Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

The World's End

2013.09.24. 06:00 Forgács W. András

The-Worlds-End-Simon-Pegg-Nick-Frost.jpgBeszélgessünk egy kicsit az időről. Nyugalom, nem lesz szükség a speciális vagy az általános relativitáselmélet mélyebb ismeretére, nem a tudományos szempontból "idő"-nek nevezett jelenségről fogunk értekezni. Arról az időről van szó, amit mi mindannyian megélünk. Nem tudom a Kedves Olvasók hogy vannak vele, de ahogy öregszem úgy változik az időhöz való hozzáállásom is: amikor még tinédzser voltam, és mit sem tudtam arról hogy X, Y vagy Z generációhoz tartozom, kétféle idő létezett. Az egyik a "matekórának" is nevezhető jelenség, vagyis hogy az idő nemhogy konstans, de konkrétan áll és nagyokat sóhajtozva nézi a körmeit - a másik pedig az a három másodperc, amíg elmegyünk hat helyre, és nagyon sok mindent iszunk, jól érezzük magunkat, majd pedig arra ébredünk, hogy Adyligetnél jár az éjszakai busz. Borzasztóan igazságtalan klisével élve, jó társaságban repül az idő. Ez azonban csak az első része a gondolatmenetnek.

Shaun of the Dead, 2003. Adott két meglehetősen tehetséges író-komikus figura, Simon Pegg és Nick Frost, akik afféle Underground hírnévre tettek szert egy rövid életű, ám annál sokkal nagyobb hatású sitcom (Spaced) révén. (Zárójel: a sorozatot mindenképpen ajánlom, ha még a Kedves Olvasó nem találkozott vele. Mondhatnám hogy az anti-Jóbarátok, ha ez jelentene bármit egy kevésbé jól sikerült Channel 4 promónál. Kötelező. Elvégre ez a Geekblog). Adott emellé a sorozatot rendező fáradhatatlan, ultratehetséges és másodéves mongol-altajisztika-szakosnak kinéző Edgar Wright, a fent említett páros állandó ivócimborája-kollaborátora. A Shaun of the Dead elkészül, és természetesen azonnal hatalmas siker: a zombilegendáriumot szó szerint a rögvalóságba helyező, mégis könnyed, nagyszerűen szerkesztett és elképesztően vicces film hatalmasat tarol, ha nem is a mozipénztárakban (szőrszálhasogatóknak: igen, igen, nem volt bukás, sőt) de az addigra már háromnapos szagot eresztett hollywoodi gigászok dzsakuzzijaiban is.

the-worlds-end-image06.jpgMi szokott ilyenkor menetrendszerűen történni? - adódik a kérdés. A Hagyományos Iskola azt mondaná, hogy tíz évvel a Shaun of the Dead bemutatása után a Gonosz Sárkány (ti. Hollywood) fogja és szépen elmajszolja hőseinket amúgy tízórai gyanánt - hogy aztán vállalhatatlannál vállalhatatlanabb baromságokat csináljanak, ellenben jó pénzért. Emellé a Comic Conon csak-csak előforduljanak, hiszen ott még emlékeznek rá, mekkora ászok is voltak valójában, dedikálva az ezredik eléjük tett krikettütőt, és feszes mosollyal fogadják a "You've got red on you" jellegű, összekacsintósnak szánt, bár kínosan előadott poénokat hajnalban, valami kocsmában. Növesztenek maguknak sörhasat és egy kisebb, de annál hangosabb "eladtátok a mjűvészeteteket a máninak" jellegű csapatot, akik szomorkás szemmel nézik majd a Shaun of the Deadet DVD-ről, miközben egymást böködik, hogy nézd, mikor még jók voltak. Természetesen a másik út az lehet, hogy látványosan elutasítják az Álomgyár (sic!) expliciten szexuális felajánlkozásait - ezzel kivívva a hardkór rajongótábor még mélyebb szeretetét - csinálnak néhány dolgot, amely pénz vagy egyéb hiányában már nem üt akkorát - csak nevezze meg a Kedves Olvasó Orson Welles második filmjét az Aranypolgár után - ettől persze mindenkinek rossz lesz a közérzete, marad tehát a múltból élés, ameddig kitart. De lehet hogy nem tart ki tíz évet, és mire hőseink negyvenesek lesznek, már tíz éve birtokolják a "has been" címkét.

Véleményem szerint a Hagyományos Iskolának fogalma sincs arról, hogy mi folyik a világban. A Hagyományos Iskola ugyanis nem ismer mást a bukáson kívül. Vagy egzisztenciálisan buksz vagy anyagilag vagy mindkettő - állítja. És elismerem, a Vaskabátok (de ostoba ez a magyar cím is) nem vállalt sokkal többet a Cornetto-trilógia első darabjánál. Nekem még mindig tetszik, jó kis zsánerparódia, megfelelő mennyiségű akcióval, humorral meg drámával. A közvélemény nagyobb része még elég jól fogadta a Mission: Impossible III-on innen készült produkciót. Aztán három hősünk persze különböző mélységig, de elmerült Hollywood rengetegében is - egyébként ide a rozsdás bökőt, hogy az összes művész per függetlenfilmes is odaadná a bal karját egy kis korrumpálódásért. És ezzel nincs semmi baj, csak ne "hazudgáljatok", hogy a klasszikust idézzem. Szóval, Pegg csinált néhány blockbustert színészként, aztán ott volt a Paul is, ami szintén remek, Wright megcsinálta a Scott Pilgrimet - ami ahhoz képest, hogy "stúdiófilm", nem is rossz - hogy aztán tíz évvel a Nagy Belépő után megcsinálják a The World's Endet - a sokak által várva várt Cornetto-záródarabot.

the-worlds-end-image01.jpgÓhatatlanul is felmerül a kérdés, mégis mi szükség volt az előző négy bekezdésre? Nos, a lényeg a kontextus. Olyasmit fogok mondani, amivel tudom, hogy sokan nem értenek egyet - de az a célom hogy a cikk végére bebizonyítsam, hogy nincs igazuk. A feltételezésem a következő: a The World's End méltó lezárása a Wright-Frost-Pegg trilógiának. Mire alapozom ezt? - merülhet fel a kérdés. A történet leginkább a Shaunra rímel: adott Gary King, ez a mára közel negyvenéves tinédzser, aki legjobb iskolai barátait elhívja szülővárosukba, hogy végigvigyék a kocsmatúrát, amit tizenhárom évvel korábban nem sikerült. Miközben idegenként járnak-kelnek otthonukban - hiszen jó ideje nem jártak ott - és kissé feszengenek is egymás, de főleg Gary társaságában - rádöbbennek, hogy bizony űrlények veszik őket körül, és nem a szó átvitt értelmében.

Említettem, hogy a történet leginkább a Shaun of the Deadre rímel, de arról szó sincs, hogy visszatérnénk a gyökerekhez, hacsak nem az egyik főtéma - felnőtté válás versus nem megölni a bennünk élő kisgyereket - tekintetében. Pegg - a Shaun of the Dead vagy a Vaskabátok (brr) főszerepeitől ellentétben - nem az ún. Straight Man, vagyis a Normális Ember megtestesítője, aki a nézőt képviseli a körülötte zajló őrület közepén. Ez a feladat most a kórusé, azon belül is Nick Frosté, aki a munkájának élő komoly felnőtt, felelősségteljes ember dizájnos öltönyben, szemüveggel és ásványvízzel a szokásos pint helyett. A kórus pedig szintén a legjobbakból áll: Martin Freeman ezúttal komoly méretű szerepben, mint ingatlanügynök, Eddie Marsan, az elnyomott srácból lett elnyomott autókereskedő-családapa és Paddy Considine, Pegg karakterének jobbik fele aki Garyvel ellentétben felnőtt. És persze itt van minden ismerős, Mark Heaptől Darren Boydon át Billy Nighyig.

A sztori annyiban hasonlít a Shaun of the Deadre, hogy a nagy sztori - vagyis az élien invázió - emeli globális szintre a karakterek problémáját és konfliktusait. A Shaun of the Dead sokkal inkább klasszikus paródia, ami a zombihorrorok műfaji elemeivel játszik, valódi hús-vér embereket rak bele a zsánerbe, hogy aztán azok valódi emberekként reagáljanak, ez adja a film lényegét. A The World's End azonban nem ilyen: itt a kórus és Gary közti feszültség, a Gary és a világ közti ellentét a vezérfonal, a kékvérű élienek csupán a ráadás. Óvatosan kell az ilyennel bánni, mert könnyen Another Earth válhat a történetből, amiben a sci-fi vonal csupán háttér. Az idegenek motivációja pedig meglehetősen sajátos és - ha az Igen Tisztelt Nyugati Világ hozzáállását tekintjük az általunk "fejletlennek" gondolt országok esetében - sajnálatosan ismerős.

the-worlds-end-stool-boxing.jpgMost pedig jön az indoklás, hogy honnan is veszem a bátorságot ahhoz, hogy méltónak merjem nevezni a filmet a Cornettó-trilógia végére. Itt kanyarodnék vissza a cikk elejére - ha még emlékeznek - az időre: amíg a Shaun of the Dead zombijai a konformizmus, a beszürkülés képviselői, addig itt az idegenek, ha lehet ilyet mondani, sokkal alattomosabban lépnek fel: "civilizálni" akarják az emberiséget. Nincs örök gyerekkor - bár sokan azt kívánják, hogy legyen - ez mégsem jelenti automatikusan azt, hogy mostantól minden nap öltönyben kell bejárnunk irodaházakba dolgozni. Nem a világ vége ha egy kicsit megtanulunk továbblépni. És az sem baj, ha menet közben kicsit módosítunk az álmainkon, mert lehet, hogy annak idején gondoltuk rosszul. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, a gyerekkori-fiatalkori álmok a helyesek, hiszen akkor még ártatlanok voltunk, ergó tiszták - sajnos nem mindig ez a helyzet. Ez egy sokkal érettebb, felnőttebb film - nem beszélve arról, mennyivel több pénzt tudtak belerakni. És ez nem feltétlenül rossz. Ha visszavágyunk a Shaun of the Dead látszólagos egyszerűségébe - pedig már az is komoly film volt - még mindig újra elővehetjük. De érdemes mellé megnézni a The World's Endet, hogy mennyit fejlődtek gyermekeink, és büszkén mondhatom, hogy sokat: Edgar Wright - noha a sűrűn vágott közelik már-már kezdenek klisészámba menni - jobban vezet színészt, jobban komponál jelenetet, Pegg tényleg nagyon jól játszik, de ami a legszívetmelengetőbb, az Nick Frost érettségije: belőle is rendes, drámai színész lett akire bármikor rá lehet bízni bármit. A kedves óriás aki a film lelke és - ha lehet ilyet mondani - morális iránytűje, az ő drámája teljesen egyenrangú Garyével. És ez a fajta kiegyensúlyozottság az, ami az év egyik legjobb filmjévé emeli a The World's End-et.

Utószó: a nosztalgia a vénemberek heroinja. Ha azt várja a Kedves Olvasó hogy Pegg és Frost örökké túlkoros fanboyokként fognak viselkedni, sajnos téved. Az idő ugyanis telik, változtat, formál, akkor is, ha nem akarjuk. Az, hogy hogyan viseljük ezt, az tesz minket egyedivé. Nem lehet azt kérni senkitől, hogy minden olyan legyen, mint amikor fiatalok voltunk, csak önmagunkat áltatjuk ezzel. Nem lesz olyan - pont azért mert egyrészt elmúlt, másrészt ha nem múlt volna el, nem lenne megismételhetetlen, és ezáltal szívünknek kedves. Úgyhogy én örülök a The World's Endnek, és kíváncsi vagyok, mit fognak még csinálni.

15 komment

Címkék: scifi akció vígjáték filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr595523505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fratello (törölt) 2013.09.24. 06:24:12

Őőőőő, te most tényleg hatvan oldalban azt írtad le, hogy a film neked nagyon tetszett, méltó a páros előző két alkotásához, vicces, de nem olyan formában mint azok, mert itt a karakterdráma és a jellemfejlődés van a középpontban, nem a helyzetkomikum, és emiatt mindenképpen egyfajta érettebb, "értőbb" befogadóközönséget igényel, tehát a "vérbeli" fanboyok, akik a Shaun of the Dead alien-verzióját várták lehet kicsit csalódni fognak?

(Hm, most hogy így visszanézem mit írtam, ezt tényleg nem igazán lehet sokkal jobban összesűríteni mint te tetted...)

Nem kötözködni akartam, csak kíváncsi vagyok jól csapódott-e le kritikád lényegi esszenciája tudatom e hajnali órán még nem tökéletes szűrőjén?

Valandil 2013.09.24. 09:14:53

Ez a poszt egy (Parraghramma) stílusgyakorlat volt? :D

Beyonder 2013.09.24. 12:15:52

A nap költői kérdése: miért mindig azok kommentelnek elsőként, akik 1. nem értik a szöveget, 2. abszolút semmi mondanivalójuk nincs?

Malachi 2013.09.24. 12:39:29

imádtam a filmet, az első percétől az utolsóig. kb. elevenembe is talált, ismerős ez a korral járó kínlódás. nagyon pontosan fogta meg a film a lényeget, és tényleg csak jobb lett az egész a környezettől, meg az űrlényektől.

a kritika pedig tökéletes, köszönöm.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.09.24. 13:38:56

Fogalmam sincs, hogy a film milyen (és még azt sem mondhatnám, hogy Andris meggyőzött arról, hogy jó), de hogy a kritika az strukturálisan és tartalmilag pöpec az biztos.

Ellenben (ezért sokan pálcával vernének meg) a Shaun-t én elképesztő módon untam és néhány jelenettől eltekintve vicces sem volt. Viszont a Hot Fuzz...azon halálra röhögtem magam. Szerintem merőben jobb, egyedibb és ami a legfontosabb sokkal-sokkal humorosabb, mint a Shaun.

Ha ez a film pedig tényleg ennyire érett, akkor ide vele.

DeadlyGr 2013.09.24. 13:44:17

nekem is tetszik a kritika, kicsit sok a magyarázó szöveg, de jó volt olvasni és tényleg passzol a film a trilógiába.
én a Shaunt minden hibája ellenére szeretem, a Hot fuzz egyszerűen zseniális (Baz Luhrman féle Rómeó + Júlia színpadi változat), a harmadik pedig pont amikor leülne, akkor lépi meg az idegenek témakört, ami nagyon gyorsan megint feldobja. nem tökéletes film, pedig azt szerettem volna, de megvalósításában, ötleteiben és vicceiben remekül működőképes.

10/8, 10/10 és 10/8 :)

ghavin 2013.09.24. 16:03:43

Spoiler:

Engem csak a blank-ek nem hagynak nyugodni. Most akkor a "lámpa" távozása után megőrizték a szelektív emlékeiket vagy sem? A világvége montázs egy posztapokaliptikus környezetet fest le, amiből ugyan az emberek sem jöttek ki sokkal jobban, a magukra maradt másolatokkal szemben kirekesztőek és lényegében szegregálják őket. Ehhez képest Freeman és Eddie Marsan úgy-ahogy visszatértek a régi kerékvágásba. Most tényleg csak a zárójelenet miatt kellett az epilógusba biggyesztett status quo? Megérni megérte, csak így mégsem kerek valahogy a történet úgy, mint a Fuzz és a Shaun végén.

kukilopezromero 2013.09.24. 19:12:06

@Ghavin:

SPOILER ON

gondolom ennek csak az a lényege, hogy vannak akik örökre geekek maradnak, és így boldogok egy fantáziavilágban, és vannak akik felnőnek, és beilleszkednek, pénzt keresnek stb

ez akart lenni szerintem itt a művészi mondanivaló, ahogy tulajdonképpen az egész film erre épült, a nagy lámpás is egyformára csinálta az embereket és bevezetett olyan csodásnak tartott technikákat, mint a mobil, szóval ez a mindenki robot téma van itt megfogalmazva

vagy a végét lehet úgy is értelmezni, hogy vagy elszürkül a lelked egy pusztuló világban, vagy van aki itt is életképes és a kalandokat keresi

hogy mennyire van ebben igazuk, azaz jó dolog-e felnőttnek lenni vagy sem, azt mindenki döntse el maga....

SPOILER OFF

RoFä 2013.09.25. 06:28:29

Nem tudnak hibázni...ezek szerint. És ez jó.

Shaun: elsőre kicsit sok volt, aztán rám nőtt rendesen, vagy tízszer láttam és néha belenézek. "It's FOUR IN THE FUCKING MORNING!"

Hot fuzz volt életem legviccesebb moziélménye, soha semmin nem röhögtem olyan hisztérikusan. Sokan sírtak hogy a Shaun után visszalépés meg felvizezett meg ismétlik magukat, szerintem meg előrelépés: veszettül iintelligens, az utolsó részletig kidolgozott verbális és vizuális ámokfutás a szó legjobb értelmében.

A Paul a legkellemesebb nem várt meglepetés volt az elmúlt évekből, a Scott Pilgrimet a kicsit leülős második fele ellenére imádom, pedig elvileg öreg vagyok hozzá.
Frost mint színész - a nagyon bugyuta, de nagyon-nagyon feelgood Rockhajóban megjegyezhető alakítást nyújtott pedig abban az ensemble-ban ez nem volt egyszerű.

Szóval akkor irány a világ vége...

thegoddamnbatman 2013.09.25. 13:31:07

Eme író cikkei engem folyamatosan kikészítenek. Értem én, mit ír, csak egy geek blog filmkritikája számomra nem ebből kellene, hogy álljon. Ez nekem sok, elnézést.

A Shaun zseniális volt, a Hot Fuzz-on bealudtam, remélem ez ismét jó lesz számomra.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2013.09.25. 15:19:56

@thegoddamnbatman: Ha gondolja, házhoz megyek és kifejtem bővebben.

Fratello (törölt) 2013.09.25. 18:07:56

@Forgács W. András: Most már tényleg csak kötözködésképpen: nem lett volna jobb ezt a kritikát kizárólag a szóban forgó filmről megírni, és csinálni külön egy "Cornetto-trilógia" összefoglaló cikket, ahol kompletten meg lehetett volna emlékezni és ki lehetett volna vesézni együtt az írópáros három filmjét, a stílusuk fejlődését, folyamatos finomodását, stb., elkerülvén ezzel a felesleges vérig sértődéseket mert valaki kifogásolja hogy egy filmkritika csak kb. 20%-ban szól a filmről...

kukilopezromero 2013.09.26. 08:36:26

na valami értelmes vita is legyen..... szentségtörés egy geek blogon, meg mindenki nagyon várta ezt... de azért nem lett olyan hú de jó, ugye???? őszintén ?
süti beállítások módosítása