Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: LAST HOUSE ON THE LEFT (USA, 1972) *****

2008.01.29. 21:00 virtualdog

A hetvenes évek a kiábrándultság korszaka volt Amerikában: a hippi-korszak naivságát - az érzést, hogy a világ megváltoztatható, ha elég sok ember őszintén és igazán akarja - a vietnámi háború, a Manson és követői által elkövetett gyilkosságok és más történések hatására felváltotta a valósággal való komor szembenézés, a pesszimizmus és a paranoia. („A hullám megtört”, ahogy az újságírás nemzetközi doktora fogalmazott.) A ’70-es években a filmgyártás vad, kiszámíthatatlan és főleg rengeteg friss ötlettel teli volt, mely számtalan remekművet produkált (Mechanikus narancs, Szalmakutyák, Piszkos Harry, A texasi láncfűrészes mészárlás és így tovább, a sor folytatható). A feszültség és fenyegetettség fojtó légköre különösen a horroroknak volt remek táptalaj: a kollektív tudattalan egyenesen a vászonra álmodta rémképeit. Wes Craven nem fogta vissza magát: a Last House On The Left, melynek ötletét Ingmar Bergman Virgin Spring című filmjéből kölcsönözte, két fiatal lány kálváriáját és az őket rabul ejtő, rendőrök elől bujkáló gyilkosok történetét meséli el, és bár rossz híréhez képest aránylag visszafogottnak mondható az explicit erőszak- és szexjelenetek terén, mégis még mai szemmel nézve is sokkolóan hatásos.

GRINDHOUSE KLASSIX-SOROZAT, 6.
(Vigyázat, a cikk spoilereket tartalmaz!)

Az első öt-tíz perc a tökéletes idillé: Mari és Phyllis, a két fiatal, idealista hippilányka nyakukban békejel-medállal elindulnak egy koncertre, aztán úgy döntenek, hogy előtte még szereznek egy kis füvet az estére – vesztükre, ugyanis balszerencséjükre szadista gonosztevők markai közé kerülnek. Az érzéketlen sors gonosz fintora: Mari nemrég még azt magyarázta szüleinek, hogy ma már nem divat melltartót hordani, és nagy örömmel mesélte Phyllisnek, hogy tavaly óta megnőttek a mellei, most pedig egy pszichopatákkal teli kocsi csomagtartójába zárva várja sötét jövőjét. Mintha érezné: hiába a biztonság érzete, az ártatlanság korának vége, a világ kegyetlen, és ha nem is akarsz tudomást venni róla, ő ettől még nem kímél meg téged. A minden bizonnyal Manson és követői által ihlettett négy körözött bűnöző (a bandavezér, Krug Stillo fiának kivételével ) mind erőszakos ösztönlények, akik a lányokat ölükbe pottyant meglepetésként, pillanatnyi akaratuk perverz játékszereként kezelik, kiélvezve a dominancia és a lelki terror minden egyes pillanatát.

Harcolni felesleges: Phyllis hamar holtan végzi, miután szökni próbál, Mari pedig hiába játszik az ifjabb Stillo lelkiismeretére, neki sincs esélye. Krug váratlan előbukkanása már-már szimbolikus: a gonosz elől, akármilyen értelmetlen, nincs menekvés - ami szép, itt pusztulni fog, a lány szűzi testét pedig perceken belül vadállatként erőszakolja meg a férfi, és minden jelenlevő érzi, hogy most valami szép és nemes örökre eltörött… A film legerősebb, legemlékezetesebb jelenete ez: a banda tagjai néma csöndben állnak, kissé megzavarodva, aztán törülgetni kezdik véres kezüket, lesöprik ruhájukról a ráragadt fűszálakat, és véletlenül sem néznek a megalázott, csendesen zokogó lányra, aki számára néhány perc alatt értelmét veszti a menekülés és az eddigi életéhez való visszatérés lehetősége a hippik egész világot keblükre ölelő szabadságérzetével és szülei féltő szeretetével együtt. Ahogy lassan, megroggyanó térdekkel elindul és begázol a tó vizébe, ösztönösen cselekszik, nem a megtisztulásra való reális esély vezérli, Krug és társai pedig ugyanúgy le akarják rázni magukról a kényelmetlen, számukra talán megmagyarázhatatlan érzést (nem is akarnak többször a lány testéhez érni, mintha éreznék, hogy milyen gyönyörű, hamvas virágot tapostak éppen el), és mi tehetne határozottabb és véglegesebb pontot eme kellemetlen epizód végére, mint egy pisztolygolyó?

Ezzel a nyomasztó, szomorú jelenettel a maradék tisztaság és remény is kiveszik a filmből: a banda továbbindul, két holttestet hátrahagyva. A gyilkolás hátborzongató, állatias nemtörődömsége, a céltalan, pillanatnyi szeszélyüknek engedelmeskedő ember-szörnyetegek közönye rémisztőbb, mint bármilyen fizikai fenyegetettség: a film lelki mélypontja ez a pár perc, ami elől hosszú ideig képtelenség szabadulni. Hiába a „comic relief”-et szolgáló két biztos úr balfaszkodása, még a humor is csak a kilátástalanságot húzza alá: ilyen rendőröktől segítséget biztosan nem lehet várni. A vacsorajelenet hátborzongató groteszksége ugyanígy egyszerre sokkoló és vicces a lányuk gyilkosait vendégül látó udvarias szülőkkel és a báránybőrbe bújt farkasokkal, akik képtelenek egy percet is kultúrált, civilizált emberként viselkedni. (Craven egyébként kicsit korábban a Singing In The Rain egy eldúdolt sorával rafinált módon egyszerre tiszteleg a Mechanikus narancs előtt és használja, idézi fel annak hangulatát, de a vacsorajelenetben is van valami kifejezetten kubrickos.)

A lányok meggyilkolásának gyanúja hamar megszületik és bizonyossággá válik, a bosszú pedig tulajdonképpen jogos is lenne – egy klasszikus bosszúfilm morális nézőpontjából legalábbis biztosan –, valami miatt azonban mégsem örülünk neki igazán, valahogyan úgy, ahogy egy embert ölt kutya vagy egy elszabadult vadállat lemészárlása szükségszerűsége ellenére is kényelmetlen érzést kelt bennünk. A fiatalok gyilkosai ösztönlények, az elvakultságig naiv virággyermekek tökéletes ellentétei: antianyagból gyúrt hippik ők, akikben könnyebb a letagadható, de soha ki nem irtható emberi önzés és gonoszság megtestesülését látni, mint jogi kategóriák alapján elítélhető bűnözőket. Az ártatlanok már halottak, mert elővigyázatlanok és gyengék voltak, az ő világuknak leáldozott: ahogy a szülők balsejtelme egyre erősödik, majd beigazolódik, a gyász helyét pillanatok alatt a hidegvérrel kimódolt bosszú kitervelése veszi át. A legendás „fogorvosos” álomjelenet (ha egyszer láttad, sokáig nem felejted el!) mintha csak szimbolikus zanzája lenne az elkövetkezőknek: a két kedves, udvarias szülő, akik lányukkal a véleménykülönbségek ellenére is jó viszonyban vannak, harmonikus kapcsolatban élnek takaros házukban és még hívatlan vendégeikkel is kivételes figyelemmel bánnak, tiszta fejjel látnak neki a mészárlásnak, szemet szemért alapon, kompromisszumok nélkül.

Az anya fondorlatos módon húzza csőbe egyiküket (és meglehetősen brutális módon végez vele – főleg a férfi nézők számára), a férfi pedig MacGyvert megszégyenítő kreativitással állít csapdákat, aztán először lőfegyverrel, majd puszta kézzel, végül pedig – a korszak két évvel később készült másik klasszikusát megelőlegezve – láncfűrésszel támad rá. A gyilkosság nyers brutalitása, a lányuktól és addigi életüktől üres tekintettel, szótlanul búcsúzó, tetőtől talpig véres házaspár, a feldúlt ház, az ezeréves filmes hagyománynak megfelelően az utolsó utáni pillanatban megérkező rendőrök tanácstalan, sajnálkozó tekintete mind ugyanazt az ürességet visszhangozza.

A bandavezér feje, „Krug Junior” az egyetlen négyük közül, akiben van könyörületre és tisztességes viselkedésre való törekvés: annyi tépelődés után, egy kiélezett helyzetben még saját apjára is fegyvert mer emelni, a kétségbeesett lázadás egyfajta utolsó gesztusaként, a férfi szemében lobogó őrült tüzet látva és az egyre hangosabban és vadabbul üvöltött atyai parancsokat hallva azonban megadja magát az elkerülhetetlennek. („Hallgass az apádra! Azt akarom, hogy fogd meg a fegyvert, tedd a szádba, és loccsantsd ki az agyad! Loccsantsd ki az agyad!!!”, üvölti Krug eltorzult arccal, tágra nyitott szemmel – hátborzongató jelenet…) A fiú végül nem az ember, hanem az emberi értelmet meghaladó elvetemültség és a civilizált erkölcsök által felállított korlátokon átgázoló hatalom előtt hajlik meg. Nem látjuk, csak halljuk, mikor golyót ereszt a fejébe, az apa szuggesztív, démoni tekintete, majd fia megtörése utáni szemlesütése és furcsa, megbocsájtó mosolya azonban sokkal-sokkal durvább és megrázóbb hatású, mint az öngyilkosság véres látványa lehetett volna – talán épp azért, mert tudjuk, ha mégis ő kapja a golyót, azt is ugyanezzel a mosollyal fogadta volna.

Magunkra maradtunk. A filmnek vége.
 

20 komment

Címkék: horror grindhouse 5csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr45316995

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2008.01.29. 21:22:23

Öt csillaggal maximálisan egyetértek.

Santito · http://geekz.blog.hu 2008.01.30. 00:55:33

Ehehe, újabb must see! :)
Jó a cikk, még ilyet...

cash 2008.01.30. 09:04:48

Ez az, ilyen egy jó kritika, öröm olvasni. Elég mély elemzés, nyócmérföld hosszú körmondtaok nélkül...

2008.01.30. 09:19:15

Szép publikáció.
(Egy apró spoiler felirat elfért volna valahol.)

virtualdog 2008.01.30. 10:04:12

"(Egy apró spoiler felirat elfért volna valahol.)"

Jogos... pótoltam.

blabal 2008.01.30. 11:16:41

Jóféle analízis, újra meg kell nézni a fímit, nem vitás. Talán szűk tíz éve láttam ordasrészegen, így sajnos abilityből rezisztáltam a finom regisztereket amikről írsz, pedig bizonyosan jelen vannak benne. Tőttike tőttike tőttike!

xyzdg1981 2008.01.30. 21:49:02

"To avoid fainting keep repeating: It's only a movie only a movie ONLY A MOVIE..." :)
És az ilyeneket csesznek forgalmazni Mo.-n...
UltraFilm, ébresztő!!!

rettentó 2008.01.31. 08:11:09

"a Last House On The Left, melynek ötletét Ingmar Bergman Virgin Spring című filmjéből kölcsönözte" A filmet Magyarországon is bemutatták moziban, tv-ben, sőt, DVD-n is kijött, a címe: Szűzforrás. Ezt tudni kéne... a film angol címe a kutyát nem érdekli, bocs. Egyébként a kritika utolsó két mondata ott van, és dícséretes, hogy a blog nem áll be a Wes Cravent lehúzók népes táborába.

virtualdog 2008.01.31. 09:28:36

Sajnos a magyar címekkel, kiadásokkal sokszor nem vagyok tisztában (az internet "átka"... :)), köszi a kiegészítést!

Chavez 2008.01.31. 11:05:34

Miért kéne tudni a magyar címet? Az angol cím alapján meg előbb megtalál egy filmet az ember, mint a sokszor félrefordított, hatásvadász magyar címek alapján. (Bár jelen esetben ilyen gond nincsen.)

rettentó 2008.01.31. 11:12:25

Apropó Wes Craven: a Halloween remake-et el lehetett baltázni, szerintem Freddy-t nem lesz annyira nehéz remake-elni:

www.sg.hu/cikkek/57820

rettentó 2008.01.31. 11:16:03

Chavez: azért egy filmgeek tudjon svédül is... ;-)

rettentó 2008.01.31. 11:18:29

Chavez: azért egy filmgeek tudjon svédül is... ;-)

RoFä 2008.01.31. 12:59:05

Na igen, az eredeti svéd is elég erős anyag, minden sznobizmus nélkül. Képileg is rendben van.

clive 2008.01.31. 13:13:21

Én eddig védtem Cravent de ha Freddyt remakelik baszódjon meg a New Linenal együtt...

Legjobb az lett volna ha John McNaughton (aki látta a Henryt tudja miért mondom) megrendezhette volna azt az előzményfilmet amely Freddy azon gyermekgyilkosságait dolgozta volna fel a halálával együtt amelyet még emberként követett el. Azt mondom ez egy remek film lehetett volna az ő keze alatt. Elég lelkes volt és Robert Englundnak si angyon tetszetta dolog. Nagyon reméltem hogy lesz belőle valami.

VAgy legyen Freddy vs Jason 2. Csak ne remake legyen mert ez a remake áradat már gusztustalan méreteket ölt.
Miért kell lassan meggyalázni az összes horrorklasszikust? Érdekes módon a Keresztapát, Atranypolgárt vagy a Kínai negyedet nem remakelik... PEdig a rémálom az Elm utcában vagy a Texaszi láncfűrészes mészárlás is van akkora klasszikus.

clive 2008.01.31. 13:16:54

angoria had the chance to catch up with McNaughton to see whether there’s any possibility the “Elm Street” prequel may get up.

“Well, [New Line and I] talked about it, and I’m still waiting to hear back from them,” he says. “They approached me because of Henry [Portrait : Of a Serial Killer], since they want to make a serious film about Freddy Krueger and his early days as a school janitor. Freddy’s just a living person at that point, and this would seem more like a real story. It wouldn’t be supernatural, and it will recount the days when he used to kidnap young girls—and actually also boys—to rape and murder them.”

clive 2008.01.31. 13:30:12

Mondjuk most körbenéztem a neten még 2008-as hírekben is hangozgatják, hogy valszeg John McNaughtoné lesz a Rémálom film. Reménykedjünk.

rettentó 2008.01.31. 14:07:41

McNaughton ezek szerint kihagyná a nehéz gyerekkort, ami jó, hiszen abból épp eleget láttunk a Freddy halálában.

xyzdg1981 2008.01.31. 18:35:09

Hááát nem is tudom... ilyen apró álombéli meg elejtett szavas utalásokkal meglehet, hogy talán esetleg... mint mondjuk a Poltergeistben

-SPOILER ALERT!!!- amikor elviszi a főnök apucit következő kiszemelt területhez ami éppúgy temető, mint az ő telkük volt... ott már lehet sejteni, hogy mi lesz a dolog végkicsengése... vmi ilyesmit lehetne jobban hangsúlyozni, mint az eredeti NotES-ben
-SPOILER VÉGE-

Ami a Szűzforrást illeti, én is tudom baromira ajánlani (vki a Szalmakutyákat is említette mint hatást, hááát... fene tudja...)

dixi 2008.02.06. 18:22:52

"a film angol címe a kutyát nem érdekli"
Én kutya dühös vagyok amikor ezt elszokás hagyni.
Csapjál fel egy könyvet, ott is mindíg szerepel az eredeti cím.
Plusz van akik számára igen praktikus haszna van.
Az ilyen blogok látogatói közt szerencsére egyre több az ilyen.
Kritika igen ott volt! Vauu!
süti beállítások módosítása