Guild: @kukilopezromero: @wice: Köszi a válaszokat, viszont ezekkel a klubnapokkal annyi a baj, hogy vidéki vagyok, ezért nehezen tudnám megoldani, hogy elmenjek. Nagy ritkán akad 1-2, de sajnos az olyan is.

virtualdog 2014.01.17. 12:44:55

@Desrix: De mi az, hogy "nagyon euro"? :D

virtualdog 2014.01.17. 12:45:39

@Borbíró Andris: Ja, és Európához kapcsolódva: nincsenek meztelen nős társasok? :D

CruelAngel 2014.01.17. 12:50:28

Még egy kérdés: Study in Emerald-ot vajon honnét érdemes beszerezni?

kukilopezromero 2014.01.17. 13:13:50

@morife: szerintem minden nagyobb városban van társasjáték klub, Kecskeméten tuti, mert nekik nagyon komoly netes oldaluk is van, és Szegeden is, szóval szerintem biztos akad mindenhol , csak keress utána

kukilopezromero 2014.01.17. 13:15:53

@Borbíró Andris: locke and key képregényben kb 3. évfolyamnál tartok, nem is tudtam, hogy van társas , köszi !

wice 2014.01.17. 13:51:09

@CruelAngel: Franc se tudja, mennyire unnátok, de azt nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy gecijó lett. Persze az Arkhamból indultak ki, de a témán és egy-két alapmechanizmuson kívül nem sokat hagytak meg belőle. Kidobtak egy csomó olyan kisebb-nagyobb szabályt, amik csak az adminisztrációt növelték, de nem tettek hozzá érdemben a játékélményhez, ellenben behoztak egy rakás nagyon fasza újítást.

Pl. az Arkhamban ugye lényegében mindig az a cél, függetlenül a főszörnytől, hogy bezárjunk meghatározott számú dimenziókaput. Na, az Eldritchben ehhez képest minden főszörnyhöz adnak négy küldetést (amik rendkívül változatosak lehetnek), ezekből hármat kell teljesíteni a győzelemhez.

Aztán: az Arkhamban ha felébredt a főszörny, akkor addig dobáltuk a kockákat, amíg mind meghaltunk (vagy, ritkább esetben, amíg a szörny meghalt). Az Eldritchben ellenben ilyenkor folytatódik a játék, csak kicsit módosított (nehezített) szabályokkal, és kapunk egy kibaszott nehéz plusz küldetést, amit a három alapküldetés teljesítése után még meg kell csinálni.

Aztán: ha meghal/megőrül egy karakter, az a táblán marad (helyette indíthatsz egy újat), és meg lehet keresni. Ha sikerült, teljesíteni kell egy tesztet, és akkor megkapod az elhunyt ingóságait, meg egyéb jó dolgok is történhetnek.

Aztán: vannak mindenféle "condition"-ök, amikre a játék során szert lehet tenni (pl. "Tartozás", "Amnézia", "Áldás", "Átok", "Sérülés", meg ilyenek, mindegyikből több van, és ezek ilyen kétoldalú kártyák: egy fajta condition-höz többféle végkimenetel is tartozhat (ezeket reprezentálja a kártyák másik oldala). A condition kártyát csak egy bizonyos esemény bekövetkeztekor lehet/kell megfordítani, és akkor derül ki, mi lett a következménye. Pl. amikor behajtják rajtad a tartozást, lehet, hogy elveszted egy itemedet, de az is lehet, hogy eltörik a hajadat, vagy kiderül, hogy akiknek tartozol, azok okkult erőkkel cimborálnak, ezért kapsz egy "Dark Pact" kártyát, ami megintcsak egy condition, és nagyon megszopod, amikor majd az is megfordul.

Szóval jó az Eldritch Horror, próbáld ki.

wice 2014.01.17. 13:55:13

@CruelAngel: "Még egy kérdés: Study in Emerald-ot vajon honnét érdemes beszerezni?"

Sajnos jelenleg csak rendelni lehet, PayPal kell hozzá: www.treefroggames.com/a-study-in-emerald

De megkérdezheted a fent felsorolt magyar boltokat, hátha kérésre behozzák.

Desrix 2014.01.17. 14:20:29

@CruelAngel: Az LFG-n Flyinghair kolléga nagyon jól összehasonlítja a kettőt:
lfg.hu/63497/ismerteto/eldritch-horror-kontra-retteges-arkhamban-tarsasjatek-osszehasonlitas/

@Borbíró Andris: Euro: kevésbé tematikus, egyszerűek a szabályai, miniatúra helyett fakocka van benne, sok benne az interakció, jellemzően nincs benne dobókocka, előretervezős, kiszámítható a játékmenete, ilyesmi. Eurogame, régebben német típusú játék néven futott. Ellentéte az ameritrash, ami csilli-villi, tele dobókockákkal, meg szabálykivétel alapú működéssel. :)
És másik euro: vannak meztelen nős társasok. :D
Busen Memo: boardgamegeek.com/boardgame/6749/busen-memo
Titten Arsche Sonnenschein: boardgamegeek.com/boardgame/130823/titten-arsche-sonnenschein
Meg van valami Pornstar Project nevű társas is. :)

kukilopezromero 2014.01.17. 14:25:37

@wice: én még Arkhamot se játszottam sajna, pedig itthon pihen

wice 2014.01.17. 14:25:42

@Desrix: "Euro: [...] sok benne az interakció [...]"

Öööö, biztos ezt akartad írni? :)

Desrix 2014.01.17. 14:35:55

@wice: Igen, de ezek szerint félreérthető lett. Az eurok régebben (manapság sok az egybemosódás) sallangmentes, precíz, a végletekig lecsiszolt játékok voltak, mind külsőre, mind belsőre, és leginkább "békés", családbarát témájuk vagy koncepciójuk volt, ez utóbbi úgy nagyjából igaz még ma is. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem volt benne konfrontálódás, dehogyisnem, csak nem explicit módon. Az interakció leginkább játékos szinten nyilvánult meg, lásd Catan vagy Carcassonne, tehát mondjuk kereskedés, csere, licit, alkudozás. Az amerik "let's hit the fuckin' highway!" felkiáltással nyíltan konfrontatívak voltak zömmel, számos háborús játék tőlük ered. Az interakció vagy kimerült a nyílt konfrontációban, vagy magára a játékra irányult.
Interakció ez is, az is, ez okozta a félreértést. :)

wice 2014.01.17. 14:54:35

@Desrix: A kereskedés, licit, alkudozás, ezek ilyen régi klasszikus "német-stílusú" játékmechanizmusok, az utóbbi tíz év eurói (nota bene: "German" vs "Euro", nem véletlen a distinkció) viszont pont abba az irányba mentek, hogy szinte mindenfajta interakciót kiiktassanak a játékmenetből, mert a mélyen tisztelt controlfreak publikum idegbajt kapott attól, hogy a gondosan kitalált stratégiájába belerondíthatnak olyan dolgok, mint pl. a többi játékos akciói (a véletlenről már nem is beszélve), ezért az eurók egyre inkább ilyen multiplayer puzzle-ökké váltak, ahol a játékosok semmilyen módon nem tudnak egymásnak keresztbe tenni, és lényegében csak versenyeznek, ki tud hatékonyabb engine-t építeni.

Szerencsére az utóbbi egy-két évben elkezdtek lassan visszaszivárogni az eurókba is a kockák meg a direkt interakció, de azért bőven van még hova (vissza)fejlődni. Addig meg maradok az ameritrasheknél.

LoverCase 2014.01.17. 15:44:52

A Dominion Euro játéknak számít?

wice 2014.01.17. 16:54:37

@LoverCase: Igen, bár eredetiségével eléggé kitűnt a megjelenésekor (meg még utána is bőven) uralkodó kockakonvertálós, "szigorú tekintetű férfi áll középkori vagy reneszánsz európai tájkép előtt" borítójú Eurók közül. De alapvetően az is egy tipikusan konfliktusmentes, multiplayer puzzle játék. Jó, vannak benne "támadó" kártyák (amiket persze nem kötelező használni), de ezek is javarészt úgy vannak megcsinálva, hogy az összes ellenfelet egyformán bántsák, nehogy valaki megsértődjön, hogy miért pont őt baszogatják. :)

Orvenyhivo 2014.01.17. 18:12:38

@LoverCase: Euro.

:) Ha ameritrash lenne, minden kártya különböző lenne, és lenne hozzá egy kilóméternyi FAQ. :)

Orvenyhivo 2014.01.17. 18:27:12

A listából egy játék van meg, és ami azt illeti, még csak nem is játszottam a többivel. (Tekintve, hogy inkább eurogamer vagyok, ráadásul Feld nagyon nem a szívem csücske, ez nem túl meglepő.)

Azzal nagyon nem értek egyet, hogy a Study in Emerald Wallace legjobbja lenne (legfeljebb az utóbbi egy-két évben,) Age of Steam, Struggle of Empires, Brass, ha létezik olyan, hogy objektíve legjobb - nyilván nem létezik -, ezek azok.

Ráadásul a SiE nem is túl új, eléggé a saját a Few Acres of Snow-ját dolgozta át, ami meg részben pont a Dominionból vette át a paklimenedzsment-részét.

A játéknak nagyon komoly egyensúlyproblémái vannak, Hozzáteszem, nyíltan, felvállaltan. Stratégiát kidolgozni voltaképp reménytelen, és ha legalább két ellenfél egyszerre támadja a városaidat, pillanatok alatt visszarugdosnak a győzelem küszöbéről a kőkorszakba.

Félreértés ne essék, nekem megvan a játék (Kickstarters 6 pakcból), el nem adnám, minden eddigi játékomat élveztem vele. De ha győzelemre hajtottam volna, utáltam volna. Úgy, hogy csak arra ügyeltem, hogy szórakozzak közben, remek volt.

_Nagy Krisztián_ 2014.01.17. 19:56:59

@Desrix:
A Troyes-ról beszél az Andris, valóban. Kockákat így felhasználva még nem láttam más játékban, de hát az én rálátásom elég szűk a társasjátékokra.

Ellenben a Lords of Waterdeepet nagyon akarnám szeretni, de még tennem kell vele pár próbát. A tény ugyanis, hogy az ellenfelek akadályoztatásához pontosan tisztában kell legyél minden előttük lévő Quest erőforrás szükségletével, nagyon lelassítja a játékot. Legalábbis számomra.

superben 2014.01.18. 00:01:00

Érdekes, hogy a minőségi társasjátékok tematikájában milyen sűrűn előfordul a lovecrafti mitológia, míg a könyvek, filmek, képregények világában ez, sajnálatos módon, sokkal kevésbé jellemző.

Évek óta szívesen játszanék valami igazán jó társasjátékkal, de sajnos se időm, se társaságom nincs hozzá.

Tadt 2014.01.20. 18:30:03

@Desrix: A relic legjobb esetben is egy WH40K talisman, hiába festek 40K-t az életben nem venném meg a társast O.o
Az eurogame és az ameritrash között inkább a játék szerencsefaktorában rejlő különbségek szignifikánsak, ld. Terra mystica amiben legalább annyi komponens van, mint egy pandemicben..
A rampage pedig egy egészen vállalható családi játék, ami körülbelül annyira bonyolult, mint egy csattogós falepkét tologatni. :) Ettől persze nem rossz, de én simán adnám 8 év körüli lurkónak.

Desrix 2014.01.20. 19:52:20

@Tadt: S lőn, nem is állítok mást, mint hogy Talisman rendszerre húzott 40k bőr. :) Helyén kezelve remek szórakozás. Kell egy kis Relic néhány Dark Heresy vagy Rogue Trader parti között. :)
Az euro és ameri közti különbségekről és hasonlóságokról napestig lehetne vitatkozni, az egyik kiszámíthatóbb, a másik kalandosabb.
Pandemic pont nem a legjobb példa (jó, csak nem a legjobb), egy mezei Finca-ban több mütyör van, mint abban. De ettől függetlenül értem, mire akarsz utalni.
A Rampage szerintem egy hangyafallosznyit összetettebb a csattogós falepketologatásnál, de ezt csak azért tudom ennyire, mert 30 év csattogtatás áll mögöttem. Mármint tologatós falepkéé. ;)

@superben: Valóban, társasok és szerepjátékok világában sokkal sűrűbben fordul elő a lovecrafti mitológia, mint téma. Sőt, RPG-kben a leggyakoribb szerintem (Call of Cthulhu, Trail of Cthulhu, Cthulhutech, Actung! Cthulhu!, meg még ki tudja mennyi cím...).

@_Nagy Krisztián_: Értelek. Azért ugye ahhoz, hogy akadályozd őket, eleve támadó intrika kártya kell, amiből meg nincs folyton az embernél, azt a keveset meg jól igyekszik időzíteni. Mondjuk utolsó körben egy 25 VP-s Quest-re. ;)

_Nagy Krisztián_ 2014.01.20. 22:31:21

@Desrix:
Ahhoz nem kell Intrigue kártya, hogy elorozd előlük a Quest-jükhöz szükséges erőforrásokat. Én pedig erről beszélek: ami a Troyes-ban kiválóan működik, mert tökéletesen átlátható a tábla, az itt jobbára fabatkát sem ér, mert minden köröd elején végig kell vizslatni, hogy ki előtt milyen előfeltételű Quest van, ami igen fárasztó és hosszadalmas feladat...

Na de még csak kétszer játszottam vele, szóval kap újabb esélyt a bizonyításra.

Desrix 2014.01.20. 22:44:54

@_Nagy Krisztián_: Ja, értem, mit mondasz. Ez szerintem nem annyira célravezető, mert ahogy halad előre a játék, egyre több kalandozót biztosító épület kerül fel, és ezáltal egyre kevesebb esélyed lesz így keresztbe tenni másoknak. De abban mindenképpen igazad van, hogy 5 játékosnál végigkukkolni fejenként 3-4 lapot, az nem épp kellemes. Sőt. Próbáld lazábban felfogni, mégiscsak euro, ha másokat akadályozol, Te nem haladsz annyira.

Desrix 2014.01.21. 22:26:12

És ha valaki szeretné esetleg megismerni más, magyar társasjátékos saját toplistáját, erősen tudom ajánlani az alábbi linket:
boardgamegeek.com/geeklist/167852/best-of-2013-hungary

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2014.02.26. 12:14:30

Nagyon jó lista. Természetesen nem mindegyik helyezettel értek egyet, pl. Warhammer 40k fanatikusként azt kell mondjam, a Talism... akarom mondani a Relic két lépésre van a bárgyúságtól.

A PAthfinder Card Game nekem nagyon bejött, az Eldritch viszont, bármennyire is streamline-olták, ugyanabból a sebből vérzik, mint az Arkham: kockadobálós rohanás, amelyben igazándiból nincsenek lényeges döntéseid, a történések egymásradobált véletlenszerűségét semmi nem tartja össze. Végig vagy rángatva egy több órás akadályversenyen, amelynek során kb az első fél órában lehet tetszetős az, hogy semmit nem irányítasz, utána meg ez már csak mélyen lehangoló. JOBB, mint az Arkham, persze. Nehéz is lenne annál nem jobbnak lenni.

RAMPAGE hatalmas mókának tűnik, meg lesz véve.

BATTLELORE-t hiányolom innen, az csúcs.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2014.03.04. 11:18:50

pár menet után az Eldritchről "némileg" revideáltam az álláspontomat :)

virtualdog 2015.02.19. 14:56:37

@wice: Nos, utólag - Firefly-tulajként (most már Pirates and Bounty Hunters is) és fanként - csatlakoznék felkiáltásodhoz. :D Persze a többi is biztos remek társas, úgyhogy nem a listát támadom - inkább igyekszek minél többet pótolni. :)
süti beállítások módosítása