Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

The Woman

2011.10.28. 07:00 Rusznyák Csaba

A The Womant rettenetes élmény végignézni. Bőven túlvan az emberek úgy 99%-ának a komfortzónáján, a maradék 1%-ot meg mielőbb el kell zárni. De nem azért nyomasztó és brutális, mert van benne ujjleharapástól kettévágáson és mellbimbólenyesésen át szívkitépésig minden, ezek a hatáskeltő eszközök csak illusztrálják mindazt a lelki poklot, amiben a film a nézőt kínozza. Mert nehogy bárki azt higgye, hogy ez valami olcsó torture porn a Fűrész-féle konzumbaromságok sorában – a The Woman (noha van egy rape & revenge vetülete is, de ez teljesen mellékes) nagyjából azon a csapáson halad, amin Simon Rumley Red, White & Blue-ja, csak még tovább megy rajta. Nem pusztán az emberek közti normál kommunikáció, hanem az egész istenverte civilizáció szenved ki benne. Vérmocskosan.

A film már rögtön a sundance-es premier napján gondoskodott magának egy kisebb botrányról, és azóta is erősen megosztja a kritikusokat és a közönséget. Nem csoda, elvégre Jack Ketchum áll mögötte, aki örömmel és kíméletlenséggel rángatja el olvasóit az emberi természet legvisszataszítóbb bugyraiba – ld. A szomszéd lányt, vagy akár a Redet, amit éppen a The Woman rendezője, Lucky Mckee adaptált nagyvászonra. McKee most Ketchum két korábbi regényének, az Off Seasonnak és az Offspringnek a folytatását forgatta le. Utóbbiból készült egy 2009-es, minden szempontból unalmas és amatőr film, ami említést csak azért érdemel, mert az itteni címszereplőt már abban is Pollyanna McIntosh játszotta. És bár a The Woman közvetlenül az Offspring után veszi fel az események fonalát, ne gyötörd magad a (mozgóképes) előzménnyel: teljesen irreleváns, ami történik benne, a film önmagában is tökéletesen érthető és élvezhető. Élvezhetőt mondtam volna? Na, ez kurvára nem jó szó volt.

Ordas sablon, de elnézve az utóbbi évek felhozatalát a műfajban, sajnos mégis egyre többet kell ismételgetni: az igazi horror az, ami belülről jön. Az emberből. Azt pedig nehéz a szó hagyományos értelmében véve élvezni – de ki mondta, hogy baj, ha a művészet ennél messzebbre mutat? A The Womanben a családfő elvileg azért viszi haza az erdőben talált kannibál vadnőt, hogy felesége és gyerekei segítségével civilizálja, de persze, hogy a kísérlet visszafelé sül el. A pincében láncra vert fogoly olyan lesz, mint egy élő igazság-, pontosabban, személyiségszérum: eltünteti a fogvatartói által viselt maszkokat, egyesével hámozza le róluk a civilizáció rétegeit, mi meg már meg sem lepődünk rajta, hogy az első pillantásra normál, boldog család mosolygós arcai mögött miféle szörnyetegek rejlenek. És ez a horror, nem a patakzó vér.

Persze azt mondani erre a családra, hogy eleve diszfunkcionális, olyan, mint azt mondani Norman Batesre, hogy enyhén instabil. Az apa egy nőgyűlölő zsarnok, a feleség egy belül már rég darabokra tört, sztoikus báb, a fiuk - apuci tanítványa - egy pszichopata, a nagyobbik lányuk közel katatón, a kisebbiknek meg annyira nincs fingja a világról, jóról és rosszról, hogy ugyanazzal az arccal nézi a vérfürdőt, amivel reggelizik. A nő nem csinál semmit (eleinte), csak ott van. Ő az áldozat, őt kínozzák, a puszta jelenlétével hozza felszínre a vidéki Amerika polaroid látszatboldogsága alatt gyűlő szennyet. Már akkor nevetünk, amikor leharapja az apa egyik ujját, mire az rákiált leütött, elrabolt, láncra vert fogolyára, hogy „ez nem civilizált”.

Civilizáció? Az úgy illan el a semmibe, mint egy hosszú és unalmas vicc gyatra csattanója. De McKee és Ketchum ennél egy szűkebb területen is markáns véleményt fogalmaz meg – a nők és a férfiak viszonyáról. Itt minden nő áldozat, kezdve a fiúk által a kerti partin gyötört kislánytól az otthoni „idillbe” katasztrofálisan rosszkor besétáló tanáron át a lelkileg rég lemészárolt feleségig. És persze a férfiak a tettesek. Ezt az igazságtalanságot korrigálja a vadnő, totálisan és megállíthatatlanul, mint valami természeti erő, amikor az utolsó harmadban teljesen elszabadul a pokol, és vele együtt ő is. És ráadásul nem a férfiakat öli meg először, hanem a feleséget. Aki csak tűrt, és engedett, és szemlélt – és ez elég. A The Woman moralitása brutális, de igazságos. Akkor is hibás vagy, ha csak hagyod, hogy valakivel szörnyűség történjen. És akkor is, ha hagyod, hogy magaddal. Lehet, hogy sok, csak az orráig látó feminista akad majd fenn ezen a megjegyzésen, de ez egy minden rezdülésében feminista film.

Pollyanna McIntosh félelmetesen jó. Mivel karaktere értelmesen beszélni nem, csak morogni, hörögni, vicsorogni tud, és a játékidő nagy részében egy falhoz van láncolva, csak az arcára és a szemére hagyatkozhatott. És látszik is rajtuk minden, a gyűlölet, a harag, a vád, az empátia, a kérlelés. Az apa szerepében Sean Bridgers a tökéletes Szörnyeteg, csupa szadizmus, kegyetlenség és gonoszság, ami gyomorforgatóan nyájas és udvarias maszkban keresi az ürügyet az elszabadulásra. Talál. Mesteri, ahogy átadja magát belső késztetéseinek, valódi önmagának, akárcsak az, ahogy Ketchum és McKee időről-időre leheletfinom humort közvetítenek rajta keresztül – félreértés ne essék: ez a humor nem feszültségoldó és kellemes, hanem aljas és nyomorult.

A rendezés hibátlan, a vágás csodálatos, néhány jelenet rémálomszerű megkomponálását, érzelmi- és sokkhatását tanítani lehetne, ráadásul rég láttam horrort, amiben zenét és csendet ilyen jól használtak. McKee bő egy órán át készíti a terepet, fokozatosan mutat meg egyre többet a maszkok mögötti valóságból, a „normálist” egyre súlyosabb atrocitásokkal hagyjuk magunk mögött. De megkockáztatom, hogy a legsokkolóbb mégis az az első, apró pofon, amit a férj szinte lazán és mellékesen oszt ki a feleségének. Mert figyelmeztetés nélkül jön, azonnal szétbassza az addig felvázolt családi viszonyokat, és már akkor előrevetíti mindazt a poklot, ami ránk vár. Ott van benne a Gonosz, abban az egy, minden későbbi eseményhez képest még gyermekien ártatlan pofonban, a legrettenetesebb Gonosz, az a fajta, ami lassan, de megállíthatatlanul szivárog át a triviális fogmosós, estipuszis, munkábaindulós mindennapok szövetén.

45 komment

Címkék: horror dráma

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr293335172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nerve 2011.10.28. 11:48:24

Hihetetlen film. Pár hete néztem és a vége után azzonnal értelmet nyert néhány érdekes jelenet, hanghatás(pl. a kissé furcsa esti kutyaugatás az elején) Számomra is az anya tétlensége, majd "büntetése" az egyik legkiemelkedőbb motívum. Nem túlzás modern szatíraként jellemezni, Buñuel után szabadon. Ez némileg segíthet abban is, hogy az őrület elhatalmasodását, nem folyamatként, pusztán történésként fogjuk fel, inkább folytonosan létező és néha teret nyerő pusztító erőként. Persze csak ha hisszük, hogy nem ismerünk ilyen apákat, családokat és hissszük: Nem Történhet Ilyesmi a Valóságban.
Valahol fityisz ez a t.porn-nak és a már szalonképes szocio-pszihopatákat főhősnek/főgonosznak megtévő filmeknek.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2011.10.28. 12:07:41

Egyezem, eddig év messze legjobb filmje, hibáival együtt (McKee-nek valahogy kurvára nincs érzéke ahhoz, hogy a zenei aláfestést hogyan használja...)

sixface 2011.10.28. 13:06:32

a Red, White & Blue-t imádtam!
rámegyek erre is!!!

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2011.10.28. 14:11:57

Jó a cikk, a film meg brutál lehet.

Father Merrin 2011.10.28. 15:17:33

@Wostry Ferenc: Való igaz, a film eleji zenei aláfestéskor igencsak húztam a szemem...:)

Brutálisan jó film, igazi gyomros, ami leginkább a film végén érezteti hatását; a Red white and blue pedig meg se közelíti ezt.

Maya-- 2011.10.28. 15:31:26

tudtam, hogy jön a cikk:)
egyetértek, annyival nem, hogy szerintem előbb magammal nem hagyom, hogy azt csináljanak amit akarnak, de pl. hogy mással, más mit csinál nem érdekel különösképpen(nem vicceltem)..VISZONT, ha a gyerekemről lenne szó, az már egészen más kategória egy anya számára, ott már változik az egész képlet, szerintem, nem potyára lovagol annyit a film ezen a fázison, és nem potyára az a vége, ami. mert ha csak a feleség hagyta volna, hogy az az idióta seggfej azt csinálja vele amit akar..az, még hagyján lett volna, az az ő baja, sok a balfasz nő..de már a gyerekkel más a helyzet, az már "gyilkosság".

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2011.10.28. 16:28:22

Jack Ketchum---nemrég láttam a Girl Next Doort, atyagatya, miért hagytam én ezt ki eddig?
Úgyhogy a Woment mindenképpen megnézem.

jürgen baromartz 2011.10.28. 17:53:21

imdb rating: 6.3
wtf???
mindegy, már jön torrentről, ma megnézem.

Rusznyák Csaba 2011.10.28. 18:13:00

@jürgen baromartz: Ilyen szélsőséges reakciókat kiváltó (horror)film esetében az imdb-átlag még annyit sem ér, mint általában.

walter white 2011.10.28. 18:55:21

@jürgen baromartz: miert csodalkozol a 6.3-on ha meg nem is lattad? :)

walter white 2011.10.28. 18:57:02

@Rusznyák Csaba: ha egy film 3 pont korul mozog az imdb-n, akkor tuti neked sem lesz a kedvenced :)

walter white 2011.10.28. 19:11:20

ugy tunik itt magamra maradok, nekem nem tetszett.

de a kritikat olvasva legalabb mar egy kinos kerdes (reszben) megvalaszolodott, hogy tulajdonkeppen ki is volt ez a vad asszonyallat, mert ez magabol a filmbol nem derult ki.

raadasul meg foszereploje sem volt.

:P

Darkcomet 2011.10.28. 19:42:32

Az, hogy ez lenne az év filmje, kissé vitatnám, minden estere tényleg ütős mozi. Maga az alaphelyzettel már kismilliószor találkozhattunk (ki a kegyetlenebb: a természetes környezetéből kiszakított "vadállat", vagy az álarc, és jól begyakorolt szerepe mögé megbúvó fogva tartó, akinek csak egy szikra kell, hogy kibújjon belőle a sátán), viszont igen brutálisan és klisémentesen sikerült megoldani ennek a szituációnak a bemutatását, sallangmentes, igazi ösztönökre ható munka ez, a rendező egész végig precízen tudta, mit akar bemutatni, és hogyan.

Maya-- 2011.10.28. 19:48:02

@walter white: de mióta megyünk mi az imdb-s értékelés után, vagy ott IQ-tesztet töltesz ki mikor regisztrálsz?, najó, mondjuk itt se kértek, mert akkor nem biztos, hogy itt lennék :)

amúgy én sem írtam, hogy nagyon tetszett volna a film, de átláttam rajta, hogy mit akar mondani, és az kurvajó..ennyi. olyan erősen nem kedvelem a horrort, de kezdem azt érteni, hogy ez mozgatja meg a legjobban az embert, bármit is váltson ki..és mintha jobban megjegyezhetők, mint a más filmek. kivéve persze azokat a filmeket, melyek beléd vésődtek..nem írom le, hogy az enyém melyik, de távol áll ettől :)

jürgen baromartz 2011.10.28. 23:35:50

@walter white: azért, mert csupa jókat írnak róla a bejegyzésben...

a rettegett drótos 2011.10.29. 00:54:43

köszi, elég régen nem volt alkalmam/humorom csak úgy, egy bejegyzés alapján megnézni egy filmet.
Jah, hogy a film? Apjukom meg a nagylány viszonya rendesen ott van, miért mondod a csajra hogy katatón? Olyan frankón, minden rezdülésében, tartásában, beégetten retteg az apjától (beül az autóba az apja mellé, szinte hangtalanul húzza be az ajtót, és a lehető legtávolabb húzódik fatertól, aki mindeközben oda sem figyelve telefonál, vagy: bejön a fater a szobába, a kiscsaj meg megfeszül, mint egy íj), öröm nézni. Apjuk meg simán egy állat, nagyon jól hozza, szinte ráismerek emberekre.
Ezektől lesz Film+ kategória fölötti. Amúgy meg...

jürgen baromartz 2011.10.29. 02:53:03

hm.
a film nagyon jó, nem követelem vissza a rá szánt időt, sőt ajánlani fogom másoknak is. ennek ellenére maradt bennem utána némi hiányérzet, mintha ebből az (egyébként abszolút klisé-kategóriás) alapsztoriból ezekkel az eszközökkel még egy seggberúgásnyival többet ki lehetett volna hozni. ha már játszadozunk a néző diszkomfort-érzetével, szerintem lett volna még tartalék a témában, lehetett volna még mélyebb szintre szántani. ugyanakkor az érzelmileg/szellemileg sekélyes, mozivásznat bárgyú tekintettel és szája szélén csordogáló nyálcseppecskével bámuló fogyasztóknak ennyi messze-messze elég, hogy ne legyen eléggé emészthető a film, nyilván ebből fakad a rossz imdb-átlag is. egyébként a színészi alakítás csillagos ötös, de egy még ügyesebb rendező szerintem még több "lelket" tudott volna adni a celluloidnak. viszont így is nagyon jól és hatásosan közvetítődött az üzenet, ez a legfontosabb.

a magasnyomásúval mosdatást mondjuk borzasztó volt néznem, de ezt a részt is csak az tudja átérezni, aki már "kipróbálta" a dolgot. nem tudom, volt-e szerencsétek véletlenül meglocsolni magatokat egy olyannal, konkrétan olyan érzés, mintha borotvapengével hasítanák az ember bőrét. például ez szerintem nem mindenkiben tudatosul abban a formában látva, ahogy a filmben megjelenik.

Horemheb 2011.10.30. 19:43:41

Azt talán nem mondanám, hogy rossz film, de az biztos, hogy nem is jó. Az egyik legnagyobb gond az vele, hogy rendkívül következetlen az eszközök használatában, amely többek között abból adódhat, hogy nem sikerült belőni a műfajt.

Noha vannak benne véres, sőt, irreálisan brutális jelenetek, ez nem egy horror film. A horror alapkelléke, a félelem nem igazán van jelen benne, a néző felé közvetítve pedig sehogyan sem.

A műfaji besoroláson persze jókat el lehet vitatkozni, de a lényeg, hogy a brutális jelenetek nagyon kilógnak a film addig felépített hangulatából, mint (vér)mocskos csizma az ebédlőasztalon. Az utolsó 15 percig egy tűrhetően felépített dráma, vagy thriller a film, az utolsó negyed órában pedig mintha átkapcsolna az ember egy másik filmre. És ez nem csak a véres jelenetek miatt érződik így, hanem azért is, mert az addigi viszonylagos realitás talajáról egy pillanat alatt átlép az irreálisba, mind ábrázolás, mind pedig a történések terén. Az élve szívkitépés (amellett, hogy egy nagyon gáz B-filmes klisé) nagyon eltér az addigi reális ábrázolástól, mint ahogyan az is teljesen irreális, hogy a kutyák között már eddig is tartottak egy „vadat”, ennek tudatában utólag nem is igazán érthető a család reakciója a nőre. Az utolsó rész minden szempontból irreális, és egyáltalán nem illik a film többi részéhez. Olyan, mintha csak azért kerültek volna bele dolgok, hogy egyrészt el lehessen mondani, hogy horror, másrészt, hogy brutálisabb, és ütősebb legyen.

És a zene! Az, hogy „McKee-nek valahogy kurvára nincs érzéke ahhoz, hogy a zenei aláfestést hogyan használja...” egy nagyon durva understatement. Ebben a film olyan színvonalat hoz, mint amennyire egy Uwe Boll-film jó (a Rampage-en kívül). Megdöbbentően rettenetes!

Egyébként az előzményfilm ismeretében nem biztos, hogy ugyanolyan hatást vált ki az egész, mint anélkül. Abból ugyanis kiderül, hogy a nő valójában egy elképesztően brutális sorozatgyilkos. Ha így nézi az ember, akkor nehéz bármiért is sajnálni. Az más kérdést, hogy a család tagjait sincs miért sajnálni…

Maya-- 2011.10.30. 20:19:28

így van, a család már tartott egy "vadat", amiről én megvoltam győződve a végén, hogy a kicsilány anyja, tehát a papa valamelyik "szeretőjéből" csinált egy vak kutyát, mert a kicsi nagyon elütött a család többi tagjától, meg a végén magával is viszi a NŐ, a "kutyával" együtt. de ezt csak úgy összeraktam, mert lehetetlennek tartom, hogy egy anya még élni tudjon, ha a gyerekéből "kutyát" csinálnak..ilyen nincs, mert ha így van, már rég ki kellett volna végezni. több mint bűnös. a pasas meg inkább szolgáknak használta a gyerekeit, na ezért is gondolom, hogy a "kutya", az nem a gyereke volt.
meg van egy jelenet, ahol a feleséget fenyegeti vele, és mondja is a nevét..innen saccolom, hogy inkább az is valami más nő volt akit nem tudott "kiképezni". mindenesetre újra fogom nézni, mert én is csodálkozom, hogy lepődik meg a család a NŐN, amikor már van egy "vadjuk". ez volt nálam is a film, leggyengébb pontja. a zene pászítás is az, de ez nagyobb.

Maya-- 2011.10.30. 20:23:25

vagy az is lehet, hogy csak gyerekből tudsz "kutyát" nevelni, s akkor az anya borzatóan bűnös.

odamondó 2011.10.30. 21:10:15

@Rusznyák Csaba: hát pedig még túl is van pontozva. Szerintem 5 pont reális.

Nem ez a film fog előrébb lendíteni. Hétköznapi problémákat vázol fel megbotránkoztató formában.

Horemheb 2011.10.30. 22:22:06

Az előzményfilm címe: Offspring. Az sem egy jó film, de az mondjuk tényleg horror.

Ami a The Womant illeti, én nem nagyon értem, hogy miért áll megbotránkoztató hírében. Szerintem semmi különös nincsen benne, semmi olyan, amit ne láthatott volna az ember máshol. Lehet, hogy ez a műbalhé csak marketingfogás.

Egyébként megdöbbenve láttam, hogy a Rottenen 79%-on áll. Ennek maximum a fele reális. Igaz, ott bizonyos típusú filmeket messze túlértékelnek.

Ghostwood 2011.10.30. 22:28:20

nagyon erős *horror*film, pont elegendő, a hetvenes évek amerikai független horrorjaira emlékeztető hangulattal, és pont ugyanannyi sötét humorral

norbert hellacopter 2011.10.31. 17:52:42

Az csak engem zavart hogy úgy néz ki a film mint egy Szomszédok epizód?De utálom hogy ezek az új filmek olyan sterilek mint egy műtőasztal...
A zenehasználat pedig hihetetlenül pocsék.

clive. 2011.10.31. 19:12:30

Na asszem én ezt nézem halloweeni horror gyanánt. A rádiós beszélgetés + a kritika kedvet csinált hozzá :)

clive. 2011.11.01. 17:04:55

(spoileres)

Tegnap megnéztem a filmet. Szerintem egy nagyon jó és erős mű és minél több idő telik el a megtekintése óta, annál inkább így gondolom.
Az elején kicsit féltem, hogy közelíteni fog a torture pornok világához (a történet alapján mindenre gondol az ember), amiket kegyetlenül rühellek, főleg akkor, ha valami kiizzadt álmondanivalóval próbálják elhitetni, hogy az ő filmjük mégsem torture porn (Pl.:Mártírok, Fűrész x milliomodik része stb.). De mivel a feltett rádios podcast és ez a cikk is megerősíti, hogy ez a film közel sem említhető egy lapon ezekkel, meghozta a kedvem.

"A The Womant rettenetes élmény végignézni. Bőven túlvan az emberek úgy 99%-ának a komfortzónáján, a maradék 1%-ot meg mielőbb el kell zárni."

Ezzel a véleménnyel nem teljesen értek egyet, habár ez a film tényleg nem való az emberiség többségének. Olyan értelemben nem értek egyet ezzel a szöveggel, hogy ez a mondat nálam valami perverzen beteges és öncélú kegyetlenkedésekben tobzódó mozit sejtet (hiába taglalja a kritika később a film erényeit - egyébként ezen kívül jó kritika és egyetértek vele). Szóval az elején nagyon rákészültem, hogy valami elképesztően szadista hatásokkal operáló film lesz, és a megtekintés ezt megcáfolta. Vagy olyan, mint a szomszéd lány, ami a témája miatt olyan amilyen és az regény - film tényleg nemvaló szinte senkinek. Itt a rendező szerintem elképesztően ügyesen adagolja a borzalmakat, a film végét leszámítva szerintem egyenesen visszafogott (ami növeli az erényeit, a film végi "elszabadult pokol" részre pedig szintén szükség van). A lelki terrort maximálisan rászabadítja a nézőre úgy, hogy a film utolsó 20 percét leszámítva tényleg nem explicit. Sokan hibának hozzák fel a zenehasználatot. Az elején én is nagyon ezt éreztem, hogy ha az egész film zene nélküli lenne sokkal brutálisabb és kíméletlenebb hatást keltene az egész. De a film közepén arra gondoltam, lehetséges, hogy ennek a fajta zenehasználatnak pont az az értelme, hogy kicsit elüsse a feszültség és az erőszak élét és szándékosan nem akar olyan lenni, mint amit várunk tőle. Itt eszembe jutott, hogy a régi I spit on your grave-ben sehol se volt zene és bivaly kemény hatást értek el vele (egyébként sok más filmben is). Itt szerintem pont nem akarta, hogy ennyire éles és kibírhatatlan legyen az egész hangulata. Ezekkel a kicsit elbagatellizált zenéket oldották a fezsültséget ott, ahol még fokozhatták volna.
Egyébként szerintem egy nagyon intelligens és elgondolkodtató filmről van szó. Persze megjelenik ez a nemi töltet a filmben, de ha belegondolunk abba, hogy a valóságban a hasonló eset többségében (vagy mindben) (mint ezek a német emberek, akik pincékben tartották az áldozataikat vagy mint nálunk is ez a vidéki modern rabszolgatartás stb.) férfiak a hunyók, akik vagy titokban tartják ezeket a dolgaikat vagy befenyítik a családot is és hallgatásra kényszerítik, nevelik őket. Így valahol érthető, hogy család férfi tagjai nem érdemelnek kíméletet. Ahogy a feleség sem, aki bár egyre kelletlenebbül tűri, mégsem tesz semmit. Ő is bűnös emiatt.
Sok filmben láttunk már elfajzott családokat. Két film jutott az eszembe, az egyik a The Texas Chainsaw Massacre a másik a Psycho. A Psycho azért, mert ott a pont egy nő, az anya volt a hunyó, aki egy szörnyeteggé torzította a gyerekét. Na ebben a filmben láthatjuk azt a fajta hatásmechanizmust, ahogy a család domináns tagja (itt az apa) lényegében saját képére formálja a teljes családot feleségestül, gyerekestül (persze más-más szinten). A fiú például olyan szinten degenerált, hogy mindenki érzi, hogy ez még az apánál is kegyetlenebb lenne felnőttként. A kislány az olyan szinten nevelődött bele ebbe az életbe, hogy az természetesen fog fel szinte mindent, már meg sem ijed egy kutyaként közlekedő, véresszájú személytől se. A nagylány az, aki leginkább sajnálja a Womant és ő is az, aki végül is kiszabadítja. Az anya önmagában nem gonosz csak egy tipikus szolgalelkű, gyáva alak. Hogy mindig ilyen volt-e vagy a férje változtatta ilyenné? Azt nem tudjuk meg. Szóval a film megmutatja ezeknek a családoknak azt az oldalát, amit a legtöbb filmben nem látunk.
Az is eszembe jutott a film közben, hogy Jack Ketchum megírta A szomszéd lányt. Ott a történet valósághűsége és kíméletlensége nem enged meg semmilyen drasztikus eltérést a valóságtól. Az jutott eszembe, hogy maga a téma borzalma lehetett az, hogy közben számtalanszor eljátszott a gondolattal, hogy bár bosszút állhatna, bár megtehetné. Nos, amit ott nem tehetett meg íróként, itt megtette. És talán ezért van az, hogy magában a filmben nővel szembeni erőszak nem szélsőségesen van bemutatva (de erőteljesen)ezzel szemben a film végén elszabadul a pokol, de ez a nézőt nem zavarja, mert ezzel billen helyre az igazságérzetünk. És itt az a pont, amit a podcastban is előkerül, hogy a néző önmagában nem a brutalitásban leli örömét (nem véletlenül borzasztja el, amit a nővel tesznek), hanem amikor látja a bűnösöket megbűnhődni.
A film vége szerintem zseniális, szinte már szürreális, ahogy a modern amazon oldalán egy emberkutyával és egy 5 éves kislánnyal visszagyalogol az erdőbe.
Még egy dolog jutott eszembe. Amikor az apa a civilizáló törekvéséről beszél és azt mondja a feleségének, hogy nem hagyhatunk embereket erdőkben bóklászni (nem pontosan így, de valahogy így fogalmazott) abban egy komplett fehér-hódító-amerikai társadalomkritika megvolt.
Olvasta egyébként valaki ennek a regény alapját? Kíváncsivá tett. Kár, hogy Ketchum nálunk totál hanyagolva van.
Na jó hosszúra sikerült a hozzászólásom, de én ajánlom ezt a filmet azoknak, akik még nem látták.

Mózsi bá (törölt) 2011.11.01. 19:11:57

Pocsék film. Az a gáz, hogy a blogbejegyzés miatt néztem meg, direkt figyelve a szerző által emlegetett pozitívumokra. Nyilván bennem a hiba, de nem találtam pozitívumot. Az, hogy a sztori gyakorlatilag a debil városka egy mégdebilebb családjának teljesen irracionális (nem néha irracionális, hanem mindig!) cselekményeiről szól, nagy nehezen feledhető.
"Pollyanna McIntosh félelmetesen jó." - Egyáltalán nem jó. Nem is félelmetes, nem is empatikus, hanem semmilyen. Aláírom, nem sok teret hagytak neki a művészieskedésre.
A vágás egyszerűen idegesítő, az operatőr "tekergései" pedig néha hányingerkeltőek; a néző beleszédül a sok forgásba. Zene nokedli, de ezt már többen is jelezték. A rendező vélhetően beteg ember, bár ezt csak én vélelmezem. Alkalmatlan egy normális vérfürdős film elkészítésére (amennyiben ez még is megtörténne, meg fogom követni az illetőt).
És, hogy ez horror lenne? Sima szabdalósdi, hentesfilm. Öncélú, jellegtelen és rettenetesen unalmas. 2-est adok rá, mert nagy nehezen, de végig tudtam nézni. Mindenkitől elnézést, akinek belegázoltam a világába. Szép napotok legyen.

Rusznyák Csaba 2011.11.02. 08:46:11

@clive.: "ez a mondat nálam valami perverzen beteges és öncélú kegyetlenkedésekben tobzódó mozit sejtet"

Pedig nem. És pont azért olyan amilyen, mert nem öncélú.

clive. 2011.11.02. 09:24:45

@Rusznyák Csaba: "Pedig nem. És pont azért olyan amilyen, mert nem öncélú. "

Igen, szerintem se az a film, csak én ezt a mondatot éreztem olyannak, ami alapján egy ilyen alkotásra készültem(de lehet csak számomra jött le ebből úgy, ezért tartottam kicsit a filmtől)de szerencsére pozitívan csalódtam:)

Moria 2011.11.04. 20:54:00

Hol lehet megnézni Budapesten?

manuva 2011.11.05. 01:06:38

@Moria: Otthon. Nem játsszák moziban.

csatika 2011.11.22. 18:12:33

Szerintem "a nő" nem azért öli meg a feleséget, mert az hagyta, hogy a férj kegyetlenkedjen vele, hanem, mert látta rajta, hogy gyenge. Utána magával viszi a lányokat, mivel ő erősebb, jobban tud majd rájuk vigyázni. Mintegy onnantól az ő gyermekei lesznek. Ez a vadon morálja.

szoni_ 2011.12.02. 11:25:24

na megnéztem...
az alapötlet jó, de nem annyira kidolgozott vagy átgondolt...kb. annyira a felszínen marad az egész, hogy ezen a civilizációs dolgon el sem gondolkozik igazán az ember...legalábbis én.
A kép, főleg amikor a "Nőt" fogságban mutatják nagyon sötét, bár lehet, h rossz verziót néztem...
A végén egy kicsit odadobják a dolgokat, pl. azt a vad lányt, aki a kutyák között nőtt fel (?), vagy mi...nem igazán magyarázzák meg, persze kigondoltam a saját verziómat, és összekötöttem magamban a Nő eredetével...mert, hogy mit keres egy ilyen vad Nő az erdő közepén, az csak úgy lóg a levegőben...
Mindegy, lehet lemaradtam egy körrel...
Kb. az a kissé irónikus jelleg maradt meg bennem, h valójában a pasi saját maga sírját ássa fokozatosan... engedékenységet, szelídséget, civilizált viselkedést várni valakitől, akivel úgy bánnak mint egy állattal...mégis mit várt?:)

SoulMiner 2011.12.03. 03:59:56

Megnéztem. Jó volt.

Woman69 2012.04.29. 15:45:46

Baromi nyomasztó, egyszer nézhető, inkább drámai, mint horroriszikus. A vége pedig kissé zagyvára sikeredett, a kutyák közt tartott másik nő miatt...valahogy nem illett oda. Szimpla szadizmus az egész, mondanivalója szinte semmi! Akinek ez tetszik, annak egészségére!

Tiger Woods 2012.04.29. 18:03:42

@Woman69: pedig van mondanivalója. nyomják is végig ezerrel a pofánkba.

fonthana 2013.01.10. 00:36:55

Sziasztok, most néztem végig eme filmet...nekem szó mi szó bejött, a zene télleg kicsit idegesítő volt, az is igaz, hogy az első pofontól,amit a csávó kiosztott az asszonynak, onnan indult el a lavina..persze lehetett érezni, hogy valami nincs rendben. A vége tényleg ütős volt!

A "kutyanő"-ről: Nem akarok más tollával ékeskedni, az imdb.com "Did you know?" szegmenséből derült ki számomra is, hogy, idézek:

Chris Cleek repeatedly uses the word "anophthalmia" in reference to one of his daughters. Unilateral anophthalmia is the congenital absence of one eye, and bilateral anophthalmia is the congenital absence of both eyes.

Anopthalmia= szemhiány magyarul a "kutyanő" egy másik lánya a főszereplő csávónak Chrisnek, aki veleszületetten "szemtelenül" (ha-ha) született, ezért verte láncra...Nekem ez jött le...
Egyszó mint száz, nekem bejött a cumó, és ezek után mostmár én is kiváncsi vagyok a "The girl next ddor"-ra, persze nem arra a hasonló című vígjátékfosra. :)

Parraghramma. · http://torrance.freeblog.hu/ 2013.01.22. 23:18:41

Ennyi ember, ennyi betű, ennyi spoiler - csak a lényeg hiányzik. :-/

Maya-- 2013.01.27. 11:40:25

jé, ezt én, hogy nem vettem észre? mmint, hogy Parra írt.
süti beállítások módosítása