Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Sasori

2009.09.12. 14:59 Chavez

A 701-es számú női elítélt Nami Matsushima, más néven Sasori (Skorpió) visszatért!

A 70-es években készült Female Prisoner filmek nemcsak a Women In Prison szubzsáner, de a bosszúfilmek és úgy általában a japán exploitation legnagyobb klasszikusainak számítanak.  (Rohadt unalmas állandóan ezzel jönni, de megkerülhetetlen, hogy megemlítsük, hogy a Kill Bill egyik fő ihletőiről van szó.) Ezekben a kultikus rangra emelkedett filmekben (egészen pontosan az első négyben) az igéző szemekkel megáldott, gyönyörű Meiko Kaji alakította a végzet asszonyát, aminek köszönhetően a szerep örökre összeforrt a nevével, és ezt még a számtalan silány minőségű V-cinema kategóriás folytatás sem tudja elfeledtetni.

Az eredetileg Tooru Shinohara mangájának főhősnőjeként megfogant karakter tavaly egy japán/hongkongi koprodukció és Jo Ma rendező által reinkarnálódott, egyenest egy vizuálisan impozáns, furcsa, hipnotikus hangulatú akciófilmbe.

A Sasori nagyobb részben hongkongi, mint japán (Mizuno mellett Ryo Ishibashi és Nana Natsume érkezett még Japánból, illetve  produceri szinten van még japán jelenlét) gyártmány, és sajnos azt kell, hogy mondjam, szerencsénkre. Japánban mostanság a spórolás és az elborultság jellemzi a zsánerfilmgyártást, odahaza ebből valószínűleg egy újabb olcsó videófilm lett volna hatásvadász gore effektekkel és rengeteg művérrel, így viszont egy rettentő erős hangulattal megspékelt, melankolikus-romantikus „badass” akciófilm született, kung-fu és wuxia elemekkel, ami így leírva persze kissé ijesztő, de a valóságban tényleg ilyen sokféle ízű a dolog, de ez szerencsére a javára vált.

A sztori szerkezete itt is a régi Sasori filmek menetét követi, vagyis a női börtönös első fél végül a véres leszámolásokra épülő epikus bosszúdrámába torkollik.

Nami éppen vacsorát főz, miközben várja haza rendőr vőlegényét Hei Tai-t (Dylan Kuo), jövendőbeli apósát és sógornőjét, amikor is egy bizarr bérgyilkosokból álló trió jelenik meg hívatlanul. A gyilkosok végeznek az apósjelölttel, és rákényszerítik Nami-t, hogy ölje meg Hei Tai nővérét, vagy különben ők ölik meg a szeretett férfit. Nami kénytelen meghozni a nehéz döntést és Hei Tai szeme láttára leszúrja a lányt. Ezután természetesen börtönbe kerül, méghozzá egy rendkívül veszélyes női börtönbe. Ott, ahogy az lenni szokott a rabtársak állandóan vegzálják, az igazgató pedig perverz vágyait szeretné kiélni rajta. Nami-t mindez kevésbé bántja, mint a boldogságának elvesztése, és az a tudat, hogy Hei Tai gyűlöli őt. A sitten a túlélés érdekében Nami kénytelen megtanulni harcolni, majd miután kinyírja a zaklatóit, meglehetősen fura módon kijut a börtönből. Egy titokzatos kung-fu mester (Simon Yam) talál rá, aki aztán egy gyorstalpaló harci tanfolyam segítségével befejezi Nami képzését. A lány készen áll a bosszúra…

Ha lett volna beleszólásom a film előkészületeibe, tervezésébe, én magam is Miki Mizuno-t (Slit-mouthed Woman) ajánlottam volna a címszerepbe. Több okból is. Tudtommal jelenleg nincs túl sok erős női karakter a japán filmiparban, másrészt pedig Miki Mizuno több, mint ideális jelölt. A személyes kedvencemnek is számító 35 éves hölgyemény ugyanis a szerep által megkövetelt összes kritériumnak tökéletesen megfelel. Egykori modell karrierje a nőiességét támasztja alá, a Yasuaki Kurata Action Club-béli tagsága pedig a harcművészeti tudását. Mizuno asszonyság ráadásul színészként sem kezdő, a 90-es évek elejétől kezdve folyamatosan forgat, persze főleg akciófilmeket. A Sasori-ban tökéletesen helyt is áll, színészi feladatok ugyanúgy vártak rá, mint akciókoreográfiák, bár a megtört, egykedvű nő és a bosszúra éhes megvadult némber a két véglet, de hát ez a karakter lényege is. Mindenesetre Mizuno szemében is van valami abból a fájdalommal vegyült dühből, ami Kaji kisasszonyt is ikonikussá tette.

A hongkongi filmekre jellemző kissé elrugaszkodott harcjelenetek engem némileg zavartak (főleg a többméteres, egyenes vonalú repkedések), bár ez ízlés kérdése, de összességében látványos, kőkemény harcjeleneteket kapunk, bár kicsit több vért szerintem elbírt volna még a dolog, de nem kizárt, hogy van a filmből egy szaftosabb verzió is, mivel a pikánsabb jelenetek sem igazán tobzódnak, pedig egy női börtönös film cicik nélkül ugye nem az igazi.

A film ereje elsősorban azonban a megvalósításában, egészen pontosan a hangulati elemekben rejlik, a kiváló operatőri bravúrokban, a színes, neonfényes látványvilágban, a melankóliával teli belassított álomszerű jelenetekben és főként a nagyon eltalált zenében. Mindez valójában nem is számít annyira újdonságnak, az eredeti filmek némelyikére is hasonló atmoszféra volt jellemző. Aki hozzám hasonlóan érzékeny az ilyesmire, és sokat ad a hangulatra, az könnyebben szemet hunyhat a film hibái felett is. A Sasori esetében a szűk keresztmetszet talán maga a történet, amiben akadnak kicsit zavaros szegmensek, és a gyilkosok indítékának magyarázata is kissé porban hagyott lett, de egy bosszúfilm esetében ez utóbbiak sokszor amúgy is csak másodlagosak.

A Sasori név újra szép lett, méltó régi nagy híréhez, bár kicsit fáj a szívem, amiért ezt nem teljesen a japán filmgyártás számlájára írhatjuk. Ha remake-nek tekintjük, tulajdonképpen akkor is elégedettek lehetünk, persze azt nem mondom, hogy remélem, hogy egy új sorozat kezdete lesz ez a film, de mindenesetre nem bánnám, ha Miki Mizuno-t többet látnám ilyen összeszedettebb alkotásokban is, nem mintha a Hard Revenge Milli: Bloody Battle karate trancsírparádéját nem úgy várnám, mint a messiást.

Sasori (2008)

Rendezte: Joe Ma
Szereplők: Miki Mizuno, Dylan Kou, Nana Natsume, Ryo Ishibashi, Simon Yam, Suet Lam, Emme Wong
Fényképezte: Kwong-hung Chan
Zene: Lincoln Lo


 

17 komment

Címkék: ázsiai akció wuxia kungfu filmkritika 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr231377203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2009.09.12. 19:10:35

Nagyon örülök hogy jó lett - gondolom a Meijko Kaji-féle filmekkel nem ér fel, de már eleve a szereposztás, Simon Yam, Lam Suet, Ryo Ishibashi jót ígért.

Chavez 2009.09.12. 20:25:57

Bizony jó! Sőt, szerintem nem kellett volna sok, hogy akár még egy csillagot megszavazak neki, de az elfogultságom miatt óvatosságból mindig eggyel kevesebbet adok. :)

Itt egy trailer, ami természetesen kicsit hatásvadász, de a hangulatból visszad valamennyit.
alturl.com/mjw2

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2009.09.12. 22:34:49

Szerintem csak addig volt jó, amíg a börtönben zajlottak az események, a women in prison eszköztár megunhatatlan [na meg csak ott volt Natsume Nana...]. :) A történet második felét halálosan untam, még Simon Yam sem segített sokat, hiába játszott jól, mint mindig. A harcok pedig úgy lettek egyre gázabbak, ahogy haladt előre a sztori, a vége már a röhejesbe fordult. Igazándiból ebből a filmből akkor lehetett volna többet kihozni, ha nem Joe Ma rendezi, mert ő még nagyon akciót nem forgatott, inkább a romantikus vígjátékok terén tevékenykedett. Mizuno Miki valóban nem volt rossz, csak ahogy régebben Oshima Yukari és Nishiwaki Michiko tette, átmehetne Hongkongba forgatni, ott több testhezálló szerephez jutna. Rajta kívül egyébként Yamasaki Mami lehet még érdemes a figyelemre, ő a Persona-ban bunyózott egész látványosakat.

Chavez 2009.09.12. 22:50:50

Van benne valami, amit mondasz, mert bár Joe Ma-t nem ismerem, de valóban a romantikus része valahogy jobban ki lett domborítva, ami persze nem baj, mert szerencsére nem is lett eltúlozva. Ez egy ilyen vegyes saláta, az arányokat mindegyik irányba el lehetett volna billenteni.

norbert hellacopter 2009.09.13. 09:45:10

Hát ezt a filmet kínszenvedés volt végignézni(pedig a régi Female Prisoner filmeket szeretem).Nem tudom,nekem pont a feeling hiányzott a filmből.
Egy darab csillagot ér nálam...

Rusznyák Csaba 2009.09.13. 09:59:05

Nem hangzik rosszul, de nekem már az eredeti is csak egy erős hármasra volt elég, annak ellenére, hogy határozottan odavagyok a korszak exploitationjeiért.

Chavez 2009.09.13. 13:56:31

Ezt érezni kell, nem csak nézni. :)

@Olorin: Mit tekintesz eredetinek? Mert a 4 Meiko Kaji film között is voltak minőségbeli különbségek. Ha jól emlékszem, az utolsó kettő már jóval gyengébb volt a szinte tökéletes első kettőhöz képest.

namhanman 2009.09.13. 14:46:15

Chavez úr, Love exposure-ről nem írsz? Csak azért mondom, mert többször is megidézi a Sasori-tetralógiát.

Chavez 2009.09.13. 14:50:15

@namhanman: A Sion Sono film? Még nem láttam, de akkor majd megteszem. Köszi!

Rusznyák Csaba 2009.09.13. 20:53:15

@Chavez: A '72-es első részről beszélek - mivel csak mérsékelten tetszett, a többit már nem is erőltettem, legalábbis egyelőre. Ha már Meiko Kaji, akkor inkább Lady Snowblood, vagy még inkább Reiko Ike, és akkor meg Sex and Fury.

Chavez 2009.09.13. 21:14:59

@Olorin: Aha. Hát akkor lehet, neked ezzel se kellene próbálkoznod.

brown_h 2009.09.15. 17:52:48

Nagyon szeretem az első 3 Sasorit Kaji Meiko-val, mindegyik őrült, szürreális élmény.
De azért Kajitól a Lady Snowblood a csúcs.

Chavez 2009.09.15. 17:56:42

@brown_h: akkor már ne hagyjuk ki a két Wandering Ginza Butterfly-t se!

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2009.09.15. 22:26:45

@Chavez: meg a Stray Cat Rock filmeket, valamint a Jeans Blues No Future-t sem. :) Igazából ez az új változat max. a címében emlékeztet az eredetire, ugyanannyival gagyibb annál, mint amennyivel a felújított Urami Bushi a Kaji Meiko által énekeltnél.

Chavez 2009.09.15. 23:44:42

A SCT filmek nekem túl illedelmesek.

Egyáltalán nincs baj ezzel a filmmel, csak az, hogy már nem a 70-es években vagyunk, és már mások a lecek meg a magasságok. Fílingje van, akció van benne, csöcsök meg funky már nincs, de legalább semmi felesleges moralizálás meg rejtett üzenet se. Mit lehet még várni egy ilyen filmtől?Szerintem például a koreai bosszú-trilógia semmivel sem jobb ennél. Talán csak a sztori szintjén.

Zalay · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.09.22. 13:32:58

Kicsit Azumi érzésű, de más. Megnézni megéri, bár nekem csak az eredeti nyelvűt sikerült eddig találnom, az pedig ugye...
Amúgy arra jó, hogy lássuk a Kill Bill mit utánoz.
süti beállítások módosítása