Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Fekete eső

2011.04.23. 08:37 Lehota Árpád

„Megérkezni Tokióba, s onnantól már mint film vagy valami különösen kegyetlen videojáték.” – Vágvölgyi így indul várost nézni a „Tokyo Underground”-ban, és valószínűleg Ridley Scott is ezt látta, amikor a Fekete eső stábja megérkezett Oszakába. Nem véletlen, hogy amerikai filmesek nagyon ritkán teszik be a lábukat a szigetországba, és akkor is inkább elbújnak az ambient hangulatú szállodájukban (Lost in Translation). Mert egy japán metropolisz a gaijin-nak legalább annyira idegen, mint az „old blade runner”-nek a 21. századi szmogos-neonfényes Los Angeles, vagy a Nostromo legénységének az LV-426 magányos bazaltoszlopai. Amikor 1989-ben két oldschool amerikai zsaru - Nick Conklin (Michael Douglas) és társa, Charlie Vincent (Andy Garcia) - a gyilkosság miatt Amerikában letartóztatott jakuzával, Sato-val (Yusaku Matsuda) Oszakába repült, az idegenvezető nem lehetett más, mint Ridley Scott.

Persze Sato már a film elején megszökik, a new yorki nyomozók pedig saját módszereikkel indulnak utána a számukra teljesen ismeretlen kultúrában - nyomukban a szabálykövető irodakukacokkal teli japán rendőrség és a katana-val a kézben motorozó jakuzák. Egy Ridley Scott kaliberű filmesnek a Párbajhősök, Alien, Blade Runner mesterhármassal a háta mögött ez a sztori ujjgyakorlat lehetett – ő mégis klasszikust rendezett belőle. A Fekete eső így lett a ’80-as évek – többek között a Scott testvérek által megteremtett - videoklip-esztétikájának legszebb darabja, az évtized végére elhasználttá vált giccses megoldások és a felesleges művészkedés - sajnos éppen a kistestvér Tony Scott késői filmjeiben elszabadult agyonszűrőzés, nézhetetlenné vágás - nélkül.

Oszaka képeibe Ridley Scott első látásra beleszerethetett. A Fekete Esőt emiatt az olyan apró vizuális ötletek, fények, beállítások teszik korlátlan mennyiségben újranézhető mozivá, mint egy hajnali üldözés közben az úttisztító gépen és a biciklivel munkába induló japán munkásokon pár másodpercre elidőző kamera, vagy egy-egy közeli a science fiction-be illő gyárkéményekre. Néhány megoldás még évek múlva is visszaköszön: a füstös-véres vágóhidat Ridley Scott a Hannibal nyitó rajtaütésénél idézi fel, és valószínűleg James Cameron-t is megihlette a rivális japán bandák acélgyári leszámolása, mikor helyszínt keresett a Terminator 2 fináléjához. Golfpályát pedig ennyire fenyegetően-gyönyörűen legközelebb Michael Mann mutat a Bennfentesben.

A stábnak ugyanakkor folyamatos gondjai voltak a japán hatóságokkal és be sem tudták fejezni Japánban a filmet: a szőlőültetvényen zajló saras-motoros végső leszámolást végül Kaliforniában kellett felvenni. Nyilván emiatt Scott Oszaka iránti rajongása is ellentmondásos képeket szül: az Amerikából érkező repülőről még a Blade Runner nyitányához megtévesztően hasonló, lenyűgöző panorámát mutat, de a riasztóan idegen architektúrájú, kihalt és halált ígérő sikátorok már a Nostromo folyosóit juttatják eszünkbe. És a ventillátorok is még mindig ugyanolyan egyhangúan forognak, mint a Blade Runner valamelyik elhagyatott tömbházában - 1989 Oszakája a szókimondó bőrdzsekis new yorki zsarunak épp annyira science fiction, mintha 2019 Los Angelesében járna.

Nick Conklin nyomozónak ezek után nem is lehet más választása, minthogy egy (szárnyas) fejvadász fanatizmusával eredjen a jakuza nyomába, miközben a replikáns Leon Kowalski arroganciájával osztja ki az utána szaglászó belső elhárítás öltönyöseit a Blade Runner Voight-Kampf tesztjére emlékeztető kihallgatási jelenetben. A Fekete eső antagonistája is a rendszeren kívül (pengeélen) létező replikáns: Roy Batty Sato, a mentora (teremtője?) ellen fellázadt jakuza.

A Fekete Eső elsősorban Michael Douglas filmje, aki friss Oscar-díjasként, csúcsformában alakítja ezt az inkább Sylvester Stallone-típusú szerepet. Nick Conklin folyamatosan megszegi az eljárási szabályokat, lefejeli a nagyképű gyanúsítottat és Hans Zimmer életművének egyik legütősebb főtémájára tör-zúz a tetthelyen. A tartásdíjra valót utcai motorversenyeken keresi meg, és amikor meggyújt egy bankjegyet, majdnem annyira cool, mint Chow Yun Fat a „Szebb holnap”-ban. Douglas a figurát pár évvel később San Francisco-ban játssza újra: a nyers modorú Nick Conklin-t még nem engedték volna be Johnny Boz klubjába, de a „másik Nick”, az Elemi Ösztön Nick Curran-ja a bőrkabátot már elegáns öltönyre cserélte - a keze viszony ugyanolyan gyorsan eljár a szemtelenkedő kollégákkal és a flört Sharon Stone-nal is annyira kihívó, mint a Fekete eső megközelíthetetlen „amerikai gésájával” (Kate Capshaw). Mindegy, hogy az ellenfél a működésképtelen igazságszolgáltatás, vagy az ököljogon alapuló japán alvilág – Douglas alakításában mindkét figura ugyanaz a rendszerrel megszállottan szembemenő, kompromisszumképtelen, az igazságához körömszakadtáig ragaszkodó férfi. Nem meglepő, hogy a Fekete eső emblematikus képe lett az emberfelettien hatalmas kamion előtt megtorpanó és fegyvert rántó Michael Douglas. „I know how it is, I know how it will be, when all the rest are gone, I'll be holdin’ on”- énekel a Nick-félékről Gregg Allman a főcímben, miközben a zsaru a brooklyni napfelkeltében motorozik. Még ha a gésák a nyomozás elején ki is nevetik, nincs kétség, hogy a film végén a pszichopata jakuzával a kezében rúgja be az őrszoba ajtaját.

A felszín: tipikus ’80-as évek-beli amerikai akció-krimi, a jól ismert „kultúrák összeütközése” vonalon, ahol a new yorki nyomozók láncdohányosok és ócska papírpohárból hörpölik a kávét, a japán kollégák dilettáns bürokraták, az örömlányok idétlenül vihorásznak, a jakuzák motorjához pedig szériatartozék a kidülledt szem. (A szereposztás titkos favoritja egyébként Ken Takakura, aki hibátlanul hozza a karót nyelt Masahiro nyomozót és a legnagyobb természetességgel csinál bolondot magából például egy karaoke bárban - az Andy Garcia-val közösen előadott duett a film legvidámabb jelenete.)

A mélység: Ridley Scott következetes rendezése, Howard Atherton és az őt váltó Jan de Bont operatőr gyönyörű képi világa, és persze Michael Douglas és Yusaku Matsuda belemenős játéka - Yusaku már halálos betegen játszotta Sato-t, és nem sokkal a forgatás után elhunyt rákban. (Szerepét egyébként az Ágyúgolyó futamban már egyszer japánnak eladott Jackie Chan-nak is felajánlották, de ő visszautasította – elvi kérdés, hogy sosem játszik negatív figurát.)

És a csúcspont: az idős jakuza főnök, Sugai (Tomisaburo Wakayama) monológja a fekete esőről. Katartikus – mint Ripley végszavai a mentőkabinban, vagy Roy Batty utolsó mondatai a zuhogó esőben. Tears in black rain? A Fekete eső óta zsarufilm nem mert ekkorát ütni.
 

44 komment

Címkék: krimi akció filmkritika 5csillagos 80 klassix

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr652847085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Flankerr 2011.04.23. 09:47:13

Fiatalság, bohóság.. Ezt a filmet volt szerencsém moziban látni először, méghozzá nem is akárhol, hanem Zánkán..:) Valamikor 1990 környékén.. Szép emlék, jó film.

AntiChrist™ 2011.04.23. 10:08:31

Egyetértek a cikkel.
A nyolcvanas évek, sőt: minden idők egyik legjobb akciófilmje. Alapmű.

Ridley Scott nagyon ért(ett) a hangulat megteremtéséhez: ennek a filmnek is egyedülálló atmoszférája van. Hozzájön még a kitűnő forgatókönyv, a zene, a képi világ, a fényképezés, a helyszínek, a színészek... Maradandó alkotás.

Nem véletlenül vettük meg DVD-n, és néztük újra itthon januárban :)

para_noir 2011.04.23. 10:29:39

Jó írás, még jobb film. Asszem ma az Alexandra felé kanyarodok és meg is veszem.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.04.23. 10:43:35

A mai napig nagy kedvencem, hogy egy mosodai jegyzék aláírásával szökik meg Sato.

W.A. 2011.04.23. 10:46:05

Hogy szerettem ezt a filmet!
A másik USA-japán krimi, ami a kedvenceim között volt, a Gyilkos nap (Rising Sun). Kíváncsi vagyok, most mit szólnék hozzá.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.04.23. 11:43:47

Nekem is tetszett.
Ridley Scott nagyon ert a nyomaszto, sotet helyek megjelenitisehez.

belekotty 2011.04.23. 12:02:38

Fantasztikus film. Szerencsére a kereskedelmi tévék kb. kétévente előveszik és így újra és újra megnézem.

Kassian 2011.04.23. 12:20:25

Hát igen...régi, nagy kedvenc. Emlékszem, annak idején teljesen a hatása alá kerültem. Kb. akkora top film nálam, mint Scott másik filmje, a Blade Runner. Ezeket a ködös, esős, fényreklámos képeket egyszerűen imádom.

mesko 2011.04.23. 12:54:42

..gyorsan megrendeltem, méghozzá BD-én..muszáj volt, nem is láttam és nincs is meg, hát akcióba léptem:)..úgy látom Zimmer music az aláfestés..mindenesetre alig várom:))

mesko 2011.04.23. 12:57:56

@mesko: a cikkben is benne van Zimmer..csak te már elfelejtetted.

Chavez 2011.04.23. 13:04:45

A mindössze két komolyan vehető amerikai jakuzafilm közül az egyik. Kevés filmet láttam többször, mint ezt, és a filmzenéjét rongyosra hallgattam. Már tőlem is érik róla egy cikk, de még rá kell készülnöm.

A filmben a japánok egyébként lejátszák a vászonról az amcsikat.

AntiChrist™ 2011.04.23. 13:11:33

@Chavez:

"A mindössze két komolyan vehető amerikai jakuzafilm közül az egyik."
Melyik a másik? Hátha valami olyan, amit nem ismerek...

"A filmben a japánok egyébként lejátszák a vászonról az amcsikat."
Már úgy érted, hogy Michael Douglas kivételével? :)

Varga Denes 2011.04.23. 13:27:52

Remélem nem fog megsértődni Chavez, ha megelőzöm: a Yakuza Robert Mitchummal. Zseniális az a film.

Goompah 2011.04.23. 13:29:26

Nagy film és kiváló cikk.

nyikk 2011.04.23. 13:36:46

@AntiChrist™:

Hát, Leonard Schröder? Yakuzák című könyve is elég ütős a témában, bár a belőle készült régi film nekem nem jött annyira be, de ma újraforgatva és az eredeti cselekményt szem előtt tartva eszméletlen jó filmet lehetne alkotni...vagy akár az Öld meg pusztakézzel címűből.
Aki szereti a megszokott képi világtól eltérő filmeket, annak a Shinobit is ajánlom.

És amúgy a Black Rain tényleg klasszikus.:))

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2011.04.23. 13:51:19

na ez egy hatalmas film, tényleg maradandó. tizenakárhány évesen láttam, de még mindig megvan pár jelenete. jó a cikk

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2011.04.23. 13:52:22

*tizenakárhány= tizenéves évek eleje :)

Chavez 2011.04.23. 13:53:49

Igen a Jakuzák. Az egy amerikai gyártású klasszikus ninkyo, vagyis "lovagias" jakuzafilm, éppen ezért kevésbé eredeti is, de persze attól még remek film.

Jofiu 2011.04.23. 13:57:34

Jo cikk, jol irod le miert jo a film.
Nagy kedvencem, megyek is megnezem meg egyszer.

mesko 2011.04.23. 14:27:36

a filmre még várnom kell, azt valahogy kibírom, de a zenére nem vártam 1 percet sem..ez tényleg szuper!

entomi 2011.04.23. 14:34:42

És ráadásul jó a motorja is benne / Harley XLCR/....!

Denny Crane 2011.04.23. 14:36:13

Ha jakuza, akkor azért Kitano is rendben van. Konkrétan a Brotherre gondolok, ami bár nagyobbrészt az USA-ban játszódik, de pont ezért is zseniális.

Szoltik 2011.04.23. 15:02:06

Ja, tiszta Blade Runner ez a film. Sugai lakásának a falait pont olyan csempék v mik díszítik, mint Deckardéit :)

Chavez 2011.04.23. 15:04:51

@Boomer: Nem csak a csempék, az egész kéró tök ugyanaz. :)
en.wikipedia.org/wiki/Ennis_House

Szoltik 2011.04.23. 15:14:45

@Denny Crane: Nem tudom, miért fikázza le a többség a Fivért, szerintem kurvanagy film.

manuva 2011.04.23. 15:42:37

Sosem értettem, miért van ennek a filmnek kultusza. Szerintem nagyon rossz. Főleg a zenéje idegesítő.

Kelly és a szexi dög 2011.04.23. 15:47:36

eddig szar filmnek tartottam - na, most más szemmel is megnézem

Szoltik 2011.04.23. 16:08:49

@manuva: A zenéje simán Zimmer legjobbja...

Reterro 2011.04.23. 16:15:10

Jó film, az adott korhoz képest! Ma már azért több kellene a hatékonysághoz!

Rusznyák Csaba 2011.04.23. 16:19:56

@manuva: Bőven nincs akkor kultusza, mint amit megérdemelne.
@Reterro: Igen, ma már sokkal több robbanás, legalább egy autósüldözés, egy vicces-lúzer japán sidekick, meg egy jó adag konzum életbölcsesség "kellene" bele.

MrHeroicBloodshed 2011.04.23. 16:23:44

de feldobta a napomat ez a cikk. már azt hittem, bennem van a hiba, hogy kultfilmként tekintek a Fekete Esőre, de ezek szerint nem. köszee!! :)

Bigf00t 2011.04.23. 16:27:37

nagyon nagy film....sz@rrá néztem a VHS kazettát amin volt.....mostmár HDben nézem:)

Alikam 2011.04.23. 18:41:34

@Reterro: mire gondolsz? Szerintem pont, hogy hangulatban a mai akciófilmek a közelébe sem érnek ennek a filmnek. Az, hogy nem golyószórózzák le kétpercenként a fél várost gyönyörű cg közepette nem feltétlenül rossz...

Elárulom, hogy a mai filmek a régi '80-'90-es évekhez - Hollywood 2. fénykora - képest bullshitek.
Ma lehet, hogy a bevételek még rendre megvannak a 12567-ik rebootal meg tinivígjátékkal, de igazi filmeket már csak nagyon elvtéve tudnak forgatni.

Zelefánt 2011.04.23. 19:12:31

Na, legalább harminc szellemi rokonom van itt, ez felemelő. Alapfilm, alapzene; ha be vagyok rúgva, éjjel/hajnalban mindig előveszem valamelyiket.
(Azt pedig nem is tudtam, hogy Sato -- igen szuggesztív -- alakítója meghalt. RIP.)
Ma már azért nem készülnek ilyen filmek, mert az alkotók nyolcvan-kilencven percbe oly sok lövöldözést, robbanást és valószínűtlen akciót sűrítenek, hogy már a történet kibontására nem marad idő. Ezek a mozik már a videojáték-nemzedéknek készülnek, s nekik egy 120-130 perces filmhez már nincs türelmük.

Chavez 2011.04.23. 19:45:34

Pofátlan önreklám következik. A Satót alakító Yusaku Matsuda egyik filmjéről már írtam itt (minimális visszajelzéssel), a bevezetőben akad még némi infó róla:
geekz.blog.hu/2009/09/21/resurrection_of_the_golden_wolf

huangati 2011.04.23. 20:48:16

Persze ütött mint az ipari áram:) De azért ne feledkezzünk meg pl. a Trükkös halálról vagy a kilencvenes évekből a Hetedikről vagy a Játsz/ma c. remekművekről.

scorsesefan 2011.04.23. 23:18:06

@Zelefánt: "s nekik egy 120-130 perces filmhez már nincs türelmük."

Ez így azért nem teljesen igaz. Az elmúlt évek nagy nézettségű blockbusterei között nem egy volt hosszabb 2 óránál (ami kapásból beugrik: Avatar, A sötét lovag, Transformers 3, Karib-tenger folytatások).

belekotty 2011.04.24. 07:41:27

@Boomer: A Fivér zseniális film. A hangulata megragadó.

hiryu2,0 2011.04.24. 09:42:11

@scorsesefan:
Ebből a felsorolásból személy szerint a Sötét Lovagot hívnám filmnek. Többi olyan izéke.

hiryu2,0 2011.04.24. 09:50:56

Hmmm valahol meg is van a szekrény mélyén a VHs talán.. Dvd-t meg nem találom...

Hmmm most hirtelen beugrik az yakuzafőnök monológja a fekete esőről, a nagyszemű sörét a falon át, és a motoros üldözés az ültetvényen. Klasszikus.

Reterro 2011.04.24. 12:02:05

@Alikam: Én a történet dramatizálására gondolok! Nagyobb szellemi tőke kell mögé, amely bár lehet, hogy csak ködösítés, de az embereket megfogja!

mr.roper 2011.04.26. 01:20:27

I love this movie!Alapfilm az idegen kultúrák találkozásáról a Vörös Zsaruval egyetemben:-)Az hogy az oszakai klubban találkozik egy chicago becenevű amcsi nővel aki ráadásúl még esztétikus is...nagyon nyolcvanas évek.:-))

Konya Sándor 2011.04.27. 17:05:05

Az az igazság hogy még soha nem láttam végig ezt a filmet, úgyhogy most elérkezettnek láttam az idejét annak hogy megvegyem. :) Még épp kibontatlanul nyugszik az ágyamon, este meg is lesem végre.

ZorPrime 2013.11.02. 13:05:05

Überfilm, vagy harmincszor láttam. Elképesztő hangulat, képek, zene.
süti beállítások módosítása