Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Az ómen

2008.08.29. 16:30 Wostry Ferenc

A hetvenes éveknek Amerikában (értsd: az Egyesült Államokban, hisz te meg én, az USA kultúrfasizmusának két elnyomottja, mi mást is érthetnénk e földrajzi fogalom alatt?) kimondottan apokaliptikus hangulata volt. A nemzetet a dühvel, elkeseredettséggel, majd a hullazsákok végtelen sorainak láttán fásultsággal, a megváltoztathatatlanba való belenyugvással (land of the brave?) eltöltõ vietnámi háború, a mindennapos jólétüket fenyegetõ, a világ valódi mozgatórugóival való szembesüléssel ijesztgetõ arab olajválság, majd az évtized második felében kirobbanó, az országot alkotmányos alapjaiban megrázó Watergate az egyszerû amerikainak mind-mind az apokalipszis küszöbönálló bekövetkeztérõl mesélt.

Nagy idõk.

A horrorfilmek, bármit is állítsanak habzó szájú ellenségeik, többek között mentális csapok (ergo nem katalizálnak erõszakot). Hollywood, mint az emberi lélek legnagyobb ismerõje (Freud? Gimme a break!), ezzel nagyon is tisztában lévén, a hetvenes években többször is harcba állította gépezetét, a borús-frusztrált közhangulatban rejlõ lóvé kisajtolására. William Friedkin Ördögûzõ-je (The Exorcist, 1973) mellett Richard Donner 1976-os Ómen-je volt ennek a vallásos, természetesen kizárólag keresztény-apokaliptikus filmvonulatnak a legsikeresebb reprezentánsa.

Robert Thorne (Gregory Peck), a Rómába akkreditált amerikai diplomata kisfia még a szülõszobában meghal. A szülést levezetõ orvos-pap tanácsára, felesége (Lee Remick) tudta nélkül -az asszonyt a borzalmas hírtõl megkímélendõ -, örökbe fogad egy árva csecsemõt, akinek az anyja belehalt a szülésbe, és egyéb rokonai - látszólag - nincsenek.

Thornék családi idillje felhõtlenebb már nem is lehetne. Igaz ugyan, hogy idõnként a világ furcsán reagál a kis Damienre (nekem senki ne mondja, hogy hétköznapi eset, ha a szafariparkban csõstül rontanak az emberre a pirosseggû páviánok), ám különösebb aggodalomra okot adó események nem redõzik az all-american family közös homlokát. A paradicsomi állapotok egészen Damien hatodik születésnapjáig tartanak (amely egybeesik apja londoni nagykövetté való kinevezésével). Ekkor a srác nevelõnõje, a születésnapi zsúr gyerekseregletének szeme láttára akasztja fel magát; egy egzaltált külsejû pap bibliai idézetek fennhangon való szavalásával kezdi idegesíteni Thorne-t (ráadásul, nem mellékesen, azt állítja Damienrõl, hogy õ maga az Antikrisztus, a Sátán fia); végül pedig egy Jennings nevû fotós (David Warner) különös képekkel áll elõ, amelyeken az idõközben elhalálozott (és potenciális hullajelölt) szereplõk kiszenvedésére utaló egyértelmû ómenek (na végre!) ismerhetõek fel.

Thorne érthetõ szkepticizmussal fogadja ezt a nagymértékû negatív kisugárzást, ám miután felesége - és születendõ gyermeke - egy Damien okozta, elõre megjövendölt baleset áldozata lesz (az asszony ebbe még nem hal bele), a fotóssal az anyósülésen nekiiramodik, hogy kiderítsék Damien származásának titkait…

Tegyük félre a tiszteletet az Ómen-nel kapcsolatban: ha a film presztízsével a kisagyunkban állunk neki végignézni, a legenda elkerülhetetlenül befolyásolni fog bennünket. Az Ómen ugyanis jó film, de azért annyira mégsem. Az Ördögûzõ-höz képest fõleg nem. Friedkin dokumentarista közelítésben megrendezett, néhol - a rendezõi koncepciótól meglepõ módon elütõ szellemben - teátrális, ám tagadhatatlanul hatásos filmje a lehetõ legkevesebb körítéssel próbálja, természetesen saját felfogásában, ábrázolni a bibliai Gonoszt. Donner Ómen-jén viszont sallangból van a legtöbb, halmozza a mambó-dzsambót meg a dzsudzsu-t - a keresztény mondakör számára fontosnak vélt elemeit felhasználva, azokat saját céljaira formálva mesél izgalmasan, látványosan, de naívan a hollywoodi Antikrisztus eljövetelérõl.

A produkció építõkockáira egy szavunk sem lehet. Kitûnõ szinészek - Peck és Remick mellett fõleg Warner, akinek jó szokása minden filmben ellopni a show-t, valamint az egyébként gyönyörû (ám itt ragyásra rondított) Billie Whitelaw, Damien ördögi pót-pót-pótmamája, emlékezetesek - alakítanak szolídan és szimpatikusan. Gilbert Taylor ("Star Wars", "Repulsion") végtelenül elegáns kamerája és Jerry Goldsmith Oscar-díjas, gregorián-sátánista zenéje már-már dimenziót ad Damienke evilági uralkodásának. Sajnos, a téma komolytalan megközelítése minden szelet kifog a stáb mûvészi vitorlájából (fasza kis képzavar, nemde?). Bárgyú film az Ómen - valószínûleg ez a jelzõ illik rá a legjobban. Vagy az "alapanyag" lenne a hibás? A Biblia jövendöléseinek szó szerinti átvétele, azoknak a mára való erõszakolt leképezése, a számmisztika agyament alkalmazása ("A hatodik hónap hatodik napján született! - Fogadjunk, hogy hat órakor! - Eltalálta!" Basszam.) kimondottan nevetségesen hatnak, és ez a lebutított (túl)világnézet az egész filmen végigvonul. Ha a Sátán valóban így mûködne, a közértig sem jutna el.

Két dolgot azonban illik elismerni, ha az Ómen kerül szóba. Az egyik, hogy Donner, akinek tucatnyi televíziós munkája után ez volt az elsõ mozifilmje, a sztárok gázsijával valamint az európai forgatási helyszínekkel egyetemben, cakumpakk sikerült a filmet 2,2 millió dollárból kihoznia. Ez már akkor is nagy teljesítménynek számított - hát még ma… A film másik erénye - amely ugyan útjában áll annak, hogy az Óment, mint komolyan vehetõ mûalkotást tárgyalhassuk, ám gyönyörteli mosolyt von minden hozzám hasonlóan lelkes horror-rajongó gonosz kis szájára, és valljuk be, a filmre ezek nélkül ma a kutya sem emlékezne - az un. "kreatív" haláljelenetek sokasága, amelyeket igazán a nyolcvanas évek slasher-film áradata honosít majd meg: felnyársalt, felakasztott, összeégett és lefejezett szinészek garmadája gondoskodik arról, hogy legalább szórakoztató legyen ez a Sátánnal kéz a kézben eltöltött két óra.


 

28 komment · 1 trackback

Címkék: horror klasszikus 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr67639664

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Propeller 2008.08.30. 08:20:35

Geekblog - Az ómenTegyük félre a tiszteletet az Ómen-nel kapcsolatban: ha a film presztízsével a kisagyunkban állunk neki végignézni, a legenda [...]

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VVega · https://debugme.eu/ 2008.08.29. 17:23:48

Hangulatos, szórakoztató film jó színészekkel.

Számomra a legemlékezetesebb a temetős jelenet, amikor kiássák Damien igazi anyját. Na meg a befejezés. Az anno ütős volt :)

Amúgy ebből az eljön az antikrisztus, sátán fia, stb témából nekem a Rosemary gyermeke sokkal jobban tetszett.

superben 2008.08.29. 17:51:29

Nekem a kissrác játéka is tetszett. A kifejezéstelen arcával, meg a rezzenéstelen szemeivel igen hatásosan tudott nézni.

Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2008.08.29. 19:02:51

Nagyon jó ez a blog, de miért geek? És pláne miért geekz, "z"-vel? Komolyan, régóta foglalkoztat.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.08.29. 19:07:24

Őszintén? Mert a geekbloghu foglalt.

És azért "z"-vel, mert nagyon hippek vagyunk.

Phony 2008.08.29. 19:16:13

A pontosság kedvéért: 'Land of the free and the home of the brave'. Amúgy jó írás egy jó filmről.

cazsolti 2008.08.29. 19:28:28

Ez szép volt!
Megfontolt, szórakoztató írás!
Csak így tovább!

blogíró · http://agyvihar.blog.hu/ 2008.08.29. 19:34:51

Nagyon ütött ez a film annak idején. Mai szemmel kicsit persze poros, de éppen ezért kontextusban is elmegy.

A fejlevágós jelenet ma is hatásos lenne, bár látszik a bábu: www.youtube.com/watch?v=NLSdo0k61CE

Editor Bob 2008.08.29. 20:03:19

Nekem jobban tetszett az Ómen, mint az Ördögűző. Jó volt a 2. 3.rész is szerintem, így nem értem a fanyalgást.

LLeo 2008.08.29. 21:27:18

Utólag elemezve lehet hogy gagyi, de amikor nézi az ember akkor hirtelen nem gondol ilyenekre. Gondolom, ez műfaji sajátosság, a horror egyből hat, nem háromnapi gondolkodás után esnek le a dolgok.
Na meg a hangulat: utolérhetetlen. Ennyire szarul kevés film után éreztem magam (talán csak a Jákob létrája... Tényleg, erről lesz poszt?)

Tuvalu 2008.08.29. 21:47:30

Kis kötekedés: A Watergate-ügynema 70-es évek második felében volt, 1974-ben már le is mondott Nixon. De hát ez legyen a cikk legnagyobb hibája. Amúgy tetszett, köszi.

Zelefánt 2008.08.29. 23:42:31

Főnök, Te amúgy ki a fasz vagy?
Mármost az szerintem is igaz, hogy Az ördögűző jobb film, mint az Ómen, de Te hány alapművet készítettél a hetvenes években, hogy ennyire megy a nagy bolond bírálat, banyek?
Egyébként a horror-mozik feeling-jének összemosása az aktuális politikai helyzettel/légkörrel baromság, ezt a Népszabi régi kommunista ítészei ültették el cikkeikben a köztudatban ("rettegnek ám a kapitalisták, s főnek a saját levükben, na meg a hidegháború, az ám, stb.), ezzel szemben minden (film)történeti kornak megvoltak a saját para-mozijai, csak valahogyan a hatvanas/hetvenes évekre már összejött a megfelelő technika, a kitűnő színészek és egy új író/rendező-generáció -- és nem mellesleg feloldódott a korábban jónéhány témával -- elsősorban a vallással kapcsolatos -- tabu.
Szóval, ha megkérdeznénk néhány kultmozi-rendezőt, hogy bizony arra gondoltak-e forgatás közben, mint amit később filmjeikbe belemagyaráztak holmi fontoskodó faszkalapok, szerintem legtöbbjük Arany János után szabadon azt mondaná: "Gondolta a fene".

Zelefánt 2008.08.29. 23:52:31

És most következzen valami egészen más.
(Szóval OFF)
Fejtse meg már valaki nekem, hogy John Carpenterrel mi a fasz történt cca 25 éve, hogy a korábbi ütős kis mozik után képtelen egyetlen nézhető filmet csinálni?
(Most éppen valami Mars-mozija megy a Zertéelen, amiről mindeddig még csak nem is hallottam.)
ON

Zelefánt 2008.08.30. 00:01:42

...És ahogy nézem, talán nem is véletlenül.

Köbli Norbert (törölt) 2008.08.30. 01:05:24

az in the mouth of madness nagyon jó volt. a csillagember is. a they live pedig zseniális.

józan' 2008.08.30. 05:17:03

Azt a gótikus-gonosz hangulatot ami az Óment jellemzi azóta sem sikerült senkinek újjáéleszteni...
A Remakenek sem, ezért is lett egy felejthető alkotás a _2006-ban_ bemutatott film.

Mózsi bá (törölt) 2008.08.30. 09:16:02

Höhö:)

Anno emlékszem, moziban néztük az említett alkotást, még az átkosban. Én kábé 18 éves voltam, akkori asszony úgy 16, ment is az emberkedés a bejáratnál, hogy mutassunk személyi igazolványt, mert különben kádár jön, lát, horrort rendez, és győz... De kádár mozis "rendőrei" idősödő, magányosan hőbörgő hölgyek voltak, hajjal, izmok nélkül, úgyhogy egyszerűen odébbtoltam a fentebb említettet(tényleg... Manapság ellenőrzi valaki a korhatáros moziknál, hogy az illető 5 éves gyermek betöltötte e már a 18-at...? Vagy a lé a fontos, nem a sárga karika, és a benne lapuló valami két darab arab írásjel?), és mondván, itt a jegy, kopjon le, végül beültünk a Páholyba, akár a királyné, és úgynevezett parancsolója, a király:) Namost. Mikor felcsendültek az első dallamok - hatásvadász izmos horrorzene -, jövendőbelimnek gondolt kedvesem rámtekintett, és azt rebegte: Félek. Na, gondoltam ennyi, bejutottunk, átvergődtünk a rendszer védelmezőjén, mégsem látom a filmet. Aztán szerencsére csak benn maradtunk, és én nem is bántam meg. A horror, mint önálló műfaj azonnali hatáskeltésekkel operál, nem erőssége az elgondolkodtatni vágyás (bár sokszor hiteget minket azzal, hogy elgondolkodtatni is akar), és elsősorban a látvánnyal, másodsorban a hanghatásokkal operál. Szerintem ez ennél a filmnél remekül összejött. No meg a főszereplő... Gondoltam, ha Peck nevét adja egy horrorhoz, az csak komoly darab lehet. Hogy mai szemmel milyen az Omen? Nézzük meg a retro verziót... Én bizony azt mondom, a maga idejében nagy királyság volt a film, kutyát nem érdekelte, hogy készítésekor miféle politikai helyzet uralkodott a föld árnyékos oldalán (annál is inkább, mert itthon jókora késéssel vetítették a mozik), nem gondolkodtam semmiféle számmisztikán, egyszerűen szórakozni akartam, és szórakoztam is. Ma sem akarok mást belegondolni Donner alkotásába. Szeszt mindenkinek:)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2008.08.30. 09:23:46

Zelefánt,
azt ugye tudod, hogy a "Te hány alapművet készítettél a hetvenes években, hogy ennyire megy a nagy bolond bírálat" jellegű hőbörgés a legvédhetetlenebb lúzerfordulat a világon?

Miért kéne filmrendezőnek lenni ahhoz, hogy valaki kifejtes, egy film jó-e vagy szar? FOGYASZTÓK vagyunk. Belőlünk él a filmrendező és az egész sleppje.
Banyek.

-boxos- 2008.08.30. 09:46:30

zelefánt,
írjá' jobb kritikát, addig ne pofázz! :)

George1986 2008.08.30. 10:52:08

Szép kritika, grat!
Viszont tényleg ez a nagy Antikrisztus-hármas közül (1. Ördögűző, 2. Rosemary gyermeke, 3.Ómen) a "leglanyhább". Az első kettőt bármikor megnézem, a hideg ráz tőlük, főleg, hogy mindig tudok valami új apróságot találni, ami képen ver.
Ma is nézhető, kellemes és helyenként borzoló darab.

George1986 2008.08.30. 10:54:08

Bocsánat az OFF-ért, de valaki esetleg nem hallott a Jack Brooks: Monster Slayer megjelenéséről valamit?
www.brookstreetpictures.com/jackbrooks/

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.08.30. 11:01:11

A honlap szerint is meg az Anchor Bay PR-osa szerint is október eleje. Egyelőre más hír nincs róla.

Kurismáki 2008.08.30. 11:11:44

Zelefánt, nem tudod ki a Wostry? Hol laksz te?

Ramiz 2008.08.30. 12:58:39

Az üveglapos lefejezés zseniálisan szép. Az Ördögűző nekem inkább volt groteszk, mint ijesztő.

George1986 2008.08.30. 13:08:04

Köszönöm! Most már én is felnéztem (régen voltam már arra és akkor még nem volt info).

rettentó 2008.09.01. 12:37:30

"Hollywood, mint az emberi lélek legnagyobb ismerõje" történelmi jelentőségű meglátás :-)

Az Ómen folytatásai szvsz jobbak, mint az Ördögűző folytatásai, azokat mesterkéltségben, erőltetettségben nehéz lenne fölülmúlni. Az Ördögűző mellesleg kamaradarab, míg az Ómenben tényleg az egész világot fenyegeti a Sátán, ami azért mégiscsak picit izgalmasabb, főleg, hogy csak maroknyi fanatikust érdekel mindez. Ott egy tinilány mikrokozmoszát dúlja fel a Gonosz. A célja ezzel talán az, hogy Karras atyát Isten ezzel tegye próbára, de semmi világméretű célkitűzés.

rettentó 2008.09.01. 12:38:43

Nota bene: a Rosemary-é az elsőbbség és nem csak időrendileg.

Michelle89 2008.10.06. 22:07:18

Ez az Ómen hanyadik része?
süti beállítások módosítása