Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Geekzaj #1

2010.08.05. 10:13 Rusznyák Csaba

Ezzel a cikkjével Olorin kolléga életre rugdalja a Geekz filmzenékkel foglalkozó új rovatát. - W. F.

Hans Zimmer: Eredet

Kiadó: WatertowerMusic
Játékidő: 49:13


A Karib-tenger kalózai folytatásokat leszámítva Hans Zimmernek a 2004-es Artúr király volt az utolsó, igazán ízig-vérig zimmeres, azaz kirobbanóan epikus és heroikus zenéje, azóta mintha a hangulatot sokkal inkább előnyben részesítené a csinnadrattánál – bármily lenyűgöző is legyen olykor az utóbbi. Ez persze a filmektől is függ, amikhez komponál, de nem kétlem, hogy ha Christopher Nolan Batmanjei 10 évvel korábban készülnek el (feltételezve egy olyan, a jelenleginél sokkal szebb világot, amiben George Clooney sosem rohangált mellbimbós szexkellékben a szivárványszínű Gotham előterében, denevér-hitelkártyával az övében), a germán mester sokkal hangzatosabb, de egyben bombasztikusabb stílusban festette volna alá a bőregér kalandjait. Valószínűleg jobban jártunk így – és Zimmer az Eredettel továbbra is az atmoszférikusabb, egyben kísérletezőbb score-ok útját járja. Az eredmény egy olyan zene, ami, bár nem szolgál könnyen fütyülhető, kellemes témákkal, éppoly átgondolt, ötletes, lenyűgöző és okos, mint a forgatókönyv.

Ami azonban rögtön nyilvánvaló, és ami egyedüliként róható fel hiányosságként a masszív elektronikával támogatott score-nak, hogy alig-alig sikerül megragadnia a film fő koncepcióját. Bár Nolan ötlete, hogy Zimmer a forgatással egy időben írja a zenét (ergo a készre vágott jelenetek megtekintése nélkül), éppen az egyediséget célozta, kis túlzással mégis bármelyik, az átlagosnál intelligensebb hollywoodi akciómozi aláfestése lehetne. Néhány álomszerű hangjegy (pl. az a sajátos hangzású gitármotívum, amivel a Dream is Collapsing indul) kevés az emberi elmében folyó hajszák igazán hangsúlyos zenei kifejezéséhez. És bár a kényelmetlenül monoton ismétlődő dudaszólam, amit már a trailerben is hallhattunk, egyszerűségében lenyűgöző vezérmotívumként vonul végig az albumon (nem mellesleg a főszereplők által a filmben visszaszámlálásként használt Edith Piaf-dal, a Non Je Ne Regrette Jein rafináltan átdolgozott változata), nem tudja olyan erőteljesen megragadni a „valóság vagy sem” koncepciót, mint mondjuk a Mátirx mélyből magasba váltakozó, semmi mással össze nem téveszthető fúvóseffektje. Egyrészt viszont a szokatlan munkamódszernek köszönhető, egyáltalán nem vágás- és alig jelenetspecifikus kompozíció egy szabadon, képi korlátok híján áramló zenét eredményez, ami amellett, hogy önmagában hallgatva is egy kiforrott alkotás benyomását kelti, valamiféle felső összekötő erőként működik az álomsíkok – és a valóság – között. És másrészt, a zene súlyos, nem egyszer agresszív rezesei és pulzáló, nyugtalan vonósai tökéletesen visszaadják a főhős megszállottságba hajló elszántságát és összetört lelkivilágát, ahogy a hangjegyek „szaggatottsága”, azaz a szerzőtől megszokott staccato is. Ellenben, meglepő módon, Zimmer alig használ ütősöket – a legvadabb akciószámok többségében is a rezesek háborgása és a vonósok sietsége diktálja a tempót. Az egyetlen igazán markáns kivétel a Mombasa, amiben viszont a korábbi akciótrackek (Dream is Collapsing, 528491) egyéb rétegeinek leválása után már szinte nincs is más csak dob és szintetizátor, kiegészülve az elektromos gitárral (a húrokat Johnny Marr nyűvi) – ez mellesleg az album egyik csúcspontja, közel ötpercnyi dühöngés, tombolás és színtiszta agresszió, elemi őserő. A Sólyom végveszélyben brutálisabb számainak szellemi utódja ez, nem finomlelkűeknek való. Ami a zene érzelmi szálát illeti, az a második trackkel (We Built Our Own World) indul, és a némileg Vangelist idéző Old Soulsban éri el első, még szolid csúcspontját. A csaknem 10 perces Dream Within a Dream egy katarzis felé lágyan, nosztalgikusan, keserűen, majd drámaian araszoló csoda, és mindez a visszafogottan gyönyörteljes várakozás az utolsó számra (Time) érik be, ami egy tipikusan zimmeres lezárás. Konklúzióként összegereblyézi az album javát, és lassan, lépésről lépésre viszi el azt a totális kiteljesedésig – á la Chevaliers De Sangreal a Da Vinci kódból, hogy csak egy példát mondjak. Tökéletes lezárás – fantasztikus album. Nem könnyen emészthető, de ha egyszer megemészted, nem szabadulsz a hatása alól.



John Powell: Kéjjel-nappal


Kiadó: Varése Sarabande
Játékidő: 53:45


Valószínűleg eleve nyilvánvaló kellett volna, hogy legyen, de nagyjából a film fele tájékán esett csak le, hogy a Kéjjel-nappal, minden robbanó autó, szándékosan és így bájosan hiteltelen lövöldözés és eszeveszett hajsza ellenére egy elsősorban nőknek szóló romantikus komédia. John Powell erre előbb jött rá, mint én, és eleve így állt hozzá a score megírásához – és az eredményt ugyan könnyű lenne azzal leírni, hogy csak egy kellemes kis lötyögés, ujjgyakorlat a Bourne-trilógia komponistájának, hogy ezeket a kottákat félálomban is le tudta volna diktálni tíz perc alatt, és talán így is van. De amivel a Knight and Day kirí az efféle rutinmunkák közül, az az, hogy van stílusa. Persze, Powell kisujjból keni oda a kapkodó hegedűfutamokat, a lendületes dobokat és a masszív elektronikát, ez neki rég nem kihívás, már idén is eljátszotta egyszer (Zöld zóna) – viszont amit pluszban hozzátesz, az olyasmi, amit kevés score-ban találunk manapság: karizma. Mivel a film cselekménye seggencsapott lóként rohan összevissza a világban (az Alpoktól a trópusokig, Ausztriától Spanyolországig), Powell kedvére mazsolázgathatott a zenekart és az elektronikát kiegészítő hangszerek közt. Választása a harmonikára és a gitárra esett (ezt nem más, mint Rodrigo y Gabriela nyűvi), előbbi bolondos játékosságot, utóbbi légies könnyedséget lop a zenébe (nem beszélve a franciás-spanyolos beütésről), és bágyadt mosolyt a hallgató arcára. Az egyetlen, ami hiányzik, az egy igazán hangsúlyos vezérmotívum, és ezt némileg meg is sínyli az album szerkezete. Powell halálos nyugalommal kalandozik el a komikus felhangokkal uralt hetykeségektől (a filmet és a CD-t is nyitó At the Airport) a lazító, bágyadt utazózenén át (Car Ferry) a kacsintásokkal fűszerezett, de esztelenül tempós adrenalinlöketekig (az első akciójelenet aláfestésnél – Trouble on I-930 – el is ragadtatja magát, egyszerűen túl gyors, és kaotikus), sőt, van egy abszolút komoly suspense-zenénk is (Rooftops), aminek akár egy Bourne-filmben is helye lenne. És ezeket bizony nem ártott volna összekötni egy lehetőleg változtatható tempójú és hangszerelésű, de mindenekelőtt markáns főtémával. Viszont hogy nem így történet, azt is legkésőbb akkor megbocsátjuk Powellnek, amikor pörögni kezd a Bull Run. A finálé bikás-motoros üldözését aláfestő zene talán a legszórakoztatóbb, amit idén hallottam eddig. Pörgős, ötletes, iszonyúan jól strukturált (a csúcspont, amikor a track közepétől a rezesek nem várt magasztosságot csempésznek bele), és szinte szétszakad a jókedvtől és az energiától. Igaz, baromi távol van ez attól, hogy remekműnek nevezzük, de a film (amúgy gond nélkül vállalható) színvonalát könnyűszerrel meghaladja. És attól a komponistától, aki idén már letette az asztalra az utóbbi évek legnagyszerűbb animációs score-ját (Így neveld a sárkányodat), ez több mint elég.



Harry Gregson-Williams: Perzsia hercege – Az idő homokja


Kiadó: Walt Disney Records
Játékidő: 66:17


Tagadhatatlan, hogy Hans Zimmer 2000-es, Oscarra jelölt Gladiátora új trendet hozott a filmzeneiparba: hirtelen elfogadhatóvá, sőt, megszokottá vált, hogy történelmi korokban játszódó filmekben a modern hangzás is komoly szerepet kap a klasszikus zenekarhasználat mellett. És bár a szintetizátorok bevetése korábban is előfordult már ilyen művekben (elég csak Vangelis 1492-jére gondolni), követendő példává egészen 10 évvel ezelőttig nem vált. Zimmer ezért kapott is annak idején hideget, meleget egyaránt (bár utóbbi bőven túlsúlyban volt), és növendékei sem voltak restek hasonló eszközökhöz nyúlni saját műveikben. Annál inkább kár, hogy pont Harry Gregson-Williams (aki John Powell mellett az a Zimmer-tanítvány, aki a leginkább kinőtte magát) viszi ezt a koncepciót egy sajnálatosan rossz, túlzó irányba. Mert valamit nem árt tisztázni: Zimmer sikerének titka az volt, hogy sikerült úgy modernebb zenei elemeket lopnia a Gladiátorba, hogy azok éppoly epikusak, dicsőségesek, magasztosak, sőt, megkockáztatom, a maguk nemében a filmhez illően archaikusak tudtak lenni, mint az „élő” hangszerek, amikkel ugyanezt a hatást jóval könnyebb elérni. Ez az, amiben Gregson-Williams kudarcot vallott. Amikor a második trackben először dübörögnek fel az elektronikus ütők, hirtelen olyan benyomásunk támad, hogy ez egy techno-thrillerhez íródott, nem egy kaland-fantasyhez. Később, a Dastan and Tamina Escape-et hallgatva arra gondolunk, hogy ezt a számot a komponista eredetileg egy másik, jelenkorban játszódó film nagyvárosi hajszájához írhatta, és miután oda nem használták fel, behajította ebbe, nehogy kárba vesszen. De lesz ez még rosszabb is: a Visons of Death olyan, mintha valami trancsírozós B-horrorhoz készült volna. És hiába van az erőteljes keleti ízekkel (pl. arabos vokállal és a jellemzően közel-keleti vonóssal, az ouddal) fűszerezett, sokszor valóban klasszikus stílusú szimfonikus hangzás túlsúlyban – az a pár otromba elektronikus ámokfutás bőven elég, hogy újra és újra kipofozza a hallgatót a misztikummal színezett középkori hangulatból. Eleve, túl nagy a kontraszt: az élő és „mesterséges” zene ritkán lép teljes frigyre, vagy az egyik szorul teljesen háttérbe, vagy a másik. Nem egy szerencsés megoldás. Pedig a kezdet egészen ígéretes, dacára annak, hogy az első számban (a kreatív címválasztás csodája: The Prince of Persia) az Arábiai Lawrence-től a Caspian hercegig vagy féltucatnyi korábbi zene hol alig nyilvánvaló, hol pofátlanul egyértelmű nyúlása érhető tetten. De ha ezen túljutunk, működik: azonnal elrepülünk egy régi (pontosabban sosem volt) korba, ami tele van csodával, egzotikummal és kalanddal, és baromi jól érezzük magunkat. És amikor a harmadik perchez közeledve megszólal Dastan témája, ami lágy, csupán enyhén magasztos hangzásával és kellemes gitárkísérőjével szerencsére sokkal inkább koncentrál a karakter nemességére (mind rangban, mind jellemben), mint pátoszos hősiességére, úgy érezzük, itt már nagy baj nem lehet. De amellett, hogy az elektronika folyton belepiszkít a képbe, idővel még a zene szimfonikus része is unalomba fullad. Köszönhető ez az olyan érdektelen, semmitmondó trackeknek, mint a Trusting Nizam, a néhány érthetetlen döntésnek (a csupán időnként és csupán rövid időre felbukkanó, enyhén vallásos beütésű kórus a Mennyei királyságba passzolt, de itt mi a tökömet keres?), és annak, hogy az imént említett motívum is megéri, hogy sablonosabb, pátoszosabb formában adják elő (ld. a Raid on Alamut végét). Hiányzik a kirobbanó erejű finálé is – mind a The Sand Glass Chamber, mind a Sands of Time szolgál remek pillanatokkal, de nem állnak össze egy meggyőző, lenyűgöző egésszé. Ez így bizony nagyon kevés. Majdnem annyira, mint maga a film.



Alan Silvestri: Szupercsapat


Kiadó: Varése Sarabande
Játékidő: 72:29

Alan Silvestri produkált jó pár olyan színvonalú zenét az utóbbi években, amire egy átlag iparos is vígan képes – gondoljunk csak az Éjszaka a múzeumban filmekre vagy a G.I. Joe-ra, amik ugyan nem rosszak, de nem kellett hozzájuk a Vissza a jövőbe, a Van Helsing és a Forrest Gump komponistája. Valahogy sejtettem, hogy a Szupercsapat is ez a kategória lesz: kellemes háttérzene, ami semmilyen szempontból nem tesz majd mély benyomást a hallgatóra. Tévedtem. Rosszabb lett. A score egésze a szerzőtől megszokott, elektromos gitárral fűszerezett zenekar-szintetizátor elegy, amiben van jó sok unalmas, sablonos és redundáns megoldás, viszont szokatlanul kevés dallam, és egyáltalán semmi, ami kicsit is emlékezetes lenne. A probléma valahol ott kezdődik, hogy a soundtrack nem egy helyütt úgy hangzik, mintha a szerző beledobálta volna azokat a trackeket, amiket az 1996-os Utánunk a tűzözönhöz végül nem használt fel – meg még néhány olyat is, amit viszont felhasznált. Szinte ugyanaz a hangszerelés (bár több az elektronika), ugyanazok az ütemek (egy az egyben visszatér pl. a két hangjegyes, folyton ismétlődő dobalap), ugyanaz a stílus, és ez legkésőbb a nyitó akciójelenetet aláfestő második számban (Saving Face) nyilvánvaló. De mondjuk, hogy ez önmagában még nem baj – sok komponista „merít” saját korábbi munkáiból. Viszont az Utánunk a tűzözön, dacára annak, hogy egy laza beszólásokkal teli buddy movie (naná, Shane Black írta), alapvetően mégis komoly film volt, míg a Szupercsapat pontosan olyan, mint tévés elődje: pofátlanul elszállt akciójelenetekkel teli, hihetetlenül blőd baromság, ami viszont ezt büszkén vállalja is, és ettől olyan szórakoztató. Csakhogy ehhez Silvestri dübörgő, olykor disszonanciába hajló, inkoherens, reménytelenül egymásba folyó akciószámai (mintha egy kezdő komponistát hallgatnék) messze nem elég játékosak és stílusosak – a Welcome to Baghdad az egyetlen, ami kísérletet tesz némi (felejthető) könnyedségre, de aztán az is átmegy unalmas melankóliába. Ráadásul a sztori katonai vonatkozásaira se nagyon utal semmilyen zenei elem, igazán markáns vezérmotívum sincs, és így el is jutunk egy komoly problémához a score identitásával kapcsolatban: nincsen neki olyan. Egy teljesen jellegtelen művet kapunk, ami akármelyik másik nyári akciófilmhez íródhatott volna. Ha mondjuk lecserélnénk ezt James Newton Howard Saltjára, a kutya nem venné észre. Na jó: ott van a tévésorozatból átvett főtéma, ami beazonosítja a filmet, amikor itt-ott felbukkan, hol teljes pompájában (mint a finisben, ahogy azt a cím is jelzi: Love it When a Plan Comes Together/Original The A-Team Theme), hol kissé „visszabontva”, és beleépítve egy-egy szimfonikus csinnadratta szerkezetébe. És azt meg kell hagyni, hogy ennek a témának a modernizálásával, nagyobb zenekarra való átültetésével Silvestri tiszteletteljes és jó munkát végzett. De ez még egy átlag iparostól is elvárható lett volna, és amúgy is kevés az üdvösséghez. Ja, és az elektromos gitár – leszokhatna már róla, mielőtt egy frusztrált rajongó kikapja a kezéből, és eltöri a fején, mert a 2004-es Van Helsing óta nem sikerült igazán jól használnia. Pedig itt lehetett volna komoly funkciója, hiszen remek eszköz a vagányság kifejezésére, és a csapat tökössége mellett akár még a bolondos hangulatot is lehetett volna vele éreztetni. Ehelyett random módon felbukkan itt-ott fél perc erejéig (pl. The Docks Part 1), otrombán előtérbe furakodik, aztán nyom nélkül eltűnik. Mint az album egésze, úgy emögül is hiányzik az átfogó koncepció. Ha legalább rövidebb lenne… Egy 35-40 perces CD még elmenne egy egyszeri befogadáshoz, de hogy 72 percig kell hallgatni ezt a tömény ötlettelenséget… illetve kell a francot.



John Debney: Vasember 2.


Kiadó: Sony/Columbia
Játékidő: 72:27


Hogy Emmett dokit idézzem: magasságos egek! Amikor hírét vettem, hogy a Vasember félelmetesen unalmas, minden rockos beütése ellenére is teljesen sótlan zenéjéért felelős Ramin Djawadit a második részhez lecserélik John Debney-re, táncolni tudtam volna örömömben. Utólag persze már látom, hogy inkább a nyakamra hurkolható kötelet kellett volna előkészítenem. Életemben először komolyan fontolgattam, hogy levelet írok egy komponistának, hogy kifejezzem komoly nemtetszésemet. Eddig jutottam: Dear John! What the fu-… Aztán gondoltam, nem ér annyit az egész, hogy felháborodott tiniként puffogjak egy emailben. Úgyhogy inkább itt fogok. Előre is elnézést kérek mindenkitől. Az egyetlen jó ebben a score-ban az, hogy alig valamit vesz át Djawadi ásításgenerátorából. Minden más rossz benne. A szimfonikusok sablonos, nem egyszer gyerekesen egyszerű dallamait elektromos gitár által uralt rockos hangzás hivatott kiegészíteni (ebben nagy szerepe volt a Rage Against the Machine-ből importált Tom Morellónak), ami szégyentelenül kínos igyekezettel próbál coolságot erőltetni a zenébe. De minden hiába: az akciók sablonosak, összecsapottak, nélkülöznek mindenféle koncepciót, struktúrát, és akkorát sem robbannak, mint egy meggyújtott bolhafing, a csuklóból odakent emocionális töltetekben annyi a szív, mint egy darab kőben, a suspense-részek meg sosem jutnak túl a monoton zúgás szintjén. Említésre érdemes témák sincsenek. Ivan karaktere kapott holmi pofátlanul klisés, mély ruszki kórust, szinte hallom a jelentését („húúúú-vaaaa, goonoooosz embeeeeer, húúúú-vaaaa, baaaaaljósaaaan kántáááloooook”), a Fekete Özvegyhez egy random, kaotikus akció jár, Nick Furyhoz meg egy kis sejtelmes, szintetizátoros prüntyögés, amihez hasonlót a szomszéd srác naponta kétszer összedob, ha unatkozik. Ó, de van még valaki fontos a filmben, nem? Ja, igen. Vasember. Felhívnám a figyelmet az utolsóelőtti, I am Iron Man című számra, ami bemutatja a hősi témát. Igen. Még csak a második film stáblistájánál járunk, amikor máris prezentálják nekünk a hősi témát. Szívesen kitérnék rá, hogy milyen, de őszintén, ezen a ponton ki nem szarja le? (Na jó, egy szó: egyszerű. És az eddigiek alapján amúgy sincs rá semmilyen garancia, hogy a harmadik részben egy hangjegy is visszatér majd belőle). Az album egyébként reménytelenül rosszul szerkesztetett. Az első fele tele van egy perc körüli zenei szellentésekkel, amik általában még a jó score-ok esetében is feleslegesek szoktak lenni. Aztán jön a hét és fél perces Monaco, és gondoljuk, hogy ott Debney majd biztos megmutatja, az már elég idő egy dögös akciózene kibontásához. Zúgás, dübörgés, zúzás, semmi ötlet, semmi kohézió. Lement fél óra, és még nem hallottam egyetlen tetves hangjegyet sem, ami emlékezetes, vagy legalább valamennyire hatásos lett volna. És már nem lehet sok hátra. Ja, várj, hogy ez az album 72 perces? Még több mint negyven hátravan? Több! Mint! Negyven! Perc!? Valaki dobjon rám egy atombombát. Nem? Na, jó. 10 percnyi mély lélegzetvétel és egy doboz cigi után folytatom (megj.: soha a büdös életben nem cigiztem). További zenei salakanyagokon való átúszás után elérkezünk két számhoz, ami végre egészen korrekt – nem konkrétan jó, de korrekt. Az egyik a New Element, ami ténylegesen képes valamelyest kifejezni Stark felfedezésének folyamatát (bár így is hosszabb és eseménytelenebb a kelleténél), a másik pedig a Sledgehammer, ami kivételesen egész tetszetősen kombinálja a zenekart és az elektromos gitárt – kb egy percig. De ennek köszönhetően mégis feltámad a remény: talán Debney a 8 perces fináléra (Iron Man Kills John Debn-, izé, Iron Man Battles the Drones) összekapja magát, hisz mégiscsak olyasvalakiről beszélünk, aki megírta a Passiót és a Cutthroad Islandot, és mindkettő minimum kisebb klasszikus a maga műfajában. De nem. A legnagyobb pozitívum, ami elmondható a végső összecsapás aláfestéséről, hogy koncepciótlan hangzáskavalkádjával és teljes fantáziátlanságával (itt egy kis harsogó rezes szekció, ott egy kis háborgó kórus, amott meg egy megvadult gitár – de hol van köztük az összhang?) következetesen passzol az album egészéhez. Úgyhogy ha eddig nem kúrtad ki az ablakon a lejátszódat, akkor jó eséllyel most te fogsz kiugrani rajta. És amikor már azt hinnéd vége, még jön egy bónusz track. Bónusz, érted. Mintha valaki levágná a karodat egy láncfűrésszel, aztán segítőkész mosollyal biztosítana róla, hogy bónuszként még levághatja a lábadat is. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy a zene a film alatt nagyjából betöltötte a szerepét – nem tolakodott előtérbe, így nem is tűnt fel, hogy milyen kritikán aluli. De az, hogy külön hallgatva kínzópaddá változtatja a hangrendszeredet, mégiscsak sok. Azt hiszem, most megyek, és mégis megírom azt a levelet. Van pár ötletem, hogy hogy folytatódjon.

37 komment

Címkék: soundtrack zenekritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr362200357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2010.08.05. 12:07:31

Iron Man zenéjében a legjobb a 2 Ac/DC szám volt. Amikor azt mondták, hogy ők adják a Soundtrackot, kurvára örültem ehelyett belenyomnak 2 számot, hogy kiadhassanak egy Iron Man albumot aminek a 80%-a nem is hangzott el a filmben pffff, a film többi részében meg ez a jellegtelen vacak szól.

rittike 2010.08.05. 12:19:23

csak egy hangnyi vélemény engedtessék meg: amikor a 'half remembered dream' nyitányát először meghallottam, egyből a shutter islandes 'fog tropes' jutott eszembe, valszeg a brutál hajókürtszerű hangok miatt. persze a hansi munkája jobban kidolgozott, de nekem erősen hajaz a kettő egymásra.

Rusznyák Csaba 2010.08.05. 13:15:52

Ahogy említettem, az a motívum a filmben felhangzó Edith Piaf dal visszafejtése.
Ld:
www.youtube.com/watch?v=UVkQ0C4qDvM&feature=related

Áramvonalas Földműves 2010.08.05. 14:54:15

Az írás hibátlan!Ezek után szerintem egy mátrix trilógia score elemzést muszáj lesz:) Na az tényleg überzseniális lett. Amúgy én az Eredetben nem értem ezt a Piaf vonalat. Valaki magyarázza el, erre épül ugyebár a fő zenei téma, ezt hallgatják, amikor fel kell ébredni, a piafot alakító színésznő szerepel a filmben. Még mik a piaf vonatkozások? De legfőképp miért?:)

Egy tárgyi tévedés volt mindössze a eredetes részben,h elismerően nyilatkoztál a filmről:P

Rusznyák Csaba 2010.08.05. 15:02:14

@Áramvonalas Földműves: Ennyi nem elég?
A Mátrix amúgy, a baromi hatásos és kifejező témájával, és néhány igen jól sikerült trackjével együtt sem igazán kiemelkedő zene - az Eredetnek a cipőfűzőjét sem kötheti be.

Ami az utolsó mondatodat illeti, az sajnos értelmezhetetlen:)

Pikszi · http://afeketezongora.blogspot.com/ 2010.08.05. 15:31:11

@Áramvonalas Földműves:
Bágyadt tipp a piafozáshoz a filmben hangsúlyos bűntudat-motívum és a "Je ne regrette rien" (Nem bánok semmit) esetleges egymásra felelgetése.
De leginkább: szerintem nincs mélyebb összefüggés.

mesko 2010.08.05. 20:42:22

Imádom a Zimmermusic-et,igaz,- ő fogott mellé nem egyszer..de ez most nagyon tetszik...olyan jó atmoszférikus rock stílus + "tibeti metál" egyszóval nálam most otthon ez cseng...
A film másodszori nézésre...tök egyszerű...szerintem csak kellett volna mint a lifteknél, hogy lásd pont melyik szinten vagy éppen..s ennyi...pofonegyszerű.
Máskülönben ez az "álmot összetévesztem a valósággal" nagyon szakállas téma...már Platon idejéból való...s Freud-ot már meg sem említtem.
Még kölyök voltam és emlékszem anyuék állandóan "folytattak" egy sorozatot...elég híres volt abban az időben: a Dallas...na ebben egyszer eltünik Bobby....és majd nagy sírás...mindenki erről beszélt..s hát nagy későre visszateszik a sorozatban...olyan alapon, hogy Pamella csak álmodta...és tudnám sorolni...ajjjajj...mig majd elérnék a Mátrix-ig..nem?
A filben szerintem azért szól a "Non,Je ne regrette rien"...mert Nolan ezt "palántálja" az agyunkba, hogy egy dekát se bánjuk amiért másodikszor is megnézzük a filmet...mert elsőre azt hisszük, hogy rém komplex(not) és kiderül,hogy rég..de nagyon rég nem láttam ilyen egyszerű filmet ennyire technikásan megoldva...(az Oscar jelőlése boríttékolva...ez hétszentség :))
Ez annyira szimpla film...egy olyan komplikált forgatókönyvel...hogy nem irigylem a színészeket...akik ezt bemagolták...huu, ez nem semmi.
Én valahogy úgy fejezném ki, mint mikor málnahabot verek...elöbb van egy kis tojásfehérje + cukor + málna..de ez olyan kicsi...de én veszem a mixert és ahogy verem bele a levegőt...a hab kezd dagadni...és abbol a pici nyersanyagból...lesz vagy 10 kupányi málnahab..na kb. ilyen a film...
Mal- franciául "rossz"-at jelent...és tényleg ha meggondolom ő miatta nem megy jól a meló...de úgyamúgy nem az első filmje DiCaprionak...ahol a halott felesége miatt dekkol..ilyen-olyan tudatállapotban..pl. most még friss és meleg Shutter Island-ben is...és fölösleges gondolom megemlíttenem, hogy hány filmben bizonyítja: mekkora hülyék a nők...
Szép Álmokat mindenkinek!

mesko 2010.08.05. 20:46:48

Altatónak természetesen: Zimmer zene szóljon...tényleg szépeket lehet álmodni!:)

Áramvonalas Földműves 2010.08.05. 23:19:40

@Pikszi: De akkor ez a Piafozás teljesen ciki, ha csak úgy van. Akkor ennek mi értelme? jó értem én, hogy semmi értelme,de mondjuk ez lehetett vna 1 érdekes szál, ha már a film nem sikerált.

@Olorin: Na jó most megsértve érzem magam, mondhatnám lelkembe gázoltál. A Mátrix zenéje azért sztem több mint hatásos, pontosabban nem merül ki ennyiben. Sőt hát szerintem a reloaded és a revolutions - amit tudom, h mindenki utál és szarnak tart, nem kell a fika - muzsikája önállóan is megállja a helyét. Szerintem azóta sem kreáltak ilyen kaliberű zenei témákat szuperprodukció alá.

Amúgy én abszolút nem vagyok zimmer rajongó, engem az eredet score-ja se vert oda.

Áramvonalas Földműves 2010.08.05. 23:21:18

ja és ha már iparosok, akkor james Horner rulez!

Rusznyák Csaba 2010.08.06. 00:26:10

@Áramvonalas Földműves: De hát sikerált:) És miért lenne ciki? Eleve, mi az, hogy csak úgy van? Remek ötletnek tartom amúgy, hogy arra a dalra húzták rá a főtémát. Az ilyen ötletek emelik ki (többek közt) az átlagból a filmet és a zenét is.

A Reloaded zenéje semmitmondó és unalmas, a Revolutionsban már vannak egészen frankó zúzások, az egészen élvezetes.

Áramvonalas Földműves 2010.08.06. 02:27:46

@Olorin: én díjazom az ötletet. De micsoda marhaságok vannak már ebben a filmben, pl, h elmennek már nemtomhova a hulla mocsokba, ahol persze megy az inception 'ezerrel' és mondják hogy most valami nagyon durva cuccra lenne szükség és az indiai hapi előkap 1 fiolát, hogy nekem van olyanom hé. És még ezer ilyen ökörség. Meg attól, hogy kapnak infúziósan altatót máris álomkontrollálás lesz? Hogy? ez sincs megmondva,h hogy működik. Na meg a legfőbb, az álmainkban nem vagyunk racionálisak, nem csak a környezet irracionális, hanem mi is. Nade nem kezdem el sorolni, már 1szer kidühöngtem magam. Meg a Piaf vonal egy újabb kérdés. Lefogadom, hogy szegény marion cotillard csak ezért kapta meg a szerepet.A csak úgy meg az,h nincs ennek funkciója, csak úgy beletettek 1 ilyet, mert jól hangzik. Ennyi, én ezt nem szeretem. Ez (is) a levegőben marad. hogy jön ide piaf és miért? vagy ez a zene? cobb nem bánja, hogy így élt? vagy mi?

Amúgy rájöttem mit ért (asszem) W úr hidegség alatt. Azt,h ebben a filmben senkivel nem lehet azonosulni, nincsenek karakterek kreálva, az egész egy vérpfori felépítmény emberek nélkül. MIndenki egy sablon,bábu. Nolan gyermeki nem is rideg. Legyen látványos és legyenek benne tipikus karakterek. A Batmanei is ilyenek. 2 hiteles pillanat van. Amikor ex-piaf leveti magát és amikor Murphy megtalálja azt a micsodát a széfben. De ennyi. Ez 1 óramű, nem egy emberi történet, ami persze nem baj, csak ne mondja az ellenkezőjét.

A mátrix: Semmitmondó? nemár kérem, hát ha csak a smith ügynökökkel folytatott harcot nézzük vagy a chateu scene-t. Korrektül megírt darabok, minden ízében egyedi és abszolút visszaadja a film adott jelentét, nem csak aláfest. De itt nem lesz egyezség egyik fornton se úgy látom. :)

mesko 2010.08.06. 04:53:22

Na :), Nolan filmje...elkápráztat..de soha, de soha nem nyeri el a szíved...erröl van szó.
A Mátrix zenéje passzol a Mátrixhoz....ez tényleg így van..pont mint ahogy a Piaf zenéje érezteti végig veled, hogy ébren vagy..mert ez valami abszolút banális...a banalítást fejezi ki végig...
Ez komoly?, hogy valaki nem értette miért kellet az a "durva cucc"...(ezt most nem hiszem el:D)
Az vesse rá az első kővet...aki ha megtehetné, hogy elnyúljon egy fotelban...s tudna kreálni magának egy más világot...és ott hús-vér életet tudna élni,nem lenne dependens?...oooo na:)

mesko 2010.08.06. 05:05:02

Ja, ki mondta az ellenkezőjét..hogy ez nem egy hab-könnyű nyári mozi?????
Ennél szimplábban nem tudom megkérdezni...ki mondta?
Nolan nem mondta...ez biztos, sőt...

Rusznyák Csaba 2010.08.06. 07:21:36

@Áramvonalas Földműves:
Nem, az álmokba a gép viszi be őket, ami mindannyiukat összeköti. És ezek az álmok mesterségesek, ők kreálják őket, nem csoda, hogy olyanok, amilyenek - valóságosnak KELL lenniük. De amúgy olyan cinikus vagy a filmmel szemben, hogy valószínűleg hiába is bocsátkozom veled vitába róla...

"ebben a filmben senkivel nem lehet azonosulni, nincsenek karakterek kreálva, az egész egy vérpfori felépítmény emberek nélkül. MIndenki egy sablon,bábu. Nolan gyermeki nem is rideg. Legyen látványos és legyenek benne tipikus karakterek."
Ahhh. Hát, erre nem tudok mit mondani. Főleg ez az utolsó mondat. Nolan a legutolsó Hollywoodban, akire érvényes. És én sosem éreztem Nolant hidegnek. Amúgyse tudtam azonosulni azzal, hogy ha valami mérnöki pontossággal van kitalálva, az már automatikusan hideg - francokat, a kettő nem feltétlenül függ egymástól. Sosem volt problémám a karakterei helyzetébe való beleéléssel.

Az említett Mátrix zenék valóban "korrektül megírt darabok" - ennyi:) (bár személy szerint a smith-es bunyó alá komponált cucc majdnem annyira untat és fáraszt, mint a jelenet maga)

Áramvonalas Földműves 2010.08.06. 11:42:53

@Olorin: Azt értem, hogy mesterséges álom, csak azt nem, hogy mi történik pontosan. Hogyan működik a gép? De ez nyilván részletkérdés. Mint ahogy minden az, amit felhozok. Szerintem rengeteg ilyen fontos apró mozzanat felett siklik el a film könnyedén, ami nekem egy idő után sok lett. vagy ilyen a Piaf szál, amit továbbra se értek. Vagy az,h 10 perc után újraélesztik Fishert defibrillátorral...stb

De ezzel együtt tartom, hogy ez 1 iszonyúan kiszámolt film. Látszik, hogy mit akart nolan és hogy az is lett belőle. Egy megalátványos szupermozi (ha van ilyen). Nekem úgy tűnik, hogy ez volt a cél.És pont a részletek nem stimmolnak.

Biztos láttad A játékost altmantól, hogy milyen amikor filmkről ötletelnek hollywoodban. Ettől biztosan hátravágta magát mindenki, csakhogy ez is olyan bugyuta film a maga módján, mint a többi nagymozi. Elismerem, hogy kiemelkedik. De amíg más filmeken rájössz,h oké ez 1 szarfos, de lőnek benne jókat v mittomén, pl transformers iron man, addig én itt átverve éreztem magam. Téged nem untatott, hogy már negyedszer mennek bele az álom álmába? hiába a csicsa környezet? Na megint sikerült bő lére ereszteni. Nem is kell meggyőzni, de az olyan vitákat szeretem amikor ráébresztenek, hogy tévesen látom a dolgokat:)

Rusznyák Csaba 2010.08.06. 12:16:33

@Áramvonalas Földműves: Én pont azért szeretem a filmet, mert nagyon is stimmelnek a részletek, tökéletesen ki van találva minden. Évek óta nem láttak sci-fit, ami végig ilyen pontos, logikus és következetes a maga világán belül.

Ki a tökömet érdekel, hogy hogyan működik a gép? A Star Warsban sem magyarázzák a hiperhajtómű működését - van, használják, kész. Plot device. Ami a cselekmény szempontjából fontos, az mind ki van fejtve.

És nem bugyuta film, bőven nem. Igen, "megalátványos szupermozi", de okosan, ügyesen az. A Paif dalt illetően viszont még mindig nem értem, mit nem értesz...

Áramvonalas Földműves 2010.08.06. 12:42:13

@Olorin: azért a hiperhajómű nem kulcsfontosságú, ha jól tévedek. Nekem nem koherens, elnagyolt és mű. Nem akarok több érvet hozni,m egyre inkább elbeszélünk egymás mellett.

Na, visszatérve, remélem még jönnek sccore-ok dögivel:)

smudge 2010.08.06. 16:48:01

@Áramvonalas Földműves:
1.) az indiai hapihoz direkt mennek, hiszen Eames megkérdezi Cobbot, hogy van e vegyésze már, és mondta hogy nem kéne egy. szóval nem a seggéből húzza elő a fickót/fiolát.
2.)hogy működik a gép? ugyanmár, hogyha erre választ akarnának adni, jó nagy sületlenségek jönnének ki.. hogy működik a lézerkard? miért volt neonak a való vilgában is "ereje" (amikoraz őrszemet lezúzta gondolattal)
3.)az álmok azért nem racionálisak, mert mesterséges álmok, és ha sok irracionális dolgot figyel meg az alany rájön hogy álmodik és uszott az egész.
4.)Fishert nem újraélesztik, meghal így lejjebb esik 1 szintet a limbóba, Cobb meg a csajé utánamennek, Eames meg elkezdi a defivel baszogatni Fishert, mire elkezd villámlani a limbóba ez jelzi hogy ideje lenne Fishert felküldeni, ami fisher kinyírásával meg is történik.
5.) a karakteres dologban igazad van, a Piafos dolgot meg talán csak Nolan tudja neked megmondani.
Üdv

mesko 2010.08.06. 17:09:03

Mégegyszer megnéztem a filmet...és annyit róla, hogy semilyen, tehát még egy parányi káosz sincs benne...egy szóval a film mozzanatainak az összeforrasztása PERFEKT!...erőssen maximálisan kidolgozott.
Olyannal nézettem meg aki a legnagyobb előítélettel rendelkezik a nyári "könnyedségek" iránt...és amikor megnézte...én arra kértem, hogy mutasson rá ha kap hibát benne..mert én túl perfektnek láttam...és megtörténhet, hogy elnézek valamit...azt mondta, hogy ez tényleg egy precíz meló volt. s az...
annyi mondjuk van benne, hogy össze-össze folynak...majd teljesen szerte válnak..majd újra összeállnak...szuper!
Piaf-nak a dala arrol szól gyakorlatilag lefordítva, hogy ő nem bánt meg semmit ami történt...tehát vegyük egy üzenetnek Cobb-nak ...akit nagyon, de iszonyat nagyon bántja ami történt a feleségével...és saját hibájának tartja, mert az első inception-t rajta probálta ki...és ugye ezért hal meg a csaj...és ez nagyon bántja Cobbot...de hallatszik állandoan a dal..."én nem bántam meg semmit"...abszolút illeszkedik a történetbe.
Le is vezetem majd valamelyik percen(ha majd kikapcsolódásra vágyom)...az egész eseményt, mert nincs benne hiba.
csak lehet most azért még mega spoiler lenne...amit nem helyeslek.

mesko 2010.08.06. 17:33:16

Vagyis úgy jön ki, mintha a halott Mal nyugtatná...Cobbot, hogy nem gond ami történt...mert ő nem bánta meg...és talán ha Cobb feltudná dolgozni ezt a veszteséget+a lelkismeretfurdalást+ gyerekeit nem láthatja...ezek annyira súlyos problémák amik igenis ott tanyásznak a tudatallatijában...tehet akármelyikünk is róla, hogy ekkora zagyvaság van egy tudatallatiban?:)
Bármilyen feldolgozatlan trauma...elő-elő bújhat akárkinél...ÁLMÁBAN.

Rusznyák Csaba 2010.08.06. 18:00:12

Igen, végülis a film felfogható Cobb megváltástörténeteként is (nyilván, a megváltás a feleségével való utolsó jelenetben történik), és így még inkább indokolt lehet a Piaf dal használata.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.08.06. 20:03:45

bárcsak ilyen lazán "kiszámolt" lenne minden nyári blockbuster, ennyire "hideg" és sekélyes karakterekkel... bárcsak. akkor megérné újra moziba járni

Áramvonalas Földműves 2010.08.07. 01:30:29

na akkor lehet örvendeni, hogy megkaptátok ami hiányzott. ha mentem sose blockcusterért mentem, meg mondjuk amikor még sokan jártak akkor nem voltak blockbusterek, hanem nem vót tévé. na meg még pár indok, de hogy nem a fent említett indok a kulcs az biztos.

mesko 2010.08.07. 06:24:34

Nem számít akkor sem, ha tényleg a zene csak puszta véletlen került oda...ez egy film, és igen a moziba láttuk,tehát akkor most legalább tiszta, hogy nem a Discovery-n volt, és ezért nincs rá használati útasítás, hogy miként is működött az a szerkentyű amivel le mennek "álomban"...s hogy is mint is lehetséges egy "ötletkét" beszúrni valamelyik szintre..hogy majd az ember azt gobdolja, hogy saját maga gondolta már előre is.
És természtesen sok ilyen-olyan "nem értem az istennek sem.." dolog merül fel egyeseknek...de megnyugodhatunk...mert mi a moziban a filmért mentünk...nem otthon vakaróztunk, s vártuk, hogy mikor is adják a TV-ben...ja lehetőleg a Discovery-n, hogy "racionális legyen minden eggyes porcikája...azta a leborult hétszentségét..hogy mit nem képzelt ez a Nolan.."
Háát hogy is "mert" ilyent csinálni?
Jó hogy mert,le minden kalappal előtte...szarok rá, hogy olyan témát dolgozott fel amit piszkál mindenki már vagy 2000 év óta...nem érdekel az sem, hogy "lapos" a film...nem érdekel az sem, hogy ki mit gondol róla...az érdekel engem, hogy a maga kategoriájában ez a film nagyon "ott van" és ami a legfontosabb nekem tetszett.
S ha netalán csak pénzért csinálták volna...s akkor, éhhen haljanak?...

attttti 2010.08.09. 13:28:46

@Áramvonalas Földműves: A mátrixban az emberek "cellái" hogy működnek? Mi köti őket össze? Hol? Neo izmait vissza tudják varázsolni, de a szeme világát nem, miért? stb. Bocs de annyira röhejesnek tartom hogy kb az eredet két órájából másfelet nem is értettél meg aztán most itt nyomod a banzájt, nem az a probléma hogy ez a véleményed, hanem hogy megalapozatlan és ostoba. hogy kapcsolják össze az embereket há bazz

@Olorin: Lassítsd be az "álomzenét" hallgasd meg a végét, aztán a "time"-ot megint. Sokkal jobban kell fülelni mint a főtémánál, de ott van a "clue" ;)

Áramvonalas Földműves 2010.08.09. 15:55:49

@attttti: biztos én vagyok az ostoba és röhejes, köszönöm,hogy felvilágosítottál, hálás vagyok!

attttti 2010.08.09. 16:26:58

@Áramvonalas Földműves: Nem te hanem a te eszmefejtésed, van különbség :D

Áramvonalas Földműves 2010.08.09. 18:23:33

@attttti: hát látod még ezt se értettem.

Chomy 2010.08.10. 10:02:54

Az Eredet soundtrack gecijó. Már a film első perceiben lenyűgözött a hangulata, és végig hatásos maradt. Ki is gondoltam, hogy jól utánajárok a zeneszerzőnek, ugyanis egyáltalán nem ismertem fel benne Zimmer munkáját.

Ez egyébként a legnagyobb elismerés részemről Zimmer felé, mert szerintem ő a filmzenék McDonaldsa; mindig ugyanazt a kommersz, de tagadhatatlanul élvezetes ízt nyújtja.

Adaléknak még annyi, hogy bár Zimmer dallamai nagyon jól működnek a filmek alatt, a soundtrackjeit önmagukban sosem tudtam túl sokáig hallgatni (talán a Szikla kivételével). Ezt most nem vagyok képes száműzni az mp3 lejátszómról.

Megérdemli az 5 csillagot, na.

elefes 2010.08.11. 14:38:34

Az Eredet zenéjében az a jó, hogy rendelkezik azzal a plusszal, azzal a nagyon különös hangulattal, ami magában a filmben egyáltalán nincs meg.
A Vasember 2. zenéje pedig onnantól kezdve nem érdekelt, miután meghallgattam ezt a számot:

www.youtube.com/watch?v=bwMfruqO-jM

Jerry Goldsmith Total Recall-főtémájának a pofátlan lenyúlása.

www.youtube.com/watch?v=lsUZ1aIp4OE

Áramvonalas Földműves 2010.11.28. 15:30:59

A Knight and Day zenéje tényleg fasza lett, de sztem a film is teljesen. Ritka jó amerikai akcióvígjáték. Ja de lehet csak azért mondom, mert én nem vagyok alapból Criuse gyűlölő:) De nekem tényleg tetszett, emég poénok is voltak benne, pedig ezt már rég nem várom egy kommersz amcsi vígjátéktól.

Áramvonalas Földműves 2010.12.06. 22:21:39

@Rusznyák Csaba: azért az megérne 1 misét, hogy a Tron örökségnek miért baromi hasonló a zenéje az Eredetéhez. Ez sztem kurva ciki. Pláne, h a Daft Punkkal hirdették magukat, akik egyébként sztem nagyon jók, de ez gány munka lett, ezt bármelyik második halivudi iparos odatette vna.

Rusznyák Csaba 2010.12.07. 08:34:38

@Áramvonalas Földműves: A vicc az, hogy nekem tetszik a Tron zenéje, dacára annak, hogy az Eredet-hasonlóság miatt én is sokat ráncoltam a homlokom a hallgatása közben.

Áramvonalas Földműves 2010.12.07. 09:17:49

@Rusznyák Csaba: akkor várható róla írás? Nekem kissé gyengus a zene, aláfestésnek hangzik, ami persze filmzene esetében miért lenne baj, de mondom én vmi önállóbb dolgot vártam, ha már daft punk.

Rusznyák Csaba 2010.12.07. 09:25:17

@Áramvonalas Földműves: Biztosan lesz róla cikk, de majd csak ha már láttam a filmet.
Hogy a Daft Punk írta a zenét, az engem semennyire nem befolyásolt, mert nem ismerem olyan behatóan a dolgaikat, nem vagyok rajongójuk.
süti beállítások módosítása