Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Beginning of the Great Revival

2011.09.05. 08:00 .YEZy.

Az első fél órában van valahol egy jelenet, amiben Chow Yun-Fat és Andy Lau tárgyal, miközben Alex Fong a háttérben buzgón figyeli őket. Melyik ázsiafilm rajongó ne kapná fel a fejét egy ilyen szereposztás láttán? Mindez azonban nem egy hongkongi thrillerben látható, hanem a gyűlölet, a megvetés és a közutálat filmjében, a hangzatos című Beginning of the Great Revival-ban. A gyűlölet, a megvetés és a közutálat azonban nem elsősorban a filmnek szól, hanem annak a politikának, ami körülveszi.

A Beginning of the Great Revival ugyanis a kínai állam megrendelésére készült, méltó módon megünneplendő a Kínai Kommunista Párt megalakulásának 90. évfordulóját. A feladatot természetesen Han Sanping, a China Film Group elnöke kapta meg, aki egyrészt régóta ismert arról, hogy elnöki minőségében buzgón bíztatja filmes kollégáit hazafias tartalmú eposzok készítésére, másrészt tökéletes pedigrével rendelkezik ahhoz, hogy sikerrel végrehajtsa a pártvezérek utasításait. Két évvel ezelőtt, a Kínai Népköztársaság megalapításának 60. évfordulójára készített Founding of a Republic-ban már szemléltette, milyen minőségű propagandafilmet tud összehozni. A sztárok tömkelegét (Jackie Chan és Jet Li mellett még tajvani csillagokat is bevetettek) felvonultató gigantikus produkció fogadtatása természetesen akkor is felemás volt, a történelmi tények egyoldalú ábrázolása, helyenként meghamisítása nyilvánvaló támadási felületet eredményezett, természetesen csak Kína határain kívül. Idén ezt a művet kellett a mindenható Han-nak felülmúlnia, ráadásul úgy, hogy se Jackie Chan, se Jet Li nem állt rendelkezésére.

Mondani sem kell, a feladatot nem pusztán sikeresen, hanem tökéletesen végrehajtotta. Több mint száz hírességet vonultat fel a produkció Simon Yam-től Zhou Xun-on keresztül egészen Nick Cheung-ig, a látvány pazar, a propaganda pedig tökéletesen átjön. A sztori? Önálló történet nem nagyon van, tulajdonképpen csak felütötték a Párt által elfogadott történelemkönyvet, összeollózták belőle a fontosabbnak tartott eseményeket és gyönyörűen dramatizálva, kellőképpen pátoszosan, a legmodernebb technikát felvonultatva, kissé szájbarágósan leforgatták őket. A főbb események közötti űrt pedig a fiatal Mao Ce-tung életének bemutatásával (fényezésével?) igyekeztek kitölteni.

Egy ilyen filmet a világ szerencsésebbik felén nem lehet komolyan venni, viszont tökéletesen érthető az a gyűlölet, megvetés és közutálat, ami a külföldi netes oldalakon körülveszi. A kínai állam minden eszközt bevetett annak érdekében, hogy promotálja a produkciót, a közhivatalok alkalmazottainak osztott jegyek eltörpülnek mindamellett, hogy letiltották a negatív kritikákat (állítólag az iMDB portál is emiatt nem elérhető Kínából) és késleltették a nagy amerikai kasszasikerek bemutatóját, hogy magasabb nézettségi mutatókkal tudjanak büszkélkedni. Ez utóbbi egyébként nem volt túl bonyolult művelet, lévén az egyetlen filmeket importáló kínai szervezet maga a China Film Group, a nézettségi mutatókat pedig úgy fest, némi csalásokkal is javították a moziüzemeltetők. Újfent hangsúlyozni szeretném azonban, hogy a gyűlölet nem elsősorban a filmnek szól, csak rajta csattan (pl. van olyan kommentelő az iMDB-n, aki úgy adott rá 1 csillagot, hogy bevallja, nem is látta a produkciót).

Han Sanping mozija ugyanis a maga kategóriájában, azaz a propagandafilmek között egy hibátlan, tökéletes produkció. Amit bemutat, azt annak tükrében érdemes figyelni, hogy kiknek a megrendelésére készült, továbbá arra érdemes figyelni, hogy hogyan tesznek kísérletet a történelmi személyek heroizálására. Aki képes egyfajta görbe tükrön keresztül, ironikusan szemlélni a filmet, annak számára mindez a korabeli kínai történelem ismerete nélkül is szórakoztató lesz.


előzetes

 

Az egyoldalúan ábrázolt történelmi események között a legérdekesebbek egyike a császárság végnapjainak bemutatása. A háború kellős közepén a még gyerekkorú császár sárkányt röptet az alattvalójával. A sugallat egyértelmű, egy ilyen rendszer alkalmatlan az ország irányítására. Szintén ez a kategória a császári álmokat dédelgető Yuan Shikai figurája, aki önös céljai érdekében finoman fogalmazva is előnytelen alkut köt a japánokkal. Hatalmas támadási felületet ad, akár öngólnak is nevezhető az 1919 május 4-i diáklázadások pozitív, hősies ábrázolása a 80 évvel későbbi megmozdulások leverőitől. A sor persze hosszan folytatható, de igazán csak az tud belekötni a látottakba, aki tisztában van az akkori kínai történelem szereplőivel és eseményeivel. Tanulás céljára alkalmatlan, az egyoldalúság miatt hiteltelen az egész, érdekességek viszont bőven vannak benne. Számomra az volt a legérdekesebb, hogy mindenféle francia kastélyokkal gyűlt meg a kínaiak baja az első világháború után.

Han rutinos rókaként sok-sok filmes trükköt bevetett annak érdekében, hogy egy szórakoztató propagandafilmet prezentálhasson. Végignézhetünk hősies csatajeleneteket robbanások között vágtató lovasokkal, mesterlövész katonával, noir-okba illő gyilkosságokat, kémkedéseket, intrikákat, Lenin elvtársat, gyönyörű, megható romantikus pillanatokat, Konfuciusz összevetését Marx és Engels tanaival. A szereposztás is figyelemre méltó. Talán meglepő, de Han igyekezett a fiatalokat is a moziba csábítani a sok popsztár nevével. Nem tudom nem imádnivalónak tartani a főszereplő Liu Ye-t a fiatal Mao elvtárs megformálójaként (egyébként tényleg hasonlít rá), egyszerűen zseniális húzás volt a helyi boy wonder-t a későbbi teljhatalmú vezető szerepébe helyezni. Igaz, nem ő az egyetlen, például a fiatal Deng Xiaoping-nek a Super Junior-M fiúcsapat egyik üdvöskéje, Han Geng adja arcát, de kisebb-nagyobb szerepekben feltűnik Wang Lee-Hom és Daniel Wu is, akikért a látottak tanulsága szerint a majd’ 100 évvel ezelőtti lánykák is odavoltak. Sőt, még a kínaszerte körülrajongott orosz énekest, Vitas-t is felvonultatták egy tolmács szerepében, aki egy látványos menekülésben is részt vesz.

Mindezeket technikailag tökéletes kivitelezésben élvezhetjük végig. A látvány elsőrangú, a háborús jeleneteket archív felvételekkel felturbózva, hol fekete-fehérben, hol a technicolor csodákat idéző képi világban ábrázolják. A korabeli kosztümök, tárgyak, autók nagyon szépek (kicsit talán túlságosan is sterilen hatnak), a számítógépes trükkök és animációk pedig sokkal jobbak, mint a Founding of the Republic-ban voltak. Mindenütt fellelhető a monumentalitásra törekvés, rengeteg a statiszta a tömegjelenetekben, nem sajnálták a pénzt semmire, a nagyobb jeleneteket a lehetőségek szerint az eredeti helyszíneken forgatták le.

Az irónia és a pátosz elsősorban a fiatal Mao életét bemutató jelenetekben csúcsosodik ki. Liu Ye, állán a híres-hírhedt bibircsókkal tanul, szónokol, dolgozik, szervezkedik, de érdekes módon kicsit Kitano-hoz hasonlít a jelenléte, sok helyen tűnik fel, de általában a háttérben. Ritkán szólal meg, de a mondanivalója mindig velős. Persze megtalálja a szerelem is Yang Kaihui személyében (a többi feleségéről egy szó sem esik), akivel könnyfacsaróan romantikus módon, a tűzijáték vörös fényében kerül igazán közeli kapcsolatba. Az egész film csúcspontja pedig a címből kitalálható módon a Párt megalapítása, aminek nem is lehetett volna pátoszosabb helyszínt találni, mint egy hajót a tavon, ami a ködben csak sejtelmesen látszik. Az ünnepélyes pillanat bekövetkeztekor pedig a csillogó szemű, lelkes és elhivatott vezetők elérzékenyülve éneklik az Internacionálét, miközben a szépséges Zhou Xun az esernyője alól mosolyogva figyeli őket. Gyönyörű!

Han Sanping valószínűleg rengeteg dicséretet kapott a produkcióért, amiért valóban meg is dolgozott, alkotása tökéletesen megfelel a Párt elvárásainak. Azonban aki tud és hagyják is gondolkodni, az egyszerűen nem tud nem ironikusan közelíteni a látottakhoz és óhatatlanul felmerül benne, hogy új támogatókat biztos nem szerez a rezsim egy ilyen alkotással. Csak azoknak érdemes megnézni, akiket érdekel, milyen egy propagandafilm, valamint tudják a helyén kezelni a látottakat. Nagyon érdekes, hogy a modern filmes technikát hogyan alkalmazzák az ideológia sulykolására, hogy még a legnagyobb sztárok is könnyedén rávehetők ezekre a szerepekre (Liu Ye pályafutása csúcsára ért, érhet valakit nagyobb megtiszteltetés arrafelé, mint hogy magát Mao-t játszhatja el?), egyáltalán az a tudat, hogy 2011-ben ilyen témájú mozival elő lehet rukkolni. A politikát hagyjuk meg másoknak, a filmről nem az ideológia, hanem a film jelentősége miatt készült cikk, hiszen valószínűleg ez lesz az idei legdrágább és legmonumentálisabb produkció odaát. Én a magam részéről újra fogom nézni, mert a catch the star játékban alulmaradtam, Miriam Yeung-ot nem vettem észre a jelenetében, pedig a mai hongkongi sztárok eléggé idegenül festenek a XX. század elejének díszletei között...

16 komment

Címkék: ázsiai kínai filmkritika propagandafilm

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr303201923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CruelAngel 2011.09.05. 09:00:33

Felkeltetted az érdeklődésem. Mindjárt meg is nézem imdbn, hogy kb. milyen hosszú, ha kevesebb mint két óra talán valamikor még majd meg is nézem.

Cifu78 2011.09.05. 09:52:04

Igazán nem kívánok senkinek a lelkébe taposi, és hozzáteszem, hogy azt is megértem, sőt félig-meddig osztom is, hogy ellenszenves az, ahogy egy történelmi eseményt egyoldalúan mutatnak be egy filmben, de....

De azért szemérmesen hallgatni arról, hogy ugyanez nyugaton sem ritkaság, sőt, általános dolog a történelmi eseményeket feldolgozó filmekben, szintén picit részlehajló azért, nem? :)

Persze a dolgot onnan is meg lehet közelíteni, hogy nyugaton azért a rendszerrel kritikus filmek is kikerülhetnek, míg ugye Kínában ez egyszerűen elképzelhetettlen dolog.

Styxx 2011.09.05. 10:34:06

A poszt remek, le a kalappal, de:
"Azonban aki tud és hagyják is gondolkodni, az egyszerűen nem tud nem ironikusan közelíteni a látottakhoz és óhatatlanul felmerül benne, hogy új támogatókat biztos nem szerez a rezsim egy ilyen alkotással."
Attól tartok, hogy az elsődleges célközönség a többszázmillió nyomorgó, műveletlen kínai, aki képes egy sufniban nyomorogni, és napi 12, vagy még több órát dolgozni a szebb jövő reményében. Ők meg sajnos bekajálják, hasonlóan mint az indiai mélyszegények a négyórás bollywoodi giccset.

Mad Mind 2011.09.05. 10:51:02

Pearl Harbor dereng? Ugyanez csak amerikai zázlólengetéssel, Internacionálé nélkül.

kIára 2011.09.05. 11:29:45

Izé… Hídember? Valaki?

Szerintem a distancia hiányát semmilyen történelminek mondott alkotásnak nem lehet felróni. Most hirtelen nem is tudok egyetlen filmet sem előkapni, amely egy személyt vagy eseményt árnyalva, komplex módon mutatná be – az esetleges erkölcsi következtetések/ítéletek horizontját pedig ne zárná hanem nyitná.

[       Én pl. nagyon kíváncsi lennék egy olyan történelmi filmre ami az államalapítónkat bemutatná mint Szent Istvánt és Véreskezű Vajkot is. A mítoszok mindig egyoldalúak. Technikai (forgatókönyv, színészi játék, rendezés, vágás stb.) – és talán művészi értelemben – lehetne készíteni egy „hiteles” filmet egy emberről aki _annak ellenére_ szent marad, hogy országa lakosságának majdnem egyharmadát [számoljuk ki, hogy az hány millió is lenne mai arányban] kinyírta (méghozzá meglehetősen kreatív módon, pl. az embereket nyakig földbe ásva, majd virgonc lovasokkal a helyszínen végigvágtázva).       ]

A mindenkori állam/birodalom által támogatott, megrendelt, sulykolt, kötelezővé tett mítoszok már csak ilyenek.
Teljesen egyetértek a cikk írójával: „A politikát hagyjuk meg másoknak, a filmről nem az ideológia, hanem a film jelentősége miatt készült cikk”, sőt még azt is hozzátenném, hogy az ilyen filmek valójában jelentősebbek mint első nekifutásra gondolnánk.

Cifu78 2011.09.05. 11:32:11

@Mad Mind: Ott is elintézték annyival, hogy mindenhol hangoztatták, hogy "ez nem dokumentumfilm", még az IMDB-n a Goofs résznél is olvasható, majdnem legfelül. :)

Ezzel az erővel pedig tényleg jó hasonlat, hiszen a Pearl Harbour is csupán megfeledkezik, kihagyja a kínosabb részeket (mint az olajembargót Japán ellen, vagy az olyan tényeket, hogy az amerikai vadászgépek többségét a saját légvédelmük lőtte le), egy részüket meg látványosabban, a modern elvárásoknak megfelelően mutatták be (nem dohányzik senki, a pilóták folyamatosan beszélgetnek rádión egymás között, stb.)

mesko 2011.09.05. 16:34:21

..ez igaz, az összes állami intézmény kötelezően jegyet kellett vegyen az alkalmazottaknak, az iskolák ingyen mehettek, s Transformers 3 meg nuku, amig mindenki ezt a filmet meg nem nézte, a negativ kommenteket seszó, sebeszéd törölték..ez nem vicc, viszont elismerem, hogy tényleg hatalmas a szereposztás, a filmet nem láttam, majd megnézem amikor akarom, én utálom az ilyen kötelező dolgokat..még akkor is, ha nem rám kötelezték, hanem másra..azt azért elképzelem, hogy kivan főnözve, berakva, kivágva, fru-fruzva, melírozva, lakkozva, ahhh:)

Vérivó Viktor · http://www.bszarszo.extra.hu/nyilatkozat.html 2011.09.05. 19:04:44

@Styxx: "Attól tartok, hogy az elsődleges célközönség a többszázmillió nyomorgó, műveletlen kínai, aki képes egy sufniban nyomorogni, és napi 12, vagy még több órát dolgozni a szebb jövő reményében. Ők meg sajnos bekajálják, hasonlóan mint az indiai mélyszegények a négyórás bollywoodi giccset."

És? Szerinted tényleg jobb lenne az életük, ha nem kajálnák be? Fel kellene már hagyni ezzel a felvilágosodás óta tartó őrülettel, hogy mindenkinek látnia meg tudnia kell mindent. Ez kegyetlenül hangozhat a liberális lelkületű idealisták számára, de a "nyomorgó, műveletlen" rétegnek is megvan a maga szerepe a társadalomban, amit ha nem töltene be senki, a társadalom összeomolna. A "nyomorgó műveletleneknek" pedig úgy a legkönnyebb az életük, hogy legendákhoz igazítják azt. Felénk is vannak legendák, csak azoknak a hőse nem Mao, hanem Or... ööö Jézus Krisztus.
Hej, de könnyű lehet ott Kínában a vezetők élete, nem stresszeli őket mindenféle Konrád György meg Tarr Béla, akik Németországba Merkelnek mennek rinyálni, ha be lett záratva valami zajos romkocsma.

@kIára: Hídembert a szádra ne vedd, a legjobb magyar film, amit nem Koltay Gábor rendezett.

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2011.09.05. 19:22:48

@CruelAngel: A film hossza kb. 2 óra

@Cifu78: @Mad Mind: Hasonló indíttatású filmek előfordulhatnak nyugaton is, főleg a háborús eposzok terén, de ha már felmerült példaként a Pearl Harbor, azt az akkor regnáló amerikai kormány rendelte elődei zsenialitását bizonyítandó? Ha nem, akkor sajna sántít a párhuzam.

@Styxx: ez a film biztos nem a nézők, hanem a Párt számára készült. A nézők itt szenvedő alanyok, szebben fogalmazva másodrendűek, a lényeg a propaganda sulykolása. Han Sanping pedig zseniális zsarnok, a HK sztárok nem véletlenül meneteltek hosszú sorokban szerepelni, elvégre nagy pénzt csak a kínai szuperprodukciókban lehet keresni, azokat pedig maga Han felügyeli. Aki neki ellentmond, az a húsosfazéktól is repül.

@mesko: innen a távolból nézve szórakoztató ez a szürrealizmus (amiben az a szomorú, hogy ott ez a valóság), az meg pláne, hogy hamisítgatják a jegyeket és az erre a filmre kiadott jeggyel mászkáltak a népek az USA filmekre.

mesko 2011.09.05. 19:34:31

@-YEZy-: tényleg?:) hamisítgatják a jegyeket?..háát, ezt ki sem néztem belőlük. ugyamúgy mintha kezdődne bebizonyosodni a világban, hogy bármilyen rend jobb, mint a semilyen:)

Cifu78 2011.09.05. 19:38:14

@-YEZy-: "Hasonló indíttatású filmek előfordulhatnak nyugaton is, főleg a háborús eposzok terén, de ha már felmerült példaként a Pearl Harbor, azt az akkor regnáló amerikai kormány rendelte elődei zsenialitását bizonyítandó? Ha nem, akkor sajna sántít a párhuzam."

Nyilván messze nem tökéletes a párhuzam, de nem is ezt állítottam. Én arra tértem ki, hogy a film által ábrázolt történelmi eseményeket némileg szépítve mutatják be.

Fehér Szemöldök · http://taiwandor.wordpress.com/ 2011.09.06. 22:53:01

Nagyon jó kis cikk lett ebből, nincs is jobb, mint negatív kritikákat olvasni az agymosó kínai megaprodukciókról, nekem amúgy már az utóbbi évek történelmi eposzai és kungfu filmjei is túlontúl nacionalista és propaganda szagúak voltak (Redcliff, Ip Man...stb).
De könyörgöm Wang Lee-hom és a többi tajvani színész hogy vállalhatta ezt el, Tajvan mégiscsak Tajvan. Amúgy kíváncsi vagyok, hogy a szigetországban bemutatják-e és ha igen, milyen lesz a fogadtatás.

Darkcomet 2011.09.09. 14:14:56

Sajnos ez lesz a trend arrafelé. A hong-kongi formabontó filmeknek vége. Ha Chow Yun-Fat és Andy Lau, Jet Li szeretne még filmekben játszani, kénytelen az ilyen szerepeket is elvállalni. Azért remélem, hogy Andy Laut töbször fogom látni A World Without Thieves jellegű kínai filmekben, mint propaganda izékben, de sajnos ő most az első számú kínai filmes kirakat férfi színész.

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2011.09.09. 19:41:28

@Darkcomet: Ezzel az okfejtéssel csak az a bökkenő, hogy a World Without Thieves is igencsak propagandaízű, bár ennyire nem tolakodóan, mint a Beginning...
Ott is a kis lelkes naív munkásember van a középpontban, akit még a szívtelen tolvaj is megsajnál, sőt! Vigyázni kell rájuk.

Darkcomet 2011.09.09. 21:23:26

@-YEZy-: De a propaganda csak másodlagos, sőt, ha akarom csak belemagyaráztad az egészet. :-) A parasztfiút ugyan is csak a csajszi védi eleinte, a srác egyfajta kihívást lát benne, hogy hamarabb lopja el a pénzét, mint a vonaton lévő profi rivális banda, akikkel ugye fogadást is köt. Végül is azért változik meg az álláspontja, mert meg akarja tartani a lányt. Minden esetre, ha propaganda ízű is, közel sem annyira domborodik ki, mint azokban a mostani filmekben, amikben rendre kirakatfiguráknak rakják be a legnagyobb hong-kongi sztárokat.

Nuuk 2013.01.03. 12:03:25

Későn találtam ide, szégyellem is magam :)
Szóval a leírtak nagy részével egyetértek, ez egy elég kínos alkotás (a KNK határain túl élőknek egyértelműen), ami a moszfilmes stílust idézi.

Csak két apró kieg.:
"A háború kellős közepén a még gyerekkorú császár sárkányt röptet az alattvalójával. A sugallat egyértelmű, egy ilyen rendszer alkalmatlan az ország irányítására. " Ööö izé, mivel a srác tényleg csak gyerek volt még akkoriban, így vélhetően nem a katonai térképek fölé görnyedve töltötte mindennapjait. Arról nem is szólva, hogy az a rendszer ekkora már _tényleg alkalmatlan volt az ország vezetésére (elvesztett ópiumháborúk, kényszerből átadott kikötők, nuku fejlesztés, stb. - vessük össze ezt a korabeli Japánnal!).

Nyugati propagandából az ismert okok miatt kissészerényebb a felhozatal, bár mondjuk a Rambo 3 és társai elég viccesek ilyen szempontból.
süti beállítások módosítása