Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Első társasjáték-kritikánk: Rettegés Arkhamban - kiterítjük Lovecraftet az asztalra!

2011.09.10. 19:30 -csibu-

A játékot Magyarországon a Delta Vision forgalmazza.

Sziasztok! A nyáron Wostry meghívott, álljak be én is a geekek sorába, és írjak ismertetőket társasjátékokról. Bár nem ígérek heti rendszerességgel megjelenő kritikákat, mivel a huzopakli.blog.hu szerkesztője is vagyok, remélhetőleg azért tudom majd hozni a kvótát társasjáték-témakörben.

Kimondtam a varázsszót, most sokan foghatják a fejüket. "Társasjátéééék?? Kik vagyunk mi, gyerekek, hogy kockákkal dobálózzunk?" Bár a magyar társadalom nagyobb része dedósnak nézi azt, aki társasjátékkal foglalkozik, kérem a kedves olvasókat, most picit vonatkoztassanak el attól, itthon mi illik. Nem csak azért, mert főleg Németalföldön és Észak-Amerikában hatalmas divat a társasozás, hanem azért is, mert egy olyan fantasztikus élményről van szó, mikor társasjátékozásról beszélünk, ami semmihez nem fogható.

 

Idehallom egyes olvasók sirámát: "Hát én ilyesmit nem éreztem a Gazdálkodj okosan közben!" Szeretném felhívni mindenki figyelmét: sem a Ki nevet a végén, sem a Gazdálkodj okosan NEM nevezhető társasjátéknak! Aki ezek alapján ítéli meg a modern társasjátékokat, az olyan, mintha az MSPaint-ben való rajzolgatás alapján akarná eldönteni, hogy milyenek az FPS játékok, vagy mintha az - egyébként fantasztikus - némafilmek alapján vonna le a jelenlegi blockbusterekről következtetést.

Állításom bizonyítására egy olyan játékot szeretnék bemutatni nektek, amely az úgynevezett ameritrash vonalat képviseli (nem pejoratív a megnevezés). Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy az ilyesfajta játékokban a karaktereken meg a hangulaton van a hangsúly, és bizony a szerencse is komoly tényező. Leginkább a Kaland-játék-kockázat könyvekhez tudnám hasonlítani az ameritrash játékokat: a történés kiszámíthatatlan, de tudod a célt, és természetesen megpróbálod elérni, fejlesztve közben a karaktered, valamint a többi játékos ellen/mellett harcolva. (A társasjátékok másik vonala az un. eurogame, amelyek főleg történelmi és gazdasági vonatkozásúak, erősen taktikusak, és minimális bennük a szerencsefaktor.) De hagyjuk a műfaji áttekintést, lássuk első cikkem áldozatát!

A XX. század legnagyobb írói között tartják számon H. P. Lovecraftet, a Cthulhu-mítosz megalkotóját. Novellái, kisregényei borongósak, az ismeretlen iszonyattól való félelem hatja át őket. Műveire épül az 1987-ben kiadott Arkham Horror című társasjáték, amelyet az FFG kiadó 2005-ben átdolgozott, ráadásul olyan sikeresen, hogy azóta 8(!) kiegészítő is megjelent hozzá. A játék sikerét tükrözi, hogy az alapjáték még magyarul is megjelent Rettegés Arkhamban címmel - bár manapság ritka kincsnek számít, a hazai boltok többségéből kifogyott (a Delta Vision állítólag hamarosan újra kiadja - W. F.).

A játék története a következő: az 1920-as években járunk, és Lovecraft szörnyistenei, a Régiak ébredezni kezdenek. Arkhamban dimenziókapuk nyílnak, amelyeken keresztül szörnyek érkeznek világunkba. A játékosokra vár a feladat, hogy megakadályozzák a rémek elszaporodását és a világ elpusztulását. Ez igen nehéz feladat még úgy is, hogy a játékosok kooperálnak (ez PC-játékokból ismerős lehet). Minden játékosnak el kell döntenie, hogyan próbálja útját állni a világunkra támadó szörnyűségeknek, de csak akkor lesznek ebben igazán sikeresek, ha összedolgoznak. Hasonlóan a körökre osztott stratégiai játékokhoz, minden játékosnak van lehetősége mozgásra, illetve cselekvésre. Ha egy körben már az összes, az emberiséget képviselő játékos lépett, akkor az ismeretlen rettenetet játszó személy lépése következik. Bizonyos feltételek teljesülésével nyernek csak a játékosok, akik ha nem érik el ezt a célt, meg kell küzdeniük a Szörnyistennel, a Great Old One-nal, akit szinte lehetetlen legyőzni a legtáposabb karakterekkel is. 

Az ameritrash játékok további jellemzője a rengeteg, kidolgozott részlet, hozzávaló. Ebben a játékban is tömérdek ilyen található, a doboz nem egy könnyű darab – a játéktábla is óriási. A játék elején mindenki választ/húz egy karaktert, akiknek 6 alaptulajdonsága van (gyorsaság, lopózás, ösztön, akaraterő, mítoszismeret, szerencse), ezeket kell felhasználni a különböző próbák során. Ezeket a próbákat (a játék egyik hátránya) kockadobások döntik el. Ha nem ér minket váratlanul az esemény, amelynek következtében tulajdonságpróbát kell tennünk, fel tudunk rá készülni, így nagyobb eséllyel vehetjük sikerrel a próbát. A hat tulajdonságon kívül minden játékos adott életerővel és un. épelméjűséggel rendelkezik. Előbbi a harci sebzésnél fontos, utóbbira a különböző félelmetes helyzetekben van szükség. Ezen kívül minden karakter más-más képességekkel és alapkészlettel rendelkezik: pénzzel, erős fegyverrel, különleges hatalommal, varázslatokkal, bajtársakkal, stb.

Minden körben először frissítési cselekedeteket hajtunk végre, aztán figuráival minden játékos mozogni kezd az óriási, de áttekinthető játéktábla különböző részei között. A harmadik fázisban események történnek Arkhamban, attól függően, hogy melyik karakter hová ment, a negyedik fázisban pedig az idegen világokban lévő nyomozók eseményeit játszuk végig - ugyanis a párhuzamos világokból nyíló kapuk (amiken a szörnyek is átjönnek világunkba) lezárásához át kell mennie rajtuk egy játékosnak. Minden kör utolsó fázisában felhúzunk egy mítoszkártyát, ami tulajdonképpen a szörnyek „lépése”, ugyanis ettől valahol új kapu nyílik, valahol újabb szörnyek bukkanhatnak elő és még megannyi esemény történhet – természetesen a játékosok kárára.
 
A játék előnye, hogy ketten is játszható, de akár 8 fő is élvezheti az izgalmakat. Más kérdés, hogy tapasztalataim szerint minél többen játszunk, annál könnyebb a győzelem.  Ez utóbbi miatt érdemes lehet beszerezni néhány kiegészítőt, amelyek majd nehezítik dolgunkat. Én is így tettem, beruháztam az első nagy kiegészítőre, a Dunwich Horrorra, ami újabb városrészt tesz elérhetővé, valamint őrület és sérülés lapokon kívül új szörnyek, karakterek és egyéb tartozékok színesítik és nehezítik általa a játékot. Az angolul kevésbé értőknek előnyt jelenthet, hogy az elmúlt nyáron lefordítottam a szabályát és az összes kiegészítőt. Mivel csak 1-2 héten belül készül el a végleges verzió, ezért érdemes ezzel kapcsolatosan engem keresni a béta verzióért!
 
Az Arkham Horror játékot azoknak ajánlom, akik bele tudják élni magukat abba az aprócska stresszel járó szerepbe, hogy rajtuk múlik a világ megmaradása. Ha ugyanis ez nem sikerül, a minimum 2-3 órás küzdelem hamar megunható! Mivel nagyon sok az apró szabály, kitartás kell hozzá, és nem árt egy állandó csapat, akikkel állandóan tud az ember játszani. Az első játéknál legyetek türelmesek, a szöszmötölés miatt döcögős lehet a játék, de utána annál izgalmasabb lesz! Aki kalandra, kihívásra vágyik, és szívesen tölti szabadidejét baráti társaságban, szereti az RPG stílusú játékokat, nem fog csalódni!

24 komment

Címkék: játék horror fantasy társasjáték

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr173209834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wice 2011.09.10. 22:25:44

Hajrá, csibu, oszd az igét!

(Btw, a húzópakli linkjét elrontottad.)

-csibu- 2011.09.10. 23:34:41

Köszi! :) Javítva! ;)
Ha valaki játszana vele, akkor Szolnokon-Debrecenben sűrűn megtalál, szívesen megyek/fogadok játszani vágyókat! Esetleg itt Kelet-Magyarországon akár el is utazok a játékokkal egy napos duma-és-játék partyra! ;)

galamb01 2011.09.10. 23:40:08

hát, ööö, ez így elég béna lett, még gyúrni kéne rajta.

plusz érdemes nem 10 éves játékot választani, amiről ezerszer olvashattunk, pl. a témakörben is vannak idei eresztések.

a kezdeményezés jó, de remélem, ezután nem catan meg carcassonne jön, hanem az azokat leköröző jóságok.

-csibu- 2011.09.11. 01:41:59

Szia galamb!
Úgy gondolom, erre a blogra inkább ajánló, kedvcsináló való, amihez az általad említettek, no és ez is, tökéletes. Nem tervezek ide komolyabb, elmélyültebb dolgokat írni - ha az érdekel, akkor mindenképpen a huzopakli.blog.hu oldalt javaslom, ott aztán kivesézem a társasjátékokat, hisz az egész blog arról szól! :)
Egyébként ha van konkrét javaslatod, ötleted, hogy miről lenne jó írni, mi az amit szívesen látnál itt, akkor azt örömmel látom és lehet, hogy tevrbe veszem! ;) (A következő beszámolóm talán az Agricola lesz...)

entro 2011.09.11. 07:36:09

Ez bizony hiánypótló írás! Köszönjük!

weapon x 2011.09.11. 09:04:51

@galamb01: Ugyan mi körözné le a Carcassonne-t? :)

Veder1 2011.09.11. 12:41:35

Ha már kooperatív játék, nemrég kipróbáltuk az Yggdrasilt (Z-Man games, ők adták ki a Pandemicet is), nagyon szórakoztató, hangulatos volt. Ráadásul 2011-es nem olyan régi, mint az Arkham. Ajánlom!

nemecsek ernő áruló 2011.09.11. 14:40:35

@galamb01: Nincsenek régi viccek, csak nagyon öreg emberek. Egy újszülöttnek minden vicc új. Én ezt a játékot még nem ismertem eddig.

doktor.dikhed 2011.09.11. 15:02:33

Maga a játék gyönyörű, minőségi alkatrészekkel, gyerekként, vagy minimális társasjáték tapasztalattal imádtam volna.
Most sem vagyok a legtapasztaltabb társasjátékos, de túl vagyok néhány olyan játékon, ami legalább ennyire szép és minimalizálták benne a szerencsefaktort és mellettük az Arkham sajna csak őrült kockadobálás, ami hamar elunható. Ha az összes játékos ismeri a világot és beleéli magát, jó szórakozás lehet, de ha már csak 1-2 kezdő van a csapatban, 3-4 óra is lehet a játék vagy több...

Peter T. Sinclare 2011.09.11. 15:46:46

@Vödör: A Pandemicet nem lehet megnyerni, csak csalással. A kiegészítőjével együtt meg még hamarabb hullik el a társaság. :D

Peter T. Sinclare 2011.09.11. 15:49:13

@doktor.dikhed: Akkor rosszul játszottatok az Arkhammal. Persze, kell a kockadobás, de elsősorban stratégia (megfelelő karakterek kiosztása, előre tervezni ki mit csinál, ki szerzi a pénzt, stb.), és taktika (ki hogyan és mit támadjon) kérdése a játék.

Peter T. Sinclare 2011.09.11. 15:50:10

@weapon x: gonosz tündér-jó sárkány felállásban semmi :)

népszolga · http://valenciacfhu 2011.09.11. 16:19:16

Mi nagyon sokat játszunk vele, egyszerűen megunhatatlan Kisebb szerepe van szerintem szerencsének! Csak egy pillanatra nem figyelsz oda és ellepnek a kapuk meg a szörnyek ,aztán jön a vééég . Sörrel azért be kell tárazni ,mert felállni nem lehet mellőle...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2011.09.11. 16:39:40

pedig a következő társasjáték-kritika a Carcassone lesz, bicsek! :) Nem csibu fogja írni, mert azzal egy ilyen köztiszteletnek örvendő társasjáték-szakértőt kompromittlnánk, hanem én :)

ggg333 2011.09.11. 18:09:39

Nincs ezzel semmi baj, kultikus regényen alapuló kultikus játék. Egy ilyen blogba simán passzol.
Arra kiváncsi vagyok, aki alapból leírja a játékot, hogy milyen régi stb. mégis hányszor játszott vele? Persze simán elfogadom, hogy nem jött be, mert különböző játékok különböző embereknek jönnek be.
Egyébként egy jó játék egyik ismertető jele, hogy 10-15-20 év múlva is jó és szerencsére ilyenből van jó pár. Ezért társasjátékos körökben szerencsére nem mindig a legújabb játékokkal játszanak egyszer...
A kinézet értékelése szintén szubjektív, ráadásul manapság nem ritkán leginkább azzal akarnak eladni játékokat. És egy geek játékosnak az esztétika biztos nem az első helyen van az értékelésnél...

doktor.dikhed 2011.09.11. 19:06:58

@Peter T. Sinclare: Ez így van. Csak ahogy elkezdesz jól előre tervezni, nem lesz nehéz legyőzni a játékot, elveszik az izgalom. A maradék meg csak kockadobálás.

Kupo 2011.09.11. 20:23:04

Én játszottam vele 4-5x, egyre rosszabb lett. Szenvedés, már legyen vége, mindegy hogy veszítünk vagy nyerünk. A szabályok meg olyan összetettek, hogy valamit mindig elrontottunk. Akkor már egyszerűbb valami számítógépeset játszani és az észben tartja a szabályokat is.

Azoknak akik szívesen játszanak 1 menetet 3-5 órán át, és van erejük a szabályokra koncentrálni, akár be is jöhet.

Veder1 2011.09.11. 22:01:01

@ggg333, az, hogy régi (egyébként nem is annyira) játék, nem gond, viszont sok leírás, kritika, ismertető megjelent már róla, pl. itt az indexen is.

-csibu- 2011.09.11. 23:19:44

A Pandemicet nagyon szeretem - meg lehet nyerni csalás nélkül is, de csak szerencsével és összefogással. Nehéz játék, de én pont a kihívást szeretem benne! :)

Az Arkham nagy része bizony szerencse, ezt én is elfogadom. DE! Ezt a szerencsét lehet befolyásolni (akár Áldás szerzéssel, akár jó cumók összeszedésével, akár jó csapatmunkával!) és ez nagyon fontos! :) Egyébként már kb. 20 játékon vagyok túl az Arkhammal - sajnos nagyon társaság és időfüggő a dolog.

Bizony a carcassonne nálunk is nagy kedvenc - de sajna ott is sok a szerencse, sajna... aki nem ismerni, majd Wostry ír róla, illetve a huzopakli blogon is talál róla irományt! :)

Egy játékban szerintem igenis fontos a kinézet, a megjelenés. Kedvenc kiadóm pl. a Days of Wonders - gyönyörű játékaik vannak. Egy jó játék nem működik, ha rossza a grafika. De az engem is bánt, ha egy gyönyörű játék nagyon rossz játékmenettel rendelkezik... Úgy egészséges, ha a két dolog (a jó kinézet és a jó mechanika) találkozik! :)

Kupo! Bizony, ez a játék (sem)nem való mindenkinek. Hozzáállás, hangulat, szabályismeret, játékostársak függvénye az egész! :) A szabályokról annyit, hogy valóban zavaró a sok apró szabály (ez is az ameritrash játékok sajátsága), de 1-2 játék alatt minden fejben tarthatóvá válik. Aki azonban nem szeret az első játékok során szabályt lapozgatni, annak tényleg nem való.

Vödör! Elfogadom, sok megjelent róla, én is írtam a huzopakli blogra már róla korábban. Mégis úgy éreztem, fontos, hogy ismét beszéljünk róla. :)

Sheepee 2011.09.12. 08:03:31

Számtalanszor játszottunk vele, szerintem megunhatatlan! Amióta hozzácsaptam az Innsmouth kiegészítőt, annyira nehéz lett, hogy még nyerni is alig lehet :)

Moso 2011.09.12. 08:10:35

Mi anno gondolkodtunk a Rettegés Borsodban realista változaton.
Segélyosztáskor megnyílnak a Kapuk és a "Lények" ellepik a várost.
Kapu nyílik a Tesconál és a Postánál.
Válassz a következő karakterek közül:
rendőr, örömlány, gárdista, liberális, vagy akár fideszes, hogy megfékezd a Lényeket.

ggg333 2011.09.12. 22:20:43

Van olyan , hogy jo a jatek, de a megjelenese funkcionalisan rossz-nos az ilyen erosen bosszanto tud lenni. De van olyan is hogy a jatek jo, funkcionalis amegjelenes de csunya-nos, attol a jatek meg jo...Az mas kerdes mik az elvarasok, meg manapsag milyen grafikaval jelentetnek meg jatekokat.
De vegyuk peldaul egy mostani "slagert"-Dominant Species-nagyon sokan panaszkodtak, hogy mennyire semmilyen grafikaja nincs, de akozonsege eleg erosen vedi, mert funkcionalis, az egyszerusege segiti ajatekosokat a jatek soran a tajekozodasban. Es nem jovok olyannal, hogy nezzuk a toplistakat, de nem semmi sikere van, palane ha azt nezzuk, hogy nem 60 perces jatekrol van szo...
Persze tisztaba vagyok vele, hogy a mai jatekok mar mezes-mazosak mint ahogy allitolag a mai pc jatekok is azok...
Azt meg jo jelnek tekintem hogy az emberek unjak az arkham horror bemutatokat, mert azt jelenti kovetik az ilyen cikkeket es oszinten szolva mondjuk 5 eve nem gondoltam volna, hogy ez lesz a helyzet...
Szoval johetnek az ujabb bemutatok..
A Retteges Borsodban erosen tetszik, hungarytrash :-)

MoxNox 2011.09.15. 11:29:44

@Peter T. Sinclare: Lehet elnéztetek valamit a szabályokban, mert simán meg lehet nyerni a Pandemicet. Igaz nem sokat játszottam, kb. tizet, de nagyjából a felét megnyertük. Legkönnyebb fokozaton :) Ok, nem könnyű, és nagyon oda kell figyelni, összedolgozni, de pont ez a lényege.
süti beállítások módosítása