Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Éli könyve

2010.02.18. 20:00 Rusznyák Csaba

POSZT-APOKALIPSZIS MOST! - SOROZAT, 15.

Denzel Washington bízik Istenben, és szárazon tartja a puskaport: Hollywood legújabb posztapokaliptikus rémálmában az Úr küldetését teljesíti, de nem rest szitává lőni, és szeletekre vágni mindenkit, aki az útjába áll. 

A civilizáció 30 éve szűnt meg létezni. A globális háborúra Földanya is rátett néhány lapáttal, így mostanra a túlélők víz után sóvárogva kúsznak-másznak a tikkasztó Nap alatt, miközben a régi világ kor és rozsda rágta roncsai lassacskán elrohadnak az utak menti porban. Amerikát egy titokzatos alak, Éli járja rendíthetetlenül, mint kiderül, immár három évtizede. Küldetése van, ami egy könyvvel függ össze: a Föld talán utolsó Bibliája van a birtokában, amiért egyesek ölni is képesek. Így például Carnegie, egy szedett-vedett város vezetője, aki a szent könyv segítségével toborozna magának még több alattvalót – de mint kiderül, a magányos, napszemüveges vándor keményebb dió, mint hitte.

A haldokló emberiség utolsó reményén mindenre elszánt túlélők marakodnak: Az ember gyermeke, bébi helyett Bibliával. Könnyű lenne idecitálni még legalább egy tucatnyi posztapokaliptikus művet (a Mad Maxtől A jövő hírnökén át Az útig sokmindennel vonhatjuk a párhuzamokat, és nem mellesleg a westernmotívumok is igen erősek – Éli Clint Eastwood névtelen és szótlan hősének egyértelmű utódja), és könnyű lenne sorolni a jól ismert paneleket is, amikből a Hughes testvérek filmje építkezik. A forgatókönyv kétségkívül nem a mű legnagyobb erénye, látszik is rajta, hogy egy újonc munkája (azért írjuk a javára, hogy legalább nem adaptált és remake-elt, hanem „eredeti” szkripttel állt elő – ritka kincs manapság). Gary Oldman karakteréről például azért tudjuk rögtön, hogy gazember, mert legelső jelenetében látványosan Mussolini életrajzot olvas (ráadásul még könyveket is éget), a Denzel Washington és Mila Kunis figurái közti „veled megyek – nem jössz – de igen” huzavona unalmas és fárasztó, az apokalipszis utáni bibliaégetési láz meglehetősen nehezen hihető háttérinformáció, a befejezés pedig túlzottan didaktikus. A film azonban mindezek ellenére is biztosan áll a lábán.

A Hughes testvérek ugyanis vérprofi atmoszférateremtők, és ezt itt még jobban sikerül demonstrálniuk, mint 2001-es From Hell adaptációjukban. A civilizáció romjait brutális erővel megjelenítő, fakó képi világ (az egyik leglenyűgözőbb posztapokaliptikus vízió), a szuggesztív zene és a patentos vágás, a színészgárda visszafogottságában nagyszerű alakításával együtt ellenállhatatlanul beszippantja a nézőt, a hosszú snittekben rögzített, intenzív, szimpatikusan vérbő és ötletes akciók pedig külön kényeztetik a trendi, hektikusan rendezett, megalomán csetepatéktól már csak bosszúsan ásítozók szemét. Más kérdés, hogy várhatóan sokak esetében a film üzenete dönti majd el, hogy elégedetten távoznak-e a moziból. Merthogy az Éli könyve súlyos vallási mondanivalóval terhelt, amit a nézői befogadóképességet merészen próbára tevő fordulat még duplán alá is húz. Ez a reveláció elsőre banálisnak tűnhet, valójában azonban szépen felerősíti a mű motívumait, sőt, egyes esetekben igazolja filmes eszközeit (pl. hogy Hughesék azzal érzékeltetik Washington karakterének misztikumát és jelentőségét, hogy minden egyes új jelenet kezdetén lassított felvételben mutatják), és teljessé teszi az Éliről kialakuló képet.

Az Éli könyve a hit középpontba állításával végül szinte feel-good posztapokaliptikus mozivá válik, de még mielőtt valaki propagandát kiáltana, nem árt megjegyezni, hogy az akciók brutalitása ennél eleve messzebbre mutat, és hogy Hughesék Washington és Oldman karakterének folyamatos (nem csak puskaporos) szembeállításával szólnak a vallás veszélyeiről is. Egyébként pedig nem idegen tőlük az irónia sem: erről tanúskodik az A Boy and His Dog poszter Éli cellájában (eszement világvége utáni trip, ami felfogásában nem is állhatna távolabb Hughesék munkájától), és a Volt egyszer egy Amerika főtéma, amit Ray Stevenson fütyül egyfolytában. És akár hívő valaki, akár nem, ha választani kellene a posztapokaliptikus szcenáriók közül, valószínűleg mindenki Denzel Washington, a machetéje és a puskája mellett akarna lenni.

54 komment · 1 trackback

Címkék: akció filmkritika 4csillagos post apocalypse

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr231770859

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Éli könyve 2010.07.17. 11:00:32

Oscee barátom javaslatára megnéztem a The Book of Eli-t. Ez egyszerre áldás és átok. Komolyan, hihetetlenül örülök annak, hogy láttam. Nagyon élveztem. Megnézném újra és újra. De van egy hatalmas hibája: ez egy olyan film, amiről nem lehet beszélni! (A...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.02.18. 21:13:37

Azért a vége szerintem helyreteszik a vérengzést is, ami ügye tényleg ellentétes a Biblia globális és végső (Újszövetség) üzenetével.

Nekem nagyon bejött, de mint film azért szerintem csak közepes.

És jól láttam a rosszbácsi azért van olyan okos hogy a davincsikódot tűzre veti. :D:D:D

DennisMoore 2010.02.18. 21:37:40

A fene egye meg, hogy poszt-apokaliptikus temaban meg mindig a mad max a legjobb, ugy vartam ezt a filmet, mint koldus a kettest, 'oszt egy jo nagy rakat szar lett...

aachi2 2010.02.18. 21:40:08

szerintem borzalmas volt.

**** !!! SPOILER !!! ****

a film tele van olyan baromságokkal amelyek marhára nem hihetőek:

- egy vak ember egyedül vándorol és tucatjával kaszabolja le közelharcban az embereket, csak a film végén derül ki hogy vak. WTF?!

- ez a vak ember íjjal vadászik állatokra, madarakra.

- az egyik jelenetben tűzpárbajban egy db pisztollyal fél kézzel lövöldözi le a mesterlővészeket, miközben 12 ember lövöldözi egyik se találja el pedig fedezék nélkül egy helyben álldogál. még egy látótól is sok nem hogy egy VAKTÓL!!!

- miután hasbalövik és úgy csinál mintha meghalna, pár jelent után feláll és km-eket sétálgat mintha mi se történt volna.

- ezután még egy fél napot utazik aztán lediktálja a bibliát fejből, mielőtt beadná a kulcsot.

- a világot vallásháború döntötte romba, ezért nincs egy db biblia se, mert elégették őket hogy többé ne ismétlődjön meg, ennek ellenére a fél világ a bibliára áhítozik.

még hosszasan lehetne sorolni, pl bezárja a csajt egy barlangba, a csajszi meg pár snitt után a szabadban sétafikál. hogyan szabadult ki??

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.02.18. 21:49:03

@aachi2: LOL... nem esett le, hogy ez a film lényege? :D:D:D
Amúgy meg nem kéne spojlerezni...

aachi2 2010.02.18. 21:55:58

@endike: jeleztem a spoilert. a film lényege meg az hogy ez egy gagyi akciófilmköntösbe burkolt valláspropoganda.

alfa1550 2010.02.18. 22:11:13

A filmet ma láttam, f8-ra értékeltem

okádék....

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.02.18. 22:11:50

A cím magyarul valószínűleg "Illés könyve" lenne.

Köszönet a fordítónak, lektornak, jóváhagyóknak a gondos munkáért, meg az alapműveltségért.

Hegyi 2010.02.18. 22:47:45

Már megint ez a hülyeség, hogy spoiler, aki nem akar spoilert az ne olvasson olyan oldalt ahol a filmről van szó. Én még nem láttam, ezt a filmet, de úgy hallottam eléggé bukás volt, most hogy aachi2 hozzászólását elolvastam, tudom is hogy nem az én filmem.
Amúgy meg 2010-ben legalábbis megmosolyogni szokás a hívőket.

untermensch (törölt) 2010.02.19. 00:06:55

Azért arra kíváncsi lennék, hogy aki már látta, az vajon hol. Ugyanis csak cam és TS verziók vannak fenn mindenütt. Annál nagyobb igénytelenséget elképzelni se tudok, hogy valaki ílyet nézzen.

Illetve de, egy van: ha még szinkront is akar hozzá.

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.02.19. 00:13:42

SPOILERES

Nem derül ki Eliről teljes bizonyossággal, hogy vak e avagy sem. Bárki bármelyik verzió mellett kardoskodik erőteljesen, téved.(direkt ezért néztem meg másodjára a filmet).

És nem ez a film lényege, hanem a HIT.

Valláspropaganda lenne??? Valóban a Passiót is lehúzták egyesek. Lehet még bújtatottan antiszemita is, mert nincsenek benne zsidók.

Egyházban nem, de Istenben hiszek. És ez a film engem megérintett. Persze aláírom, hogy a sok szaron szocializálódott embert az ilyen filmek hidegen hagyják. Nincs ezzel baj, de ettől még felesleges leszarozni.

Az meg, hogy egy film megbukott, nem a minőségét fémjelzi. Házi feladat: olyan filmeket keresni, amik a maguk idejében buktak, de később hatalmas kultuszuk lett.

Jó a kritika. Örülök, hogy van aki dicséri is, mert a zsidók lehúzzák. Bár ez borítékolható volt.

Edgar 2010.02.19. 00:15:49

@bervas: Még nem láttam a filmet, lehet hogy nem számít, de az Eli nemcsak Illést jelentheti, hanem Isten egyik neve is.

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.02.19. 00:16:26

@untermensch: én teljesen jó verzióban láttam pár hete. Szar minőséget nem nézek, mert illúzióromboló. Eredeti nyelven volt. Moziban meg úgysem tudnám megnézni, mert sajnos nincs rá pénzem jelenleg.

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.02.19. 00:21:20

Na most mielőtt valaki lenáczizna: kurvára unom a mai médiában (és világban)tomboló kereszténygyűlöletet. Észre sem veszik az emberek, de máris nekiugranak egy ilyen filmnek, mert a legtöbb helyen azt olvassák, hogy "szar", "valláspropaganda", "igénytelen" stb.

Szóval annyi a lényeg, hogy akit nem érdekel vagy nem fog meg, az menjen el mellette, de nem kell trendien fikázni.

Chavez 2010.02.19. 00:37:24

@Bemmbemm: Ha kurvára unod a kereszténygyűlöletet, akkor menj el mellette.

KuKori · http://ireland.blog.hu 2010.02.19. 00:47:55

Ateistaként azt mondom, nem volt rossz film. Főleg a kameramunka és az atmoszféra vitte el a filmet, a sztorit pedig nem kötelező vallási áhítattal (vagy köpködéssel) szemlélni. Bár nem egy Mad Max, azért egyszer érdemes megnézni.

6,5/10

Rusznyák Csaba 2010.02.19. 01:03:56

@aachi2: ezek nem baromságok, csak oda kell figyelni a filmre, oka van annak, hogy Eli miért képes ilyesmikre (nem akarok spoilerezni).
És nem a fél világ akarja a Bibliát, csak Oldman, ő meg sajátos motivációkból kifolyólag.

aachi2 2010.02.19. 06:46:19

@Bemmbemm: mielőtt lekereszténygyűlölőzől, kurvára unom hogy a sok nemnáci folyton azt vizionálja, hogy tele van a világ keresztény meg magyargyűlölettel.

ez a film egyszerűen szar. ennyi.

@Olorin: duplán hülyeség a film ha a jóistennel magyarázza eli szuper képességeiről. a jóisten szakmányba mészároltatja az embereket ahelyett hogy valami emberéltekímélő varázslatba fogna, nem ? logikus :)

Márai Coelhó · anygyalszarny.blog.hu 2010.02.19. 07:21:10

Recycled krisztiánus szemét. Tele van az összes hócipőm a 21. századi vallásos felbuzogással, legyen az bár mohamedán vagy jézusista. Ezzel hülyítik az embereket. A felvilágosodás korszaka után felvirradt az elsötétedésnek.

Darkcomet 2010.02.19. 07:23:09

@untermensch: Elerheto mar belole propearty version is, tudod, amiket a DVD kiadas elott kuldenek el teszteloknek.

Darkcomet 2010.02.19. 07:34:08

Nekem a vallasos mondani valoval nem volt gondom. Az zavart, hogy egy alapvetoen filozofikus sztorit olyan mertekbe vittek el az akcio iranyaba, hogy a lenyegi mondanivalo szinte teljesen elsikkadt. Magyaran kevesebb akcioval, es tobb metaforikus keppel es filozofikus utalassal egy utosebb filmet lehetett volna csinalni, csak ebbe a formaba nem lehetett volna eladni az amcsi moziknak. Kb. olyan ez a film, mintha Tarkovszkij a Stalkert telepumpalta volna lovoldozessel meg eroszakkal (pl. a filmje elejen, ahol bejutnak a zonaba), csak hogy nagyobb kozonseget vonzon.

Rusznyák Csaba 2010.02.19. 08:27:35

@aachi2: Nem vagyok teológus, de még csak hívő sem, szóval nem én vagyok a legkompetensebb ember istenes vitákban, de talán mond az valamit, hogy egyiptomi elsőszülöttek... na, ennyit az emberéletkímélésről.

És jó lenne, ha most már senki nem spolierzne szanaszét önfeledten.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2010.02.19. 08:43:55

Az első mainstream film ki tudja mióta (talán a Ben Hur óta), amely komolyan fel meri vállalni a kereszténységet, de mindezt egy mindenki számára teljesen fogyasztható formában teszi. Az más kérdés, hogy nem lett egy nagy durranás, sokszor elég gagyi, de nagyon erős képi világával büntet.

Magyarán semmi extra, de máris nekiugrottak a népek, valami nagy vallásveszélytől tartva. Én inkább úgy látom, pont az ellenkezője igaz.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2010.02.19. 08:44:56

@Gee Halen: Na jó, a Passió nem jutott eszembe hirtelen, de az egyenesen a bibliai történet adaptációja.

aachi2 2010.02.19. 08:58:19

@Olorin: el kéne dönteni, hogy isten végtelenül megbocsájtó és jóságos vagy egy tömeggyilkos, nem ? azokat meg sajnálom akiket egy ilyen gagyi akciófilm mélyen megérint és mély mondanivalókat találnak benne. ezerszer értékesebb filmek vannak ennél dögivel.

kapásból ott van a Road, vagy az Up in the air a közelmúlt terméséből, amelyek valódi erkölcsi dilemmákkal foglalkoznak.

ez a film egyszerű mint a bot, vannak a jók meg a gonoszak, a jó szakmányba aprítja a gonoszakat és győz. the end.

Rusznyák Csaba 2010.02.19. 09:12:13

@aachi2: "el kéne dönteni, hogy isten végtelenül megbocsájtó és jóságos vagy egy tömeggyilkos, nem ?"

És ez a film feladata lenne? (A Biblia szerint amúgy mindkettő.)

Egyszerű a film, az igaz, de ez még nem bűn. Amit vállal, azt teljesíti, és természetesen ha nem a vallás, hanem valami más állna többletként a westernszerű akció-kaland mögött, aki tizedennyit nem óbégatnának miatta az emberek (sem pozitívan sem negatívan)

Conyo (törölt) 2010.02.19. 09:15:37

@Darkcomet: Igazad van, lovoldozessel a Stalker mar egy masik kategoria, egy zsenialis jatek. :) Az Éli alatt egesz vegig az motoszkalt bennem, hogy megfilmesitettek a Fallout 3-at.

aachi2 2010.02.19. 10:16:58

@Olorin: igen pl a film foglalkozhatna ezzel a dilemmával, denzel néha elmorzsolhatna pár könnycseppet hogy már megint 25 csávót meg kellett ölnie a jó ügyért. én komolyan a "rosszakat" sajnáltam, ahogy jött ez a bibliai terminátor és tömegmészárlást rendezett köztük. nem tudtam azonosulni ezzel az öldösős, istenfélő karakterrel. disszonáns nem hihető a karakter.

az egyszerűség valóban nem bűn, de amikor a főhősért egyetlen másodpercig sem izgulok hanem röhögve nézem, hogy még a haslövés után is vidáman sétálgat ott oriási bajok vannak.

westernszerű akció kalandot én nem nagyon látok. az egésznek számomra egy jól megcsinált kaszabolós B movie feelingje van, ahol egy csomó jelenetet hitetlenkedve visszapörgetek, hogy: nehogymá ezt meg hogy?

a Road pl sokkal hihetőbb valóságosabb volt az eksönök tekintetében. Ezek a mindenkit leírtó sebezhetetlen szupermenek marha unalmasak egy idő után.

Krujs 2010.02.19. 10:23:45

@aachi2: "el kéne dönteni, hogy isten végtelenül megbocsájtó és jóságos vagy egy tömeggyilkos, nem ?"

nem. szerencsére a világ nem ilyen egyszerű.

Rusznyák Csaba 2010.02.19. 10:33:20

"denzel néha elmorzsolhatna pár könnycseppet hogy már megint 25 csávót meg kellett ölnie a jó ügyért"

Na, nekem meg az ilyen álmoralizálástól fordult volna fel a gyomrom.
A Road más tészta, más célja van a két filmnek. Ez egy akciómozi, az meg nem.

Krujs 2010.02.19. 10:35:17

@aachi2: úgy értem, mindenki maga döntse el, mit szeretne magával vinni a filmből, de fontos lenne realizálni, hogy ezt nem a pápa rendezte. Így hát nem is szabad telejsen komolyan venni, de jó és hazsnos ha valami saját értelmezést, kérdéseket, gondolatmenetet gyártasz. Ez az 'Isten miért nem varázsolja a fegyvereket virággá'-tól akármilyen magasságig tarthat.

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.02.19. 10:47:01

@aachi2: Nem nevesítettelek, mert nem is rád gondoltam, hanem a fősodratú média szennyeire.@Krujs:

@Márai Coelhó: idézzem egy kommentedet a ZS Kategória blogról? Mekkora patáliát csaptál azért, mert le merte írni a zsidó szót a blogszerző egy ártatlan környezetben, egyértelműen csak a népre utalva. Itt meg van pofád ilyeneket írni, hogy "Recycled krisztiánus szemét"? Szégyelld magad. Ne legyünk kirekesztőek meg gyűlölködők mi? Csak bizonyos emberekkel szemben.

SPOILERES

Akik Eli öldöklésébe kötnek bele, azok látták, hogy kiket ölt? Minden önvédelem volt. Először kannibálokat, akik szép átsütött falatonként megették volna. Aztán a rá támadó barmokat, akik végül le is lőtték. Semmilyen öncélú, felesleges öldöklés nem volt. Még a 2 öreget sem bántotta volna csak szépen elslisszol a kis csajjal.

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.02.19. 10:51:46

@aachi2: Ja és még valami: "sok nemnáci folyton azt vizionálja, hogy tele van a világ keresztény meg magyargyűlölettel."-nem vizionál senki semmit. Egyszerűen olvasom a napi híreket, nézek egy rakás hírportált, nézem a TV-t, hallgatom a rádiót stb. Ebből egyértelműen kitűnik.

@Krujs: fentebb véletlen linkeltem a neved, de egyébként teljesen igazad van.

aachi2 2010.02.19. 10:53:46

@Olorin: "Na, nekem meg az ilyen álmoralizálástól fordult volna fel a gyomrom."

ezt azért írtam mert nem értem, ahogy itt többen bekommentelték hogy őket "megérintette" a film meg üzenete van. melyik szakmányba gyilkolós rész lehetett? vagy az amikor gyomorlövéssel sétálagatott megríkatott pár embert kacagás helyett?:)

aachi2 2010.02.19. 10:56:05

@Krujs: "de jó és hazsnos ha valami saját értelmezést, kérdéseket, gondolatmenetet gyártasz."

teljesen felesleges. ez a film nem vet fel morális kérdéseket. lapos és üres mint egy papír. ennyi a sztori: a jó halomba kaszabolja a rosszakat és győz. a végén persze meghal de csak a hatásvadászat kedvéért.

aachi2 2010.02.19. 11:04:37

@Bemmbemm:

"nem vizionál senki semmit. Egyszerűen olvasom a napi híreket, nézek egy rakás hírportált, nézem a TV-t, hallgatom a rádiót stb. Ebből egyértelműen kitűnik."

nekem meg nem tűnik ki, és a nagy többségnek sem. te vagy paranoiás.

aachi2 2010.02.19. 11:07:22

@Bemmbemm: "Akik Eli öldöklésébe kötnek bele, azok látták, hogy kiket ölt? Minden önvédelem volt."

nekem az jött le hogy azért volt a sok akció, hogy ha már sztori nem volt akkor valami eladja a filmet. önvédelem vagy nem sok értelme nem volt egyiknek sem.

klág 2010.02.19. 11:27:25

hogyha a Harc művészete utolsó darabját vitte volna magával, akkor is ennyit paroláznátok? egy idő után világos lett, hogy inkább szólt a film az írott szó erejéről, mint a kereszténységről, nyilván ezért lett (SPOILER) a vége olyan, mint a Fahrenheit 451é.

ISMÉT SPOILER az meg, hogy ő volt a messiás, isten kiválasztottja, stb, az tök lényegtelen, amikor beteszik a bibliát a végén a többi könyv közé.

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.02.19. 12:25:50

@aachi2: "sok értelme nem volt egyiknek sem. "- miért te mit csinálnál egy posztapok világban? Hagynád magad megölni vagy megenni? :)

SPOILERES

@klág: nem is mondtam, hogy a kereszténységről szól. A HIT erejéről szól, arról, hogy egy beteg, elkorcsosult világnak szüksége van ezekre a dolgokra. Az embereknek kell valami cél, újra meg kell TANULNIUK, hogy mi az az emberi érték és meg kell tanulni azt becsülni is. A vallás ezt segíti. És nem csak a kereszténység, hanem sok más vallás is.
Észrevettétek, hogy Oldman "katonái" milyenek? Alapvetően nem biztos, hogy szemétládák lennének. Olyan világban nőttek fel, hogy nem ismerik az alapvető értékeket, emberi normákat. Az egyik jelenetben a faszi nem tudja, hogy mi az a TV! Ha már ezt sem ismeri, akkor honnan tudná, hogy mi az a Biblia vagy a hit!
Igen egy példányt betesznek a többi könyv közé, de a csaj folytatja Eli küldetését. Zarándokútra indul, hogy minél több helyen újra megtanítsa, miért is vagyunk emberek és nem állatok.
Van ennek a filmnek mondanivalója, csak egyszerű köntösbe van bújtatva. Vagy talán túl bonyolultba és ezért nem veszik sokan észre? Nem tudom. Meg nem is érdekel.

aachi2 2010.02.19. 15:45:54

@Bemmbemm: "miért te mit csinálnál egy posztapok világban? Hagynád magad megölni vagy megenni? :)"

nyilván nem fogna a golyó és vakként egy db pisztollyal lelövöldöznék 3 mesterlövészt meg 6 puskást (fedezék nélkül!), mellé feldarabolnék 6 embert, másik 12-t meg agyonvernék, utána meg haslövéssel sétálgatnék fütyörészeve. meg olyan éles késem lenne amivel fél mozdulattal le lehet vágni egy kezet. Mindezt Isten nevében! :D

"újra meg kell TANULNIUK, hogy mi az az emberi érték és meg kell tanulni azt becsülni is. A vallás ezt segíti. És nem csak a kereszténység, hanem sok más vallás is."

jah, elolvassák a bibiliát, onnantol halálra kövezés jár a megcsalásért, a lányaikat odaadják közösülésre a vendégeknek (miután maguk már megtették), az ellenségeikből meg rabszolgákat fognak csinálni. mert a bibliában bizony ilyen dolgok is vannak dögivel. ezért baromság a vallás és a film is. az alapvető emberi értékek nem a vallásban gyökereznek hanem az emberek elméjében, az evoluciónkban, és a kultúrális fejlődésben.

ami ma normális az tiltott volt 100-200 éve és fordítva, vegyük pl a melegeket, vagy gyerekvállalás házasság nélkül vagy rabszolgaság. ezek az értékek is mind a bibliából táplálkoznak nem? bizony NEM!

biztos vagyok benne, hogy egy ilyen (biblia nélküli) poszt apokaliptikus világban ugyanannyi ember lenne normális meg bűnöző mint a mostaniban. Emeletes marhaság hogy szent könyvek nélkül mindenki meghülyül és elkezd gyilkolászni. (keresztes háborúk, a marha nagy hívő spanyolok inkák általi leigázásai, indiai gyarmatok, stb megvan ott mik történtek? amikor szinte minden ember keresztény volt)

_Henrik_ 2010.02.19. 16:54:59

Humoros, hogy számonkéred Istentől, hogy mi is valójában. A társadalmi formák változása nem a Biblia hibája, ugyanis az nem sokat változott az elmúlt 2000 évben... Viszonylag egyértelmű erkölcsi útmutatást ad mindenkinek, amit ki-ki meglátása szerint követ (magyaráz(félre))

aachi2 2010.02.19. 17:41:58

@_Henrik_: a társadalmi normák (erkölcs!) és nem formák változásáról írtam. a biblia halálra kövezésről, rabszolgatartásról, lányok / feleség szexuális együttlét céljából kölcsönadásról, emberek lemészárlásáról ír rengeteg helyen. (sok helyen mindezt isten által, vagy áldásával!)akinek ez egyértelmű erkölcsi útmutatás az vagy skizofrén vagy hívő.

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.02.19. 19:19:37

SPOILERES, mint mindíg

@aachi2: veled vitatkozni is felesleges úgy látom.:)

Valóban történt rengeteg gaztett is a kereszténység nevében. Ezeket az embereket szimbolizálja Oldman karaktere (ezt írta le nagyon helyesen a poszt írója is).

De köszönhetünk is sok mindent a kereszténységnek.

Fentebb már leírtam: nem lehet egyöntetűen kijelenteni, hogy Eli vak, ezen ne lovagolj. Ezer érv és ellenérv van az mellett is, hogy vak és az mellett is, hogy nem.

Szűnjön meg holnaptól a rendőrség, az orvosi ellátás, a közintézmények, iskolák, szolgáltatások. Egy szóval: minden. Szerinted 1 hónapon belül mekkora lesz a bűnözés? Eli 30 éve vándorol. Több, mint egy generáció nőtt fel a káoszban és a túlélésért folyó harcban. Úgyhogy ezzel is baromságot mondtál.

Te egy ilyen félhülye anarchista vagy vagy mi? Volt egyáltalán egy szobában veled Biblia? Akkora ökörségeket írsz, hogy reagálni sem tudok rá.

A melegeket hagyjuk, ha szerinted az normális, akkor csak sajnálni tudlak. Csak a mai beteg, idióta, liberális világ szerint az.

Az értékek a "lélekben" gyökereznek, nem egy kib...ott evolúciós folyamatban.

aachi2 2010.02.20. 08:17:51

@Bemmbemm:

"Valóban történt rengeteg gaztett is a kereszténység nevében. Ezeket az embereket szimbolizálja Oldman karaktere"

Éli több embert gyilkol halomra a filmben mint Oldmanék. Mindezt isten nevében.

"Szűnjön meg holnaptól a rendőrség, az orvosi ellátás, a közintézmények, iskolák, szolgáltatások. Egy szóval: minden. Szerinted 1 hónapon belül mekkora lesz a bűnözés?"

Miért, te egyből nekiállnál lopni és embereket gyilkolni? Egyből lehullna rólad a keresztény máz ? én nem vagyok vallásos, de nem tenném.

"Te egy ilyen félhülye anarchista vagy vagy mi? Volt egyáltalán egy szobában veled Biblia? Akkora ökörségeket írsz, hogy reagálni sem tudok rá."

szerinted hol olvastam azokat az ökörségeket, ahol a "jó" isten tömegeket mészáról le, meg felszólítja az embereket halálra kövezésre, rabszolgatartásra, más népek leigázásra?

"A melegeket hagyjuk, ha szerinted az normális, akkor csak sajnálni tudlak. Csak a mai beteg, idióta, liberális világ szerint az."

a melegeket szóba se hoztam, de ezzel magadról állítottál ki szegénységi bizonyítványt. Régen a házasságtörésért is halál járt a biblia szerint. Változik az erkölcs ebből is látszik, hogy semmi köze a bibliához.

Bemmbemm · http://nemzeti-radikal.blog.hu/ 2010.02.20. 11:16:11

@aachi2: "ami ma normális az tiltott volt 100-200 éve és fordítva, vegyük pl a melegeket, vagy gyerekvállalás házasság nélkül vagy rabszolgaság. ezek az értékek is mind a bibliából táplálkoznak nem? bizony NEM!"

Pedig ezt te írtad.

"Miért, te egyből nekiállnál lopni és embereket gyilkolni? Egyből lehullna rólad a keresztény máz ? én nem vagyok vallásos, de nem tenném."
Én nem állnék neki, mert nem tudnék rávetemedni. Viszont hajlandó lennék ölni a családomért, ha meg kellene őket védeni egy ilyen környezetben.

"Éli több embert gyilkol halomra a filmben mint Oldmanék. Mindezt isten nevében."-önvédelemből teszi, nem Isten nevében baszki. Ne hajtogasd már a saját baromságodat ezredjére is!

Egyébként komolyan én vagyok a hülye, hogy itt vitázom veled. Abba is hagyom inkább.

aachi2 2010.02.20. 11:30:14

@Bemmbemm: tényleg, erről meg is feledkeztem. csak korlátolt barmok fújnak a melegekre mindenesetre.

"Én nem állnék neki, mert nem tudnék rávetemedni."

na látod, a legtöbben ugyanígy vannak ezzel.

"önvédelemből teszi, nem Isten nevében baszki. Ne hajtogasd már a saját baromságodat ezredjére is!"

önvédelemből szúrja halálra a csávót akinek 2 perccel előbb lenyeste a kezét önvédelemből, mi ? meg a többi tök felesleges halál. és akkor ő lenne a pozitív főszereplő a biblia védelmezője. LOL!

clive. 2010.02.20. 15:26:53

Nem láttam a filmet.
De nem gondoljátok, ha eljönne egy ilyen világ, ahol a felnövekvő generáció nem tanul meg olvasni, mert a túlélés az első, nem lesz iskola, templom, kórház meg semmi más, az emberek magányosa járják a vidéket élelemért, örökké éheznek és betegek stb. akkor a Biblia, Korán, Talmud, Tao Te King, Kommunista kiáltvány meg a többi nem marad más csak darab papír, amik hideg estéken meleget adnak ha netán elégetik? Nem tudom elképzelni, hogy ha valaki, akibe nem nevelték bele, hogy ezek alapművek meg szent könyvek meg akármi, olvasni nem tud, de éhezik és fázik, bármire is tartaná ezeket az iratokat. Szóval aki nem tud olvasni annak ezek a könyvek önmagukban nem többek papírra írt szavaknál, könyvet, amik semmivel se többek más könyveknél. Nincsenek ezeknek mágikus kisugárzásai, nem raknak kenyeret a szájba, nem gyógyítanak betegeket. Ezt csak azért írtam, mert ha a film még egy olyan korról szól, ahol még emlékeznek, hogy jé volt régen egy Biblia, ami sok emberrel hatással volt, szerezzük már meg, akkor el tudom képzelni, de ha most egy világégés után az emberek úgy kóborolnak a világban, mint kihalófélben lévő állatok, nem hiszem, hogy bárkit is érdekelnének a könyvek. Majd max ha felépül újra a civilizáció és elkezdik keresni a múlt darabkáit, mint a régészek.

Rusznyák Csaba 2010.02.20. 18:10:33

@clive.: Az emberek többségét a filmben sem érdekli, nem is tud a Bibliáról (meg a többiről). Azok harcolnak érte, akik emlékeznek rá, és így tudják, hogy hatással lehet másokra. Mert a hit erejét nem szabad ám lebecsülni, oké, hogy kenyeret nem ad az ember szájába, de komoly támasza lehet a bajban - arról nem is beszélve, milyen sokakat lehet manipulálni vele. És ezt én mondom, pedig én ateista vagyok. De elég csak belegondolni, mennyire megugrik a templomok látogatottsága pl. egy olyan területen, amit valami katasztrófa sújtott nemrég.

clive. 2010.02.20. 20:35:32

@Olorin: Hit ereje tényleg nagy segítségével az emberek egy részét bármire rá lehet venni. De akkor a filmben emlékeztek rá, hogy mi az. Csak arra gondoltam, hogy én egy ilyen világban az embereket úgy képzelem, hogy pár generáció után nem nagyon fogja érdekelni őket az ilyen iratok. Olyanok lesznek, mint Tarzan. Ideológiáktól mentes / nem befolyásolt emberek, akik csak a túléléssel törődnek. Mintha neked van nekem adnának egy kantoni nyelven írt vaskos könyvet, ami inkább lábtámasz lenne, mint forgatnivaló olvasmány lévén egy szót se értenénk belőle.

charlie 2010.02.22. 23:18:30

@untermensch: Én ma láttam a Mamutba.

Lehota Árpád 2010.03.02. 10:09:41

Kicsit megkésve, de megnéztem - és megint azon gondolkodom, hogy mit tud(ott) George Miller a poszt-apokalipszisről, amit azóta SENKI nem tudott megismételni? (kivéve a Road) Mert a Hughes tesók szándéka rendben van - bár ne feledjük, Stephen King a Stand-ben kb. 20 éve ezt az Eli-vel kapcsolatban sokat kritizált apokalipszis/kereszténység-témát jóval bátrabban felvállalta - de a kivitelezés... sehol egy emlékezetes karakter, párbeszéd, vagy akció. vagyis semmi, ami a Mad Max filmekben megvolt. kár érte. és azért valljuk be, a SPOILER elég meredek. ennél még a Rutger Hauer féle Vak végzet is maga a hiperrealizmus.

doktor.dikhed 2010.03.14. 11:45:46

Én is csak most láttam. Keresztény propaganda az egész. Gyenge történettel és unalmas, egysíkú karakterekkel. Még a verekedések is gyengék, "mesterségesek". Hatalmas csalódás.

Hiába a filmes utalások és a látványvilág, ez akkor is unalmas propaganda. A brutalitás nem mutat túl rajta. Oldman karaktere nem a vallás veszélyeire utal, hanem az emberi gyarlóságra. Hogyan is utalhatna a vallás veszélyeire, ha az elejétől fogva egyértelmű, hogy nem győzhet? Nincs itt veszély a film szerint. Csak azt próbálják elhitetni velünk, hogy a biblia nélkül az ember képtelen fennmaradni, és normális életet élni.

Éli meg Jézus kitudjahanyadik verziója...

7thArT 2010.03.30. 10:43:14

Egész jó film, még akkor is, ha ötleteit és megvalósításait nézve rengeteg helyről lett összeollózva. Legjellegzetesebb benne az atmoszféra, a hangulat, oly annyira, h a karakterek szinte elvesznek benne, szürkék és környezetükkel egybeolvadóak, sajnos a mondanivaló is majdnem elveszik. Darkcomet-el értek egyet, habár sivár a hangulat - és ez jó -, de sivár a filozófiai rész is.
Nem mondom, h nem indítja be az ember gondolatait a hittel, vallással és egyházzal kapcsolatban, de túlságosan a felszínen marad.
Persze értem, h ezt amolyan lájtos verzióban akarták tálalni, a nehezen emészthető, nyakatekert, kifordított eszméket kerülve, ami végülis egész jól sikerült.
süti beállítások módosítása