Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

The Walking Dead: 3. évad

2013.04.01. 23:49 Rusznyák Csaba

twd301.jpgMég a második évad tizedik részében volt egy briliáns kép, ami abszolút definitív a sorozat fő témája szempontjából. Rick és Shane egy autóval tartottak céljuk felé, és utóbbi az ablakon kibámulva lett figyelmes egy zombira, ami a nagy, útmenti mezőn csoszogott lassan, céltalanul. Shane kifejezéstelen arccal bámulta, és az akkori események egyéni drámáinak kontextusán túl a kép bírt, illetve máig bír egy általánosabb jelentéstartalommal. Konkrétan: a zombi a csendélet része, a hétköznapok része, az élet, méghozzá a normális, megszokott élet része. Megszűnt megmagyarázhatatlan, természetfölötti horrornak lenni, és a civilizációt elpusztító kataklizma után, amit okozott, lassan csak egy markáns, de tipikus eleme lett az új világrendnek.

A harmadik évad (magasan az eddigi legjobb) ezt a motívumot erősíti meg: a túlélők, nem kis veszteség árán, de alkalmazkodtak a drasztikusan megváltozott körülményekhez. Az élőholtak távoltartásához elég néhány masszív kerítés és némi óvatosság – persze, nem árt, ha az ember határozottan meg tud lendíteni egy fejszét, ha arra kerül a sor, de a foszladozó-rothadó „walker”-ek, hacsak nem hatalmas hordába verődve támadnak, nem jelentenek többé igazi veszélyforrást. A szereplők mostanra mintegy mellékesen kaszálják le a közelükbe kerülő zombikat, mint háziasszony a konyhájában zümmögő legyet, ha pedig pár méteres távolságon túl csoszognak el, alig méltatják őket egy kósza pillantásra. De ez azt jelenti, hogy túl vannak a legnehezebben, hogy annyi viszontagság után egy kis odafigyeléssel biztonságban élhetnek? Dehogyis, kacag fel alattomosan a legmocskosabb, legrohadtabb, leggyilkosabb teremtmény, amit valaha hátán hordott a Föld: az ember.

Rick és társai fizikai, szellemi és morális útkeresése és túlélőtúrája újabb kegyetlen, őket az addigi hitükből kiábrándító állomásához érkezett. Az előző évad végén Rick diktatúrát kiáltott ki: ő vezeti a csapatot, az van, amit mond, ha valakinek ez nem tetszik, isten véle. Mostanra azonban világossá vált, hogy ez a rendszer több okból sem tartható fenn, és a harmadik évad teljes egészében ezekről az okokról szólt. Rick egyedül viselte a súlyos, nem egyszer kegyetlen döntések, a tisztességes ember számára egy normál világban elképzelhetetlen erkölcsi kompromisszumok súlyát, ami alatt lassan, de biztosan megroppant – az őt időközben ért személyes veszteség tovább lökte a mélység felé, értelme megbomlott, tévképzetek, hallucinációk lettek úrrá rajta, mert ahogy azt Nitzsche mondta, ha sokáig bámulsz a mélységbe, az előbb-utóbb visszabámul rád.

twd302.jpgA mélység: az élőhalottak, a „Normális”, amit felzabáltak, és az „Új Normális”, amit visszaöklendeztek, a halál, a rettenet – és a Kormányzó. A Woodbury nevű közösség perverz, őrült, gyilkos vezetője háborút hirdetett a közeli börtön ellen, amiben Rick és társai meghúzták magukat (ebből fakadóan a harmadik évad esemény- és akciódúsabb, mint az előző kettő együtt). A Kormányzó személye a posztapokaliptikus diktatúra működésképtelenségének élő demonstrációja. Noha, akárcsak maga Woodbury, a karakter is sokkal visszafogottabb képregénybeli önmagához képest (azért az évad végén már jobban hasonlít rá, mint az elején), ő a hatalom és „a cél szentesíti az eszközt” elv találkozásának eredménye. Miután Rick komolyan elgondolkodik rajta, hogy hidegvérrel beáldozza egyik társát a többiek (még csak nem is biztos) megmentése érdekében, ugyanarra az útra lép, aminek a végén a Kormányzó áll, a maga teljes embertelenségével.

És Merle? A rasszista, soviniszta, szexista tőről metszett vadbarom redneck az első évad leggyengébb, legprimitívebb karaktere volt (ő, és testvére, a közönségkedvenc Daryl a kevesek közé tartoznak, akiket nem a képregényből vettek át), de mostani visszatérésére őt is hozzáigazították a sorozat koncepciójához. Évadvégi döntése, noha korábbi viselkedésével csaknem kibékíthetetlenül ellentétes (csaknem, mert az írók egy nagyszerű dialógussal épphogy megússzák a dolgot), drámai színezetet ad neki, és világossá teszi, hogy a mélység visszanézése őt sem hagyja érintetlenül. Egy dolog megállás nélkül nyomatni a tahó, fajgyűlölő szövegeket meg a bárány-farkas mentalitást, és más dolog odalépni a szavak mögé, és ölni egy őrült parancsszavára. Egy darabig eljátszhatod, hogy ez oké, vagy akár azt is, hogy élvezed, de a következmények, külsők és belsők, végül megtalálnak.

Ami a reménytelen hinta-, illetve békítőpolitikát folytató Andreával, a körülményekhez tökéletes hidegséggel és sztoicizmussal hozzáidomult, katanaforgató Michonne-nal és Woodbury morális csapdában lévő orvosával, Miltonnal, visszavisz minket az évad fő kérdésfelvetéséhez. Milyen rendszerbe lehet berendezkedni a posztapokaliptikus holnapban, miután a demokratikus és diktatórikus elképzelés praktikus illetve erkölcsi okokból megbukott? Milyen közösségi, társadalmi forma biztosíthatja a túlélést, és talán, de csak talán, a civilizáció majdani újjáépítését? Milyen elveket kell követni, hány kompromisszumot lehet hozni, hol van az a pont, ahol elhajlasz annyira, hogy a történelem horrorvihara ne törjön ketté, de annyira már nem, hogy elveszítsd önmagad? És nem utolsósorban (citálva a meglepően visszafogottra sikerült évadzáró legerősebb jelenetét), mit szűrnek le döntéseinkből a gyermekek, akiknek már ezek az állapotok jelentik a normálist?

twd303.jpgA szereplők kétségbeesett próbálkozásai arra, hogy rendet vigyenek a világba („béketárgyalás”, találkozás Morgannel, akit az első évadban láttunk utoljára – mindkettő kiemelkedően jó epizód), hogy visszaállítsák benne a józan észt és az emberséget, mint elsődleges támpontot a mindennapi élethez, kudarccal végződnek. Nehéz így utat keresni. Egy rossz lépés az egyik irányba: halál. Egy rossz lépés a másikba: őrület. A harmadikba: nem vagy ember többé. A negyedik irány pedig nem látható, masszív, kőkemény falból kellene kivájni, de hiányoznak hozzá az eszközök, mert ez a világ még új, a szabályai változnak, a körülményei csak részben tiszták, és ellentétben a zombikkal, az emberi tényező, és az abból eredő pusztulás végtelen variációi megismerhetetlenek. És a mélység közben csak néz.

8 komment

Címkék: sorozat horror dráma tévékritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr125188065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szkristof92 2013.04.02. 00:04:39

Hátborzongatóan jó írás és maximális egyetértés.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.04.02. 08:23:22

nagyon jó írás, és az évad is az volt.
a tárgyalásos rész volt a legjobb.

chuck-d 2013.04.02. 08:32:28

ha már erre a mélység visszanéz gondolatra lett felfűzve: Nietzsche. az idézet első fele is bőven ide illő, hogy aki szörnyetegekkel harcol ügyeljen, hogy közben nehogy szörnyeteggé váljék. a táskás srác szenvtelen otthagyásánál már elég közel kerültek az ellentábor beavatottjainak moráljához, ő nem volt a közösség tagja, de ez a hozzáállás lassan beszivárog és már az új tag életéről is lehet hasonlóan dönteni - majdnem. hátborzongató a fináléban a Kormányzó ha előbb lettem volna ilyen a lányom még mindig élne és Carl ha megöltük volna azt a fegyencet anyám még mindig élne párhuzam. amúgy Woodbury polgárainak nincs fogalmuk arról, hogy diktatúrában élnek, csak van egy jólelkű vigyázó Kormányzó a demokrácia statárium alatt érvényes jogköreivel. ezért is a sok hazugság és a kettős játék, a legitimáció az utolsó részig fontos. Rick hazugsága az alkuról így válik majdnem egy erkölcsi fordulóponttá, ráadásul a csapat polgáribb része elől eltitkolva épp úgy Merle lenne a logikus eszköze a piszkos munkához, mint az évad antagonistájának. hősünk diktatúrát hirdetett, de nyílt lapokkal játszott és érdekelte a közösség minden tagjának a sorsa, a Kormányzó a rá taksált, az emberek által választott pozícióban tetszeleg, de a valóságot elhallgatva, manipulatív hazugságokkal tartja ezt meg és igazán nem érdeklik az emberek, csak eszközök, a trón deszkái.

Maya-- 2013.04.03. 18:02:46

még látnom kell pont 4 részt belőle.

weapon x 2013.04.03. 18:56:28

Kiváló kritika! Talán jobb is, mint a sorozat. Én leginkább Tyreese karakterét fájlaltam. A képregényben csodálatos dinamika van közte és Rick között, itt viszont elég halvérűre sikerült.

jocibmx 2013.04.06. 15:06:31

Az évad végére picit talán elfáradt a sorozat, de tényleg ez volt eddig a legjobb, viszont nem tudom hogy lehet folytatni így a Kormányzós szálat, lényegében 2 embere maradt csak a végére, és így már nem jelent olyan nagy fenyegetést. De majd meglátjuk.
Egyébként a képregény szerintem pont emiatt jobb a tv sorozatnál, az folyamatosan tudja hozni a magas színvonalat, míg a tv sorozatban azért vannak gyengébb részek.

Maya-- 2013.04.06. 19:33:23

egy kicsitt SPOILERES: ejj, most akkor csak ott maradnak a börtönben? már jobban unom mint a farmot. mindent szeretek a zombis filmekben, kivéve azt, hogy bezárkoznak valahová és ott mindig megvárják a film végét. miért nem mentek a városba? a Kormányzó most már azért eléggé gonosz volt. csak nem értettem a balfasz jobbkezét meg a még balfaszabb balkezét, hogy miért nem nyírták ki mikor lelödözte az egész csapatot. mondjuk lehet, hogy jól tette..
mondjam úgy, hogy voltak nagyon jó pillanatai ennek az évadnak. amúgy bírtam a kölyköt..na őt biztosan tartani fogják végig a sorozatban. na meg továbbra is a kedvencem Daryl, abszolút nem félnék vele. :) jó a mocija is, aztán micsoda tiszta kocsikkal furikáztak megint, tisztábbak mint az enyém, pedig nem olyan rég mosattam..mondjuk egy nagyon jó pont, hogy most már nem frissen zselézett hajakat láttam, hanem tényleg szutykosak voltak. egyetlen tiszta cucc a Lorika billys inge volt..de ő már nem érdekel.
süti beállítások módosítása