Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Sparrow

2009.01.06. 12:00 ringsider

Johnnie To-nak a hongkongi bűnügyi filmek terén végzett munkájáról nem is olyan régen, első hazánkban is bemutatásra került mesterműve, a Száműzöttek kapcsán emlékeztünk meg (DVD változatát Ramiz kolléga vette górcső alá, ugye mindenki olvasta?), azonban jó stúdiófőnökként és okos üzletemberként életművében legalább ekkora figyelmet szentel a hongkongi filmgyártás egyéb népszerű zsánereinek is, a romantikus filmeknek éppúgy mint a vígjátékoknak. Legutóbbi filmje, az idei Berlinálén debütált Sparrow azonban nehezen illeszthető bármelyik csoportba is. Mindhárom egyben, de igazából egyik se: ez Johnnie To szabadon választott gyakorlata, színes, szélesvásznú, hongkongi JÁTÉKfilm. De tényleg, a szó szoros értelmében!

Az alapsztori első látásra egyszerű mese: hőseink - villámkezű és leleményes zsebesek, azaz a hongkongi utca nyelve szerint sparrow-k - rutinszerűen élik megszokott, és kissé szürke mindennapjaikat. Teszik ezt egész addig, amíg egy titokzatos és meseszép lány „be nem röppen" az életükbe. A lánynak segítségre van szüksége, és mivel válogatott és személyre szabott csudaságokkal egyenként elrabolta mindannyiuk szívét, a négy kedves csirkefogó instant Grál lovagként siet megszabadítani őt a gonosz sárkány, akarom mondani az öreg férj karmaiból. Talán nem túlságosan vaskos spoiler, ha elárulom, hogy a végén madárkánk természetesen kiszabadul „kalitkájából", ám hogy addig mi történik, nos az legyen titok, de erre a másfél órára, erre a hibátlanul levezényelt csupaszív stílusforgatagra garantáltan sokáig emlékezni fogsz!

A Sparrow kétségtelenül a rendező filmje, de azért két színészről gyorsan: egyszerűen csodás a lányt játszó Kelly Lin, aki amellett, hogy gyönyörű, a szükséges pillanatokban érzékeny testjátékával hibátlanul imitálja a címszereplő madárkát. És ott van még ugye a zsebtolvaj-csapat vezérének szerepében a sokáig másodhegedűsnek tartott Simon Yam. Kétségtelen tény, hogy hiányzik belőle Lau Ching-Wan utánozhatatlan sármja vagy mondjuk Francis Ng drámaisága, ám az is, hogy a 1998-as Expect The Unexpected óta gyakorlatilag nem készült jelentős hongkongi film nélküle. Egyébként itt is remek, mint szinte mindig.


A Sparrow To számára a „szabadság édes madara", olyan film, amilyet mindig is szeretett volna csinálni. Három évig készítette, az alkotófolyamat jelentős részében udvari operatőrével, Cheng Siu Keung-gal és a Milkyway Creative Team-mel járta Hongkong utcáit helyszínekre vadászva, egy utcasarok és egy jelenet szerencsés egymásra találásakor riasztotta csak színészeit (akik nagy része nem véletlenül az ez idő alatt párhuzamosan forgatott filmjeinek, a Száműzötteknek és a Mad Detective-nek a stábtagjai közül kerültek ki). To állítólag hasonló forgatási technikát használt korábbi, a várossal szintén együtt lélegző filmje, a PTU munkálatai alatt is; míg rendezőnk azzal az éjszakai, addig a Sparrow-val most a nappali Hongkong fülébe súg szerelmes szavakat. 

De nem csak emiatt ez To eddigi talán legszemélyesebb filmje. A habkönnyű „caper comedy"-ket idéző kezdéstől a saját gengsztermozijainak végső leszámolását és a klasszikus musicalek színpompás fináléját egyszerre idéző, varázslatos filmvégi zsebtolvaj-keringőig To végigkalauzolja a nézőt szuverén filmtörténelmén: a szemünk előtt jár egymással táncot Alfred Hitchcock, Stanley Donen és a nouvelle vague, és a legnagyobb természetességgel elevenedik meg a Bortány az operában klasszikus kabinjelenete éppúgy mint a Ne nézz vissza! vérfagyasztó befejezése.


Egy külföldi kritikus mondta a filmről, hogy a rendező a készítésekor nyílván szerelmes lehetett, hát annyi mindenesetre bizonyos, hogy ehhez fogható csodát egy To-hoz hasonló félisten is csak jókedvében teremthet.

A Sparrow tehát igazi szerelemgyerek; egy urbánus tündérmese, keserédes zsiványmozi és sajátos városszimfónia szépséges elegye, ezerszínben játszó emlékműve mindannak amit úgy hívunk: a mozgókép csodája.




Man jeuk. Hongkong. 2008. Rendezte: Johnnie To. Irta: Fung Chi-Keung, Chan Kin-Chung és a Milkyway Creative Team. Fényképezte: Cheng Siu Keung. Zene: Fred Avril és Xavier Jamaux. Szereplők: Simon Yam, Kelly Lin, meg persze Lam Suet és még sokan mások

13 komment

Címkék: ázsiai krimi vígjáték filmkritika 5csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr37860164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

virtualdog 2009.01.06. 12:24:11

Jó cikk! :) Megint kedvet kaptam, most már igazán kíváncsi vagyok, hogy nálam működni fog-e a mágia vagy inkább giccsnek fogom értékelni, mint {der Beyon, -e} kolléga. :D

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.01.06. 12:54:29

@Ramiz: ha hagyod, akkor működni fog!
de ez egy nagyon "finom" film, ne várj semmi kirobbanót, és akkor imádni fogod! :-)

virtualdog 2009.01.06. 14:46:10

Nyugi, nem kell nekem sok, egy-két erőszakolásjelenet és agyszétloccsantás elég, hogy élvezzek egy finom filmet! :D


(Csak vicceltem.)

virtualdog 2009.01.06. 14:47:36

Ja igen, nekem jelenleg Simon Yam a kedvenc aktív HK színészem. Régebbiek közül Chow Yun-Fat (isten nyugosztalja! >:D) és Anthony Wong a '90-es évekbeli őrült filmjeiben.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.01.06. 14:51:33

@Ramiz: az nem sok van, viszont van benne egy tök cuki kismadárka!
ami igazából nem veréb, hanem rízspinty!
csak úgy mondom ám, mert nem nézlek olyan hülyebutának, aki nem tud egy szempillantás alatt megkülönböztetni egy Passer domesticus-t egy Padda oryzivora-tól...:-D

virtualdog 2009.01.06. 14:56:27

Hú de felkészült vagy!!!

2009.01.07. 10:17:24

Már nagyon vártam, hogy mikor írtok végre a filmről. Remek lett.
Én is hasonlókat éreztem. Engem főleg a godardi könnyedség és giallohangulat fogott meg.
És igen, To a film készítésekor (meg mindig) szerelmes volt. Hongkongba.

Beyonder 2009.01.07. 14:32:37

A cikk baromi jó, már majdnem el is hittem, hogy ilyen a film is. :)De nem: csak szeretne ilyen lenni, ahhoz túl gyenge a sztori és túl darabos a stílus. To kevés ahhoz, hogy Woo-t, Wong Kar-wai-t, vagy épp Godard-t játsszon.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.01.07. 14:42:28

@Ramiz: látod, pédául Beyonder kolléga nem volt eléggé nyitott...:-D

Beyonder 2009.01.07. 18:29:43

Miért? Mert nem jön be a műmájer macsó-romantika? :) Van, akinek jól áll a szentimentalizmus és a giccs (Jeunet, Park Chan-wook), van akinek (To) nem.

Loismustdie 2009.01.07. 19:02:02

...hogy elhúzódik ez a sztrájk...ejj...gyász! BUÉ meg mindent beléd! ^^,

A filmet nem láttam, de az írás nagyonjó, tipikus ringsider(éljenek az egy mondatos bekezdések), rögtön kedvet kaptam egy jó kis mozihoz.

Peace out!

2009.01.08. 09:20:28

Azt tetszett pont benne, hogy sztori az nem is kell, mégis nagyon működik, viszi az embert 1 méterrel a föld felett. És megyek is vele akármerre is repít.
Én speciel darabos stílust nem vettem észre, pont az ellenkezőjét éreztem végig. Ilyen gördülékeny, folyamatos mozit, ezer éve nem láttam. A 400 csapás jut eszembe nagy hirtelen.
Azért nem haragszok senkire, akinek nem tetszett. Azt is meg tudom érteni. Igazából az jár jól - nemcsak ennél a filmnél -, aki gyermeki szemmel tud filmet nézni. Ezért nem irigylem a kritikusokat.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.01.08. 09:36:59

@vittorio: pontosan, az egész film olyan gördülékeny, mintha keringőt járna...
az elején is az első akciónál, szinte táncol a kamera....
ez egy óriási film, nna! :-)
süti beállítások módosítása