Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: EGON ÉS DÖNCI (Magyarország, 2007) ****

2007.11.30. 14:42 virtualdog

A film az Anilogue Fesztivál programjának keretében került levetítésre.

Akinek volt „szerencséje” megnézni A kis Vuk című 2007-es animációs förmedvény trailerét, mely már kijövetele előtt is félelmetes elszántsággal fossa-tapossa-becsteleníti meg népünk dicső rajzfilmes múltjának kultúrkincsét, és felháborodásának égig csapó hullámain, szörnyű undorától vezéreltetve kivájta szemeit, most bánhatja. Mert míg szegény kis Vukot siratjuk (azért nem minden volt rossz, ami vörös…) és az új, izé… Wukon röhögünk-sírunk, no meg persze izgatottan, de bizakodva várjuk Grabowskit, addig egy megáltalkodott egri baráti társaság félelmetes elszántsággal, saját erőből és ötletekből összehozott egy kifejezetten pofás, kellemes egész estés animációs filmet. A filmre ráadásul Magyarországon egy kanyi vasat sem kaptak az államtól (ellentétben a mutáns Wukkal, akinek egy forint is sok lett volna), támogatójuk is egy nem producer vállalkozó, külföldön azonban (Dél-Amerikától Kelet-Európáig) egy 15 perces részlet elég volt jónéhány megrendeléshez. Hála a magyarok Istenének!

Egon, a lufifejű, barátságos ezermester, kinek képzelete a világűr hegy-völgyeit járja (bocsánat a képzavarért), a semmi közepén lakik házikójában Döncivel, Gombóc Artúr macskaági leszármazottjával, ki rendelkezik ugyan egy elviselhetően enyhe Garfield-beütéssel, de narancssárga társánál jóval barátságosabb és szerethetőbb. Egon szabadidejében nagyratörő terveket és űrhajót kovácsol, utóbbit stílszerűen a sufnijában. A fantáziadús, meseszerű hangulat, amely az elejétől fogva átlengi e két vitéz űrturista kalandjait, gyönyörűen keveredik a magyar (vagy általánosabban kelet-európai) hétköznapi, már-már meghitten ismerős realizmussal, és – előrehozva a cikk végi konklúziót – ez adja a film legnagyobb erényét. Egon űrhajója Mekk Mester (és persze jóapáink) barkács hajlamait idézi: a vízvezetéktől a bicikliváltó fogaskerekein át az ütött-kopott asztai lámpáig minden megtalálja a helyét az ácsceruzával megrajzolt tervek alapján készülő házi Voyageren, de a vacsoránál a sárga TV-paprikák az asztalon és a spájzban lógó kolbászok is mind igen kellemes – és szokatlan – látványnak számítanak egy igényes animációs filmben. És akinek ez még mindig nem elég, akkor fogja végleg megadni magát, amikor végül az űrhajó köhögő motorral, nagyon is ismerős zajjal próbál elindulni, Egon homlokát ráncolja, majd hirtelen és megkönnyebbült felismeréssel – a film egyik legtökéletesebb momentumaként – lenyúl és kihúzza a szivatókart. Akinek a szívét nem melengeti meg ez a jelenet, annak kőből van (vagy nagyon új gyerek lehet).

Az űrbe kijutva a súlytalanság élményét zenei betét és körbe-körbe forgó kameranézet adja vissza, majd hőseink hamar hiperűrsebességre kapcsolnak, a gyönyörű színekben játszó galaxisok felé száguldás pedig egy hatalmas, teljesen elszállt, tripszerű jelenetté burjánzik, melyet a 2001 Űrodüsszeia is simán megirigyelhetne. A néző pedig lassan sejteni kezdi a film felépítését: a gegekkel megpakolt, Pirx kapitány kalandjait idéző vicces kalandokat (űrhajó-szerelés bazi nagy csavarkulccsal, zuhanyzás és szörpivás súlytalanságban, landolás a Marson és így tovább) klipszerű betétek választják el, melyekhez (két szám kivételével) a zenét is a kicsiny stáb tagjai készítették! Ez maximális riszpektet érdemel, annál is inkább, mert változatos, igényes és stiláris sokszínűsége ellenére is tökéletesen a film szövetébe illeszkedő élményekkel gazdagítják a filmet (kedvencem a fent említetten kívül az a jelenet, mikor a cédé alakú UFO elrabolja és megvizsgálja Döncit – egyébként is imádom az acidkorszak őrült filmjeit és zenéit).

Az Egon és Dönci egyértelműen nemzetközi közönségnek lett szánva: érezhető ugyan rajta a magyar íz (főleg mikor a pirospozsgás, borostás, középkorú rocker „marslakó” lopóból kínálja vörösborral Egont és egy Pick szalámi is előkerül), de ez csak a mi szemünkkel feltűnő, egy amerikai, brazil vagy lengyel néző viszont nem fogja miatta kirekesztve érezni magát a film világából. Ez véleményem szerint nagyon szerencsés húzás, mert a film világszerte vetíthető, és az is igencsak jól esett, hogy a készítők nem hódoltak be az amerikai animációs filmek trendjének, miszerint az alapvetően gyerekeknek szánt művet a felnőtt nézők kedvéért meg kell pakolni aktuális filmes utalásokkal. Az Egon és Dönci minden korosztály számára élvezhető (bár azért elsősorban a fiatalok körében lesz népszerű) és tíz év múlva ugyanúgy nézhető lesz, mint ma (az a néhány utalást pedig, ami benne van, akkor is mindenki érteni fogja). A poénok változó erősségűek, de összeségében korrektek és van néhány gyöngyszem is, mint például az a Sunshine összes horror-parájánál ijesztőbb jelent, amikor az istennek sem indul a Nap felé sodródó űrhajó motorja… hiába, a gépnek lelke van! Meg a filmnek is.

A készítők lelkesedése és kitartása tiszteletre méltó, de még inkább a bátorságuk, az Egon és Dönci végén ugyanis ott van a kicsit naív és mégis nagyon igaz kritikai üzenet, melyet hallottunk már sokszor, de kendőzetlen egyenessége miatt mégsem kínos. A két utazó bejárhatta bár a Naprendszert oda-vissza és beszkennelhette a bolygókat vizet, fákat, embereket és macskákat keresve, de mikor a Marson értelmes életre találnak, mégis csak arra jönnek rá, hogy mennyire hazavágynak. És a miénknél csak egyre erősebben és jogosabban fog szívéből fog szólni a kérdés a következő generációnak és az azután következőknek: miért kell(ett) szétcseszni ezt a bolygót, mikor az egyetlen hely a világegyetemben, ahol otthon lehetünk?

Elfogultsággal nyugodtan vádolhattok, ráadásul valószínűleg jogosan. Eddig csak dicsértem az Egon és Döncit, de bevallom, drukkoltam is nekik. Az egyetlen igazán zavaró tényezőt pedig a végére hagytam, és ez nem más, mint a dialógusok hiánya (illetve egész pontosan ami helyettük van). Igaz, hogy ez abszolút nemzetközivé és könnyebben eladhatóvá tette a filmet, valamint igazából nem is hiányzik belőle, a párbeszédeket helyettesítő állandó artikulálatlan gagyogás és nyögdécselés (bocsánat, de nem jut eszembe helyénvalóbb kifejezés) hamar idegesítővé válik. Tudom, hogy sok animációs filmben alkalmazzák ezt (például a La Lineában vagy állatos rajzfilmekben), de valahogy furcsára sikerült, nekem legalábbis nem sikerült megszoknom a végéig sem. Ez azonban ne riasszon el senkit és még a Macskafogó előtt ajánlom családostul való megnézésre az Egon és Döncit, a világűrt gondolatban már sokszor megjárt sci-fi-függők és régi Galaktika-fanok pedig semmiképp ne hagyják ki!

23 komment · 1 trackback

Címkék: animáció filmkritika 4csillagos

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr19247910

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: website laten maken 2018.09.02. 00:08:43

Ezek a legjobb bor és sajt párosítások - Napicsárt

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nite 2007.11.30. 20:26:59

egyébként is meg akartuk nézni, de mostmár külön kíváncsi vagyok, hogy neked van igazad, vagy a homárnak :) mindenesetre mi is végig szurkoltunk az alkotóknak amióta meghallottuk hogy nekivágnak.

kaktusztea · http://kaktusztea.blog.hu 2007.11.30. 21:08:26

- Látvány 10/10 - Respect a készítőknek, gyönyörűek a hátterek, a világűr pedig egészen rendkívülien szép!

- Szereplő karakterek: 4/10 - Elég gyengék, főleg Egon a főhős jellegtelen. Az említett fickó nekem is tetszett.

- Filmzene: 9/10 (nekem nagyon tetszett)

- Sztori: 1/10 - A film gyakorlatilag egy \"technology & artist preview\" klipp, amiben minden látványtechnikai izé benne van (pl.
súlytalanságban pörgő nagyítón keresztül látható deformált tárgyak, víz hullámzása, stb), de története szinte semmi, 2 mondatban összefoglalható. Dramaturg nem volt??? (szerintem nem) Egy friss végzős ízekre szedte volna a \"történetet\".

- Humor: 2/10 - Nagyon rossz, hogy folyton a nekimegy-valaminek, vagy ráesik valami és fáj neki + nyög poén jön elő. Kifejezetten debil és unalmas már egy idő után.
Azért volt pár jó rész:
** SPOILER **
Az említett űrhajóhang, Y forduló az űrhajóval! :)) , gitározós jelenet a hobóval
** SPOILER VÉGE **

- Szereplők hangjai: -570000/10! - Végig nyüszögnek és nyögnek!! Nem beszélnek semmit! Valószínűleg h a film külföldre is eladható legyen.
Utószinkronért kiált ez a film!! Három nagyságrenddel jobb lenne! Minimum. Így szenvedés. Bármely ember 5 perc nyüszögés hallgatása után vérengző gyilkologépé változik.

Hát ennyi. Kár érte, mert a látvány tényleg gyönyörű, Disney elbújhat.

*** Spoiler ***
.
.
.
Az nem a Mars, hanem a jövőbeli FÖLD! Mikor átlépték a fénysebességet gyakorlatilag időugrást csináltak.
Leszálltak a jövőbeli Földre, ami szét volt addigra cseszve. Utána mikor felszálltak, felrobbant a Nap és fekete lyukká válva beszívta őket. És az ilyen szingularitáson keresztül - elvileg - időutazás is megtörténhet(ne). Így visszatértek a jelenbe a Földön.
.
.
.
*** Spoiler vége ***

Mézga Aladár 2007.11.30. 23:33:46

A Mézga Aladár Különös Kalandjai gondolom erősen inspirálta a csapatot. Megnézem, tuti. A nyögős megoldástól félek kicsit.

Mao elvtárs · http://diamondhostess.hu 2007.12.01. 01:41:06

Én már csak azért is megnézem, hogy magyar ember próféta lehessen a saját hazájában is. Ha pedig még igényes is a munka és jól sikerült, akkor sok-sok Csupó Gábort kívánok a világnak. Szóval minden fiatalt bátorítok, hogy csináljon filmet, azt megnézem, az állami pénzen kreált nézhetetlen ócskaságok producerei meg menjenek lekvárt kapálni.

Beyonder 2007.12.01. 01:49:25

kaktuszteával értek egyet, ez egy tesztnek jó, de filmnek sovány, a didaxist pedig én nem tudom ilyen könnyen megbocsátani. A dünnyögésekről: lehet azt jól is csinálni, csak ahhoz színészek kellettek volna. (Az alkotók voltak az elkövetők.)

Dörmögő Dömötör 2007.12.01. 02:42:27

Ilyesmitől tartottam. Lehet jól, de zseniálisan is csinálni. Menőmanó azért elég classy. Az egonanddonci.com - on a kép kicsit lehervasztott, de egy csokoládécsomagoláson nem hökkente meg.

virtualdog 2007.12.01. 10:23:11

Kaktusztea: hű, a ***spoilert*** nem vágtam le... hülye vagyok, no mindegy, nem javítom a cikkben, így legalább nem spoileres. :) A történet hiánya engem annyira nem zavart, jobb volt ez így, sztori nélkül, mint egy gagyival, ami általában a gyerekeknek szánt animációs filmekben van, de mondtam, hogy elfogult vagyok. :) És gondoljatok bele, hogy hogyan készült el ez a film...

Beyonder 2007.12.01. 12:39:18

Szerintem ezek nem a végleges képek. Várjuk meg a bemutatót és aztán sírjunk csak. A lényeg ez:

"Nem szabad elfelejteni, hogy az első Vuk óta eltelt 25-30 év, a mai kor gyerekei egészen másfajta képi világban nőnek föl, ezt a generációt a videoklipek, a rendkívül gyors és masszív információk befolyásolják, egy mai sikeres film ennek a fényében kell hogy elkészüljön."

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2007.12.01. 12:59:51

Ez a produkció pénzszerzés céljából indult be, ahogy Gát György összes eddigi munkája. Gát egy pénzéhes producer, és ez meglátszik a produkción is: az eladhatóságra mennek rá (CGI, nyugati csengésű nevek, manga szerű karakterek stb.), s nem elsősorban a minőségre vagy az egykor világszínvonalú magyar rajzfilmes hagyományok felélesztésére. Legalábbis az eddigiek bőven ezt sugallják. Jó, várjuk meg a végeredményt.

aranyhaj.blogspot.com 2007.12.01. 13:17:58

Mindenesetre szurkolok ennek az új produkciónak.

aranyhaj.blogspot.com

virtualdog 2007.12.01. 13:40:57

Persze, annyiban igaza van Gonzo doktornak, hogy nekünk talán (baromi) jól esne egy 100%-ig hagyományos rajzfilm, de lehet, hogy nem aratna nagy sikert a mai fiatalok körében, és kár ezen sírni, ez törvényszerű, hiába érezzük mi örökbecsű műnek a régi magyar rajzfilmeket, sorozatokat (pszihedelikus népmesék zseniális képi megoldásokkal!, szocreál realizmus a Mézga családnál, mely hiába szórakoztató és könnyed, mégis szociológiai szempontból legalább annyira tanulságos, mint mondjuk a Rém rendes család vagy a Beavis & Butthead). De mindettől függetlenül én bátran ki merem jelenteni, hogy a Wuk egy nagy vödör fos (lesz), legalábbis ha bármi köze lesz a trailerhez (ami sajnos valószínű). A Macskafogó 2 például a trailer alapján szép, korszerű látványt ígér, mely ugyanakkor mégis hűséges maradt az eredetihez.

Persze meg kell nézni őket, hogy végleges véleményt alkothassunk, de nem hiszem, hogy túl nagy meglepetések várnának... (A Wukot meg kétlem, hogy képes leszek végignézni csak azért, hogy jogosan háboroghassak. :))

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2007.12.01. 15:16:48

Hát nemtom, ott van jó példának az Iron Giant, amely ékes példa arra, hogy a hagyományos és modern animáció ötvözete fantasztikus, szerethető és vizuálisan is szemgyönyörködtető eredményt produkálhat. A tiszta CGI szerintem túl száraz, túl steril, és az nem igaz, hogy a gyerekek nem vágynak klasszikus mesékre. De csak azok közül válogathatnak, amit ma eléjük tesznek. Bár kétségtelen, hogy egy CGI mesét sokkal kevesebb idő alatt, sokkal kisebb erőforrásokból és sokkal kevesebb pénzből ki lehet hozni. És ma inkább ez a trend dominál, már ami a nagyszabású rajzfilmgyártást illeti. (Az anime miért maradt meg a hagyományos 2D-nél, ennek ellenére miért ismerik és kedvelik a japán rajzfilmeket európaszerte is egyre többen?)

nolifer 2007.12.01. 20:51:52

Nézetem szerint az új Vukkal nem az a baj, hogy igazodni kíván a kommersz elvárásokhoz, hanem az, hogy okádék. A trailer alapján legalábbis feltétlenül, pedig gondolom, hogy abba a pár percbe éppenhogy azt sűrítették bele a létrehozók, amit aztán CSAKUGYAN csoda jónak gondoltak.

Ugye az nem csak nem vita, hogy ez az eredmény egy nemzetközi élvonal belépő sztenderdjeihez képest tökéletesen értékelhetetlen, már ha az marad a Vukból, amivel a tréler riogat. Úristen, olyan korszakban ahol olyanok mennek mint a Belleville-i Randevú, meg Mindgame stb., ezzel a vízfej semanga cukorrókával cinkeltetjük magunkat, arcpirulok a Gát helyett is.

Viszont! A Macskafogó 2-ben szerintem nem fogunk csalódni, és ami engem illet, szerintem ez az Egonos cucc is védhető némi jóindulattal. A Vuk a legnagyobbal sem, nálam legalábbis. Van, ami menthetetlen, különben nem létezne a szó.

Egon kapcsán egyébként a sztoripártiak mellett vagyok, úgy gondolom, ez egy reményteljes bemutatkozás, és érdemes lenne mondjuk ŐKET támogatni összegekkel és egy erős sztorival.

EZ a Vuk meg: monyóle!

virtualdog 2007.12.02. 00:32:41

"Viszont! A Macskafogó 2-ben szerintem nem fogunk csalódni, és ami engem illet, szerintem ez az Egonos cucc is védhető némi jóindulattal. A Vuk a legnagyobbal sem, nálam legalábbis. Van, ami menthetetlen, különben nem létezne a szó.

Egon kapcsán egyébként a sztoripártiak mellett vagyok, úgy gondolom, ez egy reményteljes bemutatkozás, és érdemes lenne mondjuk ŐKET támogatni összegekkel és egy erős sztorival."

Első bekezdés: 100%-ig egyetértek, második: ámen! :D A sztori hiánya megértem, hogy zavar titeket, de remélem ti is megértitek, hogy engem miért nem. :) (Olyan laza így az egész... kellemes!)

asztrov 2007.12.02. 16:34:33

kiscit késve hozzátenném linkovic cs. posztjához:Ez a produkció pénzszerzés céljából indult be, ahogy Gát György összes eddigi munkája. Gát egy pénzéhes producer, és ez meglátszik a produkción is: az eladhatóságra mennek rá (CGI, nyugati csengésű nevek, manga szerű karakterek stb.), s nem elsősorban a minőségre vagy az egykor világszínvonalú magyar rajzfilmes hagyományok felélesztésére. -> a mai világban minden produkció pénzszerzés cljából indul be, amelyik nem ezt mondja: hazudik. nem baj ez, ez egy ilyen világ. a filmkészítés mint olyan, elég drága baszakodás, így, ha lehet, felejtsük el a l'art pour l'art művészkedést, főleg, hogy a mi pénzünkből megy.

szvsz az a dolog (a wuk) beindulhatott volna ugyanígy pénzszerzés céljából, úgy, hogy közben a minőségre és a magyar hagyományokra épít, nyilván azonban nem a pörkölt becenevű gát györgy keze alatt, akinek eddigi életműve éppen nem a minőségteremtésről szól. de gát nyilván érez valami hasonlóságot a kis rőt rókával... ki tudja, a szín stimmel. nem is lenne baj, ha a saját pénzéből csinálná... (mellesleg a kis vuk ÉPPEN nem az a kifejezett "magyaros" rajzfilm - inkább "disney-s, ha már itt tartunk)

a dönci-film is pénzszerzés céljából készült, ha úgy nézem, (s ezt más is így látja) a film egy cgi portfólió. szép, igényes, stb., igen. de mint filmet nem menti, hogy NINCS sztorija.

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2007.12.02. 17:05:07

Akkor tessék az első három mondatot egy gondolatként értelmezni: lényeg, hogy a produkció a profitszerzést tartja elsődleges direktívájának. Persze a trendiség és az eladhatóság (utóbbi persze a legtöbb produkciónál, mely nem akar bukásra ítéltetni, fontos szempont) ellenére is lehet korrekt filmet csinálni, de az előzetes elég rossz ómen.

(A magyar klasszikusokra való utalás azt sugallta, hogy a Vuk 2 helyett csinálhattak volna valamit, ami a magyar rajzfilm hagyományait ápolja és kevésbé pénzszagú Ha trendi szarokat akarok nézni, azzal tele van a mozi. De mondom, várjuk ki a végét.)

nolifer 2007.12.02. 18:48:53

Amikor a magyar rajzfilmgyártás hagyományairól beszélsz, melyik filmekre gondolsz? Én azt hittem, a magyar rajzfilmgyártás hagyományai nálunk kb. Jankovics Marcellel egyenlőek. Kérlek rángassatok ki a sötétből, ha tévedek.

Mert hagyományoknak gondolom nem tartjuk az egyébként sok esetben kitűnő mese-kisfilmeket á lá Frakk. Jankovics Marcellre be vagyok kicsit rágva, mióta észrevettem, hogy a Háry Jánosban van egy jelenet, ahol a Háry János, Magyar Ember tanítja meg zabálni a bunkó franciát. Ez hihetetlen nemzetsoviniszta loller.

Ha őszinte akarok lenni, szerintem a magyar rajzfilmgyártás két, világképes dobása eleddig a Mézgáék és a Macskafogó volt. Németeknél ment is a Mézga, sokszor. Számomra érthetetlen, hogy ehhez a maszterpíszhez miért nem nyúl hozzá valaki, de persze: "JÓL." :D Gondolom ezt a legkönnyebb mondani, talán éppen ezért nem nyúlnak egyelőre.

P.S.: a South Park megvalósítása a Frakkot koppintja. Mata János SIMÁN perelhetne!

asztrov 2007.12.02. 19:31:15

jankovics, ja. de: reisenbüchler, gémes, rófusz (oscar-díj!!!), dargay, foky, macskássy... tuti kifelejtetem vkit. a varga studió, csupo gábor is.

Chavez 2007.12.02. 19:36:41

Úgy tudom, hogy a Mézgáékat nem rég megpróbálták feltámasztani, de félúton elfogyott a zsé.

RoFä 2007.12.06. 17:28:33

túl.B.izarr · geekz.blog.hu/ 2007.12.01. 12:39:18

Nem tudom, ha adják a régi Vukot valahol, mindig leragadok előtte, mert egészen egyszerűen zseniális. És nem a kinézete miatt, hanem a hangok és a poénok... Tök olyan mintha emberek csinálták volna embereknek.

manu · http://www.azsiafilm.hu 2007.12.07. 22:34:33

"...egy megáltalkodott egri baráti társaság félelmetes elszántsággal, saját erőből..."

Jah, lelkesen nem fizettek ki alvállalkozókat. Igazi magyar project :)

Beyonder 2007.12.08. 10:40:44

Milyen alvállalkozókat? Lemaradtam valamiről?
süti beállítások módosítása