Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

2012

2009.11.09. 15:21 Rusznyák Csaba

Roland Emmerich már öt éve nem próbálta elpusztítani a Földet, úgyhogy bőven ideje volt az újabb megalomán katasztrófapornónak. Drámai családi krízis, gyönyörű világvége, magvas mondanivaló az emberi összetartásról, könnyfacsarás és giccscunamik – de pár évig most megint biztonságban leszünk.



A katasztrófafilmek ritkán kínálnak nagy mozgásteret egy kreatív cselekmény kiötléséhez: a főhősnek és fogyatkozó kompániájának jellemzően el kell jutnia A pontból B-be, és ha ez sikerült, megmenekültek. Ezután, ha van pár mosolygó gyerek, egy vakkantgató kutya, a háttérben meg egy naplemente, esetleg egy lobogó amerikai zászló, kész a könnyfacsaró happy end, mindegy, hány milliárd ember hagyta ott a fogát az azt megelőző két órában (á la Holnapután). A 2012-ből ugyan hiányzik a zászló (!), de Emmerich és tettestársa, a (meglehetősen gyatra) komponistából (még gyatrább) forgatókönyvíróvá vedlett Harald Kloser az összes többi klisét megbízhatóan csatarendbe állította.



Mivel a jégkorszak és a meteor/üstököszápor már kipipáltatott, a pusztítás ürügyét most a maja kalendárium szolgáltatta, ami néhány, komoly tudósok által körberöhögött kókler szerint 2012 decemberére teszi a világ megsemmisülését. Az elején gyorsan lezavarják a sztori mögötti „tudományt” (óriási napkitörések következtében vészesen felmelegszik a bolygó belseje, hatalmas földrengéseket, szökőárakat és vulkánkitöréseket okozva), és röpke fél óra elteltével már kezdődik is a pixelorgia. A káosz közepén egy elvált író és limuzinsofőr, Jackson Curtis áll (John Cusack kissé túljátssza szerepét), aki kétségbeesetten igyekszik Kínába menekíteni a családját, ahol a Föld kormányai az emberi faj túlélésének biztosításán fáradoznak, főleg Adrian Helmsley segítségével (Chiwetel Ejiofor viszont élvezetes alakítást nyújt).



A játékidő több mint feléig a 2012 meglepően jól működik: szépen dőlnek össze a toronyházak, látványosan robbannak a hegységek, és bár a Curtis család folyamatos, véletlen megmenekülései fényévekkel vannak túl a röhejesség határán (Bustor Keaton összes karakterének együttvéve nem volt ekkora mázlija), érezni a megőrült anyatermészet roppant, félelmetes, mindent elsöprő erejét, ami a minőségi CGI-nak hála, a film nyilvánvaló gyengeségei ellenére is karfamarkolásra késztet. A humor, önirónia (naná, hogy Hollywood pusztul el elsőként – kár, hogy a híres feliratot nem látjuk eltűnni egy hasadékban) és Woody Harrelson már-már paródiába illő, mégis hatásos kergemarha-figurája mellet hiába vonul fel a sablonok és a fájdalmas karaktersztereotípiák egész sora, a néző azt csinálja, amiért megváltotta a jegyét: szórakozik.



Aztán hasonló történik, mint anno a Holnaputánban: az impozáns, globális rombolásmaratont és a sodró iramot felváltja a kínosan hosszúra nyújtott, nyálban fuldokló menekülés, és a film lendülete menthetetlenül megtörik. Mégis miből gondolták úgy az alkotók, hogy több milliárd ember halála és a világ  pusztulása után érdekes látni John Cusackot, ahogy fél óráig pöcsöl a víz alatt valami fogaskerekek közé beszorult plot device kipiszkálásával, hogy be tudjanak zárni egy rohadt ajtót? Ezen a ponton az ötpercenként beszúrt, pármásodperces hosszúságúra csökkentett katasztrófajelenetek már bőven kevesek ahhoz, hogy kihúzzák a forgatókönyvet a szarból. A nemes önfeláldozások, a nagy példabeszédek, az összetartás giccses örömünnepei, a gazdag seggfej bűnhődése, a rokonok könnyes búcsúja, a kutya és a gyerek megmentése, az apját szerető fiú hősködése, a halottnak hitt főszereplő felbukkanása (kétszer!), az elvált szülők szerelmének újjáéledése és az egyéb ostobaságok mind keservesen megbosszulják magukat, és a határozottan jól indult film színvonala gyorsabban zuhan, mint a vásznon az emberiség létszáma. Úgyhogy, ha jót akarsz magadnak, kijössz a moziból, amikor a főszereplők egy teherszállító gépen Kína felé veszik az irányt. Ezzel megajándékozod magad nagyjából másfél órányi felhőtlen szórakozással, és megkíméled magad egy órányi fejfájástól.

21 komment

Címkék: filmkritika 2csillagos katasztrófafilm

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr41512864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. No 2009.11.09. 17:37:15

Látom, minden benne van, amiért Emmerich bácsit szeretjük. Személy szerint csak a lemenő nap fényében büszkén lobogó amerikai zászlót hiányolom.

Máris megyek a moziba jegyet venni.

Santito · http://geekz.blog.hu 2009.11.09. 20:43:37

"Bustor Keaton összes karakterének együttvéve nem volt ekkora mázlija"

Muháhá, ez nagyon jó volt... :)

azt hiszem ezt is passzolom, bőven elég volt nekem a Holnapután és a 10.000 BC a hátralévő életemre ebből a zsánerből...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.11.09. 20:43:52

@Dr. No: Lehet, hogy a büszkén lobogó amerikai zászló még a felkelő nap fényénél beleesett az egyik hasadékba.. Vagy ez túl frivol lenne Emmerichtől?

Rusznyák Csaba 2009.11.09. 20:49:11

@Santito: a 10 000 BC egyrészt nem egészen ez a zsáner, másrészt azért ez annál lényegesen jobb - illetve kevésbé rossz:) Annál még Wynorski meg Boll is jobbakat csinál...

K.Leslee 2009.11.09. 21:09:48

,,érezni a megőrült anyatermészet roppant, félelmetes, mindent elsöprő erejét, ami a minőségi CGI-nak hála, a film nyilvánvaló gyengeségei ellenére is karfamarkolásra késztet''

Ezt ugye nem gondoltad komolyan?

Santito · http://geekz.blog.hu 2009.11.09. 22:04:21

Igen, ezt a farmarkolást én sem értettem ebben a kontextusban...

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2009.11.10. 09:34:14

@K.Leslee: Pedig így van, nagyon hatásosak ezek a jelenetek.

Rusznyák Csaba 2009.11.10. 10:04:34

Amikor pl. a vulkán felrobbant, úgy átéreztem a szereplők helyzetét, mint egy Emmerich filmben még soha.

travis 2009.11.10. 11:05:03

Cusack-nek sok jelenetben kifejezetten Pájna Csősz-tekintete van. Tényleg önmaga paródiája.

Dr. No 2009.11.10. 11:32:47

@efes: Úgy kell nézni, mintha a díszlet attól dőlne össze, amiket mondanak a filmben. 200 %-kal emeli a jó közérzetet, majdnem Monty Python-szerűvé teszi a művet.

Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2009.11.10. 11:36:05

@travis: Gondolom neki is problémái vannak az ivással:)

Dr. No 2009.11.10. 17:57:39

@Olorin: Természetesen a zöld háttérre gondolok. Ezek szavak, amiket írás közben használok, és amelyek ú. n. mondatot képeznek. De ne kelljen már mindent megmagyarázni.

RoFä 2009.11.11. 03:19:55

Cusack már abban a holteszobás álhorrorban is túljátszott, mint állat.

A Joant jobban szeretem, pld. Arlington Road

Rusznyák Csaba 2009.11.11. 07:05:47

@Dr. No: Még jó, hogy felvilágosítottál, mert amúgy vérkomolyan kérdeztem.

vargatom 2009.11.15. 22:05:06

Érdekes kérdés, hogy vajon ez a forgatókönyv-e a rosszabb, ami tele van giccsel és klisével és képtelen szerencsével, de legalább megmarad a maga belső logikája... Vagy a Transformers 2, ami viszont tojik a következetességre, a földrajzra, a jó ízlésre, meg lényegében minden másra is.
Én mindkettőtől csak fogtam a fejemet... az év popcorn látványfilmje meg továbbra is a Star Trek, asszem. Csak a főgenya lett volna emlékezetesebb...

Rusznyák Csaba 2009.11.16. 10:56:52

@vargatom: A magam részéről én mindig jobban kedveltem Bayt, de a Transformersek még ennek a pocsék katasztrófagiccsnek sem érhetnek a közelébe sem.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2009.11.21. 15:10:33

@vargatom: Star Trek + D9 az év blockbusterei (már ha utóbbi oda sorolható). a Transformers 2-t csak kényszerből néztem végig (cimborákkal), közben komolyan mondom, jojóztak a szemeim. a megalománia és az effektmánia definíciója az a film, csak néztem ki a fejemből és nem értettem, hogy "mi a szar ez"...

CorteZuma 2009.11.21. 19:44:48

Hehe, tegnap láttam ezt a szart...megrökönyödve ültem végig, kivéve amikor az említett vizes-fogaskerekes ákciónál Cusackunk vészes azonosságot mutatott eme csodás idiótával : gal.darkervision.com/wp-content/uploads/2008/03/baldrick.thumbnail.jpg ... onnantól végigröhögtem a jelentet, majd távoztam. Mentségemre szóljon, hogy engdtem az idióta haveroknak(nyílván hárítok:), meg ennek: kobli.blog.hu/2009/11/13/2012_2011 ; gondoltam milyen fasza lesz topmodell leszbi-pornót nézni 1200" méretben, helyette szőrös amatőrökkel felvett profin fényképezett analfistinget kaptam, csöpögős higfos és a kötelező ndk strandpapucs társaságában (yee, fokozom, méééég:); bár én voltam a hülye, néztem volna ide is be előtte...a Köbli megkapjabe ;)

martinriggs 2009.12.24. 12:49:51

@Dr. No: a lemenő Nap fényében a zászlólobogtatás Michael Bay védjegye
süti beállítások módosítása