Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Wanted

2008.06.26. 08:01 virtualdog

Történt 2004-ben, egy évvel a Gyűrűk Urás záróepizód nyálas tengerparti búcsúja után, hogy kijött egy orosz film, az Éjszakai őrség – szintén könyvadaptáció –, amely a jó és a rossz erők harcáról regélt, tele volt vámpírokkal és az egésznek olyan érdekes, lendületes, nem-amerikai stílusa volt, hogy odaát néhányan felkapták a fejüket, aztán izgatottan tárcsázták producer ismerőseiket: hoppá, vigyázó szemeteket keletre vessétek! Aztán 2006-ban jött a folytatás, a Nappali őrség, Hollywood pedig lecsapott a tehetségét már bizonyított friss húsra, és rábízta a Wanted című képregény-adaptációt, afféle bemutatkozó kűrnek. Timur Bekmambetov megérkezett (Oroszországból szeretettel): útját sportladával repkedő Angelina Jolie, szétfröccsenő agyak, nyolc napon túl gyógyuló sérülésekre fogyasztott gyógyvodka és más, Hollywoodban szokatlan jelenségek jelzik.


A történetet nagy vonalakban Beyonder már ismertette a képregényről írt kritikájában, röviden azért mégis összefoglalnám, mert egyrészt leendő nézői közül valószínűleg kevesen olvasták az említett forrásművet, másrészt olyan egyértelmű filmes áthallásokat tartalmaz, melyek mindenkinek fel fognak tűnni.

Hősünk egy depressziós, fásult irodakukac, unalmas munkával, csalárd barátnővel és idegesítő „legjobb baráttal”: tervei és vágyai nincsenek, igazi amerikai módjára marokszám nyeli a nyugtatót, és már annyira befásult az egészbe, hogy az önmegvalósítás, a változtatás álma sem kerülgeti többé. Cinikus, ütősre megírt pársoros mondatokkal narrálja ezt el nekünk ő maga, miközben percenként riad fel vacak, szűkös lakásában vagy éppen az Enter billentyű lenyomatával homlokán (ismerős?). Mindez megváltozik azonban (igazi VHS-kazetták borítójának hátuljára illő mondatkezdés, nem?), amikor a közértben Angelina Jolie jelentőségteljesen a pofájába bámul. A srácról kiderül, hogy apja tagja volt egy gyilkosokból álló ősi szövetségnek, és mellesleg épp aznap lőtték fejbe egy toronyház tetején…

A Wanted ízig-vérig látványfilm, gátlástalanul az, és amíg nem próbál több lenni, egész jól működik is - azaz a játékidő első harmadában. Pofás lett az apró szilánkokra robbanó üvegfelület, a toronyház-ugrás („elsőre senkinek sem sikerül…” – ja nem, az egy másik film) meg a komikusan vagány tűzharcok, no és persze szélesvásznon lassított felvételben, majd kimerevített képen mutatott fejlövést is ritkán lát az ember. Az autós üldözés szintúgy profi munka, Jolie túljátszott lazasága, az elképesztő(en irreális) trükkök és hősünk hétköznapian természetes trágársága remekül összeillenek.


Mindez azonban addig tart csak, amíg el nem ér a film arra a pontra, ahol muszáj elkezdenie adagolni a lényegi információkat szegény irodakukac srácnak és az akciójelenetek látványorgiája alól kiszabadult nézőnek a történetről, melynek alkatrészei és csavarjai nyugtalanítóan ismerősek. A Wanted ráadásul olyan popkulturális alapvetésekből nyúlt (és most nem számít, hogy a film csak a képregényt dolgozza fel), mint a Star Wars-hoz hasonlóan totálisan köztudatba épült Mátrix 1. vagy a komoly ítészek által gyakran alábecsült, fölöttébb zseniális Harcosok Klubja (még az Ikea bútorok is előkerülnek – mi ez, ha nem kikacsintás?).

Az erős forgatókönyv hiánya a pörgős, ötletes képi megoldásokkal teli felvezetésben még nem annyira zavaró, de a későbbiekben határozottan kínossá válik. Morgan Freeman rutinosan és magabiztosan adja ugyan elő a szövegeit, amik viszont még egy tucatgyártott számítógépes játékban is kínosan hangzanának. Jolie-nak más dolga nincs, mint lazulni és szexisen kinézni, de vele is jól kicsesztek, mert gyakran határozottan hullaszerűen fest a vásznon (talán nem Romerótól kellett volna elkérni a sminkeseket?). Talán még a furcsa bérgyilkos fazonok lettek a legjobbak, nyilván Bekmambetov hatása miatt (a vodka meg a matrózsapka legalábbis bizonyosan neki köszönhető), de akkor már inkább megnézem újra az Éjszakai őrséget, ahol meg minden szereplő egyénire sikerült...

Érdekes amúgy, hogy az amerikai filmek mennyire hajlamosak alábecsülni az emberi életet és túlbecsülni a családi kapcsolatokat. Mindenféle morális és filozófiai vitába való belemerülés vágya nélkül kérdezem: odaát tényleg ennyire ütnek milliomodszorra is az „ő volt a te apád!”, „hiszen az apám volt!” és más, hasonló jellegű drámai egysorosok? Nem unják már ezt a motívumot a nézők - és persze az írók? A moralizálás persze nem tisztem (egyébként is azt vallom, hogy egy átlagos felnőtt ember képes kezelni a valóság és a fikció fogalmát, ezért ezt határozottan fel kell tételezni a nézőkről is – fenébe a cenzúra akármilyen formájával!), de egyvalamit azért meg kell említenem: az ősöreg filmes problémát, miszerint a főszereplők által véghezvitt (bér)gyilkosságokat valahogyan elfogadhatóvá kell tenni a nézők számára, ha azt szeretnénk, hogy beleéljék magukat a helyzetükbe, a Wanted meglehetősen kifogásolható – vagy, ha úgy tetszik, suta – módon oldotta meg, amit a film közepi túlmagyarázás sem tesz indokoltabbá vagy értelmesebbé.

 
Szóval igencsak vegyes a végeredmény: az eredetiség nyomokban lelhető csak fel (de akkor már ezerszer inkább valamelyik Őrség-film), a látvány pedig brutális ugyan, de a harcjelenetek nem sokkal szebbek és egyáltalán nem ötletesebbek, mint a Golyózáporban (Shoot ’Em Up), ami viszont épeszű sztorival bírt és még az esetleges komolykodást is sikerült nagy ívben elkerülnie. (Monica Bellucci pedig százszor szebb, mint Angelina Jolie – minimum!) A forgatókönyv írója pedig egyedül a Google szó leggyakoribb és legköznapibb használatáért érdemel dicséretet  (vagy talán büntetést, nem tudom).

Tény, ami tény: nagyvásznon büntet a számítógép-izzasztó effektparádé (a Wanted-ot sima tévén megnézni időpazarlás volna) - kár, hogy a döcögős, félrecsúszott, komolytalan mondanivalót is le kell nyelni hozzá). Jó szívvel azonban csak azoknak tudom ajánlani a filmet, akik vagy nem látták Fincher és a Wachowski testvérek fentebb említett filmjeit (elégszer), vagy nem zavarja őket, hogy lépten-nyomon ráismernek majd ezekre (és persze felrémlenek majd John Woo heroic bloodshed-akcióopuszai, meg az Orvlövész (Shooter) meg a Willard…).

 

 

Amerikai, 2008. Rendezte: Timur Bekmambetov. Írta: Michael Brandt és Derek Haas. Fényképezte: Mitchell Amundsen. Zenéjét szerezte: Danny Elfman. Vágó: David Brenner. Szereplők: James McAvoy, Morgan Freeman, Angelina Jolie, Terence Stamp és mások.

18 komment

Címkék: akció filmkritika képregény adaptáció 3csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr76539620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kompi · http://filmtrailer.hu 2008.06.26. 09:06:48

Túl nagy várakozásaim amúgy sem voltak a filmmel, egy csomag chips-et talán megér.

J. McClane 2008.06.26. 09:14:01

Nekem a Shot Em up meg a Smoking Aces jutott eszembe.. az is valami olyasmi volt.. annyi különbséggel, hogy azok egy percre sem akartak komolyak lenni.

Virgogirl · http://csecsebecse.blog.hu/ 2008.06.26. 09:42:40

Nem volt azért annyira rossz, könnyed, nyáresti szórakozásnak, amikor jól esik a mozi légkondija, elmegy. Igen, volt benne egy csomó kikacsintás, de még azok sem voltak rosszak.

Azhát 2008.06.26. 09:46:41

" Hősünk egy depressziós, fásult irodakukac, unalmas munkával, csalárd barátnővel és idegesítő „legjobb baráttal”: tervei és vágyai nincsenek, igazi amerikai módjára marokszám nyeli a nyugtatót"

De persze még véletlenül sem egy kopaszodó, szemüveges elhízott/vagy éppen csontsovány ez az irodakukac... :)

virtualdog 2008.06.26. 09:55:00

Akinek a film eleje bejön, az nézze meg az Office Space-t vagy még inkább a Dead Like Me című angol sorozatot! Azokban baromi jó poénok vannak az irodai élettel kapcsolatban.

azegyésoszthatóAtom 2008.06.26. 10:08:24

"Nekem a Shot Em up meg a Smoking Aces jutott eszembe.. az is valami olyasmi volt.. annyi különbséggel, hogy azok egy percre sem akartak komolyak lenni."

mégis mindkettőnél sokkal jobb a wanted... pedig egyáltalán enm nagy szám. a smokin' aces meg azért elég rendesen komolyan vette magát. a shoot'em up rendezése meg szimplán szar volt.

jamamuraeonflux · http://aeonflux.freeblog.hu 2008.06.26. 10:09:38

hmm, ez a fenti nick vajh honnan jött? :)

Koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2008.06.26. 10:09:59

Nekem moziban kihagyós (addig amíg valaki meg nem hív:)), valahogy nem ajzottak fel a trailerek, szóval inkább majd videón fél év múlva

virtualdog 2008.06.26. 10:14:27

A Shoot 'Em Up rendezése jobb, mint a Wanted-é. A forgatókönyve jobb. A színészei is. A humora is. Egyszerűen minden téren veri ezt a filmet, kivéve egyetlen egyet, azt a furcsa, meglepő ízt (nem jut rá jobb szó eszembe), amit Bekmambetov tudott hozzáadni a Wantedhez. De az meg kevés.

Beyonder 2008.06.26. 10:42:47

A "Time to say goodbye"-os pár másodperc azért üt... :)

PriTek 2008.06.26. 11:19:28

Meg ne nézzétek!
Ez a legtrógerebb, legócskább Sz@r, amit valaha csináltak... 40 perc után kijöttem a premier előtti vetítésről, de akor már üvölteni tudtam volna az idegtől. Filmes áthallások? Az eleje komplett Fight Club koppintás, aztán komplett Matrix-koppintás, csak közben minősíthetetlenül primitív, sablonos az egész. Ütős szövegek? Na ne! Olyan ostoba és bosszantó a főszereplő, hogy arra nincs szó, és a folytonos nyivákolása mellett percenként kétszer visítja: b@szki... Nem is folytatom, ez a film még egy győzikesó-színvonalát sem üti meg.

sejk 2008.06.26. 16:40:01

Kicsit tartok tőle. Amikor feltették a boltos jelenet asszem 7 percét a netre, azt lehetett érezni, hogy az akciók túl lassúak. Hát remélem, hogy nem...

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.06.26. 18:29:36

Hát mondjuk lassúnak nem lassú, az az egy biztos.

mizrolist 2008.06.26. 20:51:38

Engem az zavar a legjobban - hogy ennek a filmnek gyakorlatilag semmi köze a Wanted című képregényhez. Használnak belőle három nevet, egy képességet meg pár jelenetet... és kész. (remélem, a Watchmennel nem ez lesz a helyzet)

VVega · https://debugme.eu/ 2008.06.26. 22:34:11

Nekem tetszett, bár lehetett volna sokkal jobb is, ha még jobban rágyúrtak volna az akciókra a klisé halmozás helyett. A Wanted persze lopkod rengeteg helyről, ahogy azt írtátok is, de engem ez nem igazán zavart, mert jól szórakoztam. Mondjuk a finálén elszomorodtam/kiakadtam kicsit.
Amúgy is, egy látványra kihegyezett nyári popcorn moziról azért kijönni, mert nyúl a Fight Club-ból (ráadásul viccesen)...
A Shoot 'em up meg tényleg jobb :)

Pucus 2008.06.29. 18:23:16

Bekmambetov a Nappali őrséggel bizonyította a tehetséget???!!!
Ez szerintem elég nagy túlzás.


(Bekmambetov védelmében: Végre "hazai" pályán mozog.)

K.Leslee 2010.07.29. 00:59:42

''.. Jolie túljátszott lazasága, az elképesztő(en irreális) trükkök és hősünk hétköznapian természetes trágársága remekül összeillenek.''

Nos..nem illenek össze.
süti beállítások módosítása