Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Bruce Lee, My Brother

2011.01.24. 08:00 .YEZy.

A címet látva akár legyinthetnénk is, mondván, már megint egy újabb harcművész életművéből hoztak össze Hongkongban valami kungfu piff-puffot, aminek a végén egy nagy tournament keretein belül mutathatja meg az illető, hogy milyen titkos trükkökkel képes legyőzni az általában gonosz fehér ellenfelet. Viszont a címet látva akár érdeklődve is fordulhatunk Yip Wai Man és Manfred Wong új mozija felé, hiszen nem akármilyen nézőpontból mutatja be a hongkongi film talán legnagyobb legendáját, a forgatókönyv ugyanis Bruce testvérei, elsősorban öccse, Robert Lee visszaemlékezései alapján készült. Ha úgy jobban tetszik, ezúttal nem a harcművészt, hanem az embert ismerhetjük meg a filmből.

Ez önmagában már különlegessé, illetve a mostanában forgatott kungfu hősök eposzaitól gyökeresen eltérővé teszi a produkciót, de ez még messze nem minden. 2010 elején került a mozikba Alex Law nosztalgikus hangvételű mozija, a remekül eltalált Echoes of the Rainbow, ami amellett, hogy a tavalyi HKFA-n 4 díjat is besöpört, ügyesen repítette vissza a nézőt a ’60-as évekbe és a kommersz, pusztán a szórakozást szem előtt tartó helyi filmecskékkel szemben még némi művészi értéket is próbált nyújtani (mondani sem kell, Alex Law valószínűleg látta a japán Always – Sunset on 3rd Street-et), illetőleg elindította a stardom felé a legújabb sármos felfedezettet, az arab felmenőkkel is rendelkező Aarif Lee-t.

Az inkább producerként és forgatókönyvíróként (meg persze Shu Qi egykori managereként) ismert Manfred Wong ezt a filmet nézte ki magának, mint kiindulási alapot a Bruce Lee 70. születésnapjára elkészítendő mozijához. Felkereste Robert Lee-t, a nagy Bruce öccsét, aki egyébként a 8 évig aktív The Thunderbirds zenekar alapító tagjaként a 60-as években saját jogán is sztár volt. Az ő és nővére, Phoebe Lee sztorijaiból készítette el a(z egyébként jócskán dramatizált) forgatókönyvet, ami érdekes módon nem a már sztár Bruce-ra koncentrál, hanem a fiatal éveibe vezeti be a nézőt, a születésétől kezdve egészen 19 éves koráig, az USA-ba költözéséig.

Wong mester a rendezésben maga mellé vette Yip Wai Man-t, aki annak idején jó sok kétes minőségű produkcióval állt elő (pl. Beauty and the Breast, Women from Mars, Anna in Kungfu Land), amióta azonban közreműködött a The Warlords-ban, kezd megkomolyodni (mondom ezt úgy, hogy 2 filmje van azóta). A rendezés tulajdonképpen hibátlan, a sztori vezetése szintén, de talán a legerősebb eleme technikai oldalról a produkciónak a látvány, a stáb nagyon igyekezett visszaadni az 50-es évek hangulatát.

A sztori egyes részeit minden bizonnyal ismerik a Bruce fanatikusok. Az első pár percben kiderül, miért született San Francisco-ban, miért kapta a nevét, majd a későbbiek során természetesen kibontják azt is, hogyan lett már gyerekkorában filmsztár. Ez utóbbi persze nem lehetett túl bonyolult, elvégre apja, Lee Hoi-Chuen a kantoni opera egyik nagy alakja volt, valamint jópár filmben is játszott. Megtudhatjuk továbbá azt is, mit vallott a barátságról, milyen a családi háttere (egyúttal bepillantást nyerhetünk egy tradícionális kínai család hétköznapjaiba), valamint vérbeli drámához méltóan a szerelmeibe és csalódásaiba is belepillanthatunk. Ezzel kapcsolatban némi csalódásra adhat okot, hogy ahhoz, hogy a drámát előtérbe tudják helyezni, meglehetősen idealizált, kisarkított jellemű baráti kört kapott. Tovább növelheti a keserű szájízt az is, hogy ezúttal sem tudtak elvonatkoztatni a külföldiek ellenséges ábrázolásától, a japánok természetesen ördögiek, a britek meg korruptak és lenézik a helyieket.

Hogy mit nem tudunk meg Bruce-ról? Azt, hogy hogyan lett profi a wing chun-ban, milyen filozófiát vallott a harcművészetekről és milyen volt a kapcsolata Yip Man-nal. Az öreg tarkóját egy jelenet erejéig megmutatják azért, de akinek már a fülén jönnek ki a mester filmjei, ettől még nem fog túladagolást kapni. Az edzések relatíve röviden lettek bevonva a történetbe, inkább a kisöccs, Robert által átélt képet mutatják be.

Érdekes módon nekem végig olyan érzésem volt a film közben, hogy tökéletesen működne az egész Bruce Lee nélkül is, a konkrét életrajzi elemeket leszámítva bármelyik akkori fiatal története lehetne. Egyrészt hiába játszik jól Aarif Lee (aki úgy látszik, ideális alany a régi korok megidézésére, eddig csak ilyen filmekben szerepelt), valahogy nem meggyőző, mint Bruce, viszont mint 50-es évekbeli, rock’n roll rajongó fiatal nagymenő, annál inkább (két nagy táncjelenet is színesíti a látottakat). Másrészt elég nagy hangsúlyt fektettek a korabeli híres hongkongi filmek megidézésére, jópár akkori sztár „megjelenik”, valamint néhány legendás jelenet újraforgatására is sor került. Ez a szál szintén a sztori legerősebb elemeinek egyike, még a forgatások kulisszái mögé is bepillantást nyerhetünk.

Természetesen azért a bunyó sem maradhatott ki teljesen, amit a fentebb már említett kevéske wing chun mellett egy brit rivális (Alex Yen) elleni többmenetes csata fémjelez. Az akciókoreográfus, Chin Kar Lok viszonylag nehéz feladatot kapott, hiszen a mai fiatal HK sztárokhoz hasonlóan Aarif is elsősorban énekes és színész, így egy képzetlen emberből kellett kihoznia mindazt, amit lehetett. Ennek megfelelően összefüggő koreográfia kevés van, inkább a gyakori vágásokkal és a szuperközelikkel igyekeznek a hatást fokozni, viszont cserébe nincs se huzaltechnika, se számítógépes grafikával tuningolt pillanat. A legjobb egyértelműen az utolsó csata a brit riválissal, ahol már nem a box kötött szabályai szerint mérkőznek, hanem ki-ki ahogy tud alapon. Ott még a Way of the Dragon Chuck Norris elleni csatája is megidéződik egy kicsit (egyébként a film során itt-ott van néhány elejtett mondat, ami jópofa áthallás Bruce későbbi pályájára vonatkozóan). Ügyes!

Manfred Wong és Yip Wai Man tehát feladta a leckét a pusztán a bunyót szem előtt tartó konkurrenciának, filmjükkel megmutatták, hogy a harcos mellett az embert is lazán bele lehet csempészni egy grandiózusabb produkcióba. Kíváncsi leszek, lesz-e mindennek hatása Donnie Yen és társai filmjeire (egyébként gyaníthatóan nem), valamint merem remélni, hogy a páros folytatja a történetet, hiszen még legalább két részre való sztori biztos, hogy hátra van (Bruce amerikai évei és Bruce a sztár, bár a jogokat nehéz lesz megszerezniük). A 2010-es HK felhozatal egyik legjobbját már így is összehozták, de borítékolható, hogy egy kungfu mester életét bemutató, gyakorlatilag kungfumentes film nem mindenki tetszését fogja elnyerni.

előzetes

 

10 komment

Címkék: ázsiai dráma kungfu 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr992606506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JohnHenry 2011.01.24. 09:59:51

"Tovább növelheti a keserű szájízt az is, hogy ezúttal sem tudtak elvonatkoztatni a külföldiek ellenséges ábrázolásától, a japánok természetesen ördögiek, a britek meg korruptak és lenézik a helyieket."

pár évvel vannak túl a japán megszálláson, a britek tényleg lenézik őket, miért a keserű szájíz?
láttam dél-koreai sorozatot a koreai háborúról, az amerikaiakra ők sem john wayne-ként tekintenek. nálunk se hős felszabadítóként tekintenek már az oroszokra stb stb.

"A legjobb egyértelműen az utolsó csata a brit riválissal, ahol már nem a box kötött szabályai szerint mérkőznek, hanem ki-ki ahogy tud alapon."

hmm, ez mintha a forgatőkönyv azon része lenne, amit dramatizáltak, mert olvasmányaim alapján komolyabb (értsd: nem nyerte meg könnyedén) boxmeccse csak az iskolája boxedzőjével volt, aki kicsit meg is verte, ezután kezdett el ökölvívó-edzésekre járni.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.01.24. 10:34:41

A Shaolin-t mostansag mutatjak be Pekingben. Az szemely szerint jobban erdekel. Meglepetesre Bruce Lee nevet sokan ismerik a meg a fiatal kinaiak kozul is annak ellenre, hogy hong-kongi sztar volt... igaz teljesen mashogy ejtik a nevet, felismerhetetlenul maskent...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2011.01.24. 10:37:14

tényleg kezd rohadt unalmas lenni ez a kínai kormánynak benyaló xenofóbia az összes új harcművészeti filmben.

JohnHenry 2011.01.24. 11:07:52

@Wostry Ferenc: ne felejtsd el, hogy amikor kína visszakapta hong-kong-ot, voltak ugyan kisebb helyi tüntetések, de alapjában a világon az összes kínai örült neki, hogy visszakerültek az anyaországhoz.
nekünk furcsa, keleten teljesen természetes a hazaszeretet, mélyen benne van a kultúrájukban.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2011.01.24. 11:10:55

@JohnHenry: én ezzel totálisan tisztában vagyok - 96-97 tájékán egy pesti kínai videotékában pofán akartak vágni, amiért fel merészeltem vetni, hogy mi a jó a kommunisták kebelére való visszatérésben. :)

Ettől függetlenül fárasztó, fantáziátlan és irritáló, ahogy az összes gvájló nagypofájú szuperbunkónak van beállítva. Brit megszállás nélkül Hongkong nem lenne Ázsia üzleti központja :)

TheBerzerker 2011.01.24. 12:52:39

Pont nemrég találtam erre a filmre. Eldöntöttem, hogy beszerzem, de féltem tőle, hogy kihoz a sodromból. De akkor mégér egy misét ahogy nézem.

TheBerzerker 2011.01.24. 12:57:24

A japánok szadisták, a brittek nagyképűek. Enélkül valahogy furcsák lennének kínai /hk filmek.

Én elhiszem, tudom, sőt tisztában vagyok a kínai és a japán nép történelem ásztatta viszonyára, de azért ők sem szentek lássuk be.

RoFä 2011.01.24. 13:49:19

@Wostry Ferenc: Meg olyan cool hely sem lenne amilyen.

All due respect nekik, de a (mainland) kinaiak tokeletesen fogalmatlanok bizonyos dolgokra. PLd. ahogy felepitettek szemben Shenzhent hogy az majd odabasz HK-nak.

Aha...persze. Van ami nem penzbol epul, sracok.

RoFä 2011.01.24. 13:51:37

@TheBerzerker: Hat kb. ahogy Kipling regenyei abrazoltak az indiai oslakosokat. Ok most tartanak itt, majd kinovik :)))

Amiug kint eltem sosem tudtam hogy amikor boldogan fenykepezkednek velem vadidegenek, az inkabb olyan mintha en Natalie Portmannel fenykepezkednek, vagy mintha en egy pacsizo orangutannal fenykepezkednek. Mindkettot lehet mutogatni a haveroknak, ugye :))

Fehér Szemöldök · http://taiwandor.wordpress.com/ 2011.01.27. 18:14:15

Ilyen testtartással püfölni a levegőt, látszik hogy életében nem kungfuzott. :)
Sajnos ez a film is csalódás, a kommunista média politika ma már minden filmen ad egyfajta propaganda érzést, csakhogy erősítsék a kínaiak önérzetét és amúgy sem gyenge előítéleteit. Valószínűleg a
shaolin is ettől fog szenvedni. Ha olyan filmre vágytok ami politikai hangoktól mentes és a színészi játékot és a drámát helyezi előtérbe érdemes megkukkantani a "The Message" c filmet, nagyon kellemes csalódás volt.
süti beállítások módosítása