Utolsó kommentek

  • doggfather: Ha van a Pengének "előzménye", olyan film ami ihlette akkor ez az. Hogy ezután Joel Schumacher Bat... (2024.07.10. 07:02) Az elveszett fiúk (The Lost Boys)
  • Kerma: Nagyon jó film volt! Kössz a cikket! Üdv, Kerma (2023.06.12. 10:31) Párbaj
  • doggfather: Nagyon európai animációs stílusú és történetű messze nem gyerekmese. Fantasy minimális varázslatta... (2023.02.16. 11:22) Az utolsó egyszarvú
  • doggfather: A zsaruk becsülete, Kiképzés (light), A bűn mélyén. Három film amiből erősen merített ez az alkotá... (2022.04.05. 15:52) Brooklyn mélyén
  • josé73: @travis: Bizony, amikor Hemingway a háború alatt Eisenhower táborában tartózkodott, és üres borosü... (2021.09.16. 15:12) Filmkritika: 1408 (USA, 2007) ***
  • Utolsó 20

Szocializálj velünk!

A legfrissebb filmkritikák

Nincs megjeleníthető elem

A legújabb előzetesek

Nincs megjeleníthető elem

Filmkritika: A RAGYOGÁS (The Shining, USA, 1980) *****

2007.10.08. 10:11 Wostry Ferenc

Kubrick rögtön a film elején egy döbbenetes fahrttal definiálja a lényeget. Jack Torrance (Jack Nicholson) apró Volkswagenjének látványa, amint a HEGYSÉG hajszálvékony útján suhan, minden erőltetett szimbolista eszközt feleslegessé téve döngöli az agyunkba: errefelé nem emberi léptékkel mérnek; a való világ játékszabályai itt egy sóhajtást sem érnek. A gigantikus, fenyőerdő borította hegy-istenek nem zordan szépek, még csak nem is félelmetesek - ilyen egyszerű jelzőkkel nem lehet megfogni őket.

Az örökkévalóság magabiztossága árad belőlük.

Stephen King utálta, és a mai napig utálja a filmet. Hideg gépként tekint rá, amelyből hiányzik mindenféle szív. Téved: a Ragyogás filmváltozatának hatalmas szíve van - csak éppen King rossz helyen keresi. Nem tud elszakadni a forrástól, a saját regényétől. A saját intellektusa és egója áll az interpretáció útjában. Végül is érthető. Míg a regény az erőszak az emberi pszichére gyakorolt csábító, hódító természetét tárgyalja, addig a film valami másról szól.

Kubrick Jack Torrance-e már őrülten érkezik a Panorámába - a hegyvidéki hotelbe, amelynek téli gondnokságát neki kell majd ellátnia. Már őrült, mikor felviszi oda a feleségét (Shelley Duvall) és a kisfiát (Danny Lloyd); már őrült, mikor belefog a regényébe (emlékezzünk: már a kézirat legelső lapján is az ismert mondat virít!), és persze őrült, mikor kezében baltával hajkurássza végig szeretteit (? Akkor már nem.) a gigantikus épület folyosóin és sövénylabirintusán. Az alapszituáció egyszerűbb már nem is lehetne, szinte annyira átlátható, mint valamely slasherfilm története. Ám amilyen szimpla a sztori, annyira dús a mögöttes tartalom, és ha valaha készült intellektuális horrorfilm - a jelzőt a létező legpozitívabb értelemben használom-, akkor a Ragyogás az. King regényének filmváltozata kitűnő példa arra, hogy a horror, mint műfaj, a megfelelő kezekben minden más mozizsánernél többre képes.

A filmbéli Jack Torrance egy lusta indivíduum(?), akinek semmi baja a saját agyamentségével, minek is változna meg tehát. Minden úgy jó neki, ahogy van. Jack Torrance ezért gonosz, már az első perctől fogva. Talán az is volt mindig. Őrültsége a film elején még éppen hogy csak virágzik: saját magában, apai voltában és írói tehetségében való kétségei már rágják a lényét, de majd a Panoráma lesz az, amely segít a sötétségnek az agyában elburjánzani.

Amiben Kingnek igaza van, az mindössze egy jelző: a filmváltozat valóban hideg. Elidegenít. Karakterektől, helyszíntől, történettől, csak azért, hogy azt a bizonyos párhuzamos jelentés-szintet annál könnyebben észrevegyük. Vannak, akiknek még így is nehezére esik.

Danny Lloyd a háromkerekű biciklijén fáradhatatlanul rója a köröket, végigzúz a szálloda végtelen folyosóin. Így űzi el a gyerek az unalmat. Ugyanakkor hódít is: a tátongó teret, az ürességet akarja magáévá tenni. Hiába persze: a semmi az semmi, így birtokolni sem lehet. Mikor a kísértetlányok megjelennek előtte, és elállják az útját, nem csak azért teszik, hogy a saját haláluk képeit vetítsék az agyába, hanem azért is, hogy véget vessenek valami feleslegesnek. Ők a semmi, Danny pedig tele tehetséggel - sem a fiú nem hódíthatja meg őket, sem ők nem költözhetnek belé. A könyvben a szállodának azért van szüksége Dannyre, mert a halálával magáévá teheti a kisfiú természetfeletti képességét, és ijesztő képek mutogatása helyett képessé válhat borzasztó dolgok végbevitelére. Ugyanakkor a filmbéli szálloda - a térbeli és egyéb űr - a tőle különbözőt szeretné elpusztítani. A potenciált, a létezést.

A Ragyogás a tehetségről, annak hiányáról és ebből eredően a semmitől való rettegésünkről is szól.

Ennek megértéséhez a Jack és a szálloda egykori gondnoka közötti párbeszéd - az egyik legjobb hatalomról és felelősségről szóló dialóg, amelyet valaha írtak -, valamint a film utolsó képe a kulcs: az évtizedekkel korábbi bálról készült fotó, Jackkel a közeppontban egyértelműen azt sugallja, hogy Torrance mindig is a Panorámához - illetve ahhoz, amit az épület szimbolizál - tartozott. A meddő - először csak tehetségtelen, majd szeretettelen - ember otthona mindig ez a kívül-belül ürességgel körülvett szellem-szálloda volt. Ez a férfi, aki írónak hitte magát, akinek a saját tehetsége, pontosabban annak illúziója volt a legfontosabb az életben, valójában mindig híján volt ennek a számára legértékesebb tulajdonságnak. Mi értelme van akkor a létezésének? Semmi, és Torrance ember-kivetülése erre szép lassan rá is jön. A Ragyogás ennek a tudatra-ébredésnek a története is.

King regénye az épületet és a hely kongó ürességet csak mint az izoláció eszközét használja, és ebből a szempontból a film több, mint az írott szó: az audiovizuális megjelenítés a végtelen fehérséget, a teljes csendet és a tátongó teret világteremtő tényezőkként tudja alkalmazni - amiben persze John Alcott világbajnok operatőri munkájának oroszlánrésze van. A modern zenei aláfestés, Bartókkal az élen, csak növeli a egzisztenciális ennui -t. Kubrick valóban kirepíti őket hármukat egy egyébként üres dimenzióba. Mindössze a regény “négerszakácsos”, deus ex machina -szerű mellékszálát kellett volna elhagyni, és a absztrakt illúzió teljessé válik - ugyanakkor Kubricknak volt annyi esze és ízlése, hogy a kegyetlen atmoszféra besűrítése végett egy nagyszabású grand guignol haláljelenettel kellemesen-kegyetlenül kivégezze a reményhozót.

Az idő a Ragyogás-ban megszűnik létezni. Bár kezdetben felvillannak mindenféle inzertek az időbeli orientációt megkönnyítendő, ám egyre ritkábban látjuk őket viszont, míg végül teljesen megszűnnek felszabdalni a film narratív folyását - már azt a keveset, ami van neki. Egyszerűen nincs rájuk szükség, mert a történet időbelisége szétfoszlik, mint a vattacukor. Torrance és a családja semmikor vannak - ám térbeli létezésük nagyon is meghatározott, és ez a tér az, amely Nicholson lelke, elméje és egója számára egyszerre bizonyul túl nagynak és túl kicsinek. Saját jelentéktelenségének és kreatív impotenciájának realizálása józan eszének végét jelenti - ám egyben arra is ráébred, hogy a Hatalmas Panoráma Örök Gondnokaként halhatatlanná válhat. Jelentéktelenből naggyá lehet, végtelenné (valahogy úgy, mint David Bowman a 2001 Űrodisszeiá-ban - a különbség mindössze abban áll, hogy ő másmilyen ember egy ellentétes pólusú szituációban). Jack Torrance-t, könyvbéli megfelelőjétől eltérően nem kísértetek abajgatják, hanem a saját kétségei. Ezért másodlagos csak a filmben Danny képességének megszerzése: a ragyogás megléte leginkább Jack a fia tehetsége iránt érzett féltékenységét hivatott növelni - felgyorsítva ezzel saját lényének teljes elkárhozását.

Nicholson alakítása sokak szerint a film lelke. Bevallom, én mindig is inkább szórakoztatónak, mint ijesztőnek tartottam a Ragyogás-beli játékát (mint ahogy a filmtől sem féltem soha - a regény rémisztőbb, talán minden idők legjobb kísértetházas története. A filmváltozat azonban több nála. Ahogy az amerikaiak mondják: “All that and a bag of chips!”), az meg, hogy a film lelke volna, ha nem is hazugság, de erős túlzás (ráadásul Shelley Duvall még akkor is ijesztőbb Nicholsonnál, ha épp csak mosogat). Igaz, a népmesei ordas farkashoz hasonlatos röfögése-hörgése a fináléban felejthetetlen, és az üldözés a labirintusban a horrortörténelem egyik legemlékezetesebb zárójelenete, ám a Ragyogás igazi szörnyetege az, amelyet sosem látunk meg (ha nem tartanám tényleg túlságosan erőltetettnek, itt megpróbálkoznék egy Lovecrafti párhuzammal). A filmváltozat látóhatárunkon túl ólálkodó réme az elme megzavarodásától és a lét értelmetlenségétől való félelmünk.

 

UK - USA, 1980. The Shining. Rendezte: Stanley Kubrick. Producerek: Robert Fryer, Mary Lea Johnson, Stanley Kubrick és Martin Richards. Zene: Wendy Carlos és Rachel Erlkind. A forgatókönyvet Stephen King regénye nyomán Diane Johnson és Stanley Kubrick írta. Fényképezte: John Alcott. Vágó: Ray Lovejoy. Szereplők: Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Philip Stone, Joe Turkel és mások.

26 komment

Címkék: horror filmkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://geekz.blog.hu/api/trackback/id/tr26189837

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ramiz · http://virtualdog.blogspot.com 2007.10.08. 16:11:17

Én nem tartottam volna túl erőletettnek a lovecrafti párhuzamot, sőt A ragyogás az egyik leglovecraftosabb film a számomra, persze ez talán csak személyes reakció...
Nicholsont én nagyon bírom a filmben, de alakítása nemcsak színészi teljesítmény: a Kubrick életrajz szerint éppen drogproblémákkal küzdött, szóval szerintem nem kizárt, hogy nem csak játszotta az őrületet, főleg amikor Kubrick huszadszorra rohantatta fel a lépcsőn feleségéhez, őrült arccal... aztán meg jön a baseball ütő. :D

rolo tomasi · http://www.oriasi.blog.hu 2007.10.08. 18:38:11

Hatalmas mozi,érdekes,hogy a "döbbenetes fahrt-ban" az elején látszik az operatőr helikopterének árnyéka:)

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.10.08. 18:56:24

A Könyvesblogon hamarosan indul a Stephen King-sorozatom, a Ragyogás regénykritikája már fel van töltve, csak még nem olvashatjátok, de ami késik, nem múlik. :)

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2007.10.08. 21:03:36

és az érdekel valakit rajtam kívül, hogy lenyomtam annak az írógépnek a space billentyűjét (persze titokban, mert tök tilos volt hozzányúlni), amivel Nicholson a Shiningban szétgépelte az agyát? Kubrick életmű-kiállítás, 2006, Gent, Belgium - még mindig borsózik a hátam, hogy mi volt ott...

zehy 2007.10.08. 22:12:28

Megjött a kedvem a filmhez, pár éve láttam, de nyilván nem az az évente megnézős élmény... De most leemelem a polcról, grat az íráshoz.

H · http://hh.kepregeny.net 2007.10.08. 22:26:59

Ez az egyetlen könyv(film)amitől, a mai napig néha a hátam mögé pillantok a folyosónkon, ha éjjel kimegyek valamiért. Ma is, miután elolvastam ezt az irományt.
Gratula.

sys 2007.10.09. 04:16:00

én a könyvet imádtam, az egyik kedvenc Stephen King regényem volt, és nagyon sokáig nem láttam a filmet, de persze csomót hallottam róla, hogy ilyen zseniális meg olyan hiper. mikor végül megnéztem, kurva nagy csalódás volt: pont az hiányzik belőle, amitől egy Stephen King könyv több, mint egy ijeszgetős mese: a pszichopátiák "életre kelése", való világba vetülő párhuzama.

OK, mikor Jack Nicholson gonoszan a kamerába néz, kiráz a hideg, de ezzel az összes filmjében így vagyok, még abban az Adam Sandler-es baromságban is, amit egyszer egy repülőúton sikerült a pofámba tolniuk. meg persze a labirintusos befejezés is üt, de a történetet sikerült teljesen kiherélni, és nekem a Shining a történetről szól.

a cikk stílusa meg egy az egyben olyan, mint anno az egyetemen írt bullshit-irodalomdolgozataim: rühelltem, dehát ugye folyamatosan gyártani kellett őket, szal próbáltam nagy szavakkal meg kerek mondatokkal elfedni a semmitmondást. bár az is igaz, hogy a tanárok imádták, szal lehet, h ilyen az irodalmár-speak :P

Parraghramma. · http://torrance.freeblog.hu/ 2007.10.09. 09:25:00

Sys, eccerűen könnybe lábatt a szemem. Én - érthető munkakapcsolatomból kifolyólag - nem mertem volna így megmondani, de tény: "semmit"mondó, felengzős blöff az egész, cakkumpakk. A Feri meg monnyon le.

Dr. No 2007.10.09. 12:02:18

Nekem sokszorosan nagy élmény volt ez a film. Először még videón láttam, amit csak bizonyos videotékákból lehetett kölcsönözni (nem akármelyikből, és nem is volt kirakva!). Még most is emlékszem, a film után a "Piranha II. - Repülő gyilkosok" (r. James Cameron!!!) előzetese következett Gálvölgyi János hangalámondásával (és ez egy tök hivatalos kiadás volt!!!).
Egyszer a haverjaimmal közösen meg akartuk nézni egy este, de berúgtunk, mielőtt még a filmnek vége lett volna. Aztán másnap reggel néztük végig, másnaposan... Hát az nagyon durva volt. "Csak egy kis zavar az izomkoordinációban."

proci 2007.10.09. 22:50:40

a filmet többféle képpen is lehet értelmezni. ha figyelmesen nézed a filmet, tele van indián cuccokkal... pl a hatalmas méretű faliszőnyeg Jack "dolgozószobájában". vagy ott a fehér ember átka, a bourbon. eladnám a lelkem egy italért?;> nagyon is sokat átvesz az eredeti elátkozott kastély históriából (a film szerint már az indiánok szent földjére épült...), és ugyanígy az elnyomó telepesekre enged következtetni a "nigger" szóhasználat is (meg a legelejn a bogár). a film eredeti vége (nem találták meg Jack hulláját), viszont szintén azt erősíti, hogy Jack mindig is ide tartozott. további érdekesség a tükrök használata... avagy Jack mikor is találkozik a többiekkel? ugyan ott kamrába zárt jelenet, de ott csak a hangot hallja.

más kérdés, hogy az alap kitételen (izoláció, teljesen más léptékek), ez nem változtat, és a "semmi"be a telepesek tökéletesen beleillenek..

mindenesetre szerintem ez a valaha készült legjobb horror film, a nagybetűs ETALON. amitől úgy kapsz frászt, hogy effektíve még semmi ilyesztő nem történt...

gibson 2007.10.15. 04:33:13

Kubrick filmjeit felesleges megpróbálni beskatulyázni, ebben procinak teljesen igaza van. a 2001 sem volt tipikus sci-fi, sőt, minden volt, csak az nem. attól, hogy egy űrhajót percekig mutatnak kívülről, ahogy forog, és közben szól a zene, még nem lesz mondanivalója egy filmnek, sőt, unalmas is lehetne, de pont ez a zseniális Kubrickban, hogy valahogy neki mindig minden bejön. most, hogy említettétek, eszembe jut, hogy én is meg voltam döbbenve, hogy látszott a helikopter árnyéka a nyitójelenetben. és ennek ellenére félelmetes volt. tényleg a legjobb horrorfilm, ami valaha készül, de nem azért, mert összeszarod rajta magad félpercenként. ha arra vágysz, nézd meg inkább a the ring-et vagy a descent-et.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.10.15. 07:10:57

Ki mondott ilyet, hogy a "legjobb horrorfilm ami valaha készült"? Isten ments!

Joshua 2007.10.15. 12:49:17

...az én interpretációmban a kisfiú korántsem annyira védtelen, amint amilyennek első látásra tűnik, és egyáltalán nem passzív elszenvedője a történéseknek. Sőt, megkockáztatnám, hogy létezik egy olyan olvasat is, miszerint éppen az ő pszichéje katalizálja azokat. Ennek megfelelően vitatkoznék a fenti iromány azon állításával is, hogy a filmváltozatban "a rejtözködő gonosz" azért törekedne az elpusztítására, mert nem lehetséges köztük a szimbiotikus kapcsolat. Maga Kubrick is utalt rá az egyik interjújában, hogy a szinte vég nélküli biciklizés -az amúgy gyakran sokszorozott látványpanelekből felépülő, vagyis az elme rendszerezett "felét", az egót szimbolizáló- terekben egyfajta "virtuális agytérkép" kialakítását szolgálják. Vagyis Danny "magába építi" a teret, hogy később már saját szájize manipulálhassa azt - ami persze nem tetszik az ellenérdekelt entitásnak, akinek így kapóra jön Jack őrülete, a kis kisérletezőt megfenyitendő... Amúgy állítólag Kubrick feltett szándéka volt az is, hogy a folyamatában bemutatott "virtual memory mapping" kifelé is működjön, vagyis hogy a speciális kameramozgásnak köszönhetően a néző is beépítse elméjébe a film virtuális terét, megsokszorozandó a hatást.Személyes tapasztalatból mondhatom, hogy ha vki ilyen prekoncepcióval nézi a filmet, és tényleg odafigyel... nos, annak lehetséges, hogy az elméje nem várt mellékutakra téved majd. És ha hozzávesszük, hogy a "Tágrazárt szemek" még ennél is sokkal kifinomultabb praktikákat alkalmaz...nem volt véletlen a kölcsönös tisztelet Lynch mesterrel:)

proci 2007.10.15. 15:03:18

Wostry Ferenc: én voltam;> szerintem az, szerinted nem, de mindkettőnk véleménye remekül megfér egymás mellet;>.

Joshua: érdekes ötlet, azt hiszem következő nézésre kipróbálom ezt is.

Wostry Ferenc · http://geekz.444.hu 2007.10.15. 15:15:39

Persze, nem akarok én vitázni, we agree that we disagree - az én két kedvenc horrorfilmem a TCM és a Re-Animator, bár még ezekről sem állítanám, hogy a legjobbak.

ĐÁVIĐ 2007.10.15. 16:51:04

Igen. Télleg látható a helikopter az elején :) Mellékelek nekte egy képet is! :)
[img]kepfeltoltes.pirateclub.hu/pics/The_Shining.jpg[/img]

Chavez 2007.10.15. 17:50:13

Miért olyan fontos ez? A könyvben azt írja, hogy egy láthatatlan árny suhant át a coloradoi táj felett? :)

ramiz · http://virtualdog.blogspot.com 2007.10.15. 20:48:02

Én amikor először láttam a filmet, fiatalon, (félig) gyermeki figyelemmel elsőre kiszúrtam a helikoptert, aztán a '90-es évek amerikai akciófilmjein edződött lelkemmel végig azon paráztam, hogy mikor törnek szegény családra a terroristák, akik valamilyen titokzatos oknál fogva helikopterrel követték őket az elején... :D

proci 2007.10.16. 01:19:18

Jaja, a kulcsszó itt a szerintem. Valahogy mindig is más kategóriában játszóként tekintettem rá. kb úgy, mintha a Freddy vs Jason közepén megjelenne Cthulhu...

ramiz: nemtudom mióta nem nevettem ennyit kommenten:D

egyébként a helikopter árnyéka még nekem is feltűnt, pedig filmeknél az agyam nagyon jól filtereli az oda nem illő dolgokat...

Rogue 2009.09.22. 16:25:55

@Joshua: "miszerint éppen az ő pszichéje katalizálja azokat." Ez nem akkora találmány, a könyv pont ezt mondja, hogya fiú elméje, mint kulcs felhúzza a szálloda gépezetét.

Oscar Matzerath · http://hozamkorlat.blog.hu/ 2009.09.22. 18:41:58

Az helikopteres jelenet, azt hiszem, az egyetlen külsô jelenet, az eredeti helyszínrôl (Sziklás hegység). Kubrick a 60-as évek eleje óta nem volt hajlandó repülôre ülni. Ezért Amerikába küldött egy operatôrt, aki felvette ezt a jelenetet. Kubrick annyira perfekcionista volt, hogy elképzelhetlen, hogy így benne hagyja a filmben. Inkább tudatos dolog volt. A okára azért kiváncsi lennék.

mrs. white 2009.09.22. 21:09:16

A könyvet akkor olvastam amikor katona voltam. Géptávírászként egyedül az esti szolgálatban. Kint nyáreste susognak a levelek a lengedező széltől. Mit mondjak, volt úgy, hogy A WC-re nem mentem ki csak reggel, mert egy 30 méteres folyosón kellett volna végig menni. A film ehez képest egy könnyed vígjáték, de szerintem korrekt. Ritka amikor egy film visszadja a könyvet úgy, ahogy azt az olvasó elképzeli. De mindenesetre King is a nehezen megfilmesíthetők közé tartozik. A holtsáv ami könyveben az egyik kedvencem Kingtől, filmben elég katasztrofálisra sikerült. már csak arra lennék kiváncsi, hogy a Halálsoron milyen lehet könvben, mert az meg filmen elég jól sikerül alkotás.

Pikszi · http://afeketezongora.blogspot.com/ 2009.09.22. 21:49:31

@mrs. white: Ha már így comingoutolunk: én 11 évesen kaptam le a polcról a könyvet. (Ez van, ha az ember kifogy a Delfin-könyvekből.) Azt az élményt annyira nem élném át újra, hogy bizonyos műfajokat és szerzőket azóta is indexen tartok, könyvben-filmben egyaránt.

De most, hogy megoszthattam veletek, már sokkal jobban érzem magam! Köszönöm!!!

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2011.03.07. 14:56:40

Legkedvencebb filmem a legkedvencebb színészemmel...
süti beállítások módosítása