Utolsó kommentek

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: POKOLJÁRÁS (Calvaire, belga-francia-luxemburgi, 2004)*****

2007.12.28. 19:26 Parraghramma.

Mark Stevens sminkeli magát. Kis púder, kis rúzs, óvatos szántások a fésűvel. Elvégre, a helléntől a kortárs távol-keletiig bezáróan így kívánja a színházi tradíció, és különben sem adhatja elő akárhogyan giccses csokorba szedett, naiv sanzonjait egy jelentéktelenebb község idősek otthonában rendezett, elő-karácsonyi fellépésén. Entrée. Előtte hajlott korú hölgyek ülnek vigyázban, gémberedetten kapkodva szentimentális nosztalgia és némi pajkos szemkontaktus után. Akinek kijut mindkettőből, az jobb, ha vigyáz, és a filigrán álflörtöt követően nem ragadtatja magát öltözői pettingre. („Hogy tehettél ilyet, te büdös kurva?") Ez pusztán imitáció. Blöff. Színészet.

A vasbetonba vésett etikett és az illem megvéd mindenkit, legfeljebb a becsületen és a lelkiismereten esik egy-két makacsabb paca, amit a nagy ünnepi sietségben amúgy is könnyű elfelejteni. Mert most indulni kell, még az expornós alakította díva (Brigitte Lahaie) sem tudja marasztalni az énekest, aki déli nagyvárosokban, producerek előtt akar bizonyítani. Nagyban. Mark még nem, az őt alakító Laurent Lucas már tudja: Fabrice Du Welz és Romain Protat forgatókönyvírói szeszélyének köszönhetően a szeretet ünnepén olyan alkalma nyílik tanúbizonyságot tenni az érzelmek füllentésének, a testileg-lelkileg öntorzító azonosulásnak a képességéről, mely a hol tüzes, hol fagyos irtózatot követően fájdalmas megalázkodással – vagy fájdalmas halállal kecsegtet.

Protaték veszélyesen egyszerű és látványos módját választják a Mark jellemét egyszerre erodáló és fejlesztő kálváriának. Elveszejtik őt. Furgonja elakad egy összekötő földúton, szállása így a magányos Paul Bartel (Jackie Berroyer) erdőszéli fogadója lesz. A morális normatívákkal vastagon kipárnázott, urbánus közeget rusztikusan obszcén, parlagon hagyott erkölcsű vidék disznóbaszó miliője váltja, míg a pasztelles finomsággal festett, már-már dogmásan élethű szereplők helyébe ijesztően karikaturisztikus, – eleinte implicit, később tárgyiasult – perverziókkal konokul kacérkodó figurák somfordálnak. Az egyirányú határszegés kellően érzékletes megjelenítését – a frenetikus színészi teljesítmények mellett – annak a Benoit Debienek sosem öncélú, de találékony, lendületes operatőri ténykedése is segíti, aki kamerájával a híres-hírhedt Visszafordíthatatlanban oly émelyítő kíváncsisággal dongta körül Monica Bellucci, vagy épp egy poroltó nem rendeltetésszerű használatba vételét. Amikor kell, szolidan rázza a steady-camet, máskor úgy dörgöli a nagylátószöget a színészek képébe, hogy attól Terry Gilliam testnedvei is megindulnak, nem spórol a daruzásokkal, és az a tébolyult karácsonyi körsvenk… de ne szaladjunk ennyire előre.

A kezdetben rideg Bartel vendégének „művészi" mivoltával szembesülve (ó, az az esetlen bájú dalocska…) lanyhul. Egyre jobban. Sunyi vendégmarasztalása ellentmondást nem tűrően borul aberrált rajongásba: az eladdig özvegyként vegetáló Bartel emlék státuszban feszengő szerelmét véli Markban újra meglelni. (Hogy Mark nem nő? Irreleváns részlet.) A panzióból így már nehezebb szabadulni, mint a Bates motelből és a Hitchcock klasszikusa felé lopva kacsintó Tortúra (Kathy Bates megtestesítette…) Annie Wilkesének debella öleléséből egyidejűleg. Bartel megfeleltetési kényszerének jármában úgy húzza imádott ex-e, Gloria egykori ruháit Markra, ahogy anno John Ferguson próbálta Judyre erőltetni Madeleine konfekcióját. Csakhogy az ő szenvedélyét ezüstkanál helyett szívlapáttal mérik.

Fabrice Du Welz első egészestése a tematikai enyveskezűség vádjára (a fent citáltakon túl emlegethető a Gyilkos túra, vagy a degenerált vidékkel szembeni félelmek további kikeltései szééép, hosszú sorban; aki feltétlenül eszmeileg parallel szüzsét keres, annak Ian Softly okos, de sajnos túl kimért munkája, a Titkok kulcsa ajánlható) ugyanúgy tesz, mint a kisléptékű narratív következetességre. A rendező Debie szuggesztív képeinek tolmácsolásával félálomszerű, s közben tapintható, vértől zavaros latyakban dagonyázó cselekménnyel kedveskedik, mely a már éppen elidegenítő, szürreális csapongás és a morbid naturalizmus között taníthatatlan hanyagsággal lavíroz.



















És sosem rest egy kis pajzánságra! Hogy Mark újdonsült románca ne legyen felhőtlen, arról a környék – Bartel pszichés cizelláltságát vadul alulmúló – bennszülöttei gondoskodnak. A vén férfiak alkotta kommunában a szodómia intézmény, a bestialitás racionális és rutinszerű, az aggastyánok vérgőzös puncitáncát pedig sosem felejted. (Az év jelenete, mellesleg.) Amikor Szenteste a fánál összeül Bartel régi-új családja, ezek azok, akik Mark fekete levesébe könnyedén köpnek olyat, amitől az még keserűbb lehet. „Merry Fuckin' Christmas!" – mondhatnák.

Ők azonban nem az ilyen szofisztikált szóviccek emberei.

19 komment

Címkék: horror dráma filmkritika 5csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr55276966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2007.12.28. 20:38:47

Ezt augusztusban játszották nálunk is moziban. Tényleg Bélának hívják benne a kutyát? :)

index.hu/kultur/cinematrix/ccikkek/filmprev0830/
A sajtóanyagban valami ilyesmi volt. Én anno nem néztem meg, de ha a "horror-geekek" ötcsillagosra értékelik (és erről a T. főszerkesztő is tud! :)), akkor mindenképpen teszek vele egy próbát! ;)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.12.28. 20:52:41

Maradjunk annyiban, hogy a főszerkúr tiszteletben tartja mások véleményét, még akkor, is ha úgy gondolja mélyen magában, hogy egy ilyen filmre 5 csillagot csak valami emós-tarisznyásbölcsész adhat...

ae · http://aeonflux.freeblog.hu 2007.12.28. 22:27:36

nézhetetlen film...

ennek ellenére vagy háromszor láttam, mivel a magyar feliratot én gyártottam hozzá. tudom, hülye kurva vagyok. :)

a "kutyát" bellának hívják.

Beyonder 2007.12.29. 01:39:21

ae: ha nem Heltai Olga néven praktizálsz, akkor megbocsátunk :D

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2007.12.29. 13:18:01

De emós tarisznyásbölcsészek nélkül hova lenne a rövidhajú kókemények macsó bája? (A sokkon egész jól odaíratott betűvel a margóra, hogy a kritikák kizárólag a szerző véleményét hajlandóak tükrözni, no, nem mintha izgatna, ha alkalomadtán eltűnnének a kis hatágúak a címsoraimból. Kurvára nem.)

Azt hiszem, most, hogy két ily ignorálhatatlan expert is így nyilatkozott, végleg szanaszéjjel foszladoztak az idei kedvenc filmemre vonatkozó kételyeim.

Hamlet · http://index.hu/kultur/cinematrix/hirblog/ 2007.12.30. 02:23:04

Ha már kulthorrorok:

a Der Goldene Nazivampir von Absam 2 című német zombinácis filmről tudtok valamit? (pl. hogy melyik torrent oldalról szedhető le? :)

dergoldenenazivampir.de/

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.12.30. 04:01:22

uristen, erről még csak ne is hallottam...

RoFä 2007.12.31. 01:00:20


dergoldenenazivampir.de

Ali G azt mondaná, "Soundz wickeeed...."

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2007.12.31. 12:52:13

djájj, inkább a linket mondjad, ahonnan leszedhető! ;)

vittorio 2008.01.07. 15:21:15

"vérgőzös puncitáncát pedig sosem felejted. (Az év jelenete, mellesleg.)"

Nemcsak, hogy az év jelenete, de betegebbet még nem láttam. Ugyanakkor majd bepisáltam a röhögéstől. Rég szórakoztam ilyen jól moziban.

ae pedig remélem fog még mozifilmet fordítani.

I love you Madeleine · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.01.07. 17:00:24

Az első lelkes visszajelzés a filmről... köszönö.m.

Én is hasonlóképpen voltam a tánc alatt, durván ambivalens érzelmekkel flörtöltem. SPOILER! A film csúcspontja egyébként - szvsz - az, amikor az aggok főnöke kérdőre vonja Markot:

"Miért jöttél vissza Glória?"

Stilizációval már nem indokolható, gyönyörű narratív (f)elborulás. Ahonnan már minek felállni?

(Ja, és Buék! ;-)

vittorio 2008.01.08. 09:06:17

Nincs mit. Ha az 2007-es év moziban látott filmjeit nézem, nálam bőven benne van az éves 10-es listában.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2008.09.01. 22:35:41

fasza volt nna, a táncot pedig idén beajánlom unokaöcsémék szallagavatójára! :-)

dobogsm 2008.12.13. 16:49:32

Nyilván a rendező nem egy Tarr béla rajongó, mivel a táncjelenet+azene a Werckmeister harmóniák nyitóképsorának paródiája(?), és igen a kutyát is ezért hijják Bélának...(vagy lehet ez egy groteszk tisztelgés is)

dobogsm 2008.12.13. 17:06:08

monnyuk az egész film a WH horroverziója, kár hogy még itthon sem tűnik föl senkinek...irány a művészmozi(vagy www.mp3portal.hu/viewtopic.php?f=46&t=7054&start=0&st=0&sk=t&sd=a), ez a film is igy teljes!

Parraghramma. · http://torrance.freeblog.hu/ 2008.12.16. 11:02:58

Sajnálom, hogy "szellemi pallérozatlanságom" annyira feldühített, hogy ezt nem bírtad 1 koherens kommentbe belegyömöszölni. Bocsánat, majd igyexem, gringó, hidd el!

A felvetés tehát és mindazonáltal sajnálatosan és kompromittálómód igaz, ráadás gyanánt asse tunnám felhozni mencségemre, hogy nem láttam a Fantasztikus!! Óriásbálna!! agitatív farkasszemét...

...az okos felvetés kifutását azonban mindenképpen elvetném, a WH önmagában horror (nem, nem degradáló értelemben), fabuláját a Pokoljárással összevetve pedig nem párhuzamosokat, hanem merőlegesek szabályos halmazát kapjuk. A PJ ("PokolJárás") lényegében minden szemontból a WH kifordítottja, inverze - ami persze szintúgy szellemi rokonságukat hagsúlyozza, és nem mellesleg magyarázattal szolgál arra nézve is, hogy a valóban analóg kocsmai koreográfia emlékének hiányában miért nem lett evokáció tárgya a mi Bélánk.

Mégeccer: ízimen, kámdán, ottapont.

.m.

dobogsm 2008.12.16. 14:46:14

Igazából az okos felvetésem csak annak volt köszönhető, hogy kb. 2 hét eltéréssel láttam a két filmet, ráadásul abból is csak okoskodás lett...bocsi!
süti beállítások módosítása